فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:14 Issue: 3, 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/07/05
  • تعداد عناوین: 15
|
  • حسین فرزام، خسرو فرهادی، علیرضا طلوعی، منصور رضایی صفحه 185
    زمینه
    یک روش مرسوم سم زدایی، جایگزینی مخدر طولانی اثر به جای مخدر کوتاه اثر و سپس کاهش تدریجی آن است. روش جدیدتر، سم زدایی فوق سریع (UROD= ultra-rapid opioid detoxification) به کمک آنتاگونیست های مخدر تحت بیهوشی عمومی است. درباره نتایج این دو روش، نظرات مختلفی ابراز گردیده است. برای یافتن روش مؤثرتر، در مطالعه حاضر میزان موفقیت ترک در دو گروه در پیگیری یکساله مقایسه شده است.
    روش ها
    نمونه ها شامل 211 نفر بود که طی سال های 1384 و 1385 برای ترک اعتیاد به صورت خود معرف به مرکز روانپزشکی فارابی کرمانشاه مراجعه کرده بودند. بیماران پس ازغربال روانپزشکی و تایید اعتیاد، تحت سم زدایی قرار می گرفتند. تعداد 110 نفر با روش UROD و 101 نفر به روش متادون، سم زدایی شدند. داده ها از پرونده های موجود و نیز طی تماس با بیمار یا بستگان اخذ گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های مجذور کای و تی مستقل انجام شد.
    یافته ها
    در پیگیری یک ساله، عود اعتیاد در گروه UROD، 7/35 درصد و در گروه دیگر 4/56 درصد بود (002/0P=). میانگین سنی بیماران عود یافته گروه UROD (2/5±95/27 سال) نسبت به جمعیت موفق در همان گروه (1/7±4/31 سال) جوان تر بودند (008/0P=).
    نتیجه گیری
    شانس موفقیت سم زدایی و ترک موفق اعتیاد در روش UROD بیشتر است و بیماران جوان تر، احتمال عود بیشتری دارند. پیشنهاد می شود که این دو روش در یک مطالعه آینده نگر با همسان سازی دو گروه از نظر سنی و درنظرداشتن مدت مصرف مخدر مورد مقایسه قرار گیرند.
    کلیدواژگان: سم زدایی فوق سریع، جایگزینی متادون، عود، خودمعرف
  • حسن اصیلیان، رضا غلام نیا، عباس رضایی، احمد جنیدی جعفری، علی خوانین، المیرا دارابی صفحه 190
    زمینه
    به دلیل نگرانی های ناشی از اثرات ناخوشایند PCB بر محیط زیست، تولید، استفاده و واردات آن در برخی کشورها ممنوع شده است. این ترکیبات بسته به راه ورود، سن، جنس، غلظت و سطح مواجهه، اثرات سوء بهداشتی به جا می گذارند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی نقش حلال و پراکسید هیدروژن در تجزیه روغن های آسکارل با استفاده از فرایند فوتولیز به منظور کاهش مواجهه کارگران است.
    روش ها
    راکتور فوتوشیمیایی بشر 500 میلی لیتری با لامپ کم فشار اشعه UV-C با طول موج 254 نانومتر بود. لامپ در داخل بشر به شکل غوطه ور قرار گرفت. pH نمونه ها و دما به طور مداوم پایش شد. آزمایش ها به صورت سه بار تکرار گردید. روغن های آسکارل با استفاده از دستگاه GC/ECD مورد تجزیه قرار گرفت. از نرم افزار SPSS 13.0 برای تجزیه و تحلیل آماری استفاده گردید.
    یافته ها
    میانگین حذف برحسب عدم استفاده و بکارگیری از H2O2 به میزان 10 و20 درصد از حجم کل محلول به ترتیب 41، 75 و 94 درصد بود. میانگین حذف برحسب نسبت حلال مورد استفاده به روغن آسکارل، به میزان 1:1، 1:2 و 1:3 به ترتیب 61، 75 و94 درصد بود.
    نتیجه گیری
    با افزایش مقدار ایزواکتان، میزان حلالیت و اهدای الکترون افزایش یافت، لذا موجب افزایش بیشتر کلرزدایی مولکول PCB گردید. میزان تجزیه PCB با افزایش غلظت H2O2 افزایش یافت. فوتولیز در حضور حلال و اکسیدکننده قوی روی ترکیبات PCB منجر به کاهش میزان PCB در روغن می شود.
    کلیدواژگان: روغن آسکارل، ترکیبات PCB، فوتولیز، حلال، تجزیه
  • نبی الله منصوری، حسن اصیلیان، آزاده مفرشی، محمدرضا مسعودی نژاد صفحه 197
    زمینه
    دی اکسید ازت NO2 گازی سمی است که تهدیدی برای سلامتی انسان و محیط زیست به حساب می آید و حذف آن از محیط کار و زندگی ضروری است.
