فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال پنجم شماره 4 (پیاپی 17، زمستان 1386)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 17، زمستان 1386)

  • 38 صفحه، بهای روی جلد: 2,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/11/16
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات پژوهشی
  • جلیل باباپور، نیلوفر ستارزاده، رقیه خدایی * صفحه 141
    مقدمه

    اگرچه خشونت خانگی می تواند کلیه اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار دهد ولی زنان به علت نقش کانونی خود به عنوان مادر و همسر در خانواده در معرض خطر بالاتری هستند. بدون شک خشونت علیه زنان باردار عامل استرس زای مهمی برای آنان بوده و ممکن است پیامدهای بارداری را تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعه به منظور تعیین عوامل خطر و پیامدهای بارداری خشونت فیزیکی بر روی مادران باردار در تبریز انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    این پژوهش مطالعه ای توصیفی مقایسه ایی است که در آن 260 زن زائو که در بیمارستان های آموزشی شهر تبریز در سال 1386 زایمان نمودند، وارد مطالعه شدند. روش جمع آوری داده ها ابزار گردآوری پرسشنامه و پروندهای زایمانی بود و جهت تعیین روایی و پایایی ابزار به ترتیب از روش روایی محتوایی و بازآزمایی استفاده شد.

    نتایج

    نتایج مطالعه نشان داد؛ مادران باردار در معرض انواع خشونت های خانگی از جمله خشونت فیزیکی و روانی بوده، در گروه تحت خشونت 6/23% زنان باردار تحت خشونت فیزیکی بودند. از نظر ارتباط عوامل خطر با خشونت بر علیه زنان باردار بین تحصیلات همسر، نوع بیمه سلامتی، ناخواسته بودن حاملگی از دیدگاه همسر، ناکافی بودن درآمد از دیدگاه مادر، مصرف الکل در همسر(05/0 p<)، ناخواسته بودن حاملگی از دیدگاه مادر و سابقه خشونت در خانواده مادر(01/0p<) و سیگاری بودن همسر و سابقه خشونت در خانواده همسر (001/0p<) با خشونت فیزیکی علیه زنان باردار ارتباط معنی داری وجود داشت. در خصوص پیامدهای بارداری، تفاوت در آغاز مراقبت روتین دوران بارداری (05/0p<)، وزن گیری مادر در دوران بارداری (01/0p<) و تفاوت در دریافت قرص آهن و اسید فولیک بین دو گروه خشونت فیزیکی و بدون خشونت در دوران بارداری (001/0p<) معنی دار بود.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه با یافته های مطالعات مشابه به ویژه در مورد ارتباط خشونت با پیامدهای بارداری همخوانی دارد. بنابراین برای ارتقای سطح سلامت مادران در دوران بارداری و بهبود پیامدهای بارداری همکاری همه به ویژه کارکنان بهداشتی توصیه می شود.

