فهرست مطالب

مجله علوم پزشکی رازی
سال دهم شماره 2 (پیاپی 34، تابستان 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/04/11
  • تعداد عناوین: 20
|
  • فرناز الماس، فرانک صانعی فرد، حمید شکوهی صفحه 177
    بی اختیاری فوریتی ادرار شایعترین نوع بی اختیاری ادرار در زنان سالمند است. داروهای آنتی کولینرژیک و داروهای مهارکننده اثرات کلسیم از مهمترین داروهای مورد استفاده در درمان این بیماری می باشند. در این بررسی از هیدروکسید منیزیوم به عنوان یک داروی مداخله کننده در فعالیت کلسیم در جهت کاهش قدرت انقباضی عضله دترسور استفاده شده است. در این مطالعه 60 بیمار مبتلا به بی اختیاری فوریتی ادرار، بطور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند و تحت درمان با داروی هیدروکسید منیزیوم (30 نفر) و دارونما (30 نفر) به صورت Double blind قرار گرفتند. در این بررسی آینده نگر مورد شاهدی، بیماران گروه هدف با 350 میلی گرم هیدروکسید منیزیوم (2 بار در روز) به مدت 1 ماه درمان شدند و علائم بالینی، نمودار ادراری روزانه و بررسی های اورودینامیک قبل و بعد از درمان در این بیماران ثبت شد. پس از پایان دوره درمانی 40% از بیماران تحت درمان با دارو و 7/16% از بیماران تحت درمان با دارونما از بهبود علائم رضایت داشتند که اختلاف بین 2 گروه در این مورد از نظر آماری معنی دار بود(001/0=p). در گروه تحت درمان با دارو قبل و بعد از درمان، در تعداد دفعات ادرار روزانه و شبانه و تعداد حملات بی اختیاری کاهش معنی داری مشاهده گردید(001/0=p). اما در گروه تحت درمان با دارونما این تغییر آماری معنی دار نبود(096/0=P) از نظر یافته های اورودینامیک نیز تغییرات قابل توجهی در DPR (detrusor pressure rise) و FDV (first desire to void volume) در بیماران دارای بهبود علائم کلینیکی هر دو گروه مشاهده شد.(05/0p<) براساس نتایج این مطالعه می توان گفت که هیدروکسید منیزیوم دارای اثرات مفیدی در رفع علائم بالینی بی اختیاری فوریتی ادرار می باشد.
    کلیدواژگان: بی اختیاری فوریتی ادرار، 2 - هیدروکسید منیزیوم، 3 - ناپایداری دترسور، 4 - بررسی اورودینامیک
  • هادی پورمقیم، فاطمه شیرانی، فریده احمدی، جعفر فرقانی زاده صفحه 183
    در این مطالعه اثرات درمانی و اثرات جانبی متوترکسات و آزاتیوپرین در درمان 45 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید به مدت 48 هفته در بیمارستانهای فیروزگر و حضرت رسول اکرم(ص) مورد مقایسه قرار گرفت و طی آن 45 بیمار که بر اساس معیارهای سال 1987 انجمن روماتیسم آمریکا (ARA=American Rheumatism Associate) تشخیص داده شده بودند بطور تصادفی در یک مطالعه دو سویه کور قرار گرفتند و گروهی از آنها 100 میلی گرم آزاتیوپرین روزانه و گروه دیگر 5/7 میلی گرم متوترکسات هفتگی دریافت نمودند. علائم کلینیکی شامل میزان خشکی صبحگاهی، قدرت مشت کردن(grip)، تعداد مفاصل دردناک و متورم و میزان درد در لمس براساس شاخص ریتچی و درد براساس VAS(Visual Analoge Scale) همچنین علائم آزمایشگاهی شامل سرعت سدیمانتاسیون خون در ساعت اول، فاکتور روماتوئید، هموگلوبین، شمارش گلبولهای سفید و پلاکتها در 2 گروه مورد تجزیه و تحلیل مقایسه قرار گرفتند. اثرات جانبی نیز در 2 گروه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل متغیرهای پیوسته از T-test و Paired T-test و در مورد متغیرهای کیفی از تست Chi-square استفاده شد. مقایسه مقادیر بالینی در هفته 24 و 48 مطالعه با مقادیر زمان ورود به طرح، بهبودی چشمگیری را نشان داد. بهبودی کلی بالینی(Overall Clinical Improvement) بر اساس نمره فعالیت بیماری(Disease activity score) در 14 و 19 بیمار گروه آزاتیوپرین و 13 و 14 بیمار گروه متوترکسات بعد از 48 و 24 هفته محاسبه شد و مقایسه آنها نسبت به یکدیگر تفاوت آماری با ارزشی را نشان نداد(05/0P>). تعداد موارد قطع دارو به علت اثرات جانبی در 2 گروه یکسان بود. موارد قطع دارو به علت عوارض ناخواسته در هر گروه 2 نفر بوده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بهبودی بالینی با آزاتیوپرین و متوترکسات و نیز اثرات جانبی در گروه بیماران آرتریت روماتوئید یکسان می باشد.
    کلیدواژگان: آرتریت روماتوئید، آزاتیوپرین، متوترکسات
  • علی حسامی، مژگان عسگری، همایون همایونفر، حمیدرضا پازوکی طرودی صفحه 195
    آسیب ناشی از ایسکمی و برقراری مجدد جریان خون (Ischemia reperfusion injury=IR injury) از جمله مباحثی است که مکانیسم ایجاد آن بطور دقیق مشخص نشده است. مطالعات اخیر نشان داده اند که فعال شدن کانالهای K ATP، آسیب مذکور را در میوکارد موش صحرایی به خوبی مهار می کند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر کانالهای KATP در جریان IR injury در کلیه موش صحرایی نظیر آنچه در میوکارد دیده می شود بوده است.در این مطالعه اثر آگونیست کانال KATP(دیازوکسید)، آنتاگونیست کانال KATP(گلی بن کلامید) و یک وازودیلاتور بدون اثر بر کانالهای K ATP(هیدرالازین) بطور جداگانه روی روند IR injury بررسی شد که طی آن موشهای صحرایی ماده با وزن 250-200 گرم مورد آزمایش قرار گرفتند. به این ترتیب که 2 ساعت پس از تزریق دوزهای مختلف داروهای دیازوکسید (15، 5و 1 میلی گرم به ازای کیلوگرم) و گلی بن کلامید (10، 5و 1 میلی گرم به ازای کیلوگرم) و هیدرالازین(5، 3و 1 میلی گرم به ازای کیلوگرم) حیوان بیهوش کشته و بعد از انجام مراحل ایسکمی و ری پرفیوژن بررسی هیستوپاتولوژی روی کلیه های مورد نظر برای grading شدت آسیب انجام شد. بررسی ها نشان داد که دیازوکسید با دوز 5 میلی گرم به ازای کیلوگرم شدت ضایعات IR injury را کاهش می دهد در حالی که داروهای گلی بن کلامید و هیدرالازین تغییری در شدت آسیب ایجاد نکرده بودند. دیازوکسید نیز یک متسع کننده عروق است اما هیدرالازین با همین اثر اتساع عروق، ضایعات را مهار نکرده بود، بنابراین می توان گفت که اتساع عروق توجیه کننده اثرات دیازوکسید نیست.
