فهرست مطالب

دو ماهنامه سلامت کار ایران
سال ششم شماره 3 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/12/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 1
  • حسنعلی بختیار نصرآبادی، سوسن بهرامی*، محمود کیوان آرا، مهرداد کلانتری صفحه 5
    زمینه و هدف

    امروزه برای دستیابی به سازمان های اثربخش، توجه به فاکتورهای کیفیت کاری از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی سطح شادی و عوامل موثر بر آن درکارکنان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد.

    روش بررسی

    برای انجام این مطالعه توصیفی، پیمایشی 144 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی از بین کلیه ی کارکنان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(401 نفر) انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از دو پرسشنامه محقق ساخته شادی وعوامل شادی آفرین داخلی و خارجی جمع آوری گردید. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آنها با روش ضریب آلفای کرانباخ محاسبه گردید. تحلیل یافته های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.

    یافته ها

    میانگین نمرات شادی و عوامل شادی آفرین خارجی کمتر از سطح متوسط بوده، لیکن میانگین عوامل شادی آفرین داخلی در سطح متوسط بوده است. همچنین بین میانگین نمرات شادی و نمرات عوامل شادی آفرین داخلی و خارجی بر حسب سابقه خدمت، مدرک تحصیلی و محل خدمت تفاوت وجود نداشته، لیکن نمرات شادی مردان بیش از زنان بوده است. ازطرفی میانگین نمرات عوامل شادی آفرین داخلی و خارجی در افراد متاهل بیش از افراد مجرد بوده است.

    نتیجه گیری

    ضرورت پرداختن به مقوله نشاط و عوامل ایجاد کننده آن از آنجا ناشی می شود که هم برای جامعه و هم برای نهادهای آن بسیار مهم است

