فهرست مطالب

مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان
سال سوم شماره 4 (پیاپی 12، زمستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمود صبوحی، سید اصغر هوایی، سعید نصوحیان، فریده احسان دوست صفحه 153
    مقدمه
    کنترل عفونت متقاطع، مساله ای حائز اهمیت جهت جلوگیری از بروز و انتقال عفونت از فردی به فرد دیگر است. از آن جایی که مراکز درمانی و لابراتوارهای دندان پزشکی مستعد ایجاد و انتقال آلودگی هستند، توجه به موضوع کنترل عفونت متقاطع امری جدی و ضروری می باشد. هدف از این تحقیق بررسی چگونگی آلودگی باکتریال ترمیم های ثابت در مراحل مختلف آمادهسازی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی از 75 عدد کراون و بریج در مراحل امتحان فریم فلزی، قبل و بعد از گلیز پرسلن نمونه برداری انجام شد و کشت میکروبی به عمل آمد. اطلاعات به دست آمده با آزمون آماری Mc Namara مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 75 نمونه مورد مطالعه، 37 مورد (32/49 درصد) دارای آلودگی بودند که در این میان شیوع باکتری های پاتوژن و غیرپاتوژن به این قرار بود: استافیلوکوک 27 مورد (97/72 درصد)، باسیلوسها 7 مورد (91/18 درصد)، کلبسیلا 2 مورد (40/15 درصد) و ایشرشیاکلی 1 مورد (72/2 درصد). آزمون آماری Mc Namara نشان داد که در بین مراحل مختلف آماده سازی ترمیمهای ریختگی از نظر وجود آلودگی باکتریال، تفاوت آماری معنیداری وجود ندارد (754/0 value = p).
    نتیجه گیری
    استافیلوکوکها به عنوان شایعترین باکتری موجود در ترمیمهای مورد بررسی بودند. با توجه به درصد قابل توجه آلودگی (32/49) در نمونه های مورد بررسی، رعایت اصول کنترل عفونت در این حیطه نیز امری الزامی میباشد.
    کلیدواژگان: آلودگی، کنترل عفونت متقاطع، روکش، بریج
  • سید ابراهیم جباری فر، ندا احمدی روزبهانی*، مهدیه شاه طوسی، نصرالله بشردوست صفحه 159
    مقدمه

    تولد زودرس (PTL) در 105 درصد بارداری ها رخ می دهد. ادنتوژنزیس از حوالی هفته 76 جنینی از مرحله جوانه زدن شروع می شود و تا حدود دوره جوانی ادامه می یابد. همراه این سیر تکاملی طولانی و پیچیده دندانی، حوادث و پدیده های متابولیسمی، فیزیولوژیک و پاتولوژیک عمومی و موضعی در مادر و کودک، قبل، حین و بعد از تولد رخ می دهند که روند ادنتوژنزیس را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف از این پژوهش، بررسی همراهی و ارتباط تولد زودرس کودک با نقایص تکاملی مینا و پوسیدگی دندان بود.

    مواد و روش ها

    در این پژوهش آینده در گذشته، مقطعی و توصیفی، بر اساس بایگانی بخش زنان و زایمان، به نسبت مساوی دختر و پسر، 200 نفر با تولد زودرس یا طبیعی انتخاب شدند و بررسی بالینی سلامت دهان و دندان کودکان بر اساس معیارهای WHO در تعیین نقایص تکاملی مینا و پوسیدگی دندان صورت گرفت. تعیین اندازه پوسیدگی بر اساس شاخص تعداد دندان های پوسیده، دندان های پرشده یا کشیده شده به دلیل پوسیدگی، و میزان شیوع و نقایص تکاملی مینا بر اساس تغییر رنگ، اپاسیتی، هیپوپلازی و... توسط دندان پزشک انجام شد. اطلاعات با نرم افزار SPSS و آزمون های t و 2χ مورد پردازش قرار گرفت.

    یافته ها

    میزان پوسیدگی دندان بین کودکان با زمان زایمان طبیعی و زودرس تفاوت معنی داری نداشت (128/0 =p value)، اما بین میزان شیوع نقایص تکاملی مینا در کودکان با زمان تولد طبیعی و کودکان زودرس، تفاوت معنی داری مشاهده شد (026/0 = p value).

    نتیجه گیری

    تولد زودرس با افزایش شیوع نقایص تکاملی مینا همراه می باشد؛ اما باعث تفاوت معنی داری در وقوع پوسیدگی دندانی نمی گردد.

