فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال هفتم شماره 2 (پیاپی 23، تابستان 1388)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 23، تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • لیلا ولی زاده، معصومه اکبربگلو صفحه 66
    پیش زمینه و هدف
    در سال 2001 بررسی درد بعنوان پنجمین علامت حیاتی پیشنهاد شده است و مراقبت و اداره آن مورد تاکید می باشد. از طرفی، ابراز درد و درخواست برطرف کردن آن از طرف بیماران، در سنین بزرگسالی امری معمول است، ولی در خصوص کودکان(در سنین مختلف) این امر نیاز به توجه و دقت بیشتر دارد. با توجه به اینکه مطالعات مبین وضعیت اقدامات مربوط به درد در کودکان ناکافی است لذا در این پژوهش به بررسی این موضوع پرداخته شده است.
    مواد و روش کار
    مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی می باشد که در بخشهای جراحی عمومی، جراحی گوش- حلق - بینی، جراحی قلب و جراحی ارتوپدی سه مرکز آموزشی درمانی کودکان(دو بخش)، امام رضا، شهدا تبریز سال 1386 صورت گرفت. ابزار جمع آوری داده ها شامل چک لیست مربوط به بررسی و اقدامات در خصوص درد کودکان بود که با مصاحبه انفرادی با سرپرستار هر بخش و مشاهده، موارد تکمیل گردید. روایی ابزار، به روش روایی محتوایی و پایایی به روش الفا کرونباخ(77/0= ضریب الفا) بررسی شد. تجزیه تحلیل به صورت دسته بندی جوابها و استفاده از آمار توصیفی انجام گردیده است.
    یافته ها
    تنها در دو بخش از ابزار چهره ای برای بررسی شدت درد استفاده می شود ولی در سایر بخشهای مورد بررسی، ابزار خاصی موجود نبود و پرستاران، علائم رفتاری مثل گریه و بی قراری (75%) را مد نظر داشتند. برگه های اختصاصی بررسی و ثبت درد در هیچ مرکزی گزارش نشد. از بیشترین داروی مورد استفاده، استامینوفن به صورت شربت و شیاف کودکان بسته به سن استفاده می شد. از روش های غیر دارویی متداول، استفاده از انحراف فکر(100%) اسباب بازی ها(75%) و پلاسبو (25%) گزارش گردید. در خصوص موارد استفاده برای کاهش درد حین پروسیجرها تنها لیدوکائین 2% برای تعبیه سوند فولی یا سوند معده در یک بخش گزارش گردید.
    بحث و نتیجه گیری
    به نظر می رسد اقدامات در خصوص بررسی درد و تسکین درد، برنامه ریزی شده و منسجم نمی باشد و ضرورت ایجاد آگاهی و تامین امکانات بیشتر جهت اداره درد در بخشهای کودکان مشهود است.
    کلیدواژگان: تسکین درد، کودکان، بخشهای جراحی
  • معصومه اکبری(مجری)، میرحسین محمدزاده، محبوبه رجب پور، افسانه عظیم پور صفحه 72
    مقدمه
    سالانه 17-15 میلیون نفر در اثر بیماری های قلبی در جهان می میرند. درکشور ما حدود 70 درصد مرگها ناشی از سکته قلبی است. علائم بالینی اولیه حمله حاد سکته قلبی متعدد می باشد و هر کس با توجه به میزان آگاهی که از این علائم دارد آنها را تفسیر و برای رفع آنها اقدام می کند. به همین دلیل پژوهشگر بر آن شد تا تحقیقی با هدف بررسی عوامل مرتبط با آگاهی و عملکرد بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی در مواجه با علائم بالینی منجر به بستری آنها در بیمارستانهای شهر ارومیه انجام دهد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر تحقیقی توصیفی زمینه ای و تحلیلی بوده که از میان 148 نفر از بیماران بستری با تشخیص سکته حاد قلبی در بیمارستانهای شهر ارومیه با روش نمونه گیری در دسترس انجام گردیده است. ابزار گردآوری داه ها پرسشنامه ای چند قسمتی مشتمل بر مشخصات دموگرافیک واحد های مورد پژوهش و علائم کلینیکی مرتبط باسکته حاد قلبی – میزان آگاهی نمونه های مورد پژوهش از علائم کلینیکی مرتبط با سکته حاد قلبی و عملکرد بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی در مواجه با علائم کلینیکی مرتبط با قلب به صورت یک سوال باز مشخص شده است. پرسشنامه تنظیمی پس از تعیین روایی و پایایی تایید گردید.و بعد ازکسب اجازه از مسئولان بیمارستان در اختیار بیماران قرار گرفت.