    کلیدواژگان: شادی، عوامل شادی آفرین، کارکنان، دانشگاه اصفهان
  • محمد رنجبریان، فرشید رضایی صفحه 12
    زمینه و هدف
    شدت میدان های مغناطیسی و الکتریکی اطراف رایانه و تاثیر آن بر سلامت کاربران مورد بررسی قرار داده شد.
    روش بررسی
    شدت میدانهای مغناطیسی و الکتریکی اطراف 237 مانیتور به روش استاندارد Svensk توسط دستگاه الکترومغناطیس سنج (HI 3603) در فواصل 30، 50 و60 سانتی متر و همچنین در حالتهای مختلف مانیتور(فعال، نیمه فعال و غیر فعال) اندازه گیری گردید.
    یافته ها
    شدت میدان مغناطیسی و الکتریکی در فاصله 30 سانتی متر ی تقریبا بیشتر و در فاصله 50 سانتی متری مانیتورها در تمام موارد کمتر از استاندارد MA/m 20 (MPRII و TCO) و V/m 1 (TCO) بوده است.
    شدت میدانهای مغناطیسی مانیتورهای LCD در سمت عقب بیشتراز سایر جهت ها بود و بالعکس شدت میدانهای مغناطیسی مانیتورهای کاتدی درسمت جلو بیشتراز سایر جهت ها مشاهده گردید. تفاوت معنی داری در شدت میدانهای الکتریکی و مغناطیسی مانیتورها در حالت فعال نسبت به نیمه فعال مشاهده نشد.
    مقایسه علائم سندرم خستگی مزمن در بین گروه مورد و شاهد نشانگر شیوع بیشتر اکثر این علائم مثل آبریزش از چشم، سوزش چشم و خستگی در گروه مورد نسبت به گروه شاهد بود.
    نتیجه گیری
    در هنگام خرید مانیتورها می بایست به برچسب TCO توجه نمود و می بایست از روشن نگهداشتن غیرضروری مانیتور برای کاهش معنی دار میدان مغناطیسی و الکتریکی اجتناب نمود..
    کلیدواژگان: مانیتور، میدانهای مغناطیسی و الکتریکی، سندرم خستگی مزمن
  • علیرضا چوبینه، کاوه رحیمی، سلیمه توکلی منش، سید محمد حسینی، سید حمیدرضا طباطبایی صفحه 17
    زمینه و هدف
    سندرم تونل کارپ [1] (CTS) یکی از شایع ترین نوروپاتی های محیطی است. عواملی همچون حرکات تکراری دست و انگشتان، پوسچر نامناسب مچ دست و اعمال نیرو هنگام گرفتن اشیاء از جمله عوامل خطر مرتبط در ایجاد این سندروم است. در ایران مطالعات بسیار اندکی در خصوص تعیین مشاغل در معرض خطر صورت گرفته است، اما با توجه به این که در بسیاری از مشاغل و کارهایی که به صورت دستی انجام می گیرد حرکات تکراری دست و انگشتان زیاد است، پیش بینی می شود شیوع CTS بالا باشد. این مطالعه اپیدمیوژیک با هدف تعیین توزیع جنسی، سنی، شغلی و دست آسیب دیده در مراجعه کنندگان به بیمارستان های شهید چمران و نمازی شیراز صورت گرفته است.
    روش بررسی
    این تحقیق به روش بررسی غیر فعال و مطالعه داده های موجود در 305 پرونده بیمارانی که با تشخیص CTS در طی سالهای 81 تا 85 به بیمارستانهای چمران و نمازی شیراز مراجعه کرده بودند، انجام گرفت. متغیرهای سن، جنس، آدرس و تلفن این افراد از پرونده استخراج شد و در مرحله بعد با تماس با آنها (حضوری و تلفنی) جزئیات دقیق در خصوص شغل و وظایف شغلی ایشان تعیین گردید.
    یافته ها
    از 305 نفر جمعیت مورد مطالعه، 224 نفر زن(4/73%) و 81 نفر مرد(6/26%) بودند. سن این افراد از 14 تا 81 سال متغیر و میانگین آن 43 با انحراف استاندارد 83/14 سال بدست آمد. از کل جمعیت، تنها تماس با 286 نفر از بیماران موفقیت آمیز بود. از این تعداد، 169 نفر خانه دار (1/59%)، 45 نفر کار دفتری (7/15%)، 43 نفر کارگر (15%)، 16 نفر قالیباف (6/5%) و 10 نفر خیاط (5/3%) بودند. آسیب دیدگی شامل 176 مورد در دست راست (1/60%)، 77 مورد در دست چپ (3/26%) و 40 نفر در هر دو دست (7/13%) تعیین شد. عارضه در 194 نفر آنان منجر به عمل جراحی شده و در 111 مورد، درمانهای دیگر تجویز شده بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه حدود 74% موارد CTS در بین زنان وجود داشته است می توان چنین اظهار نمود که این قشر از جامعه به دلیل وضعیت جسمی و فیزیکی و نیز انجام کارهای ظریف و تکراری، بیشتر در معرض خطر می باشند. در بین مشاغل نیز حدود 60% موارد را خانه داران تشکیل می دادند. بنابراین، توجه بیشتر به زنان و نیز طراحی صحیح ابزار کار (به ویژه ابزار آشپزخانه) به منظور پیشگیری از این سندروم پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: سندرم تونل کارپ، آسیب های اسکلتی، عضلانی شغلی، آسیب های تجمعی ترومایی
  • مینا دهقانی، محمد ذوالعدل، شهرام بلندپرواز، زهرا کشتکاران، رضا محمودی، عباس جبارنژاد صفحه 24
    زمینه و هدف