    کلیدواژگان: تولد زودرس، نقایص تکاملی مینا، پوسیدگی دندان، کاهش وزن تولد، نارسایی رشدی و تکاملی، هیپوپلازی مینا، هیپوپلازی مولر، اینسیزور
  • فاطمه رستمخانی، جعفر قره چاهی، حسین اخویزادگان، نفیسه اسدزاده عقدایی، سعید نصوحیان صفحه 164
    مقدمه
    یکی از مراحل مهم درمان های پروتزی دهان، ثبت رابطه مرکزی فکین میباشد. روش های متنوعی جهت ثبت این رابطه وجود دارد و عوامل زیادی بر آن تاثیر گذارند که یکی از آنها وضعیت نشستن بیمار است. این مطالعه به بررسی تاثیر موقعیت بدن بیمار در ثبت رابطه مرکزی فکین به روش تریسینگ خارج دهانی پرداختهاست.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تحلیلی مقطعی، 18 فرد بادندان به طور تصادفی انتخاب و پس از توجیه و آموزش آنان، ابزار به استنتهای آکریلی متصل شدند. سپس تریسینگ قوس گوتیک در سه موقعیت قرارگیری بیمار بر روی یونیت دندانپزشکی، یعنی عمودی، نیمه خوابیده و خوابیده با روش دو دستی انجام شد. سپس میزان فاصله افقی، قدامی خلفی و مستقیم نقاط سه گانه نسبت به نقطه به دست آمده در روش داوسون، محاسبه شدند و از آزمون های ANOVA و t در سطح اطمینان 05/0 = α جهت بررسی نتایج استفاده گردید.
    یافته ها
    درافراد بادندان، فاصله افقی نقاط ثبت شده در موقعیتهای مختلف بدن تا نقطه به دست آمده با روش داوسون تفاوت معنی داری وجود نداشت، ولی از نظر قدامی خلفی و فاصله مستقیم، نقاط ثبت شده، در حالت خوابیده (Supine) و نیمه خوابیده (Semisupine)، نسبت به نقاط ثبت شده در حالت عمودی (Upright)، به طور معنی داری نزدیکتر به روش داوسون بودند. فواصل نقاط ثبت شده در حالتهای مختلف بدن و نقطه ثبت شده در روش داوسون در افراد بادندان، ارتباطی با جنسیت و سن افراد نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به محدودیتهای این مطالعه در افراد بادندان، در مقایسه با موقعیت عمودی، رابطه مرکزی به دست آمده با روش تریسینگ خارج دهانی در حالت خوابیده و نیمهخوابیده ارتباط معنی داری با روش دودستی داشت.
    کلیدواژگان: وضعیت خوابیده، ثبت رابطه مرکزی، تریسینگ، با دندان
  • محمد کتابی، محمدرضا مالکی پور، مریم میررکنی صفحه 171
    مقدمه
    در برخی پژوهش ها، استفاده ازدستگاه های برداشت پلاک وجرم مانندکویترون، باعث افزایش ریزنشت ترمیم های هم رنگ دندان شده است. در برخی دیگر، دستگاه ایرپولیش باعث ایجاد تضرس های سطحی برروی ترمیم های هم رنگ دندان شده است. هدف ازاین پژوهش، مقایسه اثرکاربردایرپولیش برریزنشت دوماده کامپوزیت فیلتک Z250 وگلاس آینومر ویترمردرترمیم های کلاس V در دندان های پرمولرکشیده شده بود.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش تجربی با طرح آزمایشگاهی، 72دندان پرمولرجمع آوری شده سالم، به 2 گروه 36 تایی تقسیم شدند. حفرات استانداردکلاس V با عرض مزیودیستالی 3 و طول اکلوزوژنژیوال وعمق 2 میلی متر روی سطح باکال دندان ها در محل اتصال سمان ومینا تراش داده شدند. دندان های گروه اول با کامپوزیت فیلتک Z250و گروه دوم با گلاس آینومر ویترمرترمیم شدند. یک هفته پس از ترمیم، کلیه دندان ها تحت تاثیر چرخه های حرارتی قرارگرفتند. سپس نیمی از دندان ها در هر گروه درمعرض ایرپولیش از فاصله 3 میلی متری قرار گرفتند. برای تعیین ریزنشت از استریومیکروسکوپ با بزرگ نمایی 32 استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون های Wilcoxan، Mann-whitney، Kurskal-wallis در سطح اطمینان 05/0=α انجام شد.
    یافته ها
