فهرست مطالب

سلامت و محیط زیست - پیاپی 2 (زمستان 1387)

فصلنامه سلامت و محیط زیست
پیاپی 2 (زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا رحمانی، رقیه نوروزی، محمد تقی صمدی، عباس افخمی صفحه 67
    زمینه و هدف
    تصفیه آب های زیرزمینی بوسیله نانو ذرات آهن در طی سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کروم بعنوان یکی از آلاینده های متداول خاک و آب های زیرزمینی محسوب می گردد. آهن با ظرفیت صفر، به عنوان عامل احیاء کننده طبیعی می تواند در کنترل مکان های آلوده مورد استفاده قرار گیرد. هدف از انجام این تحقیق بررسی حذف کروم ((VI ظرفیتی از محیط های آبی با استفاده از نانو ذرات آهن تولیدی و پارامترهای موثر بر آن می باشد.
    روش بررسی
    در این تحقیق سنتز نانو ذرات آهن با ظرفیت صفر (nZVI) بوسیله افزودن محلول آبکی بورو هیدرید سدیم به محلول آبکی کلرور فریک صورت پذیرفت و کارآیی حذف کروم ((VI در سیستم ناپیوسته مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین تاثیر عوامل مؤثر در این فرآیند شامل pH محلول، غلظت اولیه کروم، غلظت nZVI و مدت زمان تماس نیز بررسی گردید.
    یافته ها
    نتایج حاصل از تحقیق مشخص ساخت که ذرات تولیدی در مقیاس نانو بوده و در 3pH= و با غلظت اولیه کروم 10میلی گرم بر لیتر، اضافه نمودن 5/0 گرم بر لیتر نانو ذرات آهن و زمان تماس 2 دقیقه، 100% از کروم ((VI حذف گردیده است.
    نتیجه گیری
    غلظت nZVI اثر قابل توجه ای در احیاء کروم شش ظرفیتی دارد. واکنش در محدوده وسیعی از pH صورت گرفته و کارآیی حذف با pHرابطه عکس دارد. کارایی حذف قابل توجه، سرعت بالای فرآیند و زمان کوتاه واکنش نشان می دهد که nZVI دارای توانایی بالایی در حذف کروم از آب های آلوده می باشد.
    کلیدواژگان: کروم شش ظرفیتی، نانو ذرات آهن، محیط آب
  • کاظم ندافی، سهیلا رضایی، رامین نبی زاده، مسعود یونسیان، حسین جباری صفحه 75
    زمینه و هدف
    . انتقال میکروب ها از طریق هوا یک عامل مهم در پراکندگی آن ها می باشد. انتقال میکروب های هوابرد از این طریق می تواند اثرات قابل ملاحظه ای بر سلامت انسان داشته باشد. هوا در محیط های بسته بخصوص در اماکنی چون بیمارستان می تواند حامل انواع گسترده ای از میکروارگانیسم ها از قبیل باکتری، قارچ و ویروس باشد. هدف اصلی این مطالعه تعیین دانسیته باکتری های هوابرد در یک بیمارستان کودکان بود.
    روش بررسی
    برای نمونه برداری هوای داخل بیمارستان سه نقطه در نظر گرفته شد. این نقاط در طبقات مختلف بیمارستان بوده و نمونه های میکروبی هوا با استفاده از نمونه بردار Quick take مدل 30 به مدت 4 ماه متوالی (از آذر تا اسفند)| و هر 6 روز یک بار برای هر طبقه برداشت شدند. میزان جریان نمونه برداری 3/28 لیتر در دقیقه بود و پلیت حاوی محیط کشت که در این دستگاه قرار داده می شد در معرض هوای نمونه برداری قرار می گرفت و پس از 2 دقیقه نمونه برداری، پلیت از دستگاه خارج و به آزمایشگاه منتقل شد.
    یافته ها
    طبق نتایج این مطالعه میانگین واحدهای تشکیل دهنده کلنی در طول دوره نمونه برداری در طبقه سوم بخش خون و انکولوژی، با مقدار CFU/m3429 از سایر بخش ها بیشتر بود. جنس باکتری های شناسایی شده، فلور نرمال پوست، سیستم تنفسی و دستگاه گوارش بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد که تعداد کلنی ها در 14% موارد دراتاق بستری از استاندارد CFU/m3 500 بیشتر بود. که از این میزان 11% مربوط به بخش خون و انکولوژی بود.
    کلیدواژگان: واحدهای تشکیل دهنده کلنی، هوای داخل بیمارستان، بیمارستان کودکان، باکتری
  • سید شهرام شکرفروش، الهه خواجه علی، مهدی زارعی * صفحه 81
    زمینه و هدف

