فهرست مطالب

Reproduction & Infertility - Volume:11 Issue: 2, 2010

Journal of Reproduction & Infertility
Volume:11 Issue: 2, 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/03/18
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سخن سردبیر
    صفحه 1
  • پاسخ به سردبیر
    جعفر آی صفحه 11
  • فهیمه محمد قاسمی، معصومه فغانی، سینا خواجه جهرمی صفحه 67
    زمینه و هدف
    اثرات سیتوتوکسیک شیمی درمانی و اثرات آن در قدرت باروری، از نظر بالینی حائز اهمیت است. ملاتونین، هورمون غده اپی فیز به عنوان آنتی اکسیدان شناخته شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثرات محافظتی ملاتونین روی اختلالات اسپرماتوژنز ناشی از درمان با بوسولفان با کمک ارزیابی های بافت شناسی بافت بیضه می باشد.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر روی 32 موش نر بالغ 8 هفته انجام شد. حیوانات در چهار گروه شامل گروه کنترل دریافت کننده DMSO گروه 2، دریافت کننده تک دوز mg/kg20 بوسولفان به صورت داخل صفاقی و گروه 3 با mg/kg10 ملاتونین برای 5 روز به صورت داخل صفاقی درمان شدند. گروه 4 به دنبال تجویز mg/kg20 بوسولفان، به مدت 5 روز ملاتونین دریافت می کرد. 35 روز پس از شروع درمان، بیضه همه حیوانات از بدن خارج شد و ارزیابی ها از طریق مشخص نمودن نمره بندی جانسون، مطالعات مورفومتری لوله های سمی نیفروس، تخمین حجم سلول های لیدیگ و شمارش سلول های زایا انجام شد. آنالیزهای آماری با کمک روش ANOVA انجام گرفت و سطح آماری 05/0p< معنی دار در نظر گرفته شد.
    نتایج
    موش های تحت درمان با بوسولفان در مقایسه با گروه کنترل، کاهش معنی دار در ارزیابی ها براساس معیار نمره بندی جانسون و کیفیت اسپرماتوژنز نشان دادند (001/0p<). پارامترهای کمی لوله های سمی نیفروس (05/0p<) و حجم هسته سلول های لیدیگ به طور معنی دار در گروه دوم در مقایسه با کنترل کاهش داشت. در حالیکه ملاتونین در گروه 4، باعث طبیعی شدن قابل توجه پارامترهای لوله های سمی نیفروس (p05/0p<)، حجم هسته سلول های لیدیگ (001/0p<) و نتایج ارزیابی براساس معیار جانسون (001/0p<) در مقایسه با گروه 2 شد. ملاتونین تعداد همه سلول های زایا را در گروه 4 در مقایسه با گروه 2 به صورت معنی دار (p05/0p<) افزایش داد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که ملاتونین دارای اثر محافظتی روی آسیب های بیضه القاء شده با بوسولفان است، هرچند که مکانیسم نامشخص است. احتمالا این عمل از طریق کاهش آسیب های اکسیداتیو صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: اسپرماتوژنز، بوسولفان، بیضه، سلول لیدیگ، شیمی درمانی، ملاتونین، ناباروری مردان
  • فاطمه حاجی مقصودی، محمد علی خلیلی، علی کریم زاده صفحه 77
    زمینه و هدف
    اکستازی یا متیل دی اکسی متاآمفتامین دارویی است که بعضا جوانان به دلیل رهایی از فشارهای روانی و اجتماعی بدان پناه می برند. این داروی محرک و توهم زا عوارض بسیاری روی مغز و اعصاب قلب و عروق و سیستم ایمنی بدن دارد. سیستم هورمونی بدن نیز از تاثیر سوء این ماده در امان نیست و با اثر بر محور هیپوفیز گنادی می تواند بر روی تخمک گذاری نیز تاثیرگذار باشد. با توجه به این که درصد زیادی از جمعیت کشور ما را جوانان تشکیل می دهند هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر احتمالی این دارو روی تخمدان کیفیت تخمکها و میزان لقاح در موش به عنوان یک مدل پستاندار بود.
