فهرست مطالب

تحقیقات دامپزشکی - سال شصت و چهارم شماره 2 (تابستان 1388)

مجله تحقیقات دامپزشکی
سال شصت و چهارم شماره 2 (تابستان 1388)

  • 90 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/09/17
  • تعداد عناوین: 14
|
  • بهار نیری فسایی، تقی زهرایی صالحی، حسن تاج بخش صفحات 97-100
    ژن aroA یکی از ژن های مهم برای تولید اسید آمینه های آروماتیک می باشد و برای حیات باکتری بسیار ضروری است. نشان داده شده است، که توالی ژنی aroA در باکتری ها متفاوت است، بنابر این هدف این مطالعه تعیین توالی نوکلئوتیدی ژن aroA در سویه اشریشیا کلی بومی 80: K78O برای مشخص کردن تفاوت ها بین این سویه و سویه های موجود در بانک ژنی اشریشیا کلی 80: K78O بود. برای ازدیاد ژن aroA در سویه بومی از واکنش زنجیره ای پلی مراز استفاده شد. محصول 1206 بازی واکنش زنجیره ای پلی مراز از ژل الکترو فورز استخراج و در پلاسمید R57pTZ همسان سازی شد و سپس توالی نوکلئوتیدی آن تعیین گردید. این توالی هم از نظر توالی نوکلئوتیدی و هم از نظر توالی اسید آمینه ای با سویه های موجود در بانک ژنی مقایسه شد. نتایج نشان داد که توالی در ژن aroA اشریشیا کلی بومی با سویه های اشریشیا کلی موجود در بانک ژنی از لحاظ 2 اسید آمینه تفاوت دارد، که به ترتیب عبارتند از از اسیدآمینه سی و نهم سویه های موجود در بانک ژنی که ترئونین (Threonine) است و به جای آن در سویه بومی ایزولوسین ((Isoleucine قرار گرفته و دیگری اسیدآمینه دویست و چهلم که به جای اسید گلوتامیک ((Glutamic acidدر سویه های موجود در بانک ژنی، گلیسین ((Glycine در سویه بومی نشسته است. دانستن این تفاوت ها برای انجام روش های مولکولی، طراحی آغازگرهای مختلف و تحقیقات بعدی مهم است.
    کلیدواژگان: اشریشیاکلی، ژن aroA، رمزگشایی، ایران
  • نصرالله واحدی، عبدالحسین دلیمی اصل، مهران سعادت آملی صفحات 101-103
    کریپتوسپوریدیوم یک انگل تک یاخته ای شایع روده ای است که طیف وسیعی از میزبان های مهره دار را آلوده می نماید. در انسان ها و دیگر پستانداران این انگل به عنوان یک عامل بیماریزای مشخص در بروز اسهال های شدید و حاد می باشد. در این تحقیق نمونه های دامی (مدفوع) درطی چهار فصل بهار، تا بستان، پائیز و زمستان سال 1374، از 708 راس بره (از بدو تولد تا سه ماهگی) و 713 راس گوساله (از بدو تولد تا شش ماهگی) در شهر ستان آمل جمع آوری گردید. نمونه های مدفوع پس ازرنگ آمیزی به روش ذیل – نلسون تغییر شکل یا فته آزمایش شده اند. نتایج بدست آمده نشان می دهند که 29 نمونه مدفوع بره (09/4درصد) و 28 نمونه مدفوع گوساله (92/3 درصد) از لحاظ آلودگی مثبت بوده اند. همچنین درفصل زمستان میزان آلودگی بیشتر از سایر فصول بوده است (6/4درصد.) با توجه به اینکه این مطالعه برروی دام های فاقد نشانی های درمانگاهی صورت گرفته است، بنابراین انگل کریپتوسپوریدیوم می تواند یک خطر بالقوه در جهت انتشارآلودگی به انسان و نهایتا بهداشت عمومی جامعه با شد.
    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوم، بره ها، گوساله ها، آمل، ایران
  • بهرام شجاعدوست، فرهید همت زاده، جلال غلامی سیدکلایی، صادق رهبری، محمد طاهری صفحات 103-107
    با هدف بررسی اثرتضعیف ایمنی احتمالی عفونت کوکسیدیایی بر ایمنی سلولی جوجه های گوشتی، 640قطعه جوجه گوشتی یک روزه از جنس نر سویه تجاری راس 208بطور تصادفی به 4گروه 160 قطعه ای(هر یک شامل4تکرار 40 تایی)تقسیم شدند. گروه شاهد منفی تا انتهای آزمایش چالش نشده باقی ماند، در حالی که 3 گروه دیگر مخلوطی از آیمریا آسروولینا و آیمریا ماکزیما را در غالب دوز های بالا، متوسط و پایین در سن 15 روزگی در یافت کردند. برای ارزیابی فعالیت سیستم ایمنی سلولی پرنده از آزمایش ممانعت از مهاجرت ماکروفاژMIF() استفاده شد.و به همین منظور خونگیری در سنین 15،22و36 روزگی انجام شد. در سن 15 روزگی(قبل ازچالش) اختلاف معنی داری در میزان MIF بین گروه های مختلف، دیده نشد(05/0>. )p در سنین22و 36روزگی (1و3هفته پس از چالش) اختلاف معنی داری در میزان MIF بین گروه چالش شده با دوز بالا وشاهد منفی مشاهده گردید(05/0p<. ) بر اساس این مطالعه مشخص گردید که آلودگی به عفونت کوکسیدیایی با دوز بالا در جوجه های گوشتی موجب تضعیف ایمنی سلولی اختصاصی می شود.
