فهرست مطالب

نشریه علوم ترویج و آموزش کشاورزی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/06/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مهدی شریعت زاده، محمد چیذری، ایرج ملک محمدی، امید نوروزی صفحه 1

    نقش آموزش در ارتقاء و بهبود کیفیت نیروی انسانی و تاثیر اقتصادی آن یعنی افزایش بهره وری و تولید، غیر قابل انکار می باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی وضعیت مطلوب فارغ التحصیلان کشاورزی از دیدگاه کارشناسان و کارشناسان نظام آموزش متوسطه کشاورزی ارائه گردیده است. این تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی می باشد که با استفاده از فن پیمایش انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارشناسان نظام آموزش متوسطه کشاورزی در ایران می باشد که 38 نفر از آنان به روش نمونه گیری قضاوتی انتخاب شدند. ابزار اصلی این تحقیق پرسشنامه است که روایی صوری آن با کسب نظرات اساتید و صاحبنظران در حوزه آموزش متوسطه کشاورزی وبعضی کارفرمایان بخش کشاورزی بدست آمد. آزمون مقدماتی برای بدست آوردن پایائی پرسشنامه انجام گرفت و ضریب کرونباخ آلفا برای 0 بدست آمد. / پرسشنامه 83 یافته های تحقیق نشان داد که از دیدگاه کارشناسان، تربیت کارگر ماهر در نظام آموزش متوسطه کشاورزی از نظر میزان انطباق با نیازهای بازارکار کشاورزی در اولویت اول و ایجاد کارآفرینی در آخرین اولویت قرار دارد. همچنین بالاترین اولویت در فرآیند جذب و پذیرش دانش آموزان به رشته های کشاورزی اولویت دادن به دانش آموزان ساکن در مناطق روستائی است. از دیدگاه آنان برنام هآموزشی و درسی از نظر محتوی آموزشی مناسب م یباشد، اما از نظر عملی و شیوه اجرا تناسب لازم برای برآورده کردن و انطباق با نیازهای بازارکار کشاورزی را دارا نم یباشد. همچنین میزان تاثیر توسعه صادرات محصولات کشاورزی در ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی، بالاترین اولویت را دارد.

    کلیدواژگان: اشتغال، کارشناسان نظام آموزش متوسطه کشاورزی، فارغ التحصیلان کشاورزی، بازار کار
  • اسماعیل شهبازی، امیرحسین علی بیگی صفحه 15

    هدف کلی این پژوهش که با روش توصیفی - همبستگی انجام شده است، تعیین و تحلیل شایستگی های مورد نیاز دانش آموختگان نظام آموزش عالی کش اورزی برای ورود به بازار کار، بر اساس نظرات کارفرمایان و مدیران بخش کشاورزی می باشد. جامعه آماری تحقیق را مدیران و کارفرمایان بخش کشاورزی اعم از دولتی، خصوصی و تعاونی در چهار استان خوزستان، کرمانشاه، مازندران و همدان تشکیل دادند که تعداد 212 نفر از آنها به عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، انتخاب شدند. با استفاده از تحلیل عاملی، هفت عامل به عنوان شایستگی های اصلی مورد نیاز دانش آموختگان کشاورزی شناسایی شدند. این عوامل به ترتیب عبارتند از: شایستگی های ارتباطی، تخصصی، حل مساله، اخلاق حرفه ای در کشاورزی، اخلاقی، اداری و عمومی. به منظور پرورش شایستگی های ضروری برای دانش آموختگان کشاورزی، بازنگری مشارکتی در برنامه درسی رشته های کشاورزی و تاکید بر یادگیری تجربی در بین دانشجویان، همراه با تحول در روش ها و فنون رایج تدریس، پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: شایستگی، آموزش عالی کشاورزی، دانش آموخته کشاورزی، تحلیل عاملی
  • منصور شاه ولی، نعمت الله رحیمی صفحه 25

