فهرست مطالب

پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی
پیاپی 7 (بهار و تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/02/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسام اشراقی، میرمحمد کاشف، مهرداد محرم زاده صفحه 1

    هدف از این تحقیق، بررسی رابطه نظام ارتباطات سازمانی و تعار ض بی ن فردی در ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان غربی م یباشد. رو ششناسی تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی م یباشد. کلیه کارکنان ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان غربی به عنوان نمون هاین تحقیق انتخاب گردید. پرس شنامه محق قساخته به همراه پرس شنامه جمعی تشناختی به عنوان ابزار تحقیق مورداستفاده قرار گرفت. روایی و پایایی ابزار تحقیق از طریق نظرخواهی از کارشناسان تربیت بدنی و استادان دانشگاه، اجرای یک طرح آزمایشی اولیه و هم چنین معنی داری پایانی درونی آن به وسیله ضریب آلفای کرونباخ تایید گردید. از روش های آمار توصیفی (توزیعفراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن، ضریب تشخیص ازمون کروسکال والیس ومان ویتنی) در تحقیق حاضر استفاده شده است. نتایج نشان داد که رابطه معن یداری میان نظام ارتباطات و تعار ض بی ن u آزمونفردی د راین ادارات وجود دارد.

    کلیدواژگان: نظام ارتباطات سازمانی، تعار ض بی ن فردی، کارکنان، ادارات تربیت بدنی
  • ضیاء فلاح محمدی، شادمهر میردار، امیر اسماعیلی، ملیحه قلی نژاد صفحه 11

    هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر مکمل گیری کوتاه مدت کراتین مونوهیدرات به صورت مجزا و همراه با کربوهیدرات بر عملکرد بی هوازی بازیکنان جوان فوتبال بود. آزمودنی های پژوهش را، 21 بازیکن رده سنی زیر بیست و یک سال با میانگین سنی 61/1±19 سال تشکیل می دادند که به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. آزمودنی ها پس از اندازه گیری ترکیب بدنی آزمون پرش با افت اولیه (CMJT) و RAST را انجام دادند. سپس به صورت تصادفی به سه گروه 7 نفره؛ کراتین+کربوهیدرات (5گرم کراتین + 25 گرم کربوهیدرات،4 وعده در روز)؛ کراتین (5 گرم کراتین،4 وعده در روز) و دارونما تقسیم شدند. مکمل گیری به روش دو سوکور و به مدت پنج روز متوالی انجام شد و پس از آن آزمون گیری مشابه با پیش آزمون تکرار گردید. برای بررسی تغییرات درون گروهی از آزمونt هم بسته و برای تغییرات بین گروهی از آنالیز واریانس یک طرفه، در سطح معنی داری 05/0 p≤ استفاده شد. نتایج درون گروهی حاکی از افزایش معنی دار در حد اکثر و میانگین توان بی هوازی و عدم تغییر معنی دار در شاخص خستگی و ارتفاع CMJT در دو گروه کراتین + کربوهیدرات و کراتین بود. علاوه بر این یافته های بین گروهی تفاوت معنی داری بین تغییرات سه گروه در متغیر های حد اکثر و میانگین توان بی هوازی، شاخص خستگی وCMJT نشان نداد. به طور کلی با توجه به یافته های پژوهش می توان چنین نتیجه گیری کرد که اگرچه مصرف کراتین همراه با کربوهیدرات نسبت به کراتین تنها، اختلاف معنی داری در عملکردهای بی هوازی نداشت، بهبودهای اندکی علی رغم افزایش وزن بدن در دو گروه کراتین مشاهده شد که ممکن است نقش تعیین کننده ای در عملکرد ورزشی داشته باشد.

