فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:12 Issue: 2, 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/05/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حسین ابدالی، علیرضا آنی، فاطمه قسامی، سیدعلی علوی، نوشین میرخشتی صفحه 120
    بهبودی زخم همواره از مسایل مطرح در علم پزشکی بوده است؛ به گونه ای که جزییات فرآیند ترمیم بافت و داروهایی که در این روند تاثیرگذار باشند از مهم ترین موضوعات در تحقیقات پزشکی می باشند. در این راستا مواد و داروهای مختلفی که بتوانند منجر به بهبودی و تسریع روند ترمیم زخم شوند در تحقیقات گوناگون بررسی شده اند. یکی از موادی که به صورت تجربی از سالیان قبل برای تسریع روند بهبودی زخم مورد استفاده قرار می گرفته است، چربی صفاق حیوانی است که تاکنون مطالعه مدونی در زمینه تاثیر این ماده در بهبودی زخم صورت نگرفته است. در این راستا این مطالعه به بررسی تاثیر چربی صفاق حیوانی در هر یک از مراحل ترمیم زخم پرداخته است.
    مواد و روش ها
    36 موش صحرایی نر به صورت 6 گروه 6 تایی و به طور تصادفی گروه بندی شدند، پانچ پوستی در ناحیه کمر انجام شد. روزانه برای موش های 3 گروه وازلین و برای موش های 3 گروه دیگر چربی صفاق حیوانی به صورت موضعی استفاده شد. در هریک از روزهای 1، 3 و 5 یک گروه از موش های تحت درمان با وازلین و یک گروه از موش های تحت درمان با روغن کشته شدند، نمونه پاتولوژی ناحیه زخم تهیه و پس از انجام مراحل تثبیت و رنگ آمیزی به روش هماتوکسیلین ائوزین، از لحاظ هیستولوژی مورد مطالعه قرار گرفت. در نهایت نتایج با استفاده از آزمون آماری استیودنت تی تست مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    در نمونه های روز اول افزایش معنادار درصد سلول های نوتروفیل و کاهش معنادار درصد لنفوسیت ها در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد مشهود بود (05/0P< برای هر دو). در روز سوم افزایش معنادار درصد سلول های ماکروفاژ (01/0P<) و کاهش معنادار درصد سلول های نوتروفیل (05/0P<) در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد وجود داشت. اختلاف معناداری بین درصد عروق جدید در بین دو گروه مداخله (02/2 ± 194/22) و شاهد (1/3 ± 228/15) دیده شد(05/0P<).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه استفاده از چربی صفاق حیوانی، موجب تاثیر مثبت در روند بهبود زخم های جلدی می شود؛ هر چند مطالعات بیشتری در زمینه استانداردسازی این ماده و تاثیر آن بر زخم های جلدی در نمونه های انسانی لازم است.
  • کتایون اسمعیلی، شیرین ایران فر، بهجت افکاری، پروین عباسی صفحه 129
    درد ناشی از درمان های وریدی مهم ترین تجربه ناشی از روش های تهاجمی است و هر کودک بیمار ممکن است آن را تجربه نماید. روش های کاهنده درد می تواند از تاثیرات منفی آن بکاهد؛ لذا مطالعه حاضر به بررسی تاثیر دو روش آرام سازی و انحراف فکر، شامل استفاده از موسیقی و تمرین های تنفسی منظم در کاهش درد ناشی از رگ گیری هنگام دریافت خون، پرداخته است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی بوده و روش نمونه گیری آن از طریق سرشماری و مبتنی بر هدف بود و تمام 36 بیمار مبتلا به تالاسمی که بین 12–6 سال سن داشتند را شامل شد. همه بیماران دارای شرایطی از قبیل هوشیاری، توانایی رفع نیازهای اولیه، نداشتن بیماری و یا درد و نگرفتن داروی مسکن بودند. اطلاعات اولیه از طریق پرسشنامه حاوی مشخصات ویژه فردی و دو معیار استانداردشده یعنی معیار خودگزارشی اوشر و معیار مشاهده رفتار چیوپس جمع آوری گردید. پژوهشگر در سه مرحله جداگانه از معیارهای درد استفاده نموده و میزان درد را اندازه گرفته و سپس مقایسه کرد، یعنی هر بیمار در سه مرحله با خودش مقایسه می شد (یک بار قبل از مداخله، یک بار بعد از تمرین های تنفسی منظم و بار آخر بعد از استفاده از موسیقی) و در انتها اعداد به دست آمده در هر مرحله به وسیله آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته های: نتایج نشان داد که میزان درد ناشی از رگ گیری، بر اثر استفاده از روش های انحراف فکر و آرام سازی (تمرین تنفسی منظم (0001/0=Ρ) و استفاده از موسیقی (0001/0=Ρ)) کاهش یافت که در این میان موسیقی تاثیر بیشتری بر کاهش درد داشت (0001/0=Ρ) چنان که بعد از اتمام طرح مددجویان تقاضای استفاده از هدفون را حین رگ گیری داشتند.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج مذکور پیشنهاد می گردد در تمام بخش هایی که کودکان مکررا تحت اقدامات تشخیصی و درمانی دردناک قرار می گیرند و حتی در مراکز درمانی سرپایی، برای پیشگیری از تاثیرات ناخوشایند تجربه درد، پرستاران و پزشکان از روش های آرام سازی و انحراف فکر استفاده نمایند زیرا آموزش و استفاده از این روش ها در کاهش درد، ساده، ارزان و بسیار مؤثر می باشد
