فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی ایلام - سال هفدهم شماره 4 (پیاپی 65، زمستان 1388)

مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سال هفدهم شماره 4 (پیاپی 65، زمستان 1388)

  • 62 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1389/01/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید محمدحسین نوری موگهی، باقر مینایی، طوبی مهران نیا، مهناز آذرنیا، رضا شیرازی صفحه 1
    مقدمه
    با توجه به نقش مهم نیتریک اکساید(NO) در بسیاری از فرایندهای بیولوژیک سلول ها و بافت های بدن از جمله سیستم تولید مثل، این بررسی به منظور مطالعه تغییرات جسم زرد و فولیکول های در حال رشد تخمدان موش صحرایی پس از تجویزL-Arginie به عنوان پیش ساز و L-Name به عنوان مهارکننده سنتز نیتریک اکساید(NO) انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    40 سر موش صحرایی ماده با وزن متوسط250-200 گرم و سن متوسط 8 هفته، پس از جفت گیری و مشاهده پلاک واژینال که به عنوان روز صفر حاملگی در نظر گرفته می شد به 5 گروه 8 تایی تقسیم شدند. به غیر از گروه کنترل، بقیه گروه ها به ترتیب ml/kg/ip2 نرمال سالین، mg/kg/ip200 ماده L-Arginine، mg/kg/ip20 ماده L-Nameو مخلوط دو ماده Arginine-L و L-Name را با همان دوزهای مشابه، در روزهای سوم، چهارم و پنجم حاملگی دریافت کردند. در روز هیجدهم بارداری، موش ها با اتر بیهوش شده و تخمدان ها به روش لاپاراتومی خارج و در فرمالین 10 درصد فیکس گردیدند. پس از پاساژ بافتی و رنگ آمیزی عمومی هماتوکسیلین- ائوزین(E&H) و اختصاصی پاس(PAS)، تغییرات ایجاد شده با میکروسکوپ نوری و گراتیکول مورد بررسی قرارگرفت.
    یافته های پژوهش: موش های گروه دریافت کنندهL-Arginine از نظر کیفی تغییرات بافتی به صورت از هم گسیختگی در مناطق وسیعی از ساختمان بافتی تخمدان و در بررسی های کمی از لحاظ آماری کاهش معنی داری در تعداد و اندازه جسم زرد نشان دادند.(05/0>P)
    بحث و نتیجه گیری
    از مطالعه حاضر چنین بر می آید که NO در مرحله ی بارداری می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده رشد سلولی مطرح بوده و سبب اختلال در عملکرد تخمدان گردد.
    کلیدواژگان: نیتریک اکساید، تخمدان، جسم زرد، موش صحرایی
  • بهناز شوهانی، علی اصغرهمتی، مهین طاهری مقدم صفحه 9
    مقدمه
    گیاه تشنه داری که در مناطقی از استان ایلام می روید سالهاست که به صورت تجربی در درمان بیماری های مختلف از جمله کمک به بهبود زخم به کار می رود با این وجود مطالعه زیادی روی آن صورت نگرفته است. به همین منظور در این پژوهش اثر عصاره هیدروالکلی این گیاه بر روی ترمیم زخم پوستی بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    پس از جمع آوری و خشک نمودن قسمت های مختلف گیاه، عصاره هیدروالکلی آن به روش خیساندن تهیه و تغلیظ گردید. برای مطالعه از 36 راس خرگوش نیوزلندی نر و ماده در محدوده وزنی 06/2–200/1 کیلوگرم استفاده شد. طبق روش cross و همکاران زخم هایی به ابعاد 2×2 سانتی متر بر روی پوست پهلوی خرگوش ها ایجاد گردید و سپس به شش گروه شش تایی تقسیم گردیدند: گروه اول به عنوان شاهد بدون درمان نگهداری شد، در گروه دوم از اسرین(شاهد منفی)، گروه سوم از پماد فنی توئین 1 درصد(شاهد مثبت) و در سه گروه دیگر از پمادهای ساخته شده از گیاه تشنه داری با غلظت های 2 درصد، 5 درصد و 10 درصد وزنی- وزنی در پایه اسرین دوبار در روز استفاده گردید. برای بررسی روند ترمیم زخم ها هر روز کناره های زخم اندازه گیری گردید و درصد بهبودی زخم گروه های مختلف طی تمام روزهای درمان بر اساس آزمونone way ANOVA و Tukey با یکدیگر مقایسه شدند. به منظور مطالعات بافت شناسی، در روزهای هفتم و پایان درمان هر گروه نمونه هایی از ضخامت کامل زخم ها برداشته شد.
