فهرست مطالب

پرستاری مراقبت ویژه - سال دوم شماره 4 (پیاپی 5، زمستان 1388)

نشریه پرستاری مراقبت ویژه
سال دوم شماره 4 (پیاپی 5، زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اعتباریابی و پایایی مقیاس تعیین سطح آرام سازی رمزی در بیماران بزرگسال بستری در بخش مراقبت های ویژه ایران
    سید داوود تدریسی، الهه متحدیان تبریزی، آذر محمدیاری، عباس عبادی، صدیقه میرهاشمی صفحه 6
    اهداف

    هدف از این مطالعه تعیین اعتبار و پایایی مقیاس تعیین سطح آرام سازیرمزی در بیماران بزرگسال بستری در بخش مراقبت های ویژه درایران بود

    روش ها

    این تحقیق از نوع روش شناختی می باشد. بعد از ترجمه نسخه انگلیسی مقیاس رمزی به زبان فارسی، با استفاده از روش ارزیابی کیفیت زندگی بین المللی، 120 بیمار با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی ساده در دسترس و مبتنی بر هدف، انتخاب شدند. هشت نفر ارزیاب (شامل محقق اصلی، شش نفر پرستارو پزشک مقیم بیهوشی) به طور مستقل بیماران را با استفاده از نسخه فارسی مقیای رمزی مورد برسی قراردادند محقق اصلی، بیمار را ارزیابی می کرد و سایر ارزیابان با استفاده از مقیاس گلاسکو اصلاح شده پالما و کوک و گلاسکو کوما نمره ای نمره ای برای مقیاس آنالوگ بصری ونمره ای برای مقیاس رمزی به منظور اعتبار این مقیاس ثبت می کرد.

    یافته ها

    پایایی (تکرارپذیری) بین ارزیابان برای مقیاس رمزی عالی بود. ضریب همبستگی بین طبقات درگروه آموزش دیده 843/0بود و نمره ضریب کاپا که نشان دهنده توافق بین ارزیابان می باشد875/0، 001/0 P<بود که دلالت بر توافق عالی دارد. تست های اعتباریابی ارتباط بالایی (ضریب همبستگی اسپیرمن978/0(r=را بین مقیاس رمزی و مقیاس آنالوگ چشمی و با مقیاس گلاسکو کوما (772/0 - r=) با 001/0 p< را نشان داد اعتبار این مقیاس تایید شد.

    نتیجه گیری

    بر اساس این یافته ها، اعتبار و پایایی این مقیاس برای ارزیابی آرام سازی در بیماران بزرگسال بستری در بخش مراقبت های ویژه در ایران تایید شد. در پایان باید یادآور شد که کاربرد مقیاس رمزی باعث ارتقاء درمان با داروهای آرام بخش در بخش مراقبت های ویژه، تسهیل ارتباط بین پرستاران و پزشکان در خصوص رژیم درمانی موثر و همچنین به توسعه مطلوب چارچوب های آرام بخشی و ضد دردی در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه کمک می کند.

    کلیدواژگان: آرام سازی، پایایی، روایی، بخش مراقبت های ویژه، بزرگسال، رمزی
  • امیر واحدیان عظیمی، فاطمه الحانی، فضل الله احمدی، انوشیروان کاظم نژاد صفحه 127
    هدف

    [هدف از این مطالعه تاثیر الگوی توانمند سازی خانواده – محور بر سبک زندگی بیماران انفارکتوس قلبی است.]

    مواد و روش ها

    [این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی بوده که پس از نمونه گیری به روش خوشه ایتصادفی، نمونه ها (70 بیمار و 70 عضو فعال خانواده بیمار) به دو گروه آزمون و شاهد تخصیص داده شدند. برای گروه آزمون الگوی توانمند سازی خانواده – محور با چهار بعد تهدید درک شده (شدت و حساسیت)، خودکارآمدی، مشارکت آموزشی و ارزشیابی، و برای گروه شاهد مراقبت رایج اجرا شد. ابزارهای پژوهش بکار رفته شامل اطلاعات دموگرافیک، سبک زندگی و چهار بعد توانمند سازی می باشند.]

    یافته ها

    [آزمون های آماری خی دو و فیشر نشان دادند که هر دو گروه آزمون و شاهد از نظر اطلاعات دموگرافیک همسان هستند (05/0 P>). در ابعاد سبک زندگی بر اساس آزمون های آماری تی مستقل، علامت و U من ویتنی قبل از مداخله در تمامی مقادیر دو گروه همسان بوده (05/0 P >)، بعد از مداخله به جزء بعد سلامت جسمی (05/0 P >)، تمامی ابعاد از نظر آماری شدیدا معنی دار شدند (001/0 P <).]