    در بسیاری از کشورها باور عمومی بر این است که دستکاری همزمان پول و غذا می تواند در ایجاد بیماری های ناشی از غذا موثر باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان آلودگی (تعداد کلی باکتری ها) و آلودگی به باکتری های بیماریزای غذازاد در اسکناس های جمع آوری شده از فروشگاه های تهیه و توزیع مواد غذایی انجام گردیده است.

    روش بررسی

    در این مطالعه تعداد 120 نمونه از اسکناس های رایج کشور (2000، 5000، 10000 و 20000 ریالی) از فروشگاه های مختلفی که با مواد غذایی در ارتباط بودند شامل نانوایی، مرغ فروشی، ساندویچ و پیتزا فروشی، قصابی، شیرینی فروشی و بستنی فروشی جمع آوری گردید. اسکناس ها از نظر ظاهری به سه دسته نو، معمولی و کهنه تقسیم گردیدند. بر روی تمامی اسکناس ها آزمایش های تعیین تعداد کلی باکتری ها، جستجوی اشریشیاکولای، استافیلوکوکوس آرئوس، باسیلوس سرئوس، سالمونلا، لیستریا بر اساس روش های استاندارد انجام گردید.

    یافته ها

    میانگین تعداد کلی باکتری ها در اسکناس های 2000، 5000، 10000 و 20000 ریالی به ترتیب 49/118، 32/106، 44/69 و 81/220 واحد تشکیل دهنده ی کولونی بر سانتی متر مربع بود. بر اساس نتایج بدست آمده تفاوت معنی داری بین انواع مختلف اسکناس در ارتباط با بار کلی میکروبی مشاهده نشد. در هیچکدام از اسکناس های جمع آوری شده از فروشگاه های مختلف مرتبط با مواد غذایی لیستریا و سالمونلا مشاهده نگردید. درصد آلودگی کل اسکناس های جمع آوری شده به باکتری های اشریشیا کولای، استافیلوکوکوس آرئوس، باسیلوس سرئوس به ترتیب 3/13، 5/32 و 8/10 درصد مشاهده گردید. درصد آلودگی اسکناس های جمع آوری شده از فروشگاه های نانوایی، مرغ فروشی، شیرینی فروشی، بستنی فروشی، قصابی و ساندویچ فروشی به باکتری اشریشیاکولای به ترتیب صفر، 10، 5، صفر، 60 و 5 درصد؛ به باکتری استافیلوکوکوس آرئوس به ترتیب 30، 35، 10، 40، 55 و 25 درصد؛ به باکتری باسیلوس سرئوس به ترتیب 10، 10، 20، 20، صفر و 5 درصد مشاهده شد. بین وضعیت ظاهری و آلودگی باکتریایی اسکناس ها ارتباط معنی داری مشاهده نشد. تاثیر وجود یا عدم وجود صندوق دار در فروشگاه های مرتبط با مواد غذایی بر آلودگی باکتریایی اسکناس ها نیز بررسی گردید.

    نتیجه گیری

    اسکناس یا به طور کلی پول در طی دوره عمر خود از محیط های مختلف و دست های مختلف آن هم با فراوانی بسیار زیاد عبور می کند. از آنجایی که اطلاعات کمی در مورد سابقه بهداشتی پول در دسترس می باشد، بنابر این در هنگام دستکاری همزمان پول و غذا بایستی توجه زیادی به این مساله نمود تا از آلودگی متقاطع این دو جلوگیری شود.

