فهرست مطالب

سلامت و محیط زیست - پیاپی 1 (پاییز 1387)

فصلنامه سلامت و محیط زیست
پیاپی 1 (پاییز 1387)

  • 70 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/08/21
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سخن اول
    صفحه 0
  • سخن سردبیر
    صفحه 0
  • محمدعلی ززولی، سیمین ناصری، علیرضا مصداقی نیا صفحه 1
    زمینه و هدف
    مواد آلی طبیعی که از منابع طبیعی و مصنوعی وارد آب می شوند به علت ویژگی های خاص از جمله ایجاد بو و مزه نامطبوع، واکنش با کلر و تشکیل فرآورده های جانبی گندزدایی، که اغلب سرطان زا می باشند و نیز عدم امکان حذف کامل در تصفیه متداول آب، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. آب شرب تهران عمدتا از آب سه رودخانه کرج، جاجرود و لار تامین می گردد و هدف از این مطالعه تعیین غلظت مواد آلی طبیعی منابع آب شرب تهران و اجزاء هیدروفیلیک و هیدروفوبیک آنها می باشد.
    روش بررسی
    نمونه برداری در سه ماه متوالی (اردیبهشت، خرداد و تیر) از منابع سطحی آب شرب تهران انجام شد. نمونه ها از نظر pH، جذب اشعه ی فرا بنفش در طول موج 254 نانومتر، هدایت الکتریکی و جذب ویژه ی اشعه ی فرا بنفش مورد آنالیز قرار گرفتند. استخراج اجزاء آب دوست و آب گریز مواد آلی طبیعی، مطابق روش5510 استاندارد متد، انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین غلظت مواد آلی طبیعی در آب رودخانه کرج، جاجرود و لار به ترتیب 33/11، 9/12و53/8 با میانگین کل کربن آلی محلول برابر 92/10 میلی گرم در لیتر می باشد. درصد اجزاء آب دوست و آب گریز آب رودخانه کرج به ترتیب 41% و 59%، در آب رودخانه لار به ترتیب 40% و60% و در آب رودخانه جاجرود به ترتیب 48% و 52% می باشد. میانگین کل درصد اجزاء آب دوست و آب گریز در منابع آب به ترتیب43% و 57% و جذب ویژه ی اشعه فرا بنفش آب رودخانه های کرج، لار و جاجرود به ترتیب 13/3، 38/2 و 92/3 می باشد.
    نتیجه گیری
    نتیجه این بررسی نشان داد که آب های مورد مطالعه پتانسیل بالایی در تشکیل فرآورده های جانبی گندزدایی ازجمله هالواستیکاسیدها و تری هالومتان ها دارند اما بدلیل اینکه نسبت اجزاء آب گریز کمی بیش از اجزاء آب دوست است، احتمال تشکیل تری هالومتان ها بیشتر می باشد. مقدار جذب ویژه ی اشعه فرا بنفش بیانگر آن است که آب دارای مخلوطی از اجزاء هیدروفوبیک و هیدروفیلیک می باشد.
    کلیدواژگان: مواد آلی طبیعی، هیدروفیلیک، هیدروفوبیک، فرآورده های جانبی گندزدایی، منابع آب
  • رامین نبی زاده، محسن حیدری، محمدصادق حسنوند * صفحه 9
    زمینه و هدف

    در سالهای اخیر پسماندهای جامد شهری یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی برای تمام مناطق ایران بوده است. مدیریت مناسب پسماندهای جامد شهری در هر منطقهای به داده های آماری موثقی که بیانگر وضعیت واقعی پسماندهای جامد شهری در آن باشند، نیاز دارد. هدف از این مطالعه ارائه سیمای جامعی از وضعیت پسماندهای جامد شهری در ایران می باشد.

