فهرست مطالب

Journal of Dental School
Volume:21 Issue: 1, 2003

  • تاریخ انتشار: 1382/02/15
  • تعداد عناوین: 18
|
  • رابطه میان غلظت ایمونوگلوبولین ها با وضعیت پالپ دندان
    ماندانا ستاری ماندانا، معصومه دیباج، بهنام اسلامی، زینب کمالی صفحه 1
    سابقه و هدف
    حضور سلول های صلاحیتدار ایمنی و انواع مختلف ایمونوگلوبولین ها در پالپ ملتهب، می تواند نشان دهنده مشارکت عوامل دفاعی در روند تغییرات پاتولوژیک پالپ باشد. با توجه به نکات مهم بسیار در زمینه ایمونوپاتوژنز بیماری های پالپ، هدف از انجام این تحقیق را بر پایه تعیین رابطه میان حضور و غلظت IgG، IgA،IgM با وضعیتهای مختلفی از پالپ دندان در مراجعه کنندگان به دانشکده های دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران و مطب های تخصصی اندو بنا نمودیم.
    مواد و روش ها
    برای این منظور، نمونه های پالپی مربوط به چهار گروه از وضعیتهای مختلف پالپ دندان، شامل 16 نمونه مربوط به دندانهای نهفته سالم؛ 15 نمونه مربوط به دندانهای سالم رویش یافته؛ 10 نمونه پالپیت علامتدار غیر قابل برگشت؛ و 10 نمونه پالپ پولیپ را مورد کشت بافت قرار داده، پس از جدا نمودن مایع رویی کشت، جهت تعیین حضور و غلظت IgG، IgA،IgM در آنها از روشSRID (Single Radial Immuno-Diffusion) استفاده شد.
    یافته ها
    درصد حضور IgG در نمونه های مورد مطالعه، به ترتیب گروه ها عبارت بود از: 5/62؛ 7/26؛ 60 و 100 و میانگین غلظت آن در این نمونه ها به ترتیب عبارت بود از: 5/944±5/833؛ 206±1/81، 23.6±30.6 و 5/799±5/786 میلی گرم درصد و این اختلاف غلظت بین گروه ها، از لحاظ آماری معنی دار بود (P<0.002). درصد حضور IgA در نمونه های مورد مطالعه، به ترتیب گروه ها عبارت بود از: 50؛ 6.7؛ 10 و 100 با میانگین غلظت 6/257±1/213؛ 6/121±1/31؛ 3/13±25/4 و 2/212±7/282 میلی گرم درصد که تفاوت بین گروه ها از لحاظ غلظت IgA معنی دار بود (P<0.001). درصد حضور IgM در نمونه های مورد مطالعه، به ترتیب گروه ها عبارت بود از: 2/6؛ 7/26؛ 30 و 0 با میانگین غلظت 0؛ 2/132±7/54؛ 7/32±20 و 0 میلی گرم درصد که اختلاف میان گروه ها از نظر غلظت IgM معنی دار بود (P<0.05).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های بدست آمده از این تحقیق، چنین نتیجه گیری می شود که بین پالپ دندانهای نهفته سالم و دندانهای سالم رویش یافته، از لحاظ حضور و غلظت ایمونوگلوبولین ها اختلاف زیادی وجود دارد. لذا نمی توان پالپ دندانهای نهفته سالم را معادل پالپ دندان رویش یافته سالم تلقی کرد. حضور ایمونوگلوبین ها در پالپ دندانهای سالم رویش یافته می تواند مربوط به وارد شدن تحریکات مختلف به دندان باشد. نظیر سایر پاسخهای التهابی، انتظار می رود که با استمرار تحریکات آنتی ژنیک و پیشرفت التهاب پالپ دندان، تغییراتی در برتری کلاس های ایمونوگلوبولینی بوجود آید، بطوریکه بتدریج از مقدار IgM کاسته شده، بر مقدار IgG و IgA افزوده می گردد، لذا در موارد بدون علامت، برتری با IgG و سپس با IgA می شود.
  • تشخیص کلینیکی و درمان اختلالات مفصلی TMJ در بیماران مراجعه کننده به بخش تشخیص دانشکده دندانپزشکی شاهد
    آذر دربندی، علی جاجویی صفحه 2
    هدف
    هدف از این بررسی تعیین میزان شیوع اختلالات مفصل TMJ در بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد می باشد.
    مواد و روش ها
    این بررسی بر روی 52 بیمار مبتلا به اختلالات مفصل TMJ در سال 1379 انجام گرفت. بیماران از نظر تاریخچه پزشکی، دندانپزشکی، اجتماعی- اقتصادی و وضعیت دندانهای موجود مورد ارزیابی قرار گرفتند. در معاینه مفصل حساسیت به لمس، سمع صدای مفصل و همچنین دامنه حرکات بررسی شد.
    یافته ها
    از 52 بیمار بررسی شده 35 نفر زن و 17 نفر مرد بودند. رنج سنی بیماران بین 49-18 سال بود. بیشترین شیوع بیماری در گروه سنی 29-20 سال دیده شد. شایع ترین علامت درگیری TMJ درد در ناحیه بود (85/78%)، صدای مفصل در 08/73% از بیماران و خستگی عضلانی در 92/76% و محدودیت باز شدن دهان در 38/40% از بیماران دیده شد.
    نتیجه گیری
    شیوع بیماری های TMJ بیشتر در زنان می باشد. درد و صدای مفصل از شایع ترین علائم می باشند. حذف عوامل اتیولوژیک رل مهمی در درمان علائم و نشانه ها در بیماران دارد.
    کلیدواژگان: مفصل گیجگاهی، فکی، صدای مفصل، دندان قروچه، بهم فشردن دندانها
  • بررسی تاثیر نمک طعام (NaCl) بر حذف موقت Gag Reflex
    جهانگیر حقانی، مجید ناصرخاکی صفحه 3
    سابقه و هدف
    Gag Reflex انعکاسی غیرارادی است که بر اثر ورود جسم خارجی به دهان و تماس با مخاط حلق، کام نرم و زبان ایجاد می گردد. Gag Reflex یکی از مشکلاتی است که همیشه بیمار و دندانپزشک هنگام کارهای دندانپزشکی بخصوص رادیوگرافی و قالب گیری با آن مواجه هستند. در این تحقیق تاثیر نمک طعام (NaCl) بر حذف موقت Gag Reflex مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق 256 بیمار (128 مرد و 128 زن) که جهت رادیوگرافی داخل دهانی به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی کرمان مراجعه کرده بودند و دارای علائم Gag Reflex بودند به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول با نمک طعام و گروه دوم به وسیله نشاسته (بعنوان پلاسیبو) مورد آزمایش قرار گرفتند. روش کار بدین صورت بود که نمک یا نشاسته روی دو سوم قدامی زبان ریخته شده، پس از 5 ثانیه رادیوگرافی انجام می گرفت. اگر Gag Reflex برطرف می گشت ارزیابی مثبت و در غیر این صورت منفی بود.
    یافته ها
    از مجموع 128 نفر که با نمک طعام مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که در 113 نفر از گروه آزمون (58 مرد و 55 زن) یعنی معادل 3/88% پاسخ Gag Reflex مثبت شد. و از مجموع 128 نفر که با نشاسته مورد آزمایش قرار گرفتند 125 نفر (62 مرد و 63 زن) یعنی معادل7/97% پاسخ Gag Reflex منفی بدست آمد. آزمون مورد استفاده Chi-Square بوده، میزان موفقیت استفاده از نمک یا جنس ارتباطی نداشت.
    نتیجه گیری
    بر اساس این مطالعه نتیجه گرفته می شود که با تحریک شاخه های کورد ایتمپانی توسط جوانه های چشایی در قدام زبان Gag Reflex مهار می شود.
