فهرست مطالب

مدرس علوم انسانی - سال دوازدهم شماره 4 (پیاپی 59، زمستان 1387)

فصلنامه مدرس علوم انسانی
سال دوازدهم شماره 4 (پیاپی 59، زمستان 1387)

  • پژوهش های مدیریت در ایران
  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عادل آذر، سید حیدر میرفخرالدینی، علی اصغر انواری رستمی صفحه 1
    امروزه شش سیگما به عنوان یک رویکرد کارا و اثربخش حل مساله شناخته شده است، رایجترین متدلوژی در شش سیگما، متدلوژیDMAIC است که شامل پنج مرحله تعریف مساله، اندازه گیری و سنجش،تحلیل، بهبود و کنترل می باشد. یکی از مهمترین ارکان متدلوژی شش سیگما استفاده از تکنیکها و روش های آماری متعدد به منظور تحلیل داده ها وشناسایی علل ریشه ای معایب می باشد.به عبارت دیگر یکی از نقاط قوت این روش در مقابل سایر رویکردهای بهبود،استفاده از روش های آماری می باشد. به گونه ای که در فاز تحلیل با استفاده از ابزارهای آماری می توان میزان تاثیر علل بالقوه را بر عوامل بحرانی کیفیت سنجش کرد. براساس بررسی پژوهشهای انجام شده تاکنون دسته بندی های متعددی از فنون آماری و جایگاه کاربردی آزمونهای آماری در فاز تحلیل شش سیگما ارائه شده است، که به طور عمده به دو دسته پارامتریک و ناپارامتریک تقسیم می شوند.
    هدف این پژوهش در مرحله اول شناسایی دقیق نارسایی ها و کمبودهای ناشی از به کارگیری آزمونهای آماری در فاز تحلیل شش سیگما و در مرحله دوم ارائه راهکار برای برطرف کردن موانع با استفاده از فنون تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) در فضای تحقیق عملیات می باشد.
    با توجه به نتایج این پژوهش سه دسته از موانع و مشکلات اصلی حاصل از به کارگیری آزمونهای آماری عبارتند از: شرایط استفاده از فنون آمار پارامتریک مهیا نباشد، حجم داده ها بسیار کم باشد و یا هیچ آزمون فرض مناسبی برای تصدیق علل ریشه ای وجود نداشته باشد.
    در این پژوهش با هدف برطرف کردن نقایص موجود، به مطالعه منابع علمی معتبر در زمینه فنون تصمیم گیری چند شاخصه و بررسی انواع دسته بندی آن فنون پرداخته شد. در نهایت مدل و الگوریتم جدیدی برای به کارگیری فنون MADM در فاز تحلیل شش سیگما ارائه شد:در الگوریتم ارائه شده به ویژگی های تصمیم گیرنده،مشخصات تکنیکهای MADM، ویژگی های مساله و معیارهای مربوط به جواب به دست آمده نیز توجه کافی شده است. در ادامه مقاله نتایج حاصل از به کارگیری بخشی از الگوریتم و مدل پیشنهادی در یک شرکت صنعتی ارائه گردیده است که تاییدی است بر پوشش خلاهای موجود و راهکارهای جدید ارائه شده (در این مقاله در فاز تحلیل متدلوژی شش سیگما). در نهایت و در بخش مطالعه موردی از دو تکنیک رایج آنتروپی شانون و TOPSIS برای سنجش میزان تاثیر علل بالقوه بر عوامل بحرانی کیفیت استفاده شد که نتایج آن با روش های آماری مقایسه شده است، نتایج نشان می دهد که استفاده از روش MADM علاوه بر تعیین وزن هر علل بالقوه، رتبه بندی کاملی نیز از علل بالقوه به نسبت میزان تاثیر آنها بر CTQها ارائه می کند.
