فهرست مطالب

نشریه مدیریت سلامت
پیاپی 39 (بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/29
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هما طلاچی، میترا زارعی صفحه 7
    مقدمه
    با توجه به کاربرد روز افزون پایگاه های اطلاعاتی در تولید علم و درگیری اعضای هیات علمی در این فرایند و نیز ابتلای منابع اطلاعاتی به خصوص منابع اطلاعاتی الکترونیک به پدیده آلودگی اطلاعات، این موضوع در پایگاه های اطلاعاتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان موضوعی شایان توجه انتخاب و طی تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر به روش پیمایشی توصیفی انجام شده است. جامعه پژوهش را 100 چکیده بازیابی شده از 4 پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس، پاب مد، ایران مدکس و پارس مدلاین در حوزه های موضوعی قلب، نفرولوژی، ایمونولوژی، روماتولوژی و اطفال تشکیل می دهد. این پژوهش با استفاده از 2 پرسشنامه جهت تعیین موضوعات مورد جستجو و سنجش میزان آلودگی اطلاعات که در بین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رشته های فوق الذکر توزیع شد، انجام شده است.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان داد که آلودگی اطلاعات کتابشناختی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس 53 درصد در پایگاه اطلاعاتی پاب مد 38 درصد و در ایران مدکس 47 درصد و در پایگاه پارس مدلاین 48 درصد اطلاعات آلوده بوده اند. میزان آلودگی محتوای چکیده ها که بخش اعظم این بررسی را تشکیل می دهد در پایگاه اسکوپوس 40 درصد در پایگاه اطلاعاتی پاب مد میزان آلودگی 51 درصد در پایگاه ایران مدکس 49 درصد و پایگاه پارس مدلاین از نظر محتوای چکیده ها 48 درصد آلودگی را نشان داده است. در تحلیل کلیدواژه های درج شده برای چکیده های پایگاه اسکوپوس 66 درصد آلودگی مشاهده شد. کلیدواژه های پایگاه ایران مدکس وضعیت بهتری را نسبت به اسکوپوس نشان می دهند. آلودگی اطلاعات کلیدواژه ها در این پایگاه 29 درصد محاسبه شده است. پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس به میزان 38 درصد، پاب مد 30 درصد، ایران مدکس 35 درصد و پارس مدلاین 39 درصد دچار آلودگی اطلاعات نگارشی است.
    نتیجه گیری
    هر چند پیش فرض مبنی بر برتری پایگاه های خارجی نسبت به پایگاه های داخلی در این پژوهش تایید شده است اما بر اساس نتایج این بررسی در مواردی می توان برتری پایگاه های داخلی را مشاهده کرد. با این حال با توجه به هدف کلی پژوهش حاضر با استفاده از نتایج به دست آمده پیشنهاداتی برای پایگاه های داخلی جهت پاکسازی آنها از آلودگی اطلاعات با الگوگیری از پایگاه های خارجی ارائه شده است. الهام گرفتن از ساختار چکیده ها در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس در زمینه ارائه استنادات، بیان اهداف و یافته های پژوهش در چکیده ها، بیان نتایج پژوهش در چکیده ها، جلوگیری از ورود آلاینده وارونه سازی به اطلاعات، روزآمدسازی سریع تر اطلاعات، ارائه مقالات مفید، اعتبار نشریات و ناشران و استفاده از ساختار چکیده ها در پایگاه پاب مد در زمینه ذکر مشخصات نویسنده و ذکر اهداف پژوهش در چکیده، جامعیت اطلاعات کتابشاختی، عدم حذف عمدی اطلاعات، مبارزه با آلاینده وارونه سازی، ارائه مقالات مرتبط، جامعیت اطلاعات چکیده ها، طول مناسب چکیده ها، در بهبود عملکرد پایگاه های اطلاعاتی ایران مدکس و پارس مدلاین از پیشنهادات نهایی این پژوهش هستند.
  • محمد جبراییلی، مریم احمدی، اباذر حاجوی، محمودرضا گوهری، مریم صدقی جهرمی، زهرا زارع فضل الهی صفحه 17
    مقدمه
    برای ارتقای کیفیت خدمات مراقبت سلامت بهره گیری از پرونده الکترونیک سلامت اهمیت حیاتی دارد. هدف این پژوهش ارزیابی آمادگی نیروی انسانی برای پیاده سازی پرونده الکترونیک سلامت بود.
