فهرست مطالب

Journal of Pathobiology Reaearch
Volume:11 Issue: 3, 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • مژده صالح نیا، مجتبی رضازاده ولوجردی، مهدی فروزنده، فاطمه پیغمبری صفحات 1-7
    هدف
    با توجه به اهمیت مولکول های اینتگرین در لانه گزینی و عدم اطلاعات کافی در الگوی بیان این مولکول ها در مراحل مختلف چرخه استروس بررسی این مولکول ها در اندومتر موش طی مراحل مختلف چرخه استروس ضروری به نظر می رسد.
    مواد و روش ها
    حیوانات مورد مطالعه در این تحقیق موش های بالغ نژاد NMRI تعداد 15 سر با سن 6- 8 هفته بودند. ابتدا مراحل مختلف چرخه استروس پرواستروس، استروس، مت استروس و دی استروس از طریق بررسی سلول شناسی اسمیر واژینال تعیین شد. موش ها به تعداد حداقل سه راس در هر مرحله با جابه جایی مهره های گردنی کشته شده و نمونه بافتی از میانی هر یک از شاخ های رحمی در هر مرحله تهیه شد، سپس نمونه ها به دستگاه کرایواستات منتقل شده و برش هایی به ضخامت 8- 10 میکرون از آن ها تهیه شد. این لام ها برای مطالعات ایمونوهیستوشیمی و ارزیابی بروز اینتگرین های 4، 1، v، 3 و لیگاند آن ها استئوپونتین به کار گرفته شدند.
    نتایج
    مطابق یافته ها بیان مولکول های اینتگرین در اندومتر موش تنها در مرحله مت استروس مثبت بود و در مکان های متفاوتی از اندومتر بیان شد. اینتگرین vα تنها در پوشش غددی و اینتگرین 3β فقط در غشای قاعده ای هر دو نوع پوشش خود را نشان داد در حالی که بیان 4α برای هر دو نوع پوشش و هر دو غشاء مثبت بود. 1β تنها اینتگرینی بود که بیان آن هم در پوشش سطحی و غددی و هم در استروما ملاحظه شد. استئوپونتین فقط در غشای راسی هر دو پوشش دیده شد و در نقاط دیگر اندومتر دیده نشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که ظهور اینتگرین ها در اندومتر براساس اهمیت و اولویت نقش آن در پدیده لانه گزینی باشد، بنابراین مولکول های 4α، 1β و استئوپونتین که در پوشش سطحی بیان می شوند، می توانند در اتصال و چسبندگی سلول به سلول و اینتگرین های vα، 3β و 1β که در پوشش غددی و استروما بیان می شوند، می توانند در گسترش و نفوذ جنین مداخله کنند.
  • پرویز عبدالمالکی، امیر ثابت سروستانی، سیدجواد مولی، فائزه قناتی، زینب توسلی، عمران حشمتی صفحات 9-18
    هدف
    میدان های مغناطیسی از پدیده هایی است که امروزه همه جا در محیط پیرامون ما یافت می شود. سیم های فشار قوی، دستگاه های الکتریکی که در خانه ها و محیط کار فراوان یافت می شوند، وسایل ترابری مانند قطارهای شهری و همچنین دستگاه های گوناگون تشخیصی و درمانی همچون MRI زاینده میدان های مغناطیسی پیرامون ما هستند. میدان های مغناطیسی می توانند اثرهای گوناگونی بر جانداران از سطح سلول تا پیکره گیاهان، جانوران و آدمی بگذارند. در بررسی های اپیدمیولوژیک اثر این میدان ها در بالا رفتن میزان بروز برخی از سرطان ها همچون سرطان خون به خوبی نشان داده شده است. در آزمایش های گوناگون دانشمندان کوشیده اند تا به ساز و کار این اثرهای زیستی پی ببرند؛ اما داده های به دست آمده بسیار ناهماهنگ و گستره انجام این بررسی ها چه از دیدگاه فیزیکی (بزرگی میدان، بسامد، زمان میدان دهی و...) و چه از دیدگاه زیستی (گونه یاخته، میزان تمایز و...) پراکنده است. گرچه این پژوهش ها در یاخته های کشت شده در بیرون از بدن جاندار به انجام رسیده است، می تواند شاهدی بر فرایندهای طبیعی یاخته در بدن نیز باشد. در این تحقیق هدف دستیابی به نتایجی است که بر پایه آن ها بتوان به درک بهتری از ساز و کار تاثیر میدان بر جانداران در سطح سلولی دست یافت.
