فهرست مطالب

دانش شناسی - پیاپی 8 (بهار 1389)

نشریه دانش شناسی
پیاپی 8 (بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/01/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • علیرضا اسفندیاری مقدم، فهیمه باب الحوائجی صفحه 1
    هدف
    ضمن پذیرش اینکه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (ITBS) در کتابخانه های دانشگاهی به طور قابل ملاحظه ای فراگیر شده اند، و تاکید اینکه سنجش کیفیت این خدمات کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مقاله حاضر بر آنست که ضمن مرور متون مرتبط با سنجش کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاهی، مولفه ها و معیارهای مرتبط با ITBS را استخراج نماید. بر این اساس، این مقاله تحقق دو هدف یعنی شناسایی معیارهای مرتبط با سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی، و طراحی یک ابزار سنجش پیشنهادی برای سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی را دنبال می کند.
    روش
    پژوهش حاضر، با رویکرد متن پژوهانه انجام گرفته است. به طوری که برای نگارش آن از متون موجود مرتبط با سنجش کیفیت خدمات در کتابخانه های دانشگاهی استفاده شده است.
    یافته ها
    بر اساس متون موجود، ارزیابی ITBS در کتابخانه های دانشگاهی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. از این رو، به مطالعات ارزیابانه بر مبنای ابزارهای سنجش کیفیت نیاز است.
    نتیجه گیری
    امید می رود به منظور سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی، این سیاهه یا قسمتهایی از آن، توسط مطالعات آتی مورد استفاده قرار گیرد. بی شک، سیاهه پیشنهادی در پژوهش حاضر می تواند توسط مطالعات آتی، غنی تر شود.
    کلیدواژگان: کتابخانه های دانشگاهی، کیفیت سنجی، ارزیابی عملکرد، مقیاسهای کیفیت، معیارهای ارزیابی، استانداردهای اندازه گیری، فناوری اطلاعات، خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات
  • ناهید بنی اقبال، حسن رضوی صدر صفحه 23
    هدف
    این پژوهش با هدف ارزیابی میزان پوشش سرفصل دروس تخصصی دوره ی کارشناسی رشته ی علوم کتابداری و اطلاع رسانی در متون مورد بررسی «متون تخصصی انگلیسی ویژه ی دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع رسانی» تالیف علیرضا رستمی گومه و حسین مختاری معمار و «کاربرد واژه ها و اصطلاحات کتابداری و اطلاع رسانی در جملات انگلیسی» تالیف حسین مختاری معمار انجام گرفته است. هدف اصلی پژوهش، تعیین میزان انطباق متون با سرفصلهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارائه پیشنهادات جهت ارتقاء سطح آموزشی متون انگلیسی رشته ی کتابداری است.
    روش
    متون انگلیسی مذکور به روش پیمایشی بررسی گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش سیاهه ی وارسی بود. نوع پژوهش، کاربردی است و نتایج آن قابل تعمیم به سایر موارد نمی باشد. روش پژوهش، تحلیل محتوا است که یکی از رایج ترین فنون تحلیل در پژوهش کیفی به حساب می آید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی استفاده شد و برای این منظور نرم افزار آماری SPSSمورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که متون توانسته اند 1/86 % از سرفصلهای دروس اجباری و 9/13% از سرفصلهای دروس اختیاری را پوشش دهند. بیشترین پوشش کتاب اول با فراوانی 288 بار، برابر 3/17% به سرفصل «کتابخانه و کتابداری» مربوط است، در حالیکه کتاب دوم با بیشترین فراوانی یعنی 251 بار، برابر 2/20% سرفصل «مجموعه سازی1» را پوشش داده است که هر دو مورد از سرفصلهای دروس اجباری رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی هستند. به استناد یافته ها، متون مورد بررسی، در سرفصلهای مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان نوسواد و مواد و خدمات برای کودکان و نوجوانان که هر دو از دروس اجباری رشته ی کتابداری هستند، فاقد پوشش می باشند. همچنین متون، در بحث «علوم آماری» پوششی ندارند.
