فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - سال شصت و هشتم شماره 2 (پیاپی 110، اردیبهشت 89)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و هشتم شماره 2 (پیاپی 110، اردیبهشت 89)

  • تاریخ انتشار: 1389/02/03
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمدرضا گیتی، امیررضا فرهود صفحه 71
    پارگی عضله پکتورالیس ماژور یک آسیب بسیار نادر و اغلب ورزشی است که امروزه در کشور ما بیشتر از قبل دیده می شود این مساله می تواند به دلیل رواج یافتن ورزش های مختلف مانند بدنسازی و وزنه برداری (خصوصا پرس سینه) و پرداختن افراد غیرحرفه ای به صورت حرفه ای و بدون آمادگی کافی و همچنین بدون دریافت آموزش و رعایت احتیاطات لازم به این ورزش ها باشد. در این مقاله سعی شده است تا مروری بر جنبه های مختلف این آسیب از جمله آناتومی پیچیده عضله پکتورالیس ماژور، اپیدمیولوژی، مکانیسم، تظاهرات بالینی، روش های تصویربرداری کمک کننده، اندیکاسیون های جراحی و تکنیک درمان پارگی این عضله صورت گیرد. آناتومی پیچیده و ویژه عضله پکتورالیس ماژور، مخصوصا در محل اتصال آن به استخوان بازو، می تواند در آسیب پذیری آن در انقباض اکسنتریک و ناگهانی (به عنوان شایع ترین مکانیسم پارگی) نقش عمده ای داشته باشد.
  • کامبیز دیبا، بیتا موسوی، محسن محمودی، جمال هاشمی صفحه 80
    پروپولیس یک محصول طبیعی مشتق از رزین گیاهی تجمع یافته توسط زنبور عسل می باشد. این ماده توسط زنبورها ساخته شده در دیواره داخلی کندوها به کار می رود و عمل محافظت از موم و زنبورها را به عهده دارد. بیش از 300 ترکیب مختلف نظیر پلی فنل ها، آلدیید فنلیک، مونوترپن ها، آمینواسیدها، استروییدها و ترکیبات غیر آلی دیگر در ساختار پروپولیس یافت شده اند. میزان این ترکیبات به مکان و زمان جمع آوری بر موم و منابع گیاهی مورد استفاده زنبور عسل بستگی دارد. فعالیت بیولوژیک پروپولیس به طور عمده به ترکیبات فنولی آن نظیر فلاوونوییدها وابسته است. پروپولیس که از زمان های بسیار دور به عنوان یک داروی سنتی در درمان بیماری ها استفاده می شده است می تواند خواص آنتی باکتریال، آنتی توموری، آنتی اکسیدان و آنتی ویروس و خواص ضد التهابی داشته باشد.
  • اشرف احمدی شادمهری، محمدحسین نیکنام، محمدعلی شکرگزار، مهدی محمودی، شیلا سریال، اعظم احمدی شادمهری، بتول مرادی، الهام فرهادی، علی اکبر امیرزرگر صفحه 87
    اسکلروز متعدد یک بیماری التهابی مزمن دمیلینه کننده سیستم اعصاب مرکزی است که منشاء خود ایمن دارد. اگر چه عامل بیماری اسکلروز متعدد به طور قطعی شناخته نشده است ولی مطالعات متعدد نشان داده اند که عوامل محیطی و ژنتیکی می توانند زمینه مساعد بروز بیماری را به وجود آورند و به طور طبیعی و در افراد سالم سلول های T خود واکنش گر در اندام های لنفوئیدی محیطی و مرکزی توسط مکانیسم های تنظیمی خاصی به شدت کنترل می شوند. مولکول های کمک تحریکی موجود بر سطح سلول ها در تنظیم فعالیت لنفوسیت های T و بنابراین پاسخ ایمنی اولیه و ثانویه نقش تعیین کننده دارند.
