فهرست مطالب

مطالعات راهبردی زنان - پیاپی 46 (زمستان 1388)

فصلنامه مطالعات راهبردی زنان
پیاپی 46 (زمستان 1388)

  • عدالت جنسی
  • تاریخ انتشار: 1388/11/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • نصرالله آقاجانی صفحه 7
    نخستین موج فمینیسم در اواخر قرن نوزده با ویژگی تلاش برای کسب حقوق مساوی به ویژه حق رای پدید آمد. فمینیسم لیبرالی در این مرحله با استدلال بر اشتراک ماهیت انسانی یا «جوهره مشترک انسانی» یا برتری ارزش های زنانه و با صرف نظر از تفاوت های جنسیتی، به دنبال برابری منزلت و نقش زن در مقابل مرد، بود. حوزه فعالیت موج دوم به عرصه های مختلف خانواده، کار و نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی تعمیم یافت. موج سوم هم بیشتر از دیدگاه پست مدرن، تحولات نظام سرمایه داری و رویکرد افراطی موج دوم متاثر است. در این سه موج عدالت جنسیتی جایگاهی ندارد و با تکثرگرائی نمی توان مبنائی برای عدالت ترسیم نمود. در این نوشتار ضمن نقد و بررسی نظریه تساوی به تبیین دیدگاه اسلامی و شاخصه های عدالت جنسیتی پرداخته و معلوم می شود در اسلام درحالی که تفاوت ها نادیده گرفته نشده، تبعیض هم تجویز نمی شود.
    کلیدواژگان: فمینیسم، جنسیت، عدالت جنسیتی، تفاوت جنسیتی
  • محمد جواد رودگر صفحه 49
    تحقق عدالت در رویکرد سیاسی اسلام که همواره براساس قابلیت ها و توانمندی های ذاتی هر یک از دو جنس، در ضمن یکتا انگاری هر دو جنس در عرصه حقوق انسانی، تکالیف و وظائف متناسب با آن را بر دوش زن و مرد می گذارد، اقتضای آن دارد تا در شرایطی که ویژگی های انسانی در معادلات سیاسی تاثیرگذار است، هر دو جنس یکسان و فارغ از تفاوت های موجود در عرصه عمومی و سیاست حضوری فعال داشته باشند. این نوشتار در راستای تبیین محوریت مقوله عدالت در تامین پیوند جنسیت با عرصه سیاست، نخست معنا و مفهوم عدالت در رویکرد جنسیتی و در ادامه مسئولیت های فردی و اجتماعی زنان را تبیین نموده و برخی از شبهات پیرامون عدم حضور سیاسی اجتماعی زنان را بیان و پاسخ های مستدل به آن داده شده است. به نظر می رسد، بهترین راه برای تحقق عدالت جنسیتی، پذیرش نقش اجتماعی زن در کنار توانمندی های سرشار وی در عرصه خصوصی است که زمینه ساز تعامل جنسیت با سیاست می باشد.
  • مسعود آذربایجانی صفحه 81
    عدالت جنسیتی به معنای رعایت تناسب زنان و مردان در دسترسی به همه امکانات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است به گونه ای که در حق هیچ کدام ستم یا اجحافی نشود. اشتغال نیز عمدتا به کارهای تمام وقت، دارای مزد و بیرون از خانه اطلاق می شود. در این مقاله با نگاهی علمی به موضوع اشتغال از دیدگاه اسلام پرداخته شده و دیدگاه ها و نظریه های جامعه شناسان و فمینیست ها نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفته و معلوم می شود؛ اشتغال زنان حقی است که تحت ضوابط کلی اشتغال می باشد. این ضوابط عبارتند از: تناسب شغل با ویژگی های زنانه، رعایت حجاب، عفاف و عدم اختلاط، عدم تعارض شغل زن با حقوق شوهر و وظیفه مادری؛ بر این اساس شاخص عدالت جنسیتی در اشتغال زنان از دیدگاه اسلام همان رعایت معیارها و موازین اسلامی می باشد. در این نوشتار الگوی اشتغال نیمه وقت زنان که تناسب با عدالت جنسیتی دارد، برای زنان پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: عدالت، جنسیت، اشتغال زنان، اسلام، خانواده
  • مهدیه سادات مستقیمی صفحه 117
    اغلب جریانات فکری فمینیستی به ویژه فمینیست های فرامدرن بین دانش و معرفت زنانه و مردانه تفکیک کلی قائل می شوند و معتقدند بسیاری از دانش ها و معرفت شناسی های رایج با رویکردی مردانه سرشته شده و معتقدند در عدالت جنسیتی باید همه سطور دانش و معرفت بر اساس توجه به مسائل جنسی و جنسیتی بازخوانی شود. در این نوشتار مبانی معرفت شناسی این دسته از فمینیست ها، با تاکید بر مباحث قرآنی (در حوزه معرفت شناسی قرآنی، شناخت شناسی شناختی قرآن و الگوی خاصی از معناشناسی قرآنی) نقد گردیده و آراء اندیشمندان مسلمان نظیر ملاصدرا، سهروردی و ابن عربی، مبنای تفکیک کلی بین دانش و معرفت زن و مرد نقد و تحلیل شده و معلوم می شود عدالت جنسیتی، مقتضی جدا نمودن معرفت زن از معرفت مرد نیست.