    کلیدواژگان: اسکناس، پول، اشریشیاکولای، استافیلوکوکوس آرئوس، باسیلوس سرئوس، سالمونلا، لیستریا
  • غلامرضا موسوی، اکرم جمال، حسن اصیلیان صفحه 89
    زمینه وهدف
    متداول ترین روش تثبیت لجن های بیولوژیکی مازاد، هضم هوازی می باشد که به دلیل بالا بودن زمان هوادهی، اندازه این تاسیسات بزرگ بوده و هزینه سرمایه گذاری زیادی را به سیستم تحمیل می کند. به دلیل قدرت اکسیداسیون بالای ازن، افزودن این ماده به لجن باعث واپاشی جامدات لجن و تسریع در عمل تثبیت و در نتیجه کاهش اندازه و هزینه تاسیسات تصفیه لجن می گردد. بنابراین دراین تحقیق، فرآیند تلفیقی پیش تصفیه با ازن و سپس هضم هوازی لجن مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این پژوهش از یک سیستم آزمایشگاهی شامل ژنراتور ازن، راکتور ازن زنی با حجم 2 لیتر و یک راکتور هوادهی استفاده گردید و پارامترهای TSS، VS، COD کل و محلول، HPC، کلیفرم مدفوعی و قابلیت ته نشینی لجن اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میزان کاهش جامدات فرار پس از گذشت 10 روز از هوادهی لجن بدون پیش تصفیه با ازن هنوز قادر به تامین استاندارد EPA (کاهش 38 درصد (VS در این زمینه نمی باشد. در حالی که نتایج حاصل از تلفیق ازن زنی با دوز 25/0 یا g O3/g TS 5/0 و به ترتیب 6 یا 3 روز هوادهی باعث کاهش VS به بیش از 38 درصد شده و استانداردهای EPA را از این نظر برآورده می کند. بنابراین زمان هضم که در سیستم های متداول هضم هوازی 60-40 روز است پس از پیش تصفیه با ازن به 3 تا 6 روز کاهش می یابد. همچنین ازن زنی به لجن تا حد زیادی باعث بهبود قابلیت ته نشینی لجن وکاهش حجم لجن دفعی نهایی می شود.
    نتیجه گیری
    پیش ازن زنی لجن با مقادیر کم ازن به دلیل واپاشی جامدات می تواند راندمان هضم هوازی را به میزان زیادی افزایش دهد که این امر باعث کاهش اندازه تاسیسات و هوای مورد نیاز شده و هزینه های سرمایه گذاری و تا حدودی بهره بردای را نیز می تواند کاهش دهد.
    کلیدواژگان: تصفیه فاضلاب، لجن فعال دفعی، هضم هوازی، پیش تصفیه، ازن
  • محمد علی ززولی، انوشیروان محسنی بندپی، اکبر اسلامی، افشین صادقی صفحه 99
    زمینه و هدف
    بازیافت یکی از بهترین گزینه ها در مدیریت مواد زائد جامد می باشد که ازنظر اقتصادی و زیست محیطی دارای فواید قابل توجهی می باشد. یکی از مواد قابل بازیافت در مواد زائد، کاغذ و مقوا می باشد. ادارات، سازمان ها و موسسات دولتی وخصوصی یکی از منابع مهم تولید کاغذ هستند. آگاهی از میزان کاغذ تولیدی ادارات در مدیریت مواد زائد و بازیافت اهمیت دارد. لذا هدف از این مطالعه، تعیین میزان تولید کاغذ باطله و پتانسیل بازیافت کاغذ در 20 اداره کل استان مازندران می باشد.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است که در20 اداره کل و یا سازمان مستقر در مرکز استان مازندران انجام شده است. ادارات بصورت تصادفی انتخاب شدند. بررسی و عمل نمونه برداری در طی4 ماه انجام شده است. کاغذ باطله تولیدی واحدهای انتخابی در پایان وقت ادرای تفکیک و توسط یک ترازوی دقیق وزن شد و این عمل برای هر اداره بمدت یک هفته در هر ماه انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که در جامعه مورد مطالعه ماهانه بیش از 2 تن کاغذ باطله تولید می گردد. بیشترین و کمترین میزان کاغذ باطله تولیدی دربین ادارات به ترتیب مربوط به آموزش وپرورش و موسسه بازیافت می باشد. اما از نظر سرانه تولید به ازای هر کارمند، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی به تر تیب با 058/2و 192/0 کیلوگرم به ازای هر نفر در ماه دارای حداکثر و حداقل سرانه تولید کاغذ می باشند. همچنین میزان تولید کاغذ باطله درروز اول(شنبه) و آخر(پنج شنبه) کاری هفته به ترتیب بیشترین و کمترین مقدار است اما اختلاف شان معنی دار نیست 0.05 P>. تنها در یک اداره عمل جداسازی کاغذ از سایر زباله ها و در نهایت فروش آنها انجام می شود.
    نتیجه گیری
    مدیریت مواد زائد در ادارات نیاز به توجه بیشتری دارد و باید نگرش مدیران بخصوص بخش خدماتی تغییر یابد تا مواد زائد بخصوص کاغذ را بعنوان یک ماده با ارزش تلقی نمایند. متولیان مدیریت مواد زائد کشور باید نسبت به تدوین دستورالعمل جمع آوری و بازیافت مواد زائد ویژه ادارات اقدام نمایند تا تمام ادارات مطابق آن عمل نمایند. محاسبات ارزش اقتصادی نشان می دهد که بازیافت کاغذ در ادرات صرفه اقتصادی نیز دارد.
    کلیدواژگان: کاغذ و مقوا، بازیافت، مدیریت مواد زائد شهری، پسماند
