فهرست مطالب

دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی - سال چهارم شماره 3 (پاییز 1388)

مجله دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی
سال چهارم شماره 3 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/08
  • تعداد عناوین: 8
|
  • امیر کساییان، علیرضا ابدی، یدالله محرابی، علیرضا موسوی جراحی صفحه 1
    مقدمه
    نسبت بقای نسبی به عنوان برآوردی از بقای خالص معیار مناسب تری در مقایسه با بقای مشاهده شده و بقای علت ویژه برای تحلیل بقای بیماران سرطانی بر پایه اطلاعات مراکز ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت می باشد. امتیاز عمده این روش این است که به اطلاعات علت مرگ نیازی نداشته و بدین ترتیب متاثر از مسایل مرتبط با بی دقتی، عدم صحت و عدم دسترسی به گواهی های فوت و مسائل ناشی از درمان های پیچیده نمی باشد. این پژوهش با هدف برآورد و بررسی وضعیت بقای خالص بیماران مبتلا به سرطان پستان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    برای محاسبه نسبت بقای نسبی در این کوهورت تاریخی، بقای مورد انتظار بر اساس اطلاعات سالانه مرگ در کشور فنلاند، به عنوان جمعیت استاندارد، برآورد شده است و تعداد 662 بیمار زن با تشخیص سرطان پستان، بر اساس گزارش های پاتولوژی، که در دوره تقویمی 74-1369 به انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی مراجعه و تا پایان سال 1379 پیگیری شده اند مورد تحلیل قرار گرفته اند. در این پژوهش برای محاسبه نسبت بقای نسبی از روش دوم ادیرر استفاده شده است. داده های پژوهش با برنامه نویسی تحت نرم افزار SAS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج حاصله نشان می دهد بقای نسبی سه ساله برای گروه های سنی 44-15، 59-45 و 74-60 به ترتیب برابر 85%، 90% و 80% و برای گروه سنی بالاتر از 75 سال برابر 67% بسیار متفاوت از دیگر گروه هاست. برآورد بقای نسبی برای گروه سنی 59-45 برای دو سال متوالی تقریبا برابر با یک به دست آمد. برای برخی فواصل پیگیری برآورد بقای نسبی بیش از یک به دست آمد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج، احتمال بقا با افزایش گروه های سنی کاهش می یابد. این کاهش برای گروه سنی بالاتر از 75 سال قابل ملاحظه است. هم چنین در گروه های سنی با افزایش سال های پیگیری احتمال بقا ابتدا کاهش و سپس اندکی افزایش می یابد. برای گروه سنی 45 تا 59 نقطه درمان آماری قابل پذیرش است و بقای نسبی در برخی فواصل برای گروه سنی 45 تا 59 و 60 تا 74 بیانگر کیفیت پیگیری نامناسب می باشد.
    کلیدواژگان: بقای خالص، بقای نسبی، بقای علت ویژه، سرطان
  • سیده نسیم حبیب زاده، فرهاد رحمانی نیا، حسن دانشمندی صفحه 8
    مقدمه
    پوکی استخوان و چاقی، دو اختلال مهم ترکیب بدن، در حال شیوع می باشند و تحقیقات کمی ارتباط بین چاقی و چگالی استخوانی با فعالیت بدنی را در دختران چاق مورد بررسی قرار داده اند، بنابراین هدف از این پژوهش بررسی اثر برنامه پیاده روی در پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش چاقی در دختران چاق است.
    مواد و روش ها
    20 نفر از دختران چاق غیر ورزشکار به طور داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند و سپس به طور تصادفی به دو گروه 10 نفره شاهد و مداخله تقسیم شدند در (گروه شاهد kg/m2 6/3±9/30=BMI و در گروه مداخله: kg/m2 8/1±2/30=BMI). ابتدا و بعد از 2 ماه، چگالی استخوانی، ترکیب بدن و استروژن سرم آزمودنی ها اندازه گیری شدند. سپس گروه مداخله برنامه تمرینی را که شامل 30 دقیقه پیاده روی با شدت 75% - 50% ضربان قلب، 3 جلسه در هفته و به مدت2 ماه بود، انجام دادند. اطلاعات به دست آمده با آزمون آماری t مستقل و در سطح 05/0P< تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    نتایج این پژوهش نشان دادکه چگالی استخوانی در دو ناحیه ران و ستون فقرات در دو گروه مداخله و شاهد بعد از 2 ماه تغییر معناداری نداشتند (05/0
    کلیدواژگان: دختران چاق، پوکی استخوان، چگالی استخوانی، استروژن سرم، ترکیب بدن، پیاده روی
  • نادر فروز، آیت احمدی، فرناز فقیه، لیلا زارع، حمیده رشیدیان، مهدی احمدی صفحه 13
    مقدمه
    با توجه به این که تغذیه یکی از عوامل مهم و موثر بر سلامت و تندرستی است و این مساله در مورد دانشجویان حائز اهمیت بسیار زیادی است، این مطالعه عوامل اقتصادی- اجتماعی موثر بر وضعیت تغذیه دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز را بررسی می نماید.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی به روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی 405 دانشجو، انتخاب و با استفاده از پرسش نامه بررسی وضعیت تغذیه مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و نمودار لورنز انجام شده است. برای انجام آنالیزهای مربوطه از نرم افزار stata استفاده شد.