    کلیدواژگان: خشونت، عوامل خطر، پیامد بارداری، فیزیکی
  • اکرم پیمان، فرناز شیشه گر صفحه 147
    زمینه و هدف
    سازمان جهانی بهداشت جهت نیل به هدف جمعیت سالم تا سال 2010 بر شروع شیر دهی بلافاصله پس از زایمان تاکید نموده است. تغذیه با شیر مادر در سلامت جسمی و عقلانی کودک بسیار موثر بوده و مانع مرگ و میر کودکان به علت سوء تغذیه شده همچنین منجر به کاهش عفونتهای تنفسی و اسهال می شود. از سوی دیگر مادرانی که فرزندان خود را با شیر خودشان تغذیه می کنند ریسک ابتلا به سرطان پستان و تخمدان در آنها کمتر می شود. بنا براین مصمم شدیم تا تاثیر کلاسهای آموزش تغذیه با شیر مادر را بر آگاهی و عملکرد مادران دردو گروه زایمان طبیعی و سزارین مورد بررسی قرار دهیم.
    روش بررسی
    مطالعه به روش نیمه تجربی بوده، جامعه مورد پژوهش شامل 420 نفر ازمادران نخست زا بودند که در بیمارستان بوعلی پذیرش شدند. آنها در طی بارداری 2 مرتبه درکلاس هایی که با هدف آموزش فواید تغذیه با شیر مادر و همچنین آموزش عملی چگونگی شیردهی تشکیل می شد شرکت نمودند، تعداد 177 نفر زایمان طبیعی داشته و 243 نفر از آنان به روش سزارین فارغ شدند. پس اززایمان عملکرد آنان با حضور مستقیم پژوهشگر و میزان آگاهی آنان با تکمیل پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و داده ها از طریق نرم افزار آماری spss تجزیه وتحلیل شد.
    یافته ها
    بر طبق نتایج این مطالعه برنامه های مستقیم و مستمر آموزشی شیر مادر در ارتقاء میزان آگاهی مادران بسیار موثر می باشد ولیکن عملکرد مادران در گروه زایمان طبیعی که 2/42 درصد از کل مادران را شامل می شد، بهتر از عملکرد مادران سزارینی بود (05/0 >p).
    نتیجه گیری
    بر خلاف مطالعات قبلی آموزش مداوم شیر دهی درطول بارداری دارای تاثیر بسزایی در افزایش آگاهی مادران هر دو گروه زایمان طبیعی و سزارین است. در حالیکه مادران سزارینی به علت درد پس از زایمان قادر به اجرای صحیح شیردهی نبوده و دارای عملکرد ضعیف نسبت به گروه مادران زایمان طبیعی می باشند.
    کلیدواژگان: شیردهی، آموزش، زایمان طبیعی، سزارین
  • حسین رنجبر، حبیب الله اسماعیلی صفحه 152
    مقدمه
    سبک یادگیری عامل مهمی در فرآیند آموزش و یادگیری است. افراد سبک های یادگیری متفاوت و منحصر به خود را دارند. اطلاع از روش های یادگیری دانش جویان می تواند به ارائه تدریس متناسب با سبک فردی آنان کمک نماید. لذا این مطالعه با هدف تعیین سبک های یادگیری دانش جویان پرستاری و مامایی انجام گردیده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک پژوهش توصیفی- تحلیلی است که به شکل مقطعی و بر روی تمامی دانش جویان دانشکده پرستاری و مامایی شهرستان تربت حیدریه اجرا گردیده است. در این پژوهش سبک یادگیری دانش جویان و ارتباط آن با متغیر هایی همچون سن،ترم تحصیلی،رشته تحصیلی و معدل نمرات پیشرفت تحصیلی دانش جویان مورد برسی قرار گرفته است. جهت گرد آوری داده ها از سیاهه سبک یادگیری کلب استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریspss و آزمون های آماری کای دو و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل گردید.
    نتایج
    بین سبک های یادگیری واحد های مورد مطالعه تفاوت معنی داری مشاهده شد(001/0p<). در این پژوهش سبک های غالب در بین دانش جویان پرستاری و مامایی سبک انطباق یابنده(0/86 درصد) و واگرا (6/17 درصد) بود.
    بحث و نتیجه گیری
    ضروری است مربیان مربوطه به سبک های یادگیری فراگیران خود توجه نموده و از سبک هایی که با کمک آن فراگیران بهتر و بیشتر به امر یادگیری می پردازند آگاه گردیده و به ارائه تدریس مناسب با سبک فردی آنها اقدام نمایند تا نتایج آموزشی بهتر و مؤثرتری به دست آید.
    کلیدواژگان: سبک یادگیری، نظریه کلب
  • نیره سلمانی صفحه 156
    مقدمه