    نتیجه گیری

    [با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که اجرای الگوی توانمند سازی خانواده – محور برای بیماران مبتلا به انفارکتوس قلبی از نظر عملی امکان پذیر بوده، با بهبود و یا اصلاح سبک زندگی خودشان و خانواده شان همراه است.]

    کلیدواژگان: الگوی توانمند سازی خانواده - محور، انفارکتوس قلبی، سبک زندگی
  • محمد کریم بهادری، امیراشکان نصیری پور، شهرام توفیقی، محمود رضا گوهری، فرزاد پناهی، انیس عباسی صفحه 141
    هدف

    پیشگیری اولیه هنوز هم به عنوان یکی از راه های مهم برای کاهش بار جراحات و آسیبها باقی مانده است و بطور فزاینده ای مشخص شده است که بسیاری از مرگ ها و ناتوانایی های یلند مدت می تواند از طریق تقویت تروما و مراقبت اورژانس پیشگیری شود.این مطالعه با هدف بررسی عملکرد اورژانس پیش بیمارستانی در ایران انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی – تحلیلی مقطعی، جامعه آماری شامل 15 نفر از کارشناسان و متخصصان مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور بود. ابزار پژوهش مصاحبه، فرم مخصوص جمع آوری اطلاعات و بررسی اسناد و مدارک بوده است..برای تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای Spssو One Note استفاده شد.

    یافته ها

    زمان پاسخدهی در کل کشور به جز شهر تهران در مناطق شهری 7 دقیقه و در مناطق برون شهری 14 دقیقه بود. پوشش دهی کلی توسط مدیریت فوریت ها 33%، تعداد آمبولانس ها به ازای یکصد هزار نفر جمعیت 19/3، پوشش ارتباطی، 80%، درصد فراگیران دوره کمک های اولیه از مجموع گروه های هدف، 58% و مدل مراقبت مورد استفاده مدل ترکیبی بوده است.

    نتیجه گیری

    اورژانس پیش بیمارستانی در ایران از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است است اما از وضعیت استاندارد و مطلوب فاصله دارد.

    کلیدواژگان: عملکرد، اورژانس پیش بیمارستانی، ایران
  • بتول پور ابولی، منصوره عزیززاده فروزی، سکینه محمدعلیزاده صفحه 147
    زمینه و هدف

    مسائل جنسی بخش مهمی از سلامت انسان است که باید در جنبه های متعددی از مراقبت پرستاری بیان شود. امروزه نیاز به مشاوره جنسی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد روز به روز مورد توجه پرستاران قرار گرفته است مطالعه حاضر با هدف بررسی دانش پرستاران در زمینه فعالیت های جنسی و نگرش آنان نسبت به آموزش جنسی به این بیماران و همسرانشان تدوین شده است. موارد و

    روش ها

    در این مطالعه مقطعی تحلیلی تعداد 300 پرستار از بخش های قلب بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1385 مورد بررسی قرار گرفتند. و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از دو پرسشنامه برای ارزیابی نگرش و آگاهی پرستاران جمع آوری شد.داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 11.5 با آزمون های t و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج مربوط به بررسی میزان آگاهی پرستاران نشان داد که میانگین (انحراف معیار) نمره کل دانش 26/11 (4/6)، و میانگین (انحراف معیار)، نمره نگرش 68 (9/10).، پرستاران مورد مطالعه در مجموع 54 درصد نمره کل دانش 76، درصد نمره کل نگرش را کسب نمودند. همبستگی بین نمره کل دانش و نگرش، ارتباط مثبت معنی داری را نشان داد (0001/ =p 66/.=r)

    نتیجه گیری

    با توجه به اینگه اگاهی برستاران در این زمینه کافی نمی باشد و با توجه به نگرش مطلوبی که در مورد این زمینه دارند می توان اگاهی پرستاران را با برنامه ریزی دوره های آموزشی بالا برده تا در نتیجه بتوانند به بیماران در این زمینه کمک کنند.