    کلیدواژگان: کوکسیدیوز، ایمنی سلولی، جوجه گوشتی
  • رامین اکبریان، سیدمصطفی پیغمبری، عباس برین صفحات 109-113
    سالمونلا انتریتیدیس هم اکنون سروتیپ غالب در بین سالمونلاهای جدا شده از انسان و طیور می باشد. گوشت و تخم مرغ دو منبع مهم عفونت سالمونلا انتریتیدیس برای انسان هستند. این مطالعه برای ردیابی آلودگی گله های صنعتی طیور به سالمونلا انتریتیدیس با استفاده از روش های سرولوژیک انجام پذیرفت. تعداد 8208 نمونه سرمی از 171 گله طیور صنتعتی کشور (پولت، تخمگذار تجاری، مادرگوشتی، مادر تخمگذار، گوشتی، اجداد گوشتی) تهیه شدند و با استفاده از آزمایش آگلوتیناسیون روی لام و الیزا مورد مطالعه قرار گرفتند. کلیه نمونه ها در آزمایش آگلوتیناسیون منفی بودند ولی حدود 45 درصد از کل نمونه ها (مربوط به 112 گله)، در آزمایش الیزا جضور آنتی بادی علیه سالمونلا انتریتیدیس را نشان دادند. البته تیتر های آنتی بادی جستجو شده توسط الیزا در این مطالعه بین 590/0- 476/0 بود که در سطح پائینی است و نشان از ارزش الیزا در مقابل آزمایش آگلوتیناسیون را دارد. مثبت بودن حدود 45 درصد نمونه ها نشان از آلودگی گله های طیور حداقل در یک مقطع از دوره پرورش گله به سالمونلا انتریتیدیس می باشد.نتایج این مطالعه که برای اولین بار به این گستردگی در ایران انجام گرفته است برای تعیین میزان درگیری طیور صنعتی کشور با سالمونلا انتریتیدیس و برنامه ریزی یرای کنترل آن می تواند حائز اهمیت باشد.
    کلیدواژگان: سالمونلاانتریتیدیس، طیور، الیزا، آگلوتیناسیون، سریع روی لام، ایران
  • مریم رضاییان، اکبر یعقوبفر، سمیه حامدی صفحات 115-120
    در مطالعه حاضر هیستومورفومتری روده باریک در پرندگان در ارتباط با مصرف جو بدون پوشینه ترکیبات جیره غذایی از عوامل موثر در مورفولوژی روده میباشد که با ایجاد این تغییرات سبب ایجاد تغییر از هضم و جذب مواد مغذی می شود مطالعه قرار گرفته و با تغذیه معمولی مقایسه شد. بدین منظور تعداد 20 قطعه خروس سالم بالغ 70 هفته ای ردآیلند رد انتخاب و به 2 گروه 10 تایی تقسیم و تحت رژیم های دانه جو بدون پوشینه و جیره معمولی قرار گرفتند. افزودن جوی بدون پوشینه در رژیم غذائی گروه اول، به صورت تدریجی و با افزودن آن به نسبت های 30درصد، 45درصد، 60درصد، 75درصد، 90درصد به جیره معمولی به مدت یک هفته، سپس 24 ساعت گرسنگی، 7 روز جیره آزمایشی، 24 ساعت گرسنگی در پایان دوره انجام شد. ویسکوزیته فضولات، انرژی خام خوراک، انرژی خام مدفوع و انرژی قابل متابولیسم، اندازه گیری و میانگین داده ها با استفاده از آزمون چند دامنه ای دانکن مورد مقایسه قرار گرفت. همه خروس ها در پایان دوره آزمایش، قبل از کشتار وزن کشی و روده باریک آن ها خارج و در محلول بافر فرمالین 10درصد پایدار و پس از انجام مراحل معمول در آزمایشگاه بافت شناسی، سه بخش دوازدهه، تهی روده و ایلئوم با میکروسکوپ نوری مطالعه شد. طول و عرض کرک ها و عمق کریپت ها با گراتیکول خطی و تعداد سلول های جامی در واحد سطح با گراتیکول 25 خانه اندازه گیری و با روش ANOVA آنالیز آماری شد. نتایج این تحقیق به صورت: افزایش معنی دار ویسکوزیته، افزایش معنی دار طول کرک)001/0(p<، عرض کرک)002/0(p=، عمق کریپت)001/0(p< و تعداد سلول های جامی)001/0(p< در واحد سطح تهی روده، کاهش معنی دار در طول کرک)001/0(p< و افزایش معنی دار در عمق کریپت)001/0(p< و تعداد سلول های جامی)04/0(p= در دوازدهه و افزایش معنی دار در عمق کریپت)004/0(p= ایلئوم درگروه تغذیه شده با جوی بدون پوشینه نسبت به شاهد بود.
