فهرست مطالب

نشریه پرستاری مراقبت ویژه
سال سوم شماره 3 (پیاپی 8، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عفت مرادی، جمیله مختاری نوری، سید محمد خادم الحسینی، عباس عبادی، محمد مهدی سالاری صفحه 93
    اهداف
    آمادگی جامعه پرستاران برای مواجهه با حوادث هسته ای نقش مهمی در کاهش عواقب هسته ای دارد. بخش مهمی از فرآیند آمادگی، آموزش است که به شیوه های مختلف ارایه می شود. این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی آموزش پرستاری مراقبت های هسته ای به وسیله نرم افزار چندرسانه ای بر سطوح یادگیری انجام شد.
    روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی 30 نفر از پرستاران بیمارستان شهید صدوقی اصفهان به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف در سال 1388 انتخاب شدند. پرسش نامه محقق ساخته حاوی 30 سوال چند گزینه ای در رابطه با سطوح یادگیری شناختی شامل دانش، فهمیدن و کاربرد تهیه شد و آزمون در مراحل قبل، بلافاصله بعد و 4 هفته پس از آموزش پرستاری مراقبت های هسته ای با نرم افزار چند رسانه ای برگزار شد. نمرات با نرم افزار SPSS 17 و آزمون آماری آنوای اندازه های تکراری با یکدیگر مقایسه شدند.
    یافته ها
    میانگین نمرات سطح دانش در سه مرحله قبل، بلافاصله و چهار هفته پس از آموزش به ترتیب 5/1 ± 5/4، 7/1 ± 43/7 و 7/1 ± 6/7 و میانگین نمرات سطح فهمیدن به ترتیب 05/2 ± 93/3، 03/2 ± 73/8 و 3/2 ± 93/7 و میانگین نمرات سطح کاربرد به ترتیب 53/1 ± 27/2، 5/1 ± 4/7 و 1/2 ± 4/6 و میانگین نمرات مجموع سطوح به ترتیب 02/4 ± 73/10، 25/4 ± 5/23 و 96/4 ± 8/21 بود. آزمون آنوای اندازه های تکراری روند یادگیری در تمام مراحل و در تمام سطوح اختلاف معنی داری نشان داد (001/0>p).
    نتیجه گیری
    نتایج بیانگر اثربخشی نرم افزار چندرسانه ای است، از این رو آموزش پرستاری مراقبت های هسته ای با نرم افزار چند رسانه ای می تواند جایگزین مناسبی برای سایر شیوه های آموزش باشد.
    کلیدواژگان: نرم افزار چندرسانه ای، پرستاری مراقبت هسته ای، آموزش، سطوح یادگیری شناختی
  • زهرا غضنفری، منصور عرب، منصوره فروزی، بتول پورابولی صفحه 99
    اهداف
    مبتلایان به تالاسمی عمدتا جمعیت جوان کشور هستند و نقش خانواده در امر مراقبت از آنان از اهمیت بسیار زیاد برخوردار است. با توجه ماهیت مزمن تالاسمی، لازم است بیماران و خانواده آنان درباره فرآیند بیماری و اقدامات درمانی آگاهی کافی داشته باشند. این پژوهش با هدف تعیین آگاهی و نیازهای آموزشی والدین افراد مبتلا به تالاسمی انجام شد.
    روش ها
    این مطالعه توصیفی در سال 1384 روی 300نفر از والدین دارای کودک مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مرکز بیماری های خاص شهر کرمان انجام شد. داده ها براساس پرسش نامه پژوهشگرساخته به صورت مصاحبه با والدین جمع آوری و با استفاده از شاخص های مرکزی و پراکندگی و آزمون های آنوا، T دانشجویی و ضریب همبستگی اسپیرمن با SPSS 15 تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین سن پدران 9 ± 02/42 و سن مادران 4/8 ± 9/35 بود. میانگین 20 نیاز آموزشی مطرح شده با اختلاف اندک بین 79/2 تا 96/2 (از حداکثر نمره 4) بود. درصد پاسخ صحیح در مورد تمام سئوالات مربوط به آگاهی پایین 50% بود و افراد مورد مطالعه 37% نمره کل آگاهی را کسب کردند. تفاوت معنی دار آماری بین میانگین نمره کل نیاز آموزشی و نمره کل آگاهی، با میزان تحصیلات والدین وجود داشت. نیاز آموزشی مادارن کودکان مبتلا به تالاسمی بیشتر از نیاز پدران بود.