    روش ها
    در این تحقیق زئولیت طبیعی و ایرانی کلینوپتیلولیت برای حذف گاز NO2 مورد آزمایش قرار گرفت. این زئولیت بعد از خرد کردن به دو اندازه 1 و 2 میلی متر در دماهای oC420-380 به مدت 20 دقیقه فعال سازی گردید. گاز NO2 از واکنش مس با اسید نیتریک، حاصل و برای تهیه غلظت های مختلف با مقدار کافی هوا مخلوط گردید. برای انجام این بررسی یک ست آزمایشگاهی تهیه شد که در آن گاز NO2 با غلظت های 20، 30 و ppm45 از میان بستر جاذب زئولیت عبور داده و پارامترهای مختلف مؤثر بر جذب NO2 شامل غلظت، ارتفاع، قطر بستر، دانه بندی و دمای فعال سازی زئولیت بررسی گردید.
    یافته ها
    توان جذبی این زئولیت برای گاز NO2 در شرایط مختلف از حداقل 35/0 درصد وزنی برای دانه بندی mm2 و غلظت ppm20 گاز تا 5/1 درصد وزنی برای زئولیت با دانه بندی mm1 و غلظت ppm45 متغیراست. دمای فعال سازیoC 420 به مدت 20 دقیقه، بهترین نتیجه را برای حذف گاز NO2 نشان داد. توان جذبی زئولیت در دانه بندی mm1 بیشتر از mm2 بود.
    نتیجه گیری
    کاهش پارامترهایی مانند قطر و ارتفاع بستر، توان جذبی زئولیت را کاهش، ولی افزایش غلظت گاز عبوری آنرا افزایش داد. با شرایط فعلی، استفاده از این زئولیت در ماسک های تنفسی توصیه نمی شود.
    کلیدواژگان: دی اکسید نیتروژن، زئولیت کلینوپتیلولیت، جذب سطحی، دانه بندی، ظرفیت جذب
  • نسرین جلیلیان، نیره تمیزی، منصور رضایی صفحه 206
    زمینه
    وضعیت نامناسب سرویکس یکی از علل نارسایی القای زایمان می باشد. روش های گوناگونی برای القای زایمان وجود دارد که بسته به طول مدت اثربخشی متفاوت است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر درمانی میزوپروستول واژینال و اکسی توسین داخل وریدی در القای زایمان بیماران بستری در بیمارستان امام رضا کرمانشاه انجام شد.
    روش ها
    در این کارآزمایی بالینی تصادفی، 110 خانم حامله با امتیاز بیشاپ کم تر از 6 بررسی شدند.50 نفر، هر 4 ساعت 25 میکروگرم میزوپروستول واژینال دریافت کردند که تا زایمان فعال یا تا دوز 100 میکروگرم ادامه یافت. در 60 نفر اکسی توسین داخل وریدی با دوز 66/2 میلی واحد در دقیقه شروع شد که تا ماکزیمم دوز 5/42 میلی واحد در دقیقه و یا تا شروع فاز فعال زایمان ادامه یافت. فاصله زمانی القا تا زایمان، عوارض مادری و نوزادی ثبت شدند. آنالیز آماری با آزمون های من ویتنی، مجذور کای و تی انجام شد.
    یافته ها
    بعد از همسان سازی سن مادر، امتیاز بیشاپ، سن حاملگی، گراویدیتی و پاریتی حجم نمونه به تعداد 48 نفر در گروه میزوپروستول و 54 نفر در اکسی توسین کاهش یافت. میانگین فاصله زمانی القا تا زایمان 66/3±16/10 ساعت در گروه میزوپروستول و 65/3±86/8 ساعت در اکسی توسین بود (121/0P=). میزان سزارین درگروه میزوپروستول 8/18درصد و در اکسی توسین 9/25 درصد بود (387/0P=). میزان بروز عوارض مادری و نوزادی در دو گروه اختلاف معناداری نداشت.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد میزوپروستول واژینال نیز می تواند همانند اکسی توسین برای القای زایمان انتخاب شود.
    کلیدواژگان: میزوپروستول واژینال، اکسی توسین داخل وریدی، القای زایمان، عوارض مادری و نوزادی
  • هادی نقدی، نسترن ادیب راد، رحمت الله نورانی پور صفحه 211
    زمینه
    پرخاشگری به عنوان نوعی هیجان خشم، یکی از مهم ترین مشکلات نوجوانان در برقراری رابطه با دیگران است. تحیقیقات نشان داده که به کمک هوش هیجانی می توان هیجان ها را مدیریت نمود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری نوجوانان 17-14 ساله دبیرستانی شهر دیواندره انجام شد.