    کلیدواژگان: آموزش جنسی، فعالیت جنسی، انفارکتوس میوکارد
  • حمید حجتی، معصومه مطلق، فرشته نوری، سید حمید شریف نیا، اسمعیل محمدنژاد، بهروز حیدری صفحه 149
    مقدمه

    یکی از زمینه های عمده بیماری ها و مشکلات روانی و عوارض جسمی و اجتماعی احساس پوچی، بیهودگی و تزلزل روحی است که از فقدان بعد معنوی افراد سرچشمه می گیرد. برای همین وقتی سلامت معنوی به طور جدی به خطر بیفتد، فرد دچار اختلالات روحی مثل احساس تنهایی، افسردگی و از دست دادن معنا در زندگی می شود.

    هدف

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی می باشد که به منظور بررسی ارتباط تناوب دعا با سلامت معنوی در بیماران همودیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان امام رضا شهر آمل در سال 1388 انجام گرفت.

    روش کار

    نمونه این پژوهش 85 نفر که شرایط مطالعه را داشتند. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف صورت گرفت. اطلاعات از طریق پرسشنامه تناوب دعا مراویگلیا (2002) و سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (1989) جمع آوری شد. سپس بعد وارد نمودن در نرم افزار آماری spss16 توسط آمار توصیفی (جداول، نمودار، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(کروسکال والیس، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس و آزمون تعقیبی توکی) مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    در 96% واحدهای پژوهش میزان تناوب دعا در سطح بالا بود. که ابعاد دعا به ترتیب بیشترین درصد 96% آداب دعا، 85% تجربه دعا و 87% نگرش، در سطح بالایی قرار داشتند. سلامت معنوی در بیشترین درصد 75% در سطح بالا بود. همچنین بین تناوب دعا با سلامت معنوی ارتباط معنی داری یافت نشد. (3/0r=) سایر نتایج بین تناوب دعا با تاهل (4/0r=) و سلامت معنوی با سن (01/0 (P<ارتباط معنی داری را نشان داد.

    نتیجه گیری

    با توجه به فرهنگ غالب مذهبی در جامعه ایرانی و اعتقادات مردم، انتظار تاثیرات مذهبی به عنوان یک منبع سازگاری می رود. لذا ضرورت دارد. کادر بهداشتی در مراقبت از بیماران به بعد معنوی و مذهبی بیماران توجه داشته باشند. تا با اجرای احکام شرعی که امروزه به عنوان مراقبت های مذهبی مطرح است. شاهد تاثیر این گونه مراقبت ها و ایجاد احساس آرامش و تسریع بهبودی در بیماران باشیم.

    کلیدواژگان: تناوب دعا، سلامت معنوی، همودیالیزی، آمل
  • محسن ملاهادی، علی طیبی، عباس عبادی، محمد دانشمندی صفحه 155
    اهداف

    هدف از این مطالعه مقایسه افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران همودیالیزی و پیوند کلیه می باشد.

    مواد و روش ها

    در یک مطالعه توصیفی مقایسه ای، 147 بیمار همودیالیزی و 146 بیمار پیوند کلیه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار سنجش علائم روانشناختی در این بیماران پرسشنامه استانداردDASS21 بود.

    یافته ها

    میانگین سن بیماران همودیالیزی و پیوند کلیه به ترتیب 13/53 (7/51 مرد و 3/48 زن) و 36/39 (7/63 مرد و 3/36 زن) بود. بیش از 50% بیماران همودیالیزی دچار اضطراب (9/63%)، افسردگی (5/60 %)و استرس (7/51 %) بودند. این مقادیر در بیماران پیوند کلیه به ترتیب 6/48 %، 39% و 4/38 بود. تجزیه تحلیل اطلاعات نشان داد که میانگین نمرات افسردگی و اضطراب در گروه همودیالیز به صورت معنی داری بیش تر از گروه پیوند کلیه می باشد، در حالی که از نظر استرس تفاوت معنی داری میان دو گروه دیده نشد.

    نتیجه گیری

    نتایج تحقیق حاضر میزان بالای شیوع افسردگی و اضطراب و استرس در بیماران همودیالیزی و پیوند کلیه، به خصوص بیماران همودیالیزی را نشان داد. در مطالعات بعدی توصیه می شود که ارتباط میان سه متغیر افسردگی، اضطراب واسترس با متغیر های دیگر از جمله متغیر های دموگرافیک سنجیده شود.