    نتیجه گیری
    براساس یافته ها، راهکارهایی جهت تدوین مطلوب تر متون انگلیسی رشته ی کتابداری پیشنهاد شده است، ازجمله استفاده بیشتر ازموضوعاتITوICTو پوشش بیشتر دروس اختیاری کتابداری، همچنین گنجاندن متون کتابداری به زبان اصلی به جای جملات انگلیسی در کتاب دوم مورد بررسی این پژوهش، در امر آموزش زبان تخصصی برای دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی کاملا ضروری است..
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، متون انگلیسی کتابداری و اطلاع رسانی، سرفصلهای کتابداری و اطلاع رسانی، متون تخصصی انگلیسی ویژه ی دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع رسانی، کاربرد واژه ها و اصطلاحات کتابداری و اطلاع رسانی در جملات انگلیسی
  • علی بیرانوند، پروانه رنجبر صفحه 35
    هدف
    محدودیت هایی از قبیل بودجه، فضا، و نیروی انسانی باعث شده تا کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی ناگزیر باشند تا نیازهای اطلاعاتی کاربران خود را از طریق اشتراک منابع، امانت بین کتابخانه ای و خدمات تحویل مدرک پاسخ دهند. در واقع طرح های امانت بین کتابخانه ای و خدمات تحویل مدرک با افزایش سطح دسترسی به منابع اطلاعاتی و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی کاربران می کوشند تا فرهنگ دسترسی به منابع را جایگزین مالکیت منابع نمایند. بر این اساس، پژوهش حاضر در نظر دارد تا ضمن بررسی وضعیت امانت بین کتابخانه ای در کتابخانه های منطقه غرب کشور، راه حل مناسبی برای رفع موانع احتمالی پیشنهاد دهد.
    روش
    این پژوهش به روش پیمایشی توصیفی با توزیع پرسشنامه در میان مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاهی مراکز استان های غرب کشور(کردستان، ایلام، همدان، کرمانشاه، لرستان) انجام شده است.
    یافته ها
    به طور متوسط 7/88 درصد از جامعه مورد پژوهش ایجاد نظام امانت بین کتابخانه ای و خدمات تحویل مدرک را در میان کتابخانه های دانشگاهی منطقه غرب کشور ضروری دانسته اند. میزان اقدامات مدیران و مسئولان در کتابخانه های دانشگاهی غرب کشور 15 درصد و میزان همکاری کتابخانه های منطقه با یکدیگر3/13 درصد بوده است. شاخص فن آورانه(95 درصد)، شاخص سازمانی 3/92 درصد، شاخص انسانی 9/85 درصد و شاخص اقتصادی 8/68 درصد به ترتیب از عوامل موثر بر ایجاد امانت بین کتابخانه ای و خدمات تحویل مدرک در دانشگاه های منطقه غرب کشور بوده اند. موانع مهم در عدم برقراری نظام امانت بین کتابخانه ای به ترتیب شامل موانع مدیریتی، ضوابط دست و پا گیر موجود در کتابخانه ها، مشکلات اقتصادی، و نبود تجهیزات کافی در کتابخانه ها عنوان شده است.
    کلیدواژگان: امانت بین کتابخانه ای، خدمات تحویل مدرک، اشتراک منابع، کتابخانه های دانشگاهی، دسترسی به منابع، مالکیت منابع
  • نشانه پاکدامن، سیده فهیمه علوی صفحه 49
    در این پژوهش، منابع و مآخذ مقالات فصلنامه تحقیق در علوم و مهندسی نفت طی سالهای 80-86 بررسی می شود.
