فهرست مطالب

دوماهنامه مهندسی شیمی ایران
پیاپی 18 (مهر و آبان 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/08/15
  • تعداد عناوین: 14
|
  • سرمقاله
  • مقالات
  • صفحه 3
    هدف بیوتکنولوژی محیطی افزایش تحمل فرآیندهای تولیدی محیط اطراف ماست که با استفاده از به کارگیری سیستم های بیولوژیک صورت می پذیرد. اگر چه دامنه بازیافت مواد با توسعه های اخیر در زمینه بازیافت گیاهی پیشرفت خوبی داشته است، اما اخیرا، حرکت بیوتکنولوژی محیطی از کوشش در بازیافت مواد به سمت کوشش در تغییر مراحل تولید مواد به عنوان یک راه جایگزین آغاز شده است. هر ساله چیزی در حدود 106 *100 تن از انواع مواد پلاستیکی به محیط وارد می شود که منبع ایجاد مشکلات فزاینده ای شده است. سه راه حل بازیافت حرارتی، بازیافت معمولی و تهیه کمپوست راه هایی است که برای حل مشکل آلودگی پلاستیک ها پیشنهاد می گردد. اما امروزه سعی می گردد تا به جای حل مشکل پلاستیک ها از طریق بازیافت، انواع پلاستیک های سازگار با محیط تولید گردد که عمدتا شامل بیوپلاستیک ها می گردد. یکی از این بیوپلاستیک ها، پلاستیک های تولید شده توسط میکروب هاست که هم به خوبی قابل تجزیه در محیط است و هم به دلیل ساختمان شیمیایی خاصی که دارد دارای کاربردهای بسیار وسیعی در زمینه های مختلف صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی گردیده است و به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور به خوبی جایگزین پلاستیک های امروزی خواهد گردید.
    کلیدواژگان: بیو پلاستیک، بیوتکنولوژی، کمپوست، محیط زیست
  • صفحه 11
    سیالات حاوی ذرات بسیار ریز معلق با اندازه نانومتر که نانو سیال نامیده می شوند، پتانسیل زیادی برای افزایش انتقال حرارت از خود نشان میدهند و به همین جهت توجه خاصی به این گروه از سیالات به عنوان محیط های انتقال حرارت میشود. در این مطالعه فرآیندهای تهیه سیالات نانو، مکانیزم های احتمالی افزایش انتقال حرارت توسط این گروه از سیالات و کاربردهای نانو سیالات بررسی شده است. تحقیقات انجام گرفته بیانگر توانایی نانوسیال در تقویت فرآیندهای انتقال حرارت است.
    کلیدواژگان: نانو سیال، انتقال حرارت، پودر نانو، تقویت انتقال حرارت
  • صفحه 23
    مقاله حاضر در ارتباط با کامپوزیت های قابل اسپری است که می توانند به عنوان پوشش بر روی مصالح ساختمانی به کار روند و به طور عمده شامل گوگرد اصلاح شده با پلاستی سایزر وتقویت کننده های معدنی هستند.
    استفاده از کامپوزیت های گوگردی در زمینه هایی چون پوشش ها، مخلوط بتن های گوگردی و مخلوط های آسفالتی مورد بررسی قرار گرفته است. به عنوان مثال پیشنهاد شده است که از کامپوزیت تقویت شده مشتمل بر گوگرد- پلی سولفید- فایبر گلاس می توان جهت اتصال بلوک ها به هنگام ساخت دیوارها استفاده کرد. هچنین از پوشش های گوگردی می توان جهت ایجاد لایه های عایق روی دیوارها و به طور عمده عایق بندی تانک های خاکی، کانال های آبیاری خاکی، استخرها، سازه های بتنی و مشابه آن استفاده نمود.
    در این مقاله توضیح داده می شود که کامپوزیت گوگردی علاوه بر گوگرد شامل پلاستی سایزر، پرکننده های معدنی و یک عامل دیسپرس کننده است. به طور کلی کامپوزیت گوگردی با اضافه نمودن پلاستی سایزر به گوگرد مذاب و به دنبال آن عامل دیسپرس کننده و سرانجام پرکننده های معدنی تهیه می گردد. برای این منظور گوگرد تا درجه حرارت های بالاتر از نقطه ذوب، ترجیحا °C 160- 140 گرم می شود. سپس پلاستی سایزر اضافه و با گوگرد مخلوط می گردد. هنگامی که پلاستی سایزر به صورت «درجا» از واکنش گوگرد با یک ماده افزودنی ایجاد می گردد، باید قبل از اضافه نمودن سایر اجزا زمان لازم جهت انجام واکنش در نظر گرفته شود. بعد از افزودن پلاستی سایزر بهتر است عامل دیسپرس کننده قبل از سایر اجزای باقی مانده اضافه شود، چرا که در مرحله بعد، کمک به پخش شدن سایر مواد در مخلوط گوگرد پلاستی سایزر شده می کند. در نهایت پس از افزودن همه ترکیبات، مخلوط جهت یکنواخت شدن به هم زده می شود.