    روش بررسی
    تعداد 30 موشNMRI در سه گروه قرار گرفتند. ابتدا سیکل تخمک گذاری موشها با یکدیگر هماهنگ شد و از شروع سیکل به مدت دو روز داروی اکستازی به روش داخل صفاقی تزریق گردید (گروه A حداقل دوز دارو یعنی mg/kg5 و گروه B حداکثر دوز دارو یعنی mg/kg20). در پایان روز دوم به هر موش 10 واحدPMSG و در پایان روز چهارم 10 واحد HCG تزریق شد. پس از 13 ساعت موشها بیهوش و تمام تخمک های آسپیره شده از نظر تعداد و بلوغ بررسی شدند. سپس جهت انجام لقاح خارج رحمی به تخمک های متافاز II اسپرم اضافه شد. پس از 5 ساعت وضعیت لقاح با شناسایی دو پرونوکلئوس مشخص گشت. اما در گروه کنترل تمام مراحل فوق بدون تزریق اکستازی صورت گرفت. نتایج حاصله با استفاده از برنامهSPSS تجزیه و تحلیل و با آزمون هایFisher exact test، Chi square تفسیر شد. 05/0p< معنی دار تلقی گشت.
    نتایج
    تعداد تخمک های حاصل در گروه های تجربی و کنترل تفاوت معنی داری نداشت. ولی کیفیت تخمک های حاصل از نظر بلوغ قابل ملاحظه بود. بدین صورت که در گروه کنترل 2/31% تخمکها متافاز II بودند؛ در صورتی که در گروه های تجربی A 2/15% و B 8/12% به بلوغ رسیده بودند (0001/0p<). همچنین در میزان لقاح بین گروه کنترل (4/68%) و گروه تجربی A (4/36%) تفاوت معنی دار دیده شد (0001/0p<). در مقایسه تعداد تخمک های بارور شده با کل تخمک های اولیه نیز بین گروه کنترل (3/21%) و گروه های تجربی (5/5%A=) (6/7%=B) تفاوت معنی دار بود (0001/0p<).
    نتیجه گیری
    تزریق داروی اکستازی در موش می تواند روی کیفیت تخمک و متعاقبا قدرت باروری اثر بگذارد. با ازدیاد دوز مصرفی داروی اکستازی کیفیت تخمک و میزان لقاح تحت تاثیر شدید قرار نمی گیرند. مطالعات بیشتری در خصوص نقش داروی اکستازی روی تشکیل جنین و لانه گزینی نیاز می باشد.
    کلیدواژگان: اکستازی، تخمک، لقاح، تخمدان، موش، باروری، متیل دی اکسی متا آمفتامین، مصرف نابجای دارو
  • مراد رستمی، معصومه جرفی صفحه 87
    زمینه و هدف
    پره اکلامپسی، یک اختلال ویژه بارداری با اتیولوژی ناشناخته است. شواهد فراوانی مبنی بر نقش مهم تغییرات عملکردی سلول های اندوتلیال در پاتوژنز پره اکلامپسی وجود دارد. هدف از این مطالعه، تعیین سطح سرمی نیتریت، نیترات و مالون دی آلدئید (MDA) در پره اکلامپسی و استفاده از این پارامترها در تشخیص پره اکلامپسی و کنترل سطح آنها به منظور کاهش عوارض این اختلال بود.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع مشاهده ای تحلیلی است و در دو گروه، شامل 35 زن باردار با عارضه پره اکلامپسی و 35 زن باردار دارای فشار خون طبیعی (گروه کنترل) از بین مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان اندیمشک به منظور دریافت مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه سوم طی سال 1387 انجام شد و سطح سرمی نیتریت، نیترات و MDA، سن، فشار خون و سن بارداری آنها در زمان نمونه گیری، با یکدیگر مقایسه گردید. اندازه گیری نیتریت و نیترات با واکنش گریس و مالون دی آلدئید توسط روش تیوباربیتوریک اسید انجام شد.
    نتایج
    سطح سرمی نیتریت، نیترات و MDA در گروه دارای پره اکلامپسی به ترتیب 8/3±6/12، 6/8±8/23 و 8/2±7/9 میکرومول در لیتر و در گروه کنترل 5/2±7/8 (001/0p<)، 4/5±4/16 (01/0p<) و 6/1±3/6 (001/0p<) میکرومول در لیتر بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به افزایش معنی دار سطح سرمی نیتریت، نیترات و MDA در پره اکلامپسی در مقایسه با گروه کنترل و نقش این ترکیبات در پاتوژنز پره اکلامپسی، به نظر می رسد که اندازه گیری این ترکیبات در تشخیص زودرس پره اکلامپسی و کنترل سطح آنها در کاهش عوارض پره اکلامپسی می تواند مفید باشد.