    کلیدواژگان: gag reflex، نمک طعام، نشاسته، رادیوگرافی، پلاسبو
  • بررسی اثر استعمال دخانیات بر روی میزان کراتینیزیشن اپی تلیوم دیواره داخلی پاکت و سالکوس لثه
    خسرو ثائبی، بهنام اسلامی، علیرضا فتحیه، گلنوش پورسپنج صفحه 3
    زمینه
    از آنجایی که اثرات افزایش کراتینیزاسیون بر روی مخاط لثه ای مشخص گردیده و نیز افزایش عمق پاکت که عمدتا بدون خونریزی بوده لذا به نظر می رسد میزان کراتینیزاسیون داخل پاکت نیز در این افراد سنجیده شود.
    سابقه و هدف
    این تحقیق با هدف تعیین اثر استعمال دخانیات بر میزان کراتینیزیشن اپی تلیوم دیواره داخلی پاکت و سالکوس لثه بر روی 20 نفر از بیماران مراجعه کننده به بخش پریودنتولوژی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شامل 10 فرد سیگاری و 10 فرد غیرسیگاری انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    افراد مورد مطالعه در این تحقیق دارای متوسط سن 41سال بودند. 80 درصد این بیماران مرد و 20 درصد زن بودند. طی عمل جراحی پریودنتال نمونه هایی از بافت لثه بیماران برداشته شد و پس از تهیه لام، مورد بررسی میکروسکوپی قرار گرفت. روش کار در این تحقیق، به صورت مورد - شاهدی (Case - Control) بود. همچنین در این تحقیق اثر استعمال دخانیات بر روی میزان کراتینیزیشن اپی تلیوم لثه آزاد، ضخامت بافت پوششی اپی تلیوم دیواره داخلی پاکت و سالکوس لثه در نمونه های مورد مطالعه تحت بررسی هیستولوژیکی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که میان استعمال دخانیات و میزان کراتینیزیشن و ضخامت بافت پوششی اپی تلیوم دیواره داخلی پاکت و سالکوس لثه، رابطه معنی داری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    استعمال دخانیات باعث افزایش میانگین ضخامت طبقه شاخی اپی تلیوم لثه آزاد می گردد که این تغییرات، می توانند به عنوان تغییرات پیش بدخیمی تلقی شوند.
    کلیدواژگان: کراتینیزاسیون اپی تلیوم، سیگار کشیدن، کراتوز سالکوس
  • بررسی دقت روش های مختلف ثبت فاصله عمودی اکلوژن
    فریدون پرنیا، حسن سازگارا صفحه 4
    سابقه و هدف
    ثبت روابط فکی یکی از مراحل اساسی درمانهای پروتز می باشد. روابط فکی در دو گروه روابط عمودی و روابط افقی مورد بررسی قرار می گیرند. برای تعیین روابط عمودی فکین معمولا فاصله عمودی اکلوژن اندازه گرفته می شود. در این تحقیق دقت راه های مختلف ثبت فاصله عمودی اکلوژن در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی آزاد و شاهد مورد بررسی قرار گرفت. هدف از این مطالعه مقایسه دقت روش ارتفاع عمودی حالت استراحت، اندازه گیری فواصل آناتومیک و روش فونتیک یا Closest speaking space است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تحلیلی 32 نفر زن و 40 نفر مرد شرکت داشتند. فاصله عمودی اکلوژن نمونه ها از طریق ارتفاع عمودی حالت استراحت، فواصل آناتومیک و Closest speaking space اندازه گرفته شد.
    یافته ها
    این تحقیق نشان داد که F.W.S برای هر فرد ثابت نبوده، در طول مطالعه دچار تغییر می شود. در حالیکه مقدار C.S.S برای هر فرد ثابت است. مقدار Free Way Space از طریق تلفظ حرف (م) 82/2 میلی متر و از طریق بلع 9/2 میلی متر و مقدار C.S.S بطور متوسط 08/2 میلی متر بدست آمد. پراکندگی F.W.S و C.S.S از لحاظ آماری اختلاف معنی داری ندارد و هیچ یک از روش های فوق از این لحاظ بر دیگری ترجیح داده نمی شود. بین ابعاد صورت و ارتفاع عمودی اکلوژن رابطه مشخصی بدست نیامد.
    کلیدواژگان: فاصله عمودی، اکلوژن، فونتیک، آناتومیک
  • بررسی ارزش تشخیصی تعداد نقاط سازمان دهنده هسته ای در تومورهای غدد بزاقی
    بهنام اسلامی، استپان الکسانیان، منیر مرادزاده خیاوی، محمود شاهرخی صفحه 5
    در سالهای اخیر مطالعه بر روی نواحی سازمان دهنده هسته ای مورد استقبال بسیاری از پاتولوژیستها قرار گرفته است و بیشتر آنها شمارش نقاط سازمان دهنده هسته ای را برای تشخیص افتراقی هیستولوژیک میان تومورهای خوش خیم و بد خیم و درجه بندی تومورها مفید می دانند. در این تحقیق، تعداد نقاط سازمان دهنده هسته ای در شایع ترین تومورهای خوش خیم و بدخیم غدد بزاقی در نمونه های فایل شده در انستیتو کانسر ایران در طی سالهای 76-1372 مورد بررسی قرار گرفت و اختلاف آماری معنی داری میان تعداد نقاط سازمان دهنده هسته ای در تومورهای خوش خیم و بد خیم بزاقی، میان موکو اپیدرمویید کارسینوما با پلئومورفیک آدتوما و بافت نرمال و آدنویید سیستیک کارسینوما با پلئومورفیک آدنوما و بافت نرمال دیده شد (P<0.0001).
    کلیدواژگان: نقاط سازمان دهنده هسته ای، غدد بزاقی، تومور خوش خیم غدد بزاقی، تومور بدخیم غدد بزاقی
  • بررسی برخی معیارهای مشترک در لبخندهای زیبا در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 80-1379
    مینو مهشید، علیرضا خوش وقتی، ناصر ولایی صفحه 6
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت بازسازی و جایگزینی دندانهای قدامی در درمان های پروستودنتیک و نقش لبخند به عنوان بهترین معیار عملی برای ارزیابی زیبایی این دندانها و روابطشان با سایر اجزا صورتی و نظر به اینکه اطلاعات علمی در زمینه معیارهای لبخند زیبا در کتابهای مرجع دارای کاستی ها یا تناقضاتی می باشد و به علاوه وضعیت این معیارها در زنان و مردان نامشخص است، این تحقیق به منظور بررسی معیارهای مشترک لبخندهای زیبا به تفکیک جنس بر روی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 80-79 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی بر روی 157 نفر (75 دختر و 82 پسر) در فاصله سنی 18 تا 30 سال نفر با نمونه گیری مستمر انجام گرفت. دانشجویانی که در شرایط طبیعی هنگام لبخند از نظر تحقیق و خودشان فاقد تنش بینایی (Visual tension) بودند به عنوان افراد دارای لبخند زیبا انتخاب شدند و معیارهای مورد نیاز مانند Lip line، Smile line، انحنای لب بالا، دندانهای نمایان به هنگام لبخند، فضای منفی Negative space و Gradation از طریق معاینه کلینیکی دقیق و مکرر در حالت Posed smile بر روی آنان مورد بررسی و بر روی عکسهای تهیه شده از لبخند این افراد مورد ارزیابی و قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان داد که در افراد دارای لبخند زیبا،Smile line به حالت Convex در 8/96% افراد و Gradation به صورت دو طرفه در 3/87% موارد وجود داشت. انحنای لب بالا به هنگام لبخند به صورت Upward،(55.4%) و فضای منفی دو طرفه در 1/54% افراد دیده شد. در ارزیابی معیارهای لبخند زیبا به تفکیک جنس تنها وضعیت شاخصهای (Lipe line)، P<0.005 و تعداد دندانهای نمایان از روبرو (P<0.005) تفاوت آماری معنی دار نشان داد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نکات مشترک و دامنه تنوع طبیعی میان معیارهای لبخند زیبا در افراد مختلف و در دو جنس پیشنهاد می شود که معیارهای مشترک لبخند های زیبا در تحقیقات بعدی با مقایسه لبخندهای زیبا و نازیبا مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و در هر فرد قبل از آغاز درمانهای پروستودنتیک مورد ارزیابی قرار داده شود.