    یافته های پژوهش: در بررسی انجام شده متوسط زمان ترمیم کامل زخم در گروه های بدون درمان و درمان شده با اسرین 21 روز، با پماد فنی توئین 1 درصد، 16 روز و با پمادهای 2 درصد، 5 درصد و 10 درصد گیاه تشنه داری به ترتیب 18، 17 و 16 روز بود. در بررسی بافت شناسی نیز علائم بهبود و تکامل بافت پوست در درمان با عصاره تشنه داری کامل تر بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    تمامی گروه های درمانی اختلاف معنی دار آماری(05/0< P) با گروه های دریافت کننده اسرین و گروه شاهد داشتند اما نتایج آماری و بافت شناسی نشان می دهد که پماد تشنه داری 10 درصد نسبت به بقیه گروه ها بهترین اثر را در ترمیم زخم پوستی خرگوش داشته است. با توجه به مطالعات میکروسکوپی و ماکروسکوپی احتمال می رود مشخص گردد که اجزاء موثر گیاه تشنه داری موجب تحریک ساخت کلاژن و انقباض سریعتر زخم، رگ زایی، اتساع عروقی و همچنین کاهش التهاب، خونریزی و ادم زخم می شود.
    کلیدواژگان: التیام زخم، عصاره هیدروالکلی، گیاه تشنه داری، پوست، خرگوش
  • آرزو پیرک، زهرا عطاردی کاشانی، فاطمه آذرکیش، تهمینه صالحیان، حمید حقانی، زینب پارسا نیا، حسین احمدزاده صفحه 17
    مقدمه
    دیابت بارداری شایع ترین اختلال متابولیک دوران بارداری است که موجب بروز عوارض در مادر و جنین می گردد. بنابراین شناخت عوامل خطر ساز دیابت بارداری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد زیرا با شناخت این عوامل می توان برنامه های غربالگری را در زنان مستعد انجام داده و با تشخیص به موقع و کنترل مناسب قند خون از ایجاد عوارض در مادر و جنین پیشگیری نمود. این پژوهش باهدف تعیین ارتباط دیابت بارداری با سابقه ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به صورت موردی-شاهدی در زنان باردار مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی شهر تهران در فاصله سال های 1387-1385 انجام گرفت. زنان شرکت کننده در پژوهش 188 نفر بودند که 94 نفر در گروه مورد(مبتلا به دیابت بارداری) و 94 نفر در گروه شاهد(غیر مبتلا به دیابت بارداری) قرار گرفتند و سپس سابقه ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در دو گروه مقایسه گردید. داده ها با نرم افزار spss و آزمون های تی تست، فیشر، کای دو، من ویتنی و odds ratio مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته های پژوهش: نتایج پژوهش نشان داد که دو گروه از نظر میانگین سنی، میزان تحصیلات، نمره آپگار و تعداد بارداری مشابه بودند ولی از نظر سابفه الیگومنوره، نوع زایمان، میانگین وزن نوزادان و سن بارداری و شاخص توده بدنی بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که بین زنان مبتلا و غیر مبتلا به دیابت بارداری از نظر سابقه ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اختلاف آماری معنی داری وجود دارد.(03/0= P) *
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش که حاکی از ارتباط دیابت بارداری با سابقه ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بود لازم است با انجام برنامه های غربالگری در زنانی که سابقه ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند با تشخیص به موقع دیابت بارداری از عوارض مادری و جنینی آن پیشگیری نمود.