    ایرپولیش باعث افزایش قابل توجه ریزنشت در ترمیم های کامپوزیت وگلاس آینومر شد (01/0 > p value). میزان ریزنشت در ترمیم های گلاس آینومر تحت تاثیر ایرپولیش به طورمحسوسی بیشتر از ترمیم های کامپوزیت بود (001/0 > p value). درگروه گلاس آینومر تحت تاثیر ایرپولیش، ریزنشت به طورمعنی داری درعاج بیشتر از مینا بود (05/0 > p value).
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر ایرپولیش بر افزایش ریزنشت مواد ترمیمی هم رنگ دندان، توصیه می شود از این دستگاه درترمیم های هم رنگ دندان با احتیاط ورعایت فاصله لازم استفاده شود. بهتر است از این دستگاه در دندان های ترمیم شده با گلاس آینومر استفاده نشود.
    کلیدواژگان: کامپوزیت، گلاس آینومر، پروفی جت، ریزنشت
  • مریم خروشی، طیبه منصوری، غلامرضا ربیعی صفحه 178
    مقدمه
    هنگام سفیدکردن دندانهای زنده، گاه ترمیم های با طول عمر متفاوت بر روی دندان ها وجود دارند. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی تاثیر بلیچینگ نوری با دستگاه پلاسماآرک بر ریزنشت ترمیمهای کلاس 5 کامپوزیت پس از نگهداری در آب بود.
    مواد و روش ها
    برای انجام این تحقیق آزمایشگاهی، در سطح باکال 72 دندان پرمولر، حفرات کلاس V با کفه ژنژیوال زیر CEJ تراشیده شد. با کاربرد ادهزیو Single bond و کامپوزیت Z100 ترمیم حفرات به روش قطعهای انجام شد. گروه های 2 تا 5 تحت بلیچینگ نوری بهترتیب در زمانهای بلافاصله، یک هفته، یکماه و سهماه بعد از ترمیم وگروه های 1 و 6 بدون انجام بلیچینگ بلافاصله پس از ترمیم و سه ماه بعد بررسی شدند. نمونه ها در مراحل آزمایش در دمای 37 و رطوبت نسبی 100% نگهداری شدند. سطوح ترمیم ویک میلی متر اطراف آن پوشیده شده، در محلول رنگ قرار گرفتند. پس از برش باکولینگوالی، میزان نفوذ رنگ بر اساس درجهبندی قراردادی تعیین شد و اطلاعات توسط آزمونهای Kruskal-wallis و Mann-whitney در سطح اطمینان (05/0 = α) مورد آنالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    ریزنشت لبهای مینایی تفاوت معنی داری بین گروه ها نشان نداد. ریزنشت لبهای عاجی با انجام بلیچینگ بلافاصله پس از ترمیم به طور معنی داری افزایش یافت. بین ریزنشت دیوارهای مینایی و عاجی تفاوت آماری معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    انجام عملیات بلیچینگ نوری، بلافاصله پس از ترمیم، ریزنشت عاجی ترمیم را افزایش میدهد، اما تاثیری بر ریزنشت همان ترمیمها در فواصل یک هفته تا سهماه بعد ندارد. انجام بلیچینگ نوری می تواند سلامت لبهای ترمیم تازه کامپوزیت را در مارژینهای عاجی به خطر اندازد.
    کلیدواژگان: ریزنشت، بلیچینگ، کامپوزیت رزین، نگهداری درآب
  • منصور ریسمانچیان، راحله کرمی، مریم جعفری صفحه 184
    مقدمه
    عوامل مختلفی مانند طول تاج کلینیکی، قطر دندان، زاویه تقارب، نوع رستوریشن و سمان، در گیر روکش های کامل تاجی مؤثر هستند که در این میان، زاویه تقارب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این پژوهش، بررسی زاویه های تقارب دندان های آماده شده جهت روکش کامل در دو گروه دانشجویان عمومی و تخصصی بود.