    نتایج یک پژوهش ملی در واحدهای پرورش مرغ گوشتی کشور نشان می دهد که تلفات حیوانی و ضایع ات خوراکی در این واحد ها 1 برابر استاندارهای بی ن المللی است. براساس این پژوهش برخی عوامل موثر بر این تلفات و ضایعا ت ناشی از نداشتن / بترتیب 3 برابر و 5دانش و مهارت مدیران آنها بوده است. یک برنامه آموزشی براساس طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه آرمانی و گروه شاهد با هدف کاهش تلفات و ضایعات در واحدهای مذکور، برگزار گردید. این برنامه در سه کانون مرغداری از مجموع 12 کانون در استان فارس که وضعیت متوسط تلفات و ضایعات را در کشور دارا بودند، اجراء گردید. شرکت کنندگان در این برنامه، مدیران مرغدارای هایی بودند که می بایست پس از آموزش، اقد ام به جوجه ریزی می کردند و این گروه داوطلبانه در آموزش شرکت کردند. برای جمع آوری داد ه ها، شرکت کنندگان قبل و پس از آموزش، به منظور بررسی وضعیت تلفات، ضایعات و قیمت تمام شده هر واحد وزن بدنی و تعیین کارکرد آموزش،به سوالاتی پاسخ دادند. یک گروه شاهد به نسبت تعداد شرکت کنندگان در کانونهای سه گانه، نیز به این سوالات پاسخ دادند. پاسخ های پردازش شدند. SPSS گردآوری شده به شیوه سراسری نمره دهی شدند و آنگاه به کمک آماره های توصیفی - تحلیلی توسط نرم افزار مقایسه نتایج قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی نشان داد که کارکرد آموزش معنی دار بوده است به طوری که برکاستن تلفات و ضایعات در واحدهای پرورش جوجه گوشتی داوطلبان موثر بوده و باعث کاهش قیمت تمام شده هر واحد افزایش وزن بدنی نیز شده است. این مقاله یک الگوی آموزشی را در راستای کاهش ضایعات خوراکی و تلفات حیوانی در واحده ای پرورش جوجه گوشتی که بزرگترین صعنت پس از صنعت نفت در کشور است، ارائه می دهد.

    کلیدواژگان: پرورش مرغ گوشتی، تلفات حیوانی، ضایعات خوراکی، آموزش و ترویج، استان فارس، الگوی آموزشی
  • یوسف حجازی صفحه 41
    ارتباط ویژگی های رشته تحصیلی با خصوصیات فردی، شخصیتی و اجتماعی دانشجویان که خود موجبات موفقیت تحصیلی آنها را فراهم می سازد، مسئله انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان را جدی م ینماید. هدف این تحقیق بررسی رابطه موفقیت تحصیلی با چهار متغیر رفتار ورودی شناختی، ویژگی های شخصیتی، تبار اجتماعی و علاقه به منظور تعیین شاخص های گزینش دانشجویان کشاورزی می باشد که با روش پیمایشی صورت گرفته است. جمعیت مورد مطالعه را 655 نفر از دانشجویان ورودی سالهای 68 تا 78 دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران تشکیل می دهد. نتایج تحقیق نشان می دهد که از بین سازه های مربوط به تبار اجتماعی نقش تحصیلات پدر در موفقیت تحصیلی دانشجویان کشاورزی بیش از سایر عوامل است. ضمن آنکه منشاء روستائی داشتن و شغل کشاورزی برای پدران در موفقیت تحصیل ی تاثیر نداشته است. در موفقیت تحصیلی دانشجویان کشاورزی موثر نبوده است. همچنین علاقه NEO-FFI ویژگی های شخصیتی بر اساس تست پنج عاملی و انگیز ه پیشرفت که نقش آن در موفقیت تحصیلی همواره تاکید شده است در این تحقیق، به دلیل عدم علاقه دانشجویان به رشته کشاورزی موثر شناخته نشد. در بین مواد آزمون ورودی دانشگاه، به عنوان رفتار ورودی شناختی زبان، عربی، شیمی، و زمین شناسی اهمیت بیشتری داشته است و بالاخره از بین ترکیب متغیرهای رفتار ورودی شناختی، تبار اجتماعی، ویژگی های شخصیتی و علاقه، نقش رفتار ورودی شناختی در موفقیت تحصیلی دانشجویان کشاورزی بیشتر بوده است.
    کلیدواژگان: تبار اجتماعی، رفتار ورودی شناختی، ویژگیهای شخصیتی، موفقیت تحصیلی، علاق
  • کورش رضایی مقدم، عزت الله کرمی صفحه 55