    کلیدواژگان: پره اکلامپسی، نیتریت، نیترات، مالون دی آلدئید، فشار خون، زنان باردار، سه ماهه سوم بارداری، مراقبت دوران بارداری
  • اشرف معینی، فریبا صرافیون، سعیده ضیایی، سقراط فقیه زاده صفحه 97
    زمینه و هدف
    در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) به دلیل افزایش مهارکننده فعال کننده پلاسمینوژن (PAI-1) بیشترین قابلیت مهار روند فیبرینولیز وجود دارد. کاهش سطح فعالیت فیبرینولیز در زنان مبتلا به PCOS می تواند به واسطه اعمال اثرات پروترومبوتیک ترومبوفیلی، موجب از دست رفتن بارداری یا سایر عوارض شود. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه فاکتورهای ترومبوفیلی در زنان مبتلا و غیر مبتلا به PCOS انجام گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه تحلیلی 123 زن نابارور مبتلا به PCOS به عنوان گروه مورد و 73 زن نابارور با علل مردانه ناباروری و عدم ابتلا به PCOS به عنوان گروه شاهد وارد مطالعه شدند. تمامی موارد برای درمان ناباروری در سال 1387 به بیمارستان روئین تن آرش تهران مراجعه کرده بودند. برای اندازه گیری فاکتورهای ترومبوفیلی، پروتئین S، APC-R، هموسیستئین و پارامترهای متابولیکی و آندوکرینی (FSH، LH، LH/FSH، FBS GTT دو ساعته و پرولاکتین)، نمونه خون ناشتا در روز سوم سیکل دریافت گردید و در هر دو گروه بررسی شد. از آزمون های آماری t مستقل، رگرسیون لجستیک، 2 و من ویتنی برای بررسی داده های این تحقیق استفاده شد. 05/0p به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد.
    نتایج
    میانگین پروتئین S و APC-R در گروه مورد کمتر از گروه شاهد بود؛ اما این اختلاف معنی دار نبود (به ترتیب با 752/0p= و603/0p=)، همچنین میانگین هموسیستئین در گروه شاهد (mmol/l 25/13) بیشتر از گروه مورد (mmol/l 49/12) بود؛ اما اختلاف معنی داری مشاهده نگردید (157/0p=). افزایش سن و ابتلا به PCOS شانس غیر طبیعی شدن هموسیستئین را افزایش می دهد (05/0p<).
    نتیجه گیری
    براساس نتایج این مطالعه فاکتورهای ترومبوفیلی در گروه PCOS طبیعی و با گروه شاهد اختلاف معنی داری نداشت. مطالعه حاضر ارتباط چندانی بین فاکتورهای ترومبوفیلی و PCOS نشان نمی دهد؛ اما ابتلا به PCOS و افزایش سن، شانس غیرطبیعی شدن سطح هموسیستئین را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: پروتئین S، ترومبوفیلی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، فاکتور V لیدن، مقاومت نسبت به پروتئین C فعال، مهار کننده فعال کننده پلاسمینوژن 1، ناباروری، هموسیستئین
  • بیتا محمدی، لیدا مقدم بنائم، محمد اصغری صفحه 105
    زمینه و هدف
    پره اکلامپسی یکی از شایع ترین عوارض طبی در بارداری و از علل اصلی مرگ و میر دوره پره ناتال می باشد. یکی از مارکرهایی که جهت پیشگویی پره اکلامپسی مورد بررسی قرار گرفته،CRP است. هدف این مطالعه تعیین ارتباط CRP نیمه اول بارداری با وقوع پره اکلامپسی بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه کوهورت آینده نگر، سطح سرمی CRP در400 خانم باردار زیر 20 هفته اندازه گیری شد و تا زمان زایمان مادران پیگیری شدند. پره اکلامپسی خفیف و شدید طبق تعریف کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان، تعریف شدند. داده های مطالعه توسط نرم افزار آماری. 15 SPSS، با روش های آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و تعقیبی توکی، آنالیز رگرسیون لجستیک و منحنی ROC، تجزیه و تحلیل آماری و p-value کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
    نتایج
    در آنالیز رگرسیون لجستیک با در نظر گرفتن سن مادر (کمتر از 19 و بیشتر از 35 سال)، بارداری اول، مصرف مکمل کلسیم در بارداری وBMI، همراه با سطح CRP، ارتباط معنی داری بین سطح CRP و پره اکلامپسی خفیف (11/2-39/1CI= 95%، 71/1OR=) و شدید (45/2 OR=و 34/3-80/1 CI=95%) یافت شد. نقطه برش CRP در پره اکلامپسی خفیف با استفاده از آنالیز منحنی ROC با حساسیت 94% و ویژگی 81%، mg/l35/5 و در پره اکلامپسی شدید با حساسیت 4/94% و ویژگی 5/82%، mg/l45/5 بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد مارکر التهابی CRP، می تواند در شناسایی مادران در معرض خطر پره اکلامپسی و کاهش عوارض آن با مراقبت بیشتر، کمک کننده باشد؛ البته برای اثبات این رابطه به مطالعات وسیع تری نیاز است.