  • نادر آقاخانی، نرگس رهبر، آرام فیضی، حمیده کریمی، نادر وفاشعار صفحه 140
    آسیب دیدگی های ناشی از سوختگی از بسیاری جهات غم انگیزترین حادثه ای است که یک فرد می تواند تجربه کند و مرگ ومیر ناشی از آن در ایران بالا است. استان آذربایجان غربی یکی از حادثه خیزترین مکان هایی است که به علت آب و هوای سرد شاهد مشکلات متعددی به علت سوختگی است. پژوهش حاضر به منظور اتخاذ تدابیر و تخصیص منابع برای پیشگیری و درمان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این بررسی توصیفی مقطعی، پرونده های 639 نفر از بیماران سوختگی بستری در بیمارستان امام خمینی (ره) شهر ارومیه در طی سال 1384 از نظر سن، جنس، وسعت سوختگی، مدت بستری مصدومین،و میزان مرگ و میر افراد دچار سوختگی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل با استفاده از آمارتوصیفی با فاصله اطمینان 95 درصد با استفاده از آزمون t تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    از مجموع 639 نفر 310 نفر (3/48%) را زنان و 329 نفر (7/51%) را مردان تشکیل می دادند. 9/39 درصد از سوختگی ها به علت شعله آتش بود. میانگین سنی تمامی مصدومین سوختگی 4/0±6/23 سال بود و محدوده سنی از زیر یک سال تا 81 سال را در بر می گرفت. 8/31 درصد موارد در گروه سنی 25-16 سال رخ داده بود. مدت بستری بیماران به طور متوسط 76/7 روز (از 60-1 روز) مشخص گردید و 7/21 درصد مصدومین بیش از 10 روز در بیمارستان اقامت داشتند. 9/25 درصد مصدومین به علت شدت ضایعات درگذشتند. میزان مرگ و میر در افراد دچار سوختگی کم تر از 40 درصد سطح کل بدن 9/4 درصد و در افراد دچار سوختگی بالای 40 درصد از کل سطح بدن 7/76 درصد بود. بالاترین نسبت موارد سوختگی در آبان ماه (95/10%)، تیر ماه (54/9%) و اسفند ماه (23/9%) از کل موارد ثبت شد.
    نتیجه گیری
    یافته های به دست آمده می تواند مورد توجه مسئولین امر برای اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، قرار گیرد تا از بروز این حوادث ناگوار حتی الامکان کاسته شود. همچنین با ایجاد واحدهای فوریت ها و بهبود کیفیت و کمیت بخش های فوریت ها و سوختگی، سرعت بهبودی بیماران دچار سوختگی افزایش یابد و مدت بستری بودن آنان را کاهش داد.
  • مرتضی صائب، خسرو فرهادی صفحه 151
    شکستگی اندام همواره با درد شدید همراه است که پزشکان به هنگام درمان آن به دنبال شیوه هایی هستند که این درد را کاهش داده و نتیجه بهتری را به دست آورند. هماتوم_ بلوک یکی از این شیوه ها است که می توان بدین منظور در شکستگی کالیس مورد استفاده قرار داد. بنابر این پژوهش حاضر به منظور بررسی بالینی بی دردی در جا اندازی شکستگی کالیس با استفاده از هماتوم _ بلوک به عمل آمده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر به صورت نیمه تجربی در روی 42 نفر از افرادی که طی سال 1383 دچار شکستگی مچ دست شده بودند و به مرکز آموزشی درمانی طالقانی مراجعه کرده بودند به صورت نمونه های در دسترس انجام شد. برای هر نمونه ده میلی لیتر زایلوکائین 2 درصد به هماتوم محل شکستگی تزریق و سپس آسپیره شده و مجددا نصف آن به محل هماتوم تزریق می شد. تمامی نمونه ها از نظر شروع بی دردی و کیفیت آن مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها توسط چک لیستی جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی و کای اسکویرتجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    تمامی نمونه ها سن بالای 30 سال داشتند و 59 درصد آن ها مؤنث بودند. 1/94 درصد پس از هماتوم بلوک در محل شکستگی کالیس یا دردی احساس نکردند و یا آن را قابل تحمل بیان کردند. شروع بی دردی در 5/70 در صد از نمونه های مذکر و 69 درصد نمونه های مؤنث تا دو دقیقه بود، طول مدت بی دردی در 47 در صد افراد مذکر و 56 درصد افراد مؤنث یک ساعت بود.
