فهرست مطالب

Journal of Pathobiology Reaearch
Volume:5 Issue: 1, 2002

  • تاریخ انتشار: 1381/02/11
  • تعداد عناوین: 17
|
  • حسین استکی، مینا می ایتو صفحه 1
    هدف
    شناخت اشیا به وسیله سیستم بینایی وابسته به اندازه تصویر شیئی در شبکیه نیست. مکانیسم های نرونی شناخت اشیا به وسیله سیستم بینایی بدون وابستگی به اندازه شیئی مشخص نمی باشد. قشر اینفروتمپورال TE اهمیت زیادی در شناخت بینایی اشیا دارد. اگر چه پاسخ به شکل محرک در نواحی قدامی و خلفی قشر TE تفاوت قابل توجهی ندارد، ولی پاسخ غیر وابسته به خصوصیات کمی شکل (اندازه، امتداد و...) می تواند در قشر TE به وجود آید. در این پژوهش پاسخ نرون ها TE به اندازه محرک بینایی مورد مطالعه قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    ثبت تک واحدی از قشر TE میمون (Macaque Fuscata) در پاسخ به محرک های بینایی با اندازه های مختلف صورت پذیرفت. میزان وابستگی پاسخ نرون ها به اندازه محرک بینایی مشخص شده و همبستگی بین پاسخ غیروابسته به اندازه محرک و موقعیت قدامی- خلفی نرون ها در ناحیه TE مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج و بحث: این پژوهش نشان داد که نرون های با پاسخ غیر وابسته به اندازه محرک در تمام امتداد قدامی- خلفی قشر اینفورتمپورال وجود دارند. یافته های این مطالعه بر این موضوع دلالت دارند که پاسخ غیر وابسته به اندازه محرک بینایی، در مدارهای نرونی نواحی قدامی قشر TE پدیدار می شود.
  • فرید بحرپیما، سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی، حسین کریمی، سید محمد فیروزآبادی صفحه 9
    هدف
    استفاده از الکترومایوگرافی به عنوان ابزاری برای گردآوری اطلاعات مربوط به عضلات و عملکرد آنها، روش متداولی است. به کمک این روش پژوهش های بسیاری در زمینه های فیزیولوژی، بیومکانیک، مهندسی پزشکی، فیزیوتراپی و... انجام می گیرد. در غالب این پژوهش ها با استناد به مقالات قبل، محل خاصی برای قرار دادن الکترودهای الکترومیوگرافی (EMG) بر روی عضلات تعیین می شود و ثبت از آن نقاط به عمل می آید. با یک بررسی اجمالی می توان به تنوع و اختلاف در محل های ذکر شده در مقالات پی برد. این مساله مقایسه نتایج این مقالات را با هم و نتیجه گیری از آنها را با مشکل مواجه می سازد. مقاله حاضر کوششی است که برای تعیین محل مناسب اکترودگذاری بر روی عضلات تراپزیوس، دلتویید و سینه ای بزرگ با توجه به نقاط محرکه Motor Point آنها، انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این بررسی ابتدا نقطه محرکه عضلات مذکور با استفاده از تحریک الکتریکی مشخص شد؛ سپس با نقاط ذکر شده در منابع مقایسه گردید. نتایج و بحث: نتایج بیانگر این مساله بودند که محل نقاط محرکه یافت شده در این پژوهش با نقاطی که به طور مناسب کلاسیک به عنوان نقاط محرکه در عضلات دلتویید و تراپزیوس شناخته می شوند متفاوت بود اما در عضله سینه ای بزرگ این نقاط تقریبا یکسان بودند. به علاوه محل بهینه الکترودگذاری در ارتباط با این نقاط محرکه- برای ثبت بهترین سیگنال EMG برای قسمت های مختلف این سه عضله- تعیین گردید که با محل های ذکر شده در منابع برای گرفتن سیگنال اختلاف اندکی داشتند. همچنین مشخص شد که اگر جهت قرارگیری الکترودها به موازات فیبرهای عضله باشد، سیگنال ثبت شده از شدت بالاتری برخوردار خواهد بود.
  • حسین حاتمی، بهروز هادیان صفحه 23
    هدف
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی Correlative- descriptive است که با هدف تعیین تغییر تست توبرکولین از منفی به مثبت (کانورشن توبرکولینی)- در بررسی مجدد افراد توبرکولین منفی تماس یافته با بیماران مسلول ریوی اسمیر مثبت- در سال 1378 در شهر کرمانشاه صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه کلیه اعضای خانواده بیماران مسلول ریوی اسمیر مثبتی که طی اسفند 1377 تا پایان خردادماه 1378 برای درمان، به مرکز مبارزه با سل کرمانشاه مراجعه کرده بودند، بررسی شدند. افراد مورد مطالعه مجموعا 143 نفر بودند. ابتدا تست توبرکولین برای آنها انجام شد و مشخص گردید که نتیجه تست 67 نفر از آنها منفی است، لذا این افراد به عنوان واحدهای پژوهش، برگزیده شدند و به فاصله سه هفته و سه ماه پس از بررسی اولیه، مجددا تست شدند. در هر مرحله از نظر علایم بالینی سل ریوی نیز معاینه انجام شد و سرانجام از افرادی که دچار کانورشن توبرکولینی شدند، رادیوگرافی ریه به عمل آمد. به منظور گردآوری اطلاعات از روش مشاهده و فرم مصاحبه و چک لیست، استفاده شد؛ به طوری که فرم مصاحبه، با پرسش مستقیم از واحدهای پژوهش، تکمیل گردید و اطلاعات مربوط به مثبت بودن اسمیر خلط بیمار خانواده، مصرف داروی پیشگیری و تاریخ تشخیص قطعی بیماری، از فرم اپیدمیولوژی بیمار و خانواده او استخراج گردید. همچنین در فرم چک لیست، نتایج واکنش تست مزبور و بررسی از نظر علایم بالینی سل و نتیجه رادیوگرافی آنها ثبت گردید. نتایج و بحث: در بررسی اولیه، 49% اعضای خانواده بیماران به توبرکولین، واکنش مثبت نشان دادند که در این مطالعه، شرکت داده نشدند. پس از سه هفته 15% و پس از سه ماه 28% افرادی که واکنش آنها منفی بود تغییر پیدا کردند. از آنها کلیشه رادیوگرافی ریه به عمل آمد که علایم رادیوگرافیک سل اولیه، در یک نفر از آنها تایید گردید. فرد مذکور با تشخیص سل اولیه، برای درمان به مرکز مبارزه با بیماری های ریوی معرفی شد. سایر افراد که کانورشن توبرکولینی پیدا کرده بودند نیز با تشخیص عفونت سلی برای دریافت کمپوروفیلاکسی Prophylaxis، به مرکز مذکور، معرفی شدند. شایان یادآوری است که در افراد کمتر از 5 سال که بنا به دستورالعمل جاری وزارت بهداشت، ایزونیازید Isoniasid، تجویز شده بود، هیچ موردی از تبدیل توبرکولینی، مشاهده نگردید. لذا رابطه معنادار آماری بین مصرف داروی پیشگیری با عدم تبدیل توبرکولینی، به دست آمد. همچنین بین شاخص ازدحام جمعیت خانواده، مدت تماس افراد با بیمار مسلول و درجه مثبت بودن اسمیر خلط بیمار خانواده، با کانورشن توبرکولینی رابطه معنادار آماری به دست آمد. اما بین سن، جنس، میزان تحصیلات، واکسیناسیون BCG و محل سکونت با کانورشن توبرکولینی، رابطه معناداری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه براساس نتایج این مطالعه، حدود () اعضای تماس یافته توبرکولین منفی خانواده مسلولین، در عرض سه ماه پیش از انجام دادن تست اولیه، دچار تغییر توبرکولینی شده بودند و برز عفونت اولیه سلی را نشان دادند، بر لزوم انجام مجدد این تست در اعضای توبرکولین منفی خانواده مسلولین اسمیر خلط مثبت و تجویز کموپروفیلاکسی برای مواردی که دچار تغییر توبرکولینی شده باشند.