    نتیجه گیری
    سطح آگاهی والدین افراد مبتلا به تالاسمی پایین است و به آموزش زیادی نیاز دارند. شناسایی نیازهای آموزشی این دسته و برنامه ریزی در جهت افزایش آگاهی و ارایه خدمات لازم و بهبود عملکرد آنها ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آگاهی، نیاز آموزشی والدین، تالاسمی
  • علی اکبر عبداللهی، خدیجه یزدی، سید عابدین حسینی، حمیرا خدام صفحه 105
    اهداف
    داشتن مهارت و دانش کافی در امر احیای قلبی- ریوی (CPR) امروزه برای تمام گروه های دست اندرکار پزشکی ضروری است. برای افزایش مهارت بالینی دانشجویان در زمینه احیا، آموزش شبیه سازی شده توصیه می شود. این نوع آموزش باعث بهبود عملکرد شده و آنها را با تجهیزات و روند کار بهتر آشنا می کند. در مطالعه حاضر، تاثیر آموزش ایستگاهی بر عملکرد دانشجویان سنجیده شده است.
    روش ها
    این تحقیق یک مطالعه مداخله ای، از نوع قبل و بعد است. با جمع آوری اطلاعات در دو مرحله قبل و بعد از مداخله با روش سرشماری از در 37 دانشجویان پرستاری و مامایی ترم آخر دانشکده پرستاری و مامایی بویه که به روش سرشماری مجموعا 37 نفر انتخاب شده بودند، صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات چک لیست استاندارد بود که میزان عملکرد پایه و پیشرفته CPR قبل و بعد از آموزش ایستگاهی به روش «ارزیابی بالینی مبتنی بر مشاهده در ایستگاه» (OSCE) به کمک آن ثبت شد. اطلاعات با نرم افزار SPSS 11.5 با استفاده از روش های آماری توصیفی و آزمون آماری ناپارامتری ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    اختلاف میزان عملکرد پایه و پیشرفته دانشجویان در احیای قلبی- ریوی با توجه به میانگین اطلاعات قبل (95/32 ± 43/120) و بعد (66/22 ± 86/340) از مداخله تفاوت آماری معنی داری نشان داد.
    نتیجه گیری
    آموزش ایستگاهی CPR به صورت صحیح و کاربردی منجر به بهبود عملکرد دانشجویان پرستاری و مامایی در حیطه احیای قلبی- ریوی پایه و پیشرفته می شود.
    کلیدواژگان: شیوه آموزش، احیای قلبی، ریوی، عملکرد آموزش ایستگاهی، ارزیابی بالینی مبتنی بر مشاهده در ایستگاه
  • زهرا عباسی دولت آبادی، بهناز فراهانی، محمد فشارکی، کتایون نجفی زاده صفحه 109
    اهداف
    مرگ مغزی و اهدای اعضا مسایلی هستند که امروزه پرستاران با آن روبرو هستند و نقش حیاتی در برخورد با آن دارند. اطلاع رسانی صحیح از سوی پرستاران موجب افزایش آمار اهداکنندگان مرگ مغزی می شود که لازمه آن داشتن آگاهی مناسب در زمینه پیوند است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش درباره مرگ مغزی و اهدای اعضا بر نگرش و آگاهی دانشجویان پرستاری انجام شد.
    روش ها
    این مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون روی دانشجویان پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی منتخب شهر تهران انجام شد. حجم نمونه 147نفر (72نفر مورد و 75نفر شاهد) بود که به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار مطالعه، پرسش نامه ای پژوهشگرساخته شامل مشخصات جمعیت شناختی، سئوالات نگرش و آگاهی بود که روایی آن با روش روایی محتوی و پایایی آن از طریق آزمون/بازآزمون و آلفای کرونباخ تعیین شد. پرسش نامه قبل و بعد از آموزش توسط واحدهای پژوهش در گروه مورد و شاهد تکمیل شد. داده ها پس از جمع آوری با نرم افزار SPSS 15 با استفاده از آزمون های T زوجی و مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میزان نگرش (18/0= p) و آگاهی (71/0= p) دانشجویان در دو گروه قبل از آموزش اختلاف معنی داری نداشت. پس از آموزش میزان نگرش (02/0= p) و آگاهی (001/0= p) دانشجویان گروه مورد با گروه شاهد اختلاف معنی داری داشت.