    یافته ها
    اکثریت نمونه های پژوهش را آقایان، متاهل، باسواد و در گروه سنی با میانگین بالای 50 سال در آمد ماهانه 2750000 ریال، دارای 5 فرزند که اکثرا داروهای قلبی و دیابتی و گوارشی مصرف می کردند تشکیل داده اند. در ارتباط با سواد و مدت زمان صرف شده برای مراجعه به پزشک (018/0>p)، تجربه حمله قلبی و سن (0=P) و تجربه حمله قلبی با بیماری های همراهی که قابل کنترل می باشند، رابطه معنی داری مشاهده گردید(03/0>P).اکثریت نمونه ها (1/79%)در مورد علائم اولیه حملات قلبی اطلاعی نداشته اند. (49/51%) اولین مراجعه خود را جهت گرفتن درمان پزشک عمومی اعلام کرده اند. اکثریت نمونه ها در ابتدای حمله تعریق(4/78%) و درد سینه (7/77%) داشته اندو علائم حمله در صبح و شب اتفاق افتاده بود و میانگین اتلاف وقت جهت گرفتن درمان 8 ساعت و 36 دقیقه بوده است و اکثریت نمونه ها علت تاخیر در گرفتن درمان را عدم آگاهی از علائم حملات قلبی و بقیه احتمال رفع علائم ایجادی، دوری مسیر، وضعیت حمل و نقل ذکر نموده اند.
    بحث و
    نتیجه گیری
    از پژوهش حاضر به دست آمد هر چقدر میزان آگاهی از علائم حملات حاد قلبی بیشتر بوده مراجعه بیماران برای دریافت کمک در زمان کوتاهتری انجام گرفته است که این موضوع مطابق با فرضیه تحقیق می باشد.
    کلیدواژگان: آگاهی، سکته حاد قلبی، علائم بالینی
  • لادن محمدی یگانه، فریده باستانی، لیلی رحمت تژاد صفحه 81
    زمینه و هدف
    از آنجائیکه تغییرات خلقی همچون خلق منفی (افسردگی) و استرس بعنوان یکی از عوارض جانبی ناشی از مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری مطرح بوده که می تواند موجب قطع ناگهانی قرصها و بدنبال آن حاملگی های ناخواسته شود، لذا مطالعه ارتباط خلق منفی و استرس درک شده با متغیرهای دموگرافیک زنان می تواند تجویز موثرتر قرصها را در زنان مراجعه کننده فراهم آورده و و از قطع بی رویه این روش پیشگیری بدلیل عوارض عصبی بکاهد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط خلق منفی و استرس درک شده با عوامل دموگرافیک در زنان مراجعه کننده به درمانگاه های تنظیم خانواده و متقاضی مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری انجام شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه یک بررسی مقطعی بوده است. بدین صورت که خلق منفی و استرس درک شده زنان در قبل از شروع مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری بترتیب با استفاده از مقیاسهای PANAS و PSS سنجیده شد و سپس ارتباط متغیر های مذکور با متغیرهای دموگرافیک مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق، حجم نمونه 92 نفر بوده که به روش نمونه گیری مستمر و متناسب در مدت سه ماه در درمانگاه های تنظیم خانواده وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی انجام گردیده است. در تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی- تحلیلی استفاده شد و اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزارSPSS مورد بررسی قرار گرفت
    نتایج
    در این پژوهش، بر اساس آزمون آنالیز واریانس، اختلاف معنی داری در میانگین نمره استرس درک شده درگروه های مختلف شاخص توده بدنی وجود داشت و افراد چاق بالاترین استرس درک شده را نشان دادند. همچنین ارتباط معنی داری بین خلق و استرس درک شده بدست آمد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های مطالعه حاضر، افراد چاق بالاترین استرس درک شده را نشان داده و همچنین استرس درک شده متوسط و بالا نیز با خلق منفی و افسردگی مرتبط بوده است. لذا بر طبق مطالعات و شواهد موجود و با توجه به پیامدهایی که خلق منفی و استرس (بعنوان عوارض قرصهای پیشگیری از بارداری) بر زنان دارد پیشنهاد می گردد که با ایجاد برنامه های آموزشی مشاوره ای در درمانگاه های تنظیم خانواده جهت داشتن سبک زندگی بهداشتی، داشتن تغذیه سالم و پیشگیری از افزایش وزن و همچنین کنترل و مدیریت استرس، فرصت مناسبی را درجهت ارتقاء سلامت جسمی روانی و بهبود کیفیت زندگی در زنان کاندید مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری فراهم نموده و درنتیجه این قرصها را با اطمینان بیشتری تجویز نموده و از قطع بی مورد این روش و بدنبال آن حاملگی های ناخواسته جلوگیری شود.