    کلیدواژگان: مکمل گیری کوتاه مدت کراتین +کربوهیدرات، RAST، CMJT بازیکنان فوتبال
  • مسعود رحمتی، فرزاد ناظم، محمد مهدی رحمتی، کیوان شعبانی مقدم صفحه 23

    مقایسه ویژگی های روان شناختی ورزشکاران و غیر ورزشکاران به منظور یافتن نیمرخ شخصیتی ورزشکاران، یکی از مهم ترین موضوعات پژوهشی در مطالعات روان شناختی در حوزه ورزش بوده است. از سوی دیگر شخصیت فرد در انتخاب و شرکت در نوع ورزش نقش عمده ای ایفا می کند. این نکته، ما را بر آن داشت تا به بررسی ویژگی های شخصیتی ورزشکاران در چندین رشته ورزشی انفرادی بپردازیم. در این پژوهش 75 ورزشکار از استان قم درچهار گروه کشتی، بوکس، بدن سازی و رزمی با پنج سال پیشینه منظم ورزش و 21 نفرغیر ورزشکار در دامنه سنی 19 تا 31 سال، سیاهه شخصیتی مینه سوتا (MMPI) را پاسخ دادند. تحلیل یافته ها، تفاوت های معنی داری را در هر یک از مولفه های شخصیتی اضطراب، خود انگاره، پرخاشگری، گوشه گیری و خودآزاری، در هریک از ورزش های انفرادی نشان داد. نتایج سیاهه ویژگی های شخصیتی ورزشکاران در رشته های ورزشی چهار گانه نشان داد این احتمال می رود ورزشکارانی که به این گونه رویدادها روی می آورند، ممکن است اختلالاتی در برخی ویژگی های شخصیتی داشته باشند.

    کلیدواژگان: ورزش های انفرادی، ورزشکاران، ویژگی های شخصیتی، MMPI
  • محمداسماعیل ریاحی صفحه 37

    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان همبستگی بین جنسیت دانشجویان و الگوهای فعالیت های ورزشی (میزان مشارکت در فعالیت های ورزشی، نوع فعالیت های ورزشی مورد علاقه، و علل انجام فعالیت های ورزشی) انجام گردید. با استفاده از روش تحقیق پیمایش، تعداد 303 نفر از دختران و پسران دانشجو در دانشگاه مازندران از طریق روش نمونه گیری سهمیه ای متناسب و به طور تصادفی انتخاب شده و بر اساس اطلاعات گردآوری شده از طریق پرسش نامه های خود اجراء در کلاس درس، الگوهای فعالیت ورزشی آنان مورد مطالعه قرارگرفت. یافته های تحقیق، حاکی از آن است که گرچه حدود سه پنجم از کل دانشجویان مورد بررسی به انجام فعالیت های ورزشی می پردازند، میزان مشارکت دانشجویان پسر در فعالیت های ورزشی به طور معناداری بیشتر از دانشجویان دختر می باشد. ورزش های مورد علاقه دانشجویان پسر به ترتیب اولویت عبارتند از: پیاده روی، فوتبال، شنا، نرمش و بدن سازی؛ درحالی که همتایان دختر آن ها به پیاده روی، انجام نرمش های سبک، شنا و والیبال علاقه بیشتری دارند؛ مهم ترین دلایل انجام فعالیت های ورزشی در بین دانشجویان پسر به ترتیب اولویت عبارتند از: حفظ و ارتقای سلامتی، کسب لذت، تفریح و شادابی؛ درحالی که دانشجویان دختر برای کاهش وزن، تناسب اندام، و حفظ سلامت جسمی شان به فعالیت های ورزشی روی می آورند. همچنین، احتمال مشارکت در فعالیت های ورزشی در بین آن دسته از دانشجویان بیشتر می باشد که از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار بوده اند، توجه بیشتری به سلامتی خود داشته اند، یک یا چند نفر از اعضای خانواده شان ورزش می کرده اند، و دوستان ورزشکار داشته اند. به نظر می رسد سوق دادن توجه و علاقه دانشجویان به سوی با اهمیت پنداشتن سلامتی شان، همراه با ارتقای میزان دانش و آگاهی آن ها راجع به اثرات مفید ورزش برای کسب و حفظ سلامتی جسمی و روانی، و نیز ترویج ورزش عمومی در خانواده ها، می تواند در بالا بردن مشارکت ورزشی دانشجویان موثر باشد.