    گستره وسیع حیطه فعالیت پرستاران و ماهیت بین رشته ای این حرفه سبب ایجاد ضربه شغلی در پرستاران شده و موجب تغییرات خلقی بویژه افسردگی در آنان می شود. از آنجا که سلامت و ایمنی بیماران با شرایط محیط کاری و سلامت اعضاء تیم درمانی همبستگی مستقیمی داشته لذا این مطالعه با هدف تعیین شدت افسردگی پرستاران شاغل در بیمارستان نمازی شیراز و عوامل مرتبط با آن اجرا گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، مشخصات جمعیت شناختی و مقیاس خودارزشیابی افسردگی زانگ تکمیل شده توسط 311 پرستار شاغل در بیمارستان نمازی شیراز به کمک نرم افزار آماری SPSS ویرایش11 و با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون مجذور خی و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در این پژوهش، 2/41 درصد واحدهای پژوهشی از خلق طبیعی برخوردار بوده و سایرین از افسردگی خفیف (4/42 درصد)، افسردگی متوسط(8/13 درصد) و افسردگی شدید(6/2 درصد) در رنج بوده اند. آزمون مجذور خی نشان داد پرستاران شاغل در بخشهای ویژه و اورژانس در مقایسه با پرستاران سایر بخشها سطوح بالاتری از افسردگی را تجربه نموده اند (001/0 P=). همچنین این آزمون ارتباط معنادار آماری را بین شدت افسردگی پرستاران و رضایتمندی آنان از خوابشان مورد تایید قرار داد(015/0 P=).
    نتیجه گیری
    شرایط کاری کنونی پرستاران. به گونه ای است که افزایش فشار های عاطفی و ایجاد افسردگی را به همراه دارد. به همین دلیل، پژوهشگران پیشنهاد می نمایند که دفاتر پرستاری بیمارستانها از فارغ التحصیلان روان پرستاری بهره جسته تا ضمن ارائه خدمات مشاوره ای، آموزشهای لازم در مورد شیوه های مقابله ای و مدیریت خلق منفی را نیز به پرستاران ارائه نمایند.
    کلیدواژگان: افسردگی، پرستار، بیمارستان، مقیاس خودارزشیابی افسردگی زانگ
  • حانیه سادات سجادی، مجید خامسی پور، اکبر حسن زاده، لیلا والی صفحه 32
    زمینه و هدف
    نیروی انسانی متعهد، وفادار و سازگار با اهداف و ارزشهای سازمانی که فراتر از وظایف و مسوولیت های شغلی فعالیت نماید، می تواند عامل مهمی در کارآیی سازمانی باشد (1). این پژوهش به بررسی وضعیت تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته است.
    روش بررسی
    مطالعه توصیفی تحلیلی حاضر به صورت مقطعی در سال 1387 انجام گرفت و جامعه آماری پژوهش کارکنان حوزه معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی ساده 73 به دست آمد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن تایید شده بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تحلیل گردید. در تحلیل اطلاعات حداقل میانگین امتیازات صفر و حداکثر آن 100 بود.
    یافته ها
    میانگین امتیازات تعهد تکلیفی 27/63، تعهد مستمر 28/50 و تعهد تکلیفی 33/60 به دست آمد. در مجموع نیز میانگین امتیاز تعهد سازمانی 45/58 محاسبه شد. همچنین تمایل به ترک خدمت کارکنان در سطح پایینی قرار داشت.
    نتیجه گیری
    بالابردن امنیت شغلی کارکنان، اصلاح نظامهای استخدامی و ساختارهای تشکیلاتی، جذب مدیران جدید از درون سازمان، غنی سازی شغلی، ایجاد تغییرات مثبت در فرهنگ سازمانی، ارائه آموزشهای مناسب و توجیهی قبل از استخدام و انتصاب و فراهم نمودن شرایط ادامه تحصیل، اجرای برنامه های تشویقی و توسعه مهارتهای شغلی کارکنان در افزایش میزان تعهد سازمانی و کاهش تمایل به ترک خدمت می تواند موثر باشد.
    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، ترک خدمت، کارکنان
  • عبدالحمید تاجور، ناصر هاشمی نژاد، علی جلالی، حمیدرضا غشقاوی صفحه 41
    زمینه و هدف
    در شغل نانوائی ریسک فاکتورهای بسیاری وجود دارند که می توانند باعث ایجاد اختلالات اسکلتی- عضلانی گردند.پیشگیری از بروز این اختلالات نیز مستلزم انجام ارزیابی جامعی از وضعیت های کاری با استفاده از روش های ارزیابی پوسچر می باشد. در این تحقیق از تکنیک شاخص OCRA که به عنوان یکی از کامل ترین روش ها جهت ارزیابی مواجهه نقاط انتهایی اندام فوقانی با حرکات تکراری محسوب می شود برای این منظور استفاده شده است
    روش بررسی
    در این تحقیق تلفیقی از چهار روش جمع آوری اطلاعات شامل روش مشاهده ای،مصاحبه،استفاده از پرسشنامه و چک لیست استفاده شد. تعداد 423 نمونه برای بررسی میزان مواجهه با شاخص OCRA به طور تصادفی و به شیوه نمونه گیری خوشه ایجمع آوری و جهت اثبات فرضیه ها ازآزمونهای کروسکال والیس،، تکرارسنجش و من ویتنی با نرم افزار SPSS15 استفاده گردید.
    یافته ها
    . نتایج حاصل از این تحقیق نشان دادند که بیشترین مقدار میانگین شاخص OCRA دست چپ و دست راست مربوط به وظیفه شاطری در نانوائی سنگک) 99 /14 OCRA INDEX=) می باشد و به طور کلی به ترتیب 5/56، 4/67، 3/77 و 75 درصد از کل وظایف کاری در نانوائی های تافتون دوار، تافتون سنتی، سنگک و باگت در ناحیه قرمز یا خطر قرار دارند. همچنین مشخص گردید که تنها، میانگین شاخص OCRA دست چپ و دست راست وظیفه های نان درآری،فروشندگی و نان درآر/فروشندگی با هم یکسان می باشند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه سطح ریسک اکثر وظایف کاری در هر چهار نوع نانوائی در ناحیه قرمز یا خطر قرار دارند و از آنجائیکه بیشتر افراد شاغل در این حرفه از نطر سنی جوان بوده و سابقه کاری کمی دارند لذا لازم است که هرچه سریعتر با در نظر گرفتن اقدامات کنترلی مناسب شرایط موجود اصلاح گردند.
    کلیدواژگان: OCRA Index، کارگران نانوائی، کنترل ارگونومیک، ارزیابی پوسچر، کار تکراری
  • محمدعلی مروتی شریف آباد، فاطمه جوزی، ابوالفضل برخورداری، حسین فلاح زاده صفحه 47
    زمینه و هدف