    کلیدواژگان: گوگرد، کامپوزیت گوگردی، پلاستی سایزر، گوگرد پلاستی سایزر شده
  • صفحه 33
    برای بازیافت نشاسته می توان از روش های فیزیکی مانند فلوتاسیون، انعقاد سازی و فیلتراسیون استفاده نمود. اما از میان این روش ها، روشی مورد نظر این تحقیق است که بیشترین میزان کارایی را داشته باشد، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد و نشاسته بازیافتی بتواند مجددا وارد فرآیند تولید گردد. کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز یاسوج واقع در حومه شهر یاسوج با تولید نشاسته و گلوکز بخشی از نیاز صنایع وابسته به این محصولات را در کشور مرتفع می سازد. پساب خروجی واحد نشاسته کارخانه که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است پساب بدون فیبر به میزان m3/hr 20 است که شامل 5/1 درصد وزنی مواد جامد یا همان نشاسته است. این واحد همچنین دارای پساب فیبر به میزان kg/hr 1500 است. لذا هدف از این مطالعه حذف نشاسته از پساب کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز یاسوج به روش فلوتاسیون میباشد. در این تحقیق کارایی روش فلوتاسیون برای بازیافت نشاسته از پساب کارخانه مورد بررسی قرار گرفت و مقدار بهینه هر یک از پارامترهای موثر در فرآیند فلوتاسیون برای بازیافت نشاسته با توجه به شرایط و مشخصات دستگاه تعیین گردید.
    کلیدواژگان: پساب، آرد، نشاسته، گلوکز، فلوتاسیون، شرایط بهینه
  • صفحه 43
    آب ترش در مراحل مختلف پالایش از نفت جدا می شود و جهت تصفیه به واحد آب ترش ارسال می گردد. در واحد آب ترشH2S و NH3 همراه آب در برج عریان ساز جدا شده و آب خروجی از برج را در صورت تصفیه مناسب می توان به جای آب خام به دستگاه نمک زدا تزریق کرد یا جهت شستشوی فرآیند، آب جبرانی برجهای خنک کننده، و آب جبرانی دیگ بخار استفاده نمود. در یک بررسی موردی آب تصفیه شده خروجی از واحد آب ترش پالایشگاه شیراز در حالت نرمال حدود m3/h 32 بود که حدود m3/h 6 آن از میعان بخار آب تزریقی به برج عریان ساز حاصل می شد. این آب به دلیل پاره ای مشکلات، پس از خروج از برج عریان ساز به حوضچه های تبخیری ارسال می گردید. با انجام آزمایشات متعدد و تحت کنترل قرار دادن پارامترهای موثر، کیفیت آب خروجی به حد قابل قبول رسید و استفاده از آن در دستگاه نمک زدا آغاز گردید.
    کلیدواژگان: آب ترش، عریان سازی، مدیریت آب، کاهش پساب
  • صفحه 54
    کاربردهای ازن در جنبه های مختلف کشاورزی و صنایع غذایی جزء زمینه های بسیار جدید و بسیار فعال آن هستند. مطالعات نشان داده، ازن می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای آفت کش ها و ضدعفونی کننده های متداول در زمینه های نگهداری و انبارداری محصولات کشاورزی، شستشو و ضدعفونی محصولات کشاورزی، از بین بردن آفات و بیماری های مزرعه ای، ضدعفونی محصولات غذایی، ضدعفونی تجهیزات و آب پروسه فرآیندهای صنایع غذایی، بسته بندی و نگهداری سردخانه ای گوشت، نگهداری ماهی و ضدعفونی آب مصرفی در صنایع مرغداری استفاده گردد.