    کلیدواژگان: دیابت بارداری، سندرم تخمدان پلی کیستیک، غربالگری، زن باردار
  • فرزانه گلفام، پریسا گلفام، بابک گلفام صفحه 31
    مقدمه
    تهوع و استفراغ بعد از عمل(postoperative nausea and vomiting) یا PONV شایع ترین عارضه بعد از بیهوشی است و در حدود 70- 20 درصد کل اعمال جراحی دیده می شود و یکی از علل مهم ابتلا و افزایش هزینه محسوب می شود، در مطالعاتی تجویز اکسیژن با غلظت بالاتر در طی اعمال جراحی منجر به کاهش PONV شده است. در مطالعه ی حاضر به بررسی تاثیر اکسیژن 100 درصد در کاهش PONV پس از اعمال جراحی پستان پرداخته شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به شکل دو سو کور بر روی 60 بیمار که تحت عمل جراحی پستان قرار گرفته بودند صورت گرفت. بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شده و بعد از القاء بیهوشی استاندارد با هالوتان نیمی از آن ها اکسیژن 30 درصد (گروه 30) و نیمی دیگر اکسیژن 100 درصد(گروه 100) دریافت نمودند و میزان تهوع و استفراغ آنان تا 24 ساعت پس از عمل با یکدیگر مقایسه شد.
    یافته های پژوهش: بین دو گروه مورد مطالعه اختلاف قابل توجهی در شیوع تهوع و استفراغ بعد از عمل وجود داشت 30 درصد از بیماران گروه 100 دچار تهوع و استفراغ شدند که در مقایسه با 3/63 درصد در گروه 30 بسیار کمتر است.(0.05> P)
    بحث و نتیجه گیری
    در این مطالعه نشان داده شده که دریافت اکسیژن اضافی حین عمل در پیشگیری از تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی پستان مفید بوده و نیاز به داروهای ضد استفراغ را در این دسته از بیماران کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: تهوع و استفراغ، اکسیژن دهی، جراحی، بیهوشی
  • صبریه قیطاسی، غلامحسن واعظی، کیوان کرامتی صفحه 36
    مقدمه
    ترس یک پاسخ دفاعی فیزیولوژیک است که در برابر خطر حاد بروز می کند. از دیر باز اضطراب و ترس از جمله مباحث مهم روان شناختی بوده و برای کنترل آن راه حل ها و داروهای مختلفی ارائه شده است. از آن جا که گیاهان دارویی نقش مهمی در درمان بیماری ها دارند و در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض ملایم تری ایجاد می کنند، در این پژوهش تاثیر گیاه علف چای بر رفتار ترس مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    در تحقیق حاضر حیوانات تحت آزمایش به 5 گروه تقسیم گردید. گروه سالین (1μlit)به عنوان گروه کنترل، دو گروه عصاره الکلی گیاه علف چای در دوزهای (10، 20 μg/rat)که درون بطن-مغزی(i. c. v) تزریق گردیدند. چهارم گروهی که پنتیلن تترازول(PTZ) را به صورت درون صفاقی(i. p)به میزان((20mg/kg دریافت کرده بود به عنوان گروه کنترل مثبت و گروهی که علاوه بر PTZ یک دوز 10μg/rat از عصاره را نیز دریافت کرده بود. دستگاه استریوتاکس برای جراحی و دستگاه Plus-maze برای ارزیابی رفتار ترس در جانوران استفاده گردید.
