فهرست مطالب

توسعه سازمانی پلیس - پیاپی 1 (امرداد و شهریور 1383)

نشریه توسعه سازمانی پلیس
پیاپی 1 (امرداد و شهریور 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/05/15
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سخن سردبیر
    ابوالفضل محمدی صفحه 1
  • ضرورت و جایگاه نشریه دوماهنامه توسعه انسانی پلیس از منظر رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات آموزش و نیروی انسانی ناجا
    صفحه 4
  • مجید سلیمی دانشگر صفحه 9

    این نوشتار به بررسی محیط سازمانی می‌پردازد. محیط سازمانی به عوامل و متغیرهای بیرونی تاثیر‌گذار بر سازمان اطلاق می‌شود. محیط سازمان به محیط عمومی(زمینه‌ای) و اختصاصی (تعاملی) تقسیم شده و سپس انواع محیط بر اساس متغیرهای پویایی و پیچیدگی بررسی شده است. نوع برخورد سازمان‌ها با محیط در دو قالب سازگاری سازمان با محیط و سازگار کردن محیط با سازمان مورد توجه قرار گرفته است. استراتژی‌های سازمان در مدیریت محیط سازمان از دیگر مباحث این مقاله می‌باشد. پشنهاداتی چند در باب شناخت محیط و مواجهه اثر بخش با آن، پایان بخش نوشتار حاضر می‌باشد.

    کلیدواژگان: سازمان، محیط تعاملی سازمان، شناخت سازمان، استراتژی سازمان، محیط سازمانی، محیط عمومی، محیط اختصاصی
  • امیرمسعود عطایی جعفری صفحه 33

    مدل هفت S مکینزی از جمله مدل‌هایی است که برای حصول اطمینان از این‌که تمامی مبانی و ارکان سازمان (سیستم) بصورت جامع در نظر گرفته شده‌اند، توسعه یافته و از رویکردی سیستمی و نگاهی استراتژیک برخوردار است . در این مقاله چگونگی بهره‌گیری از این رویکرد را در توسعه زیرسیستم بودجه واعتبارات نیروی انتظامی که حاصل از طرحی تحقیقاتی و مطالعاتی در این زمینه می‌باشد نشان خواهیم داد. در ابتدا یک مدل مفهومی از هفت S ارایه می‌نماییم و پس از نگاهی از بالا به ورودی‌ها، زیرسیستم‌ها، خروجی‌ها و اثربخشی‌های سیستم پلیس ایران و جایگاه زیرسیستم‌های طرح و برنامه و بودجه در آن به تحلیل آسیب‌پذیری‌ها، نقاط قوت، چالش‌ها و فرصت‌های فراروی توسعه زیرسیستم بودجه و اعتبارات می‌پردازیم؛ سپس نقش منابع انسانی در توسعه‌این زیرسیستم را مورد تحلیل قرارداده و محوریت توسعه انسانی را اثبات می‌کنیم. در پایان راهکارهای اجرایی توسعه زیرسیستم بودجه و اعتبارات مطلوب بحث این مقاله می‌باشد.

    کلیدواژگان: مدل هفت S مکینزی، بودجه و اعتبارات، پلیس ایران (ناجا)، راهکارهای توسعه، توسعه انسانی
  • حمیدرضا حاتمی صفحه 58

    طرح تفکر استراتژیک در سازمان، یعنی تدوین برنامه برای بدست آوردن یک جواب منطقی و مناسب برای پرسش‌های که ماهیتا از موقعیت‌های مبهم و نامعین بحرانی تبعیت می‌کنند. مدیر زمانی قادر خواهد بود که با مسایل سازمان با تفکر استراتژیک برخورد نماید. که فضای توپولوژیک موقعیت‌های مبهم را ترسیم نماید یعنی عوامل تاثیر گذار در وقوع بحران و میزان تعاملات آن‌ها نسبت به بحران و نسبت به همدیگر را که در یک بستر شکل می‌گیرند بشناسد. شناخت این عوامل در سایه نیازسنجی است، زیرا یکی از مراحل مهم تفکر استراتژیک و برنامه‌ریزی قبل از وقوع بحران نیاز سنجی است. شناخت دقیق نیازها و عوامل تاثیرگذار به مدیر بستر اکولوژی تفکر استراتژیک را می‌دهد.