    کلیدواژگان: التهاب، بارداری، پره اکلامپسی، CRP
  • زهرا بصیرت، نساء اصنافی، مهرداد کاشی فرد صفحه 113
    زمینه و هدف
    دیابت بارداری شایعترین اختلال متابولیک در دوران بارداری است. یکی از روش های غربالگری این اختلال، تست چالش گلوگز (GCT) است که در هفته 24 تا 28 بارداری برای تمام زنان تحت مراقبت پریناتال انجام می شود و در صورت غیر طبیعی بودن تست چالش گلوکز (بالای mg/dl130) تست تحمل گلوکز (GTT) انجام میشود. در صورتی که این تست غیر طبیعی باشد، زن باردار با تشخیص دیابت بارداری تحت درمان قرار میگیرد. بعضی از مطالعات قبلی نشان میدهد که تست غیر طبیعی چالش گلوکز به تنهایی با افزایش بروز پیامدهای نامطلوب بارداری همراه است؛ لذا این مطالعه به بررسی پیامد بارداری در افراد با تست چالش گلوکز غیر طبیعی میپردازد.
    روش بررسی
    تست چالش گلوکز در تمامی زنان باردار 28-24 هفته مراجعه کننده به بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل برای انجام مراقبت های دوران بارداری، انجام شد. در این مطالعه 225 زن باردار تحت مراقبت پریناتال که تست چالش گلوکز غیر طبیعی و تست تحمل گلوکز طبیعی داشتند با 225نفر زن باردار (گروه شاهد) که تست چالش گلوکز طبیعی داشتند از نظر پیامدهای نامطلوب بارداری از جمله افزایش وزن زمان تولد، پرهاکلامپسی، پارگی زودرس کیسه آب و نیاز به سزارین مقایسه شدند.
    نتایج
    میانگین وزن نوزاد در گروه GCT غیر طبیعی kg5/0±5/3 و در گروه GCT طبیعی kg4/0±3/3 بود (001⁄0p<). 8 نوزاد (6/3%) در گروهGCT طبیعی و 25 نوزاد (1/11%) در گروه GCT غیر طبیعی، ماکروزوم بودند (003/0p=). فراوانی پارگی زودرس کیسه آب در گروه GCT غیر طبیعی 40 نفر (8/17%) و در گروه GCT طبیعی 20 نفر (9/8%) بود (008⁄0p=). فراوانی پره اکلامپسی در گروه GCT غیر طبیعی 10 نفر (4/4%) و در گروه GCT طبیعی 4 نفر (8/1%) بود (173⁄0p=). فراوانی سزارین در گروه GCT غیر طبیعی 95 نفر (2/42%) و در گروهGCT طبیعی 63نفر (28%) بود (001/0p<).
    نتیجه گیری
    به نظر میرسد در زنان باردار با تست چالش گلوکز غیر طبیعی، میزان وقوع ماکروزومی نوزادی، پارگی زودرس کیسه آب و سزارین، بیشتر از زنان باردار با تست چالش گلوکز طبیعی است. بنابراین به دلیل افزایش برخی پیامدهای نامطلوب بارداری، تشخیص زودرس و پیگیری مناسب در مراقبتهای پرهناتال باید مدنظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: بارداری، پارگی زودرس کیسه آب، پره اکلامپسی، پیامدهای نامطلوب بارداری، تست تحمل گلوکز، تست چالش گلوکز، دیابت بارداری، ماکروزومی نوزاد
  • الهام نیسانی سامانی، لیلا امینی صفحه 121
    زمینه و هدف
    اگرچه مطالعات متعددی ارتباط پیامدهای نامطلوب بارداری با باروری آتی فرد را نشان داده اند، اما هنوز نقش این پیامدها در کاهش باروری و یا ناباروری ثانویه، مورد سئوال است. داشتن سابقه عوارضی نظیر سقط، بارداری خارج رحمی، عفونت نفاسی، پارگی طولانی مدت کیسه آب، سابقه جراحی، خارج کردن دستی جفت، کورتاژ بعد از زایمان و دیگر عوارض بارداری و زایمان می تواند باروری آینده فرد را تحت تاثیر قرار دهد؛ لذا شناسایی این عوامل جهت انجام اقدامات پیشگیرنده و یا درمانی در مواقع لزوم، ضروری به نظر می رسد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط پیامدهای نامطلوب بارداری با وقوع ناباروری ثانویه انجام شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت مورد شاهدی گذشته نگر بر روی 182 خانم 45-15 ساله مراجعه کننده به درمانگاه زنان و مامایی بیمارستان امام جواد (ع) ناغان در استان چهارمحال و بختیاری (شامل 92 زن نابارور و 90 زن باردار) در مدت 6 ماه در سال 88-1387 انجام شد. بیماران با سابقه ناباروری ثانویه با عامل ناشناخته از نظر پیامد بارداری قبلی نظیر سقط، بارداری خارج رحمی، عفونت نفاسی، زایمان طولانی، پارگی طولانی مدت کیسه آب، خارج کردن دستی جفت و کورتاژ بعد از زایمان با گروه کنترل مقایسه شدند. در دو گروه، مقایسه داده های کمی با استفاده از آزمون t و یافته های کیفی از طریق آزمون 2 و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    نتایج
    سابقه سقط القایی و عفونت نفاسی در گروه مورد نسبت به گروه کنترل به شکل معنی داری بالاتر بود (05/0p<) اما دو گروه از نظر سابقه سقط خودبخودی، بارداری خارج رحمی، زایمان طولانی، پارگی طولانی کیسه آب، خارج کردن دستی جفت و کورتاژ بعد از زایمان تفاوت معنی دار نداشتند.