    کلیدواژگان: هیستومورفومتری، خروس، روده باریک، کرک، کریپت، جوی بدون پوشینه
  • مطالعه بافت شناسی جداره گردن رحم گاومیش آذربایجانی بالغ در مراحل مختلف چرخه استروس
    رسول شهروز، اسماعیل آین، بهنام رستمی صفحات 121-125
    بر اساس این واقعیت که در طول دوره استرس اعضای تناسلی تحت تاثیر هورمون های تولیدمثل ماده قرار دارند، و به احتمال زیاد تغییرات فیزیولوژیک بر تغییر ساختار اعضای جنسی منعکس خواهد شد. جهت تعیین تغییرات بافت شناسی در طول دوره استروس، تعداد 20 دستگاه تناسلی گاومیش های بین سنین 4 الی 8 سال از کشتارگاه جمع آوری گردید و 10 نمونه برای هر مرحله از دوره جنسی مشخص شد. بافت ها به روش های H.E، PAS، ورهاف، تولوئیدین بلو و وان گیسون، به ترتیب برای مطالعه عمومی، مواد قندی، رشته های الاستیک، ماست سل ها، و رشته های کلاژن رنگ آمیزی شدند. اپی تلیوم مخاط از نوع استوانه ای ساده بوده و بعضی از آنها مژه دار و برخی دیگر دارای سیتوپلاسم وسیع و روشن بودند. اپی تلیوم در مرحله فولیکولر محتوی دانه های پاس مثبت بیشتر از مرحله لوتئال می باشند. رشته های کلاژن بیشتر در عمق مخاط–زیر مخاط و بین دستجات عضلانی مشاهده شدند. رشته های الاستیک در بافت همبند طبقه عضلانی و در پیرامون عروق خونی قرار داشتند. ماست سل ها در مخاط–زیرمخاط و طبقه عضلانی مشاهده گردیدند. نتیجه گرفته می شود که، اپی تلیوم گردن رحم درمرحله فولیکولر دوره استروس دارای فعالیت ترشحی می باشد. استحکام ساختاری این عضو به احتمال زیاد ناشی از وجود رشته های کلاژن در لایه های مخاط– زیر مخاط می باشد. ماست سل ها ممکن است در تغییرات بافتی گردن رحم در طول دوره استروس دخالت داشته باشند.
    کلیدواژگان: بافت شناسی گردن رحم، گاومیش، دوره جنسی
  • مهدی سلطانی، مهدی اسفندیاری، سهیلا خضرایی نیا، میرمسعود سجادی صفحات 127-134
    به منظور ارزیابی اسانس آویشن شیرازیو آب ا کسیژنه درکنترل آلودگی های ناشی از میکروارگانیسم ها در شرائط کارگاهی پرورش قزل آلای رنگین کمان، استحصال تخمک و اسپرم از ماهیان مولد 5-4 ساله مطابق روش معمول کارگاهی صورت گرفت. میزان بقاء تخم های حاصله تا مرحله تفریخ تخم ها و نیز میزان بقاء لارو تا وزن2/1-1 گرم، تحت تاثیر تیمارهای اسانس آویشن به میزانmg/L 70 به مدت 30 دقیقه شستشوی روزانه با سه تکرار، و آب اکسیژنه با غلظت mg/L500 به مدت 35 دقیقه شستشوی روزانه با سه تکرارمورد سنجش قرار گرفت. مدت زمان تیمار آب اکسیژنه در طی ایام 140 - 70 درجه روز به 5 دقیقه کاهش یافت. گروه کنترل مثبت در معرض mg/L2 مالاشیت گرین به مدت 20 دقیقه شستشوی روزانه قرار گرفت و گروه کنترل منفی (شاهد) بدون هر گونه مداخله دارویی به کار گرفته شد. در این مطالعه میزان فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب مورد استفاده قبل و بعد از به کارگیری تیمارهای مذکور، شاملدمای 12-5/12 درجه سانتیگراد، اکسیژنmg/L 9-8، دی اکسید کربنmg/L 2±7، آمونیاک کمتر از mg/L1درصد و درجه سختی mg/L170 بوده است. نتایج حاصله نشان داد که میزان تلفات تخم تا مرحله چشم زدگی، در گروه شاهد به طورمعنی داری بیشتر از تیمارهای مورد آزمایش بود (05/0 p<. ) به علاوه میزان تلفات در تیمار آویشن به طور معنی داری بیشتر از آب اکسیژنه و مالاشیت گرین بود (05/0p<. ) همچنین میزان تلفات تخم بین تیمارهای آب اکسیژنه و مالاشیت گرین تفاوت معنی داری را نشان نداد (05/0 p>. ) نتایج تلفات تخم از مرحله چشم زدگی تا تفریخ تخم نشان داد که 1) میزان تلفات گروه های تیمار به طور معنی داری کمتر از گروه های شاهد بوده است (05/0p<.) 2) میزان تلفات در گروه تیمار آویشن در مقایسه با تیمارهای آب اکسیژنه و مالاشیت گرین، به طور معنی داری بیشتر بوده است (05/0p<.) 3) میزان تلفات درگروه تیمار آب اکسیژ نه به طور معنی داری کمتر از گروه تیمار مالاشیت گرین بوده است (05/0p<. ) نتایج تلفات لارو تا وزن2 /1-1 گرم نشان داد که میزان تلفات لارو در گروه های تیمار آویشن و شاهد، بطور معنی داری بیشتر از گروه های تیمار آب اکسیژنه و مالاشیت گرین بوده است (05/0p<. ) نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که اگر چه استفاده از اسانس آویشن شیرازی، به میزان70 میلی گرم در لیتر، موجب بقاء تخم و افزایش درصد تفریخ و بازماندگی لاروها تا وزن یک گرمی گردید، اما قابل رقابت با آب اکسیژنه و مالاشیت گرین نمی باشد.