    کلیدواژگان: آمار ناپارامتریک، آمار پارامتریک، تصمیم گیری چند شاخصه، شش سیگما
  • عادل آذر، بیژن نهاوندی، علی رجب زاده صفحه 37
    مشخصه های مهندسی به عنوان اولین عامل مؤثر بر عملکرد محصول در بهبود کیفیت و طراحی محصول قلمداد شده و برای بهینه سازی نیازهای مشتری بهبود می یابند. این در حالی است که منابع محدود در رقابت فزاینده بازار و پیچیدگی محصول نیازمند یک سیستم مدیریت کیفیت و توسعه محصول مشتری مدار برای دستیابی به بالاترین سطح رضایت خاطر مشتریان است. بسط عملکرد کیفیت و خانه کیفیت آن به عنوان ابزارهایی قدرتمند برای بهبود طراحی و کیفیت محصول و ایجاد یک سیستم کیفیت مشتری مدار محسوب می شوند. در این پژوهش، یک چارچوب ادغامی از QFD فازی و برنامه ریزی آرمانی برای گزینش نیازهای فنی محصول ارائه شده است. در این چارچوب برای استخراج ضرایب استفاده شده در مدل ریاضی از رویکرد فرایند تحلیل شبکه ای فازی استفاده شده است. بعلاوه اینکه رویه ارائه شده قادر به در نظر گرفتن ماهیت چند هدفه مساله می باشد. در این راستا سایر اهداف طراحی همچون محدودیت منابع مالی، امکانپذیری تکنولوژیکی، میزان توسعه پذیری و درجه رقابتی بودن نیازهای فنی نیز لحاظ شده است. در نهایت مدل آرمانی ارائه شده در برگیرنده سطوح اهمیت نیازهای فنی با استفاده از متدلوژی فرایند تحلیل شبکه ای فازی، محدودیت بودجه، میزان امکانپذیری تکنولوژیکی، میزان توسعه پذیری و درجه رقابتی بودن یک نیاز به عنوان محدودیتهای سیستمی برای تعیین آن دسته از نیازهای فنی است که در فاز طراحی محصول باید مد نظر قرار گیرند. این چارچوب در شرکت پاک نام (که تولیدکننده محصولات شوینده و پاک کننده می باشد) برای محصول پودر یکتا ویژه ماشین به کار گرفته شده است.
    کلیدواژگان: اعداد فازی مثلثی، برنامه ریزی آرمانی، بسط عملکرد کیفیت فازی، خانه کیفیت، فرایند تحلیل شبکه ای
  • محمدرضا امین ناصری، احمد کوچک زاده صفحه 69
    یکی از گامهای مهم در توسعه شبکه های عصبی مصنوعی طراحی معماری شبکه است که تاثیر زیادی بر عملکرد شبکه دارد. در طراحی معماری شبکه های عصبی مصنوعی، عواملی از قبیل تعداد لایه های پنهان، تعداد نرون ها در هر لایه، توابع تبدیل و الگوریتم آموزش باید تعیین شوند. محققان در طراحی معماری شبکه به طور عمده از طریق سعی و خطا عمل می کنند و یا اینکه اثر متقابل بین عوامل مختلف در طراحی معماری شبکه را در نظر نمی گیرند. در این تحقیق، یک مدل مبتنی بر تکنیک طراحی آزمایشها برای طراحی بهینه معماری شبکه عصبی با یادگیری تحت نظارت، با توجه به اثر متقابل بین عوامل ذکرشده، ارائه می شود.
    در این تحقیق، از مدل پیشنهادی برای طراحی معماری شبکه عصبی به منظور پیش بینی مصرف نفت گاز کل کشور استفاده شده است. به منظور مقایسه عملکرد مدل پیشنهادی با استفاده از روش سعی و خطا به عنوان یکی از روش های مرسوم در طراحی معماری، یک مدل شبکه عصبی برای پیش بینی مصرف نفت گاز توسعه داده شده و طی آن برتری مدل پیشنهادی نشان داده شده است. همچنین برای مقایسه عملکرد شبکه عصبی با روش های آماری، دو مدل با استفاده از رگرسیون و ARIMA طراحی شده اند. نتایج به دست آمده در پیش بینی مصرف نفت گاز در این بخش نیز نشان می دهد که پیش بینی با شبکه عصبی طراحی شده جوابهای بهتری دارد
    کلیدواژگان: طراحی آزمایشها، مصرف نفت گاز، معماری شبکه های عصبی مصنوعی، پیش بینی
  • جلیل بهارستان صفحه 97
    هدف این پژوهش نظرسنجی از مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1385-1386 درباره نقش غالب راهنمایان آموزشی و تعیین میزان صلاحیت علمی آنان است.