    کلیدواژگان: تفاوت های جنسیتی، مشارکت ورزشی، دانشجو، دلایل انجام فعالیت های ورزشی، دانشگاه مازندران، همبسته های اجتماعی
  • حسن خلجی صفحه 51

    بشر برای عبور از محدودیت های مسیر خود همواره می اندیشد تا بتواند محدودیت های موجود را طی نماید و هدف های جدیدی طراحی کند. این مسیر را پیوسته ورزشکاران طی می کنند. از آنجا که انسان یک وجود مادی و معنوی دارد، بدیهی است که کمک های نیروبخشی و توانایی ها می تواند منشاء مادی و معنوی داشته باشد؛ یعنی، برای شکوفایی کامل استعدادهای بشری می توان از کمک های مادی و معنوی بهره جست. هدف این مقاله، معرفی راهبرد کمک های نیروزایی ایمان مذهبی از دیدگاه قرآن کریم است. در پیشینه بحث، کمک های نیروزایی مکانیکی، تغذیه ای، فیزیولوژیکی، داروشناختی و روان شناختی معرفی شده است. سپس برای بهینه کردن عملکرد انسان از طرق دیگر، راهبرد کمک های نیروزایی ایمان مذهبی معرفی شده است. این راهبرد در تاریخ اقوام و ملل مختلف چون یونان، ایران باستان و نهضت المپیک، ایران پس از اسلام، دیدگاه فیلسوفانی چون بوعلی سینا، ویلیام جیمز و امام خمینی (ره) مورد ملاحظه قرار گرفته است. مطالب را در قالب ایمان، مومن و ویژگی های مومن (آرامش، استقامت، عزت، توکل) از دیدگاه قرآن مورد توجه قرار داده است. همان طور که می دانیم این ویژگی ها برای حضور در موقعیت های بحرانی و سخت از جمله موقعیت های ورزشی بسیار موثر هستند که مولف، آن ها را کمک های نیروزایی ایمان و معنویت نام نهاده است. در این خصوص، سوال هایی مطرح شده است که آیا می توان این قابلیت را به حوزه های فرهنگی چون ورزش انتقال داد؟ سپس مولفه های پدیدآورنده ایمان را که همان شناخت و عمل صالح است، بحث نموده است. در خاتمه توصیه هایی برای محققان، مسوولان و مربیان ارائه شده است.

    کلیدواژگان: کمک های نیروزایی، ایمان مذهبی، اسلام، قرآن، عملکرد ورزشی
  • نصرالله جوادیان صراف، تکتم امامی صفحه 63
    هدف

    هدف تحقیق حاضر تعیین اثر تمرین ایروبیک، یوگا و ایروبیک یوگا بر برخی از عوامل آمادگی جسمانی دانشجویان دختر بود.

    روش شناسی

    76 نفر از دانشجویان دختر غیر فعال شرکت کننده در کلاس های تربیت بدنی عمومی (1) دانشگاه فردوسی مشهد با دامنه سنی 25 19 سال که تجربه ای در روش های تمرینی منتخب نداشتند، داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه تجربی ایروبیک، یوگا و ایروبیک یوگا و یک گروه کنترل تقسیم شدند. آزمودنی ها در گروه های تجربی به مدت 14 هفته، 2 جلسه در هفته و 60 دقیقه در هر جلسه در برنامه تمرینی مشخص شرکت کردند و آزمودنی های گروه کنترل در این مدت در کلاس تئوری آمادگی جسمانی شرکت می کردند و هیچ برنامه تمرینی سازمان یافته ای نداشتند. به منظور جمع آوری اطلاعات در پایان برنامه تمرینی در گروه های تجربی ازآزمون های دو استقامت 1200 متر، پرش عمودی، چابکی 9×4 متر، دراز و نشست و شنا سوئدی برای ارزیابی عوامل آمادگی جسمانی استفاده شد.