    کلیدواژگان: ایسکمی کلیه، ری پرفیوژن(IR)، کانال K ATP، هیدرالازین
  • نسترن خسروی، میترا رادفر صفحه 203
    سندرم دیسترس تنفسی، یکی از شایعترین علل بستری نوزادان در بیمارستان می باشد که با سن و وزن حاملگی نسبت معکوس دارد. علت اصلی این بیماری کمبود سورفاکتانت در آلوئولهای ریه نوزادان نارس است که سبب افزایش کشش سطحی آلوئولها و آتکلتازی می شود. در این نوزادان شیوع نسبتا بالای خونریزی ریه و عفونت در نمونه های آسیب شناسی ممکن است ناشی از آزاد شدن واسطه های شیمیایی از لکوسیتهای پلی مورفونوکلئر و پلاکتها باشد که می تواند سبب کاهش تعداد این سلولها در گردش خون گردد. بنابراین ممکن است رابطه ای بین شدت بیماری زجر تنفسی نوزادان و تعداد لکوسیتهای پلی مورفونوکلئر و پلاکتها در گردش خون این بیماران وجود داشته باشد. هدف از این مطالعه مقطعی، تعیین ارتباط بین شدت بیماری زجر تنفسی و تعداد پلاکتها و لکوسیتها در گردش خون محیطی در 5 روز اول تولد بود که بدین منظور، نوزادانی با تشخیص سندرم دیسترس تنفسی که در سال 1377 در بخش مراقبت ویژه بیمارستان شهید اکبرآبادی بستری شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. نوزادانی که دچار پاره شدن زودرس پرده های جنینی، سپتی سمی و کاهش رشد داخل رحمی بودند، یا دچار بلع مایع حاوی مکونیوم شده یا مادران آنها دگزامتازون دریافت کرده بودند به علت تاثیر این عوامل روی پلاکتها و پلی مورفونوکلئر ها، از مطالعه کنار گذاشته شدند. بدین ترتیب 66 نوزاد نارس و بیمار انتخاب شدند که بر حسب نیاز یا عدم نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی به 2 گروه “شدید” و “متوسط یا خفیف” تقسیم شدند. 29 نوزاد مبتلا به نوع شدید (93/43%) و 37 نوزاد مبتلا به نوع متوسط یا خفیف بودند(06/56%). میانگین تعداد پلاکتها در 5 روز اول تولد در بیماران گروه شدید 7/108051 و در بیماران گروه متوسط یا خفیف 223527 بود که طبق آزمون آماری 7222/0=T و 00001/0Pvalue< اختلاف معنی داری بین 2 گروه وجود داشت میانگین و انحراف معیار لکوسیتهای پلی مورفونوکلئر در 5 روز اول تولد در بیماران مبتلا به نوع شدید 21/2695 و 13/1130 و در گروه متوسط یا خفیف 59/5324 و 72/1507 گزارش شد که بر اساس نتیجه آزمون آماری 84289/7=T و 000001/0Pvalue< اختلاف معنی داری بین 2 گروه مورد مطالعه مشاهده گردید. به صورت یک نتیجه گیری کلی می توان گفت که بین شدت سندرم دیسترس تنفسی در نوزادان و تعداد سلولهای پلی مورفونوکلئر و پلاکتهای در گردش خون ارتباط معکوسی وجود دارد.
    کلیدواژگان: سندرم دیسترس تنفسی، نوزادان نارس زیر 37 هفته، پلاکت، پلی مورفونوکلئر
  • عبدالحسین داوودآبادی، حسین شریفی، نسرین عرفان، منصور دیانتی، اسماعیل عبدالرحیم کاشی صفحه 211
    یکی از سرطانهای شایع دستگاه گوارش سرطان معده است که به علت تهاجمی بودن و نداشتن علائم بالینی مشخص اغلب بیماران در موقع مراجعه در مرحله پیشرفته بیماری بوده و از طول عمر کوتاهی برخوردار هستند. از آنجائیکه از نظر اپیدمیولوژیک و محل درگیری معده و علائم بالینی در هر منطقه تفاوتهایی گزارش شده است با توجه به این مطلب و به منظور تعیین طول عمر با در نظر گرفتن مرحله بیماری این مطالعه روی بیماران مبتلا به سرطان معده صورت گرفت. بیماران افرادی بودند که به بخش جراحی بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سالهای 80-1373 مراجعه کرده بودند. این پژوهش به روش مطالعه داده های موجود(Existing data) در بیماران با تشخیص سرطان معده که در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی یک دوره 7 ساله بستری شده بودند انجام شد. 4 سال آخر مطالعه به شکل آینده نگر صورت گرفت و طی آن پرونده تمام بیماران مبتلا به سرطان معده که در بایگانی بیمارستان موجود بود مورد مطالعه قرار گرفت. طول عمر بیماران طی تماس تلفنی یا رفتن به درب منزل آنها بررسی شد. در 141 بیمار مورد مطالعه بیشترین شیوع سنی سرطان معده در دهه سنی 70 و 80(34%) بود که در مردان 8/2 بار شایعتر از زنان بوده است. شایعترین یافته های بالینی به ترتیب درد اپی گاستر(5/69%) کاهش وزن(52%) و بی اشتهایی(42%) بودند. 77% بیماران نیز کم خونی داشتند. شایعترین نوع گروه خونی A+ و سپس O+(به ترتیب 4/40% و 29%) و شایعترین محل گرفتاری معده ناحیه آنتر(44%) بود اما در 2 سال اخیر شیوع درگیری کاردیا نسبت به سالهای قبل به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اغلب بیماران در زمان مراجعه در مرحله پیشرفته بیماری بودند و عمل جراحی قطعی(Curative) فقط در 6/33% بیماران انجام شده بود. 4/66% به علت پیشرفته بودن بیماری تحت عمل جراحی تسکینی(Palliative) قرار گرفته یا هیچ اقدام خاصی برای آنها انجام نشده بود. از 141 بیمار مورد مطالعه فقط 20 نفر(2/14%) از زمان تحقیق و تا 6 ماه بعد از آن در قید حیات بودند و سایر بیماران فوت کرده بودند. از این 20 نفر 4 نفر در مرحلهEarly gastric cancer=T1N0، 7 نفر در مرحله T2N1 و 6 نفر در مرحله T3N1 و همگی پره پیلوریک بودند. در 3 نفر دیگر تومور در ناحیه آنتر بود که در سال 79 عمل شده بودند. شایعترین نوع تومور آدنوکارسینما(97%) بوده است. اگر چه شایعترین محل درگیری معده آنتر می باشد اما طی 2 سال اخیر به ناحیه کاردیا و ساب کاردیا منتقل شده و موجب کاهش طول عمر گردیده است. گروه خونی A+ به عنوان عامل خطر باید در بیماران با علائم گوارشی معده در نظر گرفته شود. همچنین درد اپی گاستر، کاهش وزن و بی اشتهایی در بیمار بالای 50 سال باید به عنوان ابزار بیماریابی در نظر گرفته شود و در برخورد با آن باید شک قوی به سرطان معده داشت و آندوسکوپی معده را هر چه سریعتر انجام داد. بیماریابی و تشخیص به موقع سبب افزایش طول عمر خواهد شد در حالی که کشف بیماری در مرحله پیشرفته به جز ناحیه پره پیلوریک که در تحقیقات ما پیش آگهی بهتری داشت متاسفانه با طول عمر کوتاه همراه خواهد بود.
    کلیدواژگان: سرطان معده، محل آناتومیک سرطان، طول عمر، مرحله بندی بعد از عمل
  • زهرا زارعیان، پروین زارعیان صفحه 223
    نازایی یکی از مشکلات اجتماعی در جوامع بشری از جمله کشور ما است. یکی از علل قابل درمان نازایی بیماری های تخمدان از جمله سندرم تخمدانهای پلی کیستیک(PCOS) می باشد که یکی از درمانهای پیشنهاد شده برای این دسته از بیماران و گروهی که به کلومید و گنادوتروپین یائسگی انسانی(HMG) پاسخ نمی دهند استفاده از لاپاراسکوپی و کوتری کردن تخمدانها است. هدف از این تحقیق بررسی کارایی و میزان موفقیت این روش در برطرف نمودن مشکل نازایی در این گونه بیماران در سطح شهرستان جهرم بوده است. این تحقیق یک مطالعه گذشته نگر می باشد که طی آن حدود 40 مورد لاپاراسکوپی همراه با کوتری کردن تخمدانها از تاریخ 1/1/78 لغایت 1/7/80 مورد بررسی قرار گرفته است. در تمام این 40 مورد، سندرم PCO با سونوگرافی، آزمایشهای هورمونی و تاریخچه اختلالات قاعدگی به اثبات رسیده بود و تمام بیماران به حداکثر دوز کلومید (200 میلی گرم در روز) مقاوم بوده، حتی گروهی از آنها به HMG نیز پاسخ نداده بودند. در این مطالعه درصد تخمک گذاری(Ovulatory Rate)، درصد حاملگی(Pregnancy Rate) و درصد از بین رفتن حاملگی(Miscarriage Rate) مورد بررسی قرار گرفت. بررسی تاریخچه قاعدگی و درجه حرارت پایه بدن در بیماران درمان شده نشان داد که 35 نفر از آنها سیکلهای منظم همراه با تخمک گذاری داشتند(5/87%) و 17 مورد نیز در طی 2-1 سال بعد از عمل حامله شده بودند(5/42%) که 2 مورد منجر به سقط در سه ماهه اول شده بود(7/11%). بطور کلی نتایج این تحقیق نشان داد که کوتری کردن تخمدانها یک روش موثر جایگزین در بیماران نازا، PCO و مقاوم به کلومید می باشد.