    با توجه به اینکه اصولا تعلیم و تربیت امر هدایت و راهنمایی رشد انسانها و تدریس امر هدایت و راهنمایی جریان یادگیری است، بنابراین راهنمایی آموزشی یکی از مهمترین و اساسی ترین فعالیتهای آموزشی است و نکته اساسی در تعلیم و تربیت است.
    با در نظر گرفتن اینکه راهنمایی در امر آموزش بسیار حساس و حیاتی است، شیوه راهنمایی و نقش راهنمایان آموزشی نیز بسیار کارساز و اثربخش است با وجود اینکه مهمترین نقش راهنمایان آموزشی نقش حرفه ای و تخصصی آموزشی است، اما در وضع کنونی، بیشترین فعالیت و نقش غالب راهنمایان آموزشی متاسفانه به صورت نقش اداری- سازمانی در آمده و این مساله میراث شیوه سنتی در امر راهنمایی آموزشی است که در آن، نقش غالب راهنمایان آموزشی، نقش بازرسی و تفتیش است. نقشی که گاهی افراط در آن نگرشی در معلمان به وجود می آورد که از آن به نگرش سگ نگهبان تعبیر شده است، به گونه ای که نقش راهنمایان آموزشی نقش مداخله گرایانه و ایجاد مزاحمت و فضولباشی در کار معلمان تلقی می شود. در نتیجه این نگرش منفی و دید بدبینانه موجب می شود که راهنمایان آموزشی از کارآیی و اثربخشی لازم برخوردار نباشند. از این رو، ضروری است تا این مساله آسیب شناسی شود و دست اندرکاران تعلیم و تربیت در پی علل ایجاد و عوامل رفع نواقص آن برآیند تا جایگاه اصلی نقش راهنمایان آموزشی بازسازی شود.
    با توجه به اینکه یکی از راه های درمان، انتخاب افراد دارای صلاحیت و شایسته برای تصدی امر راهنمایی آموزشی است، باید شرایط احراز، ملاک و معیار استاندارد و مشخص با دید روانشناختی برای پست و نقش راهنمایان آموزشی تعیین شود و افراد با تجربه، علاقه مند، دلسوز و با صلاحیت به امر راهنمایی آموزشی گمارده شوند تا مصداق «کار را به کاردان سپردن» فراهم شود.
    نوع این تحقیق میدانی- پیمایشی و روش آن توصیفی- آماری است.
    این تحقیق دارای پنج سؤال پژوهشی است که پس از مطالعه و تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد که نقش انسانی- اجتماعی و نقش آموزشی- حرفه ای راهنمایان آموزشی نقش غالب نیست؛ در حالی که برخلاف انتظار نقش اداری- سازمانی راهنمایان آموزشی نقش غالب محسوب می شود. از نظر صلاحیت علمی نیز راهنمایان آموزشی از شایستگی لازم برخوردار نیستند و بین اظهار نظرهای گروه های مطالعه شده تفاوت معناداری وجود ندارد. حجم جامعهآماری این پژوهش1568 نفر و حجم نمونه آن500 نفر است.
  • احمد جعفر نژاد، مجید اسماعیلیان، مسعود ربیعه صفحه 127
    از عوامل مهم بقا در محیط پر رقابت امروزی، کاهش هزینه های تولید محصول می باشد. انتخاب تامین کنندگان مناسب می تواند به شکل قابل ملاحظه ای هزینه های خرید را کاهش و قابلیت رقابت پذیری سازمان را افزایش دهد، چرا که در بیشتر صنایع، هزینه مواد خام و اجزای تشکیل دهنده محصول، قسمت عمده ای از بهای تمام شده محصول را در بر می گیرد. هدف از این مقاله ارائه یک روش تصمیم گیری فازی برای مسائل انتخاب تامین کنندگان در زنجیره تامین است. در دهه اخیر چگونگی تعیین مناسبترین تامین کننده به عنوان یک عامل استراتژیک در زنجیره تامین موردتوجه قرار گرفته است.