    کلیدواژگان: سلامت زنان، قرصهای پیشگیری از بارداری، خلق، استرس درک شده، فاکتورهای دموگرافیک
  • حمیده پرتواعظم، لیلا مختاری، حبیبه پرتواعظم صفحه 89
    مقدمه
    یکی از بحرانی ترین دوره های زندگی یک دختر بلوغ و نوجوانی است که بدنبال آن مسئله شروع قاعدگی مطرح می شود از جمله تغییرات روانی مربوط به دوران قاعدگی می توان افسردگی را نام برد که شایعترین بیماری روانی زمان حاضر نیز می باشد. افسردگی یک عامل مهم در بروز ناراحتی های عاطفی و افکار مربوط به خودکشی است. و هدف از این پژوهش تعیین فراوانی و شدت افسردگی در دختران نوجوان دبیرستانهای دخترانه شهر خوی در سال تحصیلی 1387- 1386 می باشد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که تعداد 216 نفر از دختران نوجوان به ظاهر سالم دبیرستانهای شهر خوی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها دراین پژوهش پرسشنامه بود که دردو بخش تنظیم شده دربخش اول10 سوال مربوط به مشخصات فردی و خانوادگی واحدهای پژوهش ودر بخش دوم آزمون افسردگی زونگ مورداستفاده قرار گرفت وجهت تجزیه وتحلیل داده ها ازروش های آماری توصیفی و نرم افزار S.P.S.S استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان داد که 22% واحدهای پژوهش به درجات مختلفی از افسردگی رنج می بردند که در میان دانش آموزان افسرده 16% افسردگی خفیف، 6/4% افسردگی متوسط را داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    عدم تعادل و بی ثباتی عاطفی یکی از بارزترین ویژگی های دوره نوجوانی است و افسردگی یک عامل مهم در بروز ناراحتی های عاطفی و افکار مربوط به خودکشی است و با توجه به اینکه دختران امروز مادران آینده جامعه می باشند و سلامت روانی آنان پشتوانه تربیت فرزندان سالم خواهد بود لذا امروزه می توان از نقش پرستاران در مراکز بهداشتی درمانی و همین طور در آموزش و پرورش بعنوان مشاور در زمینه مسائل و مشکلات بلوغ و دوران نوجوانی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: افسردگی، نوجوانان، تست زونگ
  • خسرو حضرتی تپه، افشین برازش، حبیب محمدزاده، شهلا خشاوه صفحه 94
    مقدمه
    عفونتهای ناشی از انگلهای روده ای در کشور ما شیوع نسبتا بالایی دارند. آب، سبزیجات و مواد غذایی مهم ترین عواملی هستند که موجب انتقال این عفونتها می شوند. کارکنان حرف پزشکی از نظر آلودگی به این عوامل عفونی جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند از جمله کارکنان و شاغلین مراکز توانبخشی در اثر تماسهای مستقیم و عدم رعایت بهداشت فردی توانخواهان، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری ها واقعند. لذا تحقیق حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی و نگرش کارکنان مراکز توانبخشی ارومیه در مورد بیماری های انگلی و نحوه انتقال و چگونگی پیشگیری از آن، انجام گردیده است.
    مواد و روش ها
    در این بررسی توصیفی- تحلیلی، تمامی کارکنان مراکز توانبخشی خصوصی و دولتی شهر ارومیه انتخاب و اطلاعات لازم به کمک پرسشنامه ای که شامل اطلاعات زمینه ای، آگاهی و نگرش افراد است، اخذ گردید و با استفاده از آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته های پژوهش: میانگین سنی افراد 6/31 بود و 50% از کارکنان، عدم آگاهی خویش از بیماری های عفونی قابل انتقال بین افراد را ذکر کرده اند و تنها 27% آنان دوره های آموزشی در این رابطه را سپری کرده اند. همچنین 50% و 62% افراد، رضایت خویش را به ترتیب از شغل و عملکرد مسئولین، «در حد خوب» قید کرده اند و بقیه افراد (23% و 16%) در حد متوسط و (27% و 22%) در حد ضعیف اعلام نموده اند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به آگاهی و نگرش نسبتا ضعیف کارکنان مراکز توانبخشی ارومیه در رابطه با عفونتهای انگلی روده ای و اهمیت پیشگیری از آن، ضرورت دارد که کلیه پرسنل این مراکز از سطح آگاهی بالاتری در مورد این بیماری ها برخوردار باشند تا بتوانند با اقدامات پیشگیری و جلوگیری از انتقال آن به سایر افراد جامعه و بویژه افراد خانواده که بیشترین ریسک را در ابتلا به این بیماری ها دارند، بخوبی ایفای نقش کرده و بدین طریق در ارتقای سلامت جامعه گامی موثر برداشته شود.