    کلیدواژگان: نازایی، لاپاراسکوپی، سندرم تخمدانهای پلی کیستیک، کوتری کردن تخمدانها
  • محمد ساروخانی، نسرین معظمی، مرتضی آذرنوش صفحه 229
    نازایی یکی از مشکلات اجتماعی در جوامع بشری از جمله کشور ما است. یکی از علل قابل درمان نازایی بیماری های تخمدان از جمله سندرم تخمدانهای پلی کیستیک(PCOS) می باشد که یکی از درمانهای پیشنهاد شده برای این دسته از بیماران و گروهی که به کلومید و گنادوتروپین یائسگی انسانی(HMG) پاسخ نمی دهند استفاده از لاپاراسکوپی و کوتری کردن تخمدانها است. هدف از این تحقیق بررسی کارایی و میزان موفقیت این روش در برطرف نمودن مشکل نازایی در این گونه بیماران در سطح شهرستان جهرم بوده است. این تحقیق یک مطالعه گذشته نگر می باشد که طی آن حدود 40 مورد لاپاراسکوپی همراه با کوتری کردن تخمدانها از تاریخ 1/1/78 لغایت 1/7/80 مورد بررسی قرار گرفته است. در تمام این 40 مورد، سندرم PCO با سونوگرافی، آزمایشهای هورمونی و تاریخچه اختلالات قاعدگی به اثبات رسیده بود و تمام بیماران به حداکثر دوز کلومید (200 میلی گرم در روز) مقاوم بوده، حتی گروهی از آنها به HMG نیز پاسخ نداده بودند. در این مطالعه درصد تخمک گذاری(Ovulatory Rate)، درصد حاملگی(Pregnancy Rate) و درصد از بین رفتن حاملگی(Miscarriage Rate) مورد بررسی قرار گرفت. بررسی تاریخچه قاعدگی و درجه حرارت پایه بدن در بیماران درمان شده نشان داد که 35 نفر از آنها سیکلهای منظم همراه با تخمک گذاری داشتند(5/87%) و 17 مورد نیز در طی 2-1 سال بعد از عمل حامله شده بودند(5/42%) که 2 مورد منجر به سقط در سه ماهه اول شده بود(7/11%). بطور کلی نتایج این تحقیق نشان داد که کوتری کردن تخمدانها یک روش موثر جایگزین در بیماران نازا، PCO و مقاوم به کلومید می باشد.
    کلیدواژگان: بهینه سازی سویه، آکرومونیوم، موتاژنز
  • ناهید سهرابی، لادن حقیقی، اکرم میرزامرادی صفحه 235
    نامناسب بودن سرویکس یکی از مشکلات عمده در ختم بارداری های طول کشیده و از علل افزایش میزان سزارین در این گونه بارداری ها می باشد. پروستاگلاندینها از جمله مواردی هستند که با مکانیسمهای متفاوتی موجب Ripening دهانه رحم می شوند. این مطالعه با توجه به این مطلب و به صورت یک کارآزمایی بالینی و تصادفی روی 100 خانم بابارداری طول کشیده و دهانه رحم نامناسب انجام گردید و طی آن نتایج حاصل از اینداکشن با اکسی توسین در2 گروه 50 نفری که در یکی از آنها شیاف واژینال پروستاگلاندین E2، 8 ساعت قبل از اینداکشن به کار رفته بود، مقایسه شد. بر اساس نتایج به دست آمده در گروه مورد، Bishop score از 69/0±75/0 به 84/0±39/2 افزایش یافته بود(005/0P<) و میانگین زمان شروع اینداکشن تا زایمان به میزان قابل توجهی کوتاهتر از گروه شاهد بود(1/280±8/574 دقیقه در مقابل 8/412±04/843 دقیقه)(0005/0P<). میزان سزارین در 2 گروه تفاوتی نداشت. تنها عارضه استفاده از شیاف PGE2 تهوع بود(2 مورد) که با توجه به نتایج فوق می توان گفت تجویز شیاف واژینال PGE2 اگر چه تاثیری بر روش زایمان ندارد اما موجب افزایش Bishop score سرویکس و کاهش قابل توجهی در طول مدت اینداکشن می گردد در حالی که عوارض مهمی نیز ایجاد نمی کند.
    کلیدواژگان: پروستاگلاندین، بارداری طول کشیده، سرویکس
  • مجید عیوض ضیایی، ابراهیم امیری صفحه 241
    در این مقاله دو مورد آرتریت سلی مفصل شانه(گلنوهومرال) با تظاهرات بالینی متفاوت معرفی می شود. مورد اول کارگر جوان 32 ساله با درد و فلج کاذب شانه بود و مورد دوم پیرمرد مهاجر افغانی 70 ساله ای بود که با آبسه سرد و بزرگ در ناحیه فوقانی بازوی راست که در مسیر سربلند عضله دو سر بازویی امتداد داشت مراجعه کرده بود.
    کلیدواژگان: آرتریت سلی، آلوگرافت استئوآرتیکولار، حامل خشک
  • محسن فیروزرای، عبدالوهاب، بهنوش حسابی، سیما خردمند کیا صفحه 247
    پلی مورفیسم های متعددی در مجموع ژنی آپولیپوپروتئین های AIV، CIII، AI مشخص شده است. شواهد زیادی در دست است که نشان می دهد تغییرات ژنتیکی در ژنهای آپولیپوپروتئین های AI و CIII بر ابتلا به هیپرتری گلیسیریدمی و بیماری گرفتگی رگهای کرونر (CAD) موثر است. این مطالعه جهت نشان دادن ارتباط میان RFLPها در ژنهای کنار هم آپولیپوپروتئین های AI و CIII و بیماری گرفتگی عروق کرونر در بیماران ایرانی انجام شد. مکانهای پلی مورفیک MSPI در ناحیه پروموتر ژن آپولیپوپروتئین AI(جابجایی A78-G) و مکان SSTI در ناحیه غیرقابل ترجمه 3 ژن آپولیپوپروتئین CIII(جابجایی C3175G) قرار دارد. ژنوم کامل DNA از خون تام 46 نفر بیمار هیپرلیپیدمیک و 36 نفر فرد سالم با میزان لیپیدهای طبیعی خون تهیه گردید. تکثیر قطعه 285 جفت باز ناحیه غیرقابل ترجمه 3 ژن آپولیپوپروتئین CIII و قطعه 355 جفت باز ناحیه پروموتر ژن آپولیپوپروتئین AI با استفاده از واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) و توسط پرایمرهای ویژه انجام گردید. توزیع ژنوتیپی و فراوانی آلل های مربوط به پلی مورفیسم MSPI ژن آپولیپوپروتئین AI و پلی مورفیسم SSTI ژن آپولیپوپروتئین CIII تعیین و میان افراد بیمار و سالم مقایسه گردید. با وجود تفاوت معنی دار غلظت لیپیدهای پلاسمایی میان افراد سالم و بیمار ارتباطی میان هر یک از پلی مورفیسم ها با بیماری گرفتگی عروق کرونر به دست نیامد. این عدم ارتباط برای فراوانی آلل ها و توزیع ژنوتیپها در زنان و مردان دیده شد.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم، ژن آپولیپوپروتئین AI، ژن آپولیپوپروتئین CIII، هیپرتری گلیسریدمی، بیماری عروق کرونر قلب
  • بیژن فروغ، عباس سلطانی صومعه، حسین کریمی، شاهین گوهرپی، محمدجعفر شاطرزاده صفحه 257
    انجام Taping کشکک زانو یکی از روش های درمانی در بیماران مبتلا به سندرم درد کشککی رانی می باشد اما مکانیسم آن در رابطه با تاثیر رفلکس VMO و VL مشخص نیست. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر Taping کشکک روی زمان شروع پاسخ رفلکسی VMO و VL بوده است. با توجه به اینکه در افراد سالم شروع فعالیت عضله VMO زودتر از VL صورت می گیرد، تاثیر Taping روی شروع پاسخ رفلکسی VMO و VL کاملا مشخص نمی باشد در این پژوهش شروع پاسخ رفلکسی VMO و VL با Taping در افراد سالم و افراد مبتلا به سندرم درد کشککی رانی مورد مقایسه قرار گرفت. در این پژوهش شروع پاسخ رفلکسی عضله VMO و VL در پاسخ به تحریک مکانیکی با چکش الکتریکی در 21 فرد سالم و 15 بیمار مبتلا به دردسندرم کشککی رانی در افراد 20 تا 30 سال اندازه گیری شد و طی آن تاندون عضله چهار سر افراد مورد آزمایش توسط چکش رفلکسی الکتریکی مورد تحریک قرار گرفت و پاسخ توسط دستگاه الکترومیوگرافی ثبت گردید سپس Taping کشکک زانو بطوری که میزان درد بیمار در حالت یک پا ایستاده به صورت One Leg Provocation maneuver براساس Visual analog Scale به حداقل 50% کاهش یابد انجام شد و مجددا ثبت پاسخ رفلکسی VMO و VL در پاسخ به تحریک توسط چکش رفلکس الکتریکی ثبت گردید. یافته های پژوهش نشان داد که پاسخ رفلکسی VMO و VL در افراد سالم و مبتلا تفاوت دارد و Taping کشکک زمان فعالیت VMO را در بیماران تغییر می دهد که این تغییر شاید به علت تاثیر Taping روی Tracking کشکک زانو باشد. بنابراین مطالعات دیگری جهت بررسی تاثیر Taping روی Tracking کشکک توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: تاندون پاتلا، عضله(VMO)Vastous Medialis obliqus)، عضله(VL)Vastous Lateralis)، سندرم درد کشککی رانی، Taping