    نتایج
    مقادیر دریافتی کربوهیدرات، پروتئین، ویتامینB6، B12 و فسفر با (05/0>P) و مقادیر دریافتی ویتامین C، ویتامین A و آهن با (001/0>P) با جنسیت رابطه معناداری داشتند. مقادیر دریافتی ویتامین C و ویتامین A، فسفر و آهن با مقطع تحصیلی ارتباط معناداری داشتند. همبستگی مثبت بین تعداد سال های سکونت در خوابگاه با مقادیر دریافتی ویتامین C با (2/0=r و 001/0>P) و کلسیم با (1/0=r و 05/0>P) وجود داشت. درآمد خانوادگی با شاخص ترکیبی وضعیت دریافت ریزمغذی ها و درشت مغدی ها معنادار بود (014/0±054/0).
    نتیجه گیری
    در این مطالعه تحصیلات والدین و درآمد خانواده از عوامل موثر بر الگوی تغذیه دانشجویان بودند. هم چنین جنس به عنوان یک عامل تعیین کننده ای در دریافت بعضی ریزمغذی ها و درشت مغذی ها در دانشجویان ساکن خوابگاه عمل می کرد.
    کلیدواژگان: تغذیه، دانشجو، خوابگاه، نابرابری، نشانگرهای اقتصادی، اجتماعی
  • علی غلامی، رسول قره اغاجی، لیلا موسوی جهرمی، علی صدقیانی فر صفحه 19
    مقدمه
    بیماری سل یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین بیماری ها است که از سالیان دور با بشر همراه بوده است. میزان بروز سل در طی دهه های قبل مجددا افزایش یافته است. هدف این مطالعه، بررسی اپیدمیولوژیک سل ریوی طی سال های 1383 تا 1386 در شهرستان ارومیه می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی می باشد. که از اطلاعات پرونده های بیماران مبتلا به سل ریوی تشخیص داده شده طی سال های 1383 تا 1386 استفاده شده است. در این مطالعه از نرم افزار SPSS جهت آنالیز داده های جمع آوری شده استفاده شده است.
    نتایج
    بر طبق یافته های این مطالعه در طی سال های 1383 تا 1386، تعداد 248 بیمار مبتلا به سل ریوی در شهرستان ارومیه شناسایی شدند که از این تعداد 151 مورد اسمیر مثبت و 97 مورد اسمیر منفی می باشند (میزان بروز چهار ساله = 54/29 به ازای صد هزار نفر). میزان بروز از 55/6 در صد هزار نفر در سال 83 به 2/8 در صد هزار نفر در سال 86 افزایش یافته است. از نظر توزیع جنسی 164 نفر (1/66%) مذکر و 84 نفر (9/33%) مونث بودند. بین مبتلایان به سل ریوی اسمیر مثبت و اسمیر منفی از نظر سال ابتلا به بیماری و گروه های مختلف سنی تفاوت آماری معناداری مشاهده شد (05/0>P).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که میزان بروز سل ریوی اسمیر مثبت بیش تر از سل ریوی اسمیر منفی (تقریبا یک ونیم برابر) می باشد و میزان بروز سل ریوی طی چهار سال مورد مطالعه افزایش یافته است.
