فهرست مطالب

حیات - سال پانزدهم شماره 1 (پیاپی 40، بهار 1388)

فصلنامه حیات
سال پانزدهم شماره 1 (پیاپی 40، بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/03/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فروغ رفیعی، معصومه رامبد، فاطمه حسینی صفحه 5
    زمینه و هدف
    مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی، همراه با تغییر در شیوه زندگی، بیماران تحت درمان با همودیالیز را با دشواری های زیادی مواجه می سازد. در عین حال به نظر می رسد که حمایت اجتماعی تنش های روانی فرد را کنترل کرده و سبب بهبود کیفیت زندگی وی می شود. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف شناخت درک بیماران تحت همودیالیز از حمایت اجتماعی و عوامل مرتبط با آن صورت گرفته است.
    روش بررسی
    این مقاله حاصل بخشی از یک مطالعه وسیع تر است که به صورت یک طرح همبستگی- توصیفی انجام گرفته. 202 بیمار مراجعه کننده به بخش های همودیالیز مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران از مرداد تا آبان 1386 به روش سرشماری در مطالعه شرکت کردند. داده ها با استفاده از بخش دوم پرسشنامه منابع شخصیPRQ 85-part 2)) جمع آوری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS v.14 تحلیل شد.
    یافته ها
    بالاترین میانگین پاسخ به گویه های درک حمایت اجتماعی به گویه «از این که بتوانم با انجام کاری هر چند کوچک، دیگران را خوشحال کنم، لذت می برم» و کمترین میانگین پاسخ به گویه «من عضو گروهی هستم که در آن احساس می کنم، آدم مهمی هستم»، مربوط می شد. یافته ها نشان داد که حمایت اجتماعی درک شده در اکثر بیماران مورد مطالعه (9/64%) در سطح بالایی قرار داشته است. همچنین بین حمایت اجتماعی درک شده و وضعیت اقتصادی، جنسیت و وضعیت تاهل ارتباط معنادار آماری وجود داشت (05/0p<).
    نتیجه گیری
    با عنایت به تنوع درک بیماران تحت همودیالیز از حمایت اجتماعی و عوامل مرتبط با آن، پرستاران می توانند با شناسایی گرو ه های پر خطر از نظر دریافت و درک حمایت اجتماعی، از انزوای این گروه از بیماران جلوگیری نمایند و با ارایه مداخلات حمایتی مناسب در کاهش تنش و ارتقای کیفیت زندگی آن ها قدم بردارند.
    کلیدواژگان: حمایت اجتماعی درک شده، حمایت عاطفی و همودیالیز
  • فریده اخلاقی، ناهید زیرک، شوکت ناظمیان صفحه 13
    زمینه و هدف
    دیسمنوره یا قاعدگی دردناک یکی از شایع ترین مشکلات زنان و به خصوص زنان جوان است. البته با این که دیسمنوره اولیه تهدید کننده زندگی فرد نمی باشد ولی کیفیت زندگی زنان جوان را تحت تاثیر قرار داده و در موارد شدید سبب ناتوانی و عدم کارایی می شود. درمان های زیادی با توجه به جمعیت جوان مبتلا به آن پیشنهاد شده است که یکی از آن ها مصرف ویتامین E می باشد. در این مطالعه تاثیر ویتامین E بر دیسمنوره اولیه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    روش بررسی
    این تحقیق آینده نگر به روش کارآزمایی بالینی و از نوع مقایسه ای قبل و بعد از مداخله در مورد 200 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی مشهد که دارای دیسمنوره بودند، انجام گرفته است. ابتدا پرسشنامه ای شامل مشخصات فردی و نمودار سنجش شدت و مدت درد در حین دیسمنوره توسط آنان تکمیل شد و این افراد بر اساس میزان شدت درد به سه گروه دیسمنوره خفیف، دیسمنوره متوسط و دیسمنوره شدید تقسیم شدند. سپس به این دانشجویان کپسول ژلاتینی ویتامین E 200 میلی گرمی داده شد تا به مدت 5 روز از 2 روز قبل از شروع قاعدگی تا 3 روز اول آن روزانه یک قرص استفاده کنند و مجددا پرسشنامه ای حاوی تعیین مدت و شدت درد را طی دو دوره درمان تکمیل کنند. سپس اطلاعات به دست آمده جمع آوری و تغییرات مدت و شدت دیسمنوره با آزمون های t-student، Chi-Square، آنالیز واریانس و با کمک نرم افزار آماری SPSS v. 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    افراد مورد مطالعه در گروه سنی 26 19 سال قرار داشتند. 28% دارای دیسمنوره در حد خفیف و 60% در حد متوسط بودند و 12% آنان ازدرجات شدید درد در هنگام عادت ماهیانه رنج می بردند. میانگین روزهای دارای درد در ماه اول قبل از مصرف ویتامین E 05/2 روز و در ماه دوم قبل از مصرف ویتامین E 08/2 بود که بعد از مصرف به ترتیب در ماه اول و دوم به 63/1 روز و 64/1 کاهش یافت. از نظر توزیع فراوانی روزهای دارای درد در ماه اول و ماه دوم قبل از مصرف ویتامین E همه شرکت کنندگان در روز اول درد داشتند. بعد از مصرف ویتامین E در ماه اول حدود یک ششم از بیماران و در ماه دوم حدود یک پنجم بیماران در روز اول درد نداشتند. مصرف ویتامین E باعث تغییر شدت درد افراد شد به طوری که این تغییر در گروه با درد شدید چشم گیرتر بود. میانگین شدت درد در قبل از مصرف ویتامین E در ماه اول و دوم در بین دانشجویان 18/5 بود که به 40/3 بعد از مصرف ویتامین E کاهش یافت. آزمون های t-student وChi-Square و آنالیز واریانس اختلاف معناداری بین میانگین روزهای دارای درد، مدت درد و شدت درد در ماه اول و ماه دوم قبل از مصرف و بعداز مصرف ویتامین E نشان داد.
    نتیجه گیری
    ویتامین E باعث کاهش معنادار در مدت و شدت درد مبتلایان به دیسمنوره اولیه می شود و از آن می توان به عنوان یک روش درمانی استفاده نمود و کیفیت زندگی زنان مبتلا را افزایش داد.
    کلیدواژگان: دیسمنوره اولیه، ویتامین E، دوران قاعدگی، درمان دیسمنوره
  • رقیه کریمی، ناهید دهقان نیری، زهرا دانشور عامری، عباس مهران، تابنده صادقی * صفحه 21
    زمینه و هدف