    روش بررسی

    در این مطالعه با جمعآوری داده های غیرمتمرکز از مناطق مختلف کشور یک سیمای نسبتا جامع از وضعیت مدیریت پسماندهای جامد شهری ایران ارائه شده است. در این مطالعه همچنین وضعیت پسماندهای جامد شهری از نظر میزان تولید، سرانه، ترکیب فیزیکی و انواع روش های دفع در تمام مناطق شهری ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

    یافته ها

    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میزان تولید پسماندهای جامد شهری در مناطق شهری ایران 10370798 تن در سال بوده و میزان سرانه تولید پسماندهای جامد شهری به ازای هر نفر به طور متوسط 64/0 کیلوگرم در روز میباشد. از کل تولید تنها 6% بازیافت و 10% به کمپوست تبدیل گردیده و حدود 84% آن از طریق دفن دفع گردیده است.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه و مقایسه خصوصیات پسماندهای جامد شهری ایران با کشورهای دیگر، مشخص گردید که خصوصیات پسماندهای جامد شهری در ایران به خصوصیات پسماندهای جامد شهری کشورهای کمدرآمد نزدیک است. از طرف دیگر با توجه به اینکه قسمت اعظم پسماندهای جامد شهری ایران را بخش آلی تشکیل میدهد، پتانسیل بالایی جهت توسعه صنعت کمپوست در ایران وجود دارد.