    یافته های پژوهش: مقایسه دوگروه آزمایشی عصاره با گروه کنترل(سالین) نشان داد که دوز 10 μg/rat و دوز20 μg/rat با (P<0.0001) باعث افزایش معنی دار در درصد ورود موش ها به بازوی باز(%OAE) دستگاه پلاسمیز گردید. عصاره شاخص%OAE)) را نسبت به PTZ افزایش معنی داری داده بود.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حاصله بیانگر آن است که گیاه علف چای می تواند با تاثیر بر سیستم سروتونریک و گابائرزیک در کاهش رفتار ترس دخیل باشد. و ترس ناشی ازPTZ را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: عصاره علف چای، ترس، پنتیلن، تترازول، رت، تزریق درون بطن، مغزی (i، c، v)
  • سکینه سلطانی کوه بنانی صفحه 45
    مقدمه
    با توجه به اینکه رشد مهارت های حرکتی اساس یادگیری بعدی را تشکیل می دهد و کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ بیش فعالی به نوعی با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند، لذا این اختلال بایستی به گونه ای اصلاح شود که دشواری های حرکتی آنان قبل از شروع آموزش برطرف شود. مبتلایان به این اختلال مشکلات بالینی مشخصی در رابطه با مهارت حرکتی دارند که عبارتند از: 1- مشکل خام حرکتی 2- برخورد کردن با وسایل و اشیاء به میزان بیشتر از دیگران 3- مشکل در فعالیت های ورزشی4-وول خوردن5- مشکل در پیروی از دستورات 6- بی قراری حرکتی که مهم ترین ویژگی آسیب شناختی این کودکان محسوب می شود.
    مواد و روش ها
    سی دانش آموز پسر 12-7 ساله مبتلا به ADHDبر اساس ملاک های DSM-IV و پرسش نامه کانرز به عنوان گروه مورد انتخاب گردیده 30 پسر نیز با همین محدوده سنی به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. سپس هر دو گروه به وسیله آزمون رشد حرکتی(Lincon oseretsky test) مورد بررسی قرار گرفتند و پس از جمع آوری داده ها و آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار آماریSPSS-10 با آزمون تی تست مقایسه شدند یافته های پژوهش: دانش آموزان مبتلا به ADHD در آزمون رشد حرکتیLincon oseretsky عملکرد ضعیف تری داشتند. همجنین در تنظیم حرکات، بازداری حرکتی، تعادل حرکتی، توازن، انعطاف پذیری حرکتی، جا به جا کردن سریع و میزان فعالیت حرکتی با مشکل مواجه بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    اولین پاسخ رفتاری کودک از نوع حرکتی است که در فرایند یادگیری امری قابل توجه است. مهارت های حرکتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ADHD تفاوت زیادی با دانش آموزان عادی دارد، که توان بخشی این اختلال می تواند به تمرکز این افراد کمک کند. این تحقیق برای خانواده ها و مدارس کاربرد دارد.
    کلیدواژگان: رشد مهارت های حرکتی، نارسایی توجه، فزون جنبشی، دانش آموزان عادی
  • علی محمد بهرامی، افرا خسروی، ناهید ماسپی صفحه 53
    مقدمه
    لیشمانیوز بیماری انگلی مشترک بین انسان و حیوان با تنوع بالینی گسترده می باشد، که تحقیقات زیادی درباره جنبه های مختلف آن توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شده است. درمان لیشمانیوز انسانی هنوز بر پایه استفاده از ترکیبات آنتی موان 5 ظرفیتی که دارویی پرعارضه می باشد صورت می گیرد. علاوه بر عوارض کاربرد این ترکیب ها، مقاومت انگل نسبت به این ترکیب ها هم مشکلی رو به افزایش است و با توجه به مشکلات مذکور و از طرف دیگر اندمیک بودن بیماری در این منطقه، نیز از دیگر دلایل اجرای این تحقیق محسوب گردید.