    نتایج

    تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که میانگین آمادگی جسمانی و عوامل استقامت قلبی تنفسی، نیروی عضلانی، استقامت عضلات شکم و استقامت عضلات کمربند شانه در گروه ایروبیک، یوگا و ایروبیک یوگا نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بالاتر بود (05/0p<). هم چنین، میانگین چابکی در گروه یوگا و ایروبیک یوگا به طور معنی داری بالاتر از گروه ایروبیک و کنترل بود (05/0p<).

    بحث و نتیجه گیری

    این نتایج، نشان داد که روش های تمرینی منتخب به ویژه تمرینات یوگا، سبب بهبود آمادگی جسمانی و عوامل آن در دانشجویان دختر شده است. از این رو، پیشنهاد می شود که از این روش های تمرینی در برنامه های آموزشی واحد تربیت بدنی عمومی (1) استفاده شود.

    کلیدواژگان: ایروبیک، یوگا، آمادگی جسمانی و دانشجویان دختر
  • کریم آزالی علمداری، محمدرضا رضوی، محمدرضا کردی، سیروس چوبینه صفحه 77

    هدف این تحقیق، تعیین اثرات آب زدایی حاد، بر حجم ضربه ای (SV)، تواتر قلبی (HR)، برون ده قلبی (Q)، شاخص قلبی (CI)، شاخص ضربه ای (SI)، کار قلب چپ (LCW) و فشار خون سیستولی (SBP)، دیاستولی ((DBP و میانگین سرخرگی (MAP) قلب کشتی گیران مرد باشگاهی بود. بدین منظور از بین کشتی گیران مرد نخبه داوطلب، 20 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابتدا، ترکیب بدنی با استفاده از دستگاه سنجش ترکیب بدن و سپس متغیرهای عملکردی قلب با استفاده از روش کاردیواسکرین (در حالت نشسته) اندازه گیری شدند. در ادامه ازمودنی ها به طور تصادفی به دو گروه تجربی (10 نفر) و کنترل (10نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی به طور متوسط کاهش11/3 درصد از وزن بدن را از طریق سونا تجربه کردند. در پایان، مجددا ترکیب بدنی و متغیرهای قلبی آزمودنی ها اندازه گیری شد. در بررسی نتایج، ابتدا آزمون K S نشان داد که توزیع تمام داده ها به صورت طبیعی است (05/0>p). در ادامه، داده های مربوط به هر دو جلسه با آزمون تی هم بسته مقایسه شدند و نتایج نشان داد که میانگین تمام شاخص های قلبی مورد اندازه گیری در گروه کنترل در پیش آزمون، تفاوت معنی داری با پس آزمون نداشت؛ اما کاهش معنی داری در گروه تجربی به جز در مورد HR، مشاهده شد (05/0P<). هم چنین تفاوت معنی داری مابین تغییرات SV، HR، SI، LCW، DBP و MAP (در فاصله پیش آزمون و پس آزمون)، در بین دو گروه وجود داشت (05/0P<). در یک جمع بندی کلی مشاهده می شود که شاخص های عملکردی قلب می تواند در پاسخ به کم آبی حاد تضعیف شود و ممکن است برای ورزشکاران عوارض ناخوشایندی در پی داشته باشد.

    کلیدواژگان: آب زدایی، کاردیواسکرین
|
  • Hesam Eshraghi, Mir mohammad Kashef, Mehrdad Moharamzadeh Page 1

    The purpose of this study is to survey the relationship between organizational communications system and the interpersonal conflict in physical education offices of west Azerbaijan province. The study uses the survey method. All employees working in physical education offices of west Azerbaijan province were included in the sample for this study (N= 153). The reliability and validity of the questionnaires as  instrument of the study was confirmed through physical education experts and university professors’ opinions; the pilot study as well as its internal validity was found significant by Cornbach’s alpha coefficient. Descriptive statistics(f-frequency distribution, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics (Spearman coefficient, coefficient of determination and Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests) were used in the study. Based on the result of spearman correlation coefficient, there is significant relationship between organizational communications system and interpersonal conflict.