    روش ها
    مطالعه حاضر به روش آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. برای این منظور 120 نفر از میان 420 نفر دانش آموز سال اول این مدارس به صورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه پرخاشگری باس و پری که برای جمع آوری اطلاعات در نظر گرفته شده بود، پاسخ گفتند. سپس30 نفر از دانش آموزان که نمرات بالایی در آزمون پرخاشگری کسب کردند انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش به صورت تصادفی جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش، طی 8 جلسه مورد آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند اما گروه کنترل، آموزشی در این رابطه دریافت ننمودند. پس از آن هر دو گروه دوباره به آزمون پرخاشگری پاسخ گفتند. در پایان نیز برای توصیف و تحلیل داده ها از میانگین و انحراف استاندارد و آزمون کوواریانس استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی می تواند بر کاهش پرخاشگری تاثیر داشته باشد. آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی و خشم تاثیر داشت، اما خصومت را در دانش آموزان کاهش نداد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد ارایه دروسی با محتوای آموزش هوش هیجانی در مدارس می تواند تا حد زیادی بر کاهش پرخاشگری کلامی و بدنی و رفتارهای خشن در نوجوانان پسر تاثیر داشته باشد.
    کلیدواژگان: پرخاشگری، هوش هیجانی، خشم، نوجوانان
  • مهناز عزیزی، سقراط فقیه زاده، مریم نعمت الله زاده، می نور لمیعیان صفحه 219
    زمینه
    تجربه زایمانی تروماتیک می تواند مادر را در خطر ایجاد اختلالات پس از زایمان، از جمله اضطراب قرار دهد. هدف پ‍‍ژوهش حاضر تعیین تاثیر مشاوره برنامه ای بر میزان اضطراب پس از زایمان تروماتیک در زنان نخست زا است.
    روش ها
    در یک کارآزمایی بالینی تصادفی،180 مادری که برحسب معیار DSM-IV، زایمان تروماتیک را تجربه کردند، به روش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 90 نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله توسط ماما، مشاوره تحت برنامه دریافت نمود اما گروه کنترل تنها تحت مراقبت های معمول بود. هر دو گروه 6- 4 هفته و سه ماه بعد، مورد پیگیری قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSو آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید.
    یافته ها
    واحدهای پژوهش در هر دو گروه از نظر متغیرهای جمعیت شناختی، عوارض بارداری و سطح حمایت اجتماعی همگن بودند. به لحاظ میانگین نمره اضطراب، افسردگی و استرس قبل از مداخله، تفاوت آماری معناداری با هم نداشتند (05/0P>). پس از مداخله و در پیگیری دونوبته، بین میانگین نمرات اضطراب 6-4 هفته پس از زایمان (001/0>P) و 3 ماه پس از زایمان (001/0>P) دو گروه مورد بررسی، تفاوت آماری معناداری مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    اجرای مشاوره برنامه ای توسط ماما می تواند اثرات قابل توجهی بر کاهش میزان اضطراب زنان پس از زایمان تروماتیک داشته باشد.
    کلیدواژگان: زایمان تروماتیک، اضطراب، مشاوره مامایی
  • سعید پهلوان زاده، محسن یزدانی، علی نویدیان صفحه 228
    زمینه
    مداخله های خانوادگی کوتاه مدت ممکن است بر مراقبین خانوادگی بیماران روانی تاثیر مثبتی داشته باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش خانواده بر میزان افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین خانوادگی بیماران روانی بستری در بیمارستان نور شهر اصفهان است.
    روش ها
    مطالعه حاضر نوعی کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور است که تاثیر یک برنامه آموزش روانی چهارهفته ای را برای یک دوره زمانی سه ماهه بر روی 100 نفر از مراقبین خانوادگی بیماران روانی بستری در بیمارستان نور شهر اصفهان بررسی نمود. افسردگی، اضطراب و استرس مراقبین با استفاده از پرسشنامه DASS (فرم 42 سؤالی) تعیین شد.
    یافته ها
    میانگین نمره افسردگی، اضطراب و استرس در گروه آزمون به طور معناداری نسبت به گروه کنترل، در مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیا و اختلال خلقی کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    برنامه آموزش خانواده به منظور کاهش افسردگی، اضطراب و استرس در مراقبین خانوادگی بیماران روانی مؤثر بوده و این امر می تواند کیفیت زندگی بیماران و مراقبین را به طور بالقوه ای بهبود و ارتقاء بخشد.