    کلیدواژگان: سل ریوی، اسمیر مثبت، اسمیر منفی، اپیدمیولوژی، ارومیه
  • محمد مهدی هزاوه ای، نیماه بحرینیان، محمدحسن انتظاری، اکبر حسن زاده صفحه 24
    مقدمه
    هدف از این بررسی تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در ناحیه 4 اصفهان است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش توصیفی و بر روی 120 نفر از دانش آموزان انجام شد. به منظور ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه ای افراد از پرسش نامه 3 قسمتی (مشخصات دموگرافیک- آگاهی- مدل بزنف) استفاده شد که 3 قسمت اول آن به وسیله خود گزارش دهی و قسمت عملکرد به وسیله مصاحبه تکمیل گردید. قسمت عملکرد نیز شامل یاد آمد 24 ساعته خوراک بود که در 3 روز و به وسیله مصاحبه تکمیل گردید.
    نتایج
    نتایج نشان می دهد که 5/37% دانش آموزان در مورد تغذیه سالم، آگاهی ضعیف داشتند در حالی که 90% از دانش آموزان عملکرد تغذیه ای نامطلوب داشتند. نتایج حاصل از قسمت های مختلف مدل بزنف نیز نشان داد که میانگین نگرش نسبت به ارزیابی رفتار 6/74، نگرش نسبت به رفتار 6/64، اعتقادات نرمی 8/72، نرم های انتزاعی 9/58، عوامل قادرکننده 2/54 و قصد رفتار 9/68 بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این مطالعه مشخص است که درصد کمی از نوجوانان از عملکرد تغذیه مطلوب برخوردارند و در بسیاری از موارد نیز عملکرد آن ها مطابق دانش تغذیه ای نیست؛ این یافته ها ضرورت مداخلات مداوم را بر اساس مدل بزنف در دانش آموزان نشان می دهد.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، عملکرد تغذیه ای، دانش آموزان راهنمایی، مدل بزنف
  • علی دادگری، امیر کساییان، گیتی آتش سخن، لیلا ناصری فدافن، لیلا دادور، مهرداد کلاته جاری صفحه 28
    مقدمه
    دستیابی به استانداردهای حرفه ای در علوم پزشکی و از جمله در حرفه مامایی از طریق حصول اهداف مهارت بالینی حرفه صورت می پذیرد. با توجه به اهمیت برنامه درسی بالینی، مطالعه حاضر با هدف تعیین نظرات دانشجویان و اساتید رشته مامایی در خصوص کفایت برنامه درسی بالینی در دستیابی دانشجویان به اهداف یادگیری پایه طرح ریزی و اجرا شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و در سال 1387 انجام گردید. نمونه های پژوهش شامل 57 نفر از دانشجویان سال آخر و 9 نفر از اساتید این رشته بودند. پرسش نامه پژوهش سه درس اختصاصی «بارداری»، زایمان«و»زنان«را با 39 گویه مورد سنجش قرار می داد. پاسخ های افراد شرکت-کننده در مقیاس لیکرت از کاملا تا اصلا متفاوت بود.
    نتایج
    بررسی و مقایسه دو گروه واحدهای شرکت کننده در پژوهش نشان داد که آن ها میزان دستیابی به اهداف آمورشی بالینی را به شکل متفاوتی ارزیابی نمودند. میانگین نمرات به خود در بین دانشجویان در سه درس فوق به ترتیب 2/18±0/65، 8/24±9/50 و 5/25±4/54 با نمره کل 6/20±7/58 بود. نتایج وجود اختلاف معنادار را بین نمرات دانشجویان و اساتید در سه درس مذکور نشان می دهد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج، به نظر می رسد که ایجاد تغییرات وسیع در محیط های بالینی و آموزشی نظیر جلب همکاری بیش تر پرسنل بالینی با سیستم آموزشی و دانشجویان، جلب پذیرش بیماران نسبت به مشارکت بالینی فعال تر دانشجویان در امر درمان ضروری باشد تا به احساس کفایت بیش تری در دانشجویان بیانجامد.
    کلیدواژگان: برنامه درسی بالینی، اهداف یادگیری پایه، دانشجوی مامایی، اساتید
  • محبوبه سترکی، صدیقه عسگری، پروین محزونی صفحه 34
    مقدمه
    آترواسکلروز عامل اصلی مرگ ومیر درجهان می باشد. سرکه سیب یک ترکیب آنتی اکسیدان است و دارای مصارف دارویی زیادی می باشد. در این مطالعه اثرات سرکه سیب بر تعدادی از عوامل خطر بیوشیمیایی و پیشرفت آترواسکلروز در خرگوش های هایپرکلسترولمیک بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    32 خرگوش نر نیوزیلندی به طور تصادفی به 4 گروه تقسیم بندی شدند: گروه رژیم معمولی، گروه رژیم پرکلسترول (1% کلسترول)، گروه رژیم پرکلسترول (1% کلسترول) و ml 5 سرکه سیب، گروه رژیم پرکلسترول (1% کلسترول) و ml 10 سرکه سیب. فاکتورهای MDA (مالون دی آلدئید)، oxLDL (LDL اکسید شده)، فیبرینوژن، فاکتور هفت (VII) و آپولیپوپروتئین های A و (ApoA ApoB) B، قبل از مداخله و در انتهای دوره (2 ماه) اندازه گیری شدند. در انتهای مطالعه، تشکیل رگه چربی در آئورت با استفاده از متد چکانوف در همه گروه ها تعیین و بررسی شد.