    افت شنوایی ناشی از تماس با صدای مضر یکی از مهمترین بیماری های شغلی است. درصد کارگرانی که در حضور صدای مضر از گوشی استفاده می کنندخیلی پایین است.مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با استفاده از گوشی حفاظتی در کارگران کارخانجات ریسندگی بافندگی شهر یزد بر اساس تئوری انگیزش محافظت انجام شد.

    روش بررسی

    در این پژوهش تحلیلی مقطعی، 280 نفر از کارگران کارخانجات ریسندگی بافندگی شهر یزد که در معرض صدای بالای 85 دسی بل قرار داشتند و به روش خوشه ایاز بین 3 کارخانه انتخاب شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه ای که بر اساس تئوری انگیزش محافظت طراحی شده بود، به روش مصاحبه اختصاصی با کارگر جمع آوری ومورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    5/42درصد از افراد مورد مطالعه همیشه از گوشی استفاده می کردند و 7/20درصد نیز اصلا استفاده نمی کردند. بین سن افراد ومیانگین نمره سازه های، شدت درک شده، حساسیت درک شده، کارآمدی پاسخ درک شده، و انگیزش محافظت، همچنین بین سابقه کار افراد و میانگین نمره سازه های شدت درک شده، کارآمدی پاسخ درک شده و حساسیت درک شده و نیز بین تحصیلات و میانگین نمره کارآمدی پاسخ درک شده، همچنین بین انگیزش محافظت ومیانگین نمره سازه های، حساسیت درک شده، خودکارآمدی درک شده کارآمدی پاسخ درک شده، هزینه های درک شده و رفتار همبستگی معنی داری وجود داشت.

    نتیجه گیری

    با توجه به همبستگی بیشتر سازه های تئوری، با انگیزش محافظت افراد در خصوص استفاده از گوشی، طراحی برنامه های آموزشی در چهارچوب این تئوری جهت افزایش انگیزش کارگران برای استفاده از گوشی حفاظتی مورد تاکید است.