    امروزه با رشد روز افزون آماری انجام عمل سزارین به عنوان یک تکنولوژی غیر ضروری پزشکی مواجهه هستیم، اما در واقع ما غافل از آنیم که انجام عمل سزارین دارای بسی نتایج و عواقب مضر برای مادر و نوزادش میباشد که با انجام زایمان واژینال بعنوان یک شیوه سنتی برای تولد نوزاد، میتوان بروز این عوارض را کاهش داد. اما روش زایمان واژینال از جایگاه مطلوب و پیشین خود برخوردارنمی باشد که علت این امر باید مورد شناسایی قرار گیرد تا راهکارهای مناسب ارائه گردد.
    روش پژوهش: این تحقیق یک پژوهش توصیفی – تحلیلی است. نمونه ها براساس روش نمونه گیری تصادفی در دسترس به تعداد 100 نفر انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه بررسی اطلاعات دموگرافیکی و سوابق مامایی و پرسشنامه بررسی دیدگاه زنان باردار در رابطه با علل موثر در انتخاب روش زایمان استفاده شده است.
    یافته ها
    از دیدگاه واحدهای مورد مطالعه، به ترتیب الویت، ترس ازدرد زایمان، احتمال آسیب به سلامتی جنین، احساس اضطراب و نگرانی، به وجود آمدن پارگی در اندام تناسلی، تغییر در روابط جنسی، وجود ناکافی پرستار و ماما، پافشاری همسر، توصیه پزشک، بیمه بودن برای هزینه سزارین، تجربیات دیگران، از جمله عواملی بودند که در انتخاب روش زایمان موثر بوده اند.
    نتیجه گیری
    با توجه به مجموع علل شناسایی شده، منطقی به نظر میرسد که با استفاده از روش های مختلف تسکین درد من جمله لاماز، زایمان در آب، ارائه مشاوره، حمایت های روانی و عاطفی، بتوان گامهای موثری را در جهت افزایش تمایل زنان باردار نسبت به زایمان واژینال برداشت.
    کلیدواژگان: دیدگاه، باردار، زایمان
  • هاشم کازرانی، علی اشرف گودینی صفحه 162
    از گذشته شوک کاردیوژنیک با درمانهای معمول و استفاده از داروهای تقویت کننده قلب و افزایش دهنده فشار خون در بخشهای مراقبت ویژه قلب با مرگ و میر 80 تا 90 درصد همراه بوده است. علاوه بر انفارکتوس حاد میوکارد نارسایی شدید دریچه های قلبی نیز می توانند موجب شوک کاردیوژنیک شود. درصورتیکه خونریزی همراه با اختلالات انعقادی، افزایش غلظت پتاسیم خارج سلولی و اختلال ریتم و اختلالات زمینه ای دیگر برای یک فرد مسن همزمان رخ دهد پیش آگهی به مراتب بدتری خواهد داشت. مردی 78 ساله با سابقه آنفارکتوس میوکارد با شکایت تنگی نفس شدید در بیمارستان پذیرش شد. در رادیوگرافی سینه بزرگی قلب مشهود بود و در آخرین اکوکاردیوگرافی نارسایی متوسط دریچه های آئورتی و میترال گزارش شده بود. در نوار قلب ریتم قلبی فیبریلاسیون دهلیزی با پاسخ بطنی کند بود و بلوک شاخه ای چپ داشت. بیمار دچار ایست کامل قلبی تنفسی شد. پس از 45 دقیقه احیاء قلب و ریه ضربان قلب برقرار شد اما به دلیل نداشتن تنفس و در حالت کمای عمیق به ونتیلاتور متصل شد. در ابتدای اتصال به ونتیلاتور ضربان قلب 40 بار در دقیقه بود و فشار خون تا چند ساعت با روش لمسی و سمعی قابل اندازه گیری نبود. پس از چند ساعت دچار خونریزی از دستگاه گوارش و ادراری شد در آزمایش مشخص شد اختلال انعقاد خون داردPTT بیشتر از 120 ثانیه و PT برابر با 31.5 ثانیه. همچنین بیمار هیپرکالمی داشت. اما این بیمار در طی چند روز بهبودی نسبی یافت و از بیمارستان مرخص گردید. در این گزارش سعی می شود عوامل ایجاد و عوارض مرتبط باشوک کاردیوژنیک در بیماری که شانس کمی برای بقا داشت اما با درمانهای معمول بهبودی نسبی یافت و از بیمارستان ترخیص شد شرح داده شود.
    کلیدواژگان: شوک کاردیوژنیک، انفارکتوس قلبی، مرگ و میر
  • عادل مظاهری، محمد میرزایی، حسین رستمی صفحه 166
    سابقه وهدف
    محل کار جزء شایعترین مکانهای بروز حوادث چشمی است. هدف از این مطالعه، بررسی حوادث چشمی ناشی از کار مراجعه کنندگان به اورژانس بیمارستان علوی و عوامل بروز آنها است.
    روش و
    مواد
    1000 نفر از بیماران حادثه دیده چشمی ناشی از کار مراجعه کننده به درمانگاه اورژانس بیمارستان علوی به صورت گذشته نگر در طی یکسال (1385) مورد مطالعه قرارگرفتند، اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه با مراجعه به دفتر ثبت مراجعین به درمانگاه اورژانس بیمارستان، جمع آوری و بانرم افزار spss11 مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی(فراوانی و میانگین) وآمار تحلیلی (کای دو) استفاده شد.