    کلیدواژگان: آویشن شیرازی، آب اکسیژنه، مالاشیت گرین، تخم و لارو قزل آلای رنگین کمان
  • داراب نیکجو، امیر نیاسیری نسلجی*، اصغر مقیسه، کمال رضوی صفحات 135-140

    در مطالعات متعددی پروژستاژن ها برای کنترل رشد فولیکولی در شتر بکار گرفته شده اند که نتایج متناقضی به همراه داشته است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر ایمپلنت نورجستومت بر روی فرایند رشد فولیکولی در شتر دوکوهانه بود. تعداد 8 نفر شتر ماده دوکوهانه با دامنه سنی 14- 6 سال به طور تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. هر یک از شترهای گروه درمان برای مدت 10 روز یک ایمپلنت نورجستومت در زیر پوست پشت گوش دریافت داشتند (روز استقرار ایمپلنت نورجستومت به عنوان روز صفر مطالعه در نظر گرفته شد.) شترهای گروه کنترل (تعداد 4 نفر) هیچ درمانی دریافت نکردند. معاینه روزانه تخمدان شترهای مورد مطالعه بوسیله دستگاه سونوگرافی مجهز به پروب خطی 5 مگاهرتز انجام گردید. فولیکول در حال رشد زمانی بالغ در نظر گرفته شد که در دامنه 17-13 میلی متر قرار داشت. در هر دو گروه آزمایشی یکی از دام ها دارای یک فولیکول پایدار بوده و در روز 7-6 مطالعه موج جدید فولیکولی در آنها آغاز گردید. فولیکول رشد یافته از موج جدید فولیکولی تا روز 10 مطالعه به اندازه بالغ نرسید. در هر دو گروه آزمایشی یکی از دام ها دارای یک فولیکول در حال رشد بود که این فولیکول در پایان مطالعه به اندازه فولیکول بالغ رسید. در هر دو گروه آزمایشی در یکی از دام ها در طول مطالعه یک فولیکول در حال تحلیل و یک فولیکول در حال رشد مشاهده شد که در طول 10 روز حضور ایمپلنت به اندازه بالغ رسید. یکی از شترهای گروه کنترل دارای یک فولیکول پایدار بود و موج جدید فولیکولی در روز 9 مطالعه آغاز شد. یکی از شترهای گروه درمان دارای یک فولیکول پایدار و یک فولیکول در حال رشد بود که فولیکول در حال رشد در فاصله روزهای 9 و 10 آزمایش تخمک گذاری کرد. بطور خلاصه، استفاده از یک ایمپلنت نورجستومت به مدت 10 روز نمی تواند در تنظیم رشد فولیکول های تخمدانی در شتر دوکوهانه موثر باشد.

    کلیدواژگان: نورجستومت، رشد فولیکولی، شتر دوکوهانه
  • سیدمحمود عظیمی، هادی کیوانفر، همایون مهروانی صفحات 141-146
    طی سال 87-1386تعداد 120 نمونه خون از گوسفندانی که دارای علائم بالینی مشکوک به زبان آبی بودند،اخذ گردید.نمونه ها از کانون هایکه از نظر سرولوژیک وجود ویروس در آنها اثبات شده بودجمع آوری گردید. پس از جدا سازی سرم، توسط الیزای رقابتی آنتی بادی ضد آنتی ژن 7VP در آنها رد یابی گردید. کل ژن 7S بطول bp1156توسط RT- PCR one step وبا استفاده ازدو زوج پرایمر اختصاصی مکمل انتهای3 و 5 قطعه مذبور تکثیر یافت. در تعدادقابل توجهی از نمونه ها باند bp1156بشکل ضعیف یا غیر واضح مشاهده شد.برای رفع این مشکل از آزمایش nested-PCR با بکارگیری پرایمرهای داخلی ژن 7S استفاده گردید.باند حاصل قطعه ای بطول bp769 بود.به این وسیله علاوه بر تایید نتایج PCRاول حساسیت شناسای ویروس افزایش یافت.از بین نمونه های مورد آزمایش، 41 مورد (2/34 درصد) از نظروجود آنتی بادی ضد گروه سرمی زبان آبی، 23 مورد(2/19درصد) از نظر nPCR، 12 مورد (10 درصد) از نظر الیزا و nPCR مثبت و 56مورد (46.6درصد) از نظر الیزا و nPCR منفی تشخیص داده شدند. این مطالعه اولین گزارش در خصوص بکارگیری RT-PCR جهت شناسایی ویروس زبان آبی در ایران است.از RT- PCR و nested PCR به عنوان یک روش بسیار حساس مولکولی جهت شناسایی ویروس زبان آبی در نمونه های خون می توان بهره برد.