    کلیدواژگان: پسماندهای جامد شهری، دفع، بازیافت، کمپوست، دفن
  • محمد مسافری، حسن تقی پور، امیرحسام حسنی، مهدی برقعی، زهره کمالی کردآباد، ایوب قدیرزاده صفحه 19
    زمینه و هدف
    مطالعات انجام شده نشان داده است که آب آلوده به آرسنیک می تواند انواع متفاوتی از مشکلات سلامتی را در افراد مصرف کننده ایجاد نماید. سازمان جهانی بهداشت مقدار L/μg 10 آرسنیک را به عنوان رهنمود ارائه نموده است. با توجه به برخی گزارشات در خصوص حضور آرسنیک در یکی از روستاهای شهرستان هشترود و عوارض بهداشتی مربوطه و با در نظر گرفتن اینکه تعیین این ماده در زمره پایش های روتین سازمان های مسئول کنترل کیفی آب نیست لذا در مطالعه حاضر کلیه منابع آب شرب در شهرستان هشترود آذربایجان شرقی از نظر مقدار آرسنیک مورد آنالیز قرار گرفت.
    روش بررسی
    کلیه شهرها و روستاهای دارای سکنه (200 روستا) شهرستان هشترود با مراجعه حضوری از نظر نحوه تامین آب شرب و وضعیت بهسازی بررسی شد و پس از تهیه نمونه آب، مقدار آرسنیک آن با استفاده از کیت سنجش آرسنیک شرکت هک تعیین مقدار گردید. بر ای اطمینان از نتایج کیت، 20 نمونه آب حاوی غلظت های مختلف آرسنیک با روش ICP نیز تعیین مقدار شد و با نتایج کیت مقایسه گردید.
    یافته ها
    آرسنیک در آب شرب 50 روستا وجود داشت که در 9 روستا مقدار آن بالاتر از استاندارد ایران یعنی L/μg 50 بود. در مجموع 11087 نفر یعنی 96/21 % از جمعیت روستائی شهرستان هشترود در زمان تحقیق در معرض مواجهه با غلظتهای مختلف آرسنیک در آب شرب بودند. همبستگی بین نتایج کیت و ICP معنی دار بود (9715/0 =R2).
    نتیجه گیری
    منطقه مورد مطالعه یک منطقه آلوده به آرسنیک با منبع ژئوژنیک بوده و لازم است آب روستاهایی که بالاتر از استاندارد ملی است در اسرع وقت توسط منبع سالم جایگزین شود. کنترل حداقل سالیانه غلظت آرسنیک در آب شرب کلیه روستاها بویژه روستاهای آلوده لازم است در دستور کار سازمان های مسئول از جمله شبکه بهداشت و درمان و شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار گیرد. کیت مورد استفاده در تحقیق حاضر برای این منظور قابل توصیه می باشد.
    کلیدواژگان: آرسنیک، آب آشامیدنی، شهرستان هشترود، روستا
  • علیرضا مصداقی نیا، فروغ واعظی، عماد دهقانی فرد، امیرحسین محوی، محمود علی محمدی صفحه 29
    زمینه و هدف
    در عملیات گندزدایی به کمک لامپ فرابنفش با پایش شدت نور لامپ می توان از تامین دز مورد نیاز برای میکروب کشی اطمینان بدست آورد. استفاده از مواد شیمیایی حساس به نور که بر مبنای روش اکتینومتری می باشد، امکان برآورد نحوه عملکرد لامپ را در شرایطی که رادیومترهای اختصاصی پایش پرتو در اختیار نباشند، بوجود می آورد.
    روش بررسی
    مخلوط یدید یدات به عنوان اکتینومتر در این بررسی استفاده شد. شدت نور لامپ کم فشار 25 وات ابتدا در فواصل معین به کمک رادیومتر اختصاصی UVC اندازه گیری گردید. تست تعیین زمان مناسب پرتوگیری برای این محلول اکتینومتر اجرا و سپس میزان تغییر رنگ محلول یدید یدات در فواصل مشخص شده از لامپ در طول موج 352 نانومتر اندازه گیری گردید. سنجش اخیر به کمک اسپکتروفوتومتر در گستره طول موج مرئی نیز امکان پذیر می باشد.
    یافته ها
    نتایج کار مناسب بودن استفاده از اکتینومتر یدید یدات را در فاصله 35 تا 60 سانتی متری از مرکز لامپ نشان می دهد، زیرا در فاصله مذکور اکتینومتر در زمان پرتوگیری یک دقیقه که زمان معقولی برای این عمل محسوب می شود، تغییر رنگ مناسبی که قابل سنجش با اسپکتروفوتومتر است، ایجاد می نماید.
    نتیجه گیری
    هرچند محلول های اکتینومتر از هر نوع که باشند نمی توانند در حد یک رادیومتر اختصاصی عمل کنند و با اینکه در روش پرتوسنجی به کمک مواد شیمیایی نیز در اختیار داشتن برخی لوازم و مواد خالص ضرورت دارد، اما روش توصیه شده این بررسی که جدیدترین روش نیز محسوب می شود، پرتوسنجی را ضمن در اختیار داشتن مواد و لوازم قابل دسترس تر و با دقتی قابل قبول امکانپذیر می نماید.
    کلیدواژگان: لامپ فرابنفش، پرتوسنجی، اکتینومتری، یدید، یدات، عملیات گندزدایی
  • علی تقی زاده، امیرحسین محوی، حسین جباری، عبدالرئوف دادپور، مینو کریمی صفحه 37
    سابقه و هدف
    سیلیس ماده معدنی فراوانی است که در طبیعت به اشکال گوناگون یافت می شود، خطرزایی فرم بلوری آن یا آلفا کوارتز (سیلیس آزاد) بیشتر از بقیه است. تماس با گرد و غبار های حاوی سیلیس آزاد باعث آسیبهای ریوی و در نهایت منجر به سیلیکوزیس و مرگ می شود. هدف از این بررسی سطح تراکم گرد وغبار و سیلیس آزاد و میزان مواجهه کارگران معدن سنگ آهن خواف با آن بود.