    مواد و روش ها
    در این بررسی، اثرهای زیستی میدان مغناطیسی ایستای 15 میلی تسلایی روی یاخته های بنیادی استرومایی مغز استخوان موش صحرایی سنجیده شد. برای این کار روش فلوسایتومتری با فلوروکروم پروپیدیوم یدید به کار گرفته شد که با تشخیص محتوای DNA یاخته ها معیاری برای پی بردن به مرحله ای که سلول در آن به سر می برد را به دست می دهد. میدان مغناطیسی به کار گرفته شده حاصل از عبور جریان 12 آمپری از سیم پیچ ها با بزرگی 15 میلی تسلا اعمال شد.
    نتایج
    با آنالیز چرخه یاخته ای دگرگونی هایی در مراحل گوناگون چرخه یاخته ای دیده شد؛ به گونه ای که شمار یاخته هایی که در مرحله G0/G1 بودند افزایش معنی داری نشان داد. این افزایش شمار یاخته ای به دلیل افزایش در طول مرحله G0/G1 چرخه بوده است. همچنین این اثر در یاخته هایی که پیش از تیمار مغناطیسی در معرض پراکسید هیدروژن که از دسته مواد شیمیایی اکسنده است، قرار گرفته بودند اثر مشابهی را نشان داد. در مرحله S از چرخه نیز در شمار یاخته های دو گروه از تیمار کاهش مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    این پدیده می تواند در اثر آسیب ماده ژنتیکی یاخته یا اختلال در کارکرد پروتئین های چرخه یاخته ای باشد که که هر دو فرایند می تواند آغازی بر ناهنجاری در فرایندهای طبیعی یاخته باشد. از آن جا که انرژی اینمیدان ها در حدی نیست که بتواند به طور مستقیم بر مولکول ها اثر گذار باشد، فرایندهای غیرمستقیم با واسطه های رادیکالی محتمل ترین مکانیسم به شمار می آید.
  • فاطمه غفاری فر، اوغل نیاز جرجانی، زهره شریفی، عبدالحسین دلیمی، زهیرمحمد حسن صفحات 19-30
    هدف
    لیشمانیوزیس جزء بیماری های عفونی– انگلی مهم دنیاست که توسط تک یاخته های نسجی خونی داخل سلولی اجباری از جنس لیشمانیا ایجاد می شود. ژن LACK یک پروتئین 36 کیلودالتونی است که در فرم های پروماستیگوت و آماستیگوت انگل، در گونه های مختلف لیشمانیا به مقدار بالایی وجود دارد. LACK پاسخ ایمنی سریعی علیه انگل ایجاد می کند؛ بنابراین این ژن برای تهیه آنتی ژن نوترکیب مناسب بوده و انتخاب خوبی به عنوان واکسن DNA علیه لیشمانیا ماژور است، این مطالعه با هدف کلون نمودن ژن LACK لیشمانیا ماژور ایران برای تولید پروتئین نوترکیب برای ساخت واکسن انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق DNA از سویه استاندارد ایرانی لیشمانیا ماژور (MRHO/IR/75/ER) استخراج و ژن LACK با استفاده از روش PCR تکثیر شد. سپس قطعه 939 جفت بازی تکثیر شده در پلاسمید pTZ57R/T کلون شد. پلاسمید نوترکیب در باکتری اشرشیاکلی سویه TG1 ترانسفورم و توالی یابی شد.
    نتایج
    آنالیز تعیین توالی ژن LACK لیشمانیا ماژور کلون شده در پلاسمید pTZ57R/T مشخص کرد که قطعه ای 939 جفت بازی در این پلاسمید کلون شده است و ژن کلون شده، ژن LACK لیشمانیا ماژور است. این سویه ایرانی 89 درصد با سویه موجود در بانک ژنی با کد LmjF28.2740 شباهت دارد. این کلونینگ با روش های PCR و برش آنزیمی تایید شد.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده نشان داد که این ژن با موفقیت تکثیر و کلون شده و از این کلون می توان کلون هایی در پلاسمید بیانی پروکاریوتی برای تهیه آنتی ژن نوترکیب و پلاسمید یوکاریوتی برای تهیه واکسن DNA استفاده کرد. این مطالعه راهی برای پیشرفت تولید پلاسمیدهای نوترکیب برای مطالعات آینده است.