  • روح الله رستمی، امیر نبئی، اکبر اسلامی صفحه 105
    زمینه و هدف
    امروزه تولید ورمی کمپوست از پسماندهای غذایی یکی از روش های مناسب دفع پسماندهای غذایی به شمار می رود که محصول آن به عنوان کودی سودمند در کشاورزی و باغداری کاربرد دارد، از طرفی این فرآیند علاوه بر تولید کود مفید کشاورزی محصولات جانبی نیز دارد که یکی از آنها خود کرم ها می باشند که با پرورش آنها می توان از این موجودات در انواع محصولات به خصوص در تولید غذای طیور و ماهی استفاده کرد. لذا تعیین شرایط بهینه انجام فرآیند ورمی کمپوست پسماندهای غذایی و همچنین رشد کرم ها در این پسماندها حائز اهمیت می باشد.
    هدف از این مطالعه تعیین حدود دما و رطوبت بهینه رشد کرمها و پیشرفت فرآیند در تولید ورمی کمپوست از پسماندهای غذایی بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه از کرم های گونه Eisenia foetida استفاد شد. انجام فرآیند در محیط های کوچک به اندازه گلدان به ارتفاع cm15و قطرcm12 و به مدت یک ماه صورت گرفت. سه بازه دمایی 5-15، 15-25و25-35 درجه سانتی گراد و سه بازه رطوبتی 55-65%، 65-75% و75-85% استفاده شد.
    یافته ها
    برای آنالیز آماری نتایج از آزمون Multivariate استفاده شد که تحلیل نتایج نشان دهنده معنی دار بودن تاثیر دما و روطوبت بر نسبت ‍C:N در فرآیند می باشد(P<0.05).
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که دمای 15-25 درجه سانتی گراد برای انجام فرآیند مناسبتر می باشند. بر طبق نتایج با افزایش یا کاهش دمای محیط، مانند فصل زمستان و تابستان، نگهداری رطوبت در حد 65-75% در انجام بهتر فرآیند موثر است. با توجه به نتایج به دست آمده، همچنین به نظر می رسد که دمای 15-25 درجه و رطوبت 65-75% برای رشد کرمها شرایط بهتری باشد.
    کلیدواژگان: ورمی کمپوست، پسماندهای غذایی، Eisenia foetida، دمای بهینه، رطوبت بهینه
  • مریم احمدی، حسین گنجی دوست، بیتا آیتی صفحه 113
    زمینه و هدف
    فرایند USBF یک نوع سیستم لجن فعال متعارف می باشد که با یک منطقه غیر هوازی و یک زلال ساز ترکیب و در یک بیوراکتور قرار داده شده است. این فرایند یک سیستم کارآمد جهت تصفیه انواع فاضلاب های بهداشتی، صنعتی است که در این تحقیق هدف بررسی کارائی آن در تصفیه فاضلاب صنایع قندی می باشد.
    روش بررسی
    از یک پایلوت 60 لیتری از جنس پلکسی گلاس شامل سه بخش هوازی به حجم 38 لیتر، غیر هوازی به حجم 14 لیتر و زلال ساز به حجم 8 لیتر استفاده و ملاس مورد نیاز جهت تهیه فاضلاب خام از کارخانه قند ورامین تامین شد. در طول دوره، فاضلاب خام وارد بخش غیرهوازی شده و در آنجا با لجن برگشتی از کف مخزن ته نشینی مخلوط می گردید. پس از آن، جریان از قسمت زیر زلال ساز بصورت نهر گونه وارد بخش هوازی و سپس پایین زلال ساز می شد. در این بخش بستر لجن، لخته های لجن را جذب کرده و فاضلاب تصفیه شده از سیستم خارج می شد. پس از تکمیل چرخه داخلی، لجن فعال جمع آوری شده در کف زلال ساز به قسمت غیرهوازی در ابتدای راکتور برگشت داده می شد.
    یافته ها
    راندمان حذف CODبا زمان ماند هیدرولیکی 21 تا 26 ساعت در بخش هوازی و 8 تا 10 ساعت در بخش غیرهوازی، حدود 77 تا 97 درصد بسته به میزان بارگذاری بارآلی COD در محدوده 1000 تا 30000 میلی گرم بر لیتر در سیستم متغیر بوده است.
    نتیجه گیری
    راکتور USBF به عنوان یک فرایند تصفیه پیشرفته، قابلیت مناسبی در حذف بیولوژیکی فاضلاب صنایع قندی نسبت به سایر روش ها دارد.
    کلیدواژگان: لجن فعال، هوازی، غیر هوازی، USBF، ملاس
  • محمد مسافری، حسن تقی پور، علیرضا استاد رحیمی صفحه 121
    زمینه و هدف
    در فرآیند تولید مواد غذایی پرمصرفی نظیر کیک، بیسکوئیت، شکلات، ماکارونی و... در مراحل خمیرگیری و آماده سازی مواد اولیه، آب مورد استفاده قرار می گیرد. در تحقیق حاضر کیفیت میکربی و شیمیایی آبهای مصرفی صنایع بزرگ غذائی استان آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    تعداد 11 کارخانه با تولیدات متنوع انتخاب گردید. نمونه های آب مصرفی طی فصل تابستان تهیه و از نظر وضعیت کنترل کیفی آب، آلودگی میکربی آب مصرفی و پارامترهای شیمیایی و فلزات سنگین آنالیز شدند. علاوه بر آن صنایع انتخاب شده از نظر وضعیت کنترل کیفی آب مصرفی نیز مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    بر اساس نتایج حاصل در صنایع بررسی شده وضعیت پایش کیفیت آب مطلوب نمی باشد. در برخی از صنایع آب مصرفی از