    کلیدواژگان: فمینیسم، معرفت شناسی، مبانی شناخت شناسی قرآنی، معناشناسی قرآنی، فلسفه
  • محمدتقی فعالی صفحه 156
    «لیندا نیکلسون» در مقاله خود با عنوان «جنسیت» به تفکیک میان دو واژه «جنس» و «جنسیت» پرداخته و تعارض بنیادین میان دو دیدگاه فمینیسم و ذات گروی را مطرح می کند. وی با طرح چندین ایراد که توسط فمینیست ها مطرح شده است به بحران تعریف «زن» می پردازد و در نهایت راهی برای برون رفت ارایه می کند. در بخش دوم ضمن نقد دیدگاه های فمینیسم که در مقاله نیکلسون بیان شده، به تبیین دیدگاهی با عنوان «ذات گروی الهی» پرداخته شده است. این دیدگاه مبتنی بر حقوق طبیعی و تفاوت های واقعی میان دو جنس زنانه و مردانه بوده و معتقد است باید نقش فطری زنانگی و مردانگی را پذیرفت؛ این دیدگاه در واقع عبور از ذات گروی طبیعی به ذات گروی الهی بوده و تناسب با عدالت جنسیتی را در نظر دارد.
    کلیدواژگان: جنس، جنسیت، حقوق طبیعی، ذات گروی، شبکه درهم تنیده
  • نهله غروی نایینی صفحه 196
    تصمیم گیری و تعیین قوانین و مقررات جامعه ها به فرمان خداوند یکتا و خالق انسان هاست که به عهده پیامبران خود و جانشینان آنها نهاده است تا اوامر الهی و احکام و قوانین را در جامعه پیاده نمایند. پذیرش و عدم پذیرش حکمرانی فرستادگان الهی، نقش سیاسی هر فرد در جامعه است. زنان مسلمان با پذیرش دین اسلام و نبوت و رهبری رسول خدا(ص)، اطاعت آن حضرت را گردن نهاده و در فرمایشات و حرکت های سیاسی آن جناب با همراهی یا عدم همراهی، مشارکت یا مخالفت خود را ابراز داشتند. این مقاله به تبیین حرکت های سیاسی زنان صدر اسلام پرداخته و نمونه های همراهی یا عدم آن را با رهبری جامعه نشان داده است.
    کلیدواژگان: مشارکت سیاسی، زنان صدر اسلام، بیعت رهبر
  • مجتبی عطارزاده صفحه 225
    تحقق عدالت در رویکرد سیاسی اسلام که همواره براساس قابلیت ها و توانمندی های ذاتی هر یک از دو جنس، در ضمن یکتا انگاری هر دو جنس در عرصه حقوق انسانی، تکالیف و وظائف متناسب با آن را بر دوش زن و مرد می گذارد، اقتضای آن دارد تا در شرایطی که ویژگی های انسانی در معادلات سیاسی تاثیرگذار است، هر دو جنس یکسان و فارغ از تفاوت های موجود در عرصه عمومی و سیاست حضوری فعال داشته باشند. این نوشتار در راستای تبیین محوریت مقوله عدالت در تامین پیوند جنسیت با عرصه سیاست، نخست معنا و مفهوم عدالت در رویکرد جنسیتی و در ادامه مسئولیت های فردی و اجتماعی زنان را تبیین نموده و برخی از شبهات پیرامون عدم حضور سیاسی اجتماعی زنان را بیان و پاسخ های مستدل به آن داده شده است. به نظر می رسد، بهترین راه برای تحقق عدالت جنسیتی، پذیرش نقش اجتماعی زن در کنار توانمندی های سرشار وی در عرصه خصوصی است که زمینه ساز تعامل جنسیت با سیاست می باشد.