  • سیروس زینلی، سمیه جمالی، رضا مهدیان، بهناز زربخش، فرشته مریمی، مینا حیات نوسعید، صادق باباشاه، مرتضی کریمی پور، فائزه رحیمی نژاد صفحات 31-39
    هدف
    آلفا-تالاسمی یکی از شایع ترین اختلالات هموگلوبین در جهان محسوب می شود و در اکثر موارد در نتیجه ایجاد حذف در یک یا هر دو ژن آلفا-گلوبین اتفاق می افتد. حذف های شناخته شده آلفا-گلوبین مانند حذف های 7/3، 2/4، 5/20 کیلوبازی و Med را می توان با روش PCR چندگانه تشخیص داد. با این وجود تعدادی از حذف های ناشناخته در این ژن وجود دارند که با استفاده از روش هایی مانند روش فوق و همچنین روش تعیین توالی قابل تشخیص نخواهند بود. در این تحقیق از روش Real-time PCR به منظور تشخیص وجود یا عدم وجود حذف های ناشناخته استفاده شده است.
    مواد و روش ها
    روش Real-time PCR مبتنی بر استفاده از رنگ سایبرگرین I به منظور تکثیر ژن های α1، α2 و همچنین ژن مرجع CLCN7 انجام پذیرفت و آنالیز داده ها با استفاده از روش مقایسه ای چرخه آستانه برای تعیین میزان ژنی انجام شد.
    نتایج
    نتایج به دست آمده با استفاده از روش مقایسه ای چرخه آستانه نسبت 16/0±90/0 را برای افراد نرمال و نسبت 15/0±32/0 را برای افراد ناقل حذف هتروزیگوت در ژن های α1 و α2 گلوبین نشان می دهد. همچنین آنالیز منحنی ذوب اختصاصیت تکثیر ژن های مورد نظر را تایید کرد.
    نتیجه گیری
    روش Real-time PCR روشی ساده، سریع و مطمئن بوده و می توان از آن برای شناسایی حذف های ناشناخته در ناقلین آلفا-تالاسمی استفاده نمود.
  • فاطمه جالوسیان، عبدالحسین دلیمی، سیامک میراب سمیعی، فاطمه غفاری فر، فرامرز سلیمانلو، رامین نقی زاده صفحات 41-48
    هدف
    مقاومت دارویی پلاسمودیوم فالسی پاروم نسبت به کلروکین مشکل اصلی در مناطق مالاریاخیز است. وجود ارتباط بین چندشکلی های تک نوکلئوتیدی در ژن های pfcrt و pfmdr1 پلاسمودیوم فالسی پاروم با مقاومت نسبت به کلروکین شناخته شده است. در این مطالعه پنج چندشکلی تک نوکلئوتیدی در ژن pfmdr1 و یک چندشکلی تک نوکلئوتیدی در ژن pfcrt با استفاده از روش Real-Time PCR بررسی شد.
    مواد و روش ها
    بدین منظور 26 نمونه خون از افراد آلوده به پلاسمودیوم فالسی پاروم و مقاوم به کلروکین از بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان جمع آوری شد. این جهش ها با استفاده از روش Light CyclerTM و پروب های دورگه سازی شناسایی شدند.
    نتایج
    طبق نتایج این مطالعه در کدون 86 ژن pfmdr1 تعداد 6 نمونه (23 درصد) از مجموع 26 نمونه مورد مطالعه جهش مشاهده شد. گرچه این جهش در سال اول مطالعه، دیده نشد ولی در سال دوم قابل ملاحظه بود. جهش K76T ژن pfcrt در کدون CVMNT ژن pfcrt در (3/42 درصد) 11 نمونه ها و در کدون های CVIET در 7 (9/26 درصد) نمونه ها، SVIET تنها در دو نمونه (6/7 درصد) و SVMNT در 5 نمونه (2/19 درصد) مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    جهش در طول دو سال مطالعه افزایش یافته است. نتایج مطالعه نشان داد که چندشکلی نوکلئوتیدی مربوط به ژن های pfcrt و pfmdr1 در منطقه وجود دارد که این موضوع می تواند به عنوان نشانگری برای کنترل مالاریا در چابهار مدنظر باشد.
  • زهرا دیلمی خیابانی، مهدی بنان، علی محمد اصغریان، جلال قره سوران، حسین نجم آبادی صفحات 49-55
    هدف
    پروتئین CREB یک فاکتور مهم پایین دست بسیاری از مسیرهای علامتی به شمار می رود. با طراحی siRNA کارامد برای ژن CREB می توان مسیرهای علامتی بسیاری از داروها را در سلول های مختلف به ویژه سلول K562 بررسی نمود. در این تحقیق میزان مهار بیان ژن CREB با به کارگیری دو siRNA مختلف برای این ژن بررسی شد.
