فهرست مطالب

الاهیات اجتماعی - پیاپی 1 (بهار و تابستان 1388)

دو فصلنامه الاهیات اجتماعی
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1388)

  • 224 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/05/05
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمود تقی زاده داوری صفحه 7
    بسط و توسعه تفکر اجتماعی در محیط های آموزشی سنتی، بخصوص حوزه علمیه قم وام دار تلاش های نافذ حداقل سه استاد برجسته کشور است. یکی مرحوم دکتر علی شریعتی که از طریق آثار و تحلیل های جامعه شناسانه اش از اسلام و تاریخ تمدن اسلامی، طیف وسیعی از طلاب روشنفکر حوزه قم را در اوایل دهه 1350 به خود جذب کرده بود و حمایت های قاطع مرحوم آیت الله دکتر بهشتی از او، در واقع مدرسه حقانی را به پایگاه نفوذ دکتر شریعتی در حوزه قم درآورده بود. دیگری درس های جامعه شناسی دکتر علی قائمی در دارالتبلیغ اسلامی در اواسط دهه 1350، که سیلی از جمعیت طلاب تحصیل کرده آن روز را به آن درس ها می کشاند و ملاحظات عالمانه او بر کتاب زمینه جامعه شناسی دکتر امیرحسین آریانپور، به عنوان تنها منبع عمده درس جامعه شناسی آن زمان، و نیز زبان شیوای وی در تقریر آن درس، گستره شعاع نفوذ این دانش نوپا را برای شاگردان خوش قریحه و با علاقه وی، توضیح می داد. سوم، درس های معارف قرآن معلم شهید آیت الله مرتضی مطهری قدس الله نفسه الزکیه در حسینیه ارک قم و نقدهای ایشان بر ماتریالیسم تاریخی، در ثلث میانه دهه1350 و توصیه های مکرر ایشان به مطالعه و پژوهش مستقل در دانش های اجتماعی نوین، اهمیت تفکر اجتماعی را در ذهن و ذاکره شاگردان فاضل وی برجسته می ساخت و آنها را به مطالعه دوازده کتابی که آن استاد شهید به عنوان منابع تفکر اجتماعی معرفی کرده بود، برمی انگیخت.
  • محمود تقی زاده داوری صفحه 11
    الاهیات اجتماعی به آن بخش از دانش الاهیات اطلاق می شود که به حیات اجتماعی انسان و عوارض و لوازم و تبعات آن حیات، همچون حکومت، تجارت، تعلیم و تربیت، قضاوت، نکاح و طلاق، و جنگ و صلح می پردازد.
    این رشته بین رشته ای، خود از پنج بخش حدیث اجتماعی، تفسیر اجتماعی، فقه اجتماعی، کلام اجتماعی و اخلاق اجتماعی تشکیل می شود. به شاخه های مذکور از آن جهت عنوان الاهیات اطلاق می شود که همه آنها با متون دینی (قرآن مجید و احادیث) سر و کار داشته، هر یک با شیوه ای اختصاصی مدعیات، آموزه ها و احکام دینی را شرح، توضیح و تفریع و توجیه می کنند.
    کلیدواژگان: اندیشه اجتماعی، معرفت اجتماعی، الاهیات اجتماعی، فلسفه اجتماع، فقه الاجتماع
  • سید حسین شرف الدین صفحه 37
    امر به معروف و نهی از منکر بخشی از سیاست نظارتی و کنترلی اسلام و عنصر مکمل فرایند اجتناب ناپذیر «جامعه پذیری» محسوب می شود و همچون همه تدابیر خرد و کلان فرهنگی و اجتماعی برای ورود یافتن به قلمرو هنجاری جامعه و تبدیل شدن به منطق کنشی فراگیر، نیازمند تشریح، تبلیغ، بسترسازی و تمهید مقدمات و شرایط اجرایی سازی متناسب است. رسانه های جمعی عموما و صدا و سیما خصوصا به عنوان مهم ترین کانال های فرهنگ ساز که هدایت گری روند کلی فرهنگ جامعه را بر عهده دارند در این میان نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند. این نوشتار به بحث و بررسی پیرامون نقش و کارکرد رسانه ها در احیا، رونق بخشی، پیرایه زدایی و زمینه سازی هر چه بهتر و بیشتر برای اجرایی شدن دو اصل متعالی و مهجور عقلی شرعی «امر به معروف» و «نهی از منکر» اختصاص یافته است.