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش مشاهده ای- مقطعی، 210 دای از دندان های قدامی و خلفی آماده شده توسط دانشجویان عمومی و تخصصی به صورت تصادفی جمع آوری و زاویه های مزیودیستال و باکولینگوال آنها به وسیله استریو میکروسکوپ و دوربین moticam در دو گروه به صورت مجزا اندازه گیری و با هم مقایسه شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS-11.5 و تست آماری t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین زاویه تقارب کل دای های دانشجویان دوره عمومی 6/8 +_ 8/23 و تخصصی 0/9 +_ 4/22 درجه بود. این میانگین برای دانشجویان دوره عمومی و تخصصی در دای های قدامی به ترتیب 1/8 +_ 4/24 و 7/7 +_ 2/20 درجه و در دای های خلفی به ترتیب 8/8 +_ 6/23 و6/9 +_ 1/24 درجه به دست آمد. اختلاف موجود در میانگین زاویه تقارب دای های قدامی دو گروه دانشجویان از نظر آماری معنی دار بود (02/0 p value =)، اما در میانگین زاویه تقارب کل دای ها و دای های خلفی دو گروه، اختلاف آماری معنی داری دیده نشد.
    نتیجه گیری
    میانگین زاویه تقارب کل دای ها و نیز میانگین زاویه تقارب دای های خلفی در گروه دانشجویان عمومی مشابه گروه تخصصی بود؛ اما میانگین زاویه تقارب دای های قدامی دانشجویان دوره عمومی بیشتر بود.
    کلیدواژگان: زاویه تقارب، گیر، روکش کامل
  • ناصر کاویانی، سید مهدی قریشیان، کیومرث سلیمانی صفحه 189
    مقدمه
    درمان های دندان پزشکی روش های دردناک و ناراحت کننده ای هستند، اضطراب در اتاق انتظار باعث مشکل شدن درمان دندان پزشکی می شود. یکی از روش های کاهش اضطراب استفاده از داروهای خوراکی قبل از کار می باشد. این پژوهش جهت بررسی تاثیر پیش درمانی با اکسازپام و ترکیب اکسازپام- ترامادول بر میزان اضطراب قبل از کار جراحی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش، تعداد 84 نفر از بیماران بزرگسال سالم از بین مراجعه کنندگان بخش جراحی دهان دانشکده دندان پزشکی اصفهان به صورت ساده انتخاب شده، سپس به صورت تصادفی در یکی از سه گروه اکسازپام، اکسازپام- ترامادول و پلاسبو قرار گرفتند. قبل از انجام درمان در سالن انتظار با استفاده از پرسش نامه 20 نمره ای Dental Anxiety Scale- Corah، میزان اضطراب آن ها سنجیده شد و اطلاعات به وسیله نرم افزار SPSS و تست های آماری 2χ، آنالیز واریانس و کروسکال والیس، آنالیز شد.
    یافته ها
    بر اساس آنالیزهای انجام گرفته، از نظر متغیرهای جنس و سن هیچ تفاوت معنی داری بین گروه های مختلف مورد پژوهش ما وجود نداشت. نمره اضطراب در گروه اکسازپام 25/3 ± 82/10، در گروه اکسازپام- ترامادول 29/3 ± 61/11 و در گروه پلاسبو 28/2 ± 29/13 بود. با استفاده از تست کروسکال والیس، نمره اضطراب بین گروه اکسازپام و اکسازپام ترامادول نیز تفاوت معنی داری نداشت، ولی میانگین نمره اضطراب در پلاسبو نسبت به دو گروه مطالعه به طور معنی داری بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    در این پژوهش، میانگین نمره اضطراب برای دو گروه اکسازپام و ترکیب اکسازپام با ترامادول به ترتیب 82/10 و 61/11 بود که هر دو گروه دارای اضطراب متوسط بودند؛ ولی میانگین نمره اضطراب در گروهی که پلاسبو دریافت کرده بودند، معادل 29/13 یعنی بیانگر اضطراب شدید بود. این دو دسته دارویی نسبت به پلاسبو در کاهش اضطراب در اتاق انتظار مؤثرتر بودند.
    کلیدواژگان: اکسازپام، ترامادول، اضطراب، DAS، پیش درمانی، دندان پزشکی
  • وجیه سادات مرتضوی، محمدحسین فتحی، محمدرضا شیربان صفحه 195
    مقدمه