    مواد و روش ها
    طراحی siRNA براساس معیار Reynolds انجام گرفت. سلول های K562 با روش لیپوفکشن با siRNA ها ترانسفکت شدند. بررسی اثر مهاری بیان ژن CREB با استفاده از Real-time PCR کمی- نسبی انجام گرفت.
    نتایج
    طبق نتایج به دست آمده یکی از siRNA ها اثر مهاری بالایی برروی بیان CREB در سلول های K562 نشان داد، و بیان ژن CREB، تا 87 درصد در سلول های K562 کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از Real-time PCR نشان داد که از دو siRNA به کار رفته در سلول های K562 برای مهار ژن CREB1، فقط یکی از آن ها قدرت مهاری با کارایی بالا را دارد. با توجه به این که هر دو siRNA مطابق با معیارهای Reynolds است، احتمالا عوامل دیگری هم در مؤثر بودن siRNA دخالت دارند. برای مهار کارامد یک ژن با siRNA بایستی بیش از یک siRNA برای قسمت های مختلف آن طراحی و آزمایش شود.
  • حوریه سلیمان جاهی، کبرا رضوی پاشابیگ، یاشار محمدزاده صدیق، محمدحسن روستایی صفحات 57-63
    هدف
    ویروس های هرپس سیمپلکس، عامل عفونت های انسانی مسئول تولید عفونت های ماندگار و نهفته، در سراسر جهان محسوب می شوند. عفونت های ویروس هرپس سیمپلکس اغلب به صورت مستمر در جمعیت نرمال عود مکرر دارند اما در افراد با نقص سیستم ایمنی مشکلاتی را ایجاد می کند.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق ابتدا ویروس های هرپس سیمپلکس درسلول های BK تکثیر یافت و عیار آنتی بادی ها علیه ویروس هرپس سیمپلکس در 502 نمونه جمع آوری شده با آزمون خنثی سازی ویروس به عنوان استاندارد طلایی و الایزای طراحی شده تعیین شد.
    نتایج
    براساس نتایج به دست آمده به ترتیب 48/80 و 67/81 درصد عیار بیش از 8/1 در آزمون خنثی سازی ویروس و الایزا داشتند ضریب پیرسون بین متغیرهای مورد بررسی 96/0 محاسبه شد که نشان دهنده ارتباط معنی دار و نزدیک بین متغیرهای مورد بررسی فوق می باشد (ضریب پیرسون=96/0).
    نتیجه گیری
    اطلاعات به دست آمده نشان داد که آزمون الایزای طراحی شده می تواند برای غربالگری و بررسی شیوع آنتی بادی های ضد هرپس سیمپلکس نوع 1 استفاده شود که به نوبه خود در سازماندهی بیماران خاص برای درمان با به کارگیری روش های آزمایشگاهی کم هزینه و مناسب مؤثر است.
  • عبدالرضا صلاحی مقدم، امیرحسین محوی، غلام رضا مولوی، اسدالله حسینی چگینی، جعفر مسعود صفحات 65-71
    هدف
    لیمنه پالوستریس حلزون آب شیرین است که در گزارش های علمی از استان مازندران به ثبت رسیده است. این حلزون می تواند میزبان واسط برخی ترماتودهای انگلی حیوانی باشد که گاه در انسان نیز دیده می شود. گزارش هایی در دست است که این حلزون می تواند میزبان واسط فاسیولا هپاتیکا نیز باشد. از آن جا که گزارشی از کم و کیف آلودگی و اکولوژی حلزون های فوق در استان مازندران در دست نیست، این بررسی به منظور بازنگری و مطابقت مطالعات قبلی صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی بیش از 181 نقطه استان مازندران بررسی شد. در 36 مورد که دارای شرایط لازم برای جمع آوری حلزون دانسته شد، 490 حلزون لیمنه پالوستریس جمع آوری شد. در آزمایشگاه پس از تشخیص نوع حلزون، با استفاده از روش له کردن حلزون ها، اشکال احتمالی انگلی موجود در آن با لوپ حشره شناسی بررسی شد سپس اطلاعات حاصل همراه با برخی اطلاعات اکولوژی منطقه در نرم افزارهای Microsoft Office و سیستم اطلاعات جغرافیایی مشتمل بر نرم افزار ArcGIS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به رشته تحریر درآمد.