    کلیدواژگان: معروف، منکر، رسانه، هنجار، نظارت، کنترل، جامعه پذیری
  • کریم خان محمدی صفحه 69
    در این مقاله، ضمن بررسی مفهوم «توسعه» در علوم اجتماعی و تحولات آن در دهه های اخیر تلاش می کنیم برابر قرآنی «توسعه همه جانبه» را بیابیم و عوامل و موانع دستیابی به آن را برشماریم. به نظر می رسد از نگاه قرآن، «برکات» معادل مفهوم مذکور و محرک اولیه آن دگرگونی در ایستارهای ذهنی توام با تحقق عملی آنهاست؛ بنابراین، قرآن کریم توسعه فرهنگی را دارای نقش محوری می داند. در اندیشه قرآنی، سنت گرایی، خودکامگی، شخصیت نگری، اشرافی گری، انحرافات اجتماعی و... موانع رسیدن به توسعه همه جانبه قلمداد می شوند.
    کلیدواژگان: قرآن، توسعه، توسعه فرهنگی، توسعه مضاف، موانع توسعه
  • محمدعلی شمالی صفحه 93
    طبق قرآن کریم روایت های اسلامی، ولایت یکی از بنیادی ترین آموزه های دین اسلام به شمار می رود. در این مقاله، تلاش می کنیم، علاوه بر مفهوم شناسی ولایت، قدری به واکاوی ماهیت ولایت بپردازیم و با تاکید بر ابعاد اجتماعی آن، روشن سازیم ولایت و موالات پیوند معنوی نیرومندی در میان مومنان و حجت خداست و همان گونه که توضیح خواهیم داد، این پیوند سرنوشت آنها در دنیا و آخرت را به یکدیگر گره می زند. برخلاف آنچه بسیاری تصور می کنند، ولایت همان رابطه تک تک مومنان با صاحب ولایت نیست، بلکه ولایت رابطه جمع مومنان با صاحب ولایت و با یکدیگر است. در این نوشتار، با بررسی مسائلی همچون مقومات و ارکان ولایت، سلسله مراتب ولایت، طرفینی بودن ولایت، بهره مندی یا عدم بهره مندی کفار از ولایت ربوبی، و کارکرد اجتماعی ولایت، هم درک خود را از ولایت ارتقا خواهیم بخشید و هم گامی در جهت تقویت اخوت ایمانی و نیل به جامعه ولایی برخواهیم داشت.
    کلیدواژگان: ولایت، ولی، ایمان، شیعه، اخوت، جامعه، اهل بیت (ع)، محبت، دعا، زیارت
  • اسمعیل سلطانی صفحه 121
    دین مقدس اسلام که جامع ترین دین هاست به یک سلسله مراسم عبادی خلاصه نمی شود، بلکه جوابگوی کلیه نیازهای انسانی است. از آنجا که نخستین گروه از مسلمانان به شکل های گوناگون در تعامل با پیروان دیگر ادیان بوده اند. مقاله حاضر، با تکیه بر معارف قرآن، به بیان اصولی می پردازد که ناظر بر روابط با غیرمسلمانان است. اولین اصل، دعوت آنان به یکتاپرستی و دین مبین اسلام با اولویت استفاده از روش های مسالمت آمیز است. یکی از راه های مسالمت آمیز دعوت کافران به اسلام تشویق مالی آنان است تا بدین وسیله دل شان به سوی اسلام تمایل پیدا کند که از آن با عنوان اصل «تالیف قلوب» یاد شده است. اصول دیگری که در این نوشتار، درباره ارتباط با ملل غیرمسلمان، به بحث گذاشته شده عبارت اند از: منع توسل به زور در امر دین، کرامت انسان، عدل، احسان، وفای به عهد، پرهیز از فساد بر روی زمین و احترام به خون انسان ها، مقابله به مثل، نفی سلطه کافران بر مسلمانان و عدم موالات و دوستی مسلمانان با کافران.