    کلیدواژگان: لبخند زیبا، معیارهای مشترک، تنش بینا
  • رابطه پریودنتیت و بیماری های ایستمیک قلبی - عروقی
    حمید مقدس، امین معتمدی صفحه 7
    سابقه و هدف
    اخیرا رابطه ای میان عفونت های پریودنتال و سایر عفونتها با بیماری ها کرونروی قلب/ آترواسکروز در تحقیقات Cross-Sectional و Longitudinal مشاهده شده است. این مقاله ابتدا اطلاعات موجود درباره رابطه میان بیماری های دهان (خصوصا پریودنتیت) و آترواسکلروز بیماری کرونری قلب را ارزیابی می کند. هدف این مطالعه بررسی رابطه میان پریودنتیت و بیماری کرونری قلب و آترواسکلروز کرونری است.
    مواد و روش ها
    به همین منظور یک تحقیق Cross-Sectional بر روی 76 نفر (52 مرد، 24 زن، متوسط سن: 51 سال) که برای انجام آنژیوگرافی کرونری تشخیصی ارجاع شده بودند، انجام شد. جهت بررسی نسبت نمونه ها از آزمون X2 استفاده شده است. رابطه میان بیماری آترواسکلروز عروق کرونری با Attachment loss، تعداد دندانها و ریسک فاکتورهای کلاسیک بیماری قلبی (کلسترول، تری گلیسرید، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، مصرف سیگار، دیابت ملیتوس،Body Mass Index و وضعیت تاهل) با استفاده از نرم افزار SPSS بررسی شد. وجود و یا فقدان بیماری عروق کرونری به صورت یک متغیر Dichotomous در نظر گرفته شد که افراد سالم و دچار بیماری یک رگ در یک گروه و افراد دارای بیماری دو رگ و سه رگ در گروه دیگر قرار گرفتند.
    یافته ها
    در بررسی نمونه های این مطالعه که حجم نسبتا محدودی دارند، با استفاده از آزمون X2 میان بیماری کرونری قلب با سن، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک مصرف سیگار رابطه ای یافت نشد. همچنین رابطه ای میان شدت آتروماتوز عروق کرونری با سن، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و Body Mass Index یافت نشد. در آنالیز Multiple logistic regression، به ازای هر میلیمتر افزایش Attachment loss خطر ابتلا بیماری کرونری قلب با Odds ratio=2.18 افزایش می یابد. همچنین افراد دارای Attachment loss بیشتر از 4 میلیمتر دارای Odds ratio=11.7 شانس برای ابتلا به بیماری کرونری قلب می باشند و این افراد با Odds ratio=13.14 در خطر بیشتر ابتلا به بیماری دو رگ و یا سه رگ عروق کرونری قرار دارند. افرادی که کمتر از ده دندان داشتند با Odds ratio=3.77 در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کرونری قلب بودند و این افراد با Odds ratio=4.40 خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری دو رگ و یا سه رگ عروق کرونری دارند. در آنالیز Multiple logistic regression دیابت با Odds ratio=4.87 و Body Mass Index با Odds ratio=1.21 با بروز بیماری کرونری قلب رابطه داشتند.
    نتیجه گیری
    این مشاهدات رابطه ای میان شدت پریودنتیت و شیوع بیماری قلب و شدت پریودنتیت و آتروماتوز عروق کرونری را نشان داد و از این نظر که عفونتها پریودنتال در پاتوژنز آترواسکروز نقش دارند، حمایت می کند.
    کلیدواژگان: پریودنتیت، بیماری کرونری قلب، اترواسکل
  • بررسی مقایسه ای کارآیی بالینی تعدادی مسواک های رایج ایرانی و خارجی
    رسول مفید، زیبا ملکی، سارا احسانی، فائقه قلی نیاکجیدی صفحه 9
    سابقه و هدف
    به دلیل گرایش مصرف کنندگان ایرانی به استفاده از مسواکهای خارجی و تفاوت های زیاد مسواکهای ایرانی و خارجی، هدف از انجام این تحقیق، تعیین و مقایسه کارایی بالینی تعدادی از مسواکهای ایرانی و خارجی رایج در بازار ایران در یک بار مسواک زدن می باشد.
    مواد و روش ها
    تحقیق به صورت کارآزمایی بالینی Cross over یک سو کور، بر روی 10 نفر از دانشجویان دندانپزشکی شهید بهشتی انجام شد، که به طور تصادفی از میان تعدادی داوطلب دارای شرایط مطالعه انتخاب شده بودند. شرایط انتخاب نمونه ها، شامل عدم استفاده از آنتی بیوتیکها و ضد التهابها در 6 ماه گذشته، عدم حضور وسایل ارتودنسی در دهان، عدم وجود پر کردگی وسیع باکال و لینگوال و مال اکلوژن در دندانهای مورد نظر، عدم حضور بیماری های پریودنتال و سابقه جراحی لثه و یا شرایط سیستمیک تشدید کننده التهاب پریودنتال، عدم توانایی جسمی و روحی که مانع از همکاری و مسواک زدن صحیح شود و عدم بارداری بود. هر یک از نمونه ها، هر روز در یک ساعت مشخص روز، روی یک یونیت دندانپزشکی، با آینه تخت دندانپزشکی، قبل و بعد از مسواک زدن به روش Modified steelman، با مسواک تعیین شده برای آن روز و خمیر دندان یکسان، معاینه و با استفاده از قرص افشاکننده، پلاک ایندکس بر اساس Turesky modification of quigley and Hein Index (1962)تعیین می شد. نمونه ها در مدت 24 ساعت فاصله بین معاینات از استفاده هر گونه ابزار تمیز کننده دهان و دندان خودداری می کردند.
    یافته ها
    در دندان 1، آزمون ANOVA اختلاف بین گروه ها را در سطح باکال معنی دار برآورد کرد (P<0.02). ولی در سطح لینگوال، تفاوت بین گروه ها معنی دار نبود. در سطح باکال تفاوت دو به دوی گروه ها با آزمون Tukey معنی دار نبود. در دندان 4، آزمون ANOVA اختلاف بین گروه ها را در هیچ یک از سطوح معنی دار برآورده نکرد. در دندان 6تست ANOVA، تفاوت بین گروه ها را در هر دو سطح باکال و لینگوال معنی دار برآورد کرد (P<0.001) و آزمون Tukey در سطح باکال آن اختلاف معنی داری بین مسواک های Oral-B و الفلیج و نیز Oral-B و لاله را معنی دار نشان داد (P<0.05) و در سطح لینگوال آزمون Tukey تفاوت معنی داری بین مسواک Oral-B و سایر مسواک های مورد بررسی بجز لاله را نشان داد (P<0.05).
    نتیجه گیری
    کارایی مسواک Oral-B بطور معنی داری از سایر مسواک های مورد بررسی به جز Butler- Gum بیشتر بود. همچنین کارآیی مسواک Butler- Gum از مسواک های جردن و مینا بطور معنی داری بیشتر بود.
  • مقایسه دو ترکیب EDTA و EGTA برای حذف Smear layer
    مریم کوزه کنانی صفحه 10
    سابقه و هدف
    هدف از این تحقیق مقایسه نحوه اثر 2 ترکیب اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA) و اتیلن گلیکول تترا استیک اسید (EGTA) در حذف Smear layer توسط میکروسکوپ الکترونی بود.