    نتیجه گیری
    نتایج بررسی ما مشابه بررسی های به عمل آمده دیگران بوده که در بررسی های انجام شده توسط سایر پژوهشگران تفاوت معناداری بین نتایج حاصل از هماتوم_ بلوک و تزریق داخل وریدی رژیونال مشاهده نشده است. نظر به عوارض جانبی استفاده از تزریق داخل وریدی ماده بی حسی در شکستگی کالیس می توان هماتوم_ بلوک را شیوه ای مناسب در جا اندازی این نوع شکستگی معرفی نمود. به هر حال توصیه می شود سایر همکاران بررسی های مشابه بیشتری در این زمینه انجام دهند.
  • امین ملکوتی، عیسی بای بوردی، محمدجعفر ملکوتی صفحه 158
    در ایران نیز به دلیل آهکی بودن خاک های کشاورزی، بی کربناته بودن آب های آبیاری، مصرف نامتعادل کودها به ویژه زیاده روی در مصرف کودهای فسفاته و عدم رواج مصرف کودهای محتوی روی، مقدار روی جذب شده توسط اندام های مصرفی گیاهان بسیار ناچیز می باشد. بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان غلظت روی در سرم خون دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق که در طول سال های 81-1380 انجام گرفت، میزان روی در سرم خون دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با کمک دستگاه اسپکتروفتومتری جذب اتمی تعیین گردید. 320 نمونه انتخاب شد که 137 نفر مؤنث و 183 نفر مذکر بودند. از این تعداد 125 نفر ساکن خوابگاه، 33 نفر در منازل دانشجویی و 162 نفر در تهران نزد خانواده خود زندگی می کردند. داده ها با استفاده از آزمون کای اسکویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    با بررسی حد طبیعی روی از مراجع مختلف علمی، میانگین حد طبیعی غلظت روی در سرم خون 85 میکروگرم در دسی لیتر تعیین گردید. در این تحقیق میزان متوسط روی در افراد انتخاب شده 74 میکروگرم در دسی لیتر بود که کم تر از میانگین جهانی غلظت روی در سرم خون می باشد. از هفت فاکتور مورد بررسی، ارتباط معناداری بین سطح روی و وضعیت تاهل افراد، نوع نان مصرفی، ناحیه جغرافیایی و کپسول سولفات روی مصرفی مشاهده گردید. اما ارتباط معناداری میان غلظت روی سرم و جنس، تعداد نوارهای مصرفی در طول قاعدگی و تعداد افراد خانواده یافت نگردید.
    نتیجه گیری
    یکی از علل درصد بالای کمبود روی استفاده از مواد غذایی با درصد پایین روی می باشد و لازم است با انجام غنی سازی، غلظت روی را در مواد غذایی مصرفی افزایش داد. با عنایت به نقش بسیار مهم روی و فقر آن در مواد غذایی مصرفی کشور و کمبود نسبی آن در قشر جوان، انجام تحقیق بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود.
  • سیدمحمدعلی حسامی، محمود فخری صفحه 171
    یکی ازعلل منجر به مرگ در سنین زیر40 سال تروما است، که با توجه به استفاده روز افزون از وسایل نقلیه رو به افزایش است. تروما و مرگ ومیر ناشی از آن گستردگی جهانی دارد که موجب از بین رفتن سال های عمر(ناشی از معلولیت ها) است. با اجرای مراقبت های شدید و فوریتی می توان از مرگ و میرها و عوارض ناشی از تروما به خصوص ترومای قفسه سینه جلوگیری به عمل آورد. بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی علل، نحوه و نتایج درمان بیماران با آسیب قفسه سینه در مرکز ترومای آیت الله طالقانی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این بررسی که به صورت توصیفی مقطعی انجام شد، تمامی630 مورد بیمار دچار ترومای قفسه سینه دارای پرونده بستری بیمارستانی قابل استناد که از تاریخ اول فروردین ماه 1381 لغایت پایان اسفندماه 1384 به مرکز آموزشی درمانی آیت الله طالقانی (مرکز ترومای کرمانشاه) مراجعه کرده بودند به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. داده ها با استفاده از چک لیستی مبتنی بر اهداف بر اساس مندرجات پرونده بیماران در مورد نوع ترومای قفسه سینه، مراقبت ها و نتیجه درمان جمع آوری شد و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    6/92 درصد نمونه ها در گروه سنی 69-12 سال بودند، 1/64 درصد دارای ترومای غیرنافذ و علت 4/52 درصد تروماها تصادف با وسایل نقلیه موتوری بود. 3/54 از ترومای قفسه سینه بدون آسیب همراه بود و در درمان انجام شده در 36 درصد موارد فقط درمان محافظه کارانه (conservative) بود. 9/85 درصد بهبودی کامل یافته و 5/4 درصد فوت شده بودند. علت منجر به مرگ در 4/72 درصد موارد شوک هیپوولمی عنوان شده بود. بیشترین نسبت مرگ و میر (4/30%) در گروه سنی 70 سال و بالاتر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان می دهند که افراد درگروه سنی بیشتر در معرض خطربوده اند. تصادف با وسایل نقلیه علت بیشتر تروماها بوده و شایع ترین علت مرگ شوک هیپوولمی گزارش شده است که در افراد با سن بالا بیشتر اتفاق افتاده است.