    روش بررسی
    این مطالعه ی توصیفی مقطعی در سال 1388 انجام گرفت. جامعه ی پژوهش 120 نفر ازنیروی انسانی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که به روش نمونه گیری خوشه ایچند مر حله ای انتخاب شدند. داده ها از 1) گردآوری - طریق پرسشنامه ای برای ارزیابی آمادگی سه متغیر مهارت کامپیوتری، آگاهی و نگرش (با دامنه تغییرات 5 و پیرسون تحلیل شد. t-test و χ پردازش، و با آزمون های 2 SPSS شد. اطلاعات توسط نرم افزار آماری و نگرش مثبت پاسخ دهندگان نسبت به، EHR
    یافته ها
    میانگین مهارت کامپیوتری، آگاهی از اهداف، مزایا و مفاهیم کلی 3.04، و 3.042 بود. میانگین آمادگی نیروی انسانی بود 3.08 به دست آمد. باتحلیل ارتباط، به ترتیب 2.78 EHR پیاده سازی و همچنین شغل (ρ= و بین مدرک تحصیلی با نگرش (0.006، (ρ= بین متغیرها بین سابقه ی کاری با مهارت کامپیوتری (0.001 ارتباط معنادار وجود داشت. (ρ= با نگرش (0.003
    نتیجه گیری
    آمادگی نیروی انسانی برای پیاده سازی پرونده الکترونیک سلامت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. باید عوامل مؤثر بر افزایش آمادگی آنان شناسایی شود، وآموزش لازم جهت افزایش مهارت کامپیوتری و آگاهی افراد ارائه شود.
  • فریده اکبرزاده، شراره مخصوصی، منصور رضایی، پروانه عبدالمالکی صفحه 25
    مقدمه
    تحلیل محتوا به منظور شناسایی، تحلیل و ضبط محتوای منابع چاپی و غیر چاپی استفاده می شود. هدف این 70 وگرایش موضوعی پژوهش ها بر اساس فهرست درختی - پژوهش تعیین ویژگی ها، گرایش های موضوعی در سال های 86 سرعنوان موضوعی پزشکی بود.
    روش بررسی
    روش پژوهش پیمایش توصیفی و تحلیل محتوا ست. جامعه ی مورد مطالعه 369 طرح پژوهشی است که در 1370 اجرا شده اند را مورد بررسی قرار می دهد و گزارش نهایی آن ها تا پایان سال 1386 تصویب شده - سال های 1386 است. در این بررسی از سر شماری استفاده شده است. داده های مورد نیاز از طریق فرم اطلاعاتی گردآوری شده است. واحد ثبت، مضمون و مفاهیم واژه های مندرج در عنوان، چکیده و کلید واژه های طرح است. برای رمزگذاری، از نماد حرفی عددی استفاده شده است. نماد مشخص کننده ی موقعیت اصطلاح در فهرست درختی است. مقوله های موضوعی با توجه SPSS به شماره های فهرست درختی اصطلاحات پذیرفته شده، تعیین شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری استفاده شده است.
    یافته ها
    در این دوره 16 ساله 23.3 درصد پژوهش های انجام شده در زمینه ی مقوله اصلی بیماری ها می باشد. مقوله با 16.8 درصد «فنون تجزیه ایی، تشخیصی و درمانی و تجهیزات» با 21.4 درصد و مقوله «داروها و ترکیبات شیمیایی» اولویت های دوم و سوم موضوع پژوهش را دارند. مقوله اصلی بیماری ها در بین مقاطع مختلف تحصیلی 22.8 درصد، رتبه علمی 23.3 درصد، گروه های آموزشی 23.3 درصد، جنسیت 23.3 درصد، و محل کار 23.1 درصد همواره بالاترین سهم را داشته است.
    نتیجه گیری
    به طور کلی تمرکز پژوهش ها بر روی موضوع های مرتبط با روش های تشخیصی، درمانی و بیماری ها می باشد. توصیه می شود به منظور مدیریت محتوایی و هدفمند کردن موضوع پژوهش نظر سنجی هایی به عمل آید.