    ماهیت این نوع تصمیمها معمولا پیچیده و فاقد ساختار مشخصی است و بسیاری از معیارهای عملکرد کمی و کیفی از قبیل، کیفیت،قیمت، انعطافپذیری و زمان تحویل باید برای تعیین مناسبترین تامین کننده مورد توجه قرارگیرد. در این مقاله از عبارتهای کلامی که به وسیله خبرگان ارائه می شود برای ارزیابی و تعیین عملکرد هر تامین کننده نسبت به هر معیار و تعیین وزن معیارها استفاده شده است. رتبه بندی های کلامی به وسیله اعداد فازی مثلثی و ذوزنقه ای بیان شده اند و در نهایت از روش تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) در محیط فازی برای انتخاب تامین کنندگان استفاده شده و یک روش برای محاسبه وزن و رتبه بندی گزینه ها در تکنیکTOPSIS فازی ارائه شده است. در نهایت یک مثال برای نشان دادن فرایند حل ارائه شده است.
    کلیدواژگان: انتخاب تامین کنندگان، تصمیم گیری چند معیاره فازی، زنجیره تامین، TOPSIS فازی، منبع یابی منفرد
  • سیدمحمود حسینی، بهمن حاجی پور صفحه 155
    رویکرد مبتنی بر منابع، عملکرد سازمان را تابعی از منابع و قابلیتهای آن می داند. از بین منابع سازمانی، دانش سازمانی مهمترین آنها قلمداد می شود. دانش ممکن است حاصل یادگیری مبتنی بر تجربه یا مبتنی بر به کارگیری منابع دانش خارج از مرزهای سازمان باشد. توان یک سازمان در استفاده از منابع خارج از مرزهای سازمان، ظرفیت جذب دانش معرفی می شود. دیدگاه رایج مبتنی بر نظریه یادگیری فردی، ظرفیت جذب دانش را تابعی از فعالیتهای R&D قلمداد می کند. در این مقاله بر مبنای رویکرد یادگیری جمعی، ظرفیت جذب دانش به عنوان فعالیتی چند سطحی و به عنوان یک اقدام جمعی تبیین شده است. از یک سو اثر ذهنیت مشترک بر ظرفیت جذب دانش بررسی شده و از سوی دیگر تاثیر ظرفیت جذب دانش بر نوآوری و انعطافپذیری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل حاکی از تاثیر معنادار ذهنیت مشترک بر ظرفیت جذب دانش است. بخش دیگرنتایج بیانگر وجود تاثیر ظرفیت جذب دانش بر دو متغیر مذکور است. این نتایج نشان می دهد مدل تحقیق از توان تبیین بالایی برای تبیین ظرفیت جذب دانش،عوامل مؤثر بر آن و نتایج آن برخوردار است.
    کلیدواژگان: انعطافپذیری، ذهنیت مشترک، ظرفیت جذب دانش، مدل معاملات ساختاری، نوآوری
  • بهروز زارعی، احسان مرآتی صفحه 177
    امروزه توسعه قابلیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) موجب گسترش کاربردهای آن در حوزه های گوناگون شده است. از طرفی این امر باعث شده است تا به ICT نه تنها به عنوان یک ابزار تسهیل کننده بلکه به عنوان یک توانمندساز در راستای دستیابی به اهداف، نگاه شود. حوزه روستایی از جمله حوزه هایی است که طی سالهای اخیر برای توسعه زیرساختهای ICT در کشور مورد توجه قرار گرفته است.
    برای این منظور تلاش شده است تا در قالب طرح ICT روستایی، توانمندسازهای این زیرساخت در راستای دستیابی به اهدافی همچون توانمندسازی روستایی، کاهش فقر، افزایش رفاه و کاهش مشکلات حوزه روستایی مورد استفاده قرار گیرد. با اینکه این طرح در بعد سخت افزاری و شبکه ای از پیشرفت خوبی برخوردار بوده، اما با این حال متدلوژی جامع و برنامه منسجمی برای توسعه برنامه های کاربردی متناسب بر روی این زیرساخت وجود ندارد.