    کلیدواژگان: آگاهی، کارکنان توانبخشی، انگلهای روده ای، ارومیه
  • مهتاب کرمی، فرحناز صدوقی صفحه 100
    مقدمه
    بیمه به معنای اطمینان یا ضمانت یا حفظ و نگهداری در برابر حوادثی است که بیم آنها می رود. بیمه درمانی موجب افزایش دسترسی عادلانه مردم به مراقبت های بهداشتی می گردد. در واقع هدف نهایی از بهبود نظام و روش بیمه های بهداشتی درمانی دستیابی بهتر به توسعه همه جانبه است.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی است که در سال 1386 انجام گرفت و جامعه آماری پژوهش 382 نفر از بیماران بستری بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای دو قسمتی بود که قسمت اول آن مربوط به بیمه اصلی و بخش دوم آن مربوط به بیمه مکمل بود که پایایی و روایی آن نیز سنجیده شد. برای تحلیل داده های پژوهش علاوه بر شاخص های موجود در آمار توصیفی از آزمون آماریchi- square هم برای تعیین رابطه معنی دار بین متغیرهای کیفی استفاده گردید که این تحلیلها با کمک نرم افزار SPSS-11.5 صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که افراد مورد مطالعه خدمات بیمه اصلی و مکمل را مطلوب دانسته و از آن راضی می باشند. همچنین بین میزان رضایت از خدمات بیمه ها و تحصیلات و جنس رابطه معنی داری وجود دارد (05/0P<).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به مشکلات موجود جهت افزایش کارایی و اثر بخشی نظام عرضه خدمات بیمه درمانی کشور لازم است وزارت بهداشت و درمان، عدالت در ارائه خدمات را تضمین نماید، روش پرداخت به ارائه کنندگان خدمات اصلاح گردد و نظام اطلاعات الکترونیکی جامع برای بیمه طراحی شود
    کلیدواژگان: بیمه اصلی، بیمه مکمل، بیمار بستری
  • پویا مظلومی، فریبا نان بخش، حمیده محدثی، ژاله نان بخش صفحه 106
    مقدمه
    طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت سلامت روان یعنی توانایی افراد برای برقراری ارتباطات هماهنگ و موزون با دیگران و تغییر و اصلاح محیط اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی می باشد. روانپزشکان نیز فردی را سالم می دانند که علاوه بر نداشتن بیماری جسمانی، اختلال روانی نداشته و در ضمن از افکار، احساسات، هیجانات، قضاوت و... سالمی برخوردار باشند. (1) سازمان جهانی بهداشت *وجود یک اختلال روان پزشکی را بزرگترین عامل خطر برای خودکشی می دانند و به این دلیل پیشگیری و درمان اختلالات روانی بدون تردید اثر مهمی در پیشگیری از خود کشی دارد. (2)از طرفی بیماری های جسمی نیز ارتباط مهمی با خودکشی دارند. بطوریکه 75-25 درصد تمام قربانیان خودکشی بیماری های جسمی داشته اند، علاوه بر بیماری ها – عوامل همراه آنها مثل تغییر قیافه، درد مزمن و عوارض ثانوی بیماری ها همچون گسیختگی روابط و از دست دادن موقعیت شغلی نیز اهمیت دارد. (3) خودکشی یکی از معضلات روانی – اجتماعی است که امروزه با توجه به پیچیده تر شدن تعاملات و ارتباطات در بیشتر جوامع رو به افزایش است. یکی از روش های فجیع اقدام به خودکشی روش خود سوزی است که در جوامع شرقی نسبت به جوامع غربی از شیوع بالایی برخوردار است. (4) شایعترین وسیله اقدام به خودکشی در میان زنان در استانهای غربی و جنوبی کشور خود سوزی می باشد. (5) بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی هر ساله در سراسر دنیا 400 هزار نفر دست به خودکشی می زنند. این عمل یکی از ده علل مرگ و میر در دنیا به شمار می رود. در برخی از پژوهش ها شایعترین علت مراجعه افراد زیر 50 سال به فوریت های پزشکی، اقدام به خودکشی بوده است. این عمل شایعترین علت مراجعه زنان و دومین علت مراجعه مردان (پس از حمله قلبی) به مراکز فوریتهای پزشکی بوده و یک عامل مهم پیش بینی کننده مهم مرگ ناشی از خودکشی در آینده است. (4) افسردگی و سوء مصرف مواد جزء مهمترین عوامل مخاطره آمیز خودکشی محسوب می شود (6و7). برخی از افراد اقدام کننده به خودکشی دچار اختلال روانی بوده و یا با مسائل اجتماعی پیچیده ای مواجه هستند. خودکشی با اختلالات روانی به ویژه افسردگی مرتبط است و* بین 70-50% قربانیان خودکشی از افسردگی اساسی در رنج بوده اند. به عبارت دیگر اختلالات خلقی مهمترین عاملی است که در خودکشی هر دو جنس نقش قابل ملاحظه ای دارد. (5) 40-20 در صد