    کلیدواژگان: گوشی حفاظتی، تئوری انگیزش محافظت
  • مجید معتمدزاده، ایرج محمدفام، یدالله حمیدی صفحه 55
    زمینه و هدف
    با وجود مزایای زیاد استفاده از خطوط انتقال مواد نفتی، این روش انتقال با درجات مختلفی از ریسک های بهداشت، ایمنی و زیست محیطی نیز همراه است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی ریسک نسبی خطرات یاد شده در خط لوله نفت کرمانشاه – سنندج می باشد.
    روش بررسی
    ابزار ارزیابی و مدیریت ریسک مورد استفاده در این مطالعه روش کنت مولبایر بود. در این روش ریسک نسبی بر اساس پنج پارامتر شاخص خسارت شخص ثالث، خوردگی، طراحی، بهره برداری نادرست و فاکتور نشت ارزیابی می شود.
    یافته ها
    با استفاده از الگوی روش ارزیابی و جمع آوری اطلاعات و داده ها و انجام آزمایشات مورد نیاز، امتیاز دهی نمرات ریسک سبب شناسایی 96 محدوده ریسک در طول خط لوله گردید. در این میان کیلومترهای 103+670، 101+384 و 100+860 به ترتیب با کسب نمرات ریسک نسبی معادل 9.91، 9.82 و 9.74 بعنوان کانونهای اصلی خطر و اولویتهای اصلی اقدامات پیشگیری و اصلاحی شناسایی شدند.
    نتیجه گیری
    نظر به اهمیت پیشگیری از بروز حوادث در خط لوله مورد مطالعه مراقبت و گشت زنی منظم در طول مسیر خط لوله، کنترل دقیق همپوشانی در حفاظت کاتدی خط لوله و استفاده از سیستمهای مخابراتی مناسب نظیر SCADA و یا فیبر نوری در سرتاسر طول خط از مهمترین پیشنهادات کنترلی در این مطالعه بود.
    کلیدواژگان: ارزیابی ریسک، ایمنی، خط لوله، کنت مولبایر، محیط زیست
|
  • H. Bakhtiyar Nasrabadi, S. Bahrami, M. Keyvanara, M. Kalantari Page 5
    Background And Aims

    Today for access to effective organizations, notice to the work quality factors is very important. The aim of this study is investigating the happiness level among the staff of the faculties in Isfahan University of Medical Sciences.

    Methods

    For achieving this descriptive, survey research, with random sampling, we selected 144 persons among 401 persons of the staff of the faculties in Isfahan University of Medical Sciences. Data gathered with two researcher-made questionnaires are happiness, internal and external happiness factors. Validity of the questionnaires calculated with validity of the content and their reliability calculated with Kranbakh Alpha coefficients method. Analysis of the results accomplished in two levels of descriptive and inferential Statistics.

    Results

    The mean of happiness scores and external happiness factors were less than the average level, but the mean of internal happiness factors were the average level. So, there are not meaningful difference between the mean of happiness scores and internal and external happinessfactors scores depend on education, experience, and work department, but men happiness scores are more than women happiness scores. On the other hand the mean of internal and external happiness factors scores in married people are more than single.

    Conclusion

    Necessity of happiness investigating and their factors are both important for community and its institutions.