  • حجت نژادعلی، سید باقر مرتضوی، علی خوانین صفحه 180
    وجود روش های مختلف تجزیه و تحلیل ایمنی، همواره فرد تجزیه و تحلیل کننده را مجبور به انتخاب یک روش می کند. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی انرژی ها و حفاظ های موجود در مخازن کروی LPG در یک صنعت پتروشیمی به وسیله روش ردیابی انرژی و تحلیل حفاظ ها (ETBA) و در ادامه ارزیابی کمی حالات شکست و تاثیرات آن ها با استفاده از روش حالات شکست و بررسی اثر FMEA و در نهایت مقایسه نتایج به دست آمده از دو روش و شناسایی نقاط ضعف و قوت هر روش می باشد.
    مواد و روش ها
    برای انجام این مطالعه، توسط تیم کارشناسی در ابتدا با استفاده از کاربرگ های ETBA که برگرفته از استاندارد MIL-STD-882B می باشد، انرژی ها و مخاطرات موجود در سیستم و موانع موجود بررسی و تکمیل گردید و در ادامه حالات شکست و اجزای مختلف و تاثیرات شکست به صورت کمی مشخص شده و نمره مربوط به شدت، وقوع و کشف هر یک از موارد به صورت حاصل ضرب شماره اولویت ریسک به دست آمده و کاربرگ PFMEA تکمیل و در نهایت قابلیت ها و نقاط ضعف روش ها بررسی گردید.
    یافته ها
    در مطالعه ETBA در مجموع 30 جزء مورد بررسی قرار گرفت و هر مورد به صورت کیفی محاسبه گردید که در کل 10 مورد از ریسک ها غیرقابل قبول، 7 مورد نامطلوب، 8 مورد قابل قبول با نیاز به تجدید نظر و 5 مورد ریسک قابل قبول بدون نیاز به تجدید نظر به دست آمد. در مطالعه FMEA نیز 29 حالت بالقوه شکست شناسایی شدند.
    نتیجه گیری
    روش ETBA برای بررسی ایمنی سیستم از دیدگاه کلان و جامع به کار رفته و توصیه می شود قبل از بررسی ایمنی سیستم های پیچیده و عملکردی، از این روش به عنوان بررسی اولیه و یا در کنار سایر روش های پیچیده جزء نگر استفاده شود.
  • نسرین جابرقادری، اکرم بابایی، کبری نوری، ندا زادمیر، رویا نوری، محمود کاظمی، لیلا حسینی صفحه 190
    متاسفانه انواع حوادث آسیب زا در دوران کودکی بسیار شایع می باشد. این حوادث می توانند منجر به انواع اختلالات عاطفی، شناختی و رفتاری در کودکان شوند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی انواع حوادث آسیب زای زندگی و تاثیرات روان شناختی آن در کودکان مدرسه رو ساله شهر کرمانشاه در سال 1385 است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر، یک مطالعه پیمایشی است. 475 دختر و پسر اول دبستان تا سوم راهنمایی به صورت تصادفی خوشه ایاز 17 مدرسه شهر کرمانشاه انتخاب شده و به وسیله پرسشنامه های گزارش کودک و والدین از علایم پس ضربه ای (CROPS وPROPS) و پرسشنامه حوادث آسیب زای زندگی(LITE) بررسی شدند. روش تکمیل پرسشنامه ها و جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه بوده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه کودکان مدرسه رو 15-7 ساله ساکن در شهر کرمانشاه می باشند. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق روش های آمار توصیفی و استنباطی(کای دو) انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که به طور کلی 5/57 درصد (274نفر) کودکان مورد مطالعه33 درصد (161) دختر و 7/23 درصد (113) پسر حداقل یک حادثه آسیب زا را در زندگی تجربه کرده اند. بیشترین حوادث آسیب زا شامل تنبیه جسمانی و بستری شدن افراد خانواده در بیمارستان است که به ترتیب در پسران به میزان 1/34 درصد)162 نفر) و 3/30 درصد (144 نفر) و در دختران 4/32 درصد (154 نفر) و 8/32 درصد (156 نفر) می باشد. حداقل شیوع مربوط به حوادث ربوده شدن به میزان 2 درصد و سوء رفتار جنسی که شیوع آن در پسر ان 4/1 درصد (7 نفر) و در دخترها 3/2 درصد (11 نفر) بود. تنها 8 درصد کل افراد مورد مطالعه هیچ حادثه ای را در زندگی تجربه نکرده بودند. از نظر میزان شیوع علایم روان شناختی در افراد آسیب دیده در پرسشنامه گزارش والدین از علایم پس ضربه ای نمرات 40 درصد دختران و 31 درصد پسران و در پرسشنامه گزارش کودک از علایم پس ضربه ای نمرات 5/44 درصد دختران و 18 درصد پسران بالای نقطه برش بود.