نظر میکربی مشکوک به آلودگی بود. کیفیت شیمیائی آب مصرف شده از تفاوت های عمده ای برخوردار بود. در کلیه آبهای آنالیز شده فلزات نیکل، کروم، مس، روی، آهن و منگنز مشاهده شد اما مقادیر اندازه گیری شده پائین تر از حداکثر مجاز استاندارد ملی آب شرب بود. سرب در کارخانه ماکارونی شماره 2 بالاتر از حداکثر مجاز و در صنایع غذائی شماره 1، کارخانه سوسیس و کالباس و کارخانه قند نزدیک به حداکثر مجاز بود. کادمیوم نیز در کارخانه ماکارونی شماره 2 و کارخانه سوسیس و کالباس نزدیک به حداکثر مجاز مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    به منظور اطمینان از سلامت و ایمنی مواد غذائی بهتر است صنایع تولید مواد غذائی حداقل برای آب مصرف شده در پروسه تولید از آب شبکه شرب استفاده نمایند. همچنین با توجه به احتمال آلودگی شیمیائی محصول نهائی لازم است بحث کنترل کیفی آب بیشتر مورد توجه قرار گرفته و استاندارد های ویژه آب در صنایع غذایی رعایت گردد و پائین بودن حجم آب مصرفی نمی تواند دلیلی بر عدم توجه به پایش کیفیت آب باشد. همچنین در محصولات نهایی چنین صنایعی لازم است میزان فلزات سنگین مورد آنالیز قرار گیرد.
    کلیدواژگان: صنایع غذائی، آب، کیفیت میکربی، کیفیت شیمیائی، فلزات سنگین
|
  • Ali Reza Rahmani, Roghaye Norozi, Mohammad Taghi Samadi, Abase Afkhami Page 67
    Background And Objectives
    Groundwater treatment by nano particles has received increasing interest in recent years. Chromium is a commonly identified contaminant in soils and groundwater. Zero-valent iron, as a natural reduction agent can be used in controlling of contaminated sites. The aim of this research is investigation of hexavalent chromium removal from aqueous solutions by using of iron nano particles the effective parameters.
    Materials And Methods
    In this research the synthesized of the iron nano particles has performed by addition of NaBH4 to FeCl3·6H2O solution and Cr(VI) reduction efficiency in Batch system was studied. Also the impact of the important field parameters including pH, initial chromium concentration, nano zero valent iron concentration and retention time were investigated.
    Results
    The results of this research showed that synthesized particles were in nano scale. In pH=3, chromium inlet concentration of 10 mg L-1, nano zero valent iron concentration 0.5 g L-1 and 2 minute retention time, 100% of Cr(VI) was removed.
    Conclusion
    The concentration of nano zero valent iron had significant effect on the reduction of Cr(VI).The reaction occurred in a wide range of pH value and the reaction efficiency increased significantly with decreasing initial pH. The significant removal efficiency, high rate of process and short reaction time were showed that iron nano particles have significant potential in removal ofCr(VI) from contaminated water.
  • K. Naddafi, S. Rezaei, R. Nabizadeh, M. Younesian, H. Jabbari Page 75
    Background And Objectives
    Atmospheric transport is a key mode of microbial dispersal and the transmission of airborne microbe can have significant impacts on human health. The main objective of this study was to determine the concentrations of airborne bacteria in a children.s hospital.
    Materials And Methods
    Three sampling points were selected. Airborne bacteria were collected with 6 days interval at each location using Quick take 30® sampler at an sampling rate of 28.3 l min-1 from November 2007 to March2008.
    Results
    The results showed that the highest indoor density of bacteria was 429 CFU/m3 that founded in oncology ward. Bacteria identified were representative of normal flora of the skin, respiratory and gastrointestinal tracts.
    Conclusion
    Our analysis revealed that colony of bacteria in 14% in patient room exceeded available guideline value for indoor air quality. That 11% cases was found in the oncology ward.
  • S. Shekarforoush, E. Khajeh Ali, M. Zarei Page 81
    Background And Objectives