  • فریبا قادری، اسماعیل ابراهیمی، مهیار صلواتی، نادر معروفی صفحه 263
    انجام Taping کشکک زانو یکی از روش های درمانی در بیماران مبتلا به سندرم درد کشککی رانی می باشد اما مکانیسم آن در رابطه با تاثیر رفلکس VMO و VL مشخص نیست. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر Taping کشکک روی زمان شروع پاسخ رفلکسی VMO و VL بوده است. با توجه به اینکه در افراد سالم شروع فعالیت عضله VMO زودتر از VL صورت می گیرد، تاثیر Taping روی شروع پاسخ رفلکسی VMO و VL کاملا مشخص نمی باشد در این پژوهش شروع پاسخ رفلکسی VMO و VL با Taping در افراد سالم و افراد مبتلا به سندرم درد کشککی رانی مورد مقایسه قرار گرفت. در این پژوهش شروع پاسخ رفلکسی عضله VMO و VL در پاسخ به تحریک مکانیکی با چکش الکتریکی در 21 فرد سالم و 15 بیمار مبتلا به دردسندرم کشککی رانی در افراد 20 تا 30 سال اندازه گیری شد و طی آن تاندون عضله چهار سر افراد مورد آزمایش توسط چکش رفلکسی الکتریکی مورد تحریک قرار گرفت و پاسخ توسط دستگاه الکترومیوگرافی ثبت گردید سپس Taping کشکک زانو بطوری که میزان درد بیمار در حالت یک پا ایستاده به صورت One Leg Provocation maneuver براساس Visual analog Scale به حداقل 50% کاهش یابد انجام شد و مجددا ثبت پاسخ رفلکسی VMO و VL در پاسخ به تحریک توسط چکش رفلکس الکتریکی ثبت گردید. یافته های پژوهش نشان داد که پاسخ رفلکسی VMO و VL در افراد سالم و مبتلا تفاوت دارد و Taping کشکک زمان فعالیت VMO را در بیماران تغییر می دهد که این تغییر شاید به علت تاثیر Taping روی Tracking کشکک زانو باشد. بنابراین مطالعات دیگری جهت بررسی تاثیر Taping روی Tracking کشکک توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: تمرینهای فعال ثبات دهنده ستون فقرات، عملکرد عضلات تنه، ایزواستیشن B200
  • عباس کاظمی، مجید راستی کیانی صفحه 277
    VPI که به معنای عدم توانایی در بستن اسفنکتر حلقی دهانی (Velopharyngeal) است. دارای علل متفاوتی می باشد که یکی از شایعترین آنها شکاف کام است. با وجود عمل جراحی ترمیم شکاف کام بعضی از بیماران به این عارضه مبتلا می شوند. در این مطالعه ما تصمیم گرفتیم تا با بررسی بیماران، گروهی را که مستعد این عارضه هستند بررسی نمائیم. طی مطالعه ای گذشته نگر بیمارانی که در فاصله سالهای 80-1375 مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند و نیز 91 بیمار به عنوان شاهد بررسی شدند. از گروه مورد 3 نفر دارای شکاف لب و کام یک طرفه، 8 نفر شکاف لب و کام دوطرفه، 2 نفر شکاف کام یک طرفه و 3 نفر شکاف کام دو طرفه بودند در حالی که در گروه شاهد 34 مورد شکاف لب و کام یک طرفه، 16 مورد شکاف لب و کام دو طرفه، 36 مورد شکاف کام یک طرفه و 5 مورد شکاف کام دو طرفه وجود داشت. مقایسه بین 2 گروه نشان داد که شیوع VPI در موارد دو طرفه بطور معنی داری بیشتر از گروه یک طرفه می باشد(05/0P<) که می توان آن را به بزرگتر بودن شکاف در موارد دو طرفه نسبت داد اما وضعیت عضله اسفنکتر حلقی دهانی هم می تواند به عنوان یک عامل مطرح باشد که باید در مطالعات دیگر مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: شکاف لب و کام، شکاف کام، نارسایی حلقی کامی
  • حمید کریمی اصطهباناتی صفحه 283
    عفونت در زخمهای سوختگی یکی از عوارض مهم و تعیین کننده سرانجام بیماران است. اغلب عفونتهای شدید و سپتی سمی ها و عفونتهای ریوی به دنبال انتشار عفونت از محل زخمهای سوختگی شدید ایجاد می شوند. شایعترین باکتری که باعث ایجاد عفونت در این زخمها می شود، باکتری پسودومونا آئروژینوزا است. این باکتری نقشی واضح و اساسی به عنوان عامل بیماری زا در میان عفونتهای شدید، وخیم و کشنده ایفا می کند. این مطالعه در مدت 4 ماه از اول دی ماه تا پایان فروردین 1378 انجام شد و طی آن بیمارانی که در بیمارستان شهید مطهری بستری شده بودند و زخمهای آنها براساس علائم و شواهد ظاهری و بالینی، مشکوک به عفونت زخم بود، مورد بررسی قرار گرفتند و کشت سطحی با کمک سواپ و کشت بافتی با استفاده از روش کلاسیک بیوپسی زخم سوخته برای آنها انجام شد تا میزان فراوانی عفونت با انواع باکتری ها و میزان حساسیت آنها به 8 نوع آنتی بیوتیک مختلف و نیز سروتیپهای مختلف باکتری پسودومونا مشخص شود. در طی این مطالعه، در میان زخمهای مشکوک به عفونت، 184 مورد کشت مثبت و 205 نمونه مختلف باکتری به دست آمد که پسودومونا آئروژینوزا با 117 مورد شایعترین عامل ایجاد کننده عفونت بود(07/57%) و پس از آن به ترتیب آسینتوباکتر با 6/16%، E coli با 7/11% و استافیلوکوک اورئوس با 8/7% و سایر ارگانیسمها با 83/6% قرار داشتند. فراوانی میزان مقاومت این پسودوموناها به آنتی بیوتیکهای جنتامایسین، سفتی زوکسیم، کاربنی سیلین، سفالوتین و سفتازیدیم، بیش از 90% بود. حساسترین و موثرترین آنتی بیوتیکها آمیکاسین و تتراسیکلین بودند. سروتیپهای جدا شده از 117 نمونه باکتری سودومونا آئروژینوزا با استفاده از آنتی سرم استاندارد 5:O، 2:O، 16:O، 12:O، 11:O و 8:O بودند که شایعترین انواع آن به ترتیب 6:O(3/20%)، 11:O(6/18%) و 5:O(4/14%) بودند. مقاومترین نوع سروتیپها به آنتی بیوتیکها 16:O(6/7%) و حساسترین آنها 8:O(2/4%) بودند. این نتایج نشان می دهد که شایعترین باکتری ایجاد کننده عفونت در زخم سوختگی، پسودومونا است. همچنین با توجه به مقاومت بالای انواع مختلف این باکتری به آنتی بیوتیکهای فوق، درمان این عفونتها با آنتی بیوتیکهای موجود بسیار مشکل است. بنابراین پیشگیری از این عفونتها بهترین راه مبارزه با آنها است. واکسیناسیون بیماران مستعد با آنتی سرم پلی والان ضد پسودومونا می تواند باعث ایجاد ایمنی در تقریبا نیمی از این بیماران شود یا شروع عفونت را به تاخیر اندازد.