    نتیجه گیری
    بیش از نیمی از کودکان شهر کرمانشاه حداقل یک حادثه آسیب زا را در زندگی تجربه کرده بودند. تاثیرات ناشی از این حوادث به حدی بود که تعداد قابل توجهی از آن ها نیازمند مداخلات روانشناختی بودند. وسعت تروماها و اثرات ناشی از آن بر کودکان کرمانشاهی مؤید لزوم مداخلات روان شناختی در خانواده و فعالیت هر چه بیشتر سازمان های حمایتی و متخصصین در این خصوص می باشد.
  • آبتین حیدرزاده، محمود یوسفی مشهور، فریبرز منصورقناعی، نسیم مسعودنیا، فرحناز جوکار، مریم بخشنده صفحه 202
    هپاتیت های مزمن B و C موجب محدودیت عملکرد جسمی، ذهنی و در نهایت کاهش کیفیت زندگی در بسیاری از این بیماران می گردند. بنابراین تحقیقی با هدف تعیین کیفیت زندگی بیماران مبتلا به هپاتیت های مزمن BوC در مراجعین به بیمارستان رازی رشت در سال 1383 انجام شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق حاضر بصورت مقطعی بوده و در روی 74 بیمار مبتلا به هپاتیت مزمن B یا C ساکن شهر رشت انجام شده است. روش نمونه گیری به صورت غیراحتمالی متوالی بوده است. پرسشنامه اختصاصی سنجش کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبدی شامل 29 سؤال 7 گزینه ای بود. سؤالات این پرسشنامه در ارتباط با 6 بعد کیفیت زندگی (شامل: علایم شکمی، خستگی، علایم سیستمیک، حالات عاطفی، نگرانی و فعالیت) بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری کولموگروف اسمیرنوف و مدل آماری MANCOVA مورد آنالیز قرار گرفت. سطح معناداری آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    افراد مورد بررسی شامل 15 نفر (27/20%) نفر مبتلا به هپاتیت مزمن B و59 نفر(72/79%) مبتلا به هپاتیت مزمنC بودند. اختلاف معناداری بین دو جنس از نظر نمره کل کیفیت زندگی مشاهده نشد. همچنین در حیطه های مختلف کیفیت زندگی نیز به جز حیطه علایم سیستمیک که میانگین نمره تطبیق شده زنان (28±43) کمتر از مردان (27±63)بود (007/=P)، در سایر زمینه ها تفاوت معناداری بین دو جنس مشاهده نشد. بیشترین میانگین نمره تطبیق شده در حیطه علایم شکمی وکم ترین امتیاز مربوط به حیطه حالات عاطفی بود. میانیگن نمره کل تطبیق شده و میانگین نمره سایر حیطه های مورد بررسی در افراد باسواد به طور معناداری بیشتر از افراد بی سواد و کم سواد بود. میانگین نمره کل تطبیق شده کیفیت زندگی در افراد مبتلا به بیماری مزمن همزمان، پایین تر از افراد فاقد بیماری مزمن بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که در کل، امتیاز کیفیت زندگی این بیماران مطلوب نبوده است و نتیجه مهم دیگر این که در این بیماران امتیاز کیفیت زندگیشان در هر کدام از ابعاد 6 گانه بعد از درمان تغییر خاصی پیدا نکرده بود که به نظر می آید به دلیل ترس از اجتماع و یا ننگ اجتماعی ناشی از بیماریشان باشد.
  • مژگان صفری، ابوالفضل پورحسین صفحه 215
    کلابینگ یک اصطلاح توصیفی بالینی است که به تورم بافت نرم قسمت انتهایی فالانکس انگشت همراه با از دست دادن زاویه نرمال بین صفحه ناخن و بستر آن اشاره دارد. این علامت فیزیکی با بیماری های زمینه ای مختلف ازجمله بیماری های ریوی، قلبی و عروقی، نئوپلاستیک، عفونی، کبدی و صفراوی، گوارشی، مدیاستینال و اندوکرین همراهی دارد.کلابینگ انگشت ممکن است بدون وجود بیماری زمینه ای به عنوان یک حالت ایدیو پاتیک اتفاق بیفتد.