    کلیدواژگان: ویروس زبان آبی، nested، PCR، RT، PCR والیزای رقابتی
  • محمد طلوعی، تقی تقی پور بازرگانی، غلامرضا نیکبخت بروجنی، زهره خاکی، سعید بکایی، ایرج اشرافی صفحات 147-156
    ویروس لوکوز گاوی، رتروویروسی هست که بصورت اولیه نسوج لمفاوی گاو را درگیر می کند. به منظور مشخص نمودن وضعیت آلودگی با این ویروس در گاوها و تاثیر آن روی برخی شاخص های بالینی، هماتولوژیک و فلوسایتومتریک، این تحقیق، روی 197 راس گاو هلشتاین ذبحی در یک کشتارگاه صنعتی در تهران انجام گرفت. نتیجه انجام آزمون الایزا 51gp روی نمونه های سرمی اخذ شده از دام های مذکور، حاکی از واکنش سرمی مثبت در 3/22درصد از گاوهای مورد این مطالعه بود. تنظیم یافته ها بر پایه سن، نشان داد که ارتباط معنی داری بین میزان آلودگی به این ویروس و افزایش سن وجود دارد (005/0
    کلیدواژگان: ویروس لوکوزانزئوتیک، گاو هلشتاین، آزمون الایزا، متغیرهای خونی، فلوسایتومتری
  • هادی توکلی، مصطفی اخلاقی * صفحات 157-162

    به منظور بررسی میزان تغییرات اجزای سرم و خون ماهی قزل آلای رنگین کمان به دنبال عفونت تجربی با باکتری آئروموناس هیدروفیلای بیماریزا، عامل بیماری سپتی سمی هموراژیک در ماهی ها، تعداد 105، 106، 107 از این باکتری به ترتیب به سه گروه آزمایشی مجزا که هر گروه شامل 10 ماهی قزل آلای رنگین کمان بود به روش داخل صفاقی تزریق شد. یک گروه بعنوان شاهد با همان تعداد ماهی با تزریق سرم فیزیولوژی مورد استفاده قرار گرفت. پس از ظاهر شدن علائم بیماری در ماهی ها، نمونه گیری از مخاط پوست وخون انجام شد. میزان لیزوزیم و ایمنوگلبولین های ضد آئروموناس هیدروفیلا در پوست و سرم خون بترتیب بروش الیزا و پلیت همچنین میزان هماتوکریت و شمارش کل گلبول های سفید/ قرمز خون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد میزان لیزوزیم موجود در مخاط پوست و سرم خون در مقایسه با گروه شاهد از تفاوت معنی داری برخوردار می باشد(05/0 p<.) میزان لیزوزیم سرم بطور معنی داری در گروه شاهد و گروه های آزمایشی از لیزوزیم مخاط بیشتر بود. در مقایسه میزان ایمنوگلبولین های مخاط پوست با شاهد اختلاف معنی دار مشاهده نگردید لیکن ایمنوگلبولین گروه های 2 و 3 بطور معنی داری از گروه شاهد بیشتر بود. اختلاف معنی داری در تعداد گلبولهای قرمز و گلبول های سفید بین گروه های آزمایشی و شاهد مشاهده شد. همچنین در صد هماتوکریت بین گروه های آزمایشی و گروه شاهد دارای تفاوت معنی داری بود. عفونت ناشی از باکتری آئروموناس هیدروفیلا در ماهی قزل آلای رنگین کمان باعث افزایش لیزوزیم سرم و مخاط، افزایش ایمنوگلبولین های سرم، کاهش هماتوکریت و گلبول های قرمز خون می شود.

    کلیدواژگان: لیزوزیم، امنوگلوبولین، سلول های خون، آئروموناس هیدروفیلا، قزل آلای رنگین کمان
  • آشور محمد قره باش، تقی قورچی، سعید حسنی، نورمحمد تربتی نژاد، هرمز منصوری صفحات 163-167
    زود از شیرگیری و پرورش بره ها با جایگزین شیر عمل مهمی در افزایش بازده گله دار است. دو آزمایش به منظور مقایسه مصرف اختیاری و قابلیت هضم مواد مغذی شیر میش و جایگزین شیر تجارتی و اثرات تغذیه آنها بر میزان رشد، مصرف خوراک و ضریب تبدیل غذایی بره های شیر خوار انجام گرفت. در آزمایش اول 8 راس (2 گروه 4 راس) بره نر 31 تا 34 روزه به مدت 14 روز و در آزمایش دوم 30 راس (2 گروه 15 راسی) بره نر1±3 روزه نژاد دالاق در داخل قفس های انفرادی به مدت 90 روز نگهداری شدند. در هر دو آزمایش یک گروه از بره ها با شیر میش و گروه دیگر باجایگزین شیر تغذیه شدند. در آزمایش اول میانگین ماده خشک مصرفی به ازای هر کیلوگرم وزن متابولیکی،قابلیت هضم ماده خشک، چربی خام و پروتئین خام بین بره ها تغذیه شده با شیر میش و جایگزین شیر اختلاف آماری معنی داری داشتند(p< 0.01). در آزمایش دوم میانگین افزایش وزن روزانه، ماده خشک مصرفی و ضریب تبدیل غذایی بره های تغذیه شده با شیر میش و جایگزین شیر تفاوت آماری نداشت(p>0.05).آین آزمایش ها نشان دادند که تغذیه بره های شیر خوار باجایگزین شیر در مقایسه باشیر میش هیچ گونه اختلافی در رشد مصرف خوراک و ضریب تبدیل غذایی نداشت.