  • فرحناز صدوقی، محمدرضا ملکی، محمدصادق احمدی صفحه 35
    مقدمه
    در دنیای متحول امروزی، کسب وکار تغییرات شگرفی را تجربه می کند. سیستم اطلاعات، به عنوان ابزاری در جهت رسیدن به اهداف یک سازمان، از این تغییر مستثنی نبوده است. سازمان ها باید سیستم های اطلاعات درحال تغییرشان را چنان مدیریت کنند که هزینه های صرف شده را جبران کند و یک مزیت رقابتی در صنعت هم باشد. همراستایی استراتژی ها و اهداف سیستم اطلاعات با اهداف و راهبرد های کسب وکار امری ضروری تلقی می شود. سازمان های ارائه کننده ی سلامت نیز به دلیل نیاز مبرم به سیستم اطلاعات قدرتمند از این امر مستثنی نمی باشد.
    مروری بر مطالعات: هدف فرایند همراستایی راهبرد ی، بهینه سازی هزینه و به کارگیری مناسب سیستم اطلاعات در سازمان است. هدف مقاله حاضر بررسی مطالعات انجام شده بر روی فرایند همراستایی استراتژیک و شناسایی ابزارهای و رویکردهای مختلف آن جهت شناساندن به مدیران در صنعت بهداشت و درمان است.
    نتیجه گیری
    این مطالعه با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام یافته است. همراستایی راهبردی فرایندی پویا و بلند مدت است که نیازمند همکاری و مشارکت هر دو بخش سازمان یعنی بخش سیستم اطلاعات سلامت و بخش اجرائیه سلامت است. در اجرای موفق فرایند همراستایی، برخورداری از درک یکسان از فرایند همراستایی؛ و توجه به ابعاد موجود در این فرآیند و مدل های مورد استفاده نیز اهمیت دارد. فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی از متون همراستایی می تواند در این امر راهگشا باشد.
  • زهرا سراج رضایی، مریم احمدی، فاطمه حسینی صفحه 47
    مقدمه
    صدمات یکی از مهمترین علل مرگ و ناتوانی است. بسیاری از صدمات قابل پیشگیری هستند. کدهای علل خارجی صدمات در شناسایی زیرگروه های جمعیتی در معرض خطر جراحات خاص، در شناخت مکان حادثه برای انواع خاصی از صدمات و درتوسعه برنامه های پیشگیری از صدمات به ما کمک می کند. هدف پژوهش حاضر مقایسه ی طبقه بندی علل خارجی صدمات در کشورهای منتخب و ارائه ی الگویی برای ایران بود. 1385 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها اینترنت، مکاتبه با -
    روش بررسی
    این پژوهش مقطعی ومقایسه ای در سال های 86 متخصصان خارج از کشور، مجلات و کتاب ها بود. با مطالعه ی سازمان ایجادکننده و ساختار طبقه بندی علل خارجی صدمات در کشورهای منتخب الگوی طبقه بندی علل خارجی صدمات کشورمان پیشنهاد شد. این الگو با روش دلفی آزمون، و پس از تحلیل نتایج آزمون، الگوی نهایی ارائه شد.
    یافته ها
    مقایسه ی نتایج مطالعه ی تطبیقی طبقه بندی علل خارجی صدمات درکشورهای منتخب و در سطح بهداشت جهانی، آورده شده است. الگوی نهایی برای طبقه بندی ملی علل خارجی صدمات در چهار محور اصلی: سازمان مسئول، ویژگی های مشترک فهرست شماره ای و فهرست الفبایی، ویژگی های خاص فهرست شماره ای و ویژگی های عمومی ارائه شد.
    نتیجه گیری
    الگوی ارائه شده؛ از نظر تقسیم بندی کلی فهرست شماره ای به صورت بخش اصلی و بخش ضمیمه، اساس تنظیم بخش ها و حروف مورد استفاده در کدها- بیشتر منطبق بر طبقه بندی بین المللی علل خارجی صدمات می باشد.