    کلیدواژگان: سوختگی، عفونت، پسودومونا آئروژینوزا، سروتیپ، آنتی بیوگرام
  • مهدی مقدسی، ناهید کیانمهر، فروغ نجات صفحه 291
    سندرم تونل کارپ(CTS) نوروپاتی ناشی از اینتراپمنت(entrapment) عصب مدیان در مچ دست است و به عنوان شایعترین بیماری شغلی مطرح می باشد که با روش های الکترودیاگنوستیک تشخیص داده می شود اما آزمون خاصی برای بیماریابی وجود ندارد. در این مطالعه در 55 بیمار که با آزمونهای الکترودیاگنوستیک بیماری آنها تایید شده بود نسبت ضخامت به پهنای مچ دست یا Thickness width ratio(T/W) محاسبه و با هدایت تاخیری یا Distal latency(DL) عصب مدیان مقایسه شد، تا معلوم شود بین 7/0T/w > و 2/4DL > میلی ثانیه وجود دارد، تا بتوان از محاسبه T/w در افراد در معرض خطر به عنوان آزمون بیماریابی بهره جست. نظر به اینکه 6/83% بیماران درگیری دو طرفه دستها را داشتند، بجای 55 نفر، T/w و DL در 101 دست گرفتار محاسبه شد. حساسیت آزمون 8/59% و با تعمیم به جمعیت عمومی در 95% افراد بین 70-7/48% به دست آمد(001/0P<). در نهایت مشاهده گردید بین T/w و DL ارتباط مثبتی وجود دارد(ضریب 6/0).
    کلیدواژگان: سندرم تونل کارپ، نسبت ضخامت به پهنای مچ دست، هدایت تاخیری انتهایی
  • عباس مدنی، علیرضا فرهمندی صفحه 297
    عفونتهای محل عمل جراحی ممکن است در اثر انتقال میکروب از دستهای تیم جراحی در حین عمل صورت گیرد که شستشوی دقیق دستها، قبل از عمل می تواند عامل مهمی در کاهش تعداد میکروبهای موجود در دست باشد. مدت زمان شستشوی دست و ماده ضدعفونی به کار برده شده، دو عامل مهم در رسیدن به این هدف هستند. در این بررسی 100 نمونه از پولپ انگشت دوم دست راست جراحان در زمانهای قبل و 2، 4، 6و 8 دقیقه بعد از شروع پرپ نمودن با بتادین و برس برداشته و کشت داده شد سپس نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که شستشوی دست با بتادین (5/7% Povidone Iodine) به مدت 2 دقیقه جهت کاهش تعداد باکتری های پوست کافی می باشد.
    کلیدواژگان: شستشوی دست، مواد ضدعفونی کننده، کشت پوست
  • پریدخت نخستین داوری، محمدیوسف اعرابی مقدم، شاهرخ رجایی، محمدحسین ترابی نژاد صفحه 303
    تونل آئورت به بطن چپ یک ناهنجاری مادرزادی نادر می باشد که در آن ارتباط غیرطبیعی بین آئورت صعودی و قسمت خروجی بطن چپ وجود دارد و در نتیجه آن، بار حجمی بطن چپ ایجاد می شود. علائم بالینی آن شبیه نارسایی آئورت بوده بنابراین افتراق این دو بیماری از هم دارای اهمیت است، چون بر خلاف نارسایی آئورت درمان جراحی زودهنگام لازم و ضروری می باشد. در این مقاله 3 بیمار مبتلابه این ناهنجاری قلبی از نظر یافته های بالینی، رادیوگرافی قفسه سینه، الکتروکاردیوگرافی، اکوکاردیوگرافی و کاتتریسم قلبی مورد مطالعه قرار گرفتند. هر سه بیمار پسر بودند که 2 مورد به دلیل داشتن سوفل قلبی و 1 مورد به علت تنگی نفس ارجاع شده بودند. اتساع بطن چپ، آئورت صعودی و قوس آئورت در هر سه بیمار وجود داشت. با عمل جراحی قلب باز در هر سه بیمار تونل ترمیم شد و در 1 مورد به دلیل غیرطبیعی بودن لتهای دریچه آئورت، در زمان ترمیم تونل، تعویض دریچه آئورت نیز صورت گرفت.
    کلیدواژگان: تونل آئورت به بطن چپ، نارسایی دریچه آئورت، ناهنجاری مادرزادی
  • شهره نوری زاده دهکردی، سلاله سرایی پور، صابره کریمی صفحه 309
    شدت دستورات کلامی یا تشویق کلامی درمانگرها روی پاسخ حرکتی ارادی بیماران موثر است و به نظر می رسد هر چه دستورات کلامی قویتر باشد میزان انقباض عضلانی نیز بیشتر خواهد بود. هدف از این تحقیق تعیین وجود ارتباط، بین شدت دستورات کلامی و قدرت ایزومتریک عضله سه سر بازویی خانمهای سالم و در صورت وجود ارتباط مقایسه قدرت طی مراحل مختلف آزمایش به دنبال نوسانات شدت دستورات کلامی بود. در این مطالعه 35 نفر دانشجوی خانم مورد بررسی قرار گرفتند. به هر فرد طی 4 مرحله یک سری دستورات کلامی از پیش ضبط شده روی نوار کاست، با فاصله های استراحت 1 دقیقه، داده می شد که شدت آنها به ترتیب 66، 88، 66 و 88 دسی بل بود و در انتهای هر مرحله قدرت ایزومتریک عضله سه سربازویی آرنج راست داوطلبان توسط دستگاه دینامومتر دیژیتال ثبت می گردید. نتایج با استفاده از آزمون آماری اندازه گیری مکرر (Repeated measure) از نوع GLM با کمک نرم افزار آماری SPSS مورد قضاوت آماری قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که افزایش شدت صوت به میزان 22 دسی بل در مرحله دوم نسبت به مرحله اول بطور معنی داری سبب افزایش قدرت و کاهش شدت صوت به میزان 22 دسی بل در مرحله سوم نسبت به مرحله دوم سبب کاهش معنی داری در قدرت عضله سه سر بازویی شد اما افزایش شدت صوت در مرحله چهارم افزایش معنی داری را ایجاد نکرد. نتایج تحقیق نشان داد که تکرار یک محرک شنیداری از میزان تاثیر اولیه آن می کاهد.