    کلیدواژگان: اصول همزیستی، دعوت، تالیف قلوب، اکراه در دین، کرامت، عدل، احسان، وفای به عهد، مقابله به مثل، نفی سبیل، موالات
  • غلامرضا شعبان پور صفحه 163
    تامین و رفاه اجتماعی که یکی از مسائل مهم جوامع امروزی قلمداد می شود، عبارت است از یک سیستم منظم از خدمات اجتماعی (مانند بیمه های اجتماعی) برای دستیابی به سطحی از زندگی که افراد، ضمن فعالیت و کار، نگران آینده خود و خانواده شان نباشند. خداوند در قرآن کریم، به منظور بهبود روزافزون تامین و رفاه مسلمانان، هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی، سه منبع مالی مهم و غنی را در نظر گرفته است: انفاق، زکات، و صدقه.
    در نوشتار حاضر، گذشته از بازنمایی رویکرد این منابع مالی، می کوشیم تاثیر منابع یادشده را در فرایند تامین و رفاه اجتماعی در جوامع اسلامی بررسی کنیم. همچنین با اشاره به موارد مصرف زکات، انفاق و صدقه، که به طور مشخص در قرآن آمده است، به این نتیجه می رسیم که اگر این منابع بالقوه به صورت منابع بالفعل درآیند، تا حدود زیادی، از فقر جوامع اسلامی کاسته خواهد شد.
    کلیدواژگان: تامین و رفاه اجتماعی، انفاق، زکات، صدقه، کاهش فقر
  • محمدکاظم کریمی صفحه 189
    «شناخت» از اساسی ترین موضوعاتی شمرده می شود که همواره ذهن بشر را به خود معطوف داشته است. اینکه محتوای شناخت چه باید باشد و اینکه از چه راه هایی می توان به شناخت درست نائل شد و نیز بهترین و در عین حال مطمئن ترین آنها کدام است، از دغدغه های مهم بشر امروز قلمداد می شوند. قرآن کریم عظیم ترین و غنی ترین منبع شناختی است که به دلیل پیوند با ذخیره دانش بی پایان الهی، این ظرفیت را دارد که فارغ از محدوده های عصری و نسلی، همواره بهترین و جامع ترین شناخت ها را در اختیار انسان ها قرار دهد. در این نوشتار، ضمن بحث از چیستی شناخت و تبیین روش های مختلف دستیابی به شناخت، اصلی ترین روش های شناخت را که مورد تایید کتاب الهی اند معرفی می کنیم.
    کلیدواژگان: شناخت، روش های شناخت، روش حسی، روش عقلی، روش وحیانی، روش شهودی
  • باقر الطایی صفحه 215
|
  • Dr. Mahmood Taghizadeh Davari Page 7
    Social theology refers to that part of theology which studies social life of man and its side effects like government, business, education, judgment, marriage and divorce, war and peace. This field consists of five parts, including: social Hadith (narration), social interpretation, social discourse and religious-jurisprudence and social ethics. The reason why these parts are called theology, is that, they are all concerned with religious texts (i.e. Quran and Hadith); and each section explains and justifies teachings and religious orders.
    Keywords: Social thought, social understanding, social theology, social philosophy, social religious, jurisprudence
  • Seyyed Hossein Sharaf-O-Din Page 37
    Amre-Be Ma’roof (Directing others to what is lawful) and Nahye-Az Monkar (Enjoining others not to do what is unlawful) is a part of controlling policy of Islam and is a complement item in the unavoidable process of sociability. Like all cultural policies, it is also necessary for entering the domain and norms of the society; but it is necessary to be explained and make it clear for the society. Mass media, mostly radio and television that are actually directing the culture of the society, can play a key role in between. The writer of this article has studied the function of mass media in reviving, flourishing, betterment and planning for a better deployment of this issue.