    حفظ حریم یکی از حقوق اساسی بیمار است. مساله حریم برای بیماران، به خصوص نوجوانان به هنگام بستری شدن در محیطی ناآشنا به نام بیمارستان اهمیت ویژه ای پیدا می کند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه درک پرستاران و نوجوانان بیمار بستری از میزان اهمیت و رعایت حریم بیمار صورت گرفته است.

    روش بررسی

    این تحقیق، مطالعه ای پیمایشی و از نوع مقطعی است. برای انجام آن 175 پرستار و 180 نوجوان بستری که ویژگی های لازم برای ورود به مطالعه را داشتند به ترتیب به روش سرشماری و نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار آماری SPSS و به کارگیری آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون من ویتنی یو و کروسکال والیس صورت گرفت.

    یافته ها

    یافته های این پژوهش نشان داد بین درک پرستاران و نوجوانان بستری در زمینه اهمیت حریم (001/0>p) و رعایت حریم (001/0>p)، تفاوت آماری معناداری وجود دارد و نمره درک پرستاران در هر دو مورد از نوجوانان بستری بیشتر است. در این مطالعه اولویت های اهمیت و رعایت حریم بیمار نیز از دیدگاه پرستاران و نوجوانان تعیین و نتایج نشان داد از دیدگاه پرستاران پوشاندن نواحی غیرضروری بدن هنگام انجام مراقبت، اهمیت بیشتری دارد و اقدام فوری در صورت نیاز بیمار به کمک، بیشتر رعایت می شود. اما از دیدگاه نوجوانان محیط تمیز و آراسته، وجود تلفن، حمام و توالت در اتاق و بستری شدن در اتاق مشترک با همسالان خود اهمیت زیادی دارد و صدا زدن با نام مورد علاقه بیشتر رعایت می شود.