    مواد و روش ها
    28 عدد دندان دائمی و تک ریشه کشیده شده انسان انتخاب و پس از تراش حفره دسترسی، تا فایل شماره 60 اینسترومنت گردیدند. 4عدد از دندانها بعنوان شاهد در نظر گرفته شدند و بقیه دندانها به 2 گروه 12 تایی تقسیم شدند. بعد ازinstrumentation، کانالهای ریشه مربوط به گروه اول توسط 10 میلی لیتر محلول EDTA با غلظت 17% و گروه دوم توسط 10 میلی لیتر محلول EGTA با غلظت17% بمدت 2 دقیقه شستشو داده شدند. سپس هر 2 گروه توسط 10 میلی لیتر محلول سدیم هیپو کلرایت 5% شستشو شدند. دندانهای گروه شاهد صرف توسط 10 میلی لیتر محلول سدیم هیپو کلرایت 5% شستشو داده شدند. بعد از انجام این مراحل توسط دیسک الماسی در دندانها، برشهای طولی ایجاد گردید و نمونه ها توسط میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها Smear laye: بطور کامل در نمونه هایی که توسط EDTA+Naocl شستشو گردیده بودند حذف شده بود ولی ماده فوق باعث تخریب یا Erosion توبولهای عاجی شده بود. EDGA نیز بودن آنکه باعث Erosion توبولهای عاجی شود در حذف Smear layer موفق بود.
    نتیجه گیری
    از مطالعه فوق چنین نتیجه گیری شد که از EGTA نیز می توان بجای EDTA برای حذف محافظه کارانه ترSmear layer استفاده نمود.
    کلیدواژگان: smear layer، EDTA، EGTA
  • بررسی میزان آلودگی باکتریای آب یونیت های دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال 1378
    سیداحمد قائم مقامی، معصومه مهدی پور، حسین گودرزی صفحه 11
    سابقه و هدف
    آنچه به عنوان آلودگی منابع آب یونیتهای دندانپزشکی از حدود چهل سال پیش مطرح شده است در پی بروز عفونتهای وخیم در بین افراد دچار تضعیف سیستم ایمنی اهمیت بیشتری یافته است. این مطالعه به دنبال آخرین توصیه ADA جهت کنترل میزان آلودگی آب یونیتها در حدود 200 cfu/ml آب تا سال 2000 میلادی انجام گرفت. هدف از این تحقیق بررسی یونیتهای دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی از نظر میزان آلودگی باکتری های گرم منفی شایع در منابع آب آنها جهت کنترل و ارائه روش های موثر پیشگیری می باشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق که به صورت توصیفی با روش مشاهده با استفاده از فرم اطلاعاتی انجام گرفت، جامعه مورد بررسی، 30 یونیت فعال که دارای پوآر آب و مجرای سرتوربین سال بودند که به صورت تصادفی از بخشهای دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در طبقات مختلف انتخاب شدند. برای تهیه نمونه به میزان 5 سی سی آب از پوآر آب و مجرای سر توربین در لوله استریل حاوی 5 سی سی مایع آبگوشت ساده نمونه گیری بعمل آمد که هر نمونه به محیطهای کشت اختصاصی انتقال یافت و بعد از 48 ساعت در دمای 37?C تعداد کلونی های میکروبی شمارش گردید.
    یافته ها
    بخشهای پریو و جراحی در طبقه اول دارای 5/37% آلودگی پسودومونایی و استافیلوککی بودند که انجام اعمال جراحی در این دو بخش امکان سرایت آلودگی از فلور میکروبی دهان بیمار را مطرح می کرد. بخشهای پروتز کامل، اندو و ترمیمی در طبقه دوم 5/61% آلودگی استافیلوکک را نشان داد. بخشهای اطفال و ارتودنسی 75% آلودگی انتروککی و اشریشیاکولی را نشان داد که احتمال آلودگی آب با مدفوع را مطرح می ساخت.
    نتیجه گیری
    با افزایش تعداد طبقات ساختمان، میزان آلودگی افزایش یافته بود که به نظر می رسد که ایستایی آب در طبقات بالاتر نقش بارزی در شانس بقای میکروارگانیسم دارد. بخش های واقع در یک طبقه دارای نوع آلودگی یکسان بودند.
    کلیدواژگان: بیوفیلم، (DUWS (Dental Unit water Supply
  • بررسی رابطه عوامل محرک موضعی با تحلیل لثه
    علیرضا فتحیه، حمید مقدس، محمد مشتاقی مقدم صفحه 11
    سابقه و هدف
    تحلیل لثه از مشکلات شایع پریودنشیم بوده که محققین عوامل بسیاری را در ارتباط با ایجاد آن معرفی نموده اند. با این حال اولا در مورد نقش برخی از عوامل اختلاف نظر وجود داشته، ثانیا مشخص نیست که از بین تمامی این عوامل کدامیک بر دیگری نقش برتری دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی تعداد زیادی عوامل محرک و مستعد کننده موضعی در ارتباط با تحلیل لثه بوده و اینکه آیا این عوامل در رده های سنی مختلف اثر یکسانی دارد یا خیر.
    مواد و روش ها
    به همین منظور 1044 دندان در 55نفر افراد مراجعه کننده به بخش پریودانتیکس دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی که بین 20 تا 60 سال سن داشتند ولی یک مطالعه گذشته نگر موردی شاهدی چند متغیر شده کلیه عوامل موضعی مورد نظر در هر دندان مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    یافته های این تحقیق نشان داد که عوامل محرک و مستعد کننده موضعی با نسبت خطرهای (Odd''s Ratio) متفاوتی می توانند موجب تحلیل لثه شوند و از طرفی دیگر اهمیت و اولویت این عوامل در دوره های سنی مختلف متفاوت است.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که اولا آنالیز چند متغیره (Multivariate) عوامل موضعی اثرات مخدوش کننده سایر عوامل را در هنگام آنالیز جداگانه (Simple) یک متغیر مستقل با تحلیل لثه از بین برده ثانیا یک فرد در طول دوره زندگی خود می تواند تحت تاثیر عوامل محرک موضعی مختلفی، از نظر ایجاد تحلیل لثه، قرار گیرد که اهمیت و اولویت این عوامل در طول این دوره متفاوت است.
    کلیدواژگان: تحلیل لثه، عوامل محرک موضعی، آنالیز چند متغیره
  • مقایسه تاثیر دو روش لحیم کاری قبل و بعد از پخت پرسلن سه آلیاژ ریختگی بر مقاومت کششی محل لحیم کاری
    مهستی سحابی، حسن سازگارا صفحه 12
    سابقه و هدف
    در این پژوهش مقاومت کششی (Tensile strength) محل لحیم کاری سه نوع آلیاژ ریختگی (آلیاژ طلا - پالادیوم - نقره، آلیاژ پالادیوم - نقره و آلیاژ بیس متال) طی دو روش لحیم کاری قبل و پس از پخت پرسلن، مورد مطالعه قرار گرفت. هدف از این پژوهش تعیین میزان مقاومت کششی محل لحیم کاری سه آلیاژ ریختگی مورد مصرف در ایران در دو روش لحیم کاری قبل از پخت پرسلن و پس از پخت آن و همچنین مقایسه آن با مقاومت کششی نمونه های شاهد (یکپارچه) می باشد.