    مواد و روش ها
    با استفاده از پرسش نامه های از قبل تهیه شده و همکاری معاونت بهداشت و درمان استان و درمانگاه های سطح شهر ایلام، 36 بیمار انتخاب گردید پس از دریافت رضایت کتبی به سه گروه 12 نفره تقسیم گردیدند. گروه 1 شاهد(تحت درمان با داروی شیمیائی آمفوتریسینB، گروه 2(تحت درمان با داروی محلی فرمول بندی شده شماره1) و گروه سوم(تحت درمان با داروی فرمول بندی شده محلی شماره2)(شماره 1با ترکیب درصد بالاتر بصورت جلدی) تحت نظر پزشک مورد درمان قرار گرفتند. جهت اطمینان از وجود آماستیگوت در بیماران از سه روش الف)بیویسی ب)محیط کشت Novy- Mac- Neal- Nivolle (NNN) ج)آسپیره کردن از لبه ضایعه استفاد گردید.
    یافته های پژوهش: یافته های حاصل از این نشان داد که داروی محلی ترکیب شده در دو غلظت متفاوت اثر خوبی داشت و داروی شماره دو محلی می تواند در تسریع بهبود زخم ها با داروی شیمیایی قابل مقایسه باشد. در افرادی که با داروی محلی شماره دو درمان شده بودند احساس استرس و خارش در اطراف زخم ها وجود نداشت و در صورتی که در گروه شاهد این احساس استرس و خارش در دوران معالجه وجود داشت. در کنترل قطر هاله زخم ها نیز داروی تهیه شده محلی تاثیر بسزایی در کوتاه مدت از خود نشان داد که قابل مقایسه با داروی آمفوتریسین B می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که احتمالا در ترکیب داروی محلی فرمول بندی شده با زاج سفید، زاج سیاه، کات کبود، کره، عوامل کنترل و مهار کننده بیماری لیشمانیوز جلدی وجود دارد.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز، سالک، زاج سفید، کات کبود
|
  • Noori Mugahi Smh, Minaee B., Mehran Nia T., Azarnia M., Shirazi R Page 1
    Introduction
    Considering the important role of nitric acid in many biologic processes of cells and tissues including reproduction, in this study we investigated the effects of L-Arginine as a NO formation progenitor and L-Name as a NO formation inhibitor on ovarian corpus luteum and growing follicle changes in pregnant rats.
    Materials and Methods
    Forty female rats of 8 weeks old and 200-250 gr. weight were divided into 5 groups, containing 8 rats in each group upon observing vaginal plaque (It has been considered as zero days at pregnancy).These 5 groups were as follows: Control, Normal Saline, L-Arginine, L-Name and L-Arginine & L-Name. Except the control group, the other groups received normal saline (2 ml/kg/ip), L-Arginine (200mg/kg/lip), L-Name (20mg/kg/lip) and a mixture of two substances for L-Arginine & L-Name group respectively on 3th, 4th, and 5th days of pregnancy. On the 18th day of pregnancy, after anesthesia with ether, laparatomy was performed to separate the mother’s ovaries. Then, the ovaries were fixed in 10% formalin, after tissue passage, the sections were stained with H&E and PAS methods. The changes were observed via light microscopy and graticule.
    Findings
    In the eye of qualitative study, tissue degenerative changes and eruption in most parts of ovaries in L-Arginine group were observed, in quantitative study, the reduction of corpus luteum dimension in mentioned group were seen.(p<0.05)Discussion &
    Conclusion
    Results of this study showed that NO can inhibit the cell growth in pregnancy and induce malfunction in ovary.
  • Shoohani B., Hemati Aa, Taheri Moghadam M Page 9
    Introduction
    Scrophularia striata which grows in Ilam province is used as a traditional medicine for treatment of diseases for years. Medical properties of this plant have not been documented yet. For this reason, a study was performed on this plant In study, the healing effects of Scrophularia striata extract was investigated on open skin wound of rabbit.
    Materials and Methods
    All parts of the plant were collected and dried. Hydroalcoholic extract of Scrophularia striata was prepared by maceration method. 36 males and female Newzeland rabbits weighing 1.2-2.06 kg were used during the study. Method of Cross et al. was used to make full thickness wound (20x20) in left flank of the animals. They were divided into 6 groups: the first group was left without treatment, the second was treated with Eucerin, in third group Phenytoin cream 1% was used and in the other groups, different concentrations of hydroalcoholic extract of Scrophularia striata(2%, 5%, 10%w/w) in Eucerin base were administrated 2 times daily. The areas of wounds were measured daily and healing percentage during all the days was compared with one wat ANOVA and Turkey. For histopathological studies, some biopsies were taken on the 7th and the last day.