    روش بررسی
    با استفاده از روش های نمونه برداری فردی و محیطی میزان تماس با گرد و غبار کل و قابل استنشاق اندازه گیری و غلظت گرد وغبار به روش وزن سنجی تعیین گردید. به منظور تعیین مقدار سیلیس آزاد، نمونه های گرد و غبار توسط روش پراش اشعه ایکس(XRD) مورد آنالیز قرار گرفتند و با مقادیر استاندارد مقایسه شدند.
    یافته ها
    بالاترین میانگین تراکم گرد و غبار و سیلیس آزاد کل مربوط به ایستگاه سنگ شکن (mg/m3 155±800 و mg/m3 7/6±11/26) و کمترین آنها مربوط به ایستگاه اداری و نگهبانی(mg/m3 2/2±28/8 و mg/m3 0019/0±012/0) می باشد. بالاترین میانگین تراکم گرد و غبار و سیلیس آزاد قابل استنشاق مربوط به ایستگاه حفاری تپه قرمز شماره 1(mg/m3 45/13±14/66 وmg/m3 39/0±48/1) و کمترین آنها مربوط به ایستگاه چکش بادی (mg/m3 62/2±26/5 وmg/m3 005/0±01/0) می باشد.
    نتیجه گیری
    مقدار گرد و غبار کل فقط در ایستگاه اداری و نگهبانی پایین تر از حد استاندارد ایران و در بقیه ایستگاه ها چندین برابر این استاندارد بود. مقدار گرد و غبار قابل استنشاق در همه ایستگاه ها بالاتر از حد استاندارد ایران بود. همچنین سیلیس آزاد قابل استنشاق تنها در ایستگاه چکش بادی کمتر از استاندارد ایران بود. با توجه به این مقادیر ضروری است با رعایت روش های مختلف از ایجاد و انتشار گرد و غبار جلوگیری شود.
    کلیدواژگان: معدن سنگ آهن خواف، گرد و غبار، سیلیس آزاد، پراش پرتو ایکس
  • مختار مهدوی، غلامرضا جاهد خانیکی، آذر قمصری، سعیده سعیدنیا صفحه 45
    زمینه و هدف
    آب بطری شده بعنوان یک نوشیدنی اصلی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد. آب های بطری شده می توانند به عوامل شیمیایی آلوده باشند. یکی از این عوامل که می تواند سلامت آب های معدنی و بطری شده را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد عوارض و اثرات بهداشتی در مصرف کننده گردد نیترات می باشد. امروزه مصرف آب های بطری شده در میان جامعه گسترش زیادی یافته است، لذا آگاهی از کیفیت آن برای هر مصرف کننده الزامی می باشد. هدف از این بررسی تعیین مقادیر نیترات در تعدادی از آبهای بطری شده شهر تهران بود.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع مقطعی و توصیفی تحلیلی با هدف تعیین مقدار نیترات در تعدادی از آبهای بطری شده شهر تهران در سال 1386 انجام گرفت در این بررسی 18 نمونه از تولیدات شش کارخانه مختلف از نظر میزان نیترات مورد آزمایش قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که میانگین کل نیترات 02/9 میلی گرم در لیتر می باشد و تمامی نمونه ها از نظر میزان نیترات کمتر از 50 میلی گرم در لیتر می باشند و در حد استاندارد قرار دارد. نتایج بدست آمده از آزمایشات با اکثر مقادیر نیترات روی برچسب نمونه ها هم خوانی داشته و از لحاظ آماری نیز ارتباط معنی داری بین آنها وجود دارد. همچنین در تعداد محدودی از نمونه ها درصد تفاوت نیترات روی برچسب بطری با خود نمونه اختلاف زیادی دارد.
    نتیجه گیری
    مقدار نیترات در این 6 مارک مختلف آب بطری شده که مورد مصرف در شهر تهران است در حد استاندارد ملی و جهانی می باشد و از این نظر تهدیدی برای سلامت مصرف کننده وجود ندارد.
    کلیدواژگان: آلودگی شیمیایی، آب بطری شده، نیترات
  • مهران محمدیان، جعفر نوری، ناصر افشاری، جلیل نصیری، معصومه نورانی صفحه 51
    زمینه و هدف
    آلودگی های زیست محیطی موثر بر سلامت انسان یکی از نگرانی های مهم در رابطه با فعالیت صنایع فراوری فلزات سنگین می باشد. این آلودگی ها شامل خاک، آب های سطحی و زیرزمینی و رسوبات می باشند. این بررسی با هدف تعیین غلظت فلزات سرب، روی و کادمیم در منابع آب مجاور کارخانه ی سرب و روی زنجان انجام شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، در زمستان 1386 از 17 حلقه چاه آب آشامیدنی، نمونه برداری و نمونه ها به روش اسپکتروفتومتری جذب اتمی مورد آزمایش قرار گرفتند. موقعیت چاه ها نیز توسط دستگاه مکان یاب جهانی تعیین شد. کلیه چاه ها در فاصله کمتر از 10 کیلومتری کارخانه انتخاب شدند و همبستگی بین غلظت هر فلز با فاصله از کارخانه نیز مطالعه شد.
    یافته ها
    داده های تحقیق با معیارهای ملی و بین المللی مقایسه گردید و نشان داد که غلظت سرب در هیچ نمونه ای بالاتر از استاندارد ملی نیست اما سرب و کادمیم به ترتیب در 59 و 53 درصد نمونه ها فراتر از حد رهنمودی سازمان جهانی بهداشت بودند. غلظت روی در کلیه نمونه ها پایین تر از حد معیارها بود.