  • علیرضا حیدرنیا، پریسا امیری، محمود پروین، مسعود کیمیاگر صفحه 33
    هدف
    کم خونی فقر آهن شایع ترین مشکل تغذیه ای شناخته شده در سراسر جهان است. دختران نوجوان از جمله گروه های آسیب پذیرند که بخش عمده ای از مبتلایان به فقر آهن و کم خونی ناشی از آن را تشکیل می دهند. با توجه به اینکه دریافت ناکافی آهن از طریق رژیم غذایی عمده ترین عامل ایجاد این عارضه می باشد، در این مطالعه به منظور پیشگیری از ابتلای دختران نوجوان، اقدام به طراحی و ارزشیابی برنامه آموزشی با هدف اصلاح عادات و رفتار های تغذیه ای آنان شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی از نوع قبل و بعد، در یکی از دبیرستان های منطقه 10 آموزش و پرورش استان تهران، انجم شد. در این پژوهش با اندازه گیری شاخص های هموگلوبین (Hb)، هماتوکریت (HCT)، حجم متوسط گلبولی (MCV)، متوسط هموگلوبین گلبولی (MCH)، و حجم متوسط غلظت هموگلوبین گلبولی (MCHC)، آهن سرم (SI)، ظرفیت کل اتصال آهن (TIBC)، درصد اشباع ترانسفرین (TS) و فریتین سرم، 43 دختر نوجوان که مبتلا به درجاتی از فقر آهن بودند- براساس تقسیم بندی ارایه شده در کتب و منابع متغیر- انتخاب شدند. سپس آگاهی، نگرش، رفتارهای تغذیه ای و بهداشتی و همچنین میزان دریافت آهن از طریق رژیم غذایی آنان، به وسیله پرسشنامه های تهیه شده، بررسی شد. پس از طراحی و اجرای برنامه آموزشی، پس آزمون با فاصله زمانی 3 ماه انجام شد.
    نتایج و بحث: نتایج به دست آمده نشانگر افزایش معنادار متوسط آگاهی، نگرش و عملکرد، میزان دریافت آهن و بهبود سطح فراهمی زیستی آهن در رژیم غذایی دختران نوجوان مورد مطالعه بود. پس از آموزش میانگین آگاهی از 6/7 به 1/12، میانگین نگرش از 3/22 به 9/25 و میانگین عملکرد از 6/37 به 49 رسید (001/0P<). متوسط دریافت آهن روزانه از میزان 43% میلی گرم به 86/0 میلی گرم افزایش یافت (001/0P<). همچنین مقایسه شاخص های خونی قبل و بعد از آن آموزش نمایانگر بهبود وضعیت آهن در گروه مورد مطالعه بود. پس از آموزش ذخیار آهن 23% از افراد تا حد طبیعی افزایش یافت (001/0 P<). بنابراین به نظر می رسد آموزش دختران نوجوان، به منظور تغییر و اصلاح الگوی تغذی های، راه کاری موثر برای افزایش میزان دریافت آهن رژیم غذایی، بهبود وضعیت آهن و پیشگیری از ابتلا به کم خونی فقرآهن و عوارض ناشی از آن می باشد.
    کلیدواژگان: فقر آهن، کم خونی، دختران نوجوان، برنامه آموزشی
  • شعبانعلی خداشناس لیمونی، مهدی فروزنده مقدم *، میرلطیف موسوی صفحه 41
    هدف

    1-HIV با استفاده از گیرنده کموکاین 5CC-CKR به سلول های CD4+ وارد می شود. ژن جهش یافته این کورسپتور Coreceptor، (bp32-5CCR) پروتئین ناقصی را کد می کند که علاوه بر بیان نشدن در سطح سلول، نمی تواند نقش کورسپتوری خود را ایفا کند.
    براساس مطالعات انجام شده، افرادی که دارای جهش هموزیگوت در این ژن می باشند، نسبت به HIV ایمنند. افراد هتروزیگوت پیشرفت کندی از بیماری ایدز را نشان می دهند. با توجه به نقش این گیرنده، میزان جهش این ژن در جمعیت های مختلف انسانی بررسی شده است.

    مواد و روش ها

    در این تحقیق برای بررسی جهش مورد نظر از روش PCR-ELISA استفاده شد زیرا این روش از سرعت، حساسیت و اختصاصی بودن بالایی برخوردار است.
    نتایج و بحث: DNA ژنومی از نمونه های خون استخراج و به وسیله PCR و پرایمرهای اختصاصی به طول bp735 از ژن CCR، که بخش جهش یافته را هم در بر می گرفت، تکثیر شد. وجود موتاسیون با استفاده از دو پروب (CCR-W برای آلل وحشی و CCR-M برای آلل موتان) بررسی شد. پروب CCR-W مکمل ترادفی از ژن می باشد که به دلیل حذف bp32-، با آلل وحشی هیبرید می شود. این در حالی است که پروب CCR-M برای آلل جهش یافته طراحی شده است و در صورت وجود جهش با آن هیبرید می شود. در روش PCR-ELISA ابتدا محصول PCR با dig-dUTP نشاندار شد؛ آنگاه به انتهای 3 پروب های CCR-W و CCR-M بیوتین متصل گردید. محصول PCR پس از دناتوره شدن با پروب مکملش هیبرید شد؛ سپس این مجموعه به پلیت های کت شده با استرپتو آویدین اضافه گردید. آشکارسازی با افزودن آنتی دیگوکسی ژنین (گونژوگه شده به HRP) و نیز افزودن سوبسترا صورت پذیرفت. طبق نتایج به دست آمده، حساسیت این روش (PCR-ELISA) در خصوص تشخیص جهش ژن 5-CCR کمتر از pg300 DNA کروموزومی انسان می باشد.

  • مهدی زین الدینی، مسعود سلیمانی، بهرام اکبری، محسن کریمی، محسن واعظ، جلیل فلاح، علیرضا سعیدی نیا، نادر مقصودی صفحه 47
    هدف
    یکی از مباحث کلیدی در تولید و بهره برداری از پروتئین های نوترکیب، استفاده از متدهای دقیق و قابل اطمینان برای عیارسنجی این پروتئین ها می باشد. در این تحقیق سعی شده است تا روش مناسب برای عیار سنجی فاکتور محرکه کلونی گرانولوسیتی بررسی و ارایه گردد. سلول های 60-HL، از دسته سلول های لوکمیای انسانی است که تحت اثر محرک های مختلف به ماکروفاژها یا نوتروفیل ها، تمایز می یابند. دی متیل سولفوکسید (DMSO)، رتینوئیک اسید (RA) و cAMP باعث تمایز سلول های 60-HL به نوتروفیل می شوند. در صورتی که اینترفرون و فوربول استر، باعث تمایز این سلول ها به ماکروفاژها می شوند.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، ابتدا سلول های 60-HL در فلاسک های کشت سلول، کشت داده شدند و سپس تعداد Cell/ml105*2 از این سلول ها انتخاب شد. l100 از این سوسپانسیون سلولی به چاهک های یک میکروپلیت 96 خانه ای منتقل شد. سپس رقت های مناسبی از DMSO و RA انتخاب و به این سوسپانسیون سلولی اضافه گردید (به ترتیب 3/1 و M7-10). انکوباسیون به مدت 3 روز در دمای C37 و CO25% انجام پذیرفت. به کمک RA و DMSO سلول ها از فاز تکثیری به فاز تمایزی برده شدند؛ سپس غلظت های مختلف فاکتور محرکه کلون گرانولوسیتی (G-CSF) به چاهک های حاوی این سلول های تیمار شده اضافه گردید و به مدت دو روز در دمای C37 و CO25% مورد انکوباسیون قرار گرفت. برای اندازه گیری میزان برگشت سلول ها از فاز تمایزی به فاز تکثیری از روش MTT assay استفاده شد. میزان تکثیر سلولی در اثر احیای نمک تترازولیوم (MTT) به فورمازان به وسیله سیستم آنزیمی ساکسینات تترازولیوم ردوکتاز میتوکندریایی، مورد ارزیابی قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج حاصل بیانگر این است که این روش برای عیار سنجی فاکتور G-CSF بسیار مناسب می باشد.