    کلیدواژگان: نیاز، نیازسنجی، استراتژی، تفکر استراتژیک، اکولوژی تفکر
  • صفحه 72

    این مقاله ترجمه‌ایی، به عنوان یکی از اولین کارهای مطالعاتی است که در خصوص پلیس جامعه محور توسط مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی معاونت طرح و برنامه ناجا انجام شده است.

    کلیدواژگان: پلیس جامعه محور mمردم
  • غلامرضا غیاثوند صفحه 92

    در این مقاله ابتدا تعاریف متفاوت انگیزش ارایه شده و سپس نظریه‌ها و شیوه‌های روان‌شناختی نسبت به انگیزش شامل نظریه‌های غریزه، نظریه‌های سایقه و تقویت و نظریه‌های شناختی توضیح داده شده است. در ادامه، نگرش‌های مدیریتی نسبت به انگیزش در سه قسمت 1- الگوی سنتی 2- الگوی روابط انسانی 3- الگوهای منابع انسانی شرح داده شده و پس از آن نخستین نظریه‌های انگیزش و همچنین تیوری‌های نوین انگیزش بررسی شده است.

    کلیدواژگان: انگیزش، نظریه های انگیزش، الگوهای انگیزش، کاربردهای انگیزش
  • علی محمد رضایی صفحه 119

    استرس یا فشار روانی واکنشی است که بدن در برابر رویدادهای بیرونی و درونی از خود نشان می‌دهد و پیامدهای ناگوار فراوانی از جمله درد معده و مشکلات سوء هاضمه، تپش قلب، بیماری‌های قلبی، سردرد، تحریک‌پذیری زیاد و خشم، خواب آشفته، افسردگی، اختلال در روابط فردی و سازمانی، کاهش کارایی، هدر دادن منابع و غیره را به دنبال دارد. به همین دلیل اندیشمندان مختلف، مطالعات فراوانی برای شناسایی ویژگی‌هایی که موجب می‌شود افراد در برابر استرس مقام باشند، انجام داده‌اند. مشهورترین این اندیشمندان خانم کوباسا می‌باشد که مطالعات خود را بر رابطه بین استرس و ویژگی‌های شخصیتی متمرکز نمود و پس از انجام مطالعات فراوان به‌این نتیجه رسید که افراد مقاوم در برابر استرس (افرادی که حتی با وجود میزان بالایی از استرس کاملا سالم باقی می‌مانند) در ساختاری به نام سرسختی (Hardiness) با سایر افراد متفاوت می‌باشند.ارتباط شغلی نیروهای انتظامی با رویدادهای پرفشار محیطی از قبیل انواع جرم و جنایت همچون قتل، تجاوز، قاچاق، سرقت، توزیع و مصرف مواد مخدر، تهدیدهای جانی و مالی و... این شغل را به یکی از مشاغل پرفشار تبدیل کرده است. بنابراین با توجه به فشار و استرس بالای مشاغل نظامی و انتظامی نسبت به سایر مشاغل و به دلیل اهمیت خصیصه سرسختی در انجام موفقیت‌آمیز ماموریت‌های ناجا و تعدیل علایم بیماریهای جسمانی و نارضایتی شغلی و لزوم لحاظ کردن این خصیصه مهم در امر گزینش نیروی پلیس، در این مقاله سرسختی (مقاوم بودن در برابر استرس)، مولفه‌های آن و اثرات آن در کاهش استرس، افزایش موفقیت تحصیلی، میزان درآمد، ارتباط‌های بین فردی و سازگاری با بیماری مورد بررسی قرار گرفته است

    کلیدواژگان: کوباسا، سرسختی (مقاوم بودن در برابر استرس)، تعهد، کنترل، مبارزه جویی
  • ستوان مارلون ای. دفیلو، جنیفر اوکانر بوز، کالیه کندلر، هوارد تیم ترجمه: قاسم قنبری خانقاه صفحه 136

    این مقاله، معرفی یکی از اقداماتی است که در پلیس شهر نیواورلیان به منظور دستیابی به پلیس درستکار انجام شده است.

    کلیدواژگان: پلیس، درستکاری، پلیس آمریکا
  • گزارش برگزاری اولین همایش علمی - کاربردی عوامل موثر بر تقویت نظم و انضباط در مراکز آموزش ناجا
    علیرضا غلامی صفحه 141