  • ایرج لطفی نیا، مصطفی قوامی، کاوه حدادی، پیمان واحدی صفحه 94
    در حال حاضر استاندارد طلایی برای فیکساسیون داخلی ستون فقرات استفاده از پیچ پدیکول می باشد. استفاده از پیچ پدیکول ممکن است همراه با عوارض بوده و اطلاع از مورفومتری پدیکول و آناتومی ساختمان های عصبی مجاور به کاهش خطرات و عوارض عمل جراحی کمک خواهد نمود. با توجه به اینکه طبق اطلاع ما تاکنون در خصوص ابعاد پدیکول در مناطق مختلف ایران بررسی صورت نگرفته است، اقدام به مطالعه حاضر گردید. این بررسی در بیمارانی انجام شد که به علل مختلف تحت انجام سی تی اسکن ستون فقرات کمری قرار گرفته بودند. تعداد 25 مهره سالم در افراد بالای 18 سال در جنس مذکر و به همین تعداد در جنس مونث جهت مطالعه انتخاب شدند و اندازه گیری با استفاده از برنامه کامپیوتری E-Film بر روی ابعاد مختلف مهره انجام شد
  • کریم مولا، مهرنوش ذاکر کیش، علیرضا سمرباف زاده، ارمغان مروج آل علی صفحه 103
    بیماری بهجت Behcet’s Disease یک بیماری التهابی مولتی سیستم با علت ناشناخته است که با اولسرهای آفتی مکرر دهانی اولسرهای ژنیتال درگیری چشمی و ضایعات پوستی شناخته می شود. این بیماری در سال 1937 توسط یک درماتولوژیست ترک به نام Huluci Behcet کشف شد. این بیماری چون در خاورمیانه و آسیای شرق دور از شیوع خاصی برخوردار بود، به سرعت در آن ممالک شناخته شد. این بیماری در ایران تا سال 1354 عملا ناشناخته بود و از این سال به بعد تدریجا بیماری بهتر شناخته شده و بیشتر تشخیص داده شد. این بیماری در هر سنی می تواند دیده شود ولی معمولا مختص جوانان است. حداکثر شیوع سنی معمولا دهه سوم زندگی می باشد. پس از آن بیشترین سن شیوع در دهه دوم و چهارم زندگی بوده و شروع بیماری در دهه اول و پنجم نادر است. آسیب شناسی و بیماری زایی سندرم بهجت همچنان ناشناخته است.
  • احمدرضا مبین، صفر شمس صفحه 110
    سپسیس از علل اصلی مرگ بیماران شدیدا بدحال می باشد که در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. به نظر می رسد بخشی از علت زیاد بودن مرگ و میر در سپسیس ناشی از کمبود علایم بالینی هشدار دهنده اختصاصی در این بیماران برای تشخیص زود هنگام آن است. گزارشات برخی مطالعات اخیر حاکی از افزایش سطح سرمی پروکلسی تونین در این دسته از بیماران می باشد اما تغییرات سرمی آن به دنبال درمان نامعلوم مانده است. هدف مطالعه حاضر، بررسی و اندازه گیری سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به عفونت شدید باکتریال که در بخش مراقبت های ویژه بستری بودند، قبل و طی درمان و مقایسه آن با پاسخ به درمان بوده است. با طراحی یک مطالعه مقطعی از بیمارانی که به علت بیماری عفونی باکتریال در ICU بستری شده بودند در سه نوبت، روز اول، سوم و هفتم بستری، خون گیری انجام شد.
  • میترا مدرس گیلانی، مهشید کریمی صفحه 116
    اینهیبین Inhibin در انواع سرطان های تخمدان تولید می شود، بنابراین اندازه گیری دقیق و کنترل آن در تشخیص اولیه سرطان های تخمدان و همچنین در موارد عود پس از جراحی مفید می باشد. ارزش آن به خصوص در خانم های یائسه جهت تشخیص زودرس سرطان تخمدان حائز اهمیت می باشد، زیرا مقدار آن پس از دوران یائسگی در حالت طبیعی بسیار کم می شود. مرگ و میر خانم ها به علت سرطان اپی تلیال تخمدان بیش از سایر سرطان های زنان می باشد. براساس آمار انجمن بین المللی زنان و مامایی شیوع سرطان اپی تلیال تخمدان 15 مورد در 100 هزار خانم گزارش شده است. این سرطان ها در بیشتر موارد در مراحل پیشرفته، تشخیص داده می شود و از آنجا که میزان پنج ساله بقاء در خانم های مبتلا به سرطان تخمدان با پیشرفت بیماری به ترتیب زیر کاهش می یابد، لذا تشخیص زود هنگام، باعث افزایش میزان بقا بیماران می شود.
  • کورش بنی هاشمیان، راضیه اعتصامی پور صفحه 121
    تغییرات رفتاری Behavioral changes در بیماران مبتلا به صرع Epilepsia از سال های بسیار دور مورد مشاهده قرار گرفته است. مطالعات پیشین رابطه معنی داری را بین صرع خصوصا صرع لوب گیجگاهی و رشد ویژگی های شخصیتی ویژه پیشنهاد کرده اند. نشانه های وسواسی می توانند در یک اختلال مجزا (اختلال وسواسی- جبری) یا به عنوان قسمتی از سایر نشانگان های روانپزشکی وجود داشته باشد. علاوه بر این، سبب شناسی نشانه های وسواسی واضح نیست و به نظر می رسد با ناکار آمدی آسیب شناختی در حوزه های مختلفی از جمله سیستم لمبیک و عقده های پایه همراه باشد. در ادبیات تحقیق رابطه ویژه ای بین صرع و اختلال وسواسی- جبری گزارش نشده است. اگرچه یک تحقیق، 22% شیوع نشانه های وسواسی را در 30 بیمار مبتلا به صرع نشان داده است.