    معرفی بیمار: در گزارش حاضر، پسر هفت ساله ای را که به علت آسپیراسیون جسم خارجی به کلنیک ارجاع شده بود معرفی می گردد که از 8 ماه قبل دچار دیسپنه شده بود. رشد و نمو بیمار طبیعی بود و هیچ گونه تاریخچه ای از بیماری قبلی نداشت. در معاینه فیزیکی بیمار ویزینگ و کلابینگ انگشتان را داشت و سایر ارگان ها طبیعی بود. در ضمن نامبرده تاریخچه درمان بیماری آسم و پنومونی را از مدت ها قبل می داد. در برنکوسکوپی انجام شده برای بیمار جسم خارجی دیده شد و در نهایت خارج گردید.
    نتیجه گیری
    این بیمار یک مورد نادر کلابینگ به دلیل آسپیراسیون جسم خارجی بود. مشاهده کلابینگ می تواند ما را به سوی بیماری های ارگانیک منحرف کند. اما به هر حال آسپیراسون جسم خارجی می تواند موجب کلابینگ شود.
|
  • Page 120
    Introduction
    Wound healing has always been one of the challenging issues in medicine, of which the details and treatments concern researchers the most. Different agents and drugs affecting wound healing process have been the subjects of many studies. One of these agents which is experimentally used for many years, is the animal peritoneal fat. Yet, there is no documented study of its effects and mechanism in wound healing process. This study is aimed to examine the effect of peritoneal fat in different stages of the process.
    Materials And Methods
    36 Wistar male rats were randomly assigned into 6 groups (6 rats in each group) and then they had their lumbar skin punched. Peritoneal fat was administered locally for 3 of the groups while the other half received Vaseline (as placebo) as treatment. one group of the recipients of either methods were then sacrificed on the first, third, and fifth day from the punching (a pair of two different groups each day). Specimens from wound area were histologically studied after hemathoxylin and Eosin staining. Data were analyzed using t-test.
    Results
    Statistically significant increase in neutrophil cell percentage and decrease in lymphocyte percentage was observed in interventional group in comparison with control group on the first day (P<0.05). For the third day, there was a significant increase in macrophage percentage (p<0.01) and a meaningful decrease in neutrophil percentage (P<0.05). Angiogenesis was significantly different between interventional (22.194±2.02) and control (15.22±3.1) groups (P<0.05).
    Discussion
    Based on the results of the study, peritoneal fat administration proved to have positive effects on the process of wound healing. More studies are needed to standardize this agent and its usage in human subjects.
  • Page 129
    Introduction
    The pain produced by intravenous (IV) cannulation is the most important incident associated with invasive ways experienced by every young patient. However, there are some techniques that can be used to reduce the severity of the pain. Therefore, this study examines the effects of two methods of relaxation and distraction techniques- Music and Rhythmic Berating on the pain reduction during blood transfusion.
    Materials And Methods
    This clinical trial included 36thalassemic patients aged 6 – 12 years. The sample was collected through census. The sample were all in the same condition-they were all conscious, able to deal with psychological needs with no other disease and need to take any analgesic. Data were collected using a questionnaire including demographic section and two standardized pain scales-self reporting scale (OUCHER), and behavioral scale (CHEOPS). Pain severity was measured in three intervals for each patient – before using any methods, after using breathing techniques and then after using the music technique. In this way, each patient was measured against himself. The collected data were then analyzed using descriptive and analytic statistics.
    Results
    Findings of the study revealed a reduction in the severity of pain through rhythmic breathing technique (p=0.0001) and music technique (p=0.0001) with latter being the more effective (p=0.0001) since the headphones were requested by the patients even after the study.
    Conclusion
    Based on the result of the study, the two methods of music and rhythmic breathing technique are recommended when dealing with younger patients in all the sections. These methods may also be implemented with outpatients to prevent the negative effects of sever pains as they provide us with – cost, yet effective ways of pain reduction in terms of implementation and education.
  • Page 140
    Introduction
    Burn injuries, in many ways, are considered to be one the most tragic events an individual can experience during his life. In particular, the Iranian province of West Azarbiajan provides one of the most dangerous sites, because of a very cold weather condition imposed by its harsh winters. This study is aimed to provide preventive measures for prevention and treatment of the complications.
    Materials And Methods
    Using hospital files, this cross-sectional study which was carried out in 2005 examined age, sex, burn surface area (BSA), length of hospital stay and case fatality of 639 patients admitted to Imam Khomeini Hospital in Urmia. T test and SPSS software were used to analyze data..
    Results
    From the total of 639 patients 310 (48.3%) were females and 329 (51.7%) were males. Burning with flame accounted for 39.9% of admissions. The mean of age was 23.6±0.4 years with a range of 1-81 years old. Almost 31.8% of admissions were in the 16-25 years age group. The mean length of hospital stay was 7.76 (1-60) days and 21.7% of patients remained for longer than 10 days in hospital. Overall case fatality was 25.9%. Patients with <40% BSA burn had a mortality of 4.9%. The corresponding value for those with >40% BSA burn was 76.7%. Most of the cases had occurred in November (10.95%), July (9.54%) and February (9.23%).