    کلیدواژگان: مراقب خانوادگی، افسردگی، اضطراب، استرس، آموزش روانی خانواده
  • حمیدرضا مکرمی، حسین کاکویی، علیرضا دهدشتی، یونس جهانی، حسین ابراهیمی صفحه 237
    زمینه
    مختل شدن خواب، مهم ترین مشکلات نوبت کاران است که می تواند عواقب جسمانی و روانی زیادی برای سلامت آن ها در پی داشته باشد. این پژوهش با هدف بررسی کیفیت خواب و ارتباط آن با سلامت عمومی کارکنان نوبت کار در سالن پرس شرکت خودروسازی سایپا انجام شده است.
    روش ها
    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، کارکنان شاغل در سالن پرس شرکت خودروسازی سایپا که در مجموع 196 نفر بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سلامت عمومی (GHQ-28) و کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI) به صورت مصاحبه در محل کار گردآوری شدند و با آزمون فیشر و مجذور کای، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    براساس نتایج این پژوهش، 7/36 درصد کارکنان، وضعیت سلامت عمومی نامطلوب و 50 درصد، کیفیت خواب نامناسب داشتند. آزمون آماری نشان داد بین کیفیت خواب و سلامت عمومی ارتباط معنا دار وجود دارد (001/0>p). با توجه به نوع سیستم نوبت کاری، 50 درصد کارکنان روزکار دائم و 4/31 درصد کارکنان شیفتی، دارای وضعیت سلامت عمومی نامطلوب بودند. همچنین 1/57 درصد کارکنان روزکار دائم و 1/47 درصد کارکنان شیفتی، کیفیت خواب نامناسب داشتند. آزمون آماری، ارتباط معنادار را بین متغیر نوبت کاری با سلامت عمومی (33/0p=) و کیفیت خواب (75/0p=) نشان نداد.
    نتیجه گیری
    از یافته های این تحقیق چنین نتیجه گیری می شود که بهتر است هرگونه برنامه های مداخله ای در جهت پیشگیری یا کاهش مشکلات سلامت عمومی و کیفیت خواب کارکنان، بر کاهش شرایط استرس زایی فیزیکی کار و آموزش اصول بهداشت خواب متمرکز شود.
    کلیدواژگان: نوبت کاری، سلامت عمومی، کیفیت خواب، صنعت خودروسازی
  • مهرعلی رحیمی، ژاله دیناری، فرید نجفی صفحه 244
    زمینه
    فراوانی دیابت بارداری در نقاط مختلف دنیا بین 14-1 درصد گزارش شده است. با توجه به تفاوت بسیار زیاد در میزان شیوع دیابت بارداری و عوامل خطرساز آن و نبود اطلاعاتی در این خصوص در شهر کرمانشاه، بررسی حاضر با هدف تعین شیوع دیابت حاملگی و عوامل خطرساز آن در شهر کرمانشاه انجام شد.
    روش ها
    در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی -تحلیلی، جامعه مورد مطالعه 1720 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر کرمانشاه بودند. اطلاعات جمعیت شناختی، حاملگی های قبلی، سوابق خانوادگی و نتایج GCT و در صورت انجام، OGTT جمع آوری گردید. داده ها با روش های آماری تک متغیره و چندمتغیره (رگرسیون لجستیک) مورد آنالیز آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    شیوع دیابت حاملگی در مطالعه حاضر 43/3 درصد بود. مادران دیابتی، مسن تر و چاق تر از مادران غیردیابتی بودند و بیش از مادران غیردیابتی، سابقه قبلی ابتلا به دیابت بارداری، سابقه خانوادگی دیابت، سابقه سقط، سابقه PCO، سابقه ماکروزومی و سابقه مرده زایی داشتند. در آنالیز چندمتغیره سن، چاقی، سابقه خانوادگی دیابت، حاملگی شکم اول، سابقه دیابت بارداری و سابقه سقط عواملی بودند که به طور معناداری شانس ابتلا به دیابت بارداری را افزایش دادند.
    نتیجه گیری
    میزان شیوع دیابت بارداری در شهر کرمانشاه قابل مقایسه با سایر مطالعات انجام شده در کشور می باشد. کنترل عوامل خطرساز در این خصوص می تواند باعث کاهش میزان بروز دیابت در دوران بارداری گردد.
    کلیدواژگان: شیوع دیابت، دیابت بارداری، زنان باردار، عوامل مرتبط
  • سیروس نعیمی، کامبیز باقری، نصرالله عرفانی صفحه 251
    زمینه
    سرطان تخمدان یکی از سرطان های نسبتا شایع در زنان بعد از یائسگی می باشد. در حال حاضر بحث زیادی راجع به درمان ایمنی سرطان تخمدان پیش آمده است و از اینترفرون ها و اینترلوکین 2 به این منظور استفاده شده است. مولکول CTLA-4 مولکولی است که بر سطح لنفوسیت های T بیان می شود و نقش مهمی در هموستاز و تنظیم پاسخ ایمنی ایفا می نماید. ژن مولکولCTLA-4 در موقعیت های +49 A/G و -318 C/T دارای پلی مورفیسم بوده که در بیان مولکول مذکور تاثیرگذار می باشند.