    کلیدواژگان: جایگزین شیر، قابلیت هضم، بره شیرخوار، نژاد دالاق
  • سعید بکایی، روحانی کارگر خوخر، مهدی رئیسی، لاله شریفی صفحات 169-170
    ویروس پارآنفلوآنزا تیپ 3 از مهمترین عوامل بیماریزای دستگاه تنفس گاو و گاومیش محسوب می شود و منجر به خسارات اقتصادی و صدمات جبران ناپذیری به مراکز گاوداری و پرورش گاومیش می شود. هدف از این تحقیق ردیابی و بررسی میزان فراوانی آلودگی به ویروس در گوساله گاومیش های 1 تا 24 ماهه در منطقه گرمسیر خوزستان و بررسی عوامل موثر بر آن بوده است. 102 نمونه سرم از گوساله گاومیش ها طی سه فصل زمستان 1383، بهار و پاییز 1384 در شهرستان اهواز اخذ گردید و آزمایش جداسازی ویروس، آزمایش خنثی سازی سرم در نمونه های اخذ شده صورت گرفت. آنالیز آماری به منظور تعیین رابطه بیماری و فصل، سن و جنس صورت گرفت. 50 نمونه (49درصد) در آزمایش خنثی سازی سرم مثبت بودند. در فصل بهار 1/97درصد در پاییز 5/7درصد و در زمستان 1/48درصد موارد مثبت بوده است)001/0(p< همچنین 45درصد گوساله گاومیش های نر و 8/54درصد گوساله گاومیش های ماده مثبت بودند)441/0(p=. 4/22درصد از گوساله گاومیش های کمتر از 12 ماه مثبت بوده و تمامی گوساله گاومیش های بالای 12 ماه در آزمایش خنثی سازی سرم مثبت بودند)001/0(p<. آنتی بادی ضد ویروس پارا آنفولانزای تیپ 3 در گوساله گاومیش های منطقه گرمسیر اهواز شیوع 49درصد دارد با توجه به ضرر و زیان اقتصادی احتمالی نیازمند بذل توجه مسوولین امر بوده و انجام مطالعات بیشتر در این زمینه را می طلبد.
    کلیدواژگان: ویروس پاراآنفلوآنزای تیپ 3، گوساله گاومیش، اهواز
  • خلاصه مقالات انگلیسی
    صفحه 171
|
  • Bahar Nayeri Fasaei, Taghi Zahraei Salehi, Hassan Tadjbakhsh Pages 97-100
    aroA is an important gene which produces aromatic amino acids essential for bacterial life. The sequence of this gene was shown to be different in bacteria, so the purpose of this study was sequencing of aroA gene in native E. coli O78: K80 to determine the putative differences between this strain and other E. coli O78: K80 strains in gene bank. PCR was used to amplify aroA gene in native E. coli O78: K80. The amplified 1.206 kb PCR product was extracted from Agaros gel, ligated in pTZ57R and sequenced. Blast analysis showed that aroA sequence in native E. coli is different from already submitted homolog gene in Gene Bank. Two amino acids were shown to be different from those already found in other E. coli strains. This different amino acids are Isoleucine and Glycine instead of 39th Threonine and 240th Glutamic acid, respectively. Knowing these differences are important for doing molecular techniques, designing primers and future studies.
  • Vahedi N., Dalimi Asl A. H., Saadat M Pages 101-103
    Cryptosporidium is an ubiqutous enteric protozoan parasite that infects a wide range of vertebrate hosts. In humans and many other mammals, cryptosporidium is recognized as a significant pathogen primarily as a cause of acute, severe diarrheal illness. At this investigation animal samples (stool) were collected from 708 heads of lambs (in the beginning of the birth to three months) and 713 heads of calves (in the beginning of the birth to six months) in spring, summer, autumn and winter seasons at amol city in 1374. the samples were examinated after staining using modified zihil - nelson technique. Results showed, 29 samples of lambs (4.09%) and 28 samples of calves (3.92%) were positive. also in winter season infestation rate was higher than the other seasons (4.65%).whereas infestation rate in animals without clinical signs is high, so this subject is a important problems for public health.
  • Shojadoost B., Hemmat Zade F., Gholami Seyed Kalaee J., Rahbari S., Taheri M Pages 103-107
    In order to evaluate the possible immunosuppressive effects of coccidial infection on Cell Mediated Immunity (CMI) of broiler chickens, 640 Ross male day old broiler chicks were randomly divided into 4 equal groups of 160 (each consist of 4 replicates of 40). The negative control group remained unchallenged, while the other three groups challenged with 3 different levels of high, medium and low doses of mixed inoculums of E.acervulina and E.maxima at 15 days of age. For the assessment of CMI, Macrophage Migration Inhibition (MIF) test was performed. For this purpose blood samples were collected at 15, 22, 36 days of age. No significant difference was observed among MIF of different groups at 15 days of age (p> 0.05). At 22 and 36 days of age a significant difference observed among MIF of high dose and control groups (p<0.05). According to the results, it can be concluded that severe coccidial infection may compromise specific CMI activity in broilers.
  • Ramin Akbarian, Seyed Mostafa Peighambari, Abbas Barin Pages 109-113
    Salmonella Enteritidis (SE) is frequently isolated from poultry and humans. Chicken meat and egg are two important sources of SE infection for humans. This study was conducted to detect the SE infection in Iranian poultry farms using serological methods. A number of 8208 serum samples were provided from 171 poultry flocks (pullet, commercial layer, broiler breeder, layer breeder, grandparent breeder, and broiler) and were analyzed by rapid slide agglutination test (RSA) and ELISA. All samples were negative in RSA but ~ 45%l of samples (from 112 flocks) contained anti-SE antibody in ELISA. The titres ranged 0.476-0.590, which were at low level and showed the value of ELISA vs. RSA. The results indicated that the poultry flocks had been infected with SE at least once during the course of production. This is the first comprehensive study, at this sample size, in Iran regarding the serologic profile of SE in poultry flocks and its findings are very important for poultry industry and the control strategy for SE infection.