    مواد و روش ها
    مقاومت کششی 45 نمونه مورد آزمایش توسط دستگاه کشش (Instron) با سرعت 2 میلیمتر در دقیقه محاسبه گردید.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق نشان داد که: 1- نمونه های لحیم شده در مقایسه با نمونه های یکپارچه از مقاومت کششی کمتری برخوردار بوده، در این مورد به استثنای محل لحیم قبل از پخت آلیاژ طلا- پالادیوم- نقره (آلیاژ طلا با درصد پایین) اختلاف معنی دار آماری مشاهده می شود. 2- در مورد آلیاژ طلا با درصد پایین، مقاومت کششی محل لحیم قبل از پخت بیش از مقاومت کششی محل لحیم پس از پخت آن است ولی در این زمینه اختلاف معنی داری وجود ندارد. 3- در مورد آلیاژ پالادیوم- نقره مقاومت کششی محل لحیم قبل از پخت به صورت معنی دار بیش از مقاومت کششی محل لحیم پس از پخت آن است. 4- مقاومت کششی محل لحیم قبل از پخت آلیاژ بیس متال به صورت معنی دار کمتر از دو نوع آلیاژ دیگر است.
    نتیجه گیری
    1- کسیتنگ های لحیم شده در مقایسه با کسیتنگ های یکپارچه از مقاومت کششی کمتری برخوردار هستند 2- در مورد آلیاژ Degubond 4 (آلیاژ طلا با درصد پایین)، روش های لحیم کاری قبل و پس از پخت پرسلن تاثیر یکسانی بر مقاومت کششی محل لحیم شده دارند. 3- در مورد آلیاژPorson 4 (آلیاژ پلادیوم- نقره) مقاومت کششی محل لحیم قبل از پخت پرسلن به صورت معنی داری بیش از مقاومت کششی محل لحیم پس از پخت آن است. 4- در لحیم کاری قبل از پخت پرسلن، مقاومت کششی محل اتصال آلیاژ Degubond 4 و آلیاژ Porson 4 با یکدیگر متفاوت ندارد. 5- مقاومت کششی محل لحیم قبل از پخت آلیاژ Verabond (توسط لحیم طلا و بیس متال) کمتر از آلیاژهای Degubond 4 و Porson 4 است. 6- در لحیم کاری پس از پخت پرسلن، مقاومت کششی محل اتصال آلیاژ Verabond توسط لحیم طلا به صورت معنی داری بیش از مقاومت کششی محل لحیم کاری با لحیم بیس متال می باشد.
    کلیدواژگان: آلیاژهای دندانپزشکی، لحیم، لحیم کاری قبل و پس از پخت پرسلن، مقاومت کششی
  • بررسی رابطه عمودی اکلوژن (V.D.O) استفاده از آنتروپومتری
    بهناز عبادیان، فرید هدایت رسا صفحه 13
    سابقه و هدف
    در این مطالعه رابطه میان V.D.O با فواصل بین نقاط مختلف صورت در 229 دانشجوی دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی اصفهان با دندان های طبیعی و دارای رابطه فکی کلاس I مورد ارزیابی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    فواصل اندازه گیری شده عبارتند از: 1- زیر بینی تا زیر چانه در حالت حداکثر تماس دندانی 2- زیر بینی تا لبه انسایزال دندان های سانترال بالا 3- زیر چانه تا لبه انسایزال سانترال های پایین 4- زیر چانه تا شیار منتوم 5- دو گوشه چشم راست و چپ. اندازه گیری ها توسط کولیس و کولیس ویژه ای که برای این کار طراحی شده بود انجام شد. سپس حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف معیار داده ها محاسبه و میزان ارتباط آنها از طریق آزمون ضریب همبستگی سنجیده شد.
    یافته ها
    مقادیر میانگین ابعاد ذکر شده، محاسبه شد که در تعیین ارتفاع پلن های اکلوزال و تعیین V.D.O می توان از آنها کمک گرفت. بین متغیرهای پژوهش، بستگی در حد ضعیف تا متوسط (ضریب همبستگی حداقل 27/ تا حداکثر 66/) بدست آمد و فرمول رابطه میان آنها ارایه شد. ضعیف ترین همبستگی میان ارتفاع پلان بالا با گوشه چشم راست و بیشترین همبستگی بین ارتفاع پلان پایین باV.D.O (زیر بینی تا زیر چانه) بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه از برخی از ابعاد صورتی می توان برای تعیین V.D.O کمک گرفت.
    کلیدواژگان: رابطه عمودی اکلوژن، آنتروپومتری، کرانیومتری
  • بررسی میزان آلودگی باکتریایی آب یونیت های دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال 1379
    جمیله بیگم طاهری، پرویز اولیا، کاوه علومی صفحه 14
    سابقه و هدف
    یکی از موضوعات مهم مورد بحث در دندانپزشکی تهیه آب یونیت جهت استفاده در پوآر آب و هوا و نیز توربین می باشد. امروزه مشخص شده است که آبی که از طریق یونیت به هندپیس و پوآر آب و هوا می رسد، می تواند به میزان قابل توجهی توسط میکروارگانیسمها آلوده شده باشد. این آلودگی بطور معمول برای اکثر بیماران مشکل زا نیست ولی می تواند در افراد مستعد سبب بروز مشکلاتی گردد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی میزان آلودگی زایی یونیت های دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است.
    مواد و روش ها
    به این منظور 11 نمونه از آب سر توربین یونیتها به همراه 11 نمونه از آب دستشویی همان یونیت ها تهیه گردید. بعد از کشت نمونه ها بر روی آگاز مغذی و گذشت 72 ساعت، کلنی های موجود شمارش گردید. در ضمن لامهای تهیه شده از هر یک از پلیت ها نیز توسط میکروسکوپ بررسی شد.
    یافته ها
    میزان آلودگی در آب سر توربین ها بطور متوسط 205735±177318 کلنی در میلی لیتر(cfu/ml) و در آب دستشویی ها بطور میانگین 3380±3578 کلنی در میلی لیتر (cfu/ml) بود. اختلاف موجود از نظر آماری معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به این نتایج دندانپزشکان می بایست همواره به حضور مقدار قابل توجهی از میکروارگانیسمها در آب یونیت توجه داشته، در موارد خاص تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند.
    کلیدواژگان: آب یونیت دندانپزشکی، آلودگی میکروارگانیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • طراحی و ساخت مدل آزمایشگاهی جهت بررسی دقت و تکنیک های مختلف مواد قالب گیری
    ابوالفضل صبوری صفحه 15
    جهت بررسی روش ها و دفت مواد قالب گیری به مدل آزمایشگاهی نیاز است. مدل های آزمایشگاهی بر اساس سه روش تهیه می شوند:1- روش 2Replica- روش 3Simulation- روش Abstract این مدل آزمایشگاهی بر اساس روش Simulation و با تغییراتی نسبت به مدل Carig ساخته شد. مدل دارای دو دای (یکی دارای اندرکات در زیر خط خاتمه تراش و دیگری بدون آندرکات)، تری اختصاصی و میله های راهنما جهت یکسان نمودن نشست و برخاست تری اختصاصی می باشد.
    کلیدواژگان: مدل آزمایشگاهی، مواد قالبگیری
  • بررسی میزان شیوع بی دندانی در ایران در سالهای 78-1377
    سید شجاع الدین شایق، علی محمد سالاری صفحه 17
    سابقه و هدف
    بی دندانی، نقص عضوی شایع در جوامع بشری است و میزان شیوع این نقص عضو وضعیت سلامت جامعه را نشان می دهد. سازمان بهداشت جهانی بررسی و ثبت دوره ای این شاخص در فواصل سنی خاص را بعنوان تعیین کننده وضعیت بهداشت دهان و دندان توصیه کرده است. بدلیل آنکه بر اساس سوابق موجود در این رابطه تحقیقی صورت نگرفته بود این شاخص در نقاط مختلف کشور که بصورت تصادفی انتخاب شده اند اندازه گیری شد. هدف اصلی تحقیق حاضر بدست آوردن میزان شیوع بی دندانی در این سه شهر بود.