    هدف
    هدف از این تحقیق، شناسایی رفتارهای استنادی نویسندگان مقالات می باشد
    روش
    حاضر تحلیل استنادی است. جامعه پژوهش 115 مقاله که در 17 فصلنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. شیوه جمع آوری داده ها به صورت چک لیست می باشد و داده ها با استفاده از نرم افزار های SPSS و Excel تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج حاصل از
    یافته ها
    در بررسی مجموع 1154 استناد، بیشرین میزان استناد با 491 مورد معادل 5/42 درصد کل استنادها مربوط به مجلات می باشد که از این تعداد 9/95 درصد از استنادات به مجلات لاتین و 1/4 درصد به مجلات فارسی اختصاص دارد. همچنین تعداد استناد به کتاب ها با 433 مورد معادل 5/37 درصد کل استنادها در رده دوم قرار دارد که از این تعداد 7/91 درصد به کتب لاتین و 3/8 درصد به کتب فارسی اختصاص دارد.میزان استناد به گزارشات، استانداردها، پتنت ها و کنفرانسها با 7/14 درصد در رده سوم و میزان استناد به پایان نامه ها و پروژه ها با4/4 درصد و منابع الکترونیکی با 8/0درصد در رده های بعدی قرار دارند. همچنین مشخص گردید که به طور میانگین میزان استناد به مجلات لاتین در هر مقاله 4 عنوان، کتب لاتین 3 عنوان، میزان استناد به گزارشات، استانداردها و پتنت های لاتین حدود 1 عنوان و میزان استفاده از منابع الکترونیکی، پایان نامه ها و پروژه های لاتین کمتر از یک منبع در هر مقاله می باشد. در این بررسی تعداد مجلات هسته 18 عنوان می باشد.
    کلیدواژگان: تحلیل استنادی مقالات فصلنامه تحقیق در علوم و مهندسی نفت، فصلنامه تحقیق در علوم و مهندسی نفت، مقالات فصلنامه تحقیق در علوم و مهندسی نفت
  • رحیم علیجانی، نورالله کرمی صفحه 61
    هدف
    در این پژوهش ابتدا به بررسی و مطالعه تاریخچه و تعاریف مختلف اصطلاح کتابسنجی پرداخته شده است. سپس وضعیت جاری این اصطلاح در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش
    در این پژوهش با استفاده از داده های پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی وضعیت گذشته و حال اصطلاح کتابسنجی مورد بررسی قرار گرفته است.
    یافته ها
    یافته ها نشان می دهد که گالانزل با تولید 41 مدرک معادل 58/2 درصد پرکارترین نویسنده در تولید مدارک مرتبط با کتابسنجی می باشد. ایالات متحده آمریکا با تولید 453 مدرک معادل 8/26 درصد در جایگاه اول در بین کشورهای تولید کننده مدرکهای مرتبط با کتابسنجی قرار دارد. همچنین از نظر سازمانی دانشگاه لیدن با تولید 78 مدرک معادل 8/4 درصد در جایگاه اول قرار دارد. از نظر زبانی، مدارک مرتبط با کتابسنجی به 11 زبان نگارش یا فته اند. تعداد 1503 مدرک معادل 8/87 درصد به زبان انگلیسی تولید شده اند. مجله ساینتومتریکس با چاپ 111 مدرک معادل 5/6 درصد بیشترین مدارک کتابسنجی را به چاپ رسانده است. بیشترین مطالعات در ارتباط با پژوهش های کتابسنجی در حوزه علوم کتابداری و اطلاع رسانی با 213 مدرک معادل 5/12 درصد می باشد. اوج تولیدات علمی در این حوزه در سال 2007 با تولید 181 مدرک معادل 6/10 درصد از کل تولیدات مرتبط با کتابسنجی می باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که اصطلاح کتابسنجی نسبت به سایر اصطلاحات سنجشی در حوزه کتابداری توسعه بسیار خوبی داشته است.
    کلیدواژگان: کتابسنجی، پایگاه اطلاعاتی آی، اس، آی، ISI، تولید علم، Web of Science
  • مریم موسوی، صدیقه محمد اسماعیل صفحه 73
    امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی کاربرد موثری پیدا کرده و موجب تغییراتی در شکل و عملکرد آن ها نیز شده است. به هر اندازه که در کتابخانه ها از امکانات و ابزارهای فناوری بیشتر استفاده می شود، نتایج مطلوبتری در ارائه خدمات اطلاعاتی فراهم می شود.