    نتیجه گیری
    به دلیل اهمیت بهداشتی فلزات سنگین ضروری است مطالعات جامع تری از جمله تعیین غلظت فلزات در محیط های فیزیکی و بیولوژیکی انجام و بر راه های جذب فلزات توسط انسان تاکید شود. همچنین مطالعه ای برای تعیین میزان بروز و شیوع بیماری های مرتبط با فلزات سنگین در منطقه مهم به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: فلزات سنگین، آلودگی زیست محیطی، آب آشامیدنی، کارخانه سرب و روی
  • محمدرضا مهراسبی، زهره فرهمندکیا صفحه 57
    زمینه و هدف
    وجود فلزات سنگین در منابع آب از مشکلات مهم زیست محیطی بسیاری از جوامع است. تاکنون روش های مختلفی برای حذف این فلزات مورد توجه قرار گرفته است که استفاده از جاذب های ارزان قیمت از جمله این روش ها به شمار می رود. هدف از این مطالعه بررسی جذب فلزات سنگین مثل سرب و کادمیم بر روی پوست موز اصلاح شده بعنوان یک جاذب ارزان قیمت می باشد.
    روش بررسی
    پوست موز با محلولهای NaOH (4/0 مول در لیتر) و HNO3 4)/0 مول در لیتر) و آب مقطر دوبار تقطیر به طور جداگانه اصلاح شد و قدرت جذب سطحی جاذب های تهیه شده با یکدیگر مقایسه شدند. آزمایش های جذب سطحی در غلظتهای اولیه متفاوت یون های سرب و کادمیم،pH ها و دزهای مختلف جاذب انجام شد. ایزوترمهای جذب یون های فلزی بر روی جاذب های تهیه شده از پوست موز بر اساس آزمون مدلهای ایزوترم لانگ میر، فروند لیچ و بت تعیین شدند.
    یافته ها
    بهترین روش اصلاح برای جذب سرب اصلاح با محلول بازی و برای جذب کادمیم اصلاح با محلول اسیدی بود. حد اکثر ظرفیت جذب سطحی سرب بر روی پوست موز اصلاح شده در محیط بازی36 میلی گرم بر گرم و ظرفیت جذب سطحی کادمیم بر روی پوست موز اصلاح شده در محیط اسیدی 16 میلی گرم بر گرم بود. آزمایش ها نشان داد که pH بهینه 6 بود و با کاهش pH ظرفیت جذب کاهش می یابد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج بدست آمده بهترین مدل ایزوترم جذب مدل فروند لیچ بود. مقایسه پارامترهای مدل های ایزوترم نشان داد که ظرفیت پوست موز اصلاح شده در جذب سرب بیشتر است ولی جذب کادمیم با قدرت بالاتری صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: جذب سطحی، فلزات سنگین، جاذب های ارزان قیمت، پوست موز
|
  • M.A. Zazouli, S.Nasseri, A.Mesdaghinia Page 1
    Background And Objectives
    Natural organic matters (NOMs) are abundant in natural water resources and in many ways may affect the unit processes in water treatment. Although NOMs are considered harmless but they have been recognized as disinfection by-products (DBPs) precursors during the chlorination process. Formation of DBPs highly depends on the composition and concentration of NOMs. The objective of this study was to determine natural organic matter and its fractions concentrations in the surface water sources of Tehran.
    Materials And Methods
    Water sampling was conducted monthly between May to July in three rivers of Lar, Jajrood and Karaj, as the main drinking water supplying sources in Tehran. Quantitative parameters of pH, EC, UV254 and DOC were studied based on standard methods. The XAD-7 resin method was used for fractionation of NOMs.
    Results
    Results showed that NOM concentrations in Lar, Jajrood and Karaj rivers were 8.53, 12.9 and 11.3 mg/L, respectively. The HPO (hydrophobic) fraction was predominant compared to the HPI (hydrophilic) fraction in water samples. The mean of total percent of HPO and HPI fractions were about 57% and 43%, respectively.
    Conclusion
    Since the hydrophobic NOM fraction exhibits higher trihalomethane formation potential (THMFP) than hydrophilic part, Tehran water chlorination exhibits higher THMFP than haloacetic acid formation potential (HAAFP). The information obtained from this study may be further employed in the design of the control techniques and management strategies for the water treatment plant, especially for DBPs reduction.
  • Nabizadeh R., Heidari M., Hassanvand Page 9
    Background And Objectives

