فهرست مطالب

Research Development in Nursing and Midwifery - Volume:3 Issue: 2, 2007

Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
Volume:3 Issue: 2, 2007

  • تاریخ انتشار: 1385/12/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • لیلا جویباری، حکیمه ابراهیمی، اکرم ثناگو، *لیلا جویباری صفحه 1
    زمینه و هدف
    آموزش بالینی برای تبدیل دانشجویان پرستاری به پرستارانی که بتوانند به طور مستقل و با کفایت در امر مراقبت از بیمار فعالیت کنند، حیاتی است. یادگیری در محیط بالینی دانشجویان را با چالش هایی مواجه می سازد که در کلاس درس وجود ندارند. هدف از این مقاله ارائه دیدگاه و تجارب دانشجویان پرستاری در خصوص تنش هایی است که طی کارآموزی با آن مواجه می شوند.
    روش بررسی
    در این مطالعه کیفی از 15دانشجوی مقطع کارشناسی پرستاری پیوسته و ناپیوسته برای شرکت در مطالعه دعوت شد. برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمه ساختار انفرادی و گروهی استفاده گردید. مصاحبه ها مطابق رویکرد «تحلیل محتوای» آنالیز شدند.
    یافته ها
    دانشجویان در محیط های بالینی حاد به طور مداوم با محیطی پیچیده روبرو هستند که نه تنها اعتماد به نفس آنها را تهدید می کند، بلکه در بعضی مواقع ایمنی بیماران را نیز به خطر می اندازد. چهار طبقه «تجربیات جدید، تعاملات بین فردی، ماهیت محیط درمانی، فاصله تئوری- بالین» بیانگر عمده ترین موضوعاتی بود که شرکت کنندگان در تحقیق آن را استرس زا و تنش آور توصیف نمودند.
    نتیجه گیری
    وجود عوامل تنش زا در محیط بالینی اجتناب ناپذیر است. مربیان بالینی در بهترین موقعیت برای توسعه راهبردهای دانشجویان برای مقابله با تنش هستند.مربیان می توانند فرآیند یادگیری را تسهیل نمایند و کیفیت آموزش بالینی را ارتقا بخشند.
    کلیدواژگان: عوامل تنش زا، دانشجوی پرستاری، کارآموزی، تحلیل محتوا، آموزش بالینی
  • علی اکبر عبداللهی، سید عابدین حسینی، عین الله ملایی، شهره کلاگری، *علی اکبر عبداللهی صفحه 10
    زمینه و هدف
    تعیین شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به باسن از مهم ترین شاخص هایی است که در مطالعات اپیدمیولوژی برای تعیین وضعیت چاقی و اضافه وزن در جوامع مختلف کاربرد فراوانی دارد. افزایش این شاخص ها از معضلات بهداشتی و همچنین عامل خطرساز برخی بیماری هاست. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی چاقی در جمعیت شهری استان گلستان انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی از سال 1383 تا 1384 5000 نفر در شهرهای استان گلستان مورد مطالعه قرار گرفتند. این افراد به صورت نمونه گیری خوشه ایتصادفی، به نسبت مساوی از دو جنس انتخاب و اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. شاخص توده بدنی (BMI)، محیط دور کمر (WC) و نسبت دور کمر به باسن (WHR) به وسیله افراد آموزش دیده تعیین شد. سپس اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss-11.5 و آمار توصیفی گزارش شد.