    هدف
    هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت کنونی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و نگرش مدیران و کتابداران در تاثیر این فناوری ها بر هریک از کارکردهای کتابخانه در سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی است.
    روش
    روش پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی - توصیفی ابزار مورد استفاده پرسشنامه می باشد.
    جامعه آماری: جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معاونان (41نفر) و کتابداران بخش های فراهم آوری و سازماندهی (مجموعا43نفر) در این سازمان می باشد.
    یافته ها
    یافته های این پژوهش نشان داد که عواملی چون آموزش ICT، اختصاص بودجه و ساختار ICT تاثیر زیادی در کاربرد ICT در این سازمان نیز دارند. در بخش های فراهم آوری و فهرست نویسی سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی از ICT به نحو نسبتا مطلوبی استفاده می شود.
    نتیجه گیری
    کاربرد ICT باعث افزایش بهینه امور فراهم آوری و سازماندهی منابع اطلاعاتی و کیفیت خدمات نیز شده است. موانع و مشکلاتی هم در ارتباط با کاربرد این فناوری ها وجود دارد که به ترتیب شامل کمبود دانش ICT کاربران، بودجه ناکافی، نبود بسته های نرم افزاری استاندارد و ساختار نامناسب ICT می باشد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، خودکارسازی کتابخانه ها، سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی
  • فاطمه مهاجری، محبوبه علیجانپور کاسگری صفحه 83
    هدف
    هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل با پایگاه های اطلاعاتی پیوسته و همچنین میزان استفاده آنها از این پایگاه هاست.
    روش
    روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد.از کل جامعه پژوهش، 340 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع شد.در نهایت 350 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده های به دست آمده از پژوهش با روش های آمار توصیفی و آزمونهای آماریکای دو و ضریب همبستگی اسپیرمن به کمک نرم افزار Spss16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آنها با پایگاه های اطلاعاتی پیوسته و همچنین بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آنها با پایگاه های اطلاعاتی پیوسته رابطه معناداری وجود دارد. (8/34درصد) دانشجویان اصلا با پایگاه های اطلاعاتی آشنایی نداشته و (42درصد) از آنها نیز از پایگاه ها استفاده نمی کنند. با توجه به یافته های به دست آمده، بین میزان آشنایی دانشجویان با پایگاه های اطلاعاتی و میزان استفاده آنها از این پایگاه ها رابطه معناداری وجود دارد. از بین پایگاه های اطلاعاتی پیوسته «Science direct»، با میانگین آشنایی (67/2 درصد) و میانگین استفاده (39/2 درصد) شناخته شده ترین و پراستفاده ترین پایگاه اطلاعاتی در بین دانشجویان است. بین مقطع تحصیلی دانشجویان با میزان دسترسی آنها به پایگاه های اطلاعاتی و بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان دسترسی آنها به پایگاه ها رابطه معناداری مشاهده شد. میزان دسترسی دانشجویان به پایگاه های اطلاعاتی با (2/50 درصد) در حد متوسط است. حدود نیمی از دانشجویان به طور متوسط با اینترنت و ابزارهای جستجوی وب آشنایی دارند. و این بیانگر این است که بین میزان آشنایی دانشجویان با پایگاه های اطلاعاتی و میزان آشنایی آنها با اینترنت رابطه معناداری وجود دارد. بیشترین درصد(7/36 درصد) دانشجویان، آشنایی با نحوه جستجو را به عنوان مهمترین عامل در استفاده موثر از پایگاه ها اعلام کردند.