    از این رو در پژوهش حاضر با تکیه بر مباحث معماری سازمانی- که دیدگاهی مناسب برای تامین نیاز فوق را فراهم می آورد- چارچوب معماری خاصی بر پایه زیرساخت ICT روستایی ارائه شده است. از طرفی به دلیل اهمیت زنجیره تامین محصولات کشاورزی در حوزه روستایی و اتکای معیشتی روستائیان به این فرایند هسته ای، چارچوب معماری مربوطه با تاکید بر این فرایند توسعه یافته است. این پژوهش براساس روش تحقیق تئوری مفهوم سازی بنیادی به انجام رسیده و چارچوبی سه لایه را برای معماری زنجیره تامین محصولات ارائه کرده است. در انتها نیز چارچوب معماری به دست آمده با چارچوبهای معماری مطرح، مقایسه شده است.
    کلیدواژگان: ICT روستایی، زنجیره تامین محصولات، معماری سازمانی
  • غلامعلی طبرسا، داود غفوری صفحه 199
    ارزیابی عملکرد در تسهیل اثربخشی سازمانی، یک وظیفه مهم و حیاتی مدیریت منابع انسانی تلقی می شود. در سالهای اخیر، به نقش ارزیابی عملکرد توجه زیادی معطوف شده است، زیرا طرفداران آن معتقدند یک نظام اثربخش ارزیابی عملکرد می تواند انبوهی از مزیتها را برای سازمانها و کارکنان آنها ارزانی دارد. البته توجه به بحث ارزیابی عملکرد در سالهای اخیر در ایران بویژه در بخش دولتی قابل ملاحظه بوده و طی چند سال اخیر، دولت با پیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان خود سعی در بهبود وضع موجود نظام ارزیابی در بین مدیران، سرپرستان، کارشناسان و کارکنان داشته است. در این مقاله، میزان اثربخشی نظام ارزیابی عملکرد فعلی و قبلی کارکنان دولت بررسی شده و در این رابطه فرضیه ها (7 فرضیه) و سؤالهایی مرتبط با هدف و منظور یک نظام ارزیابی صحیح در سازمان، مطرح و در قالب پرسشنامه در اختیار نمونه آماری (کارشناسان ادارات مرکزی وزارت امور اقتصادی و دارایی) قرار گرفته است، سپس نظرات آنها به صورت مقایسه ای در رابطه با دو نظام ارزیابی عملکرد فعلی و قبلی کارکنان دولت بررسی، تجزیه و تحلیل شده است.
    یافته ها و نتایج تحقیق نشان می دهد نظام ارزیابی عملکرد فعلی کارکنان دولت در مقایسه با نظام قبلی آن از حیث تحقق اهداف مترتب بر آن موفقتر عمل کرده و حرکت روبه جلویی در این مسیر حس می شود. در پایان پیشنهاداتی برای بهبود و توسعه برنامه های ارزیابی عملکرد کارکنان دولت و رفع مشکلات و نواقص موجود و همچنین ارتقای اثربخشی آن ارائه شده است.
    کلیدواژگان: اثربخشی، ارزیابی عملکرد، ارزیابی کارکنان دولت، بهبود عملکرد، مدیرت منابع انسانی
  • ابراهیم عباسی، امیرحسین ارضاء صفحه 227
    یکی از راه های کاهش خطرپذیری در فرایند سرمایه گذاری روی اوراق بهادار خرید سبد سهام است. در این مقاله از دو معیار Z و G برای تشکیل سبد سهام استفاده شده است. متغیرهای بنیادی استفاده شده در این مقاله، ضریب Z میزان سلامت مالی شرکت و G نرخ رشد سود خالص شرکت را نشان می دهد. بر این اساس سهام 153 شرکت در بورس تهران در دو الگوی 9 و 12 سبدی برحسب بتا و بازده در طول دوره 5 ساله رتبه بندی شدند.