    کلیدواژگان: تحریکات شنوایی، انقباض عضله، تمرین درمانی، دستورات کلامی
  • مرضیه نجومی، ساناز واثقی صفحه 317
    پایه و اساس کنترل بیماری ها در نظام بهداشتی یک کشور را سیستم مراقبت بیماری ها تشکیل می دهد. به عبارت دیگر، بیماریابی و گزارش دهی بموقع بیماری ها و اقدام مناسب در برابر موارد گزارش شده، یکی از ضروریات نظام بهداشتی درمانی کشور محسوب می گردد. دراین زمینه آشنایی پزشکان با تعریف بیماری ها و ساختار گزارش دهی آنها و همچنین آگاهی از بیماری های با ارزش گزارش دهی بین المللی از اولویت خاصی برخوردار می باشد. این پژوهش با هدف تعیین آگاهی پزشکان عمومی شاغل در شهر تهران و مقایسه این آگاهی در 2 بخش خصوصی و دولتی انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی مقایسه ای بود و طی آن 200 پزشک عمومی شاغل در بخش خصوصی و دولتی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. میانگین نمره کل آگاهی پزشکان عمومی بخش دولتی (4/7±)7/22 و در بخش خصوصی (3/8±)9/18 به دست آمد که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود(001/0=P) اما ارتباطی بین جنس و میزان آگاهی مشاهده نشد. به علت وجود اختلاف میانگین سنی در 2 گروه، نمره آگاهی در زیر گروه های سنی نیز تعیین و مقایسه گردید. بالاترین نمره توسط زیر گروه سنی زیر 34 سال در بخش دولتی کسب شد که با زیر گروه سنی مشابه خود در بخش خصوصی اختلاف معنی داری را نشان داد. کمترین نمره توسط زیر گروه سنی بالای 35 سال در بخش خصوصی کسب شد که با زیر گروه سنی مشابه خود در بخش دولتی تفاوتی نداشت. اختلاف میانگین نمره در 2 زیر گروه سنی مربوط به بخش دولتی معنی دار به دست آمد(003/0=P) اما این اختلاف در بخش خصوصی بین 2 زیر گروه سنی معنی دار نبود.برای پیش بینی نمره آگاهی رابطه آن با سن، گروه شغلی(دولتی خصوصی) و سالهای سپری شده از فارغ التحصیلی در مدل رگرسیون چند متغیره بررسی شد و مشاهده گردید که هر سه متغیر در تعیین نمره آگاهی نقش دارند. میانگین آگاهی در پزشکان بخش دولتی که در محدوده مدیریتی و اجرایی فعالیت داشتند بطور معنی داری بالاتر از پزشکان کادر درمانی بخش دولتی به دست آمد. این مطالعه نشان داد که آگاهی پزشکان عمومی از بیماری های قابل گزارش چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی کمتر از 50% حداکثر نمره می باشد. مقایسه این دو گروه از پزشکان نشان دهنده آگاهی بالاتر پزشکان عمومی شاغل در بخش دولتی بود.
    کلیدواژگان: مراقبت، قابل گزارش، بخش خصوصی، بیماریها
  • شکرا& یوسفی، میترا مهرآزما، حسین ناصرزاده صفحه 325
    خون سازی خارج مغز استخوان به علت گسترش مغز استخوان به نواحی خارج از آن، در زمانی که خون سازی طبیعی مغز استخوان دچار اختلال شود رخ می دهد. این حالت با تعدادی از بیماری ها، از جمله استئوپتروز در ارتباط بوده و تجمع مناطق بزرگی از خون سازی خارج مغز استخوان ممکن است در ناحیه پاراورتبرال، مدیاستن، کبد و طحال مشاهده گردد. خون سازی خارج از مغز استخوان به شکل توده کلیوی نادر بوده و تنها به دنبال میلوفیبروز و پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک(ITP) گزارش شده است. ما در این مقاله مرد 23 ساله مبتلا به استئوپتروز را که به علت توده کلیوی و پان سیتوپنی مراجعه کرده بود گزارش می کنیم.
    کلیدواژگان: توده کلیه، خون سازی خارج مغز استخوان، استئوپتروز
|
  • A. Hesami, M. Asgari, H. Homayonfar, H.R. Pazoki* Page 195
    The precise mechanism of ischemia reperfusion (IR) injury is not fully understood. Recent studies on Rat myocardium revealed that activation of the K ATP channels inhibits this process. The goal of this study is finding the same effect of K ATP channels on IR injury, in rat kidney. In this study the effects of K ATP agonist (Diazoxide) and K ATP antagonist (Glibenclamide) plus a K ATP independent vasodilator (Hydralazin) on ischemia reperfusion injury examined. Female rats of 200-250 g were anesthesized and used for study. Different doses of Diazoxide (1, 5, 15mg/kg) and Glibenclamid (1, 5, 10mg/kg) and hydralazin (1, 3, 15mg/kg) were used (SC) 120 minutes prior to the initiation of IR. Kidneys were removed and checked histologically for the grading of injury. Diazoxide (5mg/kg) prevented these lesions. Different doses of Glibenclamide and hydralazine failed to prevent IR injury. Diazoxide is also a vasodilator agent but failure of hydralazine to prevent the injury revealed that vasodilation was not the exact mechanism of action of Diazoxide.
    Keywords: Renal ischemia, Reperfusion(IR), KATP channels, Hydralazine
  • N. Khosravi, M. Radfar Page 203
    Respiratory distress syndrome is the most common cause of hospitalization in newborn that is mainly appears in the preterm infants and had revers ratio with gestational age and weight. The main cause of this disease is the surfactant dificiency that is lead to increased the alveolar surface tentionand it causes atelectasis. The cause of extent incidence of pulmonay hemorrage and infection in pathological speciamen maybe release of chemical mediators from polymorphonucloar leukocytes (PMNS) and platelets and this can cause decreased of these circulating cells. Thus, there is relationship between severity of respiratory distress syndrome (RDS) and circulating leucocytes and plateletes. The goal, of this cross-sectional study was determine of association between severity of RDS and circulation leukocyte and platelets in the first 5 day of life. For this reason, newborn that hospitalized with respiratory distress syndrome in NICU in akbarabadi hospital in 1998, have been choosen. Newborn with premature rupture of membrane, sepsis, intrauterine growth retardation, meconium aspiration or neonates that theire mothers who recived dexamethazone were omitted for effects of this agent on the circulating PMN and platlets. Thus, 66 preterm infants have been choosen and according to need to mechanical ventilation were divided to sever and mild to moderate groups. 29 infants were in sever group (43.93%) and 37 infants in mild to moderate group (56.06%). The average of the circulating platelets in first 5 days of life, in sever group was 108051.7 and in mild to moderate group was 223527, that according to statistic test. T=0.7222 and Pvalue<0.00001 that is revealed meanfull difference between two groups. The average of the leucocytes (PMNs) in first 5 days of life in sever group was between 2695.21 and 1130.13 and in mild to moderate group was between 5324.59 and 1507.72. The result of the statestic test was T=7.84289 and Pvalue<0.000001 that revealed meanful diffence in two groups. There is assosiation between severity of respiratory distress syndrome in infants and circulatory PMN and platelets.
    Keywords: Respiratory distress syndrome, Preterm infant(<37W)
  • A.H. Davoodabadi*, H. Sharifi, N. Erfan, M. Dianati, E. Abdolrahim Kashi Page 211
    One of the common G.I.T neoplasms is gastric cancer. Because of its invasion, and nonspecific symptoms and signs, the disease often diagnosed at advanced stage with short survival. Since epidemiological consideration, location of gastric involvement and clinical finding are different in each setting, to assess this purpose and survival rate with regard the stage of disease. This investigation was perform. A discriptive study on exiting data on 141 patients with gastric cancr was done during 7 years carried out patient’s characteritics such as age, gender, signs and symptoms pathological finding, staging and survival rates were considered. Male to female ratio was 2.8:1. The peak incidence(34%) was accured in 8 th decades of life most clinical finding were: epigastric pain (69.5%), weight loss(52%) Anorexia(42%) and anemia(77%). The most common blood groups were A+ and then O+ (40.4 and 29%) respectively. Antric involvement incidence was more than anywhere, but from 2 years ago it changed to cardia and proximal of stomach. Most patient were at late stage and curative procedure was performed in only 33.6% and in remainder(66.4%) the palliative options(simple bypass) was done and in some of this group we could not carry any procedure. From the beginning of this investigation (1994-2001) and 6 month later 20 patients (14.2%) were alive with considering TNM analysis: 4 patient were at T1N0,7 PT an T2N1, and 6 PT at T3N1 which involvement was in prepyloric region 3 PT in antrum. Adenocarcinoma was the most type(97%). The most location of the cancer was in Antrum but it changed to proximal of stomach, subsequently it caused to decrease survival. A+ blood group must be considered as a relative risk. Epigastric pain,Weight loss, Anorexia and the age>50 years old recommended as screening test, with high suspicious to gastric cancer and gastroscopy promptly should be performed. Detected cancer in early stage had excellent survival but in late stage had short survival exception in prepyloric which had better survival in this investigation.