    در این مقاله کاربردهای ازن در زمینه های کشاورزی و صنایع غذایی مطالعه شده، و امکان سنجی استفاده از برخی کاربردهای جدید ازن مورد توجه قرارگرفته است.
    کلیدواژگان: ازن، صنایع غذایی، محصولات کشاورزی، ضدعفونی و گندزدایی، نگهداری و انبارداری
  • صفحه 61
    منواکسیدکربن یکی از گازهای آلاینده و خطرناک است که تاثیر خود را در بدن به صورت غیرفعال نمودن هموگلوبین خون باقی می گذارد. حد استاندارد این ماده در هوا برای تماس به مدت حداکثر دو ساعت ppm 9 و حداکثر یک ساعت ppm 35 است. در این تحقیق فرآیند جذب منواکسیدکربن موجود در هوا توسط محلول آمونیاکی نمک مس مورد بررسی قرار می گیرد. در این فرآیند منواکسیدکربن موجود در هوای ورودی در فشار بالا به وسیله محلول آبی نمک آمونیاکی مس در یک جریان متقابل با تشکیل کمپلکس منواکسیدکربن آمونیاکی مس جذب گردد و بدین وسیله از هوا جدا می شود. با این فرآیند می توان مقداری دی اکسیدکربن را نیز از هوا جذب نمود. پارامترهای تاثیرگذار بر فرآیند، عملکرد شیمیایی فرآیند، اثرات حرارتی آن، ترکیب محلول مورد استفاده، دستگاه ها و تجهیزات، مراحل مختلف فرآیند و مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی ها نشان می دهند که با بهینه سازی شرایط عملیاتی و استفاده از ترکیب مناسب محلول آبی نمک آمونیاکی مس می توان مقدار بسیار زیادی از منواکسید موجود در هوا را جدا نمود. کمپلکس تشکیل شده توسط محلول در شرایط دیگری احیا شده و CO آزاد می نماید که این امر می تواند در فرآیندهای دیگر که به CO احتیاج دارند، مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: منواکسیدکربن، آلاینده های هوا، محلول آمونیاکی نمک مس، جذب گازی
  • صفحه 70
    در این تحقیق منابع مختلف طبیعی شامل خاک باغچه، خاک آلوده به روغن کارخانه روغن نباتی پارس قو و الویه فاسد شده جهت جداسازی سوش های مولد آنزیم لیپاز مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت جداسازی میکروارگانیسم مولد لیپاز از دو محیط به صورت تصادفی استفاده شد.
    درمرحله اول آزمون حدود 9 میکروارگانیسم مشکوک به تولید این آنزیم مورد جداسازی قرارگرفت. در مرحله دوم سوش های به دست آمده دریک محیط شناسایی کیفی شامل روغن زیتون و تویین مورد مطالعه قرارگرفت و 4 سوش ازنظر تولید آنزیم مورد تایید قرار گرفتند. درمرحله سوم قابلیت سوش ها جهت تولید آنزیم مورد سنجش کمی قرار گرفت و از این 4 سوش بهترین سوش با توان تولید 4.33unit/mL شناسایی گردید. برای این سوش انتخابی شرایط بهینه شامل دمای بهینه، دورشیکر بهینه، pH بهینه و اثر سوبسترا تعیین گردید.
    با اعمال شرایط بهینه می توان برای این سوش انتخابی فعالیت آنزیمی را از 4.33unit/mLبه 4.71unit/mL رساند.