    In many countries, there is a popular belief that the simultaneous handling of food and money contributes to the incidence of food-related public health incidents.The objective of this study was to determine the total bacterial count and the presence of food borne bacterial pathogens on Iranian currency notes, collected from food-related shops.

    Materials And Methods

    A total of 120 Iranian currency notes, comprising notes in four denomination (2000, 5000, 10000 and 20000 R) were collected from various food-related shops including, butchery, bakery, confectionary, fast food, ice cream and poultry meat shop. The currency notes were categorized into three groups according to their physical conditions. All currency notes were examined for total bacterial count, Escherichia coli, Staphylococcus aureus, Bacillus cereus, Salmonella and Listeria according to the standard techniques.

    Results

    The average number of total bacterial count in four denomination of currency notes (2000, 5000, 10000 and 20000 R) were 118.49, 106.32, 69.44 and 220.81 CFU/cm2, respectively. The association between total bacterial count and denomination of the currency was not statistically significant. Of the 120 currency notes on which bacteriological analysis was conducted 13.3 %, 32.5% and 10.8 % were contaminated with E. coli, S. aureus and B. cereus, respectively. Salmonella and Listeria were not isolated from samples. Currency notes collected from butchery, bakery, confectionary, fast food, ice cream and poultry meat shop were contaminated with E. coli at the rate of 60, 0, 5, 5, 0 and 10 %; with S. aureus at the rate of 55, 30, 10, 25, 40 and 35 %; with B. cereus at the rate of 0, 10, 20, 5, 20 and 10 %, respectively. There was not a statistically significant association between physical condition and bacterial contamination of the currency notes. The effect of presence or absence of cashier in food-related shops on bacterial contamination of the currency notes was also evaluated.

    Conclusion

    Money has got the potential to change through many different hands and could be exposed to many different environments at a relatively high frequency. Since there is very little information regarding the hygienic history of any forms of currency, great care should be taken when the same person facilitates the handling of money and the preparation and handling of food to avoid cross contamination.