  • Maryam Rezaeian, Akbar Yaghoobfar, Sumaye Hamedi Pages 115-120
    Diet components are one of the determination factors for changing of morphology of small intestines which lead to a change in digestien and absorption of nutritiond subs tonces.To study the histomorphometric changes of small intestine due to hull- less barley food diets in poultry, 20, of 70 weeks old healthy Road Island Red cocks were selected and divided equally into 2 experimental groups and fed with hull less barley, and commonly usual diet (control). Feeding was gradually and by adding the experimental food to the commonly used diet through one week. At the end of the week, all animals starved for 24 hrs and then fed with experimental diets for following week. At the end all animals were weighted and sacrificed after 24 hrs of starving. excreta viscosity and crude diet energy, crude excreta energy and metabolisable energy were measured and the data were analyzed using Duncan method. transverse sections from small intestine were successively cut with 2cm intervals and fixed with 10% buffered formalin. Routine histological laboratory methods were used and sections were studied under light microscope. Heights and width of the villi and dept of the crypts and goblet cells number were measured. Data's were statistically analyzed by ANOVA test. Results showed: increasing in viscosity, increasing the villus heights (p<0.001), villus width (p=0.002) and crypt depth (p<0.001) and number of goblet cells (p<0.001) in jejunum, decreasing in height of the villi (p<0.001) and increasing in crypt dept (p<0.001) and goblet cells number (p=0.04) in the duodenum and increasing of the crypt dept (p=0.004) in the ileum were observed respected to the control.
  • HISTOLOGICAL STUDY OF CERVIX IN ADULT AZARBAYJANII BUFFALO IN ESTRUS CYCLE
    Rasool Shahrooz, Esmaeil Ayan, Behnam Rustami Pages 121-125
  • Mehdi Soltani, Mehdi Esfandiary, Suheyla Khazraeenia, Mir Masood Sajadi Pages 127-134
    Zataria multiflora essential oil, hydrogen peroxide(H2o2) and malachite green (MG) were used to assess their effects on rainbow trout egg hatchability and survival of larvae up to 1-1.2 g body weight using spring water at 12.5 °C, dissovled oxygen 8-9 mg/L, carbon dioxide 7±2 mg/L, ammunia <0.01 and total hardness about 170 mg/L. Zataria was used at 70 mg/L for 30 minutes per day, at 500 mg/L for 35 minutes per day with a reducing in the time treatment to 5 minutes during 70-140 degree-day and MG as the positive control at 2mg/L for 20 minutes per day. Normal control without any treatment was also included. Each treatment trial was provided in three replicates. The treatment trials started 36 hours post-incubation and were continued until the eyed-egg stage. The obtained results showed that the mortality level in normal control was significantly higher than other groups (p<0.05). Also, the mortality rate in eggs treated with Zataria was significantly higher than both MG and H2o2 groups (p<0.05). No significant different was seen between MG and H2o2 groups until the eyed-egg stage (p>0.05). Level of mortality in egg treated with Zataria was significantly higher than MG from eyed-egg stage until the hatching stage (p<0.05). In addition, the mortality rate of the produced larvae kept to 1-1.2 g body weight was significantly higher in both Zataria group and normal control groups than other two groups (p<0.05), while no significant difference was seen in weight of the produced larvae among all examined groups (p>0.05).The results showed that use of Zataria at 70 mg/L is incomparable with H2o2 and MG, although it is able to significantly improve the survival rate of rainbow trout eggs and larvae during incubation period.
  • Darab Nikjou, Amir Niasari Naslaji, Asghar Moghiseh, Kamal Razavi Pages 135-140

    Progestagens have been used in order to control follide wave dynamics in camelids, however, the results are contra versial.The purpose of this study was to investigate the effect of single norgestomet implant on ovarian follicle development in Bactrian camel. Bactrian camels (n=8; 6-14 years old) were assigned randomly to two groups. Norgestomet treated group (n=4) received one implant of norgestomet under the skin of ear for 10 days (Day 0= Day of implant insertion). Camels in Control group (n=4) did not receive any treatment. Daily ultrasound examination using trans-rectal linear probe was conducted to determine ovarian follicle status. Mature follicle was defined as a growing follicle at the size of 13-17 mm in diameter. In both groups, there was a female with a persistent follicle throughout the experiment and a new emergence of follicle wave on Day 6-7 of the experiment. The latter follicle did not reach mature size on Day 10 of experiment. In both groups, there was a female with growing follicle during the experiment that became at the range of mature size at the termination of study. In both groups, there was a female with a regressing follicle throughout the experiment and a growing follicle which become mature during 10 days of treatment. One female in Control group had a persistent follicle throughout the experiment and a new emergence on Day 9. One female in Norgestomet treated group, had a persistent follicle during experiment and a growing follicle that ovulated spontaneously between Days 9 and 10 of experiment. In conclusion, single Norgestomet implant for 10 days does not regulate ovarian follicle development in Bactrian camel.