    نتایج نشان می دهد که همخوانی بین رتبه سبدها برحسب شاخصهای خطرپذیری و بازده در الگوی 9 سبدی بیش از الگوی 12 سبدی است. همچنین میزان همخوانی بین رتبه سبدها برحسب شاخص بازده بیش از همخوانی رتبه ها برحسب شاخص بتا است. در الگوی 9 سبدی برحسب میانگین بازده، سبد 1G 2Z بالاترین رتبه، را دارد. یعنی بالاترین نرخ بازده را داشته است. از لحاظ میانگین بتا سبد 1G2Z بالاترین رتبه، یعنی کمترین بتا را دارد
    کلیدواژگان: بازده، بتا، رتبه بندی، سبد سهام، شاخص G، شاخص Z، متغیرهای بنیادی
  • عباس مقبل با عرض، غلامرضا عسگری، احمد علی خائف الهی صفحه 265
    تحقیق حاضر در جستجوی یافتن یک تعریف مورد قبول از آوازه، ادبیات موضوعه پژوهش شده است. اما پژوهشها نشان می دهد به دلیل آنکه آوازه در حوزه های مختلف بررسی شده است، در این صورت تعریف مشترک و جامعی از آن در میان صاحبنظران وجود ندارد. از این رو ضمن گردآوری تعاریف مطرح در ادبیات موضوعه، مدل جدیدی برای ساخت آن در بانکهای تجاری ایران معرفی شده است. در مدل جدید سازه ها و روابط جدیدی از آمیخته هویت شرکت، تصویر شرکت، فرهنگ سازمانی، مسؤولیت اجتماعی، مدیریت بحرانها و کنش ذینفعان پیشنهاد شده است. در ادامه به منظور سنجش صحت مدل پیشنهادی، اطلاعات لازم از شعب هفت بانک بزرگ تهران جمع آوری شده است. نتایج تحلیل داده ها به شکل مدل تحلیل مسیر صحت ارتباط میان سازه های پیشنهادی را نشان می دهد. در ادامه تحقیق، ضمن بررسی تفاوت های موجود در عناصر آوازه شرکت از نظر ذینفعان شعب بانکهای ایران و ارائه پیشنهادهای مربوط به آن، تفاوتهای ادراکی ذینفعان در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: آمیخته هویت شرکت، آوازه شرکت، تصویر شرکت، مدیریت بحرانها، مسؤولیت اجتماعی
|
  • Adel Azar_Seyyed Haydar - Mirfakhraddiny_Ali Asghar - Anvari Rostamy Page 1
    Toyday Six sigma method is known as an efficient and effective method of solving the problem.The most common methodology in six sigma is DMAIC that includes five steps: Defenition, Measurement, Analysis, Improvement and Control. One of the most important bases of six sigma methodology is the use a lot of statistical techniques and methods for data analysis and identification of the basical cause of defects. On the other hand, one of the prominences of this method comparing to the other improvement methods is the use of statistical methods so that by the use of statistical tools in analysis phase one can measure the effects of potential causes on critical factors. So far, many classifications of statistical techniques and statistical tests have been offered in the analysis phase of six sigma, Which are often divided into two parts: parametric and nonparametric. Of course, there are a lot of difficulties for using these techniques. The aim of this research in the first sage was to recognize the inadequencies and lack of statistical tests in the analysis phase; then, to present a technique to remove the difficulties by using Multiple Attribute Decision Making in the operation research. The results of this research reveated three classes of major difficulties using the statistical tests: 1- Most of nonparametric statistical tests have less confidence and strenghth than parametric tests.Futher, they do not enjoy sufficient accurancy. 2- When the amount of the considerated data or the sample size is not large enough. 3- In some cases, no statistical tests(either parametric or nonparametric) is proportional to the conditions of six sigma research. In this research, we reviewed the valid scientific sources available in the field of MADM (Multi Attribute Decisin Making) and the types of classification of these methods to remove defects. At the end, a new method (algorithm) to apply MADM in the analyse phase of six sigma was developed. The algorithm pays attention to the Decision Maker, MADM characteristics, the problem characteristics and chracteristics of the obtained solution. Applying of this new algorithm, in the cases that statistical tests do not have sufficient strength and accurancy, can strongly increase the efficiency of six sigma methodology.