    روش ها
    در این تحقیق برای بررسی پلی مورفیسم های موقعیت های+49 A/G و -318 C/T، ژن مولکول 4 مرتبط با سمیت سلولی لنوفسیت T (CTLA-4) از خون محیطی 73 بیمار مبتلا به سرطان تخمدان و 115 فرد سالم به عنوان گروه کنترل برای استخراجDNA استفاده گردید و پلی مورفیسم های ژن مذکور با روش PCR مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد فراوانی آلل ها و ژنوتیپ های حاصل از پلی مورفیسم های +49A/G و -318C/Tژن ctla-4 تفاوت معناداری را در افراد مبتلا به سرطان تخمدان و گروه کنترل نشان نمی دهد.
    نتیجه گیری
    براساس این تحقیق به نظر می رسد که پلی مورفیسم ژن ctla-4 در ایجاد بیماری نقشی نداشته و در تحقیقات آینده نقش سایر پلی مورفیسم های این ژن را بایستی مورد مطالعه قرار داد.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم، سرطان تخمدان، ژن وابسته به تومور، CTLA، 4
  • امید امان الهی، فرید نجفی، محمدباقر حیدری صفحه 258
    زمینه
    کیست کلدوک یک بیماری مادرزادی مجاری صفراوی است که در ممالک غربی نادر و در آسیا شایع تر است. اکثر موارد گزارش شده تاکنون به صورت موردی بوده است. این بررسی بر روی بیماران بستری شده در یک دوره 18 ساله، باهدف بررسی روش های درمانی به کار رفته و تکمیل و اصلاح روش های جراحی برای کاهش عوارض بیماری انجام شده است.
    روش ها
    مطالعه به صورت گذشته نگر در دو بیمارستان آموزشی درمانی طالقانی و مفید تهران با بررسی پرونده 23 بیمار مبتلا به کیست کلدوک انجام شده و نتایج (توزیع سنی و جنسی، روش های تشخیص و درمان) با استفاده از شاخص های آمار توصیفی ارایه گردیده است.
    یافته ها
    از مجموع بیماران مورد بررسی، 70 درصد مؤنث و شایع ترین تیپ بیماری (74%)، تیپ I (ساکولار و فوزیفورم) بوده است، اکثر بیماران بین 5-1 سال سن داشتند (70%)، بیشترین روش تشخیصی، سونوگرافی (100% موارد) و شایع ترین تظاهر بالینی ایکتر (70%) بوده است. روش درمانی جراحی در 70 درصد موارد، روش کلاسیک و استاندارد بوده و در 30 درصد موارد از روش های جراحی پالیاتیو (درناژ داخلی کیست) استفاده گردید.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر از حیث زمانی و تعداد موارد، بزرگترین مطالعه در ایران می باشد. یافته های به دست آمده در این بررسی از نظر فراوانی سنی و جنسی، تیپ آناتومیک ضایعه و روش های تشخیصی و درمانی به کار رفته، شبیه سایر مطالعات مشابه در کشورهای دیگر بوده ولی لزوم ترغیب بیشتر همکاران جراح را به کاربرد روش های جراحی استاندارد، برای کاهش بروز عوارض دیررس مشخص می سازد.
    کلیدواژگان: کیست کلدوک، تیپ آناتومیک، جراحی پالیاتیو، جراحی استاندارد
  • داریوش افشاری، نسرین مرادیان صفحه 263
    زمینه
    سیلدنافیل، مهارکننده اختصاصی فسفودی استرازتیپ 5 (PDE5) است که به طور رایج در زمان اختلال نعوظ استفاده می شود. این دارو توسط انجمن غذایی و دارویی آمریکا (FDA) برای درمان افزایش فشار خون ریوی نیز تایید شده است. گرچه شواهدی دال بر افزایش انعقادپذیری مرتبط با مصرف مهارکننده ی فسفودی استرازتیپ 5 وجود ندارد، اما چندین مطالعه اظهار کرده اند که این داروها در بعضی موارد نادر، می توانند باعث حوادث آمبولیک یا ترمبوتیک شریانی و وریدی شوند.