    نتیجه گیری

    در مجموع در زمینه اهمیت و رعایت حریم بیمار، میانگین درک پرستاران از نوجوانان بالاتر است. این بدان معناست که علی رغم این که پرستاران اهمیت بیشتری برای حریم بیمار قایل هستند، اما درک نوجوانان بستری از میزان رعایت حریم بیمار کمتر از پرستاران است. بنابراین پرستاران و مدیران با شناخت مواردی که از دید نوجوانان کمتر رعایت می شود، می توانند موانع رعایت حریم را مرتفع نمایند.

    کلیدواژگان: حریم شخصی، پرستار، نوجوان بستری، درک
  • میترا ذوالفقاری، محمدرضا سرمدی، رضا نگارنده، بهمن زندی، فضل الله احمدی صفحه 31
    زمینه و هدف
    نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی، به عنوان یک نظام آموزشی مرکب از آموزش چهره به چهره و یادگیری الکترونیکی، در آموزش دروس پرستاری در سایر کشورها حرکت رو به رشدی داشته است. این روش در ایران چندان شناخته شده نیست و پذیرش آن توسط دست اندرکاران آموزش نیازمند زمینه سازی مناسب می باشد. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف شناخت نگرش اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به تدریس به روش نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی انجام گرفته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی توصیفی، کلیه اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (به تعداد 60 نفر)، به طریق تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار آماری SPSS v.11.5 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میزان پاسخ دهی به پرسشنامه 33/93% (56نفر) بود. 7/85% پاسخ دهندگان زن بودند. میانگین سنی 88/44 با انحراف معیار 6/5 و میانگین سنوات تدریس 75/16سال با حداقل 5 و حداکثر 30 سال بود. در خصوص نگرش اعضای هیات علمی به تدریس از طریق نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی، یافته ها نشان داد که 66% نمونه ها نگرش مثبت و 34% نگرش کاملا مثبت داشته و هیچ کدام نگرش منفی نداشته اند. همچنین 1/41% تمایل زیاد خود را جهت آماده نمودن دروس به شیوه الکترونیکی بیان نمودند و 5/87% مایل بودند که در کارگاه های آموزشی تدوین محتوای الکترونیکی شرکت نمایند. تحلیل آماری تفاوت معناداری از نظر سن، جنسیت و سابقه تدریس با نحوه نگرش نسبت به تدریس الکترونیکی نشان نداد. صرفا رابطه آماری معناداری بین آمادگی شرکت در کارگاه با نگرش نسبت به تدریس به شیوه الکترونیکی ترکیبی نشان داده شد (012/0=p) و نگرش مثبت تر با آمادگی بیشتر همراه بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نگرش مثبت اعضای هیات علمی به تدریس از طریق نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی، از این لحاظ زمینه جهت طراحی و حرکت به سمت اجرای نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی در آموزش های رسمی دانشکده پرستاری و مامایی آماده است، لذا پیشنهاد می گردد اقدامات لازم در این مورد صورت گیرد.
    کلیدواژگان: نگرش، اعضای هیات علمی، دانشکده پرستاری و مامایی، یادگیری الکترونیکی ترکیبی
  • فاطمه عباس زاده، اعظم باقری، ناهید مهران صفحه 41
    زمینه و هدف