    Keywords: Gastric cancer, Gastric involvement, Survival, post oprative staging
  • Z. Zareian*, P. Zareian Page 223
    Infertility is one of the social problems all over the world include our country. One of the treatable causes of infertility is an ovarian dieases like polycstic ovary syndrom(PCOS). The first line of treatment for women with polycystic ovary syndrom(PCOS) and women who are resistant to clomid and gonadotropin is to use the standardized technique of laparoscopic ovarian drilling with unipolar forceps cautery. The purpose of this research was to evaluate the reproductivity outcome of infertile women with PCOS in jahrom city. In this retrospective study, we evaluated a consecutive series of 40 cases of PCO related unovulatory infertility treated with laparoscopic ovarian drilling between march 1999 and september 2001. In all of these cases PCOS was demoesterated by using sonography, hormonal profile and menstural history. All of them were resistand to maximum dose of clomid(200 mg/day) and some of them did not response to HMG. Ovulatory rate, pregnancy rate and miscarriage rate were obtained. Evaluation of menstural history and basal body temperature after surgical operation showed the ovulation with regular cycle in 35 women(87.5%), 17 women concieved after 1-2years of surgery(42.5%) and two cases had abortion(11.7%). In general the results of this research showed that laparascopic ovarian drilling is an effective alternative treatment in clomid resistant infertile women with PCOS.
    Keywords: Infertility, Laparoscopy, PCOS, Ovarian cauterization
  • M. Sarookhani*, N. Moazzami, M. Azarnoosh Page 229
    The extent of cephalosporin C(CPC) production in producing strains is related with the expression or inhibition of the relevent genes. The goal of this study was manipulate of the producing strain in order to increase its CPC production. Acremonium chrysogenum DSM 2399 is used as parent strain. Mutagenesis is performed on solid form of optimized production media. UV ray and NTG (with their optimum doses) were used as mutagens. Random and directed (in presence of Hg++ or nystatin) selections were applied. Biological (Bioassay) and HPLC assays were performed for CPC measurment. The identity of CPC is confirmed by mass spectrometery in final resulting best strain. The optimum mutagenic doses of UV and NTG were 200 sec. And 5-7 min respectively. Also the inhibitory doses of Hg++ and Nystatin were 0.006g/dl and 0.3g/dl respectively. Raised titer mutants were obtained with both mutagens and both selection methods, although UV mutagen and the presence of Hg++ were more effective. CPC titer were rised 2.3 fold in final resulting mutant. CPC identity in its production media were shown by observing, the unique 415 ion in mass spectrometery. By mutagenesis protocols, it is available to chang the CPC-biosynthetic genes in producing strains and increase CPC titer.
    Keywords: Strain improvement, Acremonium, Mutagenesis
  • N. Sohrabi, L. Haghighi*, A. Mirza Moradi Page 235
    Unfavorable cervix is a major problem in termination of prolonged pregnancies. It is one cauese of increased cesarean section rate in these pregnancies. Prosta glandines are used for cevical ripening. In this randomized controlled trial, two groups with post term pregnancy and unfavorable cervix each included 50 patients underwent induction of labor with oxytocin. In the case group, prostaglandin suppository was used intravaginally 8 hours before induction. In this group Bishop score increased(0.75±0.69 vs 2.39±0.84)(P<0.005), and the time from beginning of induction to delivery was shorter than control group 574.8±280.1 vs 843.04±412.8 min)(P<0.005). C/S rate was the same intwo groups. The only side effect of PGE2 was nausea. It can be concluded that PGE2 vaginal suppoditory is useful for ripening of cervix and decreasing the duration of induction withoutserious side effects.
    Keywords: Prostaglandin, Prolonged pregnancy, Cervix
  • A. Ziaee*, E. Amiri Page 241
    A report of two cases of tuberculosis Arthritis of shoulder joint with different clinical manifestations. The first case a young worker man with pain and pseudo paralysis of shoulder. The second case was an eldery afghani immigrant with a huge cold abcess on the proximal humerus along the long head of biceps tendon.
    Keywords: Tuberculous arthritis, Osteo articular allograft, Dry carrier
  • M. Firoozrai*, A.V. Ehsani Zanoz, B. Hesabi, S. Kheradmand Kia Page 247
    Several polymorphisms within the apo AI-CIII-AIV gene cluster have been detected there is ample evidence about variations at the adjucent apo AI and apo CIII gene loci influence the risk for hypertriglyceridemia and coronary artery disease(CAD). This study was conducted to elucidate the association between two restriction fragment length polymorphisms(RFLPs) of the adjacent apo AI and CIII genes and CAD in Iranian patients. The polymorphisms sites were MspI site in the promoter region of the apo AI gene(G-78A substitution) and SstI site in the apo CIII 3’ untranslated region(G 3175C substitution). Total genomic DNA was prepared from the whole blood of 46 hypertiglyceridemic patients with CAD and 36 normolipidemic Iranian subjects. Amplification of a 355 bp fragment of the promoter region of the apo AI gene and a 280 bp fragment of apo CIII 3’ untranslated region were achieved by polymerase chain reaction(PCR) with specific primers. Genotype distribution and the allele frequencies for the apo AI MspI and apo CIII SstI polymorphi sms were determined and compared in patients and normolipidemic healthy subjects. Dispite the significant differences in plasma lipids concentration between patients and healthy subjects no association between any of two investigated polymorphisms and cornary artery disease was found. This lack of association was held for both allele frequencies and genotype distribution in different sexes.
    Keywords: Polymorphism, Apolipoprotein AI, Apolipoprotein CIII, Hypertriglyceridemia
  • B. Froogh*, A. Soltani Someh, H. Karimi, Sh Goharpay, M.J. Shaterzadeh Page 257
    Patellar taping is one of the method of treatment of patellofemoral pain but effect of patellar taping on VMO and VL reflex as a one of mechanism of pain relieve is questionable. The purpose of this study were to investigate the effect of patellar taping on the timing of the onset of VMO and VL reflex in patients with patellofemoral pain and to compare the obtained of VMO and VL reflex with normal subject. Onset time of VMO & VL reflex to a special mechanical stimulus (tapping the quadriceps tendon) were measured in 21 healthy subjects and 15 patients suffering from patellofemoral(20-30 years old). Each subject’s quadriceps tendon was tap armed reflex hammer and EMG signals were recorded. Following this recording, the patellar taping was performed on the patients using leucoplast tapes,so that their pain score dropped to less than 50% of their original pain according to VAS, when one leg provocation maneuver was used to provoke the pain in the patellofemoral joints. Latency of the onset of the reflex response of VMO and VL were different in normal subject’s compare to the patients. Taping of patellofemoral joint, as performed in this study, change the timing of the activity of the VMO in the patients suffering from patellofemoral pain. Reduced latency of VMO activation as the result of taping as observed in this study, may have a positive effect on the patellar tracking. Further studies are recommended in order to substantiate the clinical effects of such that change caused by patellar taping.
    Keywords: Patellar tendon, Vastous medialis obliqus muscle, Vastous Lateralis muscle
  • F. Ghaderi, E. Ebrahimi Takamjani, M. Salavati, N. Marofi* Page 263
    Musculoskeletal disorders which are introduced with back pain are now the most common cause of chronic incapacity in industrialized countries. One of the important causes of low back pain is, spinal instability. A recent focus in the physiotherapy management of patients with back pain has been the active spinal stabilization exercises of muscles surrounding the spine considered to provide dynamic stability and fine control to the lumbar spine with increasing endurance and coordination of spinal stabilizer muscles. On the other hand many studies have found that inadequate strength and endurance of the back muscles are significant risk factors and symptoms for low back pain. The aim of the current study was to evaluate the effectiveness of specific stabilizing exercises on the lumbar muscle performance in saggital plane in normal subjects with Isostation B200 and clinical endurance tests. In a randomized clinical trial(RCT) 30 young healthy females were assigned randomly to case and control groups. The case group underwent a 4 week specific exercise program. After intervention the case group showed a statistically significant increase in strength and endurance variables in all tests, but after 4 weeks follow up, strength decreased significantly. Improvement in trunk muscle strength and endurance after spinal stabilization training suggests that these exercises can be the best choice for low back pain.