خودکشی ها در زنان هندی و مهاجر هندی از طریق خود سوزی است. در نقاط مختلف ایران از 39/1 الی 43 درصد خودکشی ها به طریق خود سوزی گزارش کرده اند از نظر ترکیب جنسی بیشترین درصد خود سوزی مربوط به زنان می باشد. گزارش موارد خود سوزی در بین پذیرش بخش های سوختگی و بیمارستانهای عمومی در غرب خاور دور نشان داده اند که درصد بالایی از آنها تاریخچه مراجعه به روانپزشک را داشته اند و از بیماری روانی شدید رنج می برده اند. (3)، به طور متوسط در هر چهار دقیقه یک نفر در جهان در اثر خودکشی می میرند، آمارهای سازمان جهانی بهداشت و سازمان های بهداشتی کشورها، نگرانی جهانی از* میزان خودکشی در جوانان را افزایش داده است. سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که در هر سال بیش از یک میلیون نفر بر اثر خودکشی می میرند، بطور میانگین روزانه 685 نفر از جمعیت چین با خودکشی جان خود را از دست می دهند. از هر 100 هزار جوان فنلاندی 45 نفر دست به خودکشی می زنند. در فرهنگ ژاپنی خودکشی– هاراگیری یک نوع شیوه افتخار آمیز قبول شکست است. (11) آمار خودکشی 43 و 37 در هر هزار نفر در هند و کشورهای کرانه غربی اقیانوس آرام گزارش شده است بنابر آمار بدست آمده زنان متاهل بیش از دختران مجرد اقدام به خودکشی های قطعی می کنند. خودکشی در ایران سومین علت مرگ است در حالی که در آمریکا با حدود 30 هزار خودکشی موفق سالانه مقام هشتم را داراست. طبق آمار سن خودکشی در ایران به زیر 19 سال رسیده و فراگیری قابل توجهی بین نوجوانان و جوانان داشته است. *سازمان بهزیستی کشور(1375)، طرح پیشگیری از خودکشی در استان ایلام با توجه به عوامل استر سورهای روانی – اجتماعی افراد مورد بررسی و ناتوانی آنان در یافتن راه حل برای مسائل و فقدان راهبردهای مقابله ای برای مدارا با عوامل استرس زای زندگی نقش آموزش بهداشت روانی (مهارتهای مقابله ای و مهارتهای زندگی) در محیط خانه، مدرسه و دانشگاه ها بیش از پیش دارای اهمیت است. (5) لذا با توجه به آمار بالای خودکشی در منطقه مخصوص‍‍ادر جوانان پژوهشگران بر آن شدند که پژوهش فوق را با هدف تعیین وضعیت سلامت روانی زنان با اقدام به خود سوزی بستری در بخش سوختگی بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه انجام دهند.
    مواد و روش ها
    مطالعه توصیفی مقطعی با هدف تعیین وضعیت سلامت روانی زنان با اقدام به خود سوزی بستری در بخش سوختگی بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه انجام گرفته است. جامعه پژوهش را کلیه خانمهایی که خود سوزی نموده و در بخش سوختگی بستری شده اند را تشکیل می داد.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای دو قسمتی که قسمت اول حاوی 16سئوال مربوط به مشخصات فردی و قسمت دوم 28سئوال استاندارد شده سلامت عمومی 28(GHQ) دارای چهار زیر مقیاس بود: زیر مقیاس اول (A): شامل موادی درباره احساس افراد نسبت به وضع سلامت خود و احساس خستگی آنهاست و نشانه های بدنی را در بر می گیرد. این زیر مقیاس، دریافت های حسی بدنی را که اغلب با برانگیختگی های هیجانی همراهند ارزشیابی می کند. پرسشنامه زیر مقیاس دوم (B): شامل مواردی می باشد که با اضطراب و بی خوابی مرتبط هستند.پرسشنامه زیر مقیاس (C): گسترده توانایی افراد را در مقابله با خواسته های حرفه ای و مسائل زندگی روز مره می سنجد و احساسات آنها را درباره چگونگی کنار آمدن با وضعیت های متداول زندگی آشکار می کند. چهارمین زیر مقیاس (D): در بر گیرنده موادی است که با افسردگی وخیم و گرایش مشخص به خودکشی مرتبط اند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار کامپیوتری SPSS و تهیه جداول فراوانی مطلق و نسبی، آمار توصیفی و تحلیلی انجام گرفت.نمره کلی هر فرد از حاصل جمع نمرات چهار زیر مقیاس به دست می آید. نمرات هر آزمودنی در هر یک از زیر مقیاس ها به صورت جداگانه مشخص و در زیر ورقه نوشته شده پس از آن نمرات چهار زیر مقیاس را جمع کرده و نمره کلی را به دست می آوریم.نمرات 14تا21 در هر زیر مقیاس (A_B_C_D) نشان دهنده وخامت وضع آزمودنی در نظر گرفته شد. داده های مورد نیاز در 48 ساعت اول مراجعه و به روش مصاحبه جمع آوری شده است.امتیازات حاصل از پاسخگویی به سوالات پرسشنامه به شکل 3-2-1-0 طبقه بندی گردیده است.