    نتیجه گیری
    اکثر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل با پایگاه های اطلاعاتی پیوسته اصلا آشنایی نداشته ویا آشنایی بسیارکمی دارندوهمچنین از آنها استفاده نمی کنند.که این امر به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب و فقدان آموزش می باشد.لذا این مسئله لزوم برنامه ریزی و اهتمام بیشتر مسئولین و دست اندرکاران این دانشگاه را می طلبد.
    کلیدواژگان: پایگاه های اطلاعاتی، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل
  • فاطمه نوشین فرد، عبدالخالق فوجقی صفحه 97
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت نمایه های انتهای کتابهای فارسی حوزه علوم اسلامی و میزان انطباق آنها با استاندارد بین المللی ایزو 999 انجام شده است.
    روش
    روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی است؛ جامعه پژوهش کلیه کتاب های فارسی حوزه علوم اسلامی (رده BP کتابشناسی ملی) موجود در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی رودهن می باشد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که از 2650 عنوان کتاب فارسی حوزه علوم اسلامی موجود در کتابخانه های واحد رودهن 223 عنوان کتاب دارای نمایه بوده اند.از میان ملاک های بررسی شده، بیشترین میزان رعایت استاندارد مربوط به شماره گذاری صفحات نمایه با فراوانی 218 عنوان (97.8 درصد) کتاب و بیشترین میزان عدم رعایت استاندارد مربوط به یادداشت مقدماتی با فراوانی 205 عنوان (91.9 درصد) بوده است. براساس داده های به دست آمده، میزان کلی رعایت استاندارد ایزو 999 در جامعه مورد پژوهش 43.9 درصد است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده می توان چنین استنباط کرد که کتاب های فارسی علوم اسلامی از نظر داشتن نمایه در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. در کتابهای دارای نمایه انتهای کتاب ارتباط بین مفاهیم و مدخل ها بسیار ضعیف است و جهت ایجاد شبکه مفهومی بین مدخل های نمایه تلاش کمی صورت گرفته است. به نظر می رسد این غفلت احتمالا ناشی از آگاهی نداشتن مولفان و مترجمان و ناشران از اهمیت نمایه انتهای کتاب است.
    کلیدواژگان: نمایه های انتهای کتاب، کتاب های علوم اسلامی، استاندارد ایزو 999، نمایه، کتاب های فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد رودهن)
  • صفحات 1-8
|
  • Alireza Esfandyari Moghadam, Fahimeh Babalhavaeji Page 1
    Purpose
    Accepting the fact that information technology-based services (ITBS) in academic libraries are considerably ubiquitous and emphasizing that little attention has been given to the overall assessment of ITBS quality in academic libraries, the present paper aims at reviewing the literature related to quality assessment and performance evaluation in academic libraries, and extract key issues. Hence, it attempts to identify a set of criteria that appears to be useful for assessing the quality of academic libraries ITBS and use these criteria to develop an instrument or evaluation checklist for evaluating the quality of academic libraries ITBS.
    Methodology
    The method used in the research is literature review by which related literature concerning quality assessment of academic libraries’ services has been consulted.
    Findings
    The literature tells us that evaluating ITBS in academic libraries should be considered more and thus, more evaluation studies on the basis of validated tools are needed.
    Conclusions
    Hopefully, the suggested evaluation tool or some parts of it will be used by future studies. Undoubtedly, this evaluation checklist can be enriched by further studies.
    Keywords: Academic libraries, Quality assessment, Performance evaluation, Quality measures, Evaluation criteria, Measurement standards, Information technology, Information technology, based services
  • Nahid Banieghbal, Hasan Razavi Sadr Page 23
    Purpose
    The purpose of this study is content analysis of two text books according to the curricula approved by the High Council of Cultural Revolution: “English texts for the students of Library and Information Science” by Ali Reza Rostami Gomeh and Hossein Mokhtari-Memar; and “Using the Library and Information Terms in English Sentences” by Hossein Mokhtari-Memar. The main purpose of the research is to compare the texts to the approved curricula and to give helpful suggestions to promote the educational level of the English texts of Library and Information Science.