  • علیرضا سعیدی نیا، مجید صادقی زاده، نادر مقصودی، بهرام اکبری، جلیل فلاح، محسن کریمی صفحه 55
    هدف
    فاکتور محرکه کلنی گرانولوسیت انسانی یکی از فاکتورهای رشد خونساز است که تکثیر و تمایز سلول های پیش ساز گرانولوسیت نوتروفیلی و تشکیل کلنی نوتروفیلی سلول های مغز استخوان را تحریک می کند. این فاکتور همچنین تمایز نهایی بعضی از سلول های لوسمی میلوییدی را القا می کند. hG-CSF در منوسیت ها و ماکروفاژهای انسانی در پاسخ به آندوتوکسین باکتریایی و همچنین در رده های سلولی انسانی نظیر کارسینومای حفره دهانی 2-CHU و کارسینومای مثانه 5637 تولید می شود. هدف این پژوهش، استخراج RNA کل از سلول های تحریک شده منوسیت انسانی، سنتز cDNA دو رشته ای hG-CSF و در نهایت کلون کردن cDNA سنتز شده در یک ناقل کلونینگ مناسب بود.
    مواد و روش ها
    در ابتدا، سلول های منوسیت از خون محیطی فرد طبیعی جداسازی شد. این سلول ها کشت داده شد و به طور همزمان به وسیله محرک های لیپوپلی ساکارید باکتریایی (LPS) و اینترفرون گامای انسانی (hIFN-) تحریک شد. RNA کل، از سلول های استخراج شد و به دنبال آن هر دو cDNA دارای ترادف راهنما (کدکننده پروتئین اولیه) و فاقد ترادف راهنما (کدکننده پروتئین بالغ) با استفاده از پرایمرهای اختصاصی و بر اساس روش RT-PCR سنتز شد. همچنین هر دو cDNA مذکور به طور همزمان از RNA کل استخراج شده از سلول های کارسینومای مثانه انسانی 5637 سنتز شد. در مرحله بعد هر دو cDNA با استفاده از آنزیم محدودگر StyI که بر روی ژل الکتروفورز تشکیل سه قطعه مجزا می دهد، مرد تایید قرار گرفت. سپس cDNA دارای ترادف راهنمای مشتق از منوسیت ها درون ناقل کلونینگ pBluescriptIISK داخل و در باکتری اشریشیاکلی (سویه F10TOP) کلون شد.
    نتایج و بحث: به دنبال غربالگری، کلنی های صحیح انتخاب شد و ناقل نوترکیب از باکتری های تراریخته، استخراج و با استفاده از آنزیم های محدودگر NcoI، StyI، EcoRI، BamHI تایید شد. برای تایید نهایی، ناقل نوترکیب صحیح انتخاب و قعطه کلون شده، تعیین توالی شد. بعداز تایید ترادف نوکلئوتیدی قطعه کلون شده؛ با استفاده از پرایمرهای اختصاصی، ناقل نوترکیب به عنوان الگو و با کمک PCR، cDNA فاقد ترادف راهنما سنتز و در ناقل کلونینگ داخل و در باکتری TOPIOF کلون شد. در نهایت کلون صحیح انتخاب شد و با استفاده از آنزیم های محدودگر مورد تایید قرار گرفت.
    کلیدواژگان: فاکتور محرکه کلنی گرانولوسیت، اسید دزوکسی ریبونوکلئیک مکمل، کلونینگ
  • عباس صاحبقدم لطفی، محمدسعید هخامنشی، محمدحسین یادگاری، علیرضا مصباح نمین صفحه 65
    هدف
    آنزیم گلوکزاکسیداز، واکنش اکسیداسیون D- گلوکز و تبدیل آن به گلوکونیک اسید و 2O2H کاتالیز می کند. آسپرژیلوس نیجر از جمله منابع مهم تولید این آنزیم است. در این تحقیق روش انتخاب نمونه های آسپرژیلوس نیجر با قدرت بالا در تولید آنزیم گلوکزاکسیداز، روش بهینه سازی محیط کشت مایع از نظر تولید آنزیم، روش تخلیص آنزیم از شیره سلولی و محیط کشت و نیز برخی از خصوصیات فیزیکوشیمیایی آنزیم تخلیص شده ارایه و با آنزیم استاندارد مقایسه شد.
    مواد و روش ها
    17 نمونه آسپرژیلوس نیجر طی دو مرحله از نظر تولید آنزیم گلوکزاکسیداز غربال شد. در مرحله دوم، نمونه های قارچی در محیط کشت تشخیصی غیر اختصاصی کشت داده شد. در مرحله دوم، نمونه های انتخاب شده در محیط کشت تشخیصی اختصاصی، که توانایی بالایی در شناسایی مرحله دوم، نمونه های انتخای شده در محیط کشت تشخیصی اختصاصی، که توانایی بالایی در شناسایی نمونه های با قدرت تولید بالای آنزیم دارد، کشت داده شد و نمونه 3-NRRL برای مراحل بهینه سازی محیط کشت مایع از نظر تولید آنزیم انتخاب شد. بهیه سازی به روش یک متغیر در یک زمان انجام شد و فعالیت ویژه آنزیمی از 172/0 به 22/0 رسید. سپس نمونه 3-NRRL به منظور تولید مقدار بالای آنزیم، تحت شرایط بهینه شده در بیوراکتور کشت داده شد و پس از طی زمان انکوباسیون، محیط کشت و میسلیوم جمع آوری و برای طی مراحل تخلیص مورد استفاده قرار گرفت.
    نتایج و بحث: پس از انجام دادن مراحل تخلیص، که شامل کروماتوگرافی های تعویض یونی بر روی DEAE- سلولز، فیلتراسیون بر روی سفاکریل 300-S و تعویض یونی بر روی DEAE- سفاروز B6- CL بود. فعالیت ویژه آنزیمی در شیره سلولی از 22/0 به 6/9 و در محیط کشت از17/0 به 8/14 رسید. بازده روش تخلیص 9% و مرتبه خلوص آنزیم از شیره سلولی 89 و از محیط کشت 87 بود. وزن ملکولی آنزیم تلخیص شده در حالت دناتوره شده در حدود KD80 و KDa160 در حالت طبیعی تخمین زده شد. pH اپتیمم برای فعالیت آنزیم بین 6/5 تا 8/5 بود. پس از بررسی اثر مهار کننده ها مشخص شد که اورتو-فتالات در غلظت mM10 به شدت آنزیم را مهار می کند و Hg2+، Cu2+، Ag2+ هیدرازین و هیدروکسیل آمین همگی در غلظت mM10 این عمل را به طور نسبی انجام می دهند. همچنین Km آنزیم برای گلوکز mM37 تعیین شد.
    کلیدواژگان: آسپرژیلوس نیجر، گلوکزاکسیداز، بهینه سازی، تخلیص
  • عباس صادقی، محمد تقی خانی، زهیر محمد حسن صفحه 75
    هدف
    تاثیر مصرف کربوهیدارت 5% در مقابل پلاسیبو بر روی پاسخ های ایمنی و هورمونی ورزشکاران طی یک ساعت رکاب زدن روی دوچرخه کارسنج (با شدت حدود 75% max2VO) مطالعه شد.
    مواد و روش ها
    36 ورزشکاران به طور تصادفی در سه گروه کربوهیدارت (15 نفر)، پلاسیبو (11 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی ها قبل، طی فعالیت و بعد از پایان آن نوشیدنی محتوی کربوهیدارت یا پلاسیبو دریافت می کردند. بلافاصله قبل از رکاب زدن و 15 تا 20 دقیقه بعد از آن، از آزمودنی ها نمونه خون گرفته شد. نتایج و بحث: مقدار کورتیزول و لکوسیت ها به طور معناداری بعد از رکاب زدن، در گروه کربوهیدارت در مقایسه با گروه کنترل و پلاسیبو پایین تر بود (به ترتیب 002/0 P و 43/0 P). الگوی تغییرات در مورد نوتروفیل ها، لنفوسیت ها، سلول های +8CD و +6CD بعد از فعالیت تفاوتی نداشت. سلول های -3CD و -4CD به طور معنی داری بعد از فعالیت در گروه کربوهیدارت در مقایسه با گروه کنترل و پلاسیبو بالاتر بود (به ترتیب 004/0 P و 01/0 P). نتیجه اینکه، مصرف کربوهیدارت قبل از فعالیت و طی آن از شدت افزایش هورمون استرسی کورتیزول و ظاهرا از تضعیف سیستم ایمنی در اثر فعالیت شدید می کاهد. به عبارت دیگر، این اطلاعات نشان می دهد که اگر ورزشکاران استقامتی قبل، طی فعالیت طولانی مدت و شدید و بعد از آن کربوهیدارت مصرف کننده از تاثیر استرس های فیزیولوژیکی بر روی سیستم ایمنی آنها کاسته می شود. البته، اهمیت کلینیکی آثار ناشی از مصرف کربوهیدارت بر روی سیستم ایمنی و غدد درون ریز تحقیقات بیشتری را در این زمینه می طلبد.