  • مهدی قمری، امیراشکان نصیری پور، ایرج کریمی صفحه 55
    مقدمه
    مدیران سازمان های بهداشتی درمانی باید با بهره گیری مطلوب از ابزارهای دانش مدیریت، کیفیت خدمات بهداشتی درمانی را ارتقاء دهند. ارزیابی عملکرد ابزارمهمی جهت اندازه گیری میزان دستیابی سازمان به اهدف کیفی و دستیابی به تعالی عملکرد است. یکی از جامع ترین الگوهای ارزیابی عملکرد در کشورما مدل جایزه ملی کیفیت ایران می باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش مورد کاوی توصیفی- کاربردی درسال 1385 انجام شده است.جامعه ی آماری پژوهش رامدیران، روسا و مسئولین بخش های مختلف بیمارستان تشکیل دادند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد مدل جایزه ی ملی کیفیت ایران است. داده ها درقالب معیارهای نه گانه ی مدل جمع آوری؛ وامتیاز هریک از معیارها؛ و کل بیمارستان محاسبه شده است.
    یافته ها
    امتیازهای به دست آمده به این شرح است: رهبری 58 درصد، خط مشی و استراتژی، کارکنان، شرکا و منابع، فرایندها، نتایج مشتری، نتایج کارکنان، نتایج جامعه، نتایج کلیدی عملکرد؛ به ترتیب: 56.2 درصد، 42 درصد، 55 درصد، 53.5 درصد، 51 درصد، 41 درصد، 46 درصد و 60.5 درصد. مجموع امتیازها 522 از 1000 محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    این بیمارستان می تواند پس از تکمیل اساسنامه جایزه وارائه ی مستندات لازم و کافی، متقاضی دریافت تندیس سیمین جایزه باشد. توصیه می شود مدیران بیمارستان توجه ویژه ای به معیارهای کارکنان، نتایج کارکنان و نتایج جامعه به عنوان نواحی بهبود داشته باشند و با آموزش بیشتر، زمینه ی درک مناسبتر مفاهیم مدل جایزه ی ملی کیفیت ایران فراهم کنند.
  • عادل آذر، داود عندلیب اردکانی، اسماعیل شاه طهماسبی صفحه 65
    مقدمه
    کسب اطمینان از ارائه ی بهترین و کیفی ترین خدمات بهداشتی درمانی مستلزم ارزیابی عملکرد بخش سلامت؛ و ارزیابی کارایی اولین گام در ارزیابی عملکرد می باشد. هدف از این تحقیق، ارزیابی کارایی استان های کشور، و مقایسه ی روند آن در برنامه های سوم و سال های ابتدایی برنامه چهارم توسعه، در زمینه ی سلامت روستایی بود. علاوه بر این ضمن شناسایی استان های مرجع، شاخص های حساس هر استان نیز شناسایی و بررسی شد تا امکان افزایش کارایی هر استان نیزفراهم شود.
    روش بررسی
    این یک پژوهش کاربردی، و پیمایشی توصیفی ست. اطلاعات کلیه ی استان ها وارد مدل تحلیل پوششی داده ها؛ و تجزیه وتحلیل شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، مستندات کتابخانه ای و اینترنتی بوده و از اسناد و مدارک برای جمع آوری داده ها جهت اندازه گیری استفاده شده است. برای نظرخواهی از خبرگان در مورد شاخص ها از پرسشنامه استفاده شده است.
    یافته ها
    استان های اردبیل، همدان، ایلام و گیلان از گروه استان های کارا در برنامه ی سوم خارج شده؛ و استان های چهارمحال و بختیاری، کردستان و قزوین به استان های کارا در برنامه ی چهارم پیوسته اند. استان های گلستان، قم، قزوین، تهران و مازندران بیشترین؛ و استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و سمنان کمترین کارایی را دارند. شاخص سرانه ی تخت از شاخص های ورودی؛ و پوشش تنظیم خانواده مدرن از شاخص های خروجی، به عنوان حساس ترین شاخص ها معرفی شد.
    نتیجه گیری
    در این دو برنامه استان های دارای بیشترین وکمترین کارایی؛ و استان های مرجع برای هر استان ناکارا مشخص شد. شاخص های سرانه ی تخت ثابت موجود و درصد پوشش تنظیم خانواده به صورت مدرن به عنوان حساس ترین شاخص ها انتخاب شد.
    کلیدواژگان: کارایی، ذیج حیاتی، تحلیل پوششی داده ها، سلامت روستایی
  • سید حبیب الله میرغفوری، محمد علی فرهنگ نژاد، زهرا صادقی آرانی صفحه 79
    مقدمه
    شناخت و پیاده سازی دانش به عنوان تاثیرگذارترین عامل در خروجی بخش بهداشت، و ابزاری قدرتمند در ارائه ی خدمات مطلوب تر است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی ابعاد فرآیند مدیریت دانش در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان یزد بود.