    گزارش مورد: بیمار آقایی 37 ساله بود که دچار سردرد شدید و تشنج تونیک کلوتیک جنرالیزه شده بود. در معاینه نورولوژیک به غیر ازکاهش سطح هوشیاری، یافته مثبت دیگری نداشت. بیمار بدون نظارت پزشک، روزانه mg 100 سیلدنافیل را از یک ماه قبل به طور مداوم برای اختلال نعوظ مصرف می کرد. در سی تی اسکن انجام شده، خونریزی کوچکی در لوب فرونتال چپ مشهود بود. با شک به ترمبوز سینوس های وریدی مغز Lumbar puncture انجام شد. فشار مایع مغزی نخاعی بالا، مطرح کننده احتمال ترمبوز سینوس های وریدی مغز بود. MRI مغز نیز وجود ترمبوز را در سینوس ساژیتال فوقانی اثبات کرد.
    نتیجه گیری
    ترمبوز سینوس های وریدی مغزی باید به عنوان یک عارضه بالقوه مصرف سیلدنافیل مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سیلدنافیل، ترومبوز سینوس های وریدی مغز، اختلال نعوظ
  • یزدان حمزوی، بیژن نعمان پور، علی گرگین کرجی صفحه 267
    مطالعه حاضر با هدف مشخص کردن گونه لیشمانیای عامل بیماری سالک با روشRAPD- PCR در بیماران مورد بررسی انجام شد. هفت ایزوله لیشمانیا از بیمارانی که هیچ گونه سابقه مسافرت به مناطق خارج از استان نداشته اند، جداسازی و در محیط NNN کشت شد. پس از تکثیر انبوه لپتومونادها در محیط RPMI 1640، DNA آن ها جدا شده و با روش RAPD- PCR تعیین گونه شدند. مطالعه باندهای به دست آمده نشان داد که گونه عامل بیماری در این افراد Leishmania major می باشد. به نظر می رسد که لیشمانیا ماژور عامل اصلی لیشمانیوز جلدی در استان کرمانشاه باشد.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، RAPD، PCR، کرمانشاه، ایران
  • عاطفه توحیدی، سید ارشاد ندایی، صادق مرادیان، محسن چراغی، علی پورمتعبد صفحه 271
|
  • Page 185
    Background
    The common detoxification method is replacement of long effect opiate by short effect opiate and then reducing its amount gradually. More modern method is ultra rapid opiate detoxification (UROD) by opiate antagonists, which is performed by general anesthesia. The advantages of two methods have not been confirmed. This study aimed to compare effectiveness and withdrawal rate in both methods following up to a year.
    Methods
    211 self-introduced patients who referred to Farabi hospital for withdrawal were enrolled in this cross sectional study during 2005-06. The patients underwent detoxification after psychiatry screening and addiction confirmation. They divided into two detoxified method groups (110 patients in UROD and 101 Methadone). Recurrent and suspected cases were confirmed or rejected by urinary test and more specific test respectively. Data was collected from available patients profiles and contacting with patients or their relatives and was analyzed using Chi-square & independent sample T-test.
    Results
    The results showed that addiction recurrent in UROD and Methadone groups was 35.7% and 56.4% respectively (P=0.002). The average age of recurrent subjects in UROD group was younger than successful population at that same group (27.95±5.2 vs. 31.4±7.1 years old, p=0.008).
    Conclusion
    This study suggested that chance of detoxification and successful withdrawal by UROD method is higher than Methadone method and younger patients are more likely to get the recurrence. It is recommended to compare these two methods in a prospective study by unifying both groups based on age and considering opiate use duration.
  • Page 190
    Background
    Polychlorinated biphenyls (PCBs) are toxic bio-accumulate components and may increase risk of adverse effects on human health and the environment. For different social, technical and economic reasons, significant quantities of PCBs contaminated transformer oil are still in use or storied. The study aimed to determine the effect of hydrogen peroxide and solvent on photolysis of PCBs to reduce occupational exposure.
    Methods
    The photochemical annular geometry (500 ml volume) reactor was designed with a cylindrical low-pressure mercury lamp (UV-C Cathodeon TUV 6WE) with emission at 254 nm. The radiant power emitted by the lamp was 6w. The whole lamp was immersed in a reactor thermostat controlling of temperature at 32 ± 2 oC. The PCBs was determined using GC/ECD and data was analyzed by SPSS.
    Results
    Degradation of total PCBs in terms of %10 and %20 of volume of H2O2 were 41%, 75% and 94%, respectively. The degradation of total PCBs in terms of ratio to solvent with oil transformer in 1:1, 2:1 and 3:1 was 61%, 75% and 94%, respectively.
    Conclusion
    Our study show that UV-C photolysis of H2O2 leads to a degradation efficiency of PCBs only in the presence of isooctane, therefore indicating that the intermediates formation after ethanol oxidation are able to initiate PCBs degradation.
  • Page 197
    Background
    NO2 is a poisonous gas that potential to cause major threat to human being health and the environment, as a result, removing this gas from environment seems to be essential.