    نتایج
    مصرف هر دو دوز سرکه سیب موجب کاهش معنادار در سطح فاکتورهای فیبرینوژن، oxLDL، MDA، ApoB/ApoA، ApoB نسبت به گروه رژیم پرکلسترول شدند (05/0>P) ولی تاثیری بر ApoA نداشتند (05/0
    کلیدواژگان: سرکه سیب، آترواسکلروز، عامل خطر، مالون دی آلوئید
  • محمد امیری، احمد خسروی صفحه 41
    مقدمه
    هاری، بیماری عفونی دستگاه عصبی مرکزی است که همه پستانداران و انسان را مبتلا می کند. مطالعه حاضر به منظور بررسی اپیدمیولوژی بیماری هاری در شهرستان شاهرود صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی داده های مرتبط با کلیه موارد حیوان گزیدگی در شهرستان شاهرود در سال 1387 بر اساس اطلاعات موجود در دفاتر ثبت موارد حیوان گزیدگی شهرستان جمع آوری گردید.
    نتایج
    در طی سال 1387 کل موارد حیوان گزیدگی 588 مورد بوده که اکثریت آن ها (1/82%) مرد بوده و محل سکونت 7/35% افراد شهر و 3/64% روستا بود. تنها دو مورد از موارد حیوان-گزیده غیرایرانی بوده اند. میزان بروز در شهر 129 و در روستا 497 در صد هزار نفر گزارش شده که به طور معناداری بیش تر از شهر می باشد. از کل موارد مورد گزش، 159 نفر (27%) در شهر و 429 نفر (73%) در روستا مورد گزش حیوانات قرار گرفته بودند. نوع حیوانات گزنده در اغلب موارد سگ (1/79%) و گربه (6/12%) بوده و گرگ، روباه و شغال در 12 نفر از موارد به عنوان عامل گزش گزارش شده اند. همه موارد گزش، واکسیناسیون خود را کامل نموده و در 3/82% حیوان گزنده پس از 10 روز زنده و 2% مرده و 6/15% وضعیت حیوان گزنده پس از 10 روز نامعلوم گزارش شده است. میزان بروز سالانه حیوان گزیدگی در شهرستان، 246 در صدهزار نفر محاسبه گردید.
    نتیجه گیری
    حیوان گزیدگی هنوز یکی از مشکلات مهم بهداشت عمومی است که فعالیت های آموزشی همراه با بهبود همکاری های برون بخشی می تواند نقش به سزایی در کنترل موارد آن داشته باشد.
    کلیدواژگان: حیوان گزیدگی، اپیدمیولوژی، هاری، شاهرود
|
  • Amir Kasaeian, Alireza Abadi, Yadollah Mehrabi, Alireza Mousavi Jarahi Page 1
    Introduction
    In comparison with observed and cause-specific survival relative survival as an estimate of net survival has become a more preferred measure for the analysis of patients survival based on data from population-based-cancer registries. A major advantage of this measure is that information on the cause of death is not required thereby circumventing problems with the inaccuracy incorrectness and non-availability of death certificates and problems due to complicated cures. This research is carried out to estimate and investigate the net survival of breast cancer patients.
    Methods
    In order to estimate relative survival we used Finnish annual probabilities of death as a standard source to estimate expected survival in this study. Data consist of 662 breast cancer patients diagnosed at the Cancer Institute of Imam Khomeini Hospital during 1990-95 and followed up to the end of 2000. Data were analyzed using SAS software version 9.1.
    Results
    The results showed that the three-year relative survival for 3 age groups of 15-44 45-59 and 60-74 were 85 90 and 80% respectively whereas it was low for the age group of 75+ (67%). Following up the age group of 45-59 for two consequent years the estimate of relative survival ratio was obtained approximately one. For some intervals the follow-up estimate of relative survival was greater than one.