    اگر چه حاملگی، یک رویداد متعارف در بین زنان در سنین تولیدمثل است، اما اغلب یک دوره پر استرس همراه با تغییرات فیزیولوژیکی و روانی به حساب می آید و این تغییرات می تواند توانایی زن را برای انجام دادن نقش های معمول زندگی تغییر دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در زنان باردار صورت گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی در مورد 600 نفر از زنان بارداری که جهت انجام مراقبت های دوران بارداری در سال 1385 به مراکز بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان مراجعه کرده بودند، انجام گرفته است. نمونه گیری به روش خوشه ایانجام یافت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه فرم کوتاه (sf-36) بود. یافته ها با کمک آزمون های آماری کای دو، تی تست، آنالیز واریانس، نسبت شانس و ضریب اطمینان و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان می دهد میانگین امتیاز کسب شده کیفیت زندگی زنان باردار 21/13±18/61 است و بین میانگین تمامی ابعاد کیفیت زندگی زنان باردار به جز بعد عملکرد اجتماعی با جمعیت زنان ایران تفاوت معناداری وجود دارد (005/0p<) همچنین بین کیفیت زندگی با سن (002/0=p)، سن حاملگی (017/0=p)، تعداد حاملگی (001/0p<)، تعداد زایمان (001/0p<) ارتباط معکوس و با میزان درآمد ماهیانه (001/0p<) حمایت های همسر (017/0=p)، خواسته بودن حاملگی (006/0=p) و رضایتمندی از زندگی (011/0=p) ارتباط مستقیم وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر بیانگر پایین بودن کیفیت زندگی زنان باردار است، لذا آگاهی مراقبان بهداشتی از تغییرات وضعیت سلامتی زنان باردار و همچنین عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی آنان، جهت برنامه ریزی و اقدامات مراقبتی مناسب برای ارتقای کیفیت زندگی دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، زنان باردار، عوامل مرتبط
  • غضنفر میرزابیگی، صدیقه سالمی، مهناز سنجری، فاطمه شیرازی، شیوا حیدری، صدیقه ملکی صفحه 49
    زمینه و هدف
    نظام های بهداشتی در سراسر جهان با افزایش روزافزون چالش ها، گسترش نیازهای بهداشتی و محدودیت های اقتصادی روبرو هستند. تقریبا در تمام کشورها عمده ترین بخش نیروی انسانی نظام بهداشتی را پرستاران تشکیل می دهند. کمبود پرستار و خروج بالای پرستاران از این حرفه یک معضل جهانی است. عدم رضایت شغلی یکی از عوامل مؤثر در ترک حرفه پرستاری است. این پژوهش با هدف تعیین میزان رضایت شغلی پرستاران کشور انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این تحقیق به صورت توصیفی - مقطعی در سال 1385 انجام گرفت. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بود و 1058 پرستار در این مطالعه شرکت داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل دو بخش بود که در قسمت اول ویژگی های فردی و شغلی پرستاران و در قسمت دوم رضایت شغلی مورد سؤال قرار گرفت. اطلاعات طی 3 ماه جمع آوری شد. در تجزیه و تحلیل آماری از SPSS v.12 و آزمون های آماری توصیفی استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد فقط حدود یک سوم پرستاران (30/34%) از شغل خود راضی هستند. بر اساس نتایج به دست آمده «امنیت شغلی در حرفه پرستاری» (5/44%) و «میزان رضایت پرستاران از محیط کار و امکانات رفاهی» (26/44%) بالاترین امتیاز رضایت و از سوی دیگر «شرح وظایف حرفه پرستاری» (75/74%)، «وجهه اجتماعی حرفه پرستاری در جامعه» (3/70%) و «روش ها و نحوه ارتباط با مدیران پرستاری» (70%) به ترتیب بیشترین امتیاز نارضایتی پرستاران را به خود اختصاص دادند.
    نتیجه گیری
    بهبود حقوق و مزایا و رعایت عدالت در حقوق کارکنان بهداشتی درمانی به ویژه پرستاران در مقایسه با سایر کارکنان دولت، تعدیل ساعت کار، اضافه کاری و نوبت کاری جهت حفظ کیفیت خدمات پرستاری، رضایت پرستار و در نهایت رضایت بیمار ضروری است. همچنین هموار کردن مسیر ارتقای شغلی، فراهم نمودن امکان ادامه تحصیل و آموزش مداوم و فرهنگ سازی در زمینه حرفه پرستاری از اقدامات مهم در جهت افزایش رضایت شغلی در پرستاران است.
    کلیدواژگان: حرفه پرستاری، رضایت شغلی، پرستار
  • زهرا راهنورد، سرور احمدنژاد آبکنار *، عباس مهران صفحه 61
    زمینه و هدف