    یافته ها
    یافته ها حاکی از آن است که 61/ 47 درصد در گروه سنی 29-20سال و میانگین سنی نمونه ها 07/23 بود. 42/71 % واحد ها متاهل و بقیه مجرد بودند، اکثریت افراد (50%) سواد ابتدایی، در حالیکه میزان تحصیلات اکثریت همسران (40%) متوسطه بود. 58/92 درصد خانه دار، 33/43 درصد آنها دو فرزند داشتند. در اکثریت واحد ها (66/66 درصد) کمتر از 9 سال از ازدواج آنان می گذشت و 90 % زیر 20 سال ازدواج نموده بودند. 36/85 درصد نمونه ها از نظر درآمد مستقل نبوده و به همسرانشان وابسته بودند. همسران 57% نمونه ها اعتیاد به مواد مخدر داشتند، 08/69 درصد نمونه ها سابقه مراجعه به روان پزشک را نداشتند. 50% نمونه ها سابقه مصرف داروهای آرا مبخش را ذکر می کردند. 33/96% به وسیله نفت، 38/2 درصد با وسایل الکتریکی و 38/2 درصد با گازوئیل اقدام به خودکشی نموده بودند. 04/69 درصد نمونه ها فوت نموده و بقیه بهبود پیدا کرده بودند. از نظر درصد سوختگی 47/40 درصد نمونه ها بالاتر از 70%، 28/14 % نمونه ها 69-60 درصد 28/14 درصد بین 49-40 % سوختگی و... سوخته بودند. در بررسی سطح مربوط به مشکلات جسمانی 38/52 درصد از نمونه ها مشکلات جسمانی متوسط، 47/40 درصد مشکلات جسمانی زیاد و فقط 52/9 درصد مشکلات جسمانی کم داشتند. در مورد مشکلات جسمی بیشترین درصد مربوط به سردرد، از دست دادن انرژی بود. از نظر درجه اضطراب و بی خوابی 9/61 % اضطراب متوسط، 71/35% اضطراب شدید و فقط 38/2 % اضطراب خفیف داشتند. بیشترین درصد اضطراب و بی خوابی این بیماران مربوط به عصبی و بد خلق بودن و زود بر آشفته شدن بوده است. 52/59% از واحد های پژوهش از نارسا کنش و ری اجتماعی (اختلال عملکرد اجتماعی) رنج می بردند. در خصوص تعیین درجه افسردگی نتایج نشان داد که 28/64 % افسردگی شدید و بقیه افسردگی متوسط داشتند و در این قسمت بی ارزش دانستن خود، نا امید بودن، افکار خودکشی، آرزوی مرگ، و... بالاترین درصد را به خود اختصاص داده بودند. جدول شماره 2 بررسی ارتباط بین متغیرها را نشان می دهد همانطور یکه در جدول مشاهده می شود، آزمون آماری ارتباط معنی داری را بین سن و درجه افسردگی، سابقه مراجعه به روان پزشک و مشکلات جسمانی، اضطراب و بی خوابی و درجه افسردگی نشان داد. بین مصرف داروهای آرا مبخش، درجه افسردگی، اضطراب و بی خوابی و مشکلات جسمانی رابطه معنی دار آماری معکوس مشاهده شد و بین سن ازدواج، مشکلات جسمانی و اضطراب و بی خوابی نیز ارتباط معنی دار آماری مشاهده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های پژوهش حاکی از آن است که حدود 5/83 درصد واحدهای مورد مطالعه زیر 29 سال سن داشتند و این مورد با نتایج تحقیقات صولتی، قضا وی و ضرغامی همخوانی دارد. (4،12،3) همچنین اکثریت واحدهای مورد پژوهش (42/71%) متاهل و بیسواد یا دارای حداقل سواد ابتدایی (42/71%) بودند و اکثریت قریب به اتفاقشان (58/92%) خانه دار و این موارد با نتایج پژوهش های یوسفی، صولتی، و موسوی همخوانی دارد. (14،4،13) اکثریت افراد(90%) ازدواج زیر 20 سال و بیشتر از نیمی از آنان (66/66%) کمتر از 9 سال از ازدواجشان می گذشت که این نتایج مبین آن است که ازدواج در سنین پایین و در سالهای اول زندگی مشترک بیشتر تحت فشار قرار می گیرند و نشان می دهد که آموزش مهارت های زندگی در سالهای اول زندگی و مشاوره های قبل از ازدواج مهم می باشد. یافته های پژوهش نشان دهنده استفاده خودسرانه واحدهای پژوهش از داروهای آرا مبخش بدون تجویز پزشک می باشد و نتایج پژوهش دیبایی نیز موید این مطلب می باشد. (15) در رابطه با سلامت روان در چهار سطح مورد بررسی اکثریت قریب به اتفاق (85/92%) واحدهای پژوهشی مشکلات جسمانی به ویژه سر درد و از دست دادن انرژی را مطرح نموده اند که با نتایج تحقیق ضرغامی هماهنگ می باشد. (3)در بررسی سطح B 67/97% واحدها از اضطراب متوسط و شدید رنج می برند که این مورد با نتایج تحقیق قضا وی همخوانی دارد. (12) و در بررسی اختلال عملکرد اجتماعی نیز 52/59 درصد واحدها اختلال عملکرد اجتماعی متوسط و بقیه اختلال عملکرد شدید را داشتند. 28/64 درصد واحدها افسردگی شدید و بقیه افسردگی متوسط داشتند و تحقیقات یوسفی، قضا وی و ضرغامی نیز با این مورد مشابه بودند. (13،3)ارتباط معنی دار آماری بین درجه افسردگی و سن، سابقه مراجعه به روانپزشک، مشکلات جسمانی، اضطراب و بی خوابی مشاهده شد. این رابطه در مورد مصرف داروهای آرا مبخش با درجه افسردگی، اضطراب و بی خوابی و مشکلات جسمانی معکوس و رابطه معنی دار بین سن ازدواج، مشکلات جسمانی و اضطراب و بی خوابی مشاهده شد.