  • G. Moussavi, A. Jamal, H. Asilian Page 89
    Background And Objectives
    A conventional treatment to stabilize the excess activated sludge is the aerobic digestion process but due to long aeration time, it requires large equipments as well as high investment cost. Because of high oxidation potential of ozone, sludge ozonation enhances stabilization rate and reduces sludge treatment equipment size and cost. Therefore, in this study, the combination of pretreatment with ozone and aerobic digestion processes were investigated.
    Materials And Methods
    The experimental set-up consisted of an ozone generator and ozonation reactor with the total volume of 2 L. Removal percentages of TSS, VS, total and soluble COD, HPC, fecal coliform and settable solids were measured in integrated process compared to the single ones.
    Results
    The results of this research indicated that the aerobic digestion of waste activated sludge during 10 days could reduce 38% of volatile solids and thus obtaining the EPA standard. Also, the results of combined ozonation and aerobic digestion revealed that the pre-ozonation at 0.25 g O3/g TS or 0.5 g O3/g TS with 6 or 3 days aeration, respectively, could achieve 38% reduction in VS and hence the requirement set by EPA. Therefore, integration of pre-ozonation with aerobic digestion can significantly reduce the digestion time to attain the standards.
    Conclusion
    The sludge pre-ozonation with low dose of ozone due to solids disintegration can enhance the efficiency of aerobic digestion in waste activated sludge stabilization, and consequently decrease size of equipments, air requirement, investment and probably operation cost.
  • Ma. Zazouli, A. Mohseni Bandpei, A. Eslami, A. Sadeghi Page 99
    Background And Objectives
    Recycling is one of the best alternatives in solid wastes management. Recycling has few benefits from the viewpoint of economics and environmental. Paper and cardboard are the valuable recyclable materials in solid wastes. The rate of paper recycling is 35% in world. The major production source of paper and cardboard wastes is private and governmental offices and organizations. To be informed about paper production is very important in the solid wastes recycling.Thus, the aim of this study was to determine production rate of paper and cardboard waste and also to determine paper recycling potential in the 20 head offices of Mazandaran province.
    Materials And Methods
    This study was conducted in the 20 head offices of at province center. The offices were selected by chance. This study was conducted four months in 2006. paper waste was separated after suspension of work. Collected material weighed on the sensitive scales. Separation and measuring was done for a week per month.
    Results
    The results showed that more than 2 tons of paper waste was produced in the twenty offices. The maximum and minimum of paper production was in education and recycling organization, respectively. The maximum and minimum of production rate was 2.08 and 0.192 kg per capita in month that was in the education and Jihad-e-Agriculture organization, respectively. Also the maximum and minimum of paper waste was produced at first work day of week (Saturday) and last work day of week (Thursday), respectively. However, it was not significantly (P >0.05). Paperrecycling operation and marketing was done in an office.
    Conclusion
    Findings of this study indicated that office solid waste management needs more notice in Iran. And also calculations showed that paper recycling is economical.
  • R. Rostami, A. Nabaey, A. Eslami Page 105
    Background And Objectives
    Nowadays vermicompost production of food wastes is posed as one of appropriate methods to food wastes. disposal, its production used in agriculture and gardening. Moreover this process has some by products beside useful fertilizer that one of them is the worms. we can use them in variety of products specially in production of poultry and fish food. So determination of optimal condition for operating vermicompost production process of food wastes and worms. growth in these wastes is important. The aim of this study was determination of optimal temperature and moisture range for process progression in vermicompost production of food wastes.
    Materials And Methods
    In this study we used Eisenia foetida species. Process performed in pots with 15 cm (h) and 12 cm (d) and in a mouth period of time. Three ranges of temperature including 5-15, 15-25, 25-35 oC and three ranges of moisture including 55-65%, 65-75%, 75-85% were applied in this study.