    مدل همکار آموزشی بالینی به معنی مشارکت و همکاری بین مراقبان سلامت و مربیان دانشکده است و واقع بینی را برای محیط های کاری به ارمغان می آورد. در حرفه پرستاری سازگاری بین بخش آموزش و عرصه بالین، آرمانی دیرینه بوده که مستلزم همکاری مربیان دانشکده های پرستاری و پرستاران حرفه ای می باشد. تحقق این هماهنگی در نهایت تضمین کننده پیشرفت حرفه پرستاری خواهد بود. لذا اتخاذ رویکردی موثر و قابل اجرا جهت ادغام مباحث نظری و تجربیات بالینی در رشته پرستاری از اهمیت وی‍ژه ای برخوردار است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر مدل همکار آموزشی بالینی بر پیامد آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام پذیرفته است.

    روش بررسی

    پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. نمونه های این پژوهش شامل سه نفر از مربیان دانشکده، 7 نفر از پرستاران شاغل در 3 بخش کودکان و 52 نفر از دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در ترم پنجم بودند که دارای معیارهای ورود به مطالعه بوده و به صورت نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. سپس نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه تجربه (28 نفر) و شاهد (24 نفر) تقسیم شدند. دانشجویان در گروه تجربه و شاهد، واحد کارآموزی کودکان را در 3 بخش منتخب و به طور غیر هم زمان سپری نمودند با این تفاوت که دانشجویان در گروه تجربه بر اساس مدل همکار آموزشی بالینی تحت نظر پرستاران منتخب بالینی آموزش می دیدند و مربیان دانشکده بر فرایند آموزش نظارت داشته و در این مورد با پرستاران مربی همکاری می نمودند. در پایان دوره کارآموزی از مهارت های بالینی دانشجویان و میزان رضایتمندی دانشجویان و مربیان پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از روش های آماری توصیفی و استنباطی شامل آزمون مجذور کای، تست دقیق فیشر، من ویتنی یو و آزمون t استفاده شد.

    یافته ها

    نمونه ها در گروه تجربه و شاهد، از نظر مشخصاتی نظیر سن، جنس، معدل ترم گذشته، میزان علاقه و انگیزه نسبت به حرفه پرستاری با یکدیگر همگن بودند. یافته های این پژوهش اختلاف معناداری را در دو گروه تجربه و شاهد از نظر مهارت های بالینی اندازه گیری TPR، اندازه گیری فشارخون، اکسیژن درمانی، دارو درمانی، تغذیه کودک، ارتباط با کودک و خانواده نشان داد (001/0p<). به علاوه اختلاف معناداری بین متغیر رضایتمندی پرستاران منتخب بالینی از نحوه کارآموزی دانشجویان پرستاری در دو گروه تجربه و شاهد مشاهده شد (004/0=p). اما به لحاظ رضایتمندی دانشجویان و مربیان پرستاری از دستیابی به اهداف آموزش بالینی در گروه تجربه و شاهد اختلاف معناداری مشاهده نشد (به ترتیب 058/0=p و 109/0=p).

    نتیجه گیری

    مدل همکار آموزشی بالینی روشی مناسب در فرایند آموزش مهارت های بالینی به دانشجویان پرستاری است و بر این اساس بهره گیری از تجربیات و دانش عملی پرستاران بالینی در هر بخش برای ارایه آموزش مهارت ها به دانشجویان پرستاری توصیه می شود.