    نتایج
    از 490 حلزون لیمنه پالوستریس صید شده، 6 مورد (22/1 درصد) آلودگی به اکینوستوماسرکریا دیده شد. دمای مناسب زیست حلزون حدود 15 تا 19 درجه سلسیوس بوده و میزان املاح آب کلونی های این حلزون نیز حدود 200 تا 400 قسمت در میلیون بوده است. جمعیت کلونی های حلزون در فصول پاییز و زمستان افزایش یافته اما آلودگی حلزون در تابستان مشاهده شده است.
    نتیجه گیری
    این تحقیق توانست شرایط اقلیمی مورد نیاز حلزون، پراکندگی، پایش جمعیت حلزون را روشن کند. همچنین میزبان واسط برخی اکینوستوم های پرندگان (اردک های) محلی را که تاکنون چندان مورد بررسی قرار نگرفته بود را نشان دهد. چنین به نظر می رسد که برای تاسیس مزارع پرورش اردک و بوقلمون، الگوی اکولوژیک ساده ای که ارائه شد می تواند مفید باشد.
  • فاطمه غفاری فر، رحمه نوردین، زهره شریفی، عبدالحسین دلیمی، شهلا رودبارمحمدی، سکینه قاسمی نیکو صفحات 73-80
    هدف
    توکسوپلاسما گونده ای تک یاخته ای داخل سلولی و عامل ایجاد توکسوپلاسموزیس بوده و دارای انتشار جهانی است. در سال های اخیر پیشرفت هایی در زمینه تهیه واکسن صورت گرفته که منجر به ایجاد پاسخ های محافظت کننده شده است. آنتی ژن GRA7 با وزن مولکولی 29 کیلودالتون یک آنتی ژن ترشحی گرانولی فشرده است که به وسیله سلول های آلوده میزبان آزاد می شود. در سلول های آلوده به تاکی زوئیت، پروتئین 29 کیلو دالتونی در واکوئل پارازیتوفروز تجمع پیدا می کند. علاوه بر ایمونوژن بودن و کاندیدای تهیه واکسن در تشخیص نیز به کار می رود.
    مواد و روش ها
    برای این کار ابتدا DNA توکسوپلاسما گونده ای با روش فنل کلروفرم استخراج شده سپس با استفاده از آغازگرهای اختصاصی ژن GRA7 این قطعه با استفاده PCR تکثیر و در ناقل TOPO کلون شد. پلاسمید کلون شده در باکتری TOP10 ترانسفورم شد. با استفاده از PCR، هضم آنزیمی و توالی یابی کلون مورد نظر تایید شد.
    نتایج
    تعیین توالی ژن GRA7 کلون شده در پلاسمید TOPO نشان داد که قطعه ای 749 جفت بازی در این پلاسمید کلون شده است و با سویه RH موجود در بانک ژنی ازنظر توالی نوکلئوتیدی فقط در یک باز تفاوت داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده نشان می دهد که کلون به دست آمده برای ساب کلون کردن در پلاسمیدهای بیانی یوکاریوتی و پروکاریوتی مناسب است.
  • محمد کاظمی عرب آبادی، علی اکبر پورفتح الله، عبدالله جعفرزاده، غلامحسین حسن شاهی، محمدرضا افروز، محمود حدادیان صفحات 81-86
    هدف
    عفونت نهفته هپاتیت B یک فرم بالینی از بیماری هپاتیت B است که در آن فرد با وجود این که از نظر HBsAg منفی است اما دارای HBV-DNA در خون محیطی است. این فرم از بیماری مشکلات عدیده ای را در انتقال خون به وجود خواهد آورد. هدف از انجام این تحقیق بررسی وضعیت عفونت نهفته هپاتیت B در میان اهداکنندگان خون رفسنجان است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی توصیفی تعداد 3700 نمونه پلاسما از انتقال خون رفسنجان جمع آوری شد و به وسیله آزمایش ELISA از نظر HBsAg و anti-HBc مورد ارزشیابی قرار گرفتند. به منظور به دست آوردن موارد عفونت نهفته هپاتیت B تمام نمونه های HBsAg منفی وanti-HBc مثبت از نظر وجود HBV-DNA با روش واکنش تکثیر زنجیره ای (PCR) بررسی شدند.