  • هاله اعجاز، رویا یاوریان صفحه 113
    هوش هیجانی به منزله توانایی درونی فرد در درک و هدایت هیجان ها به گونه ای که باعث ایجاد روابط موفقیت آمیز با محیط شود در نظر گرفته می شود و اگر دیگران نیز حضور داشته باشند درک و هدایت هیجانات آنها به گونه ای که باعث ایجاد روابط بین فردی موفقیت آمیز منجر می شود. هوش هیجانی جنبه های مهم زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد در این مطالعه به بررسی هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بر حسب پاره ای از ویژگی های فردی و پیشرفت تحصیلی پرداخته شده است.
    روش
    برای انجام این مطالعه در ابتدا 297 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به طور تصادفی انتخاب شدند. سپس این دانشجویان پرسش نامه هوش هیجانی را تکمیل نمودند در نهایت میانگین معدل سه ترم تحصیلی دانشجویان محاسبه شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که بین هوش هیجانی دانشجویان پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری تفاوت معنی داری وجود دارد ولی این تفاوت در مورد دانشجویان دختر و پسر بومی – غیر بومی معنی دار نبود. در این مطالعه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری یافت نشد.
    بحث: بر اساس نتایج این پژوهش لازم است توجهات ویژه ای به دانشجویان پیراپزشکی مبذول شود و پژوهش های دیگری به منظور پی بردن به عوامل موثر بر هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی انجام شود.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی
  • صفحه 120
|
  • M. Akbari_M. H Mohammadzadeh_M. Rajabpoor_A. Azimpoor Page 72
    Background and Aims
    Expressing pain is common in adolescent, however it needs more attention in children. Regarding that such studies are less, the purpose of this study was pain assessment in children.
    Materials and Methods
    This descriptive study was done in surgery units of three teaching hospitals - Child Care, Shohada, Imam Reza- in Tabriz, 2007. Data collection tools including children's pain check list that was completed by observation and individual interview with head nurses in all units. Validity of scale with content validity and r eliability of scale were evaluated by Cronbach alpha.
    Results
    Finding of this study showed the tool face for review was used only in one unit, But in other units, behavioral symptoms such as crying and malaise (75%) were considered. There weren’t any fact review or registration of pain in units. Acetaminophen was the most common drug for pain relief and distraction (%100), toys (%75) and placebo (%25) were the most common non-drug methods. For reducing pain during painful procedures, Lidocaine was used for embedding fully catheter and nasogastric tube in one of the units.
    Conclusion
    It seems that pain assessment and relieving pain are not well arranged. Therefore, it is necessary to prepare facilities for control of pain in children hospitals.
  • F. Bastani, L. Mohammadi Yeganeh, L. Rahmatnejad Page 81
    Background and Aims
    Mood changes such as negative mood (depression) and stress are considered as one of the main controversial side effects of oral contraceptive pills use leading to sudden discontinuation of pills and subsequent unwanted pregnancies. The aim of this study was to assess the negative mood and perceived stress, and their relation to demographic factors in women attending to family planning clinics and applicant for contraceptive pills use.
    Material and Method
    In this cross sectional study, negative mood and perceived stress were measured by the validated instruments of Positive Affect Negative Affect Schedule (PANAS) and perceived stress scale (PSS), before initiation of contraceptive pills use. Then the relation of mentioned variables with demographic factors was assessed. This study was conducted on 92 women who were recruited with continuously and convenience sampling method during three months in family planning clinics. In data analysis, analytic descriptive statistics and SPSS software were used.
    Results
    Using ANOVA test there were statistically significant differences in perceived stress scores mean in different groups of Body Mass Index (BMI) and obese women showed the highest perceived stress rate. In contrary, there were no significant differences between these variables and other demographic factors. Also the results showed significant relationship between mood and perceived stress.
    Conclusion
    The side effects of oral contraceptive pills in addition to those of sudden stopping of taking the pills need educational and counseling programs in order to teach stress management as a healthy lifestyle.
  • H. Partoazam, L. Mokhtari, H. Partoazam Page 89
    Background and Aims
    One of the most critical periods in a girl’s life is becoming adolescence and essentially puberty. Psychological changes may lead to depression that is the most prevalent mental illness today. Depression or depressive disorder is a very important factor on psychic troubles and suicidal attempts. The purpose of this investigation is to determining the frequency and intensity of depression among high schools girls in Khoy.
    Materials and Methods
    This investigation is a descriptive study which was performed on 216 apparently healthy adult girls chosen from Khoy high schools via haphazardly multi–process sampling. The research tool was a questionnaire being categorized into two parts. Statistical analysis of the data was done using SPSS.