    کلیدواژگان: مدل همکار آموزشی بالینی، پیامد آموزش بالینی، آموزش پرستاری، دانشجویان پرستاری
  • عفت صادقیان، علی حیدریان پور صفحه 71
    زمینه و هدف
    بهداشت روانی جامعه یکی از محورهای ارزیابی سلامتی جوامع مختلف است. سلامت روانی نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه ایفا می کند. ورود به دانشگاه مقطعی بسیار حساس در زندگی نیروهای کارآمد و فعال جوان در هر کشوری است و با تغییرات زیادی در روابط اجتماعی، انتظارات و نقش ها همراه می باشد. قرار گرفتن در چنین شرایطی غالبا با استرس و نگرانی توام بوده و عملکرد و بازدهی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل استرس زا و ارتباط آن با سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1385 صورت گرفته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی 180 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه عوامل استرس زا و SCL90 در قالب یک مصاحبه فردی با آزمودنی جمع آوری و در نرم افزار SPSS با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    در این پژوهش اکثر دانشجویان (1/66%) فاقد اختلال روانی بودند؛ 4/29% اختلال روانی خفیف و 4/4% اختلال روانی متوسط داشتند. میانگین نمره سلامت روان 99/72 و انحراف معیار 02/46 به دست آمد. بین نمره سلامت روان و وضعیت تاهل ارتباط معناداری وجود داشت و وضعیت روانی افراد متاهل بهتر بود. از عوامل استرس زای تجربه شده، بین نگرانی در مورد سلامت خانواده، تغییر در فعالیت مذهبی، نگرانی در مورد آینده شغلی، ورود به محیط بیمارستان، شرکت در امتحان مهم، اختلاف با دوستان، مشکلات جنسی و همچنین تعداد استرسورهای تجربه شده با سلامت روانی ارتباط معنادار مشاهده شد (05/0p<).
    نتیجه گیری
    هر چند اکثر دانشجویان فاقد اختلال روانی هستند ولی در عین حال استرسورهای متعددی سلامت روانی آن ها را تهدید می کند. بر این اساس پیشنهاد می شود ضمن فراهم کردن امکان مشاوره، شرایط حاکم بر محیط های آموزش به نحوی اصلاح گردد که باعث محافظت از دانشجویان در برابر اختلالات روانی شود.
    کلیدواژگان: سلامت روان، استرس، استرسور، دانشجو
|
  • F. Rafii, M. Rambod , F. Hosseini(Msc.). Page 5
    Background and Aim
    Physical and psychosocial problems along with the changes in life style, put hemodialysis patients under pressure. It seems that social support decreases psychological stresses and improves quality of life. This study aimed to describe hemodialysis patient's perceptions on their social supports and related factors.Methods & Materials: This descriptive-correlational study is a part of a larger study. All patients (n=202) referred to the hemodialysis units of Iran University of Medical Sciences were recruited to the study during a four-months period. Data were collected using "Personal Resources Questionnaire" (PRQ 85-PART 2) and analyzed using SPSS v.14.
    Results
    Findings revealed that the most patients (64.9%) had perceived social support at high levels. There were significant relationships between social support with economic status, gender and marital status (P<0.05). Findings also indicated that the statements of "I enjoy doing little extra things that make another person's life more pleasant" and, "I belong to a group in which I feel important" had the highest and lowest scores respectively.
    Conclusion
    Regarding the variety of perceptions in hemodialysis patients on social support and its related factors, nurses can prevent social isolation of these patients through identification of high risk groups and can also reduce their stresses and help them to improve their quality of life by providing adequate supportive interventions.
  • F. Akhlaghi, N. Zyrak, Sh Nazemian Page 13
    Background and Aim
    Dysmenorrhea is a common problem in young women. Although dysmenorrhea is not life threatening, it can have adverse effects on quality of life. Various treatments are offered for dysmenorrhea including vitamin E supplements. This study investigated the effect of vitamin E on primary dysmenorrhea.Methods & Materials: In this before-after clinical trial, 200 female students who suffered from primary dysmenorrhea were recruited to the study at Mashhad University of Medical Sciences. First, they filled a questionnaire including demographic characteristics and the pain measurement chart (duration and severity). Then, they were divided into three groups: low, moderate and severe dysmenorrhea groups. Vitamin E (200 mg) tablets were administered to them and they were requested to have them once/day for five days (two days before and three days after the beginning of the menstruation). They filled the pain measurement chart (duration and severity) after two treatment periods. Data were analyzed using t-student, chi-square, and variance analysis tests in SPSS software.
    Results
    The age of the students ranged 19-26 years old. The severity of dysmenorrhea was mild, moderate, and severe respectively in 28%, 60%, and 14% of the students. The mean of painful menstrual days was 2.05 in the first month, and 2.08 in the second month before using vitamin E. After using vitamin E, painful menstrual days were 1.63 in the first month and 1.64 in the second month. Regarding duration of painful days, all of the participants felt pain in the first day of menstruation. After using vitamin E, about one sixth of the participants in the first month and one fifth of them in the second month had no pain at first day. The severity of pain was 5.18 before using vitamin E that decreased to 3.40 after the intervention.
    Conclusion
    Vitamin E administration in women, who suffer from primary dysmenorrhea, significantly reduces the severity and duration of pain. It can be used as an alternative treatment method in affected women.
  • R. Karimi(Msc.), N. Dehghan Nayeri, Z. Daneshvar Ameri, A. Mehran(Msc.), T. Sadeghi Page 21
    Background and Aim

    Privacy is one of basic rights of the patients. Privacy becomes important for the adolescents when they hospitalize in an unfamiliar environment. This study aimed to compare the perceptions of inpatient adolescents with nurses on the observance of privacy and its importance.Methods & Materials: In this cross-sectional study, 175 nurses and a convenience sample of 180 inpatient adolescents who had met the inclusion criteria were recruited to the study. Data was gathered using a questionnaire. Man-whitney u and kruskal-wallis statistical tests were used to analyze the data.