    روش بررسی
    در این پژوهش توصیفی- تحلیلی؛ کارمندان بیمارستان های شهرستان یزد با مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر جامعه ی آماری پژوهش را تشکیل می دهند. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه ای ست که در شش بخش طراحی شد. در و آزمون های میانگین یک نمونه ای، تحلیل واریانس و توکی استفاده شده است. SPSS تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار
    یافته ها
    فرآیند مدیریت دانش در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان یزد با میانگین 2.85 کمتر از حد متوسط است ولی به کارگیری دانش با میانگین 3.14 دارای بهترین عملکرد می باشد. بین ابعاد فرآیند درتمام مقایسه های بین ابعاد- به جز و تسهیم دانش با ارزیابی دانش (P= کسب و خلق دانش با نگهداری دانش (0.407، (P= استراتژی دانش با نگهداری دانش (0.916 تفاوت آماری معناداروجود دارد. در رتبه بندی از لحاظ میانگین، به کارگیری دانش با میانگین 3.14 در رتبه ی (P=0.601) نخست و ارزیابی دانش با میانگین 2.59 در انتهای این طبقه بندی قرار دارند.
    نتیجه گیری
    به کارگیری دانش در بین کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان یزد در وضعیت مطلوبی قرار دارد ولی در سایر ابعاد فرآیند مدیریت دانش مطلوب نیست. بین هریک از ابعاد فرآیند مدیریت دانش نیز تفاوت معناداری وجود دارد.
|
  • Talachi H. *, Zarei M Page 7
    Introduction
    Taking into consideration the increasing usage of scientific databases in science production, university faculty's increasing engagement in the process and concerns about the potentially dubious nature of information sources, specially electronic ones, the topic information pollution phenomenon the, in Mashad university of medical science databases has been chosen as a proposition worthy scrutiny and during the present survey is measured.
    Methods
    The following comparison of the databases is bases on the 10 elements of information pollution introduced in this study according to the literature review. The current research is concerned with whether the 4 selected databases, Scopus, Pubmed, Iranmedex and Pars Medline, is accompanied by each 10 pollutant rather qualitative content. The sample was obtained comprising 100 article abstract retrieved from mentioned databases during 5 subject searches. 5 topics include Heart, Nephrology, Romathology, Immunology, pediatrics. 2 questionnaires have been used to fulfill the survey, first to identify subject areas, second to measure information pollutants elements in databases from the faculty's point of view.
    Results
    Research results suggest that bibliographic information in Scopus indicate 53%, in Pubmed 38%, in Iranmedex 47% and in Pars Medline 48% pollution. In the second part of the survey content pollution were evaluated. Scopus, Pubmed, Iranmedex and Pars Medline abstract content sequentially accompany 40%, 51%, 49%, 48% pollution. In analyzing keyword pollution 66% pollution for Scopus and 29% pollution for Iranmedex were assessed. The style adopted by databases also encircles information pollutants to different extents. This extent is varied from 39% in Pars Medline to 30% in pubmed, 38% in Scopus and 35% in iranmedex.
    Conclusion
    The outcomes of the present research propose Iranmedex and Parsmedlin database to inspire from abstracting structure in Scopus in the field of preparing citations, abstract goals, results and conclusions, irony avoidance, quicker up-to-data- ness, selecting more credible literature from more credible producer and published by more credible leaflet and Ingratiate Pubmed structure in offering complete identification of author, writer, compiler …, preparing information about research goals, presenting comprehensive information in abstract parts whether bibliographic or content, preventing from censorship and irony, exhibiting more relevant and of proper length abstracts. Keywords: Information pollution, Information credibility, Information Quality, Mashad University of medical science, Medical Databases
  • Jebraeily M. *, Ahmadi M., Hajavi A., Gohari M.R., Sedghi Jahromi M., Zareh Z Page 17
    Jebraeily M.1 / Ahmadi M.2 / Hajavi A.3 / Gohari M.R.4 / Sedghi Jahromi M.5 / Zareh Z.6
    Introduction
    Electronic Health Records are critical requirements for the improving quality of healthcare services. The aim of this research was to assess personnel readiness for EHR Implementations.