    نتایج
    نتایج این تحقیق روی نمونه های HBsAg منفی نشان داد که 352 نمونه (51/9 درصد) از این نمونه ها از نظر anti-HBc مثبت هستند. با بررسی این نمونه های HBsAg منفی و anti-HBc مثبت از نظر HBV-DNA با آزمایش PCR، مشخص شد که 57 (1/16 درصد از افراد anti-HBc مثبت و HBsAg منفی و حدود 54/1 درصد از کل نمونه ها) نمونه HBV-DNA مثبت بودند.
    نتیجه گیری
    این نتایج با بررسی های قبلی محققان حاضر روی اهداکنندگان خون مطابقت دارد و آن ها را تایید می کند. بنابراین به نظر می رسد که شیوع این فرم از عفونت هپاتیت B در بین اهداکنندگان خون بالا است و باید بررسی بیشتری در ارتباط با امکان احتمال هپاتیت B بعد از تزریق خون و فراورده های خونی از این طریق به عمل آید.
  • معصومه معتمدی، معصومه خمیس آبادیزهرا غفلتی، سمانه عرب، جمشید حاجتی صفحات 87-95
    هدف
    سلول های دندریتیک نقش کلیدی در آغاز و جهت دهی پاسخ های ایمنی دارند. با مشاهده نقص این سلول ها در افراد مبتلا به تومور، توجه زیادی به اصلاح این سلول ها و استفاده از آن ها در ایمنی درمانی سرطان جلب شده است. در مطالعه قبلی محققان حاضر نشان دادند که لیزات لیستریا مونوسیتوژنز قادر به بالغ کردن سلول های دندریتیک، القای پاسخ لنفوسیتی نوع 1 (TH1) و افزایش بقاء در یک مدل تجربی می شود. در تحقیق حاضر هدف بررسی تاثیر اجزای مختلف لیستریا مونوسیتوژنز در افزایش کارایی سلول های دندریتیک برای ایجاد پاسخ TH1 است.
    مواد و روش ها
    مراحل کار شامل تهیه اجزای مختلف لیستریا مونوسیتوژنز (لیزات لیستریا، اجزای پروتئینی و اسید نوکلئیک (DNA)، بالغ کردن سلول های دندریتیک مشتق شده از مغز استخوان با انواع اجزای لیستریا مونوسیتوژنز، ارزیابی سیتوکین های مترشحه از سلول های دندریتیک و سلول های بود.
    نتایج
    نتایج به دست آمده بیانگر آن است که کلیه اجزای لیستریا (لیزات، پروتئین و اسید نوکلئیک) قادر به بالغ کردن سلول های دندریتیک مجاور شده با آنتی ژن فیبروسارکومای موش بوده و موجب جهت دهی پاسخ به سمت TH1 می شوند. با این وجود سلول های دندریتیک بالغ شده با اجزای پروتئینی لیستریا مونوسیتوژنز به طور مؤثرتری قادر به جهت دهی پاسخ به سمت TH1 هستند.
    نتیجه گیری
    نتایج ما نشان داده که سلول های دندریتیک بالغ شده با اجزای لیستریا به طور مؤثرتری موجب القای پاسخ لنفوسیتی نوع 1 می شود و ممکن است در ایمنی درمانی سرطان مؤثر باشد.
|
  • Fatemeh Peyghambari, Mojtaba Rezazadeh Valujerdi, Mojdeh Salehnia*, Mehdi Forouzandeh Pages 1-7
    Objective
    Considering the importance of integrin molecules in the implantation and lack of sufficient information in the expression pattern of these molecules in various phases of estrous cycle. It seemed to be necessary to investigate these molecules in mouse endometrial during the various phases of oestrous cycle.
    Materials And Methods
    Female NMRI mice (n=15) aged 6-8 weeks were studied. Various phases of estrous cycle including: proestrus, estrus, metestrus and diestrus were determined by vaginal smear. The mice were sacrificed (at least 3 per each phase) by cervical dislocation and the tissues were obtained from the middle 1/3 part of their uterine horns at each phase then the cryosections at thicknesses between 8-10 μ were obtained. Then the immunohistochemistry were done for integrins of 4, 1, v, 3 and their ligand osteopontine.