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل از این مطالعه نشان می دهد که سابقه سقط القایی و عفونت نفاسی قبلی می تواند اثر منفی بر باروری آتی فرد داشته باشد؛ لذا به نظر می رسد که با افزایش سطح آگاهی زنان و همچنین کادر بهداشتی درمانی جهت پیشگیری و درمان به موقع آنها، بتوان از تاثیر منفی این موارد بر باروری فرد در آینده پیشگیری نمود.
    کلیدواژگان: باروری، پیامد بارداری، سقط جنین القایی، سقط، عفونت نفاسی، ناباروری ثانویه، ناباروری
  • الهام شیرازی، زهرا شهریور، بهزاد قربانی صفحه 127
    زمینه و هدف
    ابهام در دستگاه تناسلی بیرونی نوزادان از اورژانس های پزشکی به شمار می آید و تلاش می شود گزینش جنسیت و جراحی های ترمیمی هر چه زودتر انجام شود؛ ولی در نمونه های زیادی، میان جنسیت برگزیده شده برای نوزاد و هویت جنسی بروز یافته در سال های آتی، ناهماهنگی دیده شده است. از آنجا که تناقض بین دستگاه تناسلی و هویت جنسی پیامدهای گسترده ای به دنبال دارد، نیاز است برآیند روش های درمانی کنونی بازنگری گردد؛ لذا هدف این پژوهش، بررسی یافته های کنونی درباره این مساله است.
    روش بررسی
    یافته ها با جستجو در پایگاه های آگاهی رسانی شامل National Library of Medicine (Medline)، Scopus و Psyclic و پایگاه اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) و بررسی نوشته های در دسترس، گردآوری و ارائه شده اند. برای آغاز جستجو هیچگونه دامنه زمانی در نظر گرفته نشد و روند به روزشدن آن تا شهریور 1388- آگوست 2009 پی گیری شد.
    نتایج
    در شمار چشمگیری از موارد ابهام در دستگاه تناسلی بیرونی، جنسیتی که به دست گروه پزشکی و با جراحی های ترمیمی برای آنها برگزیده شده، با هویت جنسی که در سال های پس از آن و به ویژه در نوجوانی، بلوغ و بزرگسالی، در آنها آشکار شده، هماهنگ نبوده است. گروه عمده ای از آنها در بزرگسالی برابر با جنسیتی که برایشان انتخاب شده بود، زندگی نمی کنند و حتی گروهی دوباره جنسیت خود را با جراحی تغییر می دهند تا با هویت جنسی کنونی آنها سازگار گردد. شمار زیادی از آنها درباره درمان هایی که در کودکی برایشان انجام شده است به دادخواهی پرداخته اند. آنها این شیوه درمان را نادرست، قیم مآبانه و ناسازگار با اخلاق پزشکی و حقوق انسانی می دانند.
    نتیجه گیری
    دانش کنونی ما درباره پیچیدگی های تمایز جنسی و تکامل هویت، نقش و گرایش جنسی با کاستی ها و ناشناخته های زیادی روبه رو است. چارچوب کنونی برای درمان نوزادان دچار ابهام در دستگاه تناسلی بیرونی نیاز به بازنگری ریشه ای دارد. بهتر است گزینش جنسیت و جراحی تا آشکارشدن هویت جنسی کودکان و تا هنگامیکه خودشان بتوانند برای جنسیت خود تصمیم گیری قانونی نمایند، به تعویق انداخته شود.