    Results

    The results showed that there was significant differences between nurse's and inpatient adolescents` perceptions on the observance of privacy and its importance (man-whitney u, P<0.001). The most important priority regarding the privacy from nurse's point of view was "covering the unnecessary parts of the body while caring"; whilst it was "providing a pleasant decorated environment, telephone, toilet and bath in room, and hospitalization in a room with peers" from the adolescent's point of view. The most observed case about privacy from the nurse's point of view was "taking immediate action to help the teenagers if necessary"; whilst, from the adolescents view, it was "calling them with their favorite names".

    Conclusion

    The mean perceptions of nurses were higher than the adolescences toward observance of privacy and its importance. The results can guide nurses to improve quality of care for this group.

  • M. Zolfaghari , Mr Sarmadi , R. Negarandeh , B. Zandi , F. Ahmadi Page 31
    Background and Aim
    Blended E-Learning is an educational method which has been used recently in higher education worldwide. So, it seems that it is crucial for the Iranian academic members to accept it as a new educational method. This study was conducted to investigate attitudes of the faculty of Nursing and Midwifery School at Tehran University of Medical Sciences toward blended E-learning.Methods & Materials: In this cross-sectional study, all faculty members of Tehran University of Medical Science (n=60) were recruited to the study. Data were gathered using validated and reliable self-designed questionnaires. The collected data were analyzed using SPSS software.
    Results
    The response rate was 93.33% (n=56). Most of the respondents (85.7%) were female. The mean age was 44.88 (SD=5.6). The years of teaching ranged from 5-30 years (mean=16.75). The majority of the respondents (66%) had positive attitude toward blended e-learning; thirty four per cent had completely positive attitude and none of them had negative attitudes. About 41% reported that they were eager to provide their course syllabuses according to this approach and 87.5% said that they were willing to attend the blended e-learning education workshops. There were no significant relationships between demographic variables and the attitudes. There was a significant relationship between willing to attend the workshops and positive attitude toward blended e-learning (P=0.012).
    Conclusion
    According to the positive attitude of the respondents toward blended e-learning, it is recommended that further studies take place in order to design and implement the approach in formal education in the school of Nursing and Midwifery of Tehran University of Medical Science.
  • F. Abbaszadeh, A. Baghery, N. Mehran Page 41
    Background and Objective
    However, pregnancy is a common event among reproductive-age women, it is often stressful. Physical and emotional changes can alter the ability of women to carry out their usual roles. The aim of this study was to assess quality of life in pregnant women and its related factors.Methods & Materials: In this cross-sectional study, 600 pregnant women referred to the prenatal clinics of Kashan University of Medical Sciences were selected randomly. Then they were asked to complete the Short Form 36 Health Survey (SF-36) to assess the quality of life. The results were analyzed using t-test, c2, and ANOVA in SPSS.
    Results
    Results showed that the mean of quality of life in pregnant women was 61.18 13.21 (27.96-92.62). A higher score represented a better health status. Statistically significant differences were found in all of the quality of life dimensions in pregnant women except for social functioning (P<0.005). Quality of life was correlated with age (P=0.002), gestational age (P=0.017), gravidity (P<0.001), number of deliveries (P<0.001), income (P<0.001), husband's support (P=0.017) and life satisfaction (P=0.011).
    Conclusion
    Results of this study showed that the quality of life in pregnant women was low. Thus, it is important for primary care providers to be aware of the changes in health status of pregnant woman to help them to promote their quality of lives
  • Gh Mirzabeigi, S. Salemi, M. Sanjari, F. Shirazi, Sh Heidari, S. Maleki Page 49
    Background and Aim
    Health systems are challenging with increased health demands and limited economic status; whilst, nurses shortages is a worldwide issue. Job dissatisfaction among nurses is a main cause for work leaves. The aim of this study was to assess job satisfaction among Iranian nurses and its related factors.Methods & Materials: In this cross-sectional study, 1058 nurses were selected randomly during 1384-5. A two-sectioned self-report questionnaire was used which included demographic data and job satisfaction scale. Data were analyzed in SPSS version 12.0.
    Results
    Findings showed that only about one third of nurses were satisfied (satisfied & very satisfied) with their jobs (34.30%). In this study, main factors of job satisfaction were job safety (44.5%) as well as working environment and facilities (44.26%). On the other hand, nurses were dissatisfied with their job because of the described job duties (74.75%), manager's way of communication (70%), and their social position (70.3%).
    Conclusion
    Increasing the salary and payment, job equity, modifying working time and shift plans, providing opportunities for the nurses to further their carriers, and continuing education are important issues in increasing job satisfaction
  • Z. Rahnavard, S. Ahmadnejad(Msc.), A. Mehran (Msc.). Page 61
    Background and Aim