    Methodology
    To collect the data, several checklists have been used. The methodology of this research is content analysis that is one of the common methods in data analysis.
    Findings
    Findings indicate that the above mentioned texts are able to cover 86.1% of compulsory and 13.9% of the optional course curricula. The highest coverage of the first book is related to “Library and Librarianship” equals to 17.3%, but the second book covers 20.2% that is related to “Collection building 1”. Both of these are compulsory courses. In some cases such as Library resources and services for adult neo-literates and for children and young adults (compulsory courses), the texts have no coverage.
    Conclusions
    According to the findings, some suggestions have been given for the new editions of the English texts, such as IT, ICT topics and optional courses should be more emphasized. Attention should be paid to include original English texts instead of English sentences in the second book.
    Keywords: Content analysis, English texts for Library, Information Science, Curricula of Library, Information Science, English texts for students of Library, Information Science, Usage of the library, information terms in English sentences
  • Ali Biranvand, Parvaneh Ranjbar Page 35
    Purpose
    Because of restrictions such as budget, space, and manpower, libraries and information centers are forced to meet information needs of their users through resource sharing, interlibrary loan and document delivery services. Therefore, this study intends to investigate implementing system of interlibrary cooperation and document delivery services in academic libraries located in West Region of Iran.
    Methodology
    To do this, it studies barriers and problems faced by aforementioned libraries.Using descriptive method and distributing questionnaires among managers and librarians in the academic libraries located in western parts of the country, Kurdistan, Ilam, Hamedan, Kermanshah, and Lorestan, needed data were collected.
    Findings
    Based on the findings, on the average, about 88/7% of respondents agreed that the creation of interlibrary loan system and document delivery services is a necessity. Findings also indicate that factors such as technical factors (95%), human factors (92/3%), economic factors (85/9%), and organizational factors (68/8%) influence the creation, however, the barriers include: lack of information databases, lack of necessary equipment for document delivery, resistance of managers and librarians for cooperation among local libraries and lack of their belief to cooperate libraries, weakness in technological infrastructure, lack of specialists, tendency to source centralization in libraries, lack of credit securing from mother organization, are also among the important factors that discourage the establishment of such systems and services.
    Conclusions
    According to the findings, some suggestions have been provided.
    Keywords: Interlibrary loan, Document delivery services, Resource sharing, Academic libraries, Access to resources, Resource ownership
  • Neshaneh Pakdaman, Fahimeh Alavi Page 49
    Purpose
    This research aims to analyze citations of articles published in the Research in Science and Petroleum Engineering Quarterly during 2001- 2007.
    Methodology
    In this research we generally analyzed 115 articles published in 17 volumes.
    Findings
    The research shows that the most number of citations is related to journals. They form 491 cases which is equal to 42.5% of the whole citations. 95.9% of these citations are concerned to Latin journals and 4.1% of them are related to Persian ones. Books with 453 cases and 37.5% of the whole citations are categorized at second rank. From the whole numbers of the citations to the books, 91.7% is allotted to Latin books and 8.3% is allocated to the Persian ones. Citation to reports, standards, patents and conferences with 14.7% is at third rank; in addition, citation to dissertations and projects with 4.4% and electronic sources with 0.8% are at the following ranks. It also became clear that in average, 4 titles of Latin journals, 3 titles of Latin books and 1 title of Latin reports, standards and patents are used in each article. Moreover, the number of using Latin electronic resources, dissertations and projects is less than one resource per article. The number of the core journals is 18.
    Keywords: Citation analysis, Research in Science, Petroleum Engineering Quarterly, Articles
  • Rahim Alijani, Nooralh Karami Page 61
    Purpose
    In this study the history and definitions of bibliometrics have been described. Then, the current state of this field has been reviewed in ISI database.
    Methodology
    To do this, data available in ISI database were consulted.