    Conclusion
    Results of the study will help to channel the health care efforts towards prevention and provides a valuable baseline to assess the future efforts. Increasing the quality and quantity of emergency wards could increase the improvement of burn lesion which in turn will lead to the decrease in length of hospital stay.
  • Page 151
    Introduction
    Limb fracture is always accompanied by a sever pain that doctors try to reduce it when they treat such fractures and this in turn results in a better treatment. Hematoma-block is one of the ways that is used to reduce the pain in colle’s fracture. This study examines the clinical analgesia in reduction of Colle’s fracture by Hematoma-block.
    Materials and Methods
    In this quasi experimental survey and using a convenient sampling method, 42 people were included with wrist fracture who were referred to Taleghani Clinical and Educational center within 2003- 2004. Each patient was injected with 10ml of Lidocaine 2% to the area of hematoma of fracture. After aspiration, half of that was injected to the hematoma area again. All samples were studied in terms of starting analgesic effects and its quality. The data was gathered using a check list and then were analyzed by descriptive statistics and Chi two.
    Results
    All samples were in their thirties, and 59% of them were females. After doing Hematoma-block in Colle’s fracture area, 94.1% of the patients experienced no pain or a tolerable one. In 70.5% of the males and 69% of females, the analgesic effects started within 2 minutes. Analgesia duration in 47/5% of the males and 56% of females was 1 hour.
    Conclusion
    Similar to the results of other studies, our study found no significant difference between Hematoma-block and regional intravenous injection. With regard to the side effects of using intravenous injection of analgesic drugs in Colle’s fracture, Hematoma-block is recommended for this kind of fracture. Future studies are needed to provide more insight on the method.
  • Page 158
    Introduction
    In Iran, due to the predominance of calcareous soils, high levels of bicarbonates in irrigation waters, and negligence in the use of fertilizers containing zinc (Zn), little Zn is absorbed by the crops. This study is aimed to determine the serum level of Zn among medical student of Tehran University of Medical Sciences in Iran from 2001 to 2002.
    Materials And Methods
    From 2001 to 2002 using a spectrophotometer (atomic absorption), 320 medical students of Tehran University (137 females and 183 males) were selected for this study. From this total, 125 lived in dorms, 33 in dormitories and 162 at home with their family. Using Chi square test the data were analyzed.
    Results
    The average concentration of Zn in the serum of studied individuals was 74 g/dl which was below the worldwide average (85 g/dl) level. The results showed that 64% of the sample suffered from Zn deficiency. Out of the seven different factors which were examined, a significant association was found between the Zn level and martial status, the type of bread, the geographical area they come from and their intake of Zn sulfate capsules. However, there was not any significant association between serum Zn level and sex, the number of sanitary pads used in menstruation period, and the number of people living in the family.
    Conclusion
    One major reason for the widespread Zn deficiency is the consumption of cereal based foods containing low Zn. Cereal enrichment and bread fortification are recommended as possible solutions. However, future studies are needed to determine the extent of Zn deficiency in particular among children.
  • Page 171
    Introduction
    One cause of death among people aged under 40 is trauma which in increasing mainly because of increase in use of vehicles. There has been an increase in trauma and its mortality worldwide, resulting in lost of life years due to the consequent disabilities. However, we can prevent the mortality & complications due to trauma in particular, thorax trauma through intense & urgent care. The present study examines the causes of trauma as well as, methods and results of the treatments of patients with thorax injury in Taleghani Trauma center in Kermanshah.
    Materials and Methods
    In this cross-sectional study, the sample consisted of 630 patients with thorax injury who had been hospitalized in Taleghani Truma Center in a period stating from April 2002 to March 2005. Using a objective- based check list, the data was gathered from the patients file as to the type of thorax trauma, cares and the treatment results. The data were then analyzed using descriptive methods.
    Results
    92.6% of the sample were aged 12-69. 64.1% of them had non-penetrating trauma. In 52.4% of cases, the cause of injury was motor vehicle accident. There were no side injuries in 54.3% of the cases. For 36% of cases only a conservative treatment was carried out. 85.9% made full recovery and 4.5% died. Hypovolumic shock was determined as the cause of death in 72.4% of cases. The highest case fatality (30.4%) was in patients aged 70 and over.
    Conclusion
    Results from this study show that people in productive ages are the group at risk. The cause of injury in most cases was motor vehicle accident, with the most common cause of death being hypovolumic shock happened in older people.
  • Page 180
    Introduction
    Everyone who wants to analyze the safety needs to choose one method among all available ways. This study was carried out to identify energies and barriers in LPG storage spheres in a petrochemical complex using ETBA method. It also examines the quantitative evaluation of failure modes and their effects as well as evaluation of effect of FMEA and comparing the results plus the identification of the advantage and disadvantages of the two methods.