    Keywords: Amre, Be Maroof, Nahye, Az Monkar, mass media, norms, supervising, control, sociability
  • Karin Khaan Mohammadi Page 69
    The writer of this article studies the concept of “development” in social sciences and its changes in the recent decades. He then tries to find a Quranic equivalent for “full development”; and presents the obstacles for reaching it. “Barakaat” (abundance), from Holy Qur’an’s viewpoint, is an equivalent for the above mentioned concept and its first stimulant is a change in mental concepts along with their practical certainty. Therefore, cultural development has a pivot function from the Holy Quran’s point of view. From Quranic viewpoint; traditionalism, self-interest, aristocracy, social deviations, etc. are all considered as obstacles for reaching a full development.
    Keywords: Holy Quran, development, cultural development, obstacles for development
  • Dr. Mohammad Ali Shomaali Page 93
    According to Holy Quran and Islamic traditions and narrations, Velaayat is one of the basic issues of Islam. The writer of this article tries to introduce the concept of Velaayat and studies its nature. He then emphasizes on its social aspects and makes it clear that, Velaayat establishes a strong relation among believers and the representative of God, and connects their fates in this world and the world which is to come. Unlike what many believes, Velaayat is not the relation of each individual believer with “Vali,” but, the relationship of all believers with “Vali” and with each other.
    Keywords: Velaayat, Vali, Imaan (believing in God), Shiite, brotherhood, society, Ahle, Bayt (The blessed family of the Prophet PBUH), affections, praying, pilgrimage
  • Esmaeel Soltani Page 121
    Islam that isactually the most complete religion of the world, is not restricted to a series of praying. It can provide answers to all human questions and needs. Since Muslims have had relations with the followers of other religions in different ways, the writer of this article, presents some principles that are considered crucial in having relations with non- Muslims. The first principle is, inviting non-Muslims to Islam and worshiping of Allah with peaceful means and methods. One of the peaceful means and methods of inviting non-Muslims to Islam is financial encouragement; so that they are encouraged to come toward Islam. This method is called “Ta’lif-e-Gholoub” which means bringing hearts together/nearer. The writer also mentions other principles that are of equal importance in establishing relations with non-Muslims. Principles like: not exerting violence, valuing human dignity and greatness, justice, favor and affections toward others, fulfilling one’s promise, respecting others, brotherhood and other principles.
    Keywords: living in peace, invitation, Talif, e, Gholoub, valuing human dignity, greatness, justice, favor, affections toward others, fulfilling one's promise, respecting others, friendship
  • Gholamreza Shabaan Pour Page 163
    Social welfare that is considered as one of the most important issues of modern societies, is a clear and defined system of social services (like social insurances for example), for reaching a satisfactory level of life, so that working people would not be worried about their families and their future. In the Holy Quran, the Almighty God has considered three important financial sources for providing a better social life and welfare of the Muslims both in individual and social areas. These sources are: Enfaagh (spending money for nourishing and sustaining others), Zakaat (alms as prescribed by Islam) and Sadaghe (alms or giving money to poor people). The writer of the present article tries to explain these sources and make them clear. In addition, he tries to show the effect of these sources in providing social welfare in Muslim societies; and shows their importance in removing poverty from Muslim societies.
    Keywords: Providing social welfare, Enfaagh, Zakaat, Sadaghe, reducing poverty
  • Mohammad Kazem Karimi Page 189
    “Recognition” is one of the fundamental issues that has always made man to think deeply about it. The main concerns of modern man are the true content of understanding, the ways for reaching it and the best and surest ways for getting it. Holy Quran is the greatest source of understanding and recognition; since it joins with the unlimited Divine knowledge, it has the capacity to give the best and the most complete understanding to man.
    Keywords: methods of recognition, understanding, intuitive method, rational method, inspirational method
  • RajabAli Askarzadeh Page 224