    The Clinical Teaching Partner model (CTP) integrates theoretical knowledge with professional skills and brings the reality to workplaces. Closing educational and practical aspects in nursing discipline has been a challenging goal for nursing which requires cooperation between faculty instructors with nurse practitioners; such collaboration will led to development and promotion of nursing discipline. Therefore selecting an effective and efficient approach in order to integrate theoretical knowledge with practical experiences would be crucial for nursing profession. This study was conducted in order to investigate the effect of CTP on nursing student's clinical skills outcome.Methods & Materials: A quasi experimental, only post test design was applied. Study sample consisted of 1) three faculty instructors, 2) seven registered nurse practitioners who were staff nurses in three pediatric wards and voluntarily participated in the study and 3) fifty two nursing students which were in the 5th semester of nursing BSc. program and had eligible criteria to enter the study. Students were allocated randomly to the intervention (n=28) and control (n=24) groups. Participants in the control group, initially started their internship period in 3 pediatric wards and were evaluated by faculty instructors regarding their clinical skills at the end; students in the intervention group, then started their clinical training course in the same ward as control group, but their clinical education was conducted by the nurse practitioners who voluntarily participated in the study and trained initially in the nursing facultie's skill lab. Student's clinical skills were evaluated by nursing mentors via some instruments at the end of the educational period; in addition, clinical education outcomes and nursing student's satisfaction of achievement to apprenticeship goals were assessed at the end of the training period. Data were analyzed using the statistical tests including Chi square, Fisher exact test, Mann-Whiney U, and t-test in SPSS.

    Results

    Considering students demographic characteristics, both groups were homogenous. There was a significant difference in the student's clinical skills between two groups (P<0.001). A significant difference was shown in the nursing mentors and faculty instructor's satisfaction of application of cooperative education method between both groups (P=0.004). No significant differences were found between student's satisfaction of reaching to educational outcomes between both groups (P=0.058). There were also no statistical differences between nursing mentors and faculty instructor's satisfaction of achieving to clinical education outcomes (P=0.109).

    Conclusion

    According to this study, CTP is an effective approach in clinical education and development of clinical skills for nursing students; therefore,application of this method is recommended in clinical nursing education.

  • E. Sadeghian* , A. Heidarian Pour(Msc.). Page 71
    Background and Objective
    Assessment of mental health is one of the most important aspects of assessing health status. Entering to the university is a challenging life event for young adults; because students encounter with changes in social communication, expectations and roles. As a result, they are susceptible for experiencing stress and anxiety that could affect their functions. The aim of this study was to determine the mental health status and related stressors among Hamadan Medical Sciences University Students.In this cross-sectional study, 180 medical science's students were selected using stratified sampling method. Data were collected using the Methods & Materials: Stressor questionnaire and the SCL90. Data were analyzed by SPSS.
    Results
    The study showed that 57.1 percent of the students were female. The ages ranged 18-22. Most of the students (94.8 percent) were single. Most of the students had no mental disorders (66.1%). Mild and moderate mental disorders were 29.4& and 4.4%, respectively. Mean of mental health score was 72.99 (±46.02). Mental health status was correlated with marital status, concerns about family, changes in religious activities, concerns about the future, working in the hospitals, problems with friends, sexual problems, and the number of experienced stressors (P<0.05).
    Conclusion
    Experiencing stressors threatens student's mental health status and provide a potential cause for mental disorders.