    Keywords: Active spinal stabilization exercise, Trunk muscle performance, Isostation B200
  • A. Kazemi Ashtiani*, M. Rasti Ardakani Page 277
    VPI, which is inability of velopharyngeal sphincter closure, has many etiologies that one of the most common of them is cleft palate. In spite of palatal closure some of them will lead to VPI. Therefore we decided to evaluate which patients are more prone to this problem. A retrospective study with studing of patients who had been operated between 1996-2001 was planned and 91 patients was selected as control. From case group, 3 patients had unilat CL/P, 8 had bilat, CL/P,2 had unilat C/P and 3 had bilat, C/P but in control group, 34 unilat CL/P, 16 bilat, CP, 36 unilat CP and 5 bilat CP. Comparison between two group(unilat or bilat) showed that prevalence of VPI in bilatal Types were sighificantly more than unilatral types(P<0.05). This can be attributed to greater size of defect in bilaterals cases, but the nature of muscle in sphincter can be an ethiology too, that must be evaluated in other studies.
    Keywords: Cleft lip, palate, Cleft palate, Velopharyngeal insufficiency
  • H. Karimi Estahbanati* Page 283
    Pseudomonas aeroginosa Plays a Prominant role as an etiological agent involved in serious infection in burned Patients. This study analayzed Pseudomonas aeroginosa infections in the “Motahari Burn Center” during four months(from 22Dec.1998 to Apr.1999) in order to estimate their frequency, antibiotic susceptibility and serotyping. 184 positive culture with 205 bacterial strains were isolated among surface swabs or tissue biopsies that were collected in this study period. Pseudomonas was the most common strain(57.07%,n=117) followed by Acinetobacter (16.6%) Ecoli(11.7%),staphylococus aureus(7.8%) and other organisms(6.83%). The frequency of P.aeruginosa resistance to Gentamicin, ceftizoxime, carbenicillin, cephalothin, ceftazidime was over 90%. The most sensitive antibiotics were Amikacin and Tetracyclin. The serotypes isolated from 117 pseudomonas aeruginosa were O:2,O:5, O:6, O:8, O:11,O:12 and O:16.most common serotypes was O:6(20.3%) followed by O:11(18.6%) and O:5(14.4%). most resistant serotypes was O:16(7.6%) and most sensitive was O:8(4.2%).The results showes the difficulty of treatment of this infection with available antibiotics. Therefore prevention is an appropriate means of conquering infection in burned patients. Vaccination with Polyvalent Antiserum against to.O:6. O:11, O:5, O: 8 and O:16 may produce immunity in approximately more than 60% of Burn Patients.
    Keywords: Burns, Wound infection, Pseudomona aeroginosa, Serotype, Antibiogram
  • M. Moghaddas*, N. Kianmehr, F. Nejat Page 291
    Carpal tunnel syndrome which is median nerve entrapment neuropathy, is the most frequent occupational disease. Diagnosis is mainly made by electrodiagnostic study but there is no specific exam for screening of patients. In study of 101 hands(55 patients) with CTS (confirmed by electrodiagnostic study), wrist-squareness. Ratio(thickness/width=T/W) were measured. Correlation between T/W>0.7 & DL>4.2 (distal latensy=DL) were assessed In order to find whether or not T/W> 0.7 would indicate a median nerve sensory latency greater than 4.2ms, as a predictor of CTS. Results of this study indicate that: There is a positive correlation with T/W & DL. The sensitivity of T/W was 59.8%, so this ratio in screening of suspicious patients with CTS has limited value.
    Keywords: CTS=Carpal tunnel syndrome, T, W=Thickness width ratio, DL= Distal latency
  • A. Madani*, A.R. Farahmandi Page 297
    Infection may be caused by transfer of bacteria from the hands of the surgical team during operative procedures. Therefore carefull surgical scrubbing is performed to reduce the number of bacteria on the skin. The duration of scrubbing and the antiseptic solution are two variables in this purpose. One hundered sample were removed from the index pulp of Right hand of the surgeons. At the time of zero, 2, 4, 6 and eight minutes after hand scrubbing with betadyn and brush. After incubation of the samples, culture results were reported. This study showed that 2 minutes scrubbing the hand by povidine iodine %7.5, would probably be enough to reduce the number of the bacteria of the skin.
    Keywords: Hand scrubbing, Antiseptic solution, Skin culture
  • P. Davari, M.Y. Arabi Moghadam, Sh Rajaei*, M.H. Torabinejad Page 303
    Aorto-left ventricular tunnel (ALVT) is a rare congenital anomaly in which an abnormal communication connects the ascending aorta with the left ventricle, that results volume overload on left ventricle. It is clinically undistinguishable from aortic insufficiency. Its prompt and precise diagnosis is crucial since early surgical treatment is definitely indicated. In this report clinical, roentgenographic and electrocardiographic features as well as echocardiographic and cardiac catheterization data of three patients with this cardiac anomaly are reviewed. All of our three patients were male. Two cases referred because of heart murmer and another case because of dyspnea. All of cases had dilation of left ventricle, ascending aorta and aortic arch. Open heart surgery and repair of tunnel was done for all patients and in one case because of abnormal aortic valve leaflets, aortic valve replacement also was done.
    Keywords: Aorto left ventricular tunnel, Aortic valve insufficiency, Congenital anomaly
  • Sh Noorizadeh Dehkordi*, S. Saraie Pour, S. Karimi Page 309
    Loudness of verbal commands affect the Voluntary motor response. It seems the more intensity of verbal command, the more muscle contraction force. The purpose of thisstudy was to investigate the hypothesized effect of verbal command loundness onmagnitude of a resulting voluntary isometric contraction of triceps brachi muscle. Thirthy five female subjectsbetween ages of 18-30 performed four isometric contractions of the right triceps branchi muscle in response to fluctuations of verbal command in four stages with one-minute rest between stages. The muscle contraction force was measured at each stage by digital dynamometer. The intensity ofverbal commands in four stages was 66, 88,66, 88 decibels, respectively. Statistical analysis showed that increasing voice volume between first and second stage increased the muscle isometric force significantly (P<0.05) and decreasing voice volume approximately 22 db between second and third stage had significant effect on muscle force. But increasing voice volume between third stage did not have any significant effect on muscle force. Therefore the verbal command repetitions caused decrease of the primary effect.
    Keywords: Acoustic stimulation, Muscle Contraction, Exercisetherapy, verbal Command
  • M. Nojoomi*, S. Vaseghi Page 317
    Diseases control is based on surveillance system of disease in national health system. On time reporting of diseases and appropriate action for reported cases are required in the national health system. Therefore making physicians familiar with accurate definitions of diseases, what diseases are internationally valuable to be reported and how to report them are priorities of the surveillance system of diseases. This study assessed general practitioners’ knowledge who work in Tehran of this requirements of the surveillance system. The study was conducted along both private and governmental sectors. This study was a comparative descriptive study. 200 physicians in governmental and private sectors in Tehran were contributed in this study and filled a questioner. For analyzing of the data, SPSS software was used. Calculated mean total score among governmental sector and private sector physicians was 22.7(±7.4) and 18.9(±8.3) respectively. These scores were significantly different (p=0.001). There was no significant relation between sex and total score. An age differences in these two studied group was considered by defining age sub groups and total score was calculated in this sub groups accordingly. The highest calculated score was achieved by younger subgroup in government physicians, which was significantly different with the same age sub group in private sector. The lowest calculated score was in + 35 years old physicians working in private sector and there was no significant difference between this subgroup and the similar age subgroup in government sector. Two age subgroups of government sector had significant difference in mean total score(p=0.003) but this difference was not significant in private sector age sub groups. To predict the total score with having age, job sub group(private-governmental) and years after graduation parameters a multiple linear regression model was used. We found that these variables participate in determining the total score. Mean total score in governmental physicians who have management activities was significantly higher than clinicians. Physician knowledge of reportable diseases was lower than 50% of score. Governmental sector physicians showed a better understanding of surveillance system reporting requirements.
    Keywords: Surveillance, Reportable, Private, Disorders
  • Sh Yosefi, M. Mehrazma*, H. Nasserzadeh Page 325
    Extramedullary hematopoiesis is an extension of marrow beyond its bony casement. It is associated with a number of diseses when the normal function of marrow is disturbed. A large accumulation of extramedullary hematopoiesis may occur at the paravertebral area, mediastinum, spleen and liver. Intrarenal extramedullary hematopoiesis is rare.Only a few cases have been reported of myelofibrosis and idiopathic thrombocytopenic purpura. We report a cases of intrarenal extramedullary hematopoiesis that mimicked a renal tumor. A 23 year-old man which is known case of osteopetrosis presented with pancytopenia and abdominal mass.
    Keywords: Renal mass, Extramedullary Hematopoiesis, Osteopetrosis