    Conclusion
    Based on the results survival following diagnosis of cancer has decreased with the increasing of age groups. It is also seen that with the increasing years of follow-up survival following diagnosis of cancer has first decreased and then a little increased. The decreasing rate for age group of 75+ is noticeable. The statistical cure point for the age group of 45-59 is acceptable but for the age groups of 45-59 and 60-74 the quality of following up is low in some follow-up intervals.
    Keywords: Net survival relative survival cause, specific survival breast cancer
  • Seyed Nasim Habibzadeh, Farhad Rahmani, Nia, Hasan Daneshmandi Page 8
    Introduction
    Osteoporosis and obesity two disorders of body composition are growing in prevalence. This is while a few studies have investigated the relationship between body composition and bone mass density (BMD) with physical activity in obese girls. Thus this study aims at investigating the effect of walking programs in preventing osteoporosis and reducing obesity in obese girls.
    Methods
    Twenty non-athlete obese girls volunteered to take part in this research. The participants then were randomly divided into two groups (Control: n=10 BMI=30.9±3.6 kg/m2 and experimental: n=10 BMI=30.2±1.8 kg/m2). The bone mass density body composition and serum estrogen of the participants were measured initially and after two months. Then the experimental group started a two-month exercise program which consisted of 30 minutes of walking with intensity of %50- %75 of heart rate three times a week. The data were analyzed through independent t-test (P
    Keywords: Osteoporosis Obese girls Body composition Bone mass density Serum estrogen walking
  • Fouroz Nader, Ayat Ahmadi, Farnaz Faghih, Leila Zare, Hamideh Rashidian, Mehdi Ahmadi Page 13
    Introduction
    Since nutrition is one of the important factors influencing health and well-being of people and it is also highly critical for students health this study investigates the impacts of socioeconomic determinants on nutrition status of the student who reside in Shiraz University of medical science dormitories.
    Methods
    In this cross- sectional study 405 students were selected through multistage sampling procedure and their nutrition status was investigated via a questionnaire. STATA statistical software (version 9.1) was used to analyze the data through one-way ANOVA.
    Results
    There was a significant relationship between receiving Carbohydrate Protein B6 & B12 vitamins Phosphate (P
    Keywords: Nutrition Student Dormitory Equity Socioeconomic Indicator
  • Ali Gholami, Rasoul Gharehaghaji, Layla Mousavi, Ali Sadaghiyanifar Page 19
    Introduction
    Pulmonary tuberculosis is one of the oldest and most well- known human diseases which have been with man since ancient times. The incidence of TB has been increasing over the past decades. The aim of this study was Epidemiological investigation of pulmonary tuberculosis in Urmia during 2004-2007.
    Methods
    The data for this deh1ive-analytic study was obtained from TB patients documented files diagnosed during 2004-2007. The data were analyzed using SPSS and WinPepi software.
    Results
    According to the findings of this study 248 Pulmonary TB patients (151 positive smears and 97 negative smears) were diagnosed during 2004-2007 (four-year incidence rate= 29.54 per 100000). 66.1% of the patients (164 persons) were males and 33.9% (84 persons) were females. The incidence rate of 6.55 in 2004 increased to 8.2 in 2007; this increase was not statistically significant however (Trend P.V=0.22).
    Conclusion
    The results of the study indicate that incidence rate of positive smear TB was higher than that of negative smear TB and disease incidence rate increased in the four- year period.
    Keywords: Pulmonary tuberculosis Positive smear Negative smear Epidemiology Urmia
  • Mohammad Mahdi Hazavehe, Nimah Bahreynian, Mohammad Hasan Entezari, Akbar Hasanzadeh, Asiyeh Pirzadeh Page 24
    Introduction
    This study aimed at determining the knowledge attitude and nutritional practice of female middle school students in district 4 of Isfahan.
    Methods
    This deh1ive study was performed on 120 female students. The data were collected through a three-part self-reported questionnaire (Demographic factors knowledge BASNEF Model). To investigate the nutritional performance the participants were interviewed to recall their previous 24-hour nutrition for three days.
    Results
    The results indicated that 37.5% of students had poor nutritional knowledge and 90% of the students had a poor nutritional practice. The results of the BASNEF part indicated that mean of belief and evaluation of behavioral outcomes was 74.6 attitude toward the behavior was 64.64 normative belief was 72.8 subjective norms was 58.9 enabling factors was 54.2 and behavioral intention was 68.9.