  • M. Ranjbarian, F. Rezaee Page 12
    Background And Aims
    Intensity of Magnetic and Electric fields around visual displayterminals and its association on health effects were studied.
    Methods
    magnetic and electric fields intensities around 237 VDTs at distances 30¡50¡ 60 cm and different operating conditions (active¸ screen saver¸ shut down) with use of HI-3603 device according to Svensk standard method were monitored.
    Results
    magnetic and electric fields Intensities at 30 cm were higher than standard and at 50 cm Monitors in all measurements were lower than standard (20mA/m MPRII, TCO) and (1V/m,TCO) Magnetic fields intensities of LCD monitors in rare side were higher than all other directionsand rise versa intensities of magnetic fields of cathodiC monitors were in front than other sides. Differences of magnetic and electric fields intensities were not significant in various operating conditions (screen saver and active operation). Comparison of chronic syndrome of exhaustion in two groups of case and control, demonstrated higher of prevalence of symptoms such as shedding tears, eye irritation and fatigue in case rather than control group.
    Conclusion
    at time of procurement of monitors TCO standard label should be noticed. During recess times, monitors should be turned off in order to reduce exposure to electric and magnetic fields.
  • A. Choobineh, K. Rahimi, S. Tavakoli Manesh, S.M. Hosaini, S.H. Tabatabaei Page 17
    Background And Aims
    Carpal tunnel syndrome (CTS) is one of the most common peripheral neuropathies. Common risk factors of CTS include hand repitetive movements, awkward posture of wrist and forceful exertions. In Iran, little study has been conducted to determine occuopations associated with high prevalence of CTS. Since many manual occupations involve repititive hands and fingers motions, high prevalence rate of CTS is predicted. This epidemiological study was carried out to determine sex, age, occupation and prominant hand distribution of CTS among patients with CTS refering to Chamran and Nemazi hospitals, Shiraz.
    Method
    In a passive survaillance, data were collected from 305 files of patients with CTS refering to Chamran and Nemazi hospitals from 2002 to 2006. Age, sex, address and phone number of the patients were taken from their files. In the next stage, they were contacted eitherby person or by telephone and detailes about their occupations and tasks were asked.
    Results
    Among 305 studied cases, 224 were female (73.4%) and 81 were male (26.6%). Patient's age ranged from 14 to 81 years with mean of 43±14.38 years. Totaly, 286 of paitients were contacted. Among contacted cases, 169 were housewives (59.1%), 45 were office employees (15.7%), 43 were workers (15%), 16 were weavers (5.6%) and 10 were taylors (3.5%). Number of CTS cases in right, left and both hands were 176 (60.1%), 77 (26.3%) and 40 (13.7%), respectively. Surgical procedure were conducted on 194 of cases. Other types of treatments were administrated for the remain 11 cases.
    Conclusion
    Since 74% of CTS cases were observed in female, it could be declared that due to physical body condition and execution of precise repititive tasks, women were more at risk of CTS. Among occupations, 60% of cases occured in housewives. Based on the results, in order to prevent CTS occurence, it is recomended to pay more attention to women and desiging appropriate hand tools (particularly hand tools used in kitchen).
  • M. Dehghani, M. Zoladl, Sh. Boland-Parvaz, Z. Keshtkaran, R. Mahmoudi, A. Jabbarnejad Page 24
    Background And Aims
    The extensive domains of Nurse's activities and Nursing nature as interdisciplinary science can cause Work pressure and mood disturbance especially depression in Nurses. According to this fact that patient safety was correlated with work place situation and well being of health care providers, this study was aimed to determine Nurse's depression and its associated factors in Namazi Hospital of Shiraz University of Medical Sciences.
    Methods
    Participants in this descriptive cross sectional study were 311 Nurses who work in Namazi Hospital of Shiraz University of Medical Sciences. In this research, the data collecting tools were Zung Self-Rating Depression Scale and demographic information form. These data were analyzed by SPSS.win 11 software with using descriptive and inferential statistic such as Chi-square and one way ANOVA.
    Results
    Findings indicate that 41.2% of Nurses are normal and the others suffer from mild (42.4%), moderate (13.8%) and severe depression(2.6%).Analyses using Chi-square showed that depression intensity of Nurses who work in emergency ward and critical care units were more than depression level of the rest(P=0.001). Also, there was significant statistical relationship between depression severity and Nurse's satisfaction of their sleep (P=0.015).
    Conclusion
    Current Nursing work place situation can cause emotional strain and depression. Thus researchers suggest that Hospital Nurse Offices should be use the psychiatric mental health nurse for consult services and education to nurses about coping strategies and management of depressed mood.
  • H. Sajadi, M. Khamesipoor, A. Hassanzadeh, L. Vali Page 32
    Background And Aims
    Organizational commitment has left a considerable impact on work output of employees as well as on many of their behaviors. On one side one of the issues affecting job behavior of employees and has increasingly become problematic for organizations is Job quitting. This study aimed to survey the Organizational commitment and Job quitting at Isfahan University of Medical Sciences.
    Methods
    This cross-sectional study was carried out in 2008. The staffs of Administrative Vice-Chancellery of Isfahan University of medical sciences were our statistical population. Data were collected by questionnaire that its validity and reliability was tested in past studies. Date was analyzed by SPSS software.
    Results
    The score of organizational commitment was gained 58.45. The score of affective commitment was 63.27 (first rank), continuance commitment was 50.28 (third rank) and normative commitment was 60.33 (second rank). The maximum score was 100. Furthermore job quitting was in low level.
    Conclusion
    Providing more job security, reforming the employment systems, job enrichment, making some positive changes in organizational culture, holding appropriate training and socializing courses, skill development programs and providing more facilities for staffs are useful to increase commitment and decrease Job Quitting.
  • Ah. Tajvar *, N. Hasheminejad, A. Jalal, H.R. Ghashghav Page 41
    Background And Aims
    the musculoskeletal disorders over a large percent of occupational diseases; therefore, in order to protect workers from such disorders, there is a need to evaluate workers positions at work in different jobs. There are several methods to evaluate risk factors causing work -related musculoskeletal disorders. this study perform on bakers population of four different types of bakeries(Tafton davar,Tafton sonnati,sangak and baget) and we evaluated WMSDs causal risk factors by OCRA Index technique.
    Methods
    In this research four data gathering methods including observational, interview, questioner and check list were utilized. Totally 423 samples by proportional cluster sampling method collected and we used spss15 soft ware for statistical analysis
    Results
    The results of this investigation demonstrated that maximum mean value of OCRA index in left and right hands were related to shatery task in sangak bakery (OCRAI index=14.99).finally,56.5,67.4,77.3 and 75 percent of all tasks at Tafton davar,Tafton sonnati,sangak and baget bakeries respectively were in the red area also our results showed that only, left and right hands OCRA index means of nandari, forushandegi and nandara/forushandegi tasks were equivalent.
    Conclusion
    with regarding to this point that major of tasks in the bakery job locate in the red zone therefore attention to this problem is necessary and use of ergonomics controls to eliminate or reduce exposure of workers to the ergonomics stressors associated with the development of WMSDs is recommended
  • M.A. Morowatisharifabad, F. Jowzi, A. Barkhordi, H. Falahzadeh Page 47
    Background And Aims