  • شهرام ابوطالبی، علیرضا خوشنویسان، امیرحسن کهن*، ابراهیم پیشیاره، مهدی رهگذر صفحه 128

    استفاده موثر از اندام فوقانی می تواند بر پیامدهای آموزشی، مشارکت در فعالیت های روزمره زندگی و گزینه های حرفه ای بسیاری از کودکان فلج مغزی Cerebral palsy اثر گذارد. اختلال حرکتی اندام فوقانی علامت شایع و ناتوان کننده نوع همی پلژی اسپاستیک CP است. صدمات مغزی در کودکان CP ایستا هستند ولی ممکن است اختلالات حرکتی ناشی از آن شدیدتر شوند. اختلالات شایع بازو و دست در CP عبارتند از: اختلال حسی، اسپاستی سیتی و یا کاهش طول عضله و دیستونی. ترکیبی از این اختلالات در کارهایی نظیر دراز کردن دست، اشاره کردن، چنگ زدن، رها کردن و دستکاری اشیا مشاهده می شود. علامت فلج مغزی نیمه بدن، آسیب حرکتی یک طرفه است و اختلال شایعی می باشد. میزان شیوع این نوع CP 1/35% از کل فلج مغزی در استرالیا، 3/15% در کانادا، 40% در سوئد و 2/31% در انگلستان می باشد.

  • اعظم سادات موسوی، ستاره اخوان صفحه 137
    آدنوکارسینوم سلول شفاف دهانه رحمClear Cell Adenocarcinoma of Cervix یک بیماری نادر است که فقط در 2% تا 7% از تمام موارد آدنوکارسینوم دهانه رحم دیده می شود. عوامل خطر عمده برای سرطان دهانه رحم عبارتند از: شروع زود هنگام فعالیت جنسی، شرکای جنسی متعدد و داشتن شریک جنسی پرخطر. این عوامل احتمال وجود نقش عفونت ویروس پاپیلومای انسانی Human Papiloma Virus را مطرح می کنند و عفونت HPV قویا با گسترش سرطان گردن رحم همراه است. آدنوکارسینوم اولیه سلول شفاف دهانه رحم عمدتا در زنان جوانی رخ می دهد که در دوران جنینی در معرض دی اتیل استیل بسترول که قبلا برای جلوگیری از سقط استفاده می شد، قرار گرفته اند. مورد 1: بیمار نوجوان 14 ساله بود که در شرح حال از خونریزی واژینال شکایت داشت. او به علت خونریزی بدون درد واژینال تحت معاینه ژنیکولوژیک قرار گرفت در تست پاپ اسمیر سلول های آتی پیک گزارش شد.
|
  • Mohammad Reza Guity Amir Reza Farhoud Page 71
    Rupture of pectoralis major muscle is a very rare and often athletic injury. These days in our country this injury occurs more frequently. This could be due to increase in professional participation of amateur people in different types of sport, like body building and weight-lifting (especially bench-pressing) without adequate preparation, training and taking necessary precautions. In this article, we have tried to review several aspects of complex anatomy of pectoralis major muscle, epidemiology, mechanism, clinical presentations, imaging modalities, surgical indications and techniques of its rupture. Complex and especial anatomy of pectoralis major muscle, in its humeral insertion particularly
  • Kambiz Diba , Bita Mousavi , Mohsen Mahmoudi Msph, Jamal Hashemi Page 80
    Several studies have shown that propolis has antibacterial, antifungal, antiviral and antiparasitic activity. Furthermore propolis has been described to have medicinal usages in some fungal infections like Candidiasis. Our aim is to study the inhibitory effects of alcoholic extract of propolis on Candida spp. and Aspergillus spp. To determine inhibitory and fatality dose of propolis extract, we prepared serial dilution of the extract including 1/20, 1/40, 1/80, 1/160, 1/320 and 1/640 in 1 ml of liquid medium sabouraud broth. Given numbers of Candida yeasts in 1ml were added to above dilution tubes. Candida and Aspergillus cultures were incubated at 30°C and 25°C respectively for 24-72 hours.>>>
  • Ashraf Ahmadi Shadmehri , Mohammad Hosein Nicknam M.D., Mohammad Ali Shokrgozar mehdi Mahmoudi Student., Shila Sarial Student., Azam Ahmadi Shadmehri , Batool Moradi , Elham Farhadi Student., Ali Akbar Amirzargar Page 87
    Multiple sclerosis (MS) is a chronic inflammatory demyelinating disease of the central nervous system with presumed autoimmune origin. T cells are considered to play a pivotal role in orchestrating the self-reactive immune responses in multiple sclerosis (MS). This study was performed to investigate the role of polymorphisms of the programmed cell death 1 (PD-1) gene on susceptibility to ankylosing spondylitis. This gene codes an immunoreceptor named
  • Iraj Lotfinia , Mostafa Gavami , Kaveh Haddadi , Payman Vahedi Page 94