    Results
    The investigation results show that 22% of investigation units suffer from depression in different degrees which among them 16% few and 46% average depression have.Conclusion and
    Discussion
    mental instability and lack of psychical balance is one the prominent characteristic of adulthood and depressionare very important factors in appearing mental troubles and suicidal thoughts. With regards to the fact that adult girls are future mothers and their psychical health is very important and also necessary for training children, therefore we can use nurses at health centers and also in educational system as counselors in connection with maturity matters and adulthood problems.
  • Kh Hazrati Tappeh, A. Barazesh, H. Mohammadzadeh, Sh Khashave Page 94
    Background and Aims
    Rehabilitation centers’ workers are in a high risk of acquiring intestinal parasitic diseases through their contact with patients who are not able to observe their personal hygiene. The aim of the present study is to assess the extent of their knowledge about parasitic diseases and their transmission routes and control measures.
    Materials and Methods
    A questionnaire was designed including questions about basic information, knowledge, and perception of staff of rehabilitation centers of Urmia and filled during interviews. The collected data were analyzed using statistical tests.
    Results
    The mean age of interviewed personnel was 31.6 years and 50% declared their unawareness on transmissible infectious diseases. Just 27% had attended courses on this regard. Also 50% and 62% were satisfied of their job and directors’ function, respectively. The answer of others to these two questions was moderate (23% and 16%) and weak (27% and 22%).
    Conclusion
    Considering relatively weak knowledge, training of rehabilitation centers’ staff on intestinal parasitic diseases and importance of their control seems to be essential. This way they would be able to stop transferring parasites to community and especially to their own family.
  • M. Karami, F. Sadoughi Page 100
    Background and Aims
    Insurance, in economics, is a form of risk management primarily used to hedge against the risk of a contingent loss. Insurance is defined as the equitable transfer of the risk of a loss, from one entity to another, in exchange for a premium, and can be thought of as a guaranteed and known small loss to prevent a large, possibly devastating loss. In fact, the final goal of improvement of insurance systems and methods is achievement to expansive development.
    Materials and Methods
    This is a cross-sectional study in which 328 inpatients participated. The data were collected by a questionnaire including two parts related to the main and complementary insurances. Then the data were analyzed through descriptive and analytic statistics such as percentage, means, SD, and chi square test using SPSS.
    Results
    The findings showed that the inpatients were satisfied from the main and complementary insurances and there was a significant correlation between satisfaction and personal factors such as sex and qualification (p>0/05).
    Conclusion
    Regarding the present problems it is essential to improve payment service of providers and plan the integrated information system. In addition, it is necessary for the Ministry of Health Care to insure equity to health services.
  • Zh Nanbakhsh, H. Mohaddesi, F. Nanbakhsh, P. Mazlomhi Page 106
    Background and Aims
    Psychiatric disorders are considered the most important factors behind suicides. According to W.H.O. about 400,000 people commit suicide every year in the world. Suicide is the third cause of mortality in Iran. This research is aimed to study the psychological state of self-immolated women being hospitalized at Imam Khomeini hospital in Urmia.
    Materials and Methods
    This study consisted of 42 women hospitalized due to self-immolation in 2002. A Questioner was used to gather the required information. The first part represented sixteen questions regarding personal data. On the second part twenty eight questions were extracted from the standard general health questioner (CHQ 28). All the victims were interviewed within the first 18 hours of their hospitalization. SPSS was used to analyze the data.
    Results
    The mean age of the sample was 23.01 years old, and 71.49% were married and mostly were illiterate. Almost all samples used tranquilizers and 59.52% suffered from social disorders. Major depression among the sample population stood as high as 64.24%. The correlation between between age, depression, health problems, and insomnia was significant.
    Conclusion
    The findings of this research show that special attention must be paid to young women Psychiatric consultation with the aim of improving life skills and teaching ways of coping with stress factors can be helpful
  • Yavarian, H. Ejaz Page 113
    Background and Aims
    Emotional intelligence is considered as a person’s innate ability to perceive and manage his own emotions in a manner that results in successful interactions with the environment and if others are present to perceive and manage their emotions in a manner that results in successful interpersonal interactions. Emotional intelligence may affect important aspects of life. In this study we investigated emotional intelligence in medical students of Urmia University considering some individual characteristics and educational achievements.
    Materials and Methods
    In this study at first 297 students of Urmia University of Medical Sciences were selected randomly. Then the students completed emotional intelligence questionnaire. Finally, we calculated grade point average of three educational semesters of the students.
    Results
    The results reveal that there is a significant difference among emotional intelligence of medical, paramedical, and nursing students but there is no significant difference between emotional intelligence of students related to sex whether native and nonnative. There is no significant correlation between emotional intelligence and educational achievement.
    Conclusion
    According to the results it appears as if special attention should be given to paramedical students of Urmia University and other studies are necessary for determining effective factors on emotional intelligence and educational achievement.