    کلیدواژگان: استرس، افسردگی، اضطراب، همودیالیز، پیوند کلیه
  • افسانه رئیسی فر، مسعود ترابپور، پروین محسنی زاد صفحه 159
    مقدمه و هدف

    نارسایی مزمن کلیه (CRF) به نقص غیر قابل برگشت عملکرد کلیه گفته می شود که سیر پیشرونده ای دارد و اکثر این بیماران نهایتا به پیوند و یا همودیالیز دائمی نیاز پیدا می کنند. درمان نارسایی مزمن کلیه به صورت همودیالیز دائم علاوه بر هزینه های زیاد برای جامعه، مشکلات عدیده جسمی و روحی را برای بیمار در بر خواهد داشت. هدف از این مطالعه، شناخت مهمترین علل بروز CRF در شهرستان آبادان و استفاده از آن در برنامه های آتی در جهت پیشگیری از بروز نارسائی مزمن کلیه می باشد.

    مواد و روش ها

    در مطالعه مقطعی حاضر، تمام 59 بیماری که در مرکز همودیالیز شهر آبادان تحت درمان دائمی قرار داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز مانند جنس، سن، سن زمان شروع دیالیز، علل بوجود آورنده نارسائی کلیه و متغیرهای مرتبط با همودیالیز با استفاده از پرسشنامه از روی محتویات پرونده اخذ ودر موارد نیاز با بیمار مصاحبه به عمل آمد.

    نتایج

    از 59 بیمار مورد مطالعه، 29 نفر زن (2/49 %) و 30 نفر مرد (8/50%) بودند. میانگین سن مراجعین (48/51) و میانگین سن شروع دیالیز آنها (37/49) بود. بررسی سابقه بیماران نشان داد که هیپرتانسیون (4/40 %)، دیابت (1/28%)، عفونتها (3/12%)، آنومالی های مادرزادی(5/10%) و انسدادها(8/8%) از علل عمده نارسایی مزمن کلیوی در آبادان می باشند. همچنین (3/5%) موارد را نیز عللی چون: گلومرولونفریت (5/3%) و لوپوس(8/1%) تشکیل می دهد.

    نتیجه گیری

    در این مطالعه هیپر تانسیون به عنوان شایعترین علت نارسایی مزمن پیشرفته کلیه (4/40%) شناخته شد. همچنین دیابت(1/28%) وعفونتها(3/12%)، دومین و سومین علت شناخته شدند.

    کلیدواژگان: علل نارسائی مزمن کلیه، همودیالیز، ~CRF
  • محسن حجت صفحه 163
    مقدمه
    با وجود پیشرفت های زیاد در درمان بیماری های قلبی به خصوص سکته های قلبی هنوز تعداد بسیار زیادی از بیماران دچار سکته قلبی، به بیماری نارسائی مزمن قلب مبتلا می گردند، و تا زمان مرگ با این بیماری دست وپنجه نرم می کنند. این روزها روش های درمانی متعددی از جمله دارو درمانی، پیوند قلب و تجهیزات درون و بیرون قلبی متعددی برای بهبود کیفیت زندگی این بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. این روش ها برای بیماران و بیمارستان ها بسیار گران هستند. تحقیقات در علم ژنتیک، مهندسی بافت و سلول درمانی امید به نجات این بیماران را بهبود بخشیده و سؤالات بسیاری را در ذهن ما جواب داده است. پرستاران نیز همیشه نقش مهمی در درمان بیماران قلبی داشته اند. با وجود پیشرفت در علوم پایه و سلول درمانی می بایست جایگاه علمی خود را در راستای این تغییرات مشخص نموده و شیوه اعمال نقش موثر خود در این زمینه بیان نمایند. هدف از این مطالعه((تبیین نقش سلول های بنیادی در درمان بیماران قلبی)) می باشد.
    روش کار
    مطالعه حاضر یک مطالعه مروری است که محقق برای تهیه آن بیش از 40 منبع از کشورهای ایران، تایلند، آمریکا، چین، کره، انگلیس و ایرلند استفاده کرده است. این مقاله پس از بحث در مورد تاریخچه کاربرد سلول های پایه، انواع سلول های بنیادی، منابع مختلف دسترسی به سلول های بنیادی و کاربرد آنها؛ شیوه های نوین کاربرد این سلول ها برای درمان بیماران قلبی را تشریح می کند؛ در نهایت؛ نیز چندین کارآزمایی بالینی را بطور کامل بیان و با توجه به نقش مراقبتی پرستاران در این روش ها نتیجه گیری می نماید.
    نتیجه گیری
    همه تحقیقات و کارآزمایی های بالینی نشان داده اند که در طی 6-4 ماه پس از پیوند سلول های بنیادی به قلب، عملکرد بطن چپ بین 7 تا 9 درصد افزایش یافته، حجم انتهای سیستولی کاهش یافته، خون رسانی و رگ سازی در منطقه دچار سکته بهبود یافته است. علاوه بر این ها، در تحقیقات آینده نگر، مورد- شاهدی نیز کارآیی این روش به اثبات رسیده است. هیچ تومور و آریتمی خطرناکی مشاهده نگردیده است. هر چند تغییرات عمده ای در روش های درمانی ایجاد شده است اما نقش و جایگاه مثبت پرستاران در تغییر نظام های بهداشتی و درمانی پایدار تر از قبل شده است.
    کلیدواژگان: سلول های بنیادی، پرستاری، بیماری قلبی
|
  • Vahedian Azimi A., Alhani F., Ahmadi F., Kazemnejad A Page 127
    Aims