    Pedicular screws are currently the gold standard of internal fixation of spinal column. Pedicular screws have their own complications, however the surgeon should be aware of morphometery of pedicles, as well as the anatomy of surrounding neural structures to minimize these risks. No national study has ever examined the physical characteristics of lumbar pedicles and this study is unique for this purpose. This study covers the patients undergoing lumbar spinal CT-scanning due to variable causes
  • Karim Mowla , Mehrnoosh Zakerkish , Alireza Samarbafzadeh , Armaghan Moravej Aleali Page 103
    Recent studies present a high prevalence of multiple sclerosis (MS) in Iran. Treatment with interferon is now the first choice in management of MS. CinnoVexTM (an interferon beta 1-a) is available in Iran, with achievement of the technology of producing beta interferon. The aim of the present study is to evaluate the efficacy and safety of CinnoVexTM in a national study named CINA study. This study was conducted from 2007 to 2008 in cities of Tehran, Isfahan, Mashhad, Tabriz, and Shiraz. Patients with relapsing/remitting MS with 16-50 years of age and EDSS
  • Ahmad Reza Mobaien , Safar Shams (Dr. Clinical Laboratory Scientist (Dcls)) Page 110
    Sepsis is one of the most important causes of mortality in severely ill ICU patients. At least, a part of high mortality rate in sepsis patients is due to less specific clinical symptoms for prompt diagnosis. Recently some studies report that serum levels of procalcitonin will increase in these patients but changes of serum levels following treatments is not known. This study was designed to determin procalcitonin levels in patients with bacterial infectious disease in ICU, initially and during therapy and compare the levels during response to treatment
  • Mitra Modarres Gilani. , Mahshid Karimi. Page 116
    Inhibin is a dimeric glycoprotein that has a depressive effect on the anterior hypophys secretion. The level of this tumor marker is undetectable in menopause women. In patients with gynecological cancer, especially granulosa and epidermal-type (mucinous), ovarian cancers considerable increase in the serum level of inhibin has been reported. The increased level of inhibin has been reported in patients with recurrent ovarian cancer. We measured total serum inhibin and CA125 tumor marker level in 38 postmenopausal women with pathologically confirmed ovarian cancer before and after surgery out of 51 suspected women
  • Kourosh Banihashemian M.A., Razieh Etesami Pour M.A Page 121
    Behavioral changes in patients with epilepsy could cause comorbid psychiatric disorders such as anxiety disorders. This study is concerned with investigation of obsessive-compulsive disorders and assessment of obsessionality as a personality trait in patients with complex partial seizure. Seventy six patients with complex partial seizure, 74 patients with generalized epilepsy that referred to Shiraz psychiatric professional center during three month (from July to September 2009), and 76 matched healthy controls were randomly selected and evaluated using the Yale-Brown obsessive
  • Shahram Abootalebi, Alireza Khoshnevisan, Amir Hassan Kohan, Ebrahim Pishyareh, Mehdi Rahgozar Page 128

    Constraint-Induced movement therapy (CIMT) is a promising treatment for improving upper limb function in adults after stroke and traumatic brain injury. It involves constraint of the less affected limb and intensive practice with the more affected limb. The purpose of this study on children with hemiplegic cerebral palsy (CP) was to evaluate the effects of CIMT on upper extremity and to make a comparison with conventional treatment

  • Azamsadat Mousavi , Setare Akhavan Page 137
    The first case was a 14-year-old women with complaint of painless vaginal bleeding. There was atypical cells in Pap Smear and a bleeding tumor with 1.5 cm in diameter was found in vagina. She was admitted with a diagnosis of CCAC of the uterine cervix stage Ib2 according to FIGO classification. The second case was a 23-year-old patient with complaint of painless vaginal bleeding. The results of cervical cytology was normal. Evaluation of the punch biopsy sample revealed CCAC. Her clinical exam showed stage IIb according to FIGO classification. Both patients had no history of exposure to DES during embryonic period. The first patient treated with radical abdominal hysterectomy and systematic pelvic