    In the recent years Municipal Solid Waste (MSW) has been one of the most important environmental concerns to throughout regions of Iran. Sound MSW management for any area needs to the reliable data in which present the actual MSW condition in that area. The aim of this study is express of integrated view of MSW in Iran.

    Materials And Methods

    In this study we collect the data from various municipal regions of Iran, to represent the roughly integrated view of MSW management situation in Iran. In this paper quantity, average generation rate, physical composition, and types of disposal methods in all of municipal regions of Iran also were investigated.

    Results

    Results from this study has shown that the amount of MSW generated in all of the municipal regions of Iran was 10370798 tons per year, and the average generation rate of MSW was 0.64 kg/capita/day. Results showed that only 6% of MSW was recycled, 10% was treated at organic waste (composting) plants, and about 84% was disposed of in landfill.

    Conclusion

    According to obtained results from this study and compare MSW composition of Iran to some countries, its found that MSW properties in Iran is near to MSW properties in Low-income countries. Since the most of MSW in Iran contain organic fraction, there is a high potential to develop of composting industry.

  • M. Mosaferi, H. Taghipour, A.M. Hassani, M. Borghei, Z. Kamali, A Page 19
    Background And Objectives
    Conducted studies about arsenic have shown that consumption of water contaminated with arsenic can causes different adverse health effects in consumers. World Health Organization (WHO) has enacted 10µg/L arsenic in drinking water as a guideline value. Regarding some reports about arsenic presence in a village of Hashtrood county and related health effects and also considering this fact that determination of arsenic as a poisoning chemical is not included in routine monitoring of water by responsible organizations, in present study all of drinking water sources in Hashtrood county in East Azerbaijan province were studied for arsenic presence.
    Materials And Methods
    Water supply and its sanitation situation were studied in all of cities and residential villages (200 villages) by field visiting. Arsenic content of water samples were determined using Ez arsenic test kit, a product of Hach Company. For assurance of the kit results, 20 water samples with different concentration of arsenic were analyzed using Inductively Coupled Plasma (ICP) method and then achieved results was compared together.
    Results
    Arsenic was present in drinking water of 50 villages that in 9 villages its level was higher than Iranian standard (50µg/L). During the study totally 11087 persons (21.96% of rural areas population) in Hashtrood county were exposed to different levels of arsenic via drinking water. Correlation between kit and ICP results was significant (R2 = 0.9715)
    Conclusion
    Studied region in present study is a polluted area to arsenic by geogenic sources. It is necessary to replace water source of villages with higher level than national standard with safe drinking water. Annually measurement of arsenic in drinking water of all villages spatially polluted villages should be considered by responsible organization e.g. Health Network and Rural Water and Wastewater Company. Used kit in our study is recommendable for this purpose.
  • Ar. Mesdaghinia, F. Vaezi, E. Dehghanifard, Ah. Mahvi, M. Alimohammadi Page 29
    Background And Objectives
    Measurement of light intensity is a recommended practice for insuring the delivery of required germicidal dose in disinfection operations by UV lamps. Use of sensitive to light chemicals which is the base of actionometeric methods could be considered as a suitable manner for estimating the intensity of UV lamp in circumstances that special radiometers are not available.
    Materials And Methods
    lodide-iodate mixture was used as an actinometer for this study. The light intensities of a UV lamp (LP 25W) were first determined by a special UVC ‌radiometer at certain distances from the lamp. Then the test of determining the suitable period of time for irradiation of actinometer was accomplished. Finally، the color changes of iodide - iodate solutions at the predetermined distances were evaluated at the wavelength of 352 nm. The latter analysis can be done by a common (visible) spectrophotometer.
    Results
    Results indicated that use of this actinometer is more suitable at the distances of 35 to 60 cm from the center of the lamp bulb، since iodode-iodate solution has a detectable color change at this range of distance in one minute irradiation which may be considered as a reasonable time for actionmeteric operations.
    Conclusion
    Although all kinds of actinometers should not be regarded as precise as special radiometers and there would be need to use pure chemicals for actinometeric determination of light intensity، it can be claimed that the recommended procedure in this study which is the newest actinometeric method can be used in acceptable evaluation of UV intensity with least difficulty in providing necessary instruments.
  • Page 37
    Background And Objectives
    Silica is an inorganic material that found in the nature in various forms. The hazards of crystal of silica or α-quartz (free silica) is greater than other forms. Exposure to dust that contains free silica result to pulmonary injury and result to silicosis and death finally. The present research was conducted in order to evaluate the level of workers exposure to free silica in air of Khaf Iron stone quarries.