    Nowadays, noncontiguous diseases have been extended due to the renovation of societies, technology promotion and density of population on urban zones, life and style changes and tendency of population to unsuitable habits. Cardiovascular diseases are from these failures and are the most widespread death cause in the most nations of universe and also Iran and the most important cause of unhealthy. The aim of this study was to evaluate the effect of family-centered empowerment model on the life style of the myocardial infarction patients.

    Methods

    This clinical trial study accomplished from August to December 2007 on all of myocardial infarction patients hospitalized in Shari’ati Hospital coronary care unit. After sampling by randomized clustering, subjects (70 patients) were randomly assigned to experimental and control group. For experimental group, family-centered empowerment model was implemented with four dimensions of perceived threat (severity and sensitivity), self-efficacy, educational partnership and evaluation; and usual care was done for control group members. The research tools were demographic, lifestyle and four empowerment dimensional questionnaires.

    Results

    There were no significant difference between two groups in demographic data (p>0.05). In lifestyle dimension, tests revealed no significant difference between two groups before the intervention (p>0.05); but after the intervention, all modes differences were deeply significant (p<0.001) except physical healthy (p>0.05).

    Conclusion

    Performing family-centered empowerment model for patients with myocardial infarction is practically feasible and associated with improvement or modification of patients and his or her families’ lifestyle.

  • Nasiripur A. A., Bahadori M. K., Tofighi Sh., Gohari M. R Page 141
    Aims

    Primary prevention has remained one of the most important ways to reduce the burden of injuries. M any deaths and much long-term disabilities can also be prevented through strengthening trauma and emergency care. The purpose of this study was to survey the prehospital emergency performance of Iran.

    Methods

    ­ In this cross-sectional descriptive study during April to August 2009, 15 managers and experts of medical emergency and incident management working in health, treatment and medical education ministry were selected by achievable sampling method evaluated. Data gathering done by interview, information gathering especial form and analysis of documents. Data analysis was conducted by SPSS 11 software.

    Results

    Response time in whole urban zones of country except Tehran city was 7 minutes and 14 minutes in suburban zones, generic coverage by incident managment was 33%, number of ambulances were 3.19 for every 100 thousand of population, dispatch coverage was 80%, proportion of early aids pervasives were 58% and used care model was mixed. Conclution: Prehospital emergency is nearly good in Iran but distances from desirable and standard condition.

  • Pouraboli B., Azizzadeh Foruzi M., Mohammad Alizade S Page 147
    Aims

    Sexual subjects are an important part of human health. Sexual conseling need of myocardial infarction (MI) patients are frequently overlooked more and more by nurses. This study was to analyze the knowledge of nurses about sexual activities and also their attitude about its educating to MI patients and their spouses. Method­s: In this analytical cross-sectional study, 300 nurses of heart wards from hospitals of Kerman University of Medical Sciences in 2006 were selected by census sampling method and studied. Needed information was collected by two questionnaires to evaluate attitudes and knowledge of nurses. Data was analyzed by SPSS 11.5 statistical software with independent T-test and ANOVA.

    Results

    The mean total score of knowledge of nurses was 11.26±6.4 and the mean total attitude score was 68±10.9. Studied nurses were acquired 54% of the total score of knowledge and 76% of the total score of attitude. Correlation between the total score of knowledge and attitude showed a significant positive relationship (p=0.0001; r=0.66). Conclusion­: Due to inadequate knowledge and positive attitude of nurses in this field, knowledge of them can be promoted by planning courses in order to help patients.