  • Azimi S. M., Keyvanfar H., Mahravani H Pages 141-146
    During 1387-86, total number of 120 blood samples gathered from sheep with bluetongue-like clinical sign. The samples collected from seropositive regions. After separating serum, they were evaluated by competitive ELISA for detecting Ab against VP7 antigen. The full length of S7 gene (1156 bp) amplified by one step RT-PCR. In this method two sets specific primers, targeting 3? and 5?ends of S7 segment, were applied. For confirmation of PCR products in first amplification, nested-PCR was used. By using internal primers the most samples which displayed weak S7 band, produced a sharp and specific internal band (769 bp).By this method the sensitivity of virus detection dramatically increased. Among the blood samples, the number of BTV serogroup positive, nPCR positive, both BTV serogroup and nPCR positive and both BTV serogroup and nPCR negative cases were determined, 41(34.8%), 23(19.2%), 12(10%) and 56(46.6%) respectively. This is the first report about using RT-PCR for BTV detection in Iran. RT-PCR and nPCR molecular technique can be used as a very sensitive and reliable method for BTV detection in blood samples.
  • Tooloei M., Taghi Pour Bazargani T., Nikbakht Broujeni G., Khaki Z., Bokaei S., Ashrafei I Pages 147-156
    Bovine leukosis virus (BLV) is a retrovirus that primarily affects lymphoid tissue of cattle. To determine the seroprevalence of Enzootic Bovine Leukosis Virus infection and its effects on some clinical, hematological and flow cytometric indications, this study was conducted on 197 Holstein cattle slaughtered in an abattoir in Tehran province. ELISA gp51 test of the obtained serums of the animals showed that the mean of infection rates was 22.3%. Age arrangement of the relative frequencies of the infection showed a significant correlation between EBLV infection and age increasing (0.001
  • Hadi Tavakoli, Mustafa Akhlaghi Pages 157-162

    In order to determine the changes in serum and blood factors of rainbow trout following experimental infection with a pathogenic Aeromonas hydrophila, the cause of haemorrhagic septicemia in fish, three groups of rainbow trout (10 fish in each group) were injected intraperitoneally with 105, 106 and 107 of this bacteria respectively. The same number of fish in a control group were injected similarly with physiologic saline. After the appearance of clinical symptoms of haemorrhagic septicemia in fish, samples from skin mucus and blood of the fish were collected in order to determine lysozyme, anti- Aeromonas hydrophila immunoglobulins (measured by plate method and ELISA respectively), total white and red blood cells(WBC/RBC). Results showed that the lysozyme level in skin mucus and sera was significantely higher than the control group (p<0.05) while the immunoglobulin level of skin mucus of experimentally challenged fish was not significantely higher than that of control group except that of the group 2 and 3 of the experimental fish. WBC/RBC and hematocrit of the experimentally challenged rainbow trout were significantely higher than the control. Thus infection of rainbow trout with Aeromonas hydrophila increases the level of mucus and serum lysozyme, serum immunoglobulins, decreases RBC count and heamatocrit percentage.

  • Ashour Mohammad Gharehbash, Taghi Ghoorchi, Saeid Hassani, Nor Mohammad Torbati Nejad, Hormuz Mansuri Pages 163-167
    Early weanling and rearing of lambs on milk replacer is an important act to increasing flock productivity. Two experiments were carried out to compare the voluntary intake and nutrients digestibility ewe milk and commercial milk replacer and their feeding effects on the growth rate, feed intake and feed efficiency of suckling lambs. In experiment 1, eight lambs (two 4-lamb groups) at 31 to 34 days of age for 14 days and in experiment 2, thirty (two15-lamb groups) Dalagh breed male lambs at 3±1 days of age for 90 days were reared in individual cages. In both the experiments, one group was fed with ewe milk and the other one with milk replacer. In experiment 1, the average of dry matter intake per Kg metabolic weight, dry matter, crude protein and crude fat digestibility of lambs which were fed with those which were fed with ewe milk and milk replacer had statistically significant difference (p< 0.01). In experiment 2, the average of daily weight gain, dry matter intake and feed efficiency of lambs fed with ewe milk and milk replacer did not have statistically significant differences (p>0.05). These experiments showed that suckling lambs fed with milk replacer in comparison with those fed with ewe milk; did not have any difference in growth, feed intake and feed efficiency.
  • Saeid Bokaie, Rohani Kargar Moakhar, Mehdi Raiesi, Laleh Sharifi Pages 169-170
    Para-Influenza type 3 virus is one of the most important respiratory system pathogens in cattle and buffalo which causese economical losses in cattle and buffalo raising industries. The aim of this study was to determine the PI3 frequency rate in buffalo calves in Khuzestan tropical area and detect the associated factors. one hundred two serum samples were obtained from buffalo calves in winter, spring and fall seasons of 2004 in Ahvaz city. Virus detection test, serum neutralizing test were performed on the samples. Statistical analysis was performed to show the relationship between disease and season, sex, and age. Among 102 samples fifty (49%) were positive for SN test. In spring 97.1%, in fall 7.5% and in winter 48.1% of cases was positive (p<0.001)a many cases 45% were male and 45.0% were male and 54.8% were female (p=0.441), age of 22.4% of cases were less than 12 months old and all the 12 months old cases were positive (p<0.001). Prevalence of antibody against Para Influenza Type 3 was 49% in buffalo calves in Ahvaz as a tropical area. According to economic losses, administrator's more attentions and further researches are necessary.