    در این مقاله، ارتباط کشاورزی پایدار با فقر و تلاشهای ترویج کشاورزی و اثرات آن بر مراکز روستایی شهرستان بهبهان مورد توجه واقع شده است. اطلاعات از 200 نفر از کشاورزان از 40 روستای این شهرستان بدست آمد. روش نمون هگیری تصادفی طبقه بندی چند مرحله ای برای انتخاب روستاها و کشاورزان مورد استفاده قرار گرفت. یافته های حاصل از تحلیل مسیر داده ها در 3 الگوی علی مختلف به خوبی پیچیدگی ارتباطات بین متغیرها و تخریب محی طزیست را نشان می دهند، بطوریکه بین فقر و ناپایداری رابطه علی وجود دارد. عدم وجود اثر علی مستقیم سطح بکارگیری تکنولوژی و برخورداری از امکانات ترویجی بر پایداری سیستم کشاورزی در هر 3 الگو از محدودیتهای ساختاری و نهادی در ترویج و اشاعه بکارگیری تکنولوژی های مناسب حکایت می کنند. در انتها ضرورت توجه به برنامه ریزی های منطقه ای با در نظر گرفتن ویژگی های اجتماعی – اقتصادی گروه های هدف در هر منطقه خاص، تغییر رهیافت متداول ارتباط ترویج و تحقیق و برنامه های آموزشی برای کارگزاران ترویج بیان شده است.

    کلیدواژگان: توسعه پایدار، کشاورزی پایدار، ترویج کشاورزی، فقر، تحلیل مسیر
  • محمدتقی شریعتی صفحه 73
    در نظام اطلاع رسانی پرورش آبزیان ایران، تولید، ذخیره و دسترسی به اطلاعات همانند سایر کارکردها می تواند توسط پرورش دهندگان آبزیان (ماهی) صورت گیرد. بر این اساس سیر تطور کارکرد مطالب نوشتاری و کتابخانه ها در این نظام اطلا عرسانی با روش کیفی و کمی با تاکید بر جامعه پرورش دهندگان ماهی گیلان در نمونه 120 نفری مطالعه گردید. تمامی مطالب نوشتاری مربوط به کشاورزی سه هزار سال پیش مرورگردید. تحلیل محتوای 5759 صفحه 445 سند که تا سال 1376 راجع به تکثیر و پرورش آبزیان در ایران به اشکال مختلف چاپ شده بود، رشد قابل توجه در سال های آخر را نشان می داد که عمدتا در کتابخانه های عمومی و تخصصی ذخیره شده بود. 46 درصد پرور شدهندگان ماهی با سواد از نمونه 120 نفری، حداقل یک مطلب چاپی را نگهداری میکردند و 37 درصد یکبار و 27 درصد حداقل دو بار آن را مطالعه کرده بودند. مطالعه نشان داد که افراد باسوادتر، جوانتر و دارای مزارع بزرگتر بیشترین مطالب چاپی را نگهداری و مطالعه کرده اند و رابطه معنی دار مثبتی بین نگهداری کتاب و مطالعه آن وجود داشت. بررسی زمانی و تعدادی حاکی است که به مرور افرادی که در جستجوی اطلاعات»، زمان، نگهداری و مطالعه مطالب نوشتاری در بین جامعه آماری افزایش یافته است. علاوه بر این امانت دادن کتاب و مجله و معرفی آثار مکتوب بین آنها رایج بود. از. «بیشتری بودند تعداد بیشتری از آثار را نگهداری و مطالعه کرده بودند مطالب چاپی ذخیره شده مربوط به پرورش ماهی در کتابخانه های تخصصی و عمومی که عمدتا در سطح درک و فهم کارشناسان میباشدتنها 6 نفر از 120 نفر، که همه تحصیلات دیپلم و بالاتر داشتند، استفاده کرده بودند. مقایسه رادیو، تلویزیون و مطالب چاپی نزد کسانی که که به هر سه رسانه مراجعه داشتند نشان داد که اکثر آنها به دلایلی چون، دسترسی مستمر، اطلاعات بیشتر و بهتر و تخصصی، و «تغییر بینش» و «آگاهی دادن» یادگیری آسان و امکان رجوع مکرر، مطالب چاپی را ترجیح دادند. از این رو کارکرد مطالب چاپی در نهایتا در انتقال تکنولوژی و افزایش بهر هوری بسیار با اهمیت می باشد وباید مورد توجه شیلات قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مطالب نوشتاری، کتابخانه، تکثیر و پرورش آبزیان، نظام اطلاع رسانی