    کلیدواژگان: ابهام در دستگاه تناسلی بیرونی، جراحی ترمیمی، گزینش جنسیت، هویت جنسی
  • صفحه 145
|
  • Response to the Editor
    Jafar Ai Page 11
    Dear Editor,Regarding the questions raised and comments made on the paper authored by me "Secretion of Vascular Endothelial Growth Factor in a Three-Dimensional Culture of Human Endometrium; an In-Vitro Model for Endometriosis" I have provided the following response for more clarification.
  • Fahimeh Mohamadghasemi, Masoumeh Faghani, Sina Khajehjahromi Page 67
    Introduction
    Antineoplastic chemotherapy is usually accompanied by fertility impairment and the aim of this study was to investigate the possible protective effects of melatonin, a pineal gland hormone with potent antioxidant activity, on busulfan-treated adult male mice.
    Materials And Methods
    This study was performed on 32, eight-week old adult male mice. The animals were divided into four groups consisting of a control and three experimental groups. The animals in the control group received dimethyl sulfoxide (DMSO), a solvent, the second group a single dose of intraperitoneal busulfan (20 mg/kg), the third group a single dose of intraperitoneal melatonin (10 mg/kg) for five days and the fourth group melatonin (10 mg/kg) for five days upon an initial dose of busulfan (20 mg/kg). Thirty-five days after the treatments, all the animals were sacrificed and dissected. Johnson's score were determined by examining the morphometric characteristics of seminiferous tubules and estimating Leydig cell volumes and germ cell counts.
    Results
    Busulfan-treated mice showed reductions in Johnson's score and quality of spermatogenesis (p < 0.001) in comparison to the controls. The quantitative values of seminiferous tubules (p < 0.05) and the nuclear volume of Leydig cells (p < 0.05) were significantly lower in the busulfan-treated mice relative to the controls. In the fourth group, melatonin not only caused a remarkable normalization in seminiferous tubule indices (p < 0.05), but also increased the nuclear volume of Leydig cells (p < 0.001), the relevant Johnson's score (p < 0.001) and all germ cells in comparison to the second group (p < 0.05).
    Conclusion
    Melatonin might have a possible protective effect against busulfan-induced testicular damage. Although the protective mechanism of melatonin has not been fully revealed, the protection seems to be through a decrease in oxidative stress.
  • Fatemeh Haji- Maghsoudi, Mohammad Ali Khalili, Ali Karimzade Page 77
    Introduction
    Ecstasy drug abuse is relatively common among the youth undergoing psychosocial stresses. Categorized as a stimulant drug, ecstasy has nervous, cardiac and immunological side-effects. The endocrine system is not spared from the harmful effects of the drug and it could influence ovulation by exerting its effects on the hypothalamic-hypophyseal-gonadal axis. The aim of this study was to evaluate the effects of ecstasy on the quality of oocytes and on fertilization rate in mice.
    Materials And Methods
    Thirty female NMRI mice were divided into three groups, after checking for their estrous cycles. At the beginning of each cycle, ecstasy was administered intraperitoneally to the animals in groups A (a minimum dose of 5 mg/kg/day) and B (a maximum dose of 20 mg/kg/day). At the end of the second day, 10 IU PMSG, and at the end of the 4th day, 10 IU HCG were administered intra-peritoneally. The mice in group C underwent the same procedures except receiving ecstasy. All the mice were sacrificed on the fifth day to aspirate their oocytes for further evaluation. In-vitro fertilization was done using mature or MII oocytes and fertilization was checked after 5 hours. The results were later statistically analyzed.
    Results
    The number of retrieved oocytes was similar between the experimental and control groups. However, the rate of mature oocytes (MII) was significantly higher (p = 0.0001) in the controls (31.2%) than the mice in groups A (15.2%) and B (12.8%). Moreover, fertilization rate was significantly higher in the controls than the experi-mental groups.
    Conclusion
    Administration of Ecstasy in mice can affect both oocyte maturity and the fertilization potential of oocytes. The overall effects of ecstasy on embryo devel-opment and implantation needs further studies to reach a definitive conclusion.
  • Morad Rostami, Masoomeh Jorfi Page 87
    Introduction
    Preeclampsia is a complication of pregnancy that is associated with high blood pressure with an unknown etiology. There is much evidence that altered endothelial cell functions may play an important role in the pathogenesis of preeclampsia. The aims of this study were to determine serum levels of nitrite, nitrate and malondialdehyde (MDA) in pregnant women with and without preeclampsia.