  • Adel Azar_Bijan - Nahavandi_Ali - Rajabzadeh Page 37
    In both the quality improvement and the design of a product, primarily the engineering characteristics affecting product performance are identified and improved to optimize customer needs (CNs). Especially, the limited resources, increased market competition and product complexity require a customer-driven quality management and product development system to achieve higher customer satisfaction. Quality Function Deployment (QFD) and its House of Quality (HOQ) are used as powerful tools for improving product design and quality, and procuring a customer-driven quality system. In this study, an integrated framework based on fuzzy-QFD and a goal programming model was proposed to determine the technical requirements (TRs) to be considered in designing a product. The coefficients of the mathematical model were obtained from a fuzzy analytic network process (ANP) approach. Furthermore, the proposed analytic procedure should take into account the multi-objective nature of the problem, and thus, incorporate other goals such as cost, extendibility, technological feasibility and competitiveness of TRs. Finally, the model, a zero–one goal programming methodology, includes the important levels of TRs deriven using the fuzzy ANP, cost budget, feasibility level, extendibility level, and competitiveness level as system constraints to determine the TRs to be considered in designing the product. An application for YEKTA washing machine powder in PAKNAM Company (Tehran, Iran) producing detergent products was presented to illustrate the proposed framework.
  • Mohammad Reza Amin Naseri_Ahmad - Koochakzadeh Page 69
    A critical step to develop artificial neural networks that has considerable effect on network performance is designing architecture of neural networks. In designing the architecture of networks, generally, the number of hidden layers, number of neurons in each layer and transfer functions are determined. Most researchers often use trial and error approach and/or ignore interactive effects between the factors of design. In this research, a model is presented based on the design of experiment (DOE) for optimal architecture of neural networks. The proposed model was applied to determine the optimal architecture of neural network for forecasting the monthly consumption of gas oil of Iran. To evaluate the effectiveness of the proposed model, using the common method of trial and error was used and advantages of the proposed model were shown. In addition, to compare the performance of neural networks by statistical methods, two models based on regression and ARIMA were designed. Comparison of the forecasting results obtained by neural networks and the statistical methods proved that the proposed model produced better forecasts in all performance criteria.
  • Jalil, Baharestan Page 97
    The aim of this research is was to evaluate the role of educational supervisors and their knowledge level in 2007-2008 from the view of principals and teachers of elementary schools in yazd city. With respect to the goal of educational principles which is to guide and conduct the growth of human beings, and teaching is the current guidance and supervision of learning, therefore, educational supervision is one of the fundamental activities and the main point of education. Supervision is vital and sensitive in teaching, hence, the role of educational supervisors and their methods of supervising is very significant and effective. Inspite of the fact that one of their most important roles is technical and professional education, unfortunately, the major part of their activities is tended to be organizational and officiall, which is basically traditional and nonetheless inspectional. Sometimes, extreme of it makes a watch-dog approach in teachers and an intervening role in their activities. This negative and pessimistic approach causes ineffectiveness of educational supervisors roles. Thus, it is essential to diagnose such ill-roles by the concerned authorities and try to remove As them. a result the status and major roles of educational supervisors will be reconstructed. Indeed, one of the ways to remove such problems is to select qualified educational supervisors. So, the qualification and standard criteria must be defined for such posts and their roles. In this way, those applicants who are experienced, interested, compassionate and qualified must be appointed to prove the proverb: “The right man in the right place”. The present research is a field-survey and its method is statistical-descriptive that contains five research questions. After studying and analyzing the data, it was specified that the supervising roles of educational supervisors are not outstanding, while their organizational and official roles are significant. Futher, they bear no essential qualities and there is no significant difference among the group of subjects in terms of their scientific qualification and their view points in this regard. The population size of this research was 1568 and the sample size was 500.
  • Ahmad - Jafarnejhad_Majid - Esmaelian_Masood - Rabieh Page 127
    One of the most important permanence factors in today’s competition environment is decreasing of the cost of the products. Selecting the appropriate suppliers can significantly reduce the purchasing cost and increase organization competitiveness. It is due to the fact that in most industries, the cost of raw material and component parts includes the main cost of a product. The aim of this paper was to introduce a fuzzy decision making approach for supplier selection problems in supply chain. Most of such decisions are unstructured and many of the performance criteria such as quality, cost, flexibility and delivery time to determine the best supplier should be considered. In this paper, verbal variables were used for evaluation and determination of the performance of supplier under each criterion and determination of the weight of the criteria. Verbal variables were described by means of the triangular and trapezoid fuzzy numbers. Furthermore, the priority and the rank of suppliers by fuzzy multi-criteria decision making were determined. Finally, an example was presented to the process of decision making.