    نتیجه گیری
    باتوجه به اثر آموزش در بهبود نگرش و آگاهی دانشجویان پرستاری، لازم است در طرح درس پرستاری در ایران تجدید نظر شود.
    کلیدواژگان: دانشجویان پرستاری، نگرش، آگاهی، مرگ مغزی، اهدای اعضا
  • مهروز جوادی، اکرم پرنده، عباس عبادی، زهرا حاج امینی صفحه 113
    اهداف
    محیط های شغلی متفاوت بر روی کیفیت زندگی تاثیر گذارند و استرس های شغلی بر سلامتی و نیز کیفیت زندگی افراد تاثیر جدی دارند. توجه به سلامت و کیفیت زندگی پرستاران و سالم نگه داشتن این گروه در درجه اول به عنوان یک انسان و در درجات بعدی به عنوان فردی که حافظ سلامت اعضای دیگر جامعه است، از اهمیت زیادی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی پرستاران در بخش های ویژه و داخلی- جراحی انجام شد.
    روش ها
    این مطالعه توصیفی- مقطعی روی 250 نفر از کارکنان پرستاری شاغل در بخش های مراقبت ویژه و داخلی- جراحی 2 بیمارستان آموزشی شهر تهران در سال 1387 انجام شد. واحد های پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها شامل پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک و پرسش نامه کیفیت زندگی SF-36 بود. داده ها با استفاده از نرم افزار 15 SPSS با شاخص های آمار توصیفی و آزمون های استنباطی غیرپارامتریک شامل مجذور کای، من ویتنی، کروسکال والیس و اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین نمره بعد سلامت جسمانی و بعد سلامت روانی و نمره کل کیفیت زندگی پرستاران در بخش های داخلی- جراحی و ویژه اختلاف معنادار نشان داد (05/0>p). بین رضایت اقتصادی، اجتماعی، شغلی و نوع بخش با کیفیت زندگی رابطه معنادار وجود داشت (05/0>p).
    نتیجه گیری
    با توجه به اجتناب ناپذیر بودن برخی از عوامل استرس زا در حرفه پرستاری و لزوم پیشگیری از آثار جسمی، روانی و رفتاری استرس بر شاغلین این حرفه، لازم است تمهیداتی در جهت بهبود شرایط محیط کار و ارتقای کیفیت زندگی آنان به کار گرفته شود. همچنین آموزش روش های مقابله ای به پرستاران پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: پرستار، کیفیت زندگی، بخش های مراقبت ویژه، بخش داخلی، جراحی
  • حکیمه حسین رضایی، هادی رنجبر، عباس عباس زاده صفحه 119
    اهداف
    یکی از مشکلات مهم قلبی و عروقی اختلال ریتم قلب است و استفاده از پیس میکر در مراقبت از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی طی دهه گذشته افزایش یافته است. درصورت ارایه آموزش نحوه مراقبت و پرستاری صحیح از این بیماران، می توان از عوارض و نقص در عملکرد دستگاه پیشگیری نمود. این مطالعه با هدف بررسی عملکرد پرستاران در زمینه مراقبت از پیس میکر موقت و دایمی انجام شد.
    روش ها
    این پژوهش مطالعه توصیفی- مقطعی روی 93 پرستار شاغل در بخش های قلب کرمان در سال 1386 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه پژوهشگرساخته دارای 36 سئوال (شامل 15 سئوال در زمینه مراقبت در زمان بستری و عمل جراحی و 21 سئوال مربوط به مراقبت از پیس میکر بعد از ترخیص) بود که پس از سنجش روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده ها به وسیله شاخص های آمار توصیفی و آزمون های تحلیلی مجذور کای، مقایسه میانگین و پیرسون با نرم افزار SPSS 15 تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین نمره مراقبت پس از عمل 27/6 ± 30/23 و میانگین نمره پرسش نامه مراقبت زمان ترخیص 30/14 ± 66/44 به دست آمد. آزمون پیرسون بین امتیاز مراقبت بعد از عمل و مراقبت حین ترخیص ارتباط معنی دار آماری نشان داد (0001/0= p؛ 577/0= r). بین گذراندن دوره های بازآموزی قلب و افزایش نمره مراقبت ارتباط وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    باتوجه به اطلاعات پایین پرستاران در آموزش به بیماران و وضعیت حساس بیماران دارای پیس میکر و لزوم دریافت آموزش های دوره ای، آموزش حین خدمت پرستاران و اضافه نمودن مطالب درسی با محتوای عملکردی به دروس پرستاری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: عملکرد، پرستار، پیس میکر، مراقبت، آموزش به بیمار
  • علی طیبی، افسانه رئیسی فر، عباس عبادی، بهزاد عین اللهی، زهرا رفیعیان، فاطمه کیوانلو صفحه 125
    اهداف
    کیفیت زندگی از فاکتورهای پیشگویی کننده مرگ در بیماران مبتلا به مرحله انتهایی نارسایی کلیه است و مهم ترین مقیاس برای بیان نتایج و عواقب سلامتی در این بیماران محسوب می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی در بیماران پیوند کلیه در تهران انجام شد.