    Results
    The integrins were expressed only in the metestrous phase of oestrous cycle in the different locations of mouse endometrium. The positive reactions were observed for αv, α4 and β3 in the apical and basal membrane of glandular epithelium. Also the positive reaction for β1 was found in surface and glandular epithelium as well as stroma. The osteopontin expression was seen in the apical membranes of surface and glandular epithelium and was not seen in other locations. Conclousion: It seems that expression of integrins in endometrium is based on their role in the implantation, therefore the molecules α4, β1 and OPN that are expressed on the surface epithelial may be involve in the adhesion of cell to cell and integrins of αv, β3 that are expressed in the glandular
  • Amir Sabet Sarvestani, Parviz Abdolmaleki*, Seyed Javad Mowla, Faezeh Ghanati, Zeinab Tavassoli, Emran Heshmati Pages 9-18
    Objective
    The environmental exposure to Magnetic Fields (MFs) may interact with biological systems. MFs are generated from various sources such as power lines, electric appliances at homes and offices, electrified transportation systems including urban railway systems and diagnostic devices such as Magnetic Resonance Imaging (MRI). There are some scientific evidences that imply the exposure to MFs are hazardous to our health and increases the rate of some cancers like leukemia. The biological consequences of exposure to MFs have been investigated from a variety of endpoints. However, most studies have been performed in vitro and have examined effects on cellular processes and its malfunction; such studies can be used as evidence of effects in vivo.
    Materials And Methods
    In this study Bone Marrow Stem Cells were grown in the absence and in the presence of a 15 mT Static Magnetic Field for 5 hours in order to determine any changes in cell cycle progression using the count of cells in different phases. The count of cells in a special phase of cell cycle indicates the length of that phase. The Static Magnetic Field was performed using a locally designed MF generator.
    Results
    A significant increase in the number of cells in G0/G1 was observed in comparison with the controls. Also the number of cells in G0/G1 in the cells treated with Hydrogen-Peroxide, as an oxidative agent, was significantly increased in Static MF.
    Conclusion
    Genetic material damages or mal-function of related proteins may cause these halts. Mfs have not enough energy to affect the biological molecules directly but the mechanism of free radical mediators is probable. These kinds of damages (direct or indirect) can permanently bring the cell cycle to a halt.
  • Oghol Niaz Jorjani, Fatemeh Ghafarifar*, Zohreh Sharifi, Abdolhossein Dalimi, Zahir Mohammad Hassan Pages 19-30
    Objective
    Leishmaniasis is caused by parasitic protozoa of the genus Leishmania which in the infected host is obligate intracellular parasite. LACK gene is conserved among related Leishmania species. LACK is the immuno-dominant antigen of L.major which is considered as the most promising molecule for a recombinant or DNA vaccine against leishmaniasis.
    Materials And Methods
    In this study the genomic DNA of an Iranian standard strain of Leishmania major (MRHO/IR/75/ER) was ertracted and the LACK gene was amplilified by PCR. Then the PCR product was cloned into pTZ57R/T cloning vector, The PT-LACK recombinant plasmid was extracted from transformed E.coli bacteria (TG1 strain) and sequenced.
    Results
    The LACK gene (Accession no LmjF28.2740) of MRHO/IR/75/ER & L. major was amplified using PCR method. LACK gene was cloned into pTZ57R/T coloning vector. Sequence analysis of the cloned LACK gene showed high homology 89% with LmjF28.2740 (LACK gene).
    Conclusion
    The LACK gene of L.major was cloned in pTZ57R/T vector successfully. Recombinant plasmid was confirmed and could be used for the production of recomiomort antigens is DNA vaccines, for further studies.
  • Somayeh Jamali, Reza Mahdian, Mina Hayat Nosaeid, Sadegh Babashah, Fereshteh Maryami, Morteza Karimipoor, Behnaz Zarbakhsh, Faezeh Rahimi Nejad, Sirous Zeinali* Pages 31-39
    Objective
    Alpha-thalassemia is one of the most prevalent hemoglobin disorders in the world and it is a common hereditary condition caused by deletion of one or more α-globin genes. Common α-thalassemia deletions like 3.7 kb, 4.2 kb, 20.5 kb and Med can be detected by Multiplex PCR. There are, however, some unknown deletions that can not be detected by the mentioned method or even by direct DNA sequencing. In the present study, Real-time PCR was used to determine the presence or absence of unknown deletions.
    Materials And Methods
    Real-time PCR was performed using intercalating dye SYBR Green I and α1, α2 and CLCN7 genes were amplified. Data analysis was conducted using comparative threshold method (ΔΔCT) for determination of Gene dosage of α1-globin and α2-globin genes.
    Results
    The results showed the ratio of 0.90±0.16 for normal individuals and the ratio of 0.32±0.15 for carrier samples with deletions. In addition, Melting curve analysis confirmed the specific amplification of target genes.
    Conclusion
    The Real-time PCR assay is simple, rapid, and reliable. It can be applied for direct determination of unknown deletions in Alpha-thalassemia carriers.