    یافته ها
    100% مراجعین مذکر بودند، میانگین سنی نمونه ها 6/10± 3/32 سال بود، بیشترین درصد آسیب های چشمی را (4/42%) گروه سنی بین 30-21 سال تشکیل می داد بطوری که آزمون آماری مجذور کای ارتباط معنی داری را بین سن و آسیب های چشمی نشان داد(004/0 = p، 54=2x). شایعترین نوع ضایعه چشمی شامل ورود جسم خارجی به قرنیه (79/7%) و کراتیت (9/5%) بود. شایعترین عملیات منجر به بروز حادثه، تراشکاری (%78/9) و سوختگی با مواد شیمیایی (7/4%) بود. 2/44% از مراجعین با آسیب چشم راست مراجعه نموده بودند، برای 61% از مراجعین درواحد اورژانس نسخه دارویی و پانسمان تجویز شده بود.
    نتیجه گیری
    تاکید بیشتر بر آموزش و اجبار دراستفاده از وسایل حفاظت چشمی و نظارت دقیق برحسن اجرای قوانین کار سبب پیشگیری بسیاری از حوادث چشمی ناشی از کار خواهد شد.
    کلیدواژگان: آسیب های چشمی، محل کار، محافظهای چشمی
  • لیلی یکه فلاح، الهه زارعی صفحه 171
    مقدمه
    امروز سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است و تعداد مبتلایان به این سرطان در ایران و سایر کشورها روز به روز در حال افزایش است تحقیقات نشان می دهد سن ابتلا به این سرطان در حال کاهش است از سوی دیگر عدم تشخیص و درمان دیر هنگام سرطان پستان، مبتلایان را به کام مرگ می کشاند از آنجایی که ارتقاء سطح آگاهی زنان و توجه آنان نسبت به ریسک فاکتورهای این سرطان عاملی برای کنترل آن است و نیز از آنجایی که خود آزمایی پستان ساده ترین و در دسترس ترین راه برای تشخیص زودرس این سرطان است به طوری که در 90% موارد این تومور توسط فرد بیمار کشف می شود، بر آن شدیم که تاثیر آموزش را بر میزان آگاهی دانشجویان پرستاری و مامایی ترم یک در مورد خود آزمایی پستان و ریسک فاکتورهای سرطان پستان بسنجیم.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه ی نیمه تجربی کلیه ی دانشجویان پرستاری و مامایی ترم یک دانشگاه علوم پزشکی قزوین که شامل 43 نفر بودند وارد مطالعه شدند. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه ای 26 سئوالی بود که 8 سئوال در مورد اطلاعات دمو گرافیک و 18 سئوال در خصوص آگاهی از ریسک فاکتورها ونحوه ی انجام خودآزمایی پستان بود. ابتدا پرسشنامه توسط نمونه ها تکمیل گردید سپس آموزش ویدئویی و حضوری به مدت 45 دقیقه در خصوص ریسک فاکتورهای سرطان پستان و نحوه ی خودآزمایی پستان توسط پژوهشگر ارائه گردید. یک هفته ی بعد پرسشنامه ی دوم مجددا توسط نمونه ها تکمیل شد، داده های بدست آمده توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    یافته ها نشان داد که اکثریت واحدهای مورد پژوهش در دامنه ی سنی 19-18 سال و مجرد بودند. قبل از مداخله 9/70% از نمونه هاهیچگونه آگاهی از ریسک فاکتورها و خودآزمایی پستان نداشتند. بعد از مداخله آگاهی آنها به 4/58% رسید.
    5/29% نمونه ها از رادیو و تلویزیون، 2/27% از کتاب و روزنامه، 54/4% آنها از کادر پزشکی 5/29% آنها از دوستان و آشنایان و 81/6% نمونه ها از اینترنت اطلاعات خود را کسب کرده بودند. فقط3/23% واحدهای مورد پژوهش خودآزمایی پستان را انجام می دادند و 9/51% آنها تمایل داشتند خودآزمایی پستان را جهت رفع نواقص خود به صورت حضوری انجام دهند.
    بحث: با توجه به اینکه خودازمایی پستان (BSE) باید از دوران دبیرستان در دختران انجام شود با این حال اکثر دانشجویان ترم یک با وجود علاقه ی فراوان، از نحوه ی انجام آن اطلاعاتی نداشتند لذا در این راستا مسئولان بهداشتی درمانی باید شرایطی را در دبیرستان ها فراهم کنند که تمام دانش آموزان از عوامل خطر سرطان پستان و خودآزمایی پستان آگاهی پیدا کنند.
    کلیدواژگان: ریسک فاکتور، خودآزمایی پستان، سرطان پستان
  • صفحه 175
|
  • J. Baba Pour, N. Sattar Zadeh, R. Khodaei Page 141
    Introduction