    Materials And Methods
    The exposure level to total and respiratory dust measured based on personal and environmental sampling methods and concentration of dust determined based on gravimetric method. For determination of amounts of free silica, dust samples analyses based on X-ray diffraction (XRD) method, and results compared with standard levels.
    Results
    The maximum amount of total dust and free silica measured in stone breaking station (800±155mg/m3 and 26.11±6.7 mg/m3) and minimum of them measured in official and safeguarding station (8.28±2.2 mg/m3 and 0.012±0.0019 mg/m3). The maximum amount of respiratory dust and free silica measured in red mound digging number 1 (66.14±13.45 mg/m3 and 1.48±0.39 mg/m3) and minimum of them measured in air hammer machine station (5.26±2.62 mg/m3 and 0.01±0.005 mg/m3).
    Conclusion
    Amount of total dust only in official and safeguarding station was lower than standard levels of Iran. Amount of respiratory dust in all stations was greater than Iran standard levels. Furthermore the level of respiratory free silica only in airy hammer machine station was lower than standard level of Iran. Regarding to this amounts it is so essential to that with applying different methods generation and emission of dust protected.
  • Gr. Jahed Khaniki, M. Mahdavi, A. Ghasri, S. Saeednia Page 45
    Background And Objectives
    Bottled water is a main beverage at many developed and developing countries. It can be polluted with chemical agents. One of these agents is nitrate which affects the safety of bottled and mineral water and cause healthy effects on consumer health. Today's consumption of bottled water get a grate develop, thus infer of the quality of this matter is compulsive for each consumer.
    Materials And Methods
    A descriptive-analytical and cross- sectional study was done with the aim of determination of nitrate in bottled water available in market of Tehran City in 2007. In this study, 18 samples of six various manufacturers of product were examined.
    Results
    Results showed that the mean of nitrate is 9.02 mg/L and all samples have nitrate bellow 50 mg/L and they are at the standard level. Also, the results of the examinations have good correspondence with the concentration of nitrate on bottled water labels and according to statistic meaningful relation, was considered.
    Conclusion
    The nitrate content of these bottled water available in market of Tehran city is located at the level of national and global standards and it can not be a serious problem for health of consumer.
  • M. Mohammadian, J. Nouri, N. Afshari, J. Nassiri, M. Nourani Page 51
    Background And Objectives
    Heavy metals processing industry has always been a major cause of concern which affects soils, surface waters, ground waters and river sediments contaminations. Thus, the Zanjan Zinc and Lead Smelting Plant has been considered as a potential source of contamination.Mterials and
    Methods
    This cross-sectional study has been conducted in February 2008 in the site region. The concentrations of Lead, Zinc and Cadmium have been assessed. The samples have been taken from 17 wells and atomic absorption spectrophotometeric method has been used to assess the samples. In order to find out and locate the exact situation of the wells under study, Global Positioning System instrument has been used. The correlation between the concentration of each metal and the distance of studied well from the plant has been assessed too.
    Results
    The findings of this study showed that lead and cadmium concentrations were 53% and 59% respectively out of the guideline values of World Health Organization.
    Conclusion
    The concentration of Zinc was lower than both national and international values in all samples. As the heavy metal concentration is very important for human health status, the other fields of study like heavy metal air pollution effects and related diseases and conditions should be studied and assessed.
  • Mr. Mehrasbi, Z. Farahmand Kia Page 57
    Background And Objectives
    Heavy Metals in Water resources is one of the most important environmental problems of countries. Up to now various methods of removing of these metals is considered, which is including using of low prices materials. In this study the potential of banana shells was assessed for adsorption of heavy metal ions such as Pb and Cd from aqueous solution.
    Materials And Methods
    Banana shells were pretreated separately with 0.4 mol/L NaOH, 0.4 mol/L HNO and distilled water and their adsorption ability were compared. Batch adsorption experiments were carried out as a function of the initial ion concentration, pH and adsorbent dosage. Adsorption isotherms of metal ions on adsorbents were determined and correlated with common isotherm equations such as Lungmuir, Freundlich and BET models.
    Results
    The maximum adsorption capacities were achieved by alkali modified banana shells (36 mg/g) for Pb and by acidic modified banana shells (16 mg/g) for Cd. Experimental results showed that the best pH for adsorption was 6 and the adsorption values decreased with lowering pH. Isotherm models indicated best fit for Freundlich model for modified banana shells.
    Conclusion
    In comparing the parameters of models, it was observed that the capacity of banana shells for adsorption of lead is higher than for adsorption of cadmium, but the adsorption of cadmium is stronger than the adsorption of lead.