    Noise-Induced Hearing Loss (NIHL) is an important occupational disorder. High percentage of workers in occupational environments did not use the hearing protection device against harmful noise. This study was carried out to study factors related to worker's use of Hearing protection Device in Knitting & spinning factories of Yazd city based on protection motivation theory.

    Methods

    In this cross-sectional analytical study 280 workers of the knitting & spinning factories of Yazd City who exposed to harmful noise (over 85dB) selected among the three factories by cluster sampling. The data gathered via exclusive interviews with selected workers using the questionnaire designed based on protection motivation theory and were analyzed

    Results

    42/5 percent of workers permanently used hearing protection devices, and 20/7 percent of workers never use.There was a significant correlation between the age of workers and the mean score components of PMT; perceived severity, perceived vulnerability, perceived response efficacy and protection motivation. There was also a significant correlation between the work experience and the mean score of PMT factors; perceived severity, perceived response efficacy and perceived vulnerability. Also there was a significant correlation between worker's education level and the mean score of perceived response efficacy and there was a significant correlation between protection motivation and the mean score components of PMT; perceived vulnerability, perceived self-efficacy, perceived response efficacy, perceived costs and behavior

    Conclusion

    Regarding the significant correlations between the more constructs of PMT and protection motivation of workers for using hearing protective device, designing educational program based on PMT to increase hearing protection devices usage among workers is recommended.

  • M. Motamedzadeh, I. Mohamadfam, Y. Hamidi Page 55
    Background And Aims
    Using pipelines for oil products transportation involves ranges of safety, health and environmental risks, this option however, is dominant with numerous advantages. The purpose of this study was; relative risk assessment of abovementioned risk in Kermanshah-Sanandaj Oil Pipeline.
    Methods
    The method used in this study was Kent Muhlbauer method in which relative risk was assessed using third-party damage, corrosion, design, incorrect operations and leak impact factor.
    Results
    Once applying this method, collection of required data and performing needed experiments, scoring results showed 96 risk segments along the pipeline length in which lengths 100+860, 101+384 and 103+670 had relative risk scores 9.74, 9.82 and 9.91 respectively and therefore these segments were identified as focal risk points and priority for improvement actions.
    Conclusion
    Regarding importance of pipeline failure, inspection and regular patrol along the pipeline route, precise control of cathodic protection of pipeline and using communication technologies such as SCADA or optical fibers along the pipeline route were amongst the most important control action suggested by the study.