    توجه به اهمیت تاثیر خشونت سطحی دندان و مواد ترمیمی بر روی گیر پلاک دندانی، این پژوهش با هدف تعیین و مقایسه اثر بلیچینگ خانگی و بلیچینگ مطبی بر خشونت سطحی یک نوع کامپوزیت میکروهیبرید و دو نوع کامپوزیت نانوفیلد انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    کامپوزیت میکروهیبرید (Point 4 (Kerr، USA و کامپوزیت های نانوفیلد Premise (Kerr، USA) و Filtek Supreme (3M ESPE، USA) و مواد بلیچینگ Opalescence PF (Ultradent، USA) جهت بلیچینگ خانگی وOpalescence Quick (Ultradent، USA) جهت بلیچینگ مطبی مورد استفاده قرار گرفتند. نمونه های کامپوزیتی در مولدهای اکریتی و زیر نوار ماتریکس کیور شده، سپس پرداخت گردیدند و تحت تاثیر ماده بلیچینگ قرار گرفتند. مقادیر خشونت سطحی نمونه ها (Ra) توسط دستگاه پروفیلومتری(SM7 Profile Test، Italy) اندازه گیری شد و میانگین مقادیر با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس دوطرفه تحلیل گردید. مورفولوژی سطح نمونه ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی (XL30، Philips، Netherlands) مورد بررسی قرار گرفت و از آزمون آماری Mc Namara برای تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد.
    یافته ها
    بین مقادیر میانگین خشونت سطحی همه گروه ها، اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0 < p value). در مورفولوژی سطح بین گروه های شاهد و مورد آزمایش انواع کامپوزیت مورد پژوهش، تفاوتی مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    مواد بلیچینگ مورد استفاده در این پژوهش تاثیری بر خشونت سطحی دو نوع کامپوزیت نانوفیلد و یک نوع کامپوزیت میکروهیبرید نداشت. با توجه به تاثیرگذاری مواد بلیچینگ بر ماتریکس رزینی و افزایش خشونت سطحی به علت کنده شدن ذرات فیلر، ممکن است ریز بودن اندازه فیلر در کامپوزیت های مورد پژوهش باعث شده باشد که حتی در صورت از دست رفتن رزین نیز خشونت سطحی تغییری نکند.
    کلیدواژگان: بلیچینگ، خشونت سطحی، کامپوزیت نانوفیلد، کامپوزیت میکروهیبرید
|
  • M. Sabouhi, Sa Havaei, S. Nosouhian, F. Ehsandost Page 153
    Introduction
    Cross infection control is of a great concern and great attention should be paid to it.Dentistry offices and laboratories are predisposed to make and transmit contamination; Therefore both dentists and laboratory director shall regard cross infection control policies in order to prevent dental cross contamination between patients and personnel. The aim of this research was to asses the quality of bacterial contamination in fixed restoration in different stage of preparation.Methods and materials: In this descriptive analytical study, samples were obtained from 75 crown and bridges in metal frame work. Bisque and glaze stage and microbial cultures were taken.Information's were statistically analyzed by MC Namara Analysis.
    Results
    From 75 samples, 37 (%49.32) were contaminated. Prevalence of pathogenic and nonpathogenic bacteria was as follows: Staphylococcus in 27 cases (%72.97), Bacteriallus 7 in cases (%18.91), Klebsilla in 2 cases (%15.40), and E-coli in 1 case (%2.72). The difference between this stages was not statistically significant (p value = 0.754).
    Discussion
    Staphylococcus is the most commonly found bacteria in fixed restorations. It may be due to handling restorations without gloves. According to 49.32% contamination, infection controlin procedures is essentia
  • Se Jabarifar, N. Ahmadi Roozbehani, M. Shahtoosi, N. Bashardoost Page 159
    Introduction