  • سید موید علویان، بهزاد عین الهی، محسن صادقی قهرودی، سید مرتضی حسینی صفحه 87
    هدف
    بیماری های کبدی یکی از شایع ترین عوارض موجود در بیماران پیوند کلیه می باشد. در این ارتباط می توان به هپاتیت (HCV) C اشاره کرد که تاثیر آن بر روی کبد بیماران پیوند کلیه هنوز نیز تحت بررسی می باشد. به منظور مشخص شدن تغییرات سطح آنزیم های کبدی بعد از پیوند کلیه، طی مطالعه مشاهده ای- مقطعی حاضر، وضعیت بیماران پیوند کلیه مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    جمعیت مورد مطالعه شامل 123 نفر (1/65%) مرد و 66 نفر (9/34%) زن بود. در تست های کبدی بیماران، افزایش سطح آلانین ترانسفراز (ALT) Alanine aminotansferase بیش از 5/1 برابر طبیعی و بیلی روبین بیش از mg/dl2، غیرطبیعی تلقی گردید. متوسط زمان پیگیری بیماران 3/295/42 ماه با حداقل 9 ماه و حداکثر 134 ماه بود. نتایج و بحث: در 78 نفر (3/41%) از بیماران، تغییراتی در تست های کبدی مشاهده شد که از این تعداد 41 بیمار (6/52%) افزایش گذرای تست های کبدی را در ماه اول پیوند نشان دادند. این افزایش در زمان دیگری بعد از پیوند تکرار نشد. در 93% این بیماران سطح ALT کمتر از 5 برابر مقدار طبیعی بود. این بیماران در مقایسه با گروه فاقد افزایش ALT در تست های کبدی، طول مدت دیالیز بیشتری داشتند (02/0P<). 23 بیماری (5/29%) افزایش مزمن تست های کبدی (بیش از 6 ماه) داشتند که 10 نفر از این بیماران (5/43%) دارای HCV مثبت و 2 بیمار (7/8%) HCV مثبت (هپاتیت ویروسی ب) داشتند، در 11 مورد (8/47%) علت مشخص نبود. 14 بیمار (9/17%) افزایش گذاری تست های کبدی در ماه هایی غیر از ماه اول را با علل متفرقه ای مانند: سنگ، مسمومیت دارویی با سیکلوسپورین، ایزونیازید و ریفامین نشان دادند. شیوع HCV در 20 مورد (6/10%) از کل بیماران مشاهده شد. بیماران HCV مثبت دارای طول مدت دیالیز و تعداد واحد خون تزریق شده بیشتری نسبت به بیماران HCV منفی بودند (به ترتیب 04/0P< و 01/0P<). 50% افراد HCV مثبت دارای تغییرات مزمن در تست های کبدی بودند. شیوع تغییرات آنزیم های کبدی در ماه اول پیوند شایع تر است که علت اصلی، داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی می باشد. در ماه اول پیوند، دوز این داروها بیشترین مقدار بوده و به تدریج از مقدار دارو کاسته می شود. در ماه دوم به طور معمول مقدار این داروها به حد نگهدانده می رسد که به دنبال آن تغییرات گذرای آنزیم های کبدی نیز به سطح طبیعی باز می گردد.
  • علیرضا فارسی نژاد، علی اکبر پورفتح الله صفحه 93
    هدف
    بیماری های کبدی یکی از شایع ترین عوارض موجود در بیماران پیوند کلیه می باشد. در این ارتباط می توان به هپاتیت (HCV) C اشاره کرد که تاثیر آن بر روی کبد بیماران پیوند کلیه هنوز نیز تحت بررسی می باشد. به منظور مشخص شدن تغییرات سطح آنزیم های کبدی بعد از پیوند کلیه، طی مطالعه مشاهده ای- مقطعی حاضر، وضعیت بیماران پیوند کلیه مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    جمعیت مورد مطالعه شامل 123 نفر (1/65%) مرد و 66 نفر (9/34%) زن بود. در تست های کبدی بیماران، افزایش سطح آلانین ترانسفراز (ALT) Alanine aminotansferase بیش از 5/1 برابر طبیعی و بیلی روبین بیش از mg/dl2، غیرطبیعی تلقی گردید. متوسط زمان پیگیری بیماران 3/295/42 ماه با حداقل 9 ماه و حداکثر 134 ماه بود. نتایج و بحث: در 78 نفر (3/41%) از بیماران، تغییراتی در تست های کبدی مشاهده شد که از این تعداد 41 بیمار (6/52%) افزایش گذرای تست های کبدی را در ماه اول پیوند نشان دادند. این افزایش در زمان دیگری بعد از پیوند تکرار نشد. در 93% این بیماران سطح ALT کمتر از 5 برابر مقدار طبیعی بود. این بیماران در مقایسه با گروه فاقد افزایش ALT در تست های کبدی، طول مدت دیالیز بیشتری داشتند (02/0P<). 23 بیماری (5/29%) افزایش مزمن تست های کبدی (بیش از 6 ماه) داشتند که 10 نفر از این بیماران (5/43%) دارای HCV مثبت و 2 بیمار (7/8%) HCV مثبت (هپاتیت ویروسی ب) داشتند، در 11 مورد (8/47%) علت مشخص نبود. 14 بیمار (9/17%) افزایش گذاری تست های کبدی در ماه هایی غیر از ماه اول را با علل متفرقه ای مانند: سنگ، مسمومیت دارویی با سیکلوسپورین، ایزونیازید و ریفامین نشان دادند. شیوع HCV در 20 مورد (6/10%) از کل بیماران مشاهده شد. بیماران HCV مثبت دارای طول مدت دیالیز و تعداد واحد خون تزریق شده بیشتری نسبت به بیماران HCV منفی بودند (به ترتیب 04/0P< و 01/0P<). 50% افراد HCV مثبت دارای تغییرات مزمن در تست های کبدی بودند. شیوع تغییرات آنزیم های کبدی در ماه اول پیوند شایع تر است که علت اصلی، داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی می باشد. در ماه اول پیوند، دوز این داروها بیشترین مقدار بوده و به تدریج از مقدار دارو کاسته می شود. در ماه دوم به طور معمول مقدار این داروها به حد نگهدانده می رسد که به دنبال آن تغییرات گذرای آنزیم های کبدی نیز به سطح طبیعی باز می گردد.
  • عماد الدین فاطمی زاده، کارولوکس، حمید سلطانیانزاده، سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی صفحه 101
    هدف
    امروزه با توسعه روش های مختلف تصویرگری می توان تصاویر متنوعی را خواص گوناگون فیزیکی بدن انسان تهیه کرد. ترکیب این اطلاعات فیزیکی متفاوت، همچنین انطباق و تبدیل بین این تصاویر و نیز تصاویر اخذ شده در زمان های متوالی، دارای اهمیت و کاربردهای تشخیصی- درمانی فراوانی است. در بسیاریاز روش های انطباق، برای نگاشت در سراسر فضای تصویر از یک تابع میانیابی استفاده می شود. با توجه به ماهیت غیر خطی و متغیر با مکان بودن تابع تبدیل سیستم های تصویرگری، استفاده می شود. با توجه به ماهیت غیر خطی و متغیر با مکان بودن تابع تبدیل سیستم های تصویرگری، استفاده کردن از نگاشت محلی باعث افزایش دقت و کیفیت عمل تبدیل می گردد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق به منظور یافتن تبدیل محلی بین تصاویر متناظر روش نوینی معرفی می شود که طی آن می توان برای هر مجموعه از نقاط نشانه متناظر، یک تبدیل جداگانه محاسبه نمود، سپس یک تبدیل عمومی با استفاده از متوسط وزن داده شده تبدیل های فوق، برای سراسر فضا به دست آورد. روش ارائه شده مبتنی بر ترسیم یک توصی Vornoi از ساختارهای متناظر دو تصویر می باشد که در آن تعمیم جدیدی از دیاگرام ورونوی ارائه شده است. این روش بر روی یک پایگاه داده های وسیع، متشکل از تصاویر واقعی و شبیه سازی شده پایده سازی شده و نتایج آن با یک نرم افزار استاندارد انطباق تصویر، مقایسه گردید.