    Findings
    In no treatment and Eucerin groups, the healing was completed in 21 days. In Phenytoin %1group, the healing time was 16 days and in Scrophularia striata groups of 2%, 5% and 10% the complete wound closure was observed in 18, 17 and 16 days respectively.
    Conclusion
    There was a significant difference between all the treated, and control and Eucerin groups, but statistical and histological studies showed that the best healing effect was from Scrophularia striata 10% extract. However, considering histological examinations and macroscopic observations, it can be suggested that Scrophularia striata extract may stimulate collagen synthesis, faster wound contraction, angiogenesis, vessel dilatation and decrease of inflammation, bleeding and edema.
  • Pirak A., Atarodi Kashani Z., Azarkish F., Salehian T., Hagani H., Parsania Z., Ahmad Zadeh H Page 17
    Introduction
    Gestational diabetes, the most common metabolic disorder in pregnancy, causes serious complications in mothers and their fetus. So, knowing the risk factors of gestational diabetes is very important, because through understanding these risk factors it helps to establish screening programs for susceptible mothers and also early diagnosis of disorders. Furthermore, efficient control of blood sugar protects mothers against complications and consequently their fetus. The goal of our study was to evaluate the correlation between gestational diabetes and polycystic ovary syndrome.
    Materials and Methods
    This study was a case - control research. Pregnant women admitted at Akbar Abady hospital of Tehran were studied during 1998-2005. 188 women participated in this study of whom 94 mothers were put into the case group (with gestational diabetes) and the other 94 mothers were in the control group (without gestational diabetes). Then history polycystic ovary syndrome was investigated between the two groups. The data were analyzed using SPSS software, descriptive statistical, t- test, fisher, x2, Mann- Whitney and Odds ratio.
    Findings
    The results of this study showed no dissimilarities between the two groups regarding the mean of age, educational level, apgar score and gravida. But there was significant difference in history olligomenorrea, kind of delivery, mean of the new-born weight and gestational age and body mass index in the two groups. Also, the results showed significant relations between those with gestational diabetes and women without gestational diabetes with the history of polycystic ovary syndrome. (p=0/03)Discussion &
    Conclusion
    Considering the results of our study indicating significant relations between diabetes and history of polycystic ovary syndrome, it seems necessary to establish screening programs in women with history of polycystic ovary syndrome, while early diagnosis of gestational diabetes protects mothers and their fetus against any complications.
  • Golfam F., Golfam P., Golfam B Page 31
    Introduction
    Postoperative nausea and vomiting (PONV) is the most frequent side effect after anesthesia, occurring in 20-70% of patients during the first 24 h after surgery. Some studies indicate that an increase in inspired oxygen concentration can decrease incidence of PONV. In this study, we tried to evaluate the effects of supplemental 100% oxygen on PONV in patients undergoing breast surgery.
    Materials and Methods
    In a clinical double-blind study, 60 patients receiving standardized halothane anesthesia were randomly assigned to the following two groups: group 30 (30% oxygen in air) and group 100 (100% oxygen). Postoperative nausea and vomiting were assessed over the first 24 h after surgery in both the groups.
    Findings
    There was a significant difference between the two groups.(PONV was 30% in group 100 versus 64% in group 30).(p value <0.05)Discussion &
    Conclusion
    This study showed that intraoperative high oxygen concentration effectively prevents PONV after breast surgery and reduces the need for antiemetic drugs in these groups of patients.
  • Gheitasi S., Vaezi Gh, Keramati K Page 36
    Introduction
    Fear is a biologic response that protects animals from acute danger. Fear and anxiety are important subjects in psychological science. Different mechanisms and drugs have been introduced for their control and therapy. Herbal drugs have mild effects on fear and are more sedative than chemical drugs. Therefore, the researchers tried to test them on medical treatments, especially on those associated with panic and anxiety.