    Every member of the family may be at risk of domestic violence, but women, because of their essential roles as a mother and as a wife, are at higher risk. Undoubtedly, violence is a major stressor for expectant mothers and can influence pregnancy outcomes. This study performed to determine the risk factors and pregnancy outcomes of physical violence against pregnant women in Tabriz. Methods and materials: This survey was a descriptive-analytic study performed on 260 women delivered in educational hospitals of Tabriz in 1386. Data were collected by a questionnaire and from delivery records. Content validity and test-retest were used for determining the validity and reliability of questionnaire, respectively.

    Results

    Findings of this study showed that pregnant mothers were at risk of domestic violence, including physical and psychological. 23.6% of violent behaviors were physical. There were significant relationships between domestic violence against pregnant mothers and low educational level of husband, type of insurance, unwanted pregnancy from viewpoint of husband, low economic status from viewpoint of mother, use of alcohol (p < 0.05), unwanted pregnancy from viewpoint of mother, history of physical violence in mother's family (p < 0.01), cigarette smoking by husband and history of physical violence in husband's family (p < 0.001). There were significant differences between two groups regarding the beginning time of prenatal care (p<0.05), mean weight gain during pregnancy (p < 0.01), and use of Iron and Acid folic during pregnancy (p < 0.001).

    Conclusion

    Results of this study were consistent with findings of previous similar studies, specifically regarding relationship between violence and pregnancy outcomes. Therefore, in order to promoting mother's health and improvement of pregnancy outcomes, collaboration of all, specifically health care workers are recommended