    Methods
    The study aimed to remove this gas from environment using Iranian natural zeolite, clinoptilolite. After crushing and preparing two sizes of 1 and 2 mm zeolite they were activated in 380 to 420 ºC for 20 minutes. NO2 was produced by reaction of copper (Cu) and nitric acid (HNO3) and diluted with enough air to achieve desired concentration. A laboratory reactor set with different concentration of NO2 (20, 30, and, 45 ppm), flows through the zeolite absorbent bed was prepared. Different parameters affected No2 absorption, such as concentration, height, and diameter of zeolite bed, zeolite granulation, and activation temperature were examined.
    Results
    In different condition, the adsorption range of the zeolite for NO2 was varied from 0.35% W for 2mm granulation and the 20 ppm concentration to 1.5% W using 1mm granulation and 45 ppm concentration of NO2. Activation temperature of 420 ºC for 20 min was the best condition removing NO2. Efficiency of 1mm granulation was higher than 2mm.
    Conclusion
    Reducing parameters such as height and diameter of zeolite bed decreased but increasing concentration of gas flow increased adsorption capacity of zeolite. Using Iranian zeolite in gas masks still not recommended.
  • Page 206
    Background
    Unripe cervix is one of the most causes of failure of labor induction. There are different methods for labor induction, which may differ depending on its duration. This study was performed to compare the effectiveness of vaginal Misoprostol intravenous and Oxytocin for induction of labor on hospitalized patients.
    Methods
    In a randomized clinical trail 110 pregnant women with Bishop score
  • Page 211
    Background
    The aggression is one of the most important problems among the adolescences in relation with the others. Aggression is an emotion and researches showed that the emotional intelligence might help to better manage. The purpose of this research was to investigate the effectiveness of the emotional intelligence training on the aggression.
    Methods
    An experimental design was conducted using pre and post-test including control group. The statistical population included 420 adolescent boys. 120 students were selected and asked to complete Boss and Perry’s aggression questionnaire. 30 students who have got highest scores were selected and randomly divided into two the experimental and the control group. The experimental group received eight teaching sessions of the emotional intelligence training while the control group did not. At the end the aggression questionnaire completed again. The collected data were analyzed using covariance and t-student test.
    Results
    The results showed that the emotional intelligence training decreased the physical, verbal and anger aggression. There was not changed in the level of the student's hostility.
    Conclusion
    We can confirm that the emotional intelligence training may reduce aggression in adolescent boys. Introducing emotional intelligence training in the national educational system for secondary school boys highly recommended.
  • Page 219
    Background
    Traumatic birthing mothers may expose more susceptible to experiences posttraumatic mental disorder such as anxiety. This study aimed to determine the effect of midwifery counseling intervention on the anxiety level after traumatic childbirth of primiparous women.
    Methods
    In a randomized control trial 180 woman who had experienced traumatic childbirth based on DSM-IV criteria have been selected. The subjects were randomly divided into an intervention (n=90) and control (n=90) groups. The intervention group received midwifery counseling during two sessions and control group just received routin health care after childbirth. Both groups were followed up with partial – blind technique and compared 4-6 weeks and 3 months post partum. The data were analyzed using descriptive statistics by SPSS software.
    Results
    Demographic characteristics, pregnancy complications and social support level were the same in both groups. In addition, there was no significant difference between two groups according to stress, depression and anxiety level before intervention (P>0.05). There was significant difference between two groups in anxiety level after 4-6 weeks and 3 months followup (P
  • Page 228
    Background
    Brief family interventions may have a positive impact on family caregivers of mental disorders. This study aimed to evaluate the effect of family psycho-education on depression, anxiety and stress in family caregivers of patients with mental disorders.
    Methods
    This randomized controlled trial designed and evaluated the effectiveness of a group psycho-educational program on 100 caregivers of mental disorders attending in Noor hospital in Isfahan. The caregiver’s depression, anxiety and stress level was assessed using the DASS scale. The participants followed up for a period of three months.
    Results
    Depression, anxiety and stress level decreased significantly in the psycho-educational group. The mean score of the DASS scale in the intervention group was significantly reduced compared to the control group.
    Conclusion
    Our findings confirmed that group intervention program for reducing depression, anxiety and stress levels in Iranian population was effective and may potentially improve the quality of life of both patients and caregivers.
  • Page 244
    Background
    Prevalence of gestational diabetes (GD) varied between 1-14% around the world. Such variation in the prevalence of GD as well as no available information in Kermanshah encouraged us to design this study aimed to investigate about prevalence of GD and factors associated with this condition in Kermanshah.