    نتایج و بحث: نتایج به دست آمده در اصطلاح اعوجاج هندسی تصاویر تشدید مغناطیسی مغز انسان، در مقایسه با روش تبدیل غیر محلی بسیار رضایت بخش بود.
    کلیدواژگان: تبدیل محلی، انطباق محلی، اسپلاین صفحات نازک، تصویر Voronoi
  • بهار موقر، منصوره موحدین، مجتبی رضازاده، حسین بهاروند صفحه 115
    هدف
    تا کنون تلاش های گسترده ای برای تسهیل کردن و بهبود بخشیدن به روش های انجمادی جنین ها به منظور نگهداری طولانی مدت آنها صورت گرفته است. همچنین برای تکوین بهتر جنین ها سیستم های کشت مختلفی طرح ریزی شده و مورد آزمایش قرار گرفته است، سیستم کشت همزمان و محیط های کشت متوالی از آن موارد می باشند. هدف مطالعه حاضر بهبود تکوین جنین های تک سلولی پس از انجماد شیشه ای است. به این منظور و به دلیل مزایای هر یک از دو روش هم کشتی و محیط های کشت متوالی، میزان تاثیر به کارگیری همزمان این دو روش بر تکوین جنین های تک سلولی موش حاصل از انجماد شیشه ای مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    دراین مطالعه 26 ساعت پس از تزریق هورمون کوریونی انسان به موش های نژاد NMRI، جنین های تک سلولی از موش های دارای پلاک واژنی گرفته شد. نیمی از جنین ها پس از انجماد به روش انجماد شیشه ای با محلول اتیل گلیکون 40% پس از ذوب به محیط های کشت 2R-1R (آزمون 1)، Vero+(2R-1R) (آزمون 2) و نیم دیگر به صورت منجمد نشده به 2R-1R (کنترل 1) و نیز Vero+(2R-1R) (کنترل 2) منتقل گردید و تا 120 ساعت پس از کشت، تکوین جنین ها ثبت شد. نتایج حاصل از گروه های فوق با روش آماری Chi-square و فیشر با هم مقایسه شد.
    نتایج و بحث: Vero+(2R-1R) در گروه غیر انجمادی در محیط های 2R-1R و میزان تشکیل بلاستوسیت، 120 ساعت پس از کشت اختلاف معنی داری نداشت. همچنین میزان دژنراسیون جنین ها نیز در این دو محیط تقریبا برابر بود. اما میزان تشکیل بلاستوسیت جنین های انجمادی در همین محیط ها برای گروه های آزمون 1 و 2 اختلافی معنی داری نشان داد و به طوری که تعداد بلاستوسیت ها در محیط هم کشتی بسیار بالاتر از غیر هم کشتی بد. دژنراسیون جنین ها نیز در محیط هم کشتی کاهش معنی داری نسبت به گروه غیر هم کشتی بسیار بالاتر از غیر هم تکشتی بود. دژنراسیون جنین ها نیز در محیط هم کشتی کاهش معنی داری نسبت به گروه غیر هم کشتی نشان داد. همچنین مقایسه بین گروه آزمون 2 و کنترل 2 نشان داد که جنین های منجمد نشده از نظر میزان بلاستوسیست یا جنین های گروه انجمادی اختلاف معنی داری داشتند و این میزان در گروه کنترل از گروه آزمون بالا بود. دستاوردهای این تحقیق نشان داد که مرحله تک سلولی برای انجماد شیشه ای، مرحله ای بسیار حساس می باشد و انجماد، قابلیت زنده ماندن جنین ها را به میزان زیادی کاهش می دهد. اما استفاده از هم کشتی به همراه محیط های کشت متوالی می تواند اثرات مخرب ناشی از انجماد را تا حدود زیادی مرتفع سازد و این نوع کشت، سبب افزایش بلاستوسیت و کاهش دژنراسیون در مقایسه با گروه غیر هم کشتی شد، هر چند که در اثر کاربرد همزمان این دو سیستم کشت، در تکوین جنین های تک سلولی منجمد نشده، بهبود چشمگیری حاصل نشد و گروه هم کشتی با غیر هم کشتی اختلاف معنی داری نشان نداد.
    کلیدواژگان: انجماد شیشه ای، هم کشتی، محیط های کشت متوالی، جنین تک سلولی موش
  • سکینه موحد محسنی، معصومه نیکزاد، نادر فلاح صفحه 123
    هدف
    عوارضی چون آسفیکسی، آسپیراسیون مکونیوم، القا با اکسی توسین، دیستوشی شانه، سزارین و مکاکروزومی در بارداری های طول کشیده افزایش قابل توجهی می یابد. علی رغم آنکه بارداری طول کشیده به بارداری بیش از 43 هفته اطلاق می گردد، اما به دلیل واهمه از عوراض مذکور، در بسیاری از موارد قبل از هفته 42 اقدام به ختم حاملگی می گردد. این مطالعه به منظور بررسی نتایج حاملگی در خانم هایی که بارداری بدون عارضه، تک قلو، که سن حاملگی دقیق و مطمئن داشتند و بین هفته های 37 تا 42 زایمان کردند، انجام شد.
    مواد و روش ها
    مقایه بین 206 خانم که بین روزهای 254 و 280 بارداری، زایمان نموده اند با 185 نفر که در روزهای 281 تا 294 زایمان کرده اند انجام شد. برای بررسی روابط بین متغیرها از روش های آماری کای- دو، آنالیز واریانس و آزمون t استفاده گردید. نتایج و بحث: در دو گروه 40-42 هفته و 37-40 هفته به ترتیب میزان اینداکشن Induction 5/40% در مقابل 18% (00/0=P)، دفع مکونیوم Mecanium 3/15% در مقابل 2/10% (045/0=P) زایمان با وسیله، 2/3% در مقابل 48/0% (00/0=P) سزارین Ceprean 2/27% در مقابل 15% (004/0=P) بود. میزان دیسترس Distress جنینی 2/10% در مقابل 8/5% (005/0=P)، آپگار Apgar دقیقه 5 و 10، کمتر از 0.67% در مقابل 0.4% بود که در دو گروه تفاوت معناداری نداشت. هیچ مورد ماکروزومی، دیستوشی Dystocia شانه و تولد مرده مشاهده نشد، پاریتی Parity و سن مادر رابطه ای با سن حاملگی نداشت.
  • ابراهیم میری مقدم، علی اکبر پور فتح الله ، منصور معتبر، مهناز شهرکی پور صفحه 129
    هدف
    کمبود آنزیم گلوکز- 6- فسفات دهیدروژناز PD)6(G شایع ترین اختلال آنزیمی در انسان است. حدود 5/7 درصد از مردم جهان حامل این ژن می باشند. کمبود این آنزیم در مناطق مالاریاخیز جهان از شیوع بیشتری برخوردار است (هدف از انجام این تحقیق ارزیابی کمبود آنزیم PD6G در یک منقطه مالاریاخیز ایران بود).
    مواد و روش ها
    در این تحقیق درصد فراوانی کمبود آنزیم در منطقه مالاریاخیز استان سیستانت و بلوچستان بر روی 1097 دانش آموز پسر از دو قوم سیستانی و بلوچ، به روش فلورسنت نقطه ای Flurescent Spot test مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج و بحث: کمبود آنزیم در دو قوم بلوچ و سیستان به ترتیب 3/19 و 9/5 درصد بود. درصد وفور کمبود این آنزیم در دو قوم بلوچ و سیستانی، اختلاف آماری معنی داری داشت (01/0P<). کمبود آنزیم در قوم بلوچ در حد کشورهای همسایه جنوبی و مناطق مالاریا خیز جهان بود. این امر نشان دهنده توزیع یکنواخت این ژن در مرکز و جنوب استان و کشورهای همسایه جنوی می باشد. همچنین بر تئوری انتخاب طبیعی کمبود آنزیم در مناطق مالاریا خیز منطبق است.