    Results
    Multivariate analysis was used for analyze of results and it showed that influence of temperature and moisture on C:N ratio is significant in vermicomposting process (p <0.05).
    Conclusion
    The results showed that the range of temperature 15-25 oC is more appropriate for operating of process. Due to these study.s results with increasing or reduction of ambient temperature, like summer and winter, conservation of moisture around the range of 65-75 %, is effective in better performance of the process. According to this study.s results, it seems that the temperature of 15- 25 oC and moisture of 65-75% are better conditions for worm.s growth.
  • M. Ahmadi, H. Ganjidoust, B. Ayati Page 113
    Background And Objectives
    Upflow Sludge Blanket Filtration (USBF) system is a modification of the conventional activated sludge process that incorporates an anoxic zone with an upflow sludge blanket filtration clarifier in one bioreactor. It has no inherent capacity limits and is used in a wide range of applications in municipal, industrial and agricultural wastewater treatment. The main objective of this study was to evaluate the performance of a continuous USBF reactor for the treatment of sugar industrial wastewater.
    Materials And Methods
    Sixty liter laboratory pilot scale plant was made of plexiglass consists of 14 liter anoxic zone, 38 liter aerobic zone and 8 liter clarifier. Used molasses for raw wastewater was obtained from Varamin Sugar Company. During the study, the wastewater has been initially fed to anoxic zone of the bioreactor. It mixed with recycled activated sludge returned from the clarifier and the mixed liquor entered into aerobic zone of the bioreactor. From aeration zone, the mixed liquor passed through the sludge zone at the bottom of the clarifier which was then separated by upflow sludge blanket filtration and then the clear water discharged from the system. To complete the internal circulation loop, collected activated sludge at the bottom of the clarifier was recycled to the anoxic zone.
    Results
    Experimental studies indicated that average removal efficiency of COD with HRTs from 21 to 26 hours in the aerobic zone and from 8 to 10 hours in the anoxic zone were from 77 to 97 percent depended on input feed (1000 to 30000 mg/L).
    Conclusion
    USBF as an advanced biological process had a proper COD removal efficiency for the biological treatment of sugar industries wastewater compared to other researchers methods.
  • Page 121
    Background And Objectives
    In the production of some high-consumed food products like cake, biscuit, chocolate and spaghetti water is used in the preparing of primary material and in the kneading processes. At the present study microbiological and chemical quality of consumed water in food industries of East Azerbaijan Province were studied.
    Materials And Methods
    Eleven factories with different products were selected. Water samples were collected and analyzed regarding the microbiological contamination and chemical parameters, and heavy metals. In addition, condition of water quality in selected industry was surveyed during the summer.
    Results
    According to the results, monitoring of water quality in the studied industries is not suitable. The chemical characteristics of consumed water in those industries had major differences. Ni, Cr, Zn, Fe and Mn were present in all analyzed water but in lower concentration than national Maximum Contaminant Level (MCL). Pb was measured in higher concentration than MCL in spaghetti factory no. 2 and close to MCL in wiener and frankfurter and sugar industries. Cd was close to MCL in spaghetti factory no. 2 and wiener and frankfurter industries.
    Conclusion
    It was concluded that for the safety and health of food products the food industries should use the public water supply system as water source at least in food processing units or in the units of preparing of primary materials. Also for the preventing of chemical pollution of food products it is necessary, pay more attention to the subject of water quality control according to the special water standard of food industries, and using less volume of water in some food industry isn.t acceptable reason for neglecting of water quality monitoring and assessing. In addition it is required to analyze heavy metals in the final products of those industries.