    Findings
    Findings show that Glanzel has produced 41 documents and thus is the most productive author in this database. According to findings, USA with production of 453 documents stands in the highest rank in all nations. Findings also show that Leiden University has produced 78 articles and therefore stands as the first university in this regard. The documents regarding bibliometrics in ISI database have been written in 11 languages. In this regard, 1503 documents have been written in English language. Scientometrics Journal has published 111 documents relating to bibliometrics. 213 documents have been written by researchers in the field of Library and Information Science. The most productive year for bibliometrics studies is the year 2007.
    Conclusions
    Term “bibliometrics” has significantly developed compared to other metrics terms.
    Keywords: ISI database, Bibliometrics, Web of Science, Scientific productivity
  • Maryam Mosavi, Sedigheh Moohamad Esmaeel Page 73
    Prpose: The shape and functions of libraries is now changing with the application of information and communication technologies (ICTs). The aim of this research is to investigate the present state of information and communication technology usage on the basis of managers and librarians’ attitude in the Organization of Libraries of Astan Quds Razavi.
    Methodology
    Themethod used is descriptive survey. To collect needed data a questionnaire was utilized.
    Findings
    The research findings showed thatfactors affecting high usage of ICTs are ICT training, allocation of budget, and ICT infrastructure; ICT is used well in acquisition and organization departments of the organization; ICT usage causes increased quality of acquiring and organizing information resources and services.
    Conclusions
    There are impediments and problems of ICT usage which follow in order as lack of employees’ ICT knowledge, insufficient budgets, lack of standard software packages, and unsuitable structure of ICT.
    Keywords: Information, communication technology (ICT), Libraries automation, Organization of Libraries of Astan Quds Razavi
  • Fatemeh Mohajeri, Mahbobeh Alijanpour Kasgari Page 83
    Purpose
    The aim of the study is to do an investigation into students’ familiarity and use of online databases in Babol UniversityofMedical Sciences.
    Methodology
    The method applied is descriptive and data gathering tool is questionnaire. Using stratified random sampling, 340 persons were selected as sample of among research society. Finally, 305 questionnaires were analyzed. Collected data were analyzed by means of descriptive statistics and chi-square statistical test, and Spearman’s correlation coefficient. Also, software SPSS (version 16) was utilized.
    Findings
    Research findings show that there is a significant relation between educational degree and familiarity of the students with online databases and also between educational filed and their familiarity with online databases; 34/8% of the students aren’t familiar with databases at all and also 42% of them don’t use of them at all; there is a significant relation between familiarity of the students with the databases and using of them; "ScienceDirect", with 2/67% average of usage, is the most known and useful database; there is also a significant relation between access of students to the databases and their educational degree and discipline; access of the students to databases with 50/2% is average. And, about half of the students know Internet and Web-based information resources. It means that, there is a significant relation between familiarity of the students with databases and Internet.
    Conclusions
    The most of the students (36/7%) indicated that familiarity with search techniques is as the most important factor for effective using of online databases.
    Keywords: Databases, students, Babol University of Medical Sciences
  • Fatemeh Nooshinfard, Abdalkhalegh Ghochaghi Page 97
    Purpose
    This research aims at evaluating the Islamic books’ back-of-the-book indexes in Islamic Azad University, Roudehen Branch according to the compliance with ISO 999 Standard.
    Methodology
    Descriptive survey was the research method used in this study and research population consists of all the Islamic books (BP Class in National Bibliography) available in the libraries of Islamic Azad University, Roudehen Branch.
    Findings
    Research findings showed that among total 2650 books, 223 titles have had back-of-the-book index. It was found that Islamic books have had the most compliance (97.8%) with “pagination of back-of-the-book index”, one criterion of ISO 999 Standard. Least compliance (8.1%) was relating to presenting “the introductory note”. The overall compliance with ISO 999 Standard was 43.9%.
    Conclusions
    In terms of back-of-the-book indexes, Islamic books are in a weak state. To improve this, importance of back-of-the-book indexes should be highlighted for authors, translators, and publishers.
    Keywords: Back, of, the, book index, Islamic books, ISO 999 Standard, Index, Persian books, Islamic Azad University, Roudehen Branch