  • صوفیا نقدی، محمد فرهادی، غلامرضا گنج آبادی، نورالدین نخستین انصاری صفحه 135
    هدف
    این کارآزمایی بالینی شبه تجربی، به منظور بررسی تاثیر اولتراسوند منقطع در سینوزیت های مزمن فکی و پیشانی مقاوم به دارودرمانی، انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش، 32 بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن فکی و پیشانی (20 مرد و 12 زن)، با میانگین سنی 9/34 سال شرکت داشتند. بیماران از بین مراجعه کنندگان به درمانگاه گوش و حلق و بینی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران انتخاب شدند که پس از معاینات کلینیکی، پاراکلینیکی و تشخیص قطعی سینوزیت مزمن تحت درمان قرار گرفتند. این بیماران به مدت 10 جلسه به صورت یکروز در میان، با امواج اولتراسوند منقطع، با شدت w/cm21-5/0 و فرکانس 1 مگاهرتز تحت درمان قرار گرفتند. در مدت درمان، بیماران از هیچگونه داروی مسکن، آنتی بیوتیک یا آنتی هیستامین استفاده نمی کردند.
    نتایج و بحث: نتایج تحقیق نشان داد که در 5/85% از بیماران، علایم بیماری بهبود یافته؛ به ویژه، علایم شایع بیماری شامل ترشح پشت حلق، درد، ترشح بینی، سرفه و تهوع، بهبود قابل توجهی نشان دادند. بیمارانی که سابقه بیماری آنها 5-9 سال بود، بیشترین بهبود را داشتند. لذا به نظر می رسد تکه امواج اولتراسوند منقطع، در درمان سینوزیت های مزمن فکی و پیشانی موثر است.
    کلیدواژگان: سینوزیت مزمن، درمان، اولتراسوند، فیزیوتراپی
  • صفحه 145
|
  • Estaky H., Minami Ito Page 1
    Purpose
    Recognition of objects by our visual system is independent of the size of their retinal image. But the neural basis of size invariant object recogntion is not clear. Inferotemporal area TE is thought to be critical for invariant recognition of visual objects. Stimulus shape selectivity of neuronal responses is not significantly different between the posterior and anterior parts of TE, but invariance to other stimulus attributes may develop within TE. In the present study, we examined the correlation between the degree of invariance ofTE cells to visual stimulus size changes and the anterior-posterior positions of the cells in anesthetized macaque monkeys.
    Materials And Methods
    For each cell the simplest stimulus that evoked the maximum response was first determined as the optimal stimulus. Then effects of changes in the size of the optimal shape on the cell responses were examined. The test range of size was at least 4 octaves.
    Results And Discussion
    There was a positive correlation between the size invariance (measured the tuninng bandwidth at half the maximum response) and anterior posterior positions of the cell. Cells with wide size tuning were only found in the anterior TE while cells with relatively selective size responses were found through the anterior-posterior extent of TE. These findings suggest that the size invariance develop within the neural circuits of anterior TE.
  • Bahrpeyma F., Hashemi Golpaygani S.M.R., Karimi H., Firoozabadi S.M Page 9
    Purpose
    Electromyography is a common method used to study the muscles and their functions by many researches in different disciplines such as physiology, biomechanics, biomedical engineering, physiotherapy and so on. In most of the studies researchers locate recording electrodes on muscles by refering to other previous works. Hence there is a controversy on the electrode locations in reports. In this paper we propose a new method to find the best electrode placement location on trapezius, deltoid and pectoralis major muscles with reference to their motor points.
    Materials And Methods
    To do this, we first found motor points of muscles using electrical stimulation. Then we compared our results with reports found in other works.
    Results And Discussion
    Results indicate that the motor point found in our research has different locations in trapezius and deltoid muscles, but the location of motor points of pectoralis major coincides with other reports. The best electrode positions on muscles are detected with reference to motor points in different parts of muscles. These locations have a small difference with the locations reported by others. Furthermore we found that if the pair of electrodes are located along the direction of muscle fibers, the recorded EMG will have a higher amplitude.
  • Hatami H., Hadian B Page 23
    Purpose
    The main objective of this correlative descriptive study was the assessment of probable conversions in tuberculin negative individuals after that they were in contact with the patients afflicted with tuberculosid in a definite period of time.
    Materials And Methods
    The study group consisted of 143 family members of patients with active tuberculosis who had positive smears and had been referred to Kermanshah Center of uberculosis Control from March to June 1999. First Mantoux test was carried out on all the individuals participated in the study. 67 tuberculin negative cases were followed and two more assessment was carried out, once 3 weeks and again 3 months after the test using two other nantoux tests and clinical examinations. A chest x-ray was also requested for the tuberculin converted persons. Data collection was done using observational technique, interview form and check list.
    Results And Discussion
    There was a positive tuberculin test in 49 percent of the study group, whowere excluded from the study. During the follow up of the PPD negative cases there was a tuberculin conversion of 14.9% and 28.1% of the cases at the end of the 3rd week and the 3rd month. A chest x-ray was requested for there cases and the radiographic examination indicated a primary TB in one ofthe cases for whom medical treatment was started. For the other tuberculin converted cases chemoprophylaxis was ordered. For the children under five years old who had received INH prophylaxis there was no conversion (p<0.05). There was also a significant correlation between the tuberculin conversion rate and the number of family members being in contact with the patients for a long period of time and the degree of the positivity of sputum smear in patients. Age, gender, education, BCG vaccination and living place did not have any statisticaly significant correlation with the tuberculin conversion rate.Thus, considering the evident proof of efficacy of chemoprophylaxis in this study we suggest that for any individual who is in contact with smear positive pulmonary TB, a tuberculin test has to be made and if a case of tuberculin coversion is encountered chemoprophylaxis should be started for him/her.
  • Heidarnia A., Amiri P., Parvin M., Kimlagar M Page 33
    Purpose
    Iron deficiency anemia (IDA) is the most prevalent nutritional deficiency throughout the world. Adolescent girls are considered as the high risk group consisting of a high proportion of the IDA. In patients in all age groups, including the adolescent girls, low dietary iron intake is the major cause of IDA. In this study we attempted to determine whether a nutritional educational program could effectively reduce the prevalence of iron deficiency among adolescent girls.
    Materials And Methods
    For this purpose a pre -and post- clinical trial study was designed and 43 girls from a high school in Tehran, who had some criteria for inclusion and were on the negative iron balance based on the labratory data (Hb, Ret, MCV, MCR, MCRC, serum iron, TIBC, percent of saturation of TIBC & serum ferritin), were selected. Then the required data includings socioeconomic characteristics, knowledge, attitude, practice and nutritional habits were gathered. Three months after designing and performing the educational programs, the post test was done.Results aud
    Discussion
    As a result of this intervention, a significant change in the knowledge, attitude and practice was observed towards the improvement of the quality of iron bioavailability in the diet of adolescent girls. The mean of the daily heme iron intake was increased from 43% mg to 86% mg (P
  • Khodashenas Limony Sa., Forouzandeh Moghadam M., Mousavi M Page 41
    Purpose

    HIV-1 enters into target cell by the use of chemokine receptor CC-CKR-5. The mutant gene of this coreceptor (CCR5 /132bp) codes a truncated protein which does not express on the cell surface and can not play it's coreceptor function. According to the recent studies, homozygote individuals with mutant gene are immune to HIV-IR5 and hetrozygote individuals show a kind of slow development of AIDS. Due to its important function the mutation frequency of this gene has been studied in different human population.

    Materials And Methods

    To study the existence ofthis mutation the PCR-ELISA technique was used for its sensitivity, specificity and speed.