    مواد و روش ها
    از بین جمعیت 35 سال به بالای شهر همدان و تربت حیدریه و یزد با روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی(Clustor-random sampling) 1911 نفر انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه یک مطالعه مقطعی توصیفی در فاصله زمانی سالهای 78-77 در این شهرها صورت گرفت. رابطه این نقص عضو با رعایت بهداشت، جنسیت افراد، شغل و سطح سواد مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که شیوع بی دندانی در شهرستان همدان 04/52 درصد و در شهرستان تربت حیدریه 8/32 درصد و در شهرستان یزد 7/40 درصد جامعه می باشد. میزان فراوانی نسبی با دندانی کامل در جمعیت بررسی شده همدان 78/5 درصد و تربت حیدریه 40/3 درصد و در یزد 6 درصد بوده است.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه بین سن، شغل، سطح سواد، درآمد و سابقه مسواک زدن و بی دندانی رابطه معنی داری مشاهده شد. بین جنسیت افراد بررسی شده و بی دندانی رابطه معنی داری وجود نداشت.
    کلیدواژگان: دندانپزشکی جامعه نگر، همدان، تربت حیدریه، یزد، بی دندانی
  • بررسی استحکام باند کامپوزیت به پرسلن به سه روش اسیداچ - سایلن اسیداچ و سند بلاست
    پرویز امینی، زهرا شیبانی صفحه 18
    سابقه و هدف
    پرسلن لامینیت استحکام باند خود به دندان را از طریق سمانهای رزینی بدست می آورد برای افزایش این باند روش های مختلفی برای آماده سازی سطح پرسلن لامینیت وجود دارد. این تحقیق به منظور بررسی میزان تاثیر روش آماده سازی بر میزان باندینگ کامپوزیت و پرسلن طراحی گردید.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق برای بررسی میزان استحکام باند میان پرسلن و کامپوزیت 30 دیسک پرسلنی از نوع بادی پرسلن Vita به ضخامت 4/2 میلی متر و به قطر 5/9 میلیمتر ساخته شدند. بعد از آماده سازی سطح، دیسکهای پرسلن به یکی از سه روش اسید اچ - سایلن (گروه 1) اسید اچ (گروه 2) و سند بلاستینگ (گروه 3) با کامپوزیت لایت کیور یک دیسک کامپوزیتی به هر یک از دیسکهای پرسلنی باند شد پس از آن حداکثر نیروی برشی لازم برای شکست باند کامپوزیت به پرسلن اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بیشترین قدرت باند بین کامپوزیت و پرسلن در روش اسید اچ- سایلن و کمترین قدرت باند در روش سند بلاستینگ وجود داشت. آنالیز واریانس آماری نشان داد که اختلاف قدرت باند بین گروه یک و گروه دو معنی دار نیست ولی بین گروه های 1و3 و همچنین 2 و 3 معنی دار است.
    نتیجه گیری
    در این تحقیق بیشترین قدرت باند بین پرسلن و کامپوزیت در روش اسید اچ - سایلین بود و روش اسید اچ در مرتبه دوم قرار داشت و ضعیف ترین قدرت باند در روش سندبلاست بود.
    کلیدواژگان: لامینیت، استحکام باند رزینی، پرسلن، کامپوزیت، اسید، اچ، سندبلاست
|
  • Correlation of Immunoglobulins with different states of dental pulps
    Dr. Mandana Sattari, Dr. Masoume Dibaj, Dr. Behnam Eslami, Zinat Kamali Page 1
    Bachground &
    Aim
    The presence of immunocompetent cells and various classes of immunoglobulins in inflamed pulps, indicates that host immune responces could participate in the pathogenesis of pulpitis. The purpose of this syudy was to determine the changes of immunoglobulins in the supernstsnt fluids of the explant cultures of various states of dental pulps.Methods & Materials: For this purpose pulps of impacted teeth: were culyure with also healthy erupted teeth, teeth with irreversible symptomatic pulpitis and irreversible asymptomatic pulpitis were cultured. The amounts of various classes of immunoglobulins were measured by SRID method.
    Results
    The presence of IgG in the above states were 62.5%, 26.7%, 60% and 100% with average concentration of 833.5±944.5, 81.1±206, 23.6±30.6 and 786.5±799.5 mg/100ml respectively. The differences between these groups regard to concentration of IgG were significant (P<0.002).The presence of IgA were observed in 50%. 6.7%, 10% and 100% with average concentration of 213.1±257.6, 31.1±121.6, 4.25±13.3 and 282.7±212.2 mg/100ml, respectively. There was also significant differences between the above groups for their IgA concentration (P<0.001).IgM was present in 6.2%, 26.7%, 30% and 0% with average concentration of 0, 54.7±132.2, 20±32.7 and 0mg/100ml, respectively and the differences between these four groups were significant (P<0.05).
    Conclusion
    In conclusion, there are significant differences between the pulps of impacted and healthy erupted teeth, regard to presence and amounts of immunoglobulins.
  • Etiology of TMJ disorders in patients reffered to Shahed Dental School Tehran-2000
    Dr. Azar Darbandi, Dr. Ali Jajoei Page 2
    Background and Aim
    The aim of this study was to evaluate the frequency of TMJ disorders in a group of patients reffered to Shahed dental school.Methods & Materials: A total of 52 patients with TMJ disorders were studied. Patients were evaluated for age, sex, medical history, dental history, socioeconomic status, occlusion, pain, sounds of joint, muscles tenderness, maximum opening, premature contacts, clenching and bruxism.
    Results
    The results showed 35 patients were female and 16 were male. Mid age of patients was 18-49, and most of them were 20-29. The prevalence of TMJ disorders were found to be high in women. Joint clicking and pain were the most common complaints. Correct treatment planning will reduce signes and symtoms.
  • The study of effection of salt (Nacl) on temporary elimination of gag reflex
    Dr. Jahangir Haghani, Dr. Majid Naserkhaki Page 3
    Background and Aim
    As gag reflex is considered as a complication during the most of the dental procedures, developing new techniques have always been a task for clinicians to overcome the problem. The aim of this study was to evaluate the effect of salt (Nacl) to temporarily eliminate the gag reflex during intraoral radiography.Method & Materials: A group of 256 patients (128 male, 128 female) were selected who had history of gag reflex from those reffered to Dental Radiology department a Kerman University. Patients were devided into two groups. During The course of this study of case who used salt, and control group who used starch (as Placebo). Salt was poured on anterior 2/3 of the tonque, five seconds before taking the dental radiograph. The same procedure was accomplished wihth starch for the second group. In case of an elimination of gag reflex after pouring salt or starch, the subject will be recorded as positive responder, other wise as negative.
    Result
    Among 128 patients who were examined with salt, 113 individuals showed a positive respond (88.3%). While, among 128 patients who were examined with starch only 3 individuals showed a positive respond (2.3%).
    Conclusion
    A possitive effect of NaCl could be concluded to relief the gag reflex based on the results of this study.
  • The effect of smoking on sulcular epithelial keratosis
    Dr. Khosro Saebi, Dr. Behnam Eslami, Dr. Alireza Fathieh, Dr. Golnoosh Poorsepanj Page 3
    Background and Aim
    Hyper keratinization in gingival epithelium is a very common finding in smokers. Deep pockets with no bleeding is usually seen in such patients. The aim of this study was to evaluate keratinization in sulcular ephitelium. This case- control study was performed to assess the influence of smoking on sulcular epithelium keratosis. Methods & Materials: Specimen were obtained from 10 smokers through gingival biopsy in addition to 10 non-smokers during a periodontal surgical procedure.
    Results
    Histological examination showed no significant association between smoking and sulcular epithelial keratosis and even the thickness of free gingival and sulcular epithelium. However smoking did increase the chancel keratosisim oral epithelium at free gingival.
    Conclusion
    There was a clear indication of keratosed epithelium in smokers.