    Materials And Methods
    Using an expert team and by ETBA’s worksheets, we tried to identify process energies and risks in accordance with MIL-STD-882 standards. Failure modes, different components and the quantified effects of failure as well as their severity score, occurrence and detectability, and advantage and disadvantage of these methods were assessed.
    Results
    In ETBA study, a total of 30 elements were examined. Each of the elements was qualitatively evaluated. Our results show that there was 10 unacceptable risks, 7 were undesirable, 8 were acceptable but need ed to be reviewed and 5 acceptable with no need to review. In studying of FMEA, 29 potentially failure modes were identified.
    Conclusion
    A comprehensive approach for safty assessment such as ETBA is recommended before any risk analysis for the complicated systems either as primary assessment or along with any other type of complicated methods.
  • Page 190
    Introduction
    Unfortunately, the prevalence of traumatic events among children is quite high. These events will result in different kinds of affective, cognitive and behavioral problems. This study examines the frequency of life traumatic events and their psychological impacts in the urban students of Kermanshah in 2006.
    Materials And Methods
    Using cluster random sampling, 475 primary and secondary students from 17 different schools were selected. The students were aged 7- 15. Every child was interviewed using a Life Incidence Traumatic Events scale (LITEs), Child Report Of Post traumatic Symptoms (CROPS) and Parents Report Of Post traumatic Symptoms (PROPS). The data were then analyzed using descriptive and inferential (chi squire) statistics.
    Results
    Our results demonstrated that 57.5% (274 cases) of the participants - girls 33.8% (161) and boys 23.7% (113) experienced at least one traumatic event in their life. Physical abuse and having a sick person in the family was the most common events coming out at boys 34.1% (162) and 30.3% (144), respectively. The corresponding values in girls were 32.4% (154) and 32.8% (156). Being kidnapped was reported for at least (2%). Sexual abuse came in last with at lease 7 boys (1.4%) and 11 girls (2.3%). Only 8% of the participants had experienced no traumatic life events. PROPS results has shown 40% of girls and 31% of boys scores were greater than the cut of point. The corresponding values for CROPS were 44.5%% and 18% for girls and boys, respectively.
    Discussion
    More than half of the participants had experienced at least one traumatic event in their life and most of them needed psychological intervention. The scale of the events and their serious negative impacts on the sample call for a professional intervention as well as psychoeducation for the families.
  • Page 202
    Introduction
    Chronic hepatitis B and C will result in limitations of physical and mental functions which in turn reduces the quality of life of the patients. This study examines the quality of life in patients with chronic hepatitis B and C in Rasht Razi hospital between the period of 2003-2004.
    Materials And Methods
    In this cross- sectional study, 74 patients with chronic hepatititis living in Rasht were selected. Using a convenient sampling, a specialized questionnaire on quality of life among patients with chronic liver diseases, consisted of 29 questions with 7 choices for each question completed by the patients. The questions were about the 6 domains of quality of life (containing: abdominal signs, tiredness, systemic signs, emotion, and activity Then, collected data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov and MANCOVA statistical test. The meaningful level of the test was assigned 0.05.
    Results
    The study sample contained 15 (20.27%) and 59 (79.72%) patients with chronic hepatitis B and C, respectively. No significant difference was found between the two sex. Systemic symptom domain was 23.7±8.1 for males and 17.85±8.3 for female (P=0.007). The highest adjusted mean of quality of life score was belong to abdominal domain and the least one was for emotional domain. The total adjusted mean score and means of all other domains scores were higher for those who had school education compare to those with no/some school education. The total adjusted mean score of quality of life in people with other chronic conditions were lower than those without such condition.
    Conclusions
    The quality of life score was not favorable in patient with chronic hepatitis. No significant difference was found between the treated and untreated patients with chronic hepatitis in any of the 6 domain. This might be related to the social fear or stigma caused by their disease.
  • Page 215
    Introduction
    Digital clubbing is a clinically descriptive term, referring to bulbous uniform swelling of the soft tissue of the terminal phalanx of a digit with subsequent loss of the normal angle between the nail and the nail bed. It is associated with various underlying pulmonary, cardiovascular, neoplastic, infectious, hepatobiliary, mediastinal, endocrine, and gastrointestinal diseases. Finger clubbing also may occur without evident underlying disease, as an idiopathic form.
    Case Presentation
    We present a case of clubbing due to foreign body aspiration. A 7 year-old boy referred to our clinic for evaluation of causes of dyspnea from 8 months ago. Growth and development were normal. Past history was negative for other diseases. Physical examination revealed wheezing and clubbing of nails. Other organs were normal. He had treatments for asthma and pneumonia for along time. Bronchoscopy was done and foreign body was found and removed.
    Conclusion
    This was a rare case of clubbing due to foreign body aspiration. Observation of clubbing might mislead us toward organic diseases. However, foreign body aspiration can cause clubbing as well.