    Materials and Methods
    In this research, the effect of intracerebroventricular (I. C. V) microinjection of Hypericum perforatum on fear was studied. Animals were divided into 5 groups: saline, pentylenetetrazole (PTZ) 20mg/kg as positive control (i.p) and two groups that received 10, 20µg/rat alcoholic extraction of H perforatum (ICV) respectively, and one group that received 10µg/rat alcoholic extraction of H. perforatum (ICV) and PTZ (i.p). A cannula was placed into lateral ventricle by stereotaxic apparatus. After the recovery period, elevate plus maze was used for evaluation of the fear.
    Findings
    Open arm entries percentage (%OAE) and open arm time percentage (%OAT) were evaluated. The results showed that 10 µg/rat and 20 µg/rat doses increased %OAE and %OAT significantly. (P<0001)Discussion &
    Conclusion
    We concluded that alcoholic extraction of H. perforatum is an effective drug in fear reduction. It probably acts on serotonergic and gabaergic system and decreases their re-uptakes and reduces the fear caused by PTZ.
  • Soltani Koohbanani S Page 45
    Introduction
    The purpose of this study is to compare the movement skills in students with attention deficit hyperactivity disorder with normal students. Children with ADHD have problems as follows: 1-wriggling 2- difficulty in exercising 3- paying no attention to orders 4- colliding with others. Thus, movement destability is such student's main disorder to be resolved.
    Materials and Methods
    In this resrech, 30 students dignosed to suffer from ADHD according to DSM-IV and Caneres questionnairewere compared with thirty healty students in terms of movement skills using the Lincon ozertsky test. Then, the data were analyzed in SPSS using descriptive statistics and t-test.
    Findings
    The Students dignosed to have ADHD, according to the results of this research, showed a weaker performancethan that of the normal students. In Gross- movement, ADHD students gained 2/28 & normal students did 1/27. In Fine-movement ADHD students recorded 2/28 & normal students did 2/23. In Balance-movement ADHD students achieved 2/38 & normal students did 3/52.Discussion &
    Conclusion
    Students with attention deficit hyperactivity disorder have suffered from many problems such as learning and movement disorders. Making plans to rehabilitate such potentialities in such children can help them concentrate more on their movements and behaviors. Our research findings can be usful to families and schools.
  • Bahrami Am, Khosravi A., Maspi N Page 53
    Introduction
    Leishmaniosis is a parasitic disease of man and animal with different clinical performance. WHO has suggested the disease to be investigated and supported from different points of view. The treatment of leishmaniosis is still based on using different compounds of antimonite drugs which cause variety of side-ffects. Furthermore, resistance of parasites to this type of drug is an increasing problem. This is one reason along with being an epidemic disease in Ilam for our research to be accomplished.
    Materials and Methods
    In this study, 36 patients with their own written agreements, were divided into 3 groups, each group included 12 cases. The fist group was studied as the control part-taker receiving treatment with amphotericin B, the 2nd group were treated with local formulated drug (no 1), and the 3rd group received treatment with local made drug of more concentration (no2) under consultation of a physician. To conform the presence of amastigotes in patients, we used three different methods as follows: biopsy, culture media (NNN) and Smear.
    Findings
    Both the local made formulated drugs with two different concentration compounds showed different positive effects on leishmaniosis wounds; However, the 2nd local made drug showed better results in comparison with that of amphotricin B. Regarding the drug complications, in comparison with amphotricin B, the itching around wounds in patients who had used local made formulated drugs did not experience stresses and feelings of itching, but those patients who had used chemical drug had suffered lot of itching in the area as well as a lot of stresses during treatment. Regarding the control of the wound diameter in the patients, the local made drug proved more effective than amphotricin B. Discussion & Concusion: In compound made local drug of black and white alum, sulphate of cooper %1 and butter, there is an effective factor for controlling cutanouse leishmaniosis.