    یافته ها
    در این پژوهش 5000 نفر زن و مرد بین سنین 17 تا 70 سال از 17 شهر استان گلستان بررسی شدند. 7/30درصد کل زنان و 3/20درصد کل مردان شاخص توده بدنی بیش از 30 (چاق) داشتند. 3/42درصد زنان و 35درصد از مردان شاخص توده بدنی بیشتر از 25 (اضافه وزن)داشتند. شاخص توده بدنی 4/27درصد زنان و 9/30درصد از مردان طبیعی بود. همچنین در کل 7/6 درصد از جامعه کاهش وزن داشتند. میانگین و انحراف معیار شاخص توده بدنی در کل جامعه 05/5±05/27 و به تفکیک جنس در زنان 54/5±63/27 و مردان44/4±48/26 مشاهده شد. همچنین میانگین نسبت دور کمر به دور باسن به ترتیب در مردان 11/0±93/0 و در زنان 9/0±91/0 و در مجموع در کل جامعه شهری 1/0±92/0 بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که در کل جامعه شهری افزایش وزن و چاقی نسبتا بالایی دارد. به طوری که تقریبا 10 درصد زنان نسبت به مردان چاق تر می باشند و نسبت دور کمر به دور باسن در خانم ها بیشتر از حد طبیعی است که این موضوع می تواند در هر نوع سیاست گذاری در مورد تغذیه و نحوه زندگی افراد جامعه مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: چاقی، نسبت دور کمر به باسن (WHR)، شاخص توده بدنی (BMI)، چاقی
  • مرتضی منصوریان، ناصر بهنام پور، مهدی کارگر، هادی رحیم زاده، *مرتضی منصوریان صفحه 16
    زمینه و هدف
    براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، کیفیت زندگی عبارت است از پندارهای فرد از وضعیت زندگی فعلیش براساس فرهنگ و نظام ارزشی که در آن زندگی می کند و ارتباط این دریافت ها با اهداف، اولویت ها و استانداردهای موردنظر فرد این مطالعه با هدف بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گرگان انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی بود و 240 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گرگان به روش نمونه گیری ساده بدون جایگزینی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 36 سوالی بررسی سلامت (SF36) بود. برای آنالیز داده ها از آمار توصیفی و آزمون های ناپارامتریک کروسکال والیس و من ویتنی استفاده و سطح معنی داری برای نتایج 05/0P< درنظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین سنی دانشجویان مورد مطالعه 69/20 سال (بیشترین سن 28 سال و کمترین 18 سال) بود. بیشترین شرکت کنندگان دانشجویان20 ساله بودند. کیفیت زندگی براساس نمره اخذ شده (بین صفر تا 100) و انحراف معیار موردنظر به 4مرتبه تقسیم شد. 3/15 درصد در مرتبه یک (کیفیت زندگی خیلی ضعیف)، 1/35 در مرتبه دوم (کیفیت زندگی ضعیف)، 6/37 درصد در مرتبه سوم (کیفیت زندگی خوب) و فقط 9/11 درصد در مرتبه چهارم (کیفیت زندگی خیلی خوب) قرار داشتند. بین رتبه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دانشجویان و متغیرهای میزان علاقه به رشته تحصیلی، نگرانی درباره آینده شغلی، هزینه مصرفی ماهانه، محل سکونت دانشجو و میزان رضایت از امکانات و تسهیلات رفاهی دانشگاه ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0P<).
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق مبین پایین بودن کیفیت زندگی دانشجویان بود بنابراین پیشنهاد می شود کیفیت زندگی دانشجویان به عنوان نسل آینده ساز کشور مورد توجه بیشتری قرار گیرد و برنامه ریزی های لازم به منظور ارتقاء کیفیت زندگیشان انجام شود.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی مرتبط باسلامت، دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی، پرسشنامه sf3
  • منصور طحانیان، حجت جنتی راد، شهاب اخوت، علیرضا زاهدی مهر، *منصور طحانیان صفحه 21
    زمینه و هدف
    تاخیر در انجام اقدامات اولیه درمانی به مصدومین ناشی از حوادث و بیماران اورژانسی یکی از مهم ترین علل مرگ و میر به شمار می رود. این تحقیق به منظور تعیین میانگین زمان رسیدن به محل حادثه در شهر و جاده در 13 پایگاه استان گلستان طی نیمه اول سال 1385و مقایسه آن با استاندارد انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی روی کلیه بیمارانی که به وسیله اورژانس 115 طی سال 1385 بررسی شدند و یا به بیمارستان انتقال یافتند، صورت گرفت. اطلاعات با استفاده از چک لیست جمع آوری شد. در این تحقیق متغیرهای زمان رسیدن و توقف در محل حادثه، رسیدن به بیمارستان، نوع بیماری و نوع ماموریت مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده با کمک نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از مجموع 1000 چک لیست مورد بررسی، بیشترین توزیع فراوانی از نظر نوع ماموریت شهری (3/88 درصد) و جاده ای (7/21درصد) بود و از نظر جنس، 6/54 درصد مذکر و 4/45درصد مونث بودند. میانگین زمان رسیدن به محل حادثه در مجموع 13 پایگاه اورژانس در شهر 1/5 دقیقه و در جاده ها 26/13 دقیقه بود. همچنین میانگین زمان توقف در محل حادثه 92/9 دقیقه و میانگین زمان رسیدن به بیمارستان 3/8 دقیقه بود. از نظر علت اعزام تصادفات با 3/21 بیشترین درصد فراوانی را شامل می گردید و 4/3 درصد مصدومین قبل از رسیدن آمبولانس به محل حادثه فوت شدند.
    نتیجه گیری
    میانگین زمان رسیدن به محل حادثه در داخل شهر 1/5 دقیقه و در جاده 26/13 دقیقه است که نسبت به استاندارد آن 8 دقیقه در شهر و 15 دقیقه در جاده ها رضایت بخش است.