    Methods
    A cross-sectional descriptive analytic study was designed. The study population was 1720 pregnant women referred to Kermanshah's primary health and treatment centers. All recorded information within their profiles including demographic data, last pregnancies, familial history, result of GCT and OGTT (if data were available) was collected. Data were analyzed using univariate and multivariate statistical methods (logistic regression).
    Results
    Prevalence of GD cases was 3.43%. Diabetic mothers were more obese and older than non-diabetic mothers and greater proportion of such women had previous history of GD, still birth, familial history of diabetes, history of abortion, macrosomia and PCO. In multivariate analysis showed that age, obesity, familial history of diabetes, previous history of GD and abortion increased the risk of GD.
    Conclusion
    The prevalence of GD in Kermanshah is comparable with other studies in Iran. Controlling related risk factors may reduce risk of GD.
  • Page 251
    Background
    Ovarian cancer is a relatively common cancer among postmenopausal women. Nowadays, there is controversy about immunotherapy of ovarian cancer patients with interleukins such as interferon to reach better out come in prognosis of patients under chemotherapy. CTLA-4 is a gene, which has an important role in homeostasis and regulation of immune response. Inhibitory nature of CTLA-4 is proved to be of significance in autoimmune diseases as well as in cancer. In this study we intend to find out the relationship between polymorphisms of this gene at the sites of +49 A/G and -318 C/T and ovarian cancer.
    Methods
    The polymorphisms of the CTLA-4 gene at the sites of +49 A/G exon and -318 C/T promoter were investigated. Blood samples of 73 patients with ovarian cancer and 115 healthy subjects used for DNA extraction. Two groups genotypes and alleles were determined using PCR method and compared by statistical t-student test.
    Results
    There was no statistically significant difference in genotypes and alleles prevalence of +49 A/G and -317 C/T between two groups (p>0.05).
    Conclusion
    Further researches with larger sample size while paying attention to the relation between the gene polymorphism and stage and type of tumor is recommended.
  • Page 258
    Background
    Sildenafil is a selective inhibitor of phosphodiesterase type 5 (PDE5) which currently used for the treatment of erection dysfunction (ED). Medicine approved by the FDA for treatment of pulmonary hypertension. Although there is no evidence of hypercoagulation states being associated with the use of PDE5 inhibitors, several animal studies suggest that PDE5 inhibitors may cause arterial and venous thrombotic or embolic events. Case report: The patient was a 37 year old man who had suffered sever headache and tonic- clonic generalized seizure. In neurological examination, he had decreased level of consciousness and he had no other positive finding in examination. The patient has been constantly taken 100 mg of Sildenafil once a day without medical supervision over the last month. Brain computerized tomography (CT) showed a small hemorrhage in left frontal lobe with suspicious to cerebral venous sinus thrombosis (CVST) lumbar puncture was performed. Increased cerebrospinal fluid pressure suggested the probability of CVST. Brain MRI result confirmed superior sagittal sinus thrombosis.
    Conclusion
    Cerebral venous sinus thromboses need to be considered a potential side effect of Sildenafil administration.
  • Page 263
    Background
    Sildenafil is a selective inhibitor of phosphodiesterase type 5 (PDE5) which currently used for the treatment of erection dysfunction (ED). Medicine approved by the FDA for treatment of pulmonary hypertension. Although there is no evidence of hypercoagulation states being associated with the use of PDE5 inhibitors, several animal studies suggest that PDE5 inhibitors may cause arterial and venous thrombotic or embolic events. Case report: The patient was a 37 year old man who had suffered sever headache and tonic- clonic generalized seizure. In neurological examination, he had decreased level of consciousness and he had no other positive finding in examination. The patient has been constantly taken 100 mg of Sildenafil once a day without medical supervision over the last month. Brain computerized tomography (CT) showed a small hemorrhage in left frontal lobe with suspicious to cerebral venous sinus thrombosis (CVST) lumbar puncture was performed. Increased cerebrospinal fluid pressure suggested the probability of CVST. Brain MRI result confirmed superior sagittal sinus thrombosis.
    Conclusion
    Cerebral venous sinus thromboses need to be considered a potential side effect of Sildenafil administration.
  • Page 267
    Annually many numbers of pationts with Cutaneous Leishmaniasis (CL) have been reported in Kermanshah province- IRAN. The study aimed to identify species of Leishmania isolated from patients with CT in Kermanshah. Seven isolates of Leishmania obtained from patients with CL, without any travelling to other provinces, were cultured in NNN medium. After mass production of leptomonads in RPMI 1640 medium DNA was purified and the species were diagnosed using RAPD-PCR technique. The study of electrophoretic fingerprints of the product of RAPD-PCR in seven isolates showed that Leshmania major was the causative agent of CL patients in Kermanshah province. More studies in this field recommended.