    Keywords: Organizational communications system, Interpersonal conflict, Physical Education Offices, Employees
  • Zia Fallah Mohammadi, Shadmehr Mirdar Harijani, Amir Esmaeeli, Malihe Gholinejad Page 11

    The purpose of this study was to examine the effects of acute creatine-monohydrate (CR) and creatine plus carbohydrate (CR+CHO) supplementation on anaerobic performance in young soccer players. Twenty one young male soccer players (19±1.61 years) participated in the study who were matched and assigned to 3 random trials: CR+CHO (N=7, 4× 5 g/d of creatine + 25 g CHO) or CR (N=7, 4×5 g/d of creatine) or placebo for 5 days using a double-blind research design. Before and after the supplementation protocol, subjects performed a counter-movement jump test (CMJT), and Running-based Anaerobic Sprint Test (RAST) after the measurement of body composition. T-test and one-way ANOVA were used to establish if any significant differences existed within and between groups at P ≤ 0.05 respectively. Maximum and average power and body mass improved significantly in the CR+CHO and CR groups, whereas there was no significant change in CMJT and fatigue index at post-test. Furthermore, there were no between group differences in maximum and average power; CMJT and fatigue index in CR+CHO and CR groups compared with placebo group. In conclusion, our findings demonstrated that although performance of an acute creatine loading together with CHO supplementation did not significantly improve anaerobic performances of soccer players but in spite of increase body mass, certain improvements were detected in Creatine groups which might have had an important role in the game results.

    Keywords: Acute creatine+carbohydrate Supplementation, RAST, CMJT, Soccer Players
  • Masoud Rahmati, Farzad Nazem, Mohammad mehdi Rahmati, Keyvan Shabani Moqadam Page 23

    Comparison of psychological characteristics between athletes and non-athletes to find a possible personality profile for athletes has been one of the main goals of psychological studies in sport .This issue prevented us to deal with personality characteristics of athletes in several power events. In the present research we compared the characteristics of athletes' personality in wrestling, boxing, body building and martial arts as power sports fields. In this research 75 athletes (divided in 4 groups) from Qom city with 5 continuous years of sports involvement in wrestling, boxing, body building and martial arts and 21 none-athletes in the age range of 19-31 responded the questionnaire of Minnesota personality (MMPI). Findings indicate significant differences in each of the personality characteristics including anxiety, self conception, aggression, isolation and self disturbance.

    Keywords: Power sports, athletes, Personality characteristics, Minesota personality (MMPI)
  • Mohammad Esmaeil Riahi* Page 37

    The present study has been conducted to discover associations between gender and patterns of sports activities among 303 university students in Mazandaran University. Respondents were selected randomly and completed a self-administered questionnaire. The findings of the study indicated that 67 percent of students participated in sport activities, but in general male students were more active than female students. Favourite sports for the male students were walking, football, swimming, light exercise, and body building; while female students were more concerned to do such activities as light exercises, swimming, and volleyball, respectively. The most important reasons to participate in sports activities declared by male students were maintenance and enhancement of health status, acquisition of joy and fun, and to be fresh and active; while female students do the activities for reducing weight, fitness, and maintenance of health status. Finally, there have been positive associations between probability of sports participation and some psycho-social variables including social support, and health concern.