  • A. Peyman, F. Shishegar Page 147
    Back ground: Who underscored the importance breast feeding immediately after delivery with purpose healthy to 2010. Breastfeeding is very effective on infant's good health both mentally and physically. It prevents children from dying of malnutrition and reduces respiratory infection and diarrhea. Thus mothers who breast feeding lower their risk for breast cancer, ovarian cancer, etc. So we decided to comparer effect of breast feeding education classes on knowledge and function in NVD and c/s mothers. Method & Material: This research is a quasi- experimental study and the samples include 420 mothers of primary gravida who have admitted in the Boo-Ali hospital. They had two education classes in pregnancy. Midwife visited them after delivery and examination of them function also they completed questionnaires. Then data processing with spss.
    Results
    Findings of this study indicated education program of breast feeding has been effective on knowledge of mothers but function of mothers with vaginal delivery better than Cesarean section (p<0/05).
    Conclusion
    Based on the finding of this study, continuous education of breast feeding in duration of pregnancy has been highly effected on the mother's knowledge in both group of (NVD & c/s). But function of c/s group was poor because they had pain and unable preformed correctly.
  • H. Ranjbar, H. Esmaili Page 152
    Introduction
    learning style is an important consideration in the teaching - learning process. People have their own unique styles of learning. Understanding the preferred styles of learning of the students can help us to teach in a way that is in conformity with the student's personal styles. Thus, this study has been undergone with the aim of identifying the learning styles of students of the Nursing and Midwifery College of Torbat Heydariyeh.
    Methods
    This study is a descriptive-analytic research which has been done in cross-section and includes all the students studying at the Nursing and Midwifery College of Torbat Heydariyeh. In this research, learning style of the students and its relationship in regards with differentials, such as, age, major, semester and average marks of student's progress were studied. The Kolb Learning Inventory was used for collection of data. The accumulated data was analyzed using the spss statistical software in chi-square statistical exams and the One-Way Analysis Variance.
    Results
    A meaningful difference was seen among the styles of learning in the subjects under study (p<0.001). The dominant styles of learning among the students of nursing and midwifery in this research were the Accommodator Style (86%) and the Divergent Style (17.6%).
    Conclusion
    It is essential for the instructors of nursing to become aware of the learning styles of their students and that they should use techniques of teaching based on styles of their students in order to meet effectively outcomes
  • N. Salmani Page 156
    Introduction
    Today, we are faced to statistical increasing of birth cesarean as an unnecessary medical technology, but actually we are unaware from harmful results of giving birth cesarean for mother and her infant that by vaginal giving birth as a traditional method for childbirth can reduce these complications, but vaginal giving birth method is not desired as before, so the result of this matter must be known to present the proper solutions. Method of Research: This research is a description - analytical research. The sample was selected via available randomly sampling that they were 10 0 people. In this study, the questionnaire of demographical data investigation and tocology histories and questionnaire of studying the viewpoints of pregnancy women about factors affecting in select of giving birth method.
    Findings
    in viewpoint of under studies units was priority included of fear of giving birth pain, possibility damage to health of foetus, feeling stress and anxiety, genital organ tearing, sexual relation changing, lack of enough nurse and obstetrician, Husband Emphasis, physician advice, insurance for cost of cesarean and people experiences.
    Conclusion
    By considering to the known set of reasons, it seems logical that by applying the various methods to reduce pain like Lamaz method, giving birth in water, consulting, mental and�affectionate supporting, can begin effective steps to progress the tendency of pregnancy women for vaginal giving birth.
  • H. Kazrani_A. A Godini Page 162
    Conventional therapy for cardiogenic shock with coronary care unit monitoring and vasopressor agents to support blood pressure has historically been associated with an 80% to 90% mortality rate in large series. In addition to acute myocardial infarction severe heart valves insufficiency can cause cardiogenic shock too. hemorrhagic shock may be developed more rapidly if bleeding accompanied with coagulation disorders. Rise in extra cellular potassium concentration can cause heart weakness and dysrhythmia. How about that if all of these take place at same time. A 78 years old man was admitted with dyspnea from a few days ago. He had history of myocardial infarction. Cardiomegaly was seen in his chest X ray scan and had moderate mitral regurgitation and aortic valve insufficiency in last echocardiography. In electrocardiogram his cardiac rhythm was atrial fibrillation with slow ventricular response and left bundle branch block was seen. He developed cardiogenic shock that led to cardiac arrest. After 45 minutes cardiopulmonary resuscitation he was connected to ventilator because he had not spontaneous respiration and was in deep coma. His heart rate was 40 b/min and blood pressure was not detected. After a few hours gastro intestinal bleeding and hematuria was happened while he had coagulation disorder too (PT=31.5 seconds, PTT>120 seconds). Also he had severe hyperkalemia. All of them took place in 6 hours. But this patient has been recovered and discharged in a few days. We want to explain how common cares and treatments for a patient that had little chance to survive and needed intensive care had good efficiency
  • A. Mazaheri, M. Mirzaie, H. Rostami Page 166
    Background &
    Purpose
    Workplace is one of the most common places for eye trauma. This study aimed to evaluat the worck-related eye injuries referring to alavi hospital.
    Materials and Methods
    The work – related eye injuries was evaluated among one thousand people with eye injuries during one year period by completing a formal qusstionaire.the collected data were analyzed with spss11 software.
    Results
    the average age was 32.3±10.6yr and 100% of injuries occurred in males.Most of cases aged between 21-30, there was a significant relationship between eye trauma and age(x2=54, p = 0.004).the most common type of trauma were corneal foreign bodies(79.7%),keratitis(9.5%) and the most common tasks which resulted in accident were grinding (78.9%),chemical burns (1.4%). 44.2% of patients with injury to right eye admitted. For 61% of patient recived dress+Px.
    Conclusion
    Emphasis on education and use eye protection at workplace and close observation on labor can lower the work – related eye injuries surprisingly.
  • L. Yeke Fallah, E. Zaree Page 171
    Background
    Breast cancer is the most common type of cancer in women and the most common caused of death in women. Breast self examination (BSE) and clinical evaluation have been revealed to be effective for early diagnosis. The present study was conducted to determine effectiveness of teaching by to methods in knowledge of Nursing and Midwifery students of Qazvin university medical science about BSE and risk factors of Breast cancer.
    Material and Methods
    For this Quasi –experiment study all of nursing& midwifery students of Qazvin university Medical science were collected by one Questionnaire with 26 Question about demographic information and risk factors of Breast cancer and BSE.
    Results
    The mean age of students was 18 years.The majority of samples (%70/9) before teaching were poor knowledge due to BSE, but after intervention better performance is achieved (%58/4).
    Conclusion
    Most of the students had poor knowledge regarding self Breast examination and risk factors of Breast cancer. With respect to the importance and efficacy of self- examination in early diagnosis were highly suggest educational programs to promote knowledge and performance towards the breast cancer.