    Materials And Methods
    This observational-analytical study was performed in the third trimester of pregnancy on 35 pregnant primiparas with preeclampsia and 35 women with normal blood pressure. The women were recruited for the study among the mothers attending Andimeshk Urban Health Centers during March 2008 to March 2009. Aside from the demographic data, the gestational age and blood pres-sure were recorded too at the time of blood sampling. Serum levels of nitrite and nitrate were measured by Griess and MDA by thiobarbituric acid reactions. The data were statistically analyzed and compared between the two groups.
    Results
    Serum levels of nitrite, nitrate and MDA, respectively were 12.6 ± 3.8, 23.8 ± 8.6 and 9.7 ± 2.8 mol/l in women with preeclampsia and 8.7 ± 2.5 (p < 0.001), 16.4 ± 5.4 (p < 0.01) and 6.34 ± 1.6 mol/l (p < 0.001) in the controls. The results depicted significantly higher serum concentrations of the three analyses in pregnant women with preeclampsia relative to the controls.
    Conclusion
    Significantly higher serum concentrations of nitrite, nitrate and MDA in pregnant women with preeclampsia are suggestive of the role of these substances in the pathogenesis of the disease. Use of the three parameters may be useful in the early screening of preeclampsia.
  • Ashraf Moeini, Fariba Sarrafioun, Saeideh Ziaei, Soghrat Faghihzadeh Page 97
    Introduction
    Polycystic ovary syndrome (PCOS) is associated with insulin-induced elevations of plasminogen activator inhibitor (PAI-1), the most potent inhibitor of fibrinolysis. Hypofibrinolysis due to increased PAI-1 levels in PCOS patients bears a high risk for miscarriage and some other pregnancy complications which are probably due to increased thrombophilic states. In this study we compared thrombophilic factors in women with PCOS with those of healthy women.
    Materials And Methods
    This analytical study was performed on 123 infertile women with PCOS as the case group, and 73 women non-PCOS women with male factor infertility as the control group. All the individuals attended Rouin Tan Arsh Hospital for receiving fertility treatment in Tehran, Iran during 2008. Blood samples were taken from both groups on the third day of menstrual cycle for the evaluation of protein S, activated protein C resistance (APC-R), hemocysteine, FSH, LH, prolactin, testosterone, FBS and 2-hr GTT.
    Results
    The mean protein S and APC-R values were lower in the case group compared to the controls, but the differences were not statistically significant (p = 0.752 and p = 0.603, respectively). The mean hemocysteine value was higher in the control than the case groups (13.25 mmol/l vs. 12.49 mmol/l, respectively) but this difference was not significant either (p = 0.157). PCOS and older age tended to elevate hemocysteine (p < 0.05).
    Conclusion
    Comparison of thrombophilic factors in women with PCOS and women without the disease showed no significant statistical differences. PCOS and older age seemed to raise the risk for abnormal changes in hemocysteine levels.
  • Bita Mohammadi, Lida Moghaddam Banaem, Mohammad Asghari Jafar-Abadi Page 105
    Introduction
    Preeclampsia is one of the most common medical complications during pregnancy that can be a major cause of prenatal morbidity and mortality. One of the most studied biomarkers in the prediction of preeclampsia is C-reactive protein. The objective of this study was to assess the relationship between maternal serum CRP concentrations in early pregnancy and the onset of preeclampsia during the gestational period.
    Materials And Methods
    In this prospective cohort study, serum CRP levels were measured in 400 pregnant women in their 20th week of gestation. They were all followed up till delivery. The data were finally analyzed statistically.
    Results
    After controlling for the effects of maternal age (< 19 and > 35 years), multiple regression analysis for primiparity, supplementary calcium intake, BMI and CRP depicted a statistically significant relationship between CRP levels and mild (OR = 1.71, 95% CI = 1.39 - 2.11) and severe (OR = 2.45, 95% CI = 1.80-3.34) preeclampsia onsets. Among all the aforementioned variables, only supplementary calcium intake was significantly effective in the prevention of preeclampsia. In ROC curve analysis, the CRP cut-off point in moderate preeclampsia was 5.35 mg/l (with 94% sensitivity and 81% specificity), and in severe preeclampsia it was 5.45 mg/l (with 94.4% sensitivity and 82.5% specificity).
    Conclusion
    It seems that CRP can help identify pregnant women who are at high risks of preeclampsia but larger studies are needed to establish a definitive relationship.
  • Zahra Basirat, Nesa Asnafi, Mehrdad Kashifard Page 113
    Introduction
    Gestational diabetes is the most common metabolic disorder in pregnancy. Glucose Challenge Test (GCT) is done for all pregnant women during the 24th to 28th weeks of gestation. If the GCT value is more than 130 mg/dl a Glucose Tolerance Test (GTT) is asked and if GTT is impaired, gestational diabetes mellitus (GDM) is diagnosed and she will receive treatment accordingly. Some studies have illustrated that impaired GCT can cause unfavorable pregnancy outcomes. Therefore, the goal of this study was to determine the pregnancy outcome in pregnant women with abnormal GCTs.