    Results And Discussion

    Genomic DNA was extracted from different blood samples. By PCR and specfic primers, a 735bp fragment from CCR5 gene was amplifed, and the mutation was detected by two labeled probes (CCR-W to wild allele, CCR-M to mutant allele). CCR-W is complementary to wild allele including 32bp mutation site. The second probe (CCR-M) is complementary to the deleted region of mutant allele. For PCR-ELISA method, PCR product was labeled by digoxigenin and the 3' end of CCRWand CCR-M was eabeled biotin-dUTP. After hybridization of the denatured PCR product with its complementary probe, the hybrids were captured in streptoavidine coated microtiter plate. Detection was performed by using anti-digoxiginin conjugated to HRP. The results were analyzed and the sensitivity of this method found to be (PCR-ELISA)<300 pg of human genomic DNA.

  • Zeinoddini M., Soleimanni M., Akbari B., Karimi M., Vaez M., Fallah J., Saeedinia A.R., Maghsoudi N Page 47
    Purpose
    The use of accurate and reliable bioassay methods for recombinant proteins is a key element in the production and utilization of such proteins. In this research we have tried to present a reliable method for the G-CSF bioassay. HL-60 cells belonged to human leukemia cells are capable to be differentiated into macrophages or neutrophils. When stimulated by different agents like DMSO, RA and cAMP, HL-60 cells are differentiated into neutrophils, while interferon and phorbol ester differentiate them into macrophages.
    Materials And Methods
    In this study HL-60 cells were first cultured in flasks. Then 2 x 105 cell/ml of them were selected and 100 ul of this cell suspension was transferred to a 96-well microplate. Then proper dilution of DMSO and RA was prepared and added to the cell suspension (1.3% and 0.1 flM, respectively) and incubated at 37°C and 5% C02 atmosphere. Using RA and DMSO, the cell were transferred from the proliferative phase to the differentiative phase. Then various concentrations of GCSF were added to these treated cells and incubatedat 37°C and 5% C02 atmosphere for two days. The MTT assay was used to measure the reversal rate of the cells from the differentiative to the proliferative phase.
    Results And Discussion
    The cell proliferation was evaluated by mitochondrial S.T.R. enzme system through the reduction of MTT to Furmazan. The results showed that this method is reliable for the G-CSF bioassay.
  • Saeedinia A.R., Sadeghizadeh M., Maghsoudi N., Akbari B., Fallah J., Karimi M Page 55
    Purpose
    Human granulocyte colony-stimulating factor (hG-CSF) is a growth factor that stimulates the proliferation and differentiation of granulocyte progenitor cells, and neutrophilic granulocyte colony formation of bone marrow cells. This factor also induces terminal differentiation of some leukemic myeloid cells. HuG-CSF is produced in human monocyte and macrophage in response to bacterial endotoxin, and also in human cell lines such as oral cavity carcinoma (CHU-2) and bladder carcinoma (5637). The aim of this research was to extract total RNA from stimulated human monocyte cells, synthesis of hG-CSF ds cDNA, and cloning ofcDNA in an appropriate cloning vector.
    Materials And Methods
    First, monocyte cells were isolated from normal human peripheral blood.These cells were cultured and simultaneously stimulated by LPS and hIFN-y. Total RNA was extracted from cells, and hG-CSF signal sequence-containing cDNA and signal sequence-free cDNA were synthesized with specific primers and based on RT-PCR method. Also, both of the mentioned cDNAs were sythesized by extracting total RNA from cultured 5637 carcinoma cells. Both of the monocytic cDNAs were confirmed by the restriction enzyme of Styl that forms three distinct fragments on gel electroforesis. Then, signal sequence-containing cDNA was inserted into the cloning vector of pBluescriptIISK and cloned in E.coli (TOPIOF' strain).
    Results And Discussion
    After screening, correct colonies were selected, and recombinant vector was extracted from transformed cells and confirmed by the restriction enzymes of EcoRl, Baml-ll, Ncol and Styl, Finally, the correct recombinant vector was selected and sequenced. After confirmation of the nucleotide sequence of the cloned cDNA, the signal sequence-free cDNA was synthesized with specific primers, recombinant vector as a templet, and by PCR; and was inserted into pBluescriptIISK and cloned in TOPIOF'. Then, the correct clone was selected and confirmed by restriction enzymes.
  • Lotti A.S. , Hakhammaneshi , Yadegarie M.H. , Mesbah A.R. Page 65
    Purpose
    The glucose oxidase (GOD) catalyses oxidation of ~-D- glucose to D-gluconic acid and H202. Aspergilluse niger is one of the most fungal sources used for the GOD production. The present report deals with the optimization of culture conditions for the GOD enzyme production, it's purification from culture broth and cell extract, characterization of the purified enzyme and comparison of this enzyme with the standard enzyme.
    Materials And Methods
    Seventeen samples of Aspergilluse niger were screened for the GOD activity. Samples were cultured in a non specific diagnostic medium. Then the GOD overproducer samples were detected in a specific diagnostic medium and the NRRL-3 strain was selected for the optimization of the GOD synthesis in the submerged culture optimized with the "ONE AT A TIME" method. After the optimization, the enzymatic specific activity reached to 0.22 (from 0.172). For the production of the GOD in large scale, NRRL-3 was cultured in the optimized medium in a bioreactor.Mycelium and postculture liquid medium were used for the enzyme purification.
    Results And Discussion
    The GOD was purified by a combination of ion exchange and filtration chromatography with approximately a 90-fold enrichment in the specific activity and an enzyme recovery of 9%. The purified enzyme had an apparent native molecular weight of 160 KDa and a denatured molecular weight of 80 KDa determined by the SDS-PAGE. The optimum value of pH for the enzyme activity was between 5.6 and 5.8. The enzyme was severely by O-phtalate (10 mM) and partialy by Ag2 +, Cu2 +, Hg2 +, hydrazine and hydroxylamine (all in 10 mM). The enzyme Km value for glucose oxidase was 37mM.
  • Sadeghi A., Taghikbani M., Hassan Z.M Page 75
    Purpose
    The influence of 5% carbohydrate (Cho) versus placebo (P) beverage consumption on the immune and hormonal responses of athletes to 1 hour cycling (approximately with 75% V02 max) was studied.
    Materials And Methods
    Thirty six athletes who paticipated in this study were randomly allocated to three groups (Cho, N=15; P, N=II; control, N=10). Subjects received Cho or P beverages before, during and after the cycling. Blood samples were collected before and 15-20 minutes after the cycling.
    Results And Discussion
    The level of cortisol and leukocyte was significantly lower after the cycling in the Cho compared to the C and P groups (P~0.002, p~0.043; respectively). There was no significant variation in the pattern of changes in neutrophils, lymphocytes, cd8+and cd56+ cells and plasma glucose after the cycling. The level of cd3+ and cd-l" cells was significantly higher in the Cho compared to the C and P groups (psO.004, PsO.Ol, respectively).In conclusion, consuming carbohydrate before and during the exercise attenuates the rising rate of cortisol stress hormone and appears to limit the degree of exercise induced immunosuppresion. In other words this data indicates that the physiological stress to immune system is reduced when enduring athletes use carbohydrate beverages before, during, and after a prolonged and intense exercise. However, the clinical significance of the carbohydrate induced effects on the endocrine and immune systems needs further research.
  • Alavian S.M., Einollahi B., Sadeghi Ghahroodi M., Hosseini S.M Page 87
    Purpose
    Liver diseases such as hepatitis C virus (HCV) are one of the most common complications in renal transplantated patients. In order to clarify the changes in liver enzymes after renal transplantation, we performed an observational and cross-sectional study.
    Materials And Methods
    One hundred and eighty nine patients with renal TX inclucing 123 (65.1%) male and 66 (34.9%) female, participated in our study. Patrients having an ALT 1.5 time more than the normal level and a bilirubin more than 2 mg/dl were considered abnormal. We followed all the patients at least for 9 months with a follow-up mean time of 42.5±29.3 months.