    کلیدواژگان: نوع ماموریت، اورژانس 115، پایگاه اورژانس
  • حسین رخشانی صفحه 25
    زمینه و هدف
    مفهوم رضایتمندی امروزه در مراقبت های پرستاری اهمیت بسیار ویژه ای پیدا کرده است. شروع توجه به این مفهوم به دهه 1950 برمی گردد که در آن زمان جامعه شناسان تحقیقاتی در زمینه ارتباط بین پرستار و بیمار به عمل آورند. ما در این مطالعه به بررسی میزان رضایت بیماران سالمند از مراقبت های ارایه شده، پرداختیم تا وضعیت موجود را در یکی از مراکز آموزشی و درمانی شهرستان رشت تعیین نماییم.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی روی 80 نفر از بیماران سالمند بستری در یکی از مراکز آموزش درمانی شهرستان رشت طی سال 1381 انجام شد. با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه رضایت سنجی که پایایی و روایی آن تایید گردیده بود، نمونه ها بررسی شدند. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بیماران سالمند از ارضای نیازهای جسمی رضایت بالا داشتند و 85درصد از ارضای نیازهای روانی و اجتماعی رضایت نداشتند. برای تعیین ارتباط میان مشخصات دموگرافیک بیماران سالمند و رضایت کلی آنان از مراقبت های ارایه شده، آزمون من ویتنی و کای دو مورد استفاده قرار گرفت. نتایج آزمون نشان داد که هیچ گونه ارتباط معنی داری بین مشخصات دموگرافیگ و رضایت کلی وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش حاضر رضایت بیماران سالمند از نیازهای جسمی بالا و رضایت آنها از نیازهای روانی و اجتماعی پایین بود که می توان آن را به عدم توجه کادر درمانی به نیازهای روانی و اجتماعی نسبت داد.
    کلیدواژگان: رضایت، سالمندی، عروق کرونر
  • علی جباری، سیما بشارت، *علی جباری صفحه 29
    زمینه و هدف
    کمیسیون پزشکی عالی ترین مرجع صلاحیت دار بررسی گواهی های پزشکی، از کارافتادگی، صدور گواهی صعب العلاجی و طول درمان برای بیماری های صعب العلاج و بررسی سلامت متقاضیان استخدام در دستگاه های دولتی می باشد. این پژوهش به منظور بررسی ویژگی های شخصی افراد دارای پرونده در کمیسیون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی بود. پس از تهیه فهرستی از مراجعین به کمیسیون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در شش ماهه اول سال 1384 و اصلاح موارد مخدوش، 129 پرونده که در جلسات کمیسیون مطرح شده وبه رای نهایی رسیده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه ای حاوی مشخصات فردی، تاریخ مراجعه به کمیسیون، علت مراجعه، تعداد مشاوره پزشکی درخواست شده و نوع تخصص آن، سازمان ارجاع دهنده و نتیجه نهایی کمیسیون تکمیل شد. اطلاعات کدبندی شده با آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 129 نفر که مورد مطالعه قرار گرفتند، 112 نفر (2/88درصد) مرد و بقیه زن بودند. میانگین سنی افراد 26/10±66/38 سال بود. نیمی از موارد ارجاعی از سازمان بهزیستی استان بودند. 76 نفر (9/58درصد) در بررسی کمیسیون پزشکی، ازکار افتاده دائمی و کلی تشخیص داده شدند. به 21 نفر (3/16درصد) طول مدت درمان داده شد و به 25نفر (4/19درصد) درصد ازکارافتادگی تعلق گرفت. اکثریت موارد دارای مشاوره، تحت بررسی روانپزشکی و جراحی قرار گرفته بودند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد روند ارجاع به کمیسیون پزشکی استان نیازمند بازنگری می باشد. به نحوی که ارجاع افراد به صورت یک الگوی کاملا مشخص و طبق دستورالعمل هایی با مبنای علمی صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: کمیسیون پزشکی، ازکارافتادگی، صعب العلاج، مشاوره، گواهی پزشکی
  • رویا بامیار، حسن خورشا، *رویا بامیار صفحه 33
    زمینه و هدف
    آموزش یکی از راه های اصولی در ارتقای توانمندی های سرمایه انسانی تمامی سازمان ها بوده و در پویایی و تعامل آنها نقش بسزایی دارد. توجه به آن وظیفه عمده مدیریت به حساب می آید و بایستی همواره مدنظر قرار گرفته و برای آن برنامه های مدون و اساسی مبتنی بر پژوهش درنظر گرفت. با توجه به این مهم، تعیین و اولویت بندی نیازهای آموزشی کارکنان شاغل در واحدهای آمار تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در سال 85 انجام پذیرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی - مقطعی، پرسشنامه ای محقق ساخته به صورت سرشماری در اختیار کلیه کارکنان (تعداد=40) واحدهای آمار تابعه دانشگاه علوم پزشکی گلستان قرار گرفت و داده های حاصل به کمک نرم افزار SPSS و با محاسبه شاخص های آمار توصیفی و آزمون کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 40 فرد مورد مطالعه، 19 نفر (5/47درصد) مرد و 21 نفر (5/52درصد) زن بودند. کارکنان لیسانس و بالاتر، فوق دیپلم و دیپلم به ترتیب 5/47 درصد، 45درصد و 5/7 درصد افراد را تشکیل می دادند. در کل نیازهای آموزشی کارکنان برحسب اولویت های اول تا چهارم به ترتیب شامل آمار مقدماتی، نرم افزار spss، روش تحقیق و تحلیل و تفسیر داده های آماری بودند. اولویت های آموزشی تحت تاثیر جنس، سابقه کار، محل خدمت و مدرک تحصیلی نبود.