    کلیدواژگان: عدالت، فمینیسم، حضور سیاسی، قضاوت، حکومت
  • آمنه آیتی صفحه 269
  • مریم زیارتی صفحه 286
|
  • Nasrullah Agha Jani Page 7
    At the end of the 19th century، the first move of Feminism was made chiefly to gain the right to vote. At this stage، Liberal Feminism by stressing on the human nature of both or “united human essence” or superiority of women values called for equality in the role and status of men and women regardless of gender differences. The disposition in the second phase paid more attention to the various domains of family and developing theories in the humanities field. The third phase was affected more by postmodernism and capitalism as well as the fanatic disposition of the second phase. These three attitudes didn’t have room for gender justice and with their multiplicity any foundation for justice was not attainable. In this paper، Feminism is scrutinized and criticized and in doing so Islamic views on the matter were presented revealing the aspects of gender equality in Islam and the fact that Islam takes into consideration gender differences but prohibits gender discrimination.
  • Mohammad Jawad Roudgar Page 49
    Justice in language has several meanings such as: equity and equilibrium، equality in similar conditions، difference in different conditions، giving the right to the rightful person and putting things in their right place. This article investigates the concepts of justice and gender as viewed by Allameh Tabatabaei and Martyr Muttahari. It shows that the unique system of laws in creation، purposeful Divine acts، strong connection between; rights and obligation، right and justice and unity in nature، natural disposition، and ethics in Islam all play a role in the subject of gender justice. They believe that equality is indispensable and required for justice and justice has roots in equality and not discrimination and represents a fundamental factor in it. They think that similarity is basically out of the question since infinite equality is impossible and redundant because natural and acquired differences rule out the possibility.
  • Mas, Oacute, Ud Azarbaijani Page 81
    Gender justice means that men and women should have proportionate access to all economic, social and cultural facilities without injustice on either of them. For the most part, employment applies to paid full time jobs done outside the house. In this article, the employment issue is viewed from an Islamic perspective based on scientific facts aside from criticizing sociological as well as feminist viewpoints and hypotheses regarding the issue. Women have a right to employment if they observe some general principles such as compatibility with female traits, hijab, chastity and avoidance of mixing with men and avoidance of any conflict between her career and her roles and responsibilities as a wife and mother. From an Islamic point of view and as far as women’s employment is concerned, gender justice has been attained once the above-mentioned criteria, rules and regulations are observed. Besides, it is recommended that women should normally take part-time jobs and careers to fulfill the criteria of gender justice.
  • Mahdieh Sadat Mustaghimi Page 117
    Most of the feminist movements especially postmodern completely distinguish between education and knowledge of men and women anfd think that most of the widespread knowledge and education available are mainly masculine and that in gender justice all subject should be considered in light of sex and gender. In this paper, the epistemology of this group of feminists is criticized as per the studies of the Quran (Epistemology, and a special example from the semantics of the Quran). Views of different scholars like Mulla Sadra, Suhruwardi and ibn Arabi were also presented and the basis for the complete education and knowledge of men and women is thoroughly studied leading to the conclusion that gender justice disagrees with distinction between the education and knowledge of men and women.
  • Mohammad Taghi Faali Page 156
    In her article “Gender”، Linda Jackson differentiated between sex and gender and discussed the major dissimilarities between feminism and disposition. By revealing the various misconceptions of the feminists، she embarked upon the crucial definition of ‘women’ and at the end came up with a solution for the matter. During her analyses of feminist thought in the second part، she presented the approach of Divine disposition. This approach takes into consideration natural rights and actual differences between men and women and she believes that the role of disposition of men and women have to be acknowledged. In fact، this approach overrides the thoughts of Feminism.
  • Nehle Gharavi Naeeni Page 196
    Management of human societies، assigning laws and rules can only be done by Almighty God creator of mankind leaving this responsibility to his prophets and their successors so that they carry them out in the community. Accepting or rejecting the Divine rule is actually participation in political life by each person. Women who believed in Islam and the Prophet (P) and his leadership، obeyed and listened to his teachings and participated with him in political life. Some supported him and other refrained. This article talks about political participation of Muslim women then and mentions some who followed the leader of the society and others who didn’t.
  • Mujtaba Attarzadeh Page 225
    Islam’s political approach has always assigned either of sexes with duties and responsibilities within the extent of their capacity and capability while considering equal human rights for them. In this approach, justice is met where both sexes have equal chance of political participation and social presence no matter what differences they have Further in this article, the meaning of gender justice as well as women’s social and individual responsibilities are highlighted in order to reflect the significance of justice and its role in linking gender and politics. The author has also provided some of the misunderstandings about the right of women in social and political participation providing reasonable answers to clarify them. It seems that the best way of achieving gender justice is to refrain from excessiveness and immoderation.