  • Seyyed Mahmoud - Hosseini_Bahman - Hajipour Page 155
    Firms in many industries rely on knowledge generated outside of the firm as an input to their own research and development. The ability to exploit knowledge that exists outside the boundary of the firm is calld Absorptive Capacity. Cohen and Levinthal defined AC as ‘‘the ability of a firm to recognize the value of new and external knowledge, assimilate it, and apply it to commercial ends’’. They argued that AC is an organizational learning concept and the cumulative effect of continuous learning. However, this definition deals primarily with external knowledge. Implicit in the definition is the notion that firms are aware of internal information and have access to it. In some cases, organizations may not be aware or have access to their existing knowledge, especially tacit knowledge that can only be communicated by direct social interaction.Thus, a network of formal and informal communication linkages are necessary for the internal diffusion of new knowledge and technology. We employed a social theory of absorptive capacity and investigated its affect on innovaton and fliexibility in firm. On the other hand, we investigated the effect of intersubjectivity on absorptive capacity. To illustrate the links, the present study tested the hypothesis by structural equation, applied to a large sample (n=619). The results indicated a strong, positive and direct relation among intersubjectivity, absorptive capacity innovation and flexibility.
  • Behrouz - Zarei_Ehsan - Merati Page 177
    Nowadays, ICT infrastructures and applications have been developed because of its capabilities in responsing to the needs of business. These capabilities cause ICT to be used as a simple fying and empowerment tool to achieve. Recently, the ICT infrastructures have been developed to the rural areas through the Rural ICT Plan. Using ICT capabilities for rural empowerment, decreasing rural poverty and decreasing rural problems are the final goal of this plan. This plan had good advancements in hardware and network dimensions, but there is no integrated methodology for developing its applications. Therefore, in this paper, based on the enterprise architecture issues, an architecture framework was introduced based on rural ICT infrastructure. The proposed framework mainly focuses on the rural supply chain in agriculture domain, because of its importance as a rural core process. The grounded theory is the research methodology of this study and the resulted architecture framework was developed in three layers. Finally, the framework was compared with the common enterprise architecture frameworks.
  • Gholam Ali - Tabarsa_Davood - Ghafori Page 199
  • Ebrahim - Abbassi_Amir Hossein - Erza Page 227
    Purchasing stock portfolio is one of the ways of risk mitigation in the light of investment process on securities. The research applies two measures, Z and G, to demonstrate stock portfolio. Fundamental variables applied in the research are Z index, which demonstrates financial authenticity of firm and G index that shows the growth rate of firm’s net profit. Accordingly, The stocks of 153 firms have been rated in Tehran stock exchange in to two patterns comprising nine portfolios and twelve portfolios based on Beta and the return during a five year period. The results showed that the concordance of these portfolios’rating in a 9 porffolio pattern based on risk indexes and return is higher than a 12 portfolio pattern. In addition, concordance of the rate of portfolios based on the return index is higher than the concordance of rates based on the beta index. Z1G3 portfolio has the highest rate in a 9 portfolio pattern based on the return mean. In other words, it yields the highest return in terms of beta mean index. In terms of beta mean, Z2G1 portfolio has the highest rate, that is, it has the least beta.
  • Abbas Moghbel Baarz_Gholam Reza - Asgari_Ahmad Ali Khaef Alahi Page 265
    In this paper, our aim was to get a definition of reputation that can be accepted in management literature. But the results of the research showed that there is not a common definition over reputation, because the meaning of reputation has been examined in diverse areas and domains. However, through collecting different definitions about reputation in various areas, the research attempted to present a new model of corporate reputation. The proposed corporate reputation model is a combination of corporate identity mix, corporate image, organizational culture, corporate social responsibility, crisis management and their relationships. The model was tested by path analysis model on seven Iranian banks. In the reminder of this paper, new suggestions offered for the bank managers. Futher, the stakeholders conceptual differences about the constructs were explored.