    Conclusion
    A low percentage of students had good nutritional practices and in majority of cases their nutritional practice does not accord with their nutritional knowledge and attitude. These results indicate the necessity of nutritional intervention in female students.
    Keywords: Knowledge Attitude Nutritional practice Middle school BASNEF model
  • Ali Dadgari, Amir Kasaeian, Giti Atash Sokhan, Leila Naseri, Fadafan, Leila Dadvar, Mehrdade Kalatehari Page 28
    Introduction
    Achievement of professional standards in all medical disciplines including midwifery is fulfilled via the achievement of goals in clinical education. Considering the importance of clinical curriculum this study was conducted to identify midwifery tutors and students point of view regarding the efficacy of the curriculum for the students to achieve the basic learning objectives.
    Methods
    This study was a deh1ive analytic research conducted in Shahroud University of Medical Sciences in 2008. Subjects of this study were 57 senior students and 9 tutors. The research instrument was a questionnaire consisting of 39 items covering basic clinical goals of three special courses namely "pregnancy" "delivery" and "obstetrics". Respondents replied to the items using a Likert-type scale ranging from "completely" to "not at all".
    Results
    Comparison of the two groups of this study showed that they rated differently the achievement of learning goals in midwifery curriculum. Means of scores rated by students in the three courses namely "pregnancy" "delivery" and "obstetrics" were 65.0±18.2 50.9±24.8 and 54.4±25.5 respectively with the total average of 58.7±20.6. The finding of this study indicated a significant difference between students and tutors point of view scores regarding the achievement of basic learning goals by students.
    Conclusion
    Based on these findings it seems necessary to conduct extensive modifications in educational clinical setting such as more collaboration between clinical staffs and educational personals and students insuring patients acceptance to students more active participation in the process of treatment to make students feel more competent.
    Keywords: Midwifery clinical curriculum Core learning goals Midwifery student Tutors
  • Mahbubeh Setorki, Sedighe Asgary, Parvin Mahzoni Page 34
    Introduction
    Apple cider vinegar is an antioxidant compound and it has many medical uses. In this research we have investigated effects of apple cider vinegar on some risk factors of atherosclerosis and on the development of atherosclerosis in hypercholesterolemic rabbit.
    Methods
    Thirty two male New Zealand rabbits were randomly divided into four groups: normal diet group high cholesterol diet group (%1cholesterol) %1 cholesterol with 5ml apple cider vinegar group and %1 cholesterol with 10ml apple cider vinegar group. The malondialdehyde (MDA) oxidized-LDL (oxLDL) fibrinogen factor VII apolipoprotein A (ApoA) and apolipoprotein B (ApoB) were measured before the experiment and at the end period (2month). At the end of study using Chekanov method fatty streak formation in aorta artery was determined in all groups.
    Results
    Using both doses of apple cider vinegar significantly decreased fibrinogen oxLDL MDA ApoB ApoB/ApoA VIIlevels in comparison with hypercholesterolemic diet (P0.05). Also consumption of apple cider vinegar induced significant decrease in atherosclerotic lesions in aorta artery compared to the hypercholesterolemic diet.
    Conclusion
    This study suggests that apple cider vinegar (as an antioxidant) might have some protective effects on biochemical risk factors of atherosclerosis.
    Keywords: Apple cider vinegar Atherosclerosis Risk factor MDA
  • Mohammad Amiri, Ahmad Khosravi Page 41
    Introduction
    Rabies is an infectious central nervous system disease that infects all mammals and man. This study aimed at investigating the epidemiology of animal bites in Shahroud.
    Methods
    In this deh1ive study all the data related to animal bite cases in shahroud in 2008-2009 were collected based on the data registration notebooks.
    Results
    A total of 588 cases of animal bite were reported in 2008-2009 the majority of whom (82.1%) were male. Of this total 35.7% were urban and 64.3% were rural. Just 2 of the cases were foreigners. The incidence rate of animal bite in the city was 159 (27%) compared to 429 cases (73%) in villages. Dogs and cats accounted for about 79.1% and 12.6% of the cases respectively. 12 cases were also wolf fox and Reynard bites. All cases have completed vaccination. In 82.3% of animal bites the biter was alive after 10 days and in 2% biters were dead and in 15.6% the biter reported invisible after 10 days. The incidence rate of animal bites in Shahroud was 246 in one hundred thousand.
    Conclusions
    Animal bites are one of the most important problems of public health. Educational activities along with the promotion of out- organizing cooperation can play a significant role in controlling this problem.
    Keywords: Aimal bite Edemiology Rbies Shahrood