  • Evaluation of the efficacy of three different methods in determination of vertical dimension of occlusion
    Dr. Fereidoon Parnia, Dr. Hassan Sazgara Page 4
    Background and Aim
    Vertical dimension of occlusion refers to the face height when the teeth are in occlusion. Several methods are used to determine the VDO. This study was designed to measured to closest speaking space associated with, free way space and facial measurements. Methods & Materials: A group of 32 girls and 40 boys were selected in a systematic sampling manner.
    Results
    Evaluations were made using statistical analysis showed no significant difference between closest speaking space and free way space.
    Conclusion
    Regression analysis revealed that correlation between facial measurements and VDO is also not statistically significant. But there was a linear relationship between overbite and VDO.
  • Diagnostic value of Nucleolar Organizer Regions (NORs) in salivary gland tumors
    Dr. Behnam Eslami, Dr. Estepan Alexanian, Dr. Monir Moradzadeh Khiavi, Dr. Mahmood Shahrokhi Page 5
    Background and Aim
    Several diagnostic methods are being employed to detect bening and malignant lesions. One of which is silver nitrate staining for nuclcolar organizer regions (NORs). Researches have shown such regions as being useful in comparison of the tumors for determination of changes. This study was designed to evaluate NROs as determinant for malignancy in sallivary gland lumors. Methods & Materials: A silver colloid technique was applied on paraffin sections of 12 cases of pleomorphic adenoma, 12 cases of Mucoepidermoid carcinoma and 12 Adenoid cystic carcinoma. A group of 12 specimens were selected with normal salivary gland tissue.
    Results
    AgNORs were seen in 1.69±0.19 percent of the cases in normal tissue, 1.71±0.15 in pleomorphic adenoma, 2.18±0.94 in mucoepidermoid carcinoma and 2.61±0.45 in adenoid cystic carcinoma. Statistically significant differences were seen in AgNORs numbers between mucoepidermoid carcinoma and adenoid cysticcarcinoma with pleomorphic adenoma and normal tissue (P<1/0001) similar results were seen between the different histologic pattern in adenoid cystic carcinoma and pleomorphic adenoma (P<0.05).
    Conclusion
    The silver nitrate staining for nuclealar organizer (NORs) s a useful method for detection of malignant salivary gland tumors.
  • Evaluation of smile critena among a group of dental students of Shahid Beheshti University, 2000-2001
    Dr. Minoo Mahshid, Dr. Alireza Khoshvaghti, Naser Valaei Page 6
    Aim
    This study was performed to assess common factors involued in esthetic smile detemilation using anterior component of dentition in a group of dental students.Methods & Materials: This descriptive study was carried out using a sequential sampling technique. A group of 157 students (75 females with 82 males) were selected who were considered with normal smile. Attempts were made to avoid including individuals with any visual tention inrelation to the student or study criteria. Factors assessed were: lip line, smile line, upper lip curvature, tooth visibility, negative space and gradation. Repeated and careful visual judgement were performed posed smile's photography feach individual.
    Results
    results indicated that the majority of lip lines were in the average 33.7% level of the natural criterial in esthetic smiles. Smile lines were convex at 96.8% of the cases white. Upper lip curvatures were upward in 55.4% 1.51 percent of the cases had their second premolar in tooth visibility limit. Gradation in bilateral form was present in 87.3% of the covers white bilateral negative spacewas present only in 54.1%.Only two factors of lip line (P<0.002) and tooth visibility (P<0.005) presented statistically significant differences between men and women.
    Conclusion
    Parallelism of smile line with upper curvature of lower lip and gradation are the two more frequent factors in esthetic smile. The field of unity and variety in factors studied in esthetic smiles and gender differences suggest that these factors must be evaluated before designing anterior restorations.
  • Relationship between periodontitis and ischemic heart disease
    Dr. Hamid Moghaddas, Dr. Amin Motamedi Page 7
    Background and Aim
    An association between periodontal and other bacterial infections and coronary heart disease/atherosclerosis has recently been observed in both cross-sectional and longitudinal studies. The objective of this study was to examine the association between periodontities and (CHD) and coronary atherosclerosis.Method & Materials: A case-control study was arranged using 76 individuals (52 men, 24 women), with mean age: 51 years who were referred to general hospital for coronary angiography. Gingival attachment loss and coronary atheromatosis was assessed, together with measurement of the established coronary risk factors.
    Results
    In the logestic regression analysis, odds ratios were 11.7 and 13.14 for attachment loss and CHD coronary atheromatosis. For patients with attachment loss of greater than 6mm. Compared to those with attachment loss of less than 6mm, odds ratio of CHD and "two and three vessels disease" were 11.7 and 13.4 respectively. Odds ratio of each milileter increase in attachment loss, for CHD was 2.18 individuals with less than 10 teeth compared to those with more than 10 teeth had odds ratio of 3.77 and 4.4 for CHD and "two three vessels disease". No association was obserued between age, systolic and diastolic blood pressure, smoking and CHD, which is not quiet reliable due to the small number of participants.
    Conclusion
    This observation show s an association between the severity of periodontitis and CHD and atherosclerosis, also supports the proposal that periodontal hnfections play a role in the pathogenesis of coronary atherosclerosis.
  • Comparison of the clinical effectiveness of 10 toothbrush types
    Dr. Rasool Mofid, Dr. Ziba Maleki, Dr. Sara Ehsani, Dr. Faeghe Gholiniyakojidi Page 9
    Aim
    The aim of this investigation was ti determine the efficiency of several toothbrush on plaque removal. Methods & Materials: this single blind crossover clinical trial was carried out on 10 dental students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. during the year 2000 (1379) cases were selected randomly from a group of volunteers. Each sample was examined under a dental chair light using a flat dental mirror, both before and after brushing. The modified steelman brushing method was employed to remove dental plaque with one of the following toothbrush: Oral-B, GUM, Crest, Jarda, Jordan, Mina Laleh, Alfalij, Dr.Best, mojan toothbrushes. Disclosing tables were used to help identifying the plaque index according to Turesky modofication of Quigley and Hein Index (1962).
    Results
    Analysis of the data using ANOVA test showed a significant difference between the level of cleaning at the buccal surfaces (P<0.02). However this difference was not significant between these groups at the lingual side using any of the brushes.
    Conclusion
    Oral-B toothbrush was found to be significantly more efficient compared to other toothbrushes in it's clinical performance.
  • comparison of the effect of EDTA and EGTA an smear layer removal within the filed cands
    Dr. Maryam Kuzekanani Page 10
    Aim
    The aim of this study was to compare the effects of Ethylen glycol tetra acetic acid (EGTA) and EDTA for their smear layer removal capability using scanning electrone micrscopy technique.Methods & Materials: A group of 28 single rooted teeth were instrumented to size 60 master file. Four teeth were also kept as control while the remaining teeth were devided into two groups. Group A: in which 12 teeth were irrigated with 10 ml of 17% EGTA for 2 minutes. Group B: consisted of 12 teeth irrigated with 10 ml of 17% EDTA for 2 minutes. Both groups were then irrigated with 10 ml of 5% Naocl. The control group were just irrigated with 10 ml of 5% Naocl. All teeth in then the control group were only irrigated with 10ml of 5% Nacl. Specimeus were then sectioned longitudinally. A scanning electrone microscope was wsed to in vetig ate the intenal surfaces of the cannal.
    Results
    EGTA chelated dentin surface more conservatively than EDTA without causing erosion.
    Conclusion
    It seems that EGTA can be used safely to remove smear layer from tyhe cannal surfaces.
  • The rate of bacterial contamination in dental units water supply at Shahid Beheshti Dental School-1999
    Dr. Ahmad Ghaem Maghami, Dr. Masoume Mehdipour, Dr. Hossein Goudarzi Page 11
    Aim
    This study was designed to assess the level of gram negative bacterial contamination in water supply of dental units used at Shahid Beheshti University at the year 1999.Methods & Materials: Water samples were obtained from water syringe lines and high-speed turbin lines of 30 dental units which were initially selected on random manner. All samples were stored in sterile tubes contaning 5 cc nutrient broth followed by an incubation stage on EMB and MacCankey plates for 48 hours at 37°C. bacterial colonies were then counted and compared with suggested limit by ADA.