  • Pages 41-48
    Objective
    Plasmodium falciparum chloroquine resistance is a major problem in malaria endemic areas. Single nucleotide polymorphisms in pfcrt and pfmdr1 genes are known to be associated with chloroquine resistance in some parts of the world. The major goal of the present study was to detect the five single nucleotide polymorphisms in pfmdr1 gene and one single nucleotide polymorphisms in pfcrt gene.
    Materials And Methods
    Total of 26 blood samples were collected from falciparum malaria infectious person with chloroquine failure in Chabahar, a harbor located in Sistan baluchestan during 2 years. Detection of single nucleotide polymorphisms were carried out by Real-Time PCR using Light CyclerTM hybridization probe assay.
    Results
    Our data showed that the pfmdr1 N86Y mutation was detected in 6(23%) samples. Although this mutation was not observed in the first year but in the second year it was substancial. In addition the pfcrt K76T mutation was detected in 11 samples (42.3%) of CVMNT haplotype, 7 samples (26.9%) of CVIET haplotype, 5 samples (19.2%) of SVMNT haplotype and 2 samples (7.6%) of SVIET haplotype.
    Conclusion
    The mutations considerably have increased during 2 years. Our results showed single nucleotide polymorphisms in pfmdr1 and pfcrt genes. This could be considered as chloroquine resistance markers for malaria control in Chabahar.
  • Pages 49-55
    Objective
    CREB1 is an important downstream protein for many signaling pathways. By designing efficient siRNAs against CREB1, it may be possible to assess the role of molecules involved in signaling pathways in different cell types. In this research the efficiency of CREB1 knockdown by two different siRNAs in K562 cells has been studied.
    Materials And Methods
    siRNAs have been designed according to the criteria suggested by Reynolds et al. K562 cells were transfected by siRNA using Lipofectamine 2000. The efficiency of CREB knockdown has been assessed by quantitative relative Real-time PCR.
    Results
    Our results have shown that only one of the siRNAs has a high level of inhibitory effect on CREB1 gene expression. The expression of CREB1 by this siRNA was knocked-down by 87% in K562 cells.
    Conclusion
    In this research, although two siRNAs were designed according to the Reynolds et al. criteria, only one showed an inhibitory effect. Reasons other than the aforementioned criteria may be involved in effectiveness of siRNAs.
  • Pages 57-63
    Objective
    Herpes simplex virus (HSVs) is a widespread human infectious agent, responsible for persistent and latent infections. Herpes simplex virus infections are usually continually recurrent in the normal population and represent a significant cause of complications in immunocompromised patients.
    Materials And Methods
    In this study HSVs were propagated in BK cells and more than 502 samples were taken and analyzed for HSV IgG antibodies using Virus Neutralization Test (VNT) as golden standard test for evaluating in house Enzyme Linked Immunosorbent Assay (ELISA).
    Results
    Based on the results 80.48 % and 81.67% were positive (1.8) in VNT and ELISA respectively. There was a significant correlation between the VNT and ELISA tests in the tested samples (Pearson’s r = 0.96).
    Conclusions
    Our data showed that the in house ELISA can be used for screening and determination of the prevalence of HSV IgG antibodies, which can facilitates patient management using suitable and cost effective laboratory diagnostic tests.
  • Pages 65-71
    Objective
    Lymnaea palustris was previously found in Mazandaran province but there was not any report about its parasitologic aspects. This study was conducted to finding ecological and Parasitological aspects of snail in Mazandaran province, North of Iran.
    Materials And Methods
    In this descriptive study, more than 181 locations, were checked, in 36 locations, colonies of the snail were found and 490 snails were collected. After diagnosis of snails as Lymanea palustris, in laboratory, they were crushed and their probable cercaria was checked out by a dissecting microscope. Data were analyzed and processed by ArcGIS 9.2 and Microsoft Office 2003 for descriptive analysis.
    Results
    from 490 snails, 6 cases (1.22%) were infected with trematode larval stage. These cercariae were classified as echinostomaercaria. Optimum temperature for the snails was 15-19 degrees of celsius and optimum dissolved salt (TDS) was 200-400 ppm. Population of colonies were raised in autumn and winter but infected snails were seen in summer.
    Conclusion
    This study could show the ecological pattern, distribution, and population dynamic of the snail. Also the existence of echinostomaercaria which is cercaria, generally belong to the Echinostoma sp, indicates veterinary and parasitological importance of local snails. It is probable these parasite, infect man also. More studies on definitive host and exact species of parasite are proposed.