  • Hamid Hojjati, Motlagh M., Nouri F., Shirifnia S. H., Mohammadnejad E., Heydari B Page 149
    Aims

    Spiritual, physical and mental health is disturbed in s ome hemodialysis patients. Religious behaviours specially prayer can increase spiritual energy and positive attitude in patients. The aim of this study was to analyze the relationship of prayer with the spiritual health of hemodialysis patients.

    Methods

    This descriptive correlation study performed on hemodialytic patients refered to Imam Reza(AS) hospital of Amol city in 2009. 85 patients who had study conditions selected by purposed sampling method. Information collected through Meraviglia prayer frequency and Palutzian & Ellison spiritual health questionnaires. SPSS 16 statistical software and descriptive and inferential statistics tests (Pearson correlation, ANOVA and Tukey's post hoc test) were used to analyze data.

    Results

    Frequency of prayer was high in 96% of samples. The frequency of prayer was high in 96% of samples. 85% had the experience of prayer and 87% had positive view to it. Spiritual health was high in 75% of samples. There was no significant relation between the frequency of prayer and spiritual health (p=0.3). Significant relations were seen between frequency of prayer and marriage (p=0.05) and also between spiritual health and age (p<0.01).

    Conclusion

    Frequency of prayer has no effect on spiritual health of hemodialytic patients. According to the dominancy of religious culture and beliefs of Iranian people, it is expected from health care staff to pay more attention to religious and spiritual dimensions in patients care.

  • Mollahadi M., Tayyebi A., Ebadi A., Daneshmandi M Page 155
    Aims

    Chronic and debilitating diseases have numerous psychiatric consequences. Renal diseases and following that dialysis and kidney transplantation, strongly affects physical and mental health of patients. The aim of this study was to comparison anxiety, stress and depression between hemodialysis and kidney transplantation patients.

    Methods

    In a descriptive-comparative study, 147 hemodialysis and 146 kidney transplantation patients were selected by purposeful sampling method from one hospital and some private clinics of Tehran in 2009. The equipment of measuring psychological signs in the patients was “21questioned depression, anxiety and stress scale“(DASS21) standard questionnaire. Data was analyzed by using SPSS 17 software and Chi square and Man-Whitney tests.

    Results

    63.9% of hemodialysis patients had anxiety, 60.5% had depression and 51.7% had stress. Meanwhile, in kidney transplantation group they were 48.6, 39 and 38.4%, respectively. The mean score of anxiety and depression in hemodialysis group was significantly more than kidney transplantation group, but there was no significant difference in stress field score.

    Conclusion

    Prevalence of anxiety, depression and stress is high in hemodialysis and kidney transplantation patients and it is higher in hemodialysis patients.

  • Raiesifar A., Torabpour M., Mohsenizad P Page 159
    Aims

    Treatmant of chronic renal failure by permanent hemodialysis, in addition to high costs for society, has many physical and psychological problems for patients. The present study was carried out to investigate the most important causes of this failure in hemodialysis patients of Abadan.

    Methods

    In this cross-sectional study, all 59 patients under permanent hemodialysis during March 6, 2005 to April 6, 2006 in Abadan’s hemodialysis center were evaluated. Required data including age, gender, age of first hemodialysis session, causes of chronic renal failure and dialysis-related variables were collected by checklist from patient’s file and interview as needed.

    Results

    Hypertension (40.4%), diabetes mellitus (28.1%), infections (12.3%), congenital abnormalities (10.5%) and obstructions (8.8%) were the most common causes of chronic renal failure. Also, 5.3% of cases were causes including glomerulonephritis (3.5%) and lupus (1.8%).

    Conclusion

    Hypertension is the most cause of end stage renal disease in Abadan and diabetes mellitus and infections are the next.

  • Hojjat M., Dastpak M Page 163
    Introduction
    Despite many advances in the treatment of heart disease, particularly myocardial infarction, many patients with heart attacks catch chronic heart failure and are associated with this disease until death. Several therapeutic procedures including drug-therapy, heart transplantation and heart’s inside- and outside equipment are used to improve the quality of life of patients which are very expensive for patients and hospitals. By researches in genetics, tissue engineering and cell therapy, hoping to save these patients has increased. The purpose of this review study was to analyze and clarify the role of stem cells in treating heart failures.
    Conclusion
    Researches and clinical trials show that during 4 to 6 months after transplantation of stem cells to the heart, left ventricular function increases between 7 to 9%, volume of end systolic decreases and blood supply and vessel construction promotes in stroke region. Moreover, in prospective and case-control studies, the efficiency of this method proved and no dangerous arrhythmia or tumor has been observed.