    Materials And Methods
    This study was done on all pregnant women attending Babol Shahid Yahyanezhad Hospital for prenatal care during 1999 to 2009. GCT was done for all the participants during the 24th to 28th weeks of gestation. Pregnancy outcomes of 225 pregnant women with abnormal GCTs and normal GTTs were compared with those of 225 pregnant women with normal GCTs as the controls. The individuals were compared for pregnancy outcomes such as macrosomia, premature rupture of membranes (PROM) and the need for a cesarean section (C/S).
    Results
    The average birth weight of the neonates were 3.5  0.5 kg and 3.3  0.4 kg (p < 0.001) in the cases and controls, respectively. Twenty-five neonates in the case group (12.1%) and eight neonates in the control group (3.6%) had macrosomia (p = 0.003). Frequency of PROM was 17.85% (40) in the cases and 8.9% (20) in the controls (p = 0.008). The cases had a higher frequency for preeclampsia 4.4% (10) than the controls 1.8% (4), (p = 0.17). And pregnancy in the cases lead to a greater number of Cesarean sections, 42.2% (95) in comparison to the controls, 28% (63), (p < 0.001).
    Conclusion
    Prevalence of macrosomia, PROM and C/S were higher in pregnant women with abnormal GCTs. Due to the aforementioned unfavorable conditions that bear the risk of a poor perinatal outcome, early diagnosis and proper follow up of women with GDM is suggested during the prenatal period.
  • Elham Neisani Samani, Leila Amini Page 121
    Introduction
    Although numerous studies have depicted the association between adverse pregnancy outcomes and the future fertility status, this relationship has not been clearly outlined. A positive past medical history for adverse pregnancy outcomes, such as induced abortion, ectopic pregnancy, postpartum infection, premature rupture of membranes can affects women’s fertility prospects. The main goal of this study was to determine the relationship between previous pregnancy outcomes and secondary infertility.
    Materials And Methods
    This retrospective case-control study was done on 182 (92 infertile and 90 pregnant women), 15 – 45 years old patients during a six-month period in 2008 – 2009. The study took place in Imam Djavad Hospital in Naghan, Chaharmahal Bakhtiari province, in Iran. The outcomes of prior pregnancies such as abortion, ectopic pregnancy, postpartum infection, prolonged labor, premature rupture of membranes, manual removal of the placenta and postpartum curettage were compared to those of the controls. The data were analyzed by t-test and chi-square.
    Results
    In the case group, induced abortion and postpartum infection were significantly higher than the control group (p < 0.05). No significant differences were found between the two groups regarding a history for spontaneous abortion, ectopic pregnancy, prolonged labor, premature rupture of membranes, manual removal of placenta or postpartum curettage.
    Conclusion
    A past medical history of induced abortion and postpartum infection can negatively affects prospective pregnancy outcomes. By educating women and health care providers, we may help prevent the detrimental effects of these disease states on women’s future fertility status.
  • Elham Shirazi, Zahra Shahrivar, Behzad Ghorbani Page 127
    Introduction
    Ambiguous genitalia is a medical emergency in newborns and effort is made to perform sex reassignment and reconstructive surgery as soon as possible. However, conflict between the assigned sex and later gender identity are still present in many cases. This discrepancy between sexual and gender identities leads to several complications that are the focus of the present study.
    Materials And Methods
    The literature review was performed by searching some knowledge-based databases such as Medline/PubMed (from the National Library of Medicine), Scopus, PsyClic and the Iranian Scientific Information Database (SID) on the internet and all the available articles in relevant journals published up to August 2009.
    Results
    A significant number of intersex individuals suffer from incoherence between the sex reassigned to them by the medical team, and their gender identity revealed to them in teen ages or adulthood. As an adult, a large number of these individuals do not live according to their early reassigned sex and some may seek further sex reassignment congruent to their gender identity. A number of these cases have spoken out against the treatments performed during their childhood. They believe that the current treatment strategies for intersex individuals are paternalistic and incompatible with codes of medical ethics and human rights.
    Conclusion
    The current knowledge about the complexities of sexual identity development, gender identity, gender role and sexual orientation is sparse and incomprehensive. The current approach for the management of infants with ambiguous genitalia seems to need major reevaluation. It seems better to defer any sex reassignment and reconstructive surgery until their gender is revealed and they are legally eligible to decide about these issues by themselves.