    کلیدواژگان: لیپاز، آنزیم، بهینه، باسیل، روغن زیتون، تویین 80
  • صفحه 78
    روش های مختلف ازدیاد برداشت از نفت (E.O.R) بعد از روش های برداشت اولیه و ثانویه جهت افزایش تولید و صیانت از مخازن نفتی ابداع شده اند. جابه جایی امتزاجی (miscible flooding) مخزن با سیالات قابل امتزاج در نفت مخزن همچون گاز غنی، گاز دی اکسیدکربن و نیتروژن یکی از روش های مؤثر ازدیاد برداشت است. در ایران، تزریق امتزاجی گاز غنی (گاز سبک + مایعات گازی) در مخزن رامشیر واقع در مناطق نفت خیز جنوب به عنوان تنها پروژه ازدیاد برداشت مطرح است. در این مقاله بررسی های مقدماتی در خصوص جذب و جداسازی گاز CO2 از گازهای احتراق نیروگاه های موجود در محدوده جغرافیایی مناطق نفت خیز جنوب جهت تزریق در مخازن نفتی این منطقه صورت گرفته است. بر اساس این مطالعات، هزینه سرمایه گذاری جمع آوری، جذب و تزریق 100میلیون فوت مکعب استاندارد در روز گاز CO2 حدودا 23 برابر گاز غنی و 18 برابر گاز سبک (متان) و هزینه خوراک گاز غنی حدودا 470 برابر گاز CO2 و 9 برابر گاز سبک (گاز متان) است. و بدین ترتیب با جایگزین کردن گاز CO2 ارزان با گاز غنی با ارزش، بعد از حدود 5 سال از محل صرفه جویی در مصرف مایعات گازی، هزینه سرمایه گذاری جذب و تزریق CO2 جبران خواهد شد. این مقدار برای گاز طبیعی حدود 50 سال است. بنابراین، جذب و تزریق گاز گلخانه ای CO2 موجود در گازهای احتراق نیروگاه ها، علاوه بر اثرات زیست محیطی مطلوب، در صورتی که به عنوان جایگزین برای تزریق امتزاجی گاز غنی باشد، قابل توجیه اقتصادی است.
    کلیدواژگان: تزریق امتزاجی، حداقل فشار امتزاج، مایعات گازی، ازدیاد برداشت، گاز خشک
  • اخبار و گزارش ها
  • صفحه 92
  • صفحه 95
|
  • Davood Zareh Page 3
    Environmental biotechnology has the intention of increasing sustainability of production process by employing biological systems. Although, the remediation field obtained a boost by novel development in the field of phytoremediation, more recently a transition of environmental biotechnology from remediation to manufacturing is taking place. The impact (production) of approximately 100* 10¬6 tone per annum of various plastic materials are the source of increasing problem. To overcome these problem three methods were studied: material recycling, thermal recycling and composting. In the recent studies, traditional plastics institute by biodegradable plastics. One of the bioplastics, microbial plastics, is biodegradable and has a special chemical structure. These bioplastics can employ in chemical, pharmaceutical and food industries.
  • S. Zeinali-Heris, M. Nasr-Esfahany, Gh. Etemad Page 11
    Nano-fluids, which are suspensions of nano-sized particles in a fluid, have attracted interest in convective heat transfer as a heat transfer medium. In this paper, review of preparation of nano-fluids, probable mechanisms of heat transfer enhancement in nano-fluids, and sample applications of nano-fluids are presented. Nano-fluids showed a great potential for enhancing convective heat transfer.
  • A., Rouzbehani Dehnavi Page 23
    The present paper relates to a spray able composition which can be used as a coating in construction materials and which contains a major amount of sulfur, which has been plasticized and reinforced with minerals.Compositions containing sulfur have been investigated for use as coatings, as sulfur-aggregate concretes, and as sulfur-asphalt road paving mixtures. For example, it has been proposed to use sulfur-polysulfide-glass fiber reinforced compositions for joining blocks for wall construction. It has also been proposed to use sulfur coatings for forming impervious layers in walls and generally for coating earthen tanks, drainage and irrigation canals, ponds, concrete structures, etc. According to the present paper a sulfur composite is containing sulfur, a plasticizer, mineral fillers, and a dispersing agent.In general, the sulfur composites are prepared by adding a plasticizer to molten sulfur, followed by the dispersing agent and finally the mineral fillers. For this purpose, sulfur is heated to a temperature above the melting point (i.e., above about 116 °C) but preferably in the range of about 140 – 160 °C. Then the plasticizer is added and mixed intimately with the molten sulfur. When a plasticizer is formed by "in situ" reaction of an additive compound, is allowed for reaction before the remainders of the components are added. It is then preferable to add the dispersing agent before any other ingredients because this helps in obtaining good dispersion in the plasticized sulfur. After all the ingredients have been added the composition is stirred to obtain a homogeneous blend.
  • M.S. Hatamipour, M.R. Baezzat, M.M. Ghannadi, Sh. Shadravan Page 33
    The operation of the sour water stripper of Shiraz refinery was traced during several test runs. The exit flow rate of the stripper during normal operation was about 32 m3/hr from which 6 m3/hr was the result of condensation of direct injection of steam to the stripper. By performing some experiments on inlet and outlet streams to the degasing drum and stripper, simulating the process with HYSYS, and precise control of the stripping parameters, the quality of the exit water reached to the acceptable levels. The applied result of the project was reuse of treated sour water in desalter of the refinery.