    Keywords: gender differences, Sport Participation, University students' reasons of sport participation
  • Hasan Khalaji Page 51

    Man has always been thinking to overcome his existing limitations to achieve his existing goals and to plan new ones. Athletes go through this course continuously. Since human being is both a spiritual and material creature, it is obvious that the origin of his strength and power may be spiritual and material, that is, he can use both spiritual and material forces to fully develop and activate his aptitudes. The aim of this article is to introduce the strategy of strengthening through religious beliefs from the Holy Quran's viewpoint. In the literature to the study, strategies such as mechanical, nutritional, physiological, pharmacological and psychological ergogenic aids have been introduced. To optimize the outcomes and effects of these strategies, the strengthening strategy originating from religious belief has then been introduced, strategies which have been considered in the history different ethnic groups and nations such as Greece, Ancient Iran, and Olympic movement, post-Islam Iran, and also in the viewpoints of great philosophers like Avicena ,William James and Imam Khomeini. The researcher has used the viewpoints of the holy Quran and great commentators such as Allame-tabataba'i, motahhari etc. The subject has been explained in the frame work of the Quran's definitions of the terms "belief", "believer", "believer's characteristics" (e.g. calm, endurance, esteem , trust in god). The last discussed property is the power and strength in competition (fighting).The source components of belief, that is, knowledge and good deed, have been discussed and several recommendations have been proposed for other researchers and trainers.

    Keywords: Ergogenic aids, Faith, Islam, The Quran, Physical Education
  • Nasrollah Javadian saraf, Toktam Emami Page 63

    The purpose of the present study was exploring the effect of the aerobic, yoga and aerobic-yoga training on some of the factors relating to female students’ physical fitness. 76 sedentary female students participated in the general physical education 1 classes held by Ferdowsi University of Mashhad with an age range between 19 and 25. The participants did not have any previous experience in selected training modes. They were randomly assigned to three experimental groups (aerobic, yoga and aerobic-yoga) and one control group. The subjects in experimental groups participated in specific exercises for 14 weeks, which included two sessions per week each lasting for 60 minutes. During this period, the subjects in the control group participated in theoretical physical fitness course and had no organized exercise programs. In order to collect data, at the end of exercises in the experimental groups, 1200-meter run, vertical jump, shuttle run, sit-ups and push-ups tests were used for assessing the factors of physical fitness. One-Way ANOVA and Tukey’s Post Hoc Test showed that the mean of total physical fitness and the factors of cardio-respiratory endurance, muscular strength and abdominal and upper body muscular endurance in aerobic, yoga, and aerobic-yoga groups compared to the control group was significantly higher (P<0.05). Also, the means of agility in yoga group and aerobic-yoga group were significantly higher than aerobic and control groups (P<0.05). The results indicate that selected training modes especially yoga exercises have improved the physical fitness and its factors among the female students. Therefore, it is recommended that these training modes be used in the instructional programs of general physical education 1.

    Keywords: Aerobic, Yoga, Physical fitness, Female students
  • Karim Azali Alamdari, Mohammad reza Razavi, Mohammad reza Kordi, Sirous Choobineh Page 77

    The aim of this research was to determine the effects of acute body weight loss upon Stroke volume (SV), Heart Rate (HR), Cardiac out put (Q), Cardiac index (CI), Stroke index (SI), Left cardiac work (LCW), Systolic (SBP), Diastolic (DBP) and Mean arterial blood pressure (MAP), in club male-wrestlers. 20 elite male wrestlers were randomly selected. At first, the body composition was determined using Bioimpedance method and then the cardiac functional parameters were measured via CardioScreen in the sitting position. The subjects were then divided into two groups (experimental/(n=10) and control/(n=10) groups). The experimental group lost 3.11% of body weight in a sauna bath and finally, the body composition and cardiac parameters was measured for the second time.The results showed that, there were significant differences in all of the measured cardiac parameters of the experimental group between pre and post test, except HR (P<0.05). There were also significant differences between the observed changes of SV, HR, SI, LCW, dBP and MAP of the two groups from pre to post test (P<0.05). It can be concluded that the cardiac functional parameters can be suppressed in response to acute dehydration which can lead to unpleasant consequences for athletes.

    Keywords: Dehydration, CardioScreen