    روش ها
    این پژوهش، مطالعه ای توصیفی- تحلیلی است که روی 220 بیمار پیوند کلیه مراجعه کننده به کلینیک پیوند و نفرولوژی دو بیمارستان منتخب شهر تهران در سال 1388 انجام شد. ابزار گردآوری داده شامل پرسش نامه های اطلاعات فردی و کیفیت زندگی ویژه بیماران پیوند کلیه (KTQ-25) بود. پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ 93/0 تعیین و پرسش نامه ها توسط بیماران تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و روش های آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین کیفیت زندگی 27/1 ± 9/4 به دست آمد و بیشترین نمره کیفیت زندگی مربوط به بعد ظاهر و کمترین نمره مربوط به بعد ترس بود. بین میزان کیفیت زندگی بر حسب جنس (001/0>p)، نوع بیماری زمینه ای (02/0= p)، نوع شغل (002/0= p) و میزان رضایت مندی از وضعیت اقتصادی (02/0= p) تفاوت معنی داری مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    بیماران پیوند کلیه شهر تهران از نظر کیفیت زندگی در وضعیت متوسط قرار دارند.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، پیوند کلیه، پرسش نامه پیوند کلیه
  • احمد عامریون، محمد مسگرپور امیری، حسین امینی انابد صفحه 129
    اهداف
    دسترسی برابر به خدمات سلامت از حقوق اساسی همه انسان هاست. تخت های پیوند کلیه یکی از مهم ترین و با ارزش ترین منابع سیستم بهداشت و درمان هستند که عدم تقسیم برابر و عادلانه آن در بین استان های کشور ممکن است علاوه بر جابه جایی بیماران بدحال منجر به عوارض جبران ناپذیر شود. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان دسترسی به خدمات پیوند کلیه در استان های مختلف ایران انجام شد.
    روش ها
    در این مطالعه کاربردی از نوع توصیفی- تحلیلی، تعداد کل تخت های پیوند کلیه در سال 1385 برای هر یک از استان های کشور در تناسب با جمعیت هر استان با ضریب جینی و منحنی لورنز به کمک نرم افزار Excel 2007 مورد تجزیه و تحلیل واقع شد.
    یافته ها
    تعداد کل تخت های پیوند کلیه در کشور 295 بود که از این تعداد، 163 تخت (55%) در استان تهران قرار داشت. تقریبا نیمی از جمعیت کشور فقط 20% تخت های پیوند کلیه و نیمه دیگر 80% آن را در اختیار داشتند. ضریب جینی نیز این نابرابری را به اندازه 4/0 نمایش داد.
    نتیجه گیری
    دسترسی برابر به خدمات در بخش پیوند کلیه در ایران به دلیل عدم توزیع برابر این تخت ها وجود ندارد.
    کلیدواژگان: برابری، دسترسی، خدمات پیوند کلیه، ایران
|
  • Moradi E., Mokhtari Nouri J., Khademolhosseini S. M., Ebadi A., Salari M. M Page 93
    Aims
    Preparation of nurses plays an important role in nuclear events and reduces the nuclear consequences. Training is an important part of preparation process which is provided in various ways. This research was done to examine the efficacy of nuclear nursing care training by multimedia software on cognitive learning levels.
    Methods
    In this quasi-experimental study, 30 nurses of Shahid Sadoughi hospital in Isfahan were selected by purposive sampling in year 2009.A Multiple choice researcher-designed questionnaire with 30 questions about three levels of cognitive learning including knowledge, comprehension and application was prepared and the test was done in three stages before, immediately after and 4 weeks after nuclear nursing care training by multimedia software. Scores were compared by repeated measure ANOVA test using SPSS17.