    نتیجه گیری
    برگزاری کلاس های آمار مقدماتی، نرم افزار spss، روش تحقیق و تحلیل و تفسیر داده های آماری در مرحله اول برای توانمندسازی کارکنان مورد بررسی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: نیازهای آموزشی، کارکنان، واحد آمار، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
  • علی عباسی، حسین نصیری، *علی عباسی صفحه 40
    کیفیت زندگی شامل یک مفهوم چند بعدی ازخوب بودن عمومی افراد در ظرفیت عملکردی، حالالت روانی، عملکرد اجتماعی، سلامت جسمی و درک از سلامت می باشد. بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در ابعاد مختلف کیفیت زندگی (بعد جسمی، روانی و روحانی و اجتماعی – اقتصادی) دچار مشکل می شوند. علائم، محدودیت های عملکردی و فشارهای روانی ناشی از پاتوفیزیولوژی نارسایی قلبی به طور مجزا، اما وابسته به هم بوده و روی کیفیت زندگی بیماران اثر می گذارند. دو شیوه (ابزارهای عمومی و اختصاصی) به منظور اندازه گیری کیفیت زندگی در دسترسند. پرسشنامه زندگی بیماران نارسایی قلبی مینه سوتا (MLHFQ)، یکی از رایج ترین ابزارهای اختصاصی اندازه گیری کیفیت زندگی در مبتلایان به نارسایی قلبی است. محتوای این پرسشنامه براساس ماهیت بیماری و پاسخ جنبه های جسمی، عاطفی، روحی و اجتماعی کیفیت زندگی به درمان طراحی گردیده است. این پرسشنامه از پایایی و اعتبار بالایی برخوردار است. همچنین نمرات این پرسشنامه رابطه مستقیمی با شدت نارسایی قلبی (NYHA) دارد. در این مقاله به معرفی MLHFQ به عنوان یک پرسشنامه پرکاربرد در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: نارسایی قلبی، کیفیت زندگی، مینه سوتا
  • حوریه موسوی، زهرا میرکریمی، *حوریه موسوی صفحه 46
    استئوپروز یا پوکی استخوان نوعی بیماری استخوان و متابولیسم مواد معدنی است که در آن سرعت تخریب استخوان بیش از سرعت تشکیل آن است و فرد به دلیل کاهش چگالی استخوان و توده استخوانی برای شکستگی مستعدتر می گردد. پوکی استخوان بیماری خاموش و بی سروصدایی است که گرچه غالبا قابل پیشگیری و درمان است، ولی غیرقابل برگشت بوده و بعضا نیز به ناتوانی و زمین گیر شدن بیمار می انجامد و علاوه بر مشکلات جسمی هزینه مالی زیادی را نیز به این افراد و جامعه تحمیل می کند. به همین خاطر تشخیص موارد در معرض خطر در جامعه نظیر سالمندان به ویژه زنان پس از یائسگی و افرادی که از تغذیه نامطلوب برخوردارند و یا کمتر در معرض نور خورشید می باشند و نیز تدارک در زمینه آموزش و پیشگیری در آنان از اهمیت به سزایی برخوردار است.در این مقاله در رابطه با عوامل خطر، پیشگیری و تشخیص و درمان استئوپروزیس بحث می شود.
    کلیدواژگان: استئوپروز، سالمندان، پیشگیری، عوامل خطر
  • صفحه 53