    Incidence of preterm labor (PTL) is 5-10 percent. Odontogenesis is initiated in 6th-7th week of embryonic life by budding stage and continues until juvenile period. This complex andlong standing developmental process is affected by metabolic events, physiologic and pathologic processes, and local, systemic and environmental hazardous factors. This study was aimed to determine association and relationship of preterm labor and developmental defects of enamel and dental caries.Method and Materials: Based on archives of obstetrics and gynecology wards of seven major Isfahan hospitals, 200 children with preterm and term labor were selected. Study groups were considered in equal ratios of gender. Based on WHO criteria, oral and dental health of the children was assessed. The number of decayed, filled and missed teeth and prevalence of developmental defect enamel were recorded. Findings were analyzed statistically by SPSS software using chisquare and t-test and the results were reported by descriptive statistics in figures and tables.

    Results

    The prevalence of developmental defect enamel in preterm and term labor was 72% and 57%, respectively. The difference of prevalence of developmental defect enamel was significant in two groups (p value = 0.026). The mean of caries rate in preterm and term labor were 4.96 ± 3.33 and 5.72 ± 3.68, respectively. The difference of dental caries was not significant.

    Conclusion

    Preterm labor is associated with more prevalence of developmental defect enamel. The difference mean of dental caries is not related to pregnancy length.

  • F. Rostamkhan, J. Gharehchahi, H. Akhavizadegan, N. Asadzadeh Aghdaee, S. Nosouhian Page 164
    Introduction
    Centric Relation (CR) is the most important recording procedure of maxillamandibular relation in prosthodontic. We investigated the influence of patient's body position in CR recording by extra-oral tracing method.
    Materials And Methods
    In this analytic cross-sectional study, 18 dentulous subjects were selected randomly. After patient education, the extra-oral tracing device attached to acrylic stents; Then the Gothic arch tracing was accomplished in supine, semisupine and upright positions. The CR achieved by bimanual manipulation method was also recorded. Four points were recorded in four transparent sheets; also, the vertical (Y) and horizontal (X) axis were measured for each point.Then the horizontal, anterior- posterior and straight distances of each point to point that achieved by bimanual manipulation were calculated. Data were analyzed using the one-way ANOVA and ttest with the significant level of I = 0.05.
    Results
    There was no significant difference between horizontal distances of points registered in various body positins and of point registered in Dawson method, but with a view to ant-post and direct distance, the point registered in supine and semisupine positions were significantly nearer to Dawson manner, rather than the points registered in upright position. No correlation to sex and age was obtained between distances of registered points in various body positions and registered point in Dawson method.
    Conclusion
    In dentulous subjects, in comparison to upright position, the obtained CR in supine and semi-supine positions by extraoral tracing method had significant similarity to bimanual manipulation.
  • M. Ketabi, Mr Malekipour, M. Mir Rokni Page 171
    Introduction
    In some studies, ultrasonic scalers could increase the microleakage in teeth restored with tooth colored restorations; in a few others, air polish system caused surface roughness on the tooth colored restoration surfaces. The aim of this research was to compare the effect of air polishing system on microleakage of Z250 Filtek composite and Vitremer glass inomer in cervical restorations.
    Methods
    Seventy two extracted premolar teeth were collected and randomly divided into two equal groups. In all the teeth, standard class V cavities were prepared in cervical regions on the buccal side. Half of the teeth were filled with Z250 Filtek composite and the other half with Vitremer glass inomer. The specimens were thermo cycled. Half of the specimens on each group were subjected to air polish system from 3 mm distance Microscope with 32 magnificatios was used for microleakage measurements.
    Results
    Air polish system caused increased microleakage in both groups (p value < 0.01) and Vitremer glass inomer had significantly more leakage than composite 250 Filtek (p value < 0.001). Leakage at the enamel margins was significantly less than at the dentin margin in both two groups, but the difference was only statistically significant for Vitremer glass inomer (p value < 0.05).
    Discussion
    As air polish system application causes increased microleakage of composite 250 Filtek and Vitremer glass inomer, we advise to use it with caution in teeth filled with composites. It is not advised to use air polish system in teeth filled with glass inomer.
  • V. Mortazavi, Mh Fathi, Mr Shirian Page 195
    Introduction
    Regarding the importance of surface roughness of tooth structure and restorative materials on plaque retention, this study was done to evaluate the effect of home and office bleaching agents on surface roughness of microhybrid and nanofilled composite resins.
    Materials And Methods
    Point 4 (kerr, USA) microhybride composite, Premise (Kerr, USA) and Filtek supreme (3M ESPE, USA) nanofilled composites, Opalescence PF (Ultradent, USA) as the home bleaching agent and Opalescence Quisk (Ultradent, USA) as the office bleaching agent were selected. One hundred and fifty samples were divided into 15 groups (n = 10). For each composite, five groups were defined as: control, two weeks home bleaching, 4 weeks home bleaching, one time office bleaching and two times office bleaching with 2 weeks interval. The composites light cured under clear matrix strip and polished with soflex TM (3M ESPE, USA) polishing disks systems.After bleaching with specific protocol, surface roughness of samples was measured withprofilometer (SM7 Profile Test, Italy). The data were analyzed with two-way ANOVA statistical test. Surface morphology of samples were analyzed with scanning electron microscopy; SEM (XL30, Philips, Netherlands).
    Results
    There was no significant difference in surface roughness among all groups (p value > 0.05). There were no difference between the surface morphology of control and experimental groups of each composite.
    Conclusion
    The bleaching agents used in this study had no effects on surface roughness of two types of nanofilled composites and one type of microhybrid composite.