    Results
    Sections of first floor had shown. Psedomonas and Staphylococcus contamination were seen in 37.5% of the samples corrected from dental units of surgical wards at first floor while 61.5% of the samples of dental units of restorative wards (2nd floor) had Staphylococcus contam E.coli and Entrococcus contamination were found in samples of or the/ paedo clinic water supply samples in 75% of the cases.
    Conclusion
    three apeared to be a relationship between the increase in the number of microorganisms and water stagnation on the upper floors of the building.
  • The role of topical stimulation on gingival recession
    Dr. Alireza Fathieh, Dr. Hamid Moghaddas, Dr. Mohammad Moshtaghi Moghadam Page 11
    Aim
    The aim of this study was to evaluate the effect of local factors on gingival recession.Methods & Materials: A total of 1044 teeth in 55 patients aged between 20-60 years were selected for this retrospective study. All local factor which were mentioned in literature were evaluated.
    Results
    Different predesposing local factors were found to have obvious effects on gingival recession with various Odds ratio. The effect of each of these variables depended on the age of the patients too.
    Conclusion
    Local factors has an important effecton gingival recession.
  • A comparison of two soldering techniqueon pre and post curing bond strength of procelain
    Dr. Mahasti Sahabi, Dr. Hassan Sazgara Page 12
    Aim
    The aim of this study was to compare tensile strength of pre-solder and post-solder joints for three dental alloys. 45 rods, 32 mm in length and 25mm in diameter were made from degubond 4 (Au-Pd-Ag), person 4 (Pd-Ag) and verabond (ni-Cr-Be).Methods & Materials: 15 rods for each alloy randomly divided in to three groups of control, presolder and postsolder. 10 rods of each alloy were cut in half with a custom made cutting Jig and then positioned and stabilized at 13 mm gap distance in an indexing Jig. Rods of deubond 4 and porson 4 were given a heat treatment to simulate porcelain firing. Specimens were soldered with manufacturers recommended solder with gas-oxygentorch (pre-soldering). Verabond speciments were soldered with gold and base-metal solder.Tensile testing was done on an instron machine. Model AB 725-AM.SM.At cross head speed of 2mm/min and result were recorded in kilogram.
    Results
    1- For degubond 4, techniques of soldering has no significant effect on tensile strength of solder joints. 2- For porson 4, tensile strength of presolder joints are significantly stronger than post-solder joints. 3- The tensile strength of presolder joints for degubond 4 and porson 4 are significantly stronger than verabond.
    Conclusion
    Tensile strength of solder joints depends on different factors such as type of alloy and soldering technique however this is not dearly predictable.
  • assesment of vertivcal dimension of occlusion using anthropometry
    Dr. Behnaz Ebadian, Dr. Farid Hedayatresa Page 13
    Aim
    this study was designed to evaluate the abilityed antropometry as a new method of determining the VDO.Method & Materials: A group of 229 complete dentate dental students were selected with class I occlusion. Subnasal to submental was measured in maximum intercuspation. Subnasal to the incisal edge of the maxillary incisors, was also measured in addition to submental to the incisal edge of the mandibular incisors. The last measurment was performed at submental to mentom groove and right and left bipapillary areas. Measurements were made with a modified measuring gauge. The mean values and reggresion for the measurments were calculated and used for statistical analysis.
    Results
    The mean value of alove the mentioned measurments were calculated which helped to determine the occlusal planes and V.D.O. Regression analysis between variables were from 0.27 to 0.66 (P<0.05).
    Conclusion
    It is concluded that some guidelines could be used in determination the V.D.O using antropometry.
  • Bacterial contamination level of water supply in dental units at Shahid Beheshti University Dental School-2000
    Dr. Jamile Beygom Taheri, Dr. Parviz Oliya, Dr. Kaveh Olomi Page 14
    Background and Aim
    This cleanliners of water supply is of considerable importance as both patients and the dental personal are regularly exposed to water and it's aerosols generated from the dental uint. Many microorganisms have been isolated from dental unit water lines using a wide variety of recovery techniques. Although the risk of infection to most of patients from the water-borne microorganisms appears to be small, immunocompromised individuals being at the greatest risk. The purpose of this study was to elvaluate the microbial levels in water system of the dental units in Shahid Beheshti University Dental School.Methods & Materials: water samples were collected from 11 dental units and 11 side taps. Samples were spread on nutrient agar and the colonies were counted after 72 hours incubation in 37°C.
    Results
    Microbial contamination levels in the dental unit water supply and their related tap water samples were 177318±205735 (cfu/ml) and 3578±3380 (cfu/ml) respectively. Water contamination was significantly higher dental unit than that of the tap water.
    Conclusion
    The dental profession must continue its awareness of the high levels of microorganisms found in the dental unit water. Indicates a clear need for prevention from microbial contamination.
  • Evaluation of the carreut techniques of impression for their acciracy wsing a fabricated model
    Dr. Abolfazl Sabouri Page 15
    Background and Aim
    A laboratory model is needed for investigating the techniques and accuracy of impression materials. There are three techniques of making a laboratory model: 1- replica method 2- Simulation method 3- Abstract methodThis laboratory model was prepared on the basis of simulation method, to test it's reliability.Methods & Materials: This model consisted of two individual dies (one with an undercut under it's margin and the other one without undercut). Special tray and guide rods were used to unify special trays path of insertion and exersion on the dies.
  • A study of the prevalence of edentulous cases in Iran during 1998-1999
    Dr. Shojaollddin Shayegh, Dr. Ali Mohammad Salari Page 17
    Aim
    The purpose of this investigation was to assess the prevalence of edentulous patients in Iran during 1998-1999. Edentulouness is a good indication of evaluating oro-dental health status inapulation. The aim of this cross-sectional study was to evaluate the prevalence of edentulous cases in people above 35 years in threecities of Iran. (Torbat-e-heidarieh in the west, Yazd in the center and Hamadan in the east).Methods & Materials: The study was carried out by means of a question aire as well as clinical examination with random sampling out at 1191 participants. The percentages of edentuluseness were 52.4% in Hamadan, 32.8% in Torbat-e-heidarieh and 40.7% in Yazd, while 5.78% in Hamadan, 3.4% in Torbate heidarieh and 6% in Yazd had all their 28-32 teech.
    Results
    Results of this study showed that edeutulousness had significant relation with the following factors: Age, education, Oral health status. There was no significant relationship between gender and edentulousness.
  • Evaluation of bond strength of composite to porcelain using different preparatory techniques
    Dr. Pqarviz Amini, Dr. Zahra Sheybani Page 18
    Background and Aim
    The bonding potential of porcelain laminate veneers to enamel is usually provided. This study was designed to assess the bond strength of these veneers using Acid etch, saline or sandblasting technique. Methods & Materials: In this study, 30 disks of porcelain (2.4 mm thickness and 9.5 mm diameter)were provided to measure the bond strength between laminate and resin. An initial preparation of one of the porcelain disk surfaces was carried out using one of the following techniques: group 1 acid etch-silane, group 2 acids etch and group 3 sandblasting. A composite disk was then shaped and cured to each porcelain disk. Then maximum force needed was measured to break the bond between composite and porcelain.
    Results
    Results showed that maximum bond was between composite and porcelain in acid etch-silane techniques while the least was in sandblasting technique. Analysis of variance showed no significant difference between group 1 and 2, with a significant difference between groups 1 and 3, 2 and 3.
    Conclusion
    There seems to be an advantage of combined use of acid etch-saline use prior to the application of bond in porcelain veneer restoration strength.