    Results
    Knowledge scores’ mean in three stages, before, immediately after training and after four weeks were 4.5 ± 1.5, 7.43 ± 1.7, 7.6 ± 1.7, respectively and comprehensive scores’ mean were 3.93 ± 2.05, 8.73 ± 2.03, 7.93 ± 2.3, respectively and application scores’ mean were 2.72 ± 1.53, 7.4 ± 1.5, 6.4 ± 2.1, respectively. The average total scores were 10.73 ± 4.02, 23.5 ± 4.25, 21.8 ± 4.96, respectively and showed a significant difference for all stages and at all levels of learning (p<0.001).
    Conclusion
    Results prove that multimedia software is effective; therefore, nuclear nursing care training by multimedia software can be a good alternative to other methods.
  • Ghazanfari Z., Arab M., Forouzi M., Pouraboli B Page 99
    Amis: Tallasemic population is mainly young; therefore, family plays a very important role in providing care for them. Considering the chronic nature of thalassemia, it is necessary for patients and their families to have addequate information on the disease proccess and related therapeutic measurements. This study was performed to determine the knowledge level and educationl needs of thalassemic patients’ parents.
    Methods
    This descriptive study was performed on 300 thalassemic patients’ parents who reffered to Kerman special diseases center in year 1384. Data was collected based on a researcher-made questionnaire by interviewing with parents and was analyzed by SPSS 15 using frequency table, ANOVA, student T tests and Spearman correlation coefficient.
    Results
    The mean age of fathers was 42. 02 ± 9 years and for mothers it was 35. 9 ± 8. 4 years. The mean score range of 20 items in need questionnaire was between 2. 79 and 2. 96 (from the maximum score of 4). Parents’ knowledge was under 50% considering all items and they gained 37% of the total score. There was a positie correlation between parents’ level of education and knowledge as well as their educational needs. Mothers’ educational needs were more than that of fathers.
    Conclusion
    Thalassemic patients’ parents don’t have adequate information on the disease and need a high level of education.
  • Abdollahi A. A., Yazdi Kh., Hosseini S. A., Khoddam H Page 105
    Aims
    Having comprehensive knowledge and skill of Cardio Polmunary Resuscitation (CPR) is necssary for all medical staff nowadays. Use of simulation training is a good method for improving students’ clinical skills in resuscitation. This method develops participants’ skills and helps them learn about new equipment and procedures. This study was designed to examine the effect of station training on students’ skills in CPR.
    Methods
    In t his interventional study data was gathered in two phases, before and after intervention. Units of study were 37 senior students of nursing and midwifery in faculty of Booyeh. Data was gathered in standard checklists by observing students’ performance in basic and advanced CPR in stations of Objective Station Clinical Evaluation (OSCE) before and after station training. Data was analyzed by SPSS 11.5 software using descriptive statistic indices and Wilcoxon non-parametric test.
    Results
    Students’ performance in basic and advanced CPR demonstrates a significant difference before and after station training, considering their average information.
    Conclusion
    Station training will enhance nursing and midwifery students’ knowledge of basic and advanced CPR, if taught correctly and practically.
  • Abbasi Dolatabadi Z., Farahani B., Fesharaki M., Najafizadeh K Page 109
    Aims
    Nowadays nurses are involved in cases of brain death and organ donation and they play a critical role confronting such cases. Data provided by nurses can increase organ donation rate if they have enough information on the subject. This study was designed to determine the effect of training about brain death and organ donation on nursing students’ attitude and knowledge.
    Methods
    This quasi-experimental before-after study was performed on nursing students of selected universities of medical sciences in Tehran. Sample size was 147 (72 cases and 75 controls) who were selected with purposive sampling. Data was collected by a researcher-designed questionnaire including demography, attitude and knowledge questions. Its validity was determined by content validity method and its reliability by test/retest and Cronbach’s alpha. Data was analyzed by SPSS 15 using paired and independent T and Chi-square tests.
    Results
    The attitude (p=0.18) and knowledge (p=0.71) of nursing students in two groups did not differ significantly before training. Education group students had a significant improvement in attitude (p=0.02) and knowledge (p=0.001) after training compared to the control group.
    Conclusion
    Considering the effect of training on nursing students’ attitude towards brain death and organ donation, it seems necessary to make changes in nursing curriculum in Iran.
  • Allaf Javadi M., Parandeh A., Ebadi A., Haji Amini Z Page 113
    Aims
    Different occupational environments affect the quality of life and occupational stress has serious effects on health and life quality. Paying attention to nurses’ health and quality of life and keeping them healthy is of great importance, first of all as a human being and then as people who are responsible for health of other society members. This study was performed to compare the quality of life in nurses of special care units and internal-surgical wards.