    Methods
    This descriptive-cross sectional study carried out in 2008. Study sample consist of 120 workforce employees selected by cluster sampling from teaching hospitals affiliated to Tabriz University of Medical Sciences (TUMS). Data collected by using a self-structured questionnaire to assess their computer skills, specific EHR knowledge, and attitudes (according 5 Likert-type). Collected data processed by SPSS software, presented as descriptive and analytical statistics (t-test and χ2)
    Results
    The readiness assessment for computer skills, knowledge, and attitude towards the implementation of EHR showed; 2.78, 3.04 and 3.42 respectively. The mean of personnel readiness is 3.08. A positive correlation found between the history and the computer skills (p=0.001), and the deyre education with attitude (p=0.006) and job with attitude (p=0.003).
    Conclusion
    We found no desirable condition for readiness of workforce in implementation of EHR, increasing computer skills and knowledge to improve positive attitude are needed.
  • Akbarzadeh F. *, Makhsoosi Sh., Rezaii M., Abdolmaleki P Page 25
    Introduction
    The Content analysis is used to identification, analysis, record printed and nonprinted resources. This research was aimed to content analysis of accomplished research designs in KUMS. We studied other purposes such as characteristics, subjects trend, and research trend based on MeSH.
    Methods
    This is a descriptive and content analysis research. The universe study is 369 research designs that accomplished in KUMS of 23 March 1991 to 19 March 2008. Data collected by information forms. Recording unit is concept keywords in title, abstract and keywords. Use alphanumeric expressions for coding. Determinate Alphanumeric expressions with consideration the position of entry term in tree structure. The data analyzed by SPSS software.
    Results
    We found that, researches are in main category «Diseases» (23. 3%), «Chemicals and Drugs» (21. 4%), and «Analytical, Diagnostic and Therapeutic Techniques and Equipment» (16. 8%). The Main category «Diseases» had the most of share between education (22. 8%), jobs (23. 3%), group's education (23. 3%), sex (23. 3%) and work place (23. 1%).
    Conclusion
    Generally, researches are focused on Diseases related subjects, Diagnostic and Therapeutic Techniques. Therefore, recommend acquire viewpoints about these subjects.
  • Sadoughi F. *, Maleki M.R., Ahmadi Page 35
    Introduction
    In today's changing world, business will experience dramatic changes. Information system as a tool for an organization to achieve goals has not been exempted from these changes. Organizations must manage their variable information systems that increased costs of equipping and promoting those increasingly, in a direction which not only compensate Costs spent on, but as create a competitive advantage in the industry. Therefore be necessity to align information system strategy and objectives with business goals and strategies. Literature review: The purpose of the strategic alignment process is optimization costs, and using appropriate from information systems in organizations. The purposes of this paper was evaluating the studies on the strategic alignment and identify tools and different approaches to introduce to managers in the health industry.
    Conclusion
    This is a review article which use library and Internet resources to have been conducted. Strategic alignment is long-term and dynamic process that requires cooperation and participation of organization sectors, health information system sector and executive health sector. With this aim, culture making and increasing knowledge of the alignment literatures may be a good start. Keywords: Strategic Alignment, information system, model
  • Seraj Rezaei Z. *, Ahmadi M., Hosseini F Page 47
    Introduction
    Injuries are among the most important causes of deaths and disabilities. External causes of injury codes help us to identify high risk population subgroups for a particular cause of injury, to identify the place of occurrence for specific types of injuries and to develop prevention strategies of injury. This study was aimed to classification of external causes of injuries in selected countries, and provides a model for Iran.
    Methods
    This cross-sectional comparative study was conducted in 2006-7. Data collecting tools were internet, E-mail communication with foreign experts, periodicals, and texts. In this research responsible organization and the structure of classification of external causes of injuries in selected countries were studied in order to recommend a national classification of external causes of injuries. This model evaluated by Delphi techniques. Finally after the analyses of test results, the model presented.
    Results
    The results obtained from comparative study of classification of external causes of injury in selected countries and World Health Organization, are presented. Also the final model for national classification has been completely described in 4 major axes; including: responsible organization, common characteristics of tabular list and alphabetic index, special characteristics of tabular list, and general characteristics.