    Results And Discussion
    The liver tests were abnormal in 78 patients (41.2%) from which 41(52.6%) showed a transient rise in the first month after the TX and this rising was not repeated again. In 93% of the patients, the ALT level was 5 times lower than the normal level. These patients compare with the other group who showed no rising in the liver tests, had a higher dialysis duration (P<0.02). Twenty three patients (29.5%) had sustained rising in the liver tests (more than 6 months) from whom 10 patients (43.5%) were HCV+, 2 patients (8.7%) were HBV+ and 2 patients (47.8%) had unknown causes. Fourteen patients (17.9%) showed a transient rising in the liver tests in other months (not in the first month) because of different causes such as: stone, drug poisoning with CYA, INH or rifampin. Prevalance ofHCV was observed in 10 patients (10.6%). The HCV+ patients had more dialysis duration and more injected blood units, than the HCV- patients (P<0.04 & P<0.01 respectively). Fifty percent of the HCV positive patients had a sustained elevation in their liver enzymes. The changes in liver enzymes is more common in the first month after the transplantation because of the immunosupresive drugs used in the first month. Gradually the amount of drugs is decreased until the second month when the dose reaches to the maintenance level, following which the transient changes of the liver enzymes reach to the normal level.Keywords:
  • Farsinezhd A.R., Pourfathollah A.A. Page 93
    Purpose
    The development of hemolytic alloantibodies and erythrocyte autoantibodies complicates transfusion therapy in thalassemic patients. This research has been carried out to determine and identify red cell alloantibodies in multitransfused patients with thalassemia.
    Materials And Methods
    Three hundred patients were studied with 11.3% of them being under 6, 63.7% between 6 and 15, and 25 percent over 15 years old. All of the patients received blood matched for the ABO system and Rh-D antigen.
    Results And Discussion
    Twenty seven patients had red cell antibodies (9%). From the 27 patients who had alloantibody, 14 had one antibody (51.9%),9 had two antibodies (33.3%) and 4 had three antibodies (14.8%). A total of 44 alloantibadies were found in these patients from which twenty one antibodies belonged to the Rh system (47.7%),15 to Kell (34.1%), 4 to MNSs (9.1%),3 to Kidd (6.8%) and 1 to Duffy system (2.3%). In patients whose blood transfusion had started after the age of 3, the percentage of patients with alloantibodies was higher than those whose transfusion started before the age of 3 (15.1% VS. 4%, P<0.05). There was no signifcant relation between the age and sex of the patients and the existance of alloantibody and also between the number of transfusions and the existance of alloantibody in the patients serum. Alloimmunization causes common serious complications in major thalassemi patients, who are affected by donor-recipient RBC antigen mismatch and immunological factors.
  • Fatemizadeh E. *, Lucas C. , Soltanianzadeh H. , Hashemi Golpayghani S.M.R. Page 101
    Purpose
    Recent Progress in multimodal imaging makes it possible to acquire several images from different physical properties of individual subject. Data fusion, image registration and especially image warping of these different images and sequential images have wide range of applications in medical diagnosis and treatment. Many registration techniques use interpolating function as a basis to map one image to another. Because of space variant and nonlinearity properties of imaging system, local warping algorithm improves performance of mapping.
    Materials And Methods
    In this research we have developed a new method for local warping based on voronoi images. This method employs weighted average of partially warping function of distinct sets of landmark points. The method was tested on a large database including real as well as simulated magretic resonance images and it's results were compared with a standard benchmark sotware (AIR).
    Results And Discussions
    Results indicated that our method has an excellent ability to compensate several geometrical distortions compare with the global warping methos.
  • Movaghar B. , Movahedian M. , Rezazadeh M. , Baharvand H. Page 115
    Purpose
    Wide spread efforts have been mode to facilitate and compare cryopreservation ethods needed for the long-term conservation of embryos. Improving the embryo's culture system is another purpose of many researchers. Co-culture and sequential media systems can improve the developmental rate of vitrified and non-vitrified embryos separately. The aim of this research was to study, the effect of simultaneous use of vero cell co-culture and sequential media on the development ofone-cell mouse embryos.
    Materials And Methods
    One-cell mouse embryos were taken from NMRI mice with vaginal plaque, by the flushing method 26 hours after the intraperitoneal injection of hCG. Half of the embryos were vitrified by 40% ethylene ghycol solution (EFS 40%), then thawed and transferred to "R1-R2" (experiment group I) and "R1-R2 + Vera" (experiment group 2) media. The remaining embryos were transfered to the same media as the non-vitrified control group. The data was recorded within 120 hours of the cultivation period and analyzed using the Chi square and Fisher tests.
    Results And Discussion
    The results were as fallows: in vitrified embryos, the developmental rate in the "R1-R2 +- Vero" group was higer than the "Rj-R,' alone and the co-culture improved the developmental rate of the embryos significantly. But there was no significant difference between the developmental rate of the co-cultured and the non co-cultured embryos in the non vitrified group. Therefore, simultaneous use of co-culture system and sequential media has not any positive effect on the development of non vitrified embryos. But in vitrified embryos it improves the development of embryos.
  • Moayed Mohseni S. Nikzad M. , Fallah N. Page 123
    Purpose
    This study was designed to analyze the outcomes of labor in uncomplicated, singleton pregnancies with reliable gestational age having their deliveries between 37-42 weeks.
    Materials And Methods
    Using a cohort study, 206 women having their deliveries after 256-280 days of gesiation (37-40 weeks) were compared with 185 women having their deliveries after 281-294 days of gestation (40-42 weeks) who were admitted in Shohada, Hazrat Zeinab (SA) and Mahdieh Hospitals. The main variables analyzed were the meconium stained aminionic fluid, apgar score, fetal distress, labor induction, method of delivery, shoulder dystocia, and macrosomia.
    Results And Discussion
    Meconium stained amnionic fluid (15.3% vs 10.2%, P=0.000), nduction of labor (40.4% vs 18% P=0.000), cesarean section (27.2% vs 15%, P=0.000) instrumental delivery (3.2% vs 0.48% (P=0.000) were found to be significantly higher in the 40-42 weeks group compared to the 3740 week group. Fetal distress (10.27% vs 5.8%) apgar score less than 7 in 5 and 10 minutes (0.6%vs 0.4%, P>0.05) were not significantly different in the two groups. There were no macrosomia, shoulder dystocia and stillbirth in the both groups. Maternal age and parity did not alter the risk of post date pregnancies, even though the history of post date pregnancy is a risk factor for post date pregnancy.
  • Mirimoghaddam A. , Pourfathollah A.A. , Moatabar M. Shahraki Pour M. Page 129
    Purpose
    Glucose-6-phosphate dehydrogenase (G6PD) deficiency is the most common human enzymopathy. About 7.5% of the world population carry a gene for G6PD deficiency. The highest gene frequency is found among the population living in places where the incidence of malaria is high.
    Materials And Methods
    In this study we evaluated the level of G6PD deficiecy in 1097 primary school boys in two Baluch and Sistan tribes by the fluorescent spot method.
    Results
    The G6PD deficiency was 19.3% and 5.8% in Baluch and Sistani tribes respectively. There was a significant difference (P<0.01) between Sistanies and Baluches regarding the percentage of the G6PD deficiency. The incidence of the G6PD deficiency in Baluch tribe was the same as that of the southern neighboring countries and the countries in which there is a high incidence of malaria. These results showed a homogenecity in the distribution of the G6PD gene in Baluchestan Province ofIran (at the center and south of the province) and the southern neighboring countries. It also supports the theory that malaria can lead to the frequency increase of the G6PD deficiency.
  • Naghdi D.S. , Farhadi M., Ganjabadi Gh. (M.Sel, N.Ansari N. Page 135
    Purpose
    This quasi experimental clinical trial was performed to study the effect of pulsed ltrasound (PUS) on the treatment of chronic maxillary and frontal sinusitis.
    Materials And Methods
    In this study 32 patients (20 men and 12 women) with the mean age of 34.9 years who were reffered to the physiotherapy clinic by the ENT clinic of Hazrat Rassol Hospital were treated for ten sessions (every other day) with the PUS (1=0.5-1 W/cm2 and f=1 MHz). The patients didnt take any analgesic antibiotic, or antihistamin drugs during the treatment period.
    Results And Discussion
    The results showed that in 85.5% ofthe patients all signs and symptoms were improved. All the common symptoms, especially nasal discharge, nausea, pain, coughing and PND were significantly improved. The highest improvement rate was seen in patients having a disease history of 5-9 years. Therefore, it seems that the PUS is effective for the treatment of chronic maxillary and frontal sinusitis.