    Methods
    This descriptive-cross sectional study was performed on 250 nurses working in special care units and internal-surgical wards in two of Tehran’s educational hospitals in 2008. Study units were selected by systematic random sampling. Data collection tools were demographic data questionnaire and SF-36 quality of life questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistical indices and inferential non-parametric statistical tests including Chi square, Mann-Whitney, Kruskal Wallis and Spearman test by SPSS 15 software.
    Results
    Mean scores of physical and mental health and total quality of life scores, showed significant difference between nurses of special care units and internal-surgical wards (p<0.05). There was a significant correlation between type of ward, economic, social and occupational satisfaction and quality of life (p<0.05).
    Conclusion
    Regarding some inevitable stressful factors in nursing occupation and the necessity of preventing physical, mental and behavioral consequences of stress on nurses, measures should be taken in order to develop their occupational environment and quality of life. Also, teaching oppositional methods to nurses is suggested.
  • Hossein Rezaei H., Ranjbar H., Abbaszadeh A Page 119
    Aims
    Rhythm dysfunction is one of the important cardiovascular problems and pacemakers have been used increasingly during past decade. Complications and pacemakers’ dysfunction can be prevented by providing necessary information and nursing care to patients. This study was designed to examine nurses’ performance in giving care to patients with temporary and permanent pacemakers.
    Methods
    This cross-sectional descriptive study was performed on nurses of Kerman University affiliated hospitals in 2007. Data was collected by a researcher-made questionnaire with 36 questions on nursing care (15 items on hospital care and 21 items on discharge time nursing care) after determining its Validity and reliability. Data was analyzed using descriptive statistics indices and Chi square, Pearson and mean comparison tests by SPSS 15.
    Results
    The mean score of postoperative care was 23.30±6.27. The discharge time mean score was 44.66±14.30. Pearson test demonstrated significant relationship between postoperative and discharge time caring scores (r=0.577; p=0.0001). There was no relationship between postoperative and discharge time care scores with cardiac re-education courses.
    Conclusion
    Considering nurses’ lack of information on patient education and the critical situation of these patients, establishing nursing re-education courses and adding courses with functional content to nursing curriculum are suggested.
  • Ayebi A., Raiesifar A., Ebadi A., Eynollahi B., Rafiyan Z., Keyvanloo F Page 125
    Aims
    Quality of Life (QOL) is a strong predictor of mortality for end stage renal disease patients. This has resulted in QOL becoming the most important measure by which to present the outcome of these patients. The aim of this study was to measure QOL in renal transplant patients in Tehran.
    Methods
    This is a descriptive-analytic study which was performed on 220 renal transplant patients referred to transplantation and nephrology clinic of two Tehran city selected hospitals in year 2009. A demographic and a Kidney Transplant Questionnaire (KTQ-25) were used in order to collect data. The reliability of KTQ-25 was determined 0.93 by Cronbach Alpha method and the questionnaire was filled by patients. Data were analyzed by SPSS 16 and descriptive and analytic statistics.
    Results
    The mean of QOL in this study was 4.9±1.27, the maximum score was obtained in appearance dimension and the minimum score was obtained in fear dimension. Relation between QOL score and gender (p<0.001), cause of End Stage Renal Disease (p=0.02), occupation (p=0.002) and economic satisfaction (p=0.02) was significant.
    Conclusion
    Tehran city kidney transplant patients’ QOL level is moderate.
  • Amerioon A., Mesgarpour Amiri M., Amini Anabad Page 129
    Aims
    Having equal access to healthcare services is one of the basic rights of all people. Kidney transplant beds are one of the most important and valuable resources of healthcare system which their unequal allocation can cause irrecoverable complications in addition to emergency patients’ transportation. Present study was designed to evaluate the access to kidney transplantation services in different provinces of Iran.
    Methods
    In this applied descriptive-analytical study, number of kidney transplant beds for each province in portion with province population in year 2006 was analyzed using Gini coefficient and Lorenz curve with Excel 2007 software.
    Results
    The total number of kidney transplant beds in Iran was 295, which 163 (55%) of them were located in Tehran. Approximately, half of population, only has access to 20% of kidney transplant beds and the other half has access to 80%. Gini coefficient was 0.4 which demonstrated the non-equality.
    Conclusion
    There isn’t equal accessibility to kidney transplant services in Iran due to unequal distribution of kidney transplant beds.