    Conclusion
    It seems that recommended model has some similarities to the international classification of external causes of injuries rather than other classifications. Keywords: Classication, External Causes of injuries, Delphi Evaluation
  • Qamary M. *, Nasiri Pour A.A., Karimi I Page 55
    Introduction
    The healthcare organization directors should utilize the quality management tools properly to improvement healthcare services. The is a crucial tool to measure achievement to organization quality goals, and to improvement performances. The Iran National Quality Award is the most comprehensive model for performance assessment.
    Methods
    This is a descriptive case assessment, applied, research carried out in 2005.The statistical community are the managers, directors, and authorities in the hospital wards. The data collection tools are the standard questionnaires of The Iran National Quality Award. Data are collected according nine models, criteria; and their scores calculated for each criterion, and for Hospital.
    Results
    Acquired scores are as followed: leadership, strategy, personnel's resource and shareholders, processes, customers, benefits, personnel benefits, community benefits, and applied key benefits; 58%, 56.2%,42%,55%,53.5%,51%, 41,46%,and 60.5% respectively. The total score was found 522 of 1000.
    Conclusion
    The Hospital may applicant for acquiring Iran National Quality Award after completing Award Constitution and providing required evidences. We recommend the Hospital to pay specific attention on improvement personnel, personnel's benefits, and community benefits criteria; and by more training provides a proper understanding of Iran National Quality Award concepts.
  • Azar A. *, Andalib Ardakani D., Shahtahmasbi E Page 65
    Introduction
    Making sure that best health services are provided, requires performance assessment in health sector. Assessment of efficiency is the first step in performance assessment. This research was aimed to assess of efficiency; and comparison of its process in the Third Development plan and early years of the Fourth Development of all provinces in rural health sector. We attempt to determine the reference provinces, to find the sensitive indicators to provide solutions to increase the efficiency of each province.
    Methods
    This is an applied and descriptive survey research. Information about all provinces entered in Data Envelopment Analysis (DEA) model and analyzed. Data collecting tools were library and the internet documents. A questionnaire used to acquire the opinions of experts about the indicators.
    Results
    We found that Ardabil, Hamedan, Ilam, and Guilan provinces are no longer among the group of efficient provinces as in the Third Development Plan; and Chaharmahal-O-Bakhtiari, Kurdistan, and Qazvin provinces joined the efficient provinces group in the Fourth Development plan. Some provinces were the most efficient provinces, but Sistan-O-Balouchestan, Kerman, Yazd, and Semnan have low efficiency in this area. Bed per population indicator; and modern contraceptive prevalence rate indicator were determined as the most sensitive indicators.
    Conclusion
    In these two some provinces have the most efficient, and some others low efficiency in health sector. The efficiencies of the provinces compared, and reference provinces for each inefficient province distinguished. Modern contraceptive prevalence rate and available Bed per population indicators are selected as the most sensitive indicators.
  • Mirghafoori H. *, Farhang Nejad M.A., Mirghafoori H Page 79
    Introduction
    Nowadays, knowledge is most important impressed factor of health and medical sector's output. So recognizing and implementing knowledge management in health and medical sector is a powerful tool to represent preferred services to customers. Therefore, the purpose of this article was to evaluate knowledge management process dimensions in Yazd's health and medical sector.
    Methods
    The population in this descriptive-analytic study is Yazd hospital's staff with upper secondary school degree. After studying knowledge management process, we designed a questionnaire in 6 parts to collecting data. For data analyzing we utilized SPSS software package and used t’ student, ANOVA and Turkey tests.
    Results
    Knowledge management process with average of 2.85 is lower than average limit, but knowledge management using with average of 3.14 has a best performance. A significant difference is found between knowledge management dimensions. Comparing between knowledge management process dimensions didnt show any difference between knowledge strategy and knowledge retention average (рValue =0.916), knowledge creating and knowledge retention average (рvalue=0.407), or knowledge sharing and knowledge evaluation average (рvalue=0.601). Other paired comparisons have shown significance difference. With regard to average-based ranking, knowledge using with average of 3.14 is in first and knowledge evaluation with average of 2.59 placed in end of this average based categorized.
    Conclusion
    Knowledge using is in ideal level between knowledge management dimensions in Yazd's health and medical sector but other dimensions arent in ideal level. A significant difference found between knowledge management dimensions.