فهرست مطالب

بانوان شیعه - پیاپی 20 (تابستان 1388)

نشریه بانوان شیعه
پیاپی 20 (تابستان 1388)

  • 232 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/07/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • شهلا باقری صفحه 7
    با تعریف «مدیریت خانواده» به عنوان «دانش و هنر هماهنگی کوشش اعضای خانواده و استفاده بهینه از منابع خانوادگی برای رسیدن به اهداف در دوره زمانی معین»، زمینه تحلیل و تبیین اصول و ویژگی های نظام مدیریت در خانواده فراهم می-گردد.
    این مقاله، ضمن بررسی انواع ساخت تصمیم گیری در خانواده و سنخ شناسی پنج گانه آن، به نقد الگوهای مدیریتی معاصر در خانواده (مبتنی بر روابط متقارن و نامتقارن اعضا) پرداخته است. الگوهای پنج گانه ساخت قدرت در خانواده در نظریات مدیریت خانواده، مشتمل بر «ساخت مستبدانه»، «ساخت اقتدار گرایانه»، «ساخت دموکراتیک»، «ساخت مبتنی بر برابری» و «ساخت مخیرانه»، است. با تحلیل و بررسی این مدل ها، در ادامه مقاله، تلاش گردیده با ارائه یک الگوی عملی، زمینه فهم انضمامی از الگوی مدیریت اسلام در خانواده میسور گردد.
    کلیدواژگان: مدیریت خانواده، الگوهای مدیریتی، وظایف خانگی، شرایط اقتضایی، شرایط بحران، الگوی اسلامی مدیریت، الگوی عملی
  • نهله غروی نایینی، فاطمه همدانیان صفحه 33
    گفتار و رفتار معصومان بهترین راهنما و الگو برای زندگی انسان هاست و به گواه قرآن کریم، پیامبر اکرم بهترین الگو برای همه هستند. امامان که جانشینان و وارثان آن حضرت می باشند، نیز بهترین الگو در عصر و زمان خود و همه زمان ها هستند. زندگانی و سخنان گهربار سرور شهیدان جهان حضرت اباعبدالله الحسین، امام سوم شیعیان، که با قیام عظیم خود حیات بخش پیوستار سیره نبوی در تمام طول تاریخ اسلام بودند و خواهند بود، بهترین معلم برای همه انسان ها و آزادگان دنیاست. این مقاله با بررسی ازدواج در کلام و سیره آن حضرت، به این نتیجه رسیده است که امام حسینبا حفظ عظمت وجودی زن، هیچ حرجی را در امر ازدواج بر زن نمی پذیرد.
    کلیدواژگان: ازدواج، امام حسین، معیار ازدواج، ازدواج سیاسی، ازدواج موقت، تعدد زوجات
  • اسدالله لطفی، فتح الله قربانی صفحه 65
    در خصوص ازدواج، مرسوم است که پیش از آن، مرد به خواستگاری زن می رود؛ یعنی از زنی در خواست ازدواج می کند. خواستگاری جایز و مشروع دارای شرایطی است که با توجه به آن شرایط، احکام متعددی دارد. از طرفی، خواستگاری یا به طور صریح و روشن است و یا به طور تعریض و کنایه. همچنین خواستگاری ممکن است توسط شوهر سابق از زن مطلقه اش باشد یا از زنی که در ایام عده به سر می برد. نیز ممکن است خواستگاری از زنی باشد که فرد دیگری پیش از او از آن زن خواستگاری کرده است و یا اینکه زنی از مردی خواستگاری نماید. با وجود این حالات مختلف، احکام آن هم متفاوت می باشد.
    در عین حال، از نظر مذاهب اسلامی هم ممکن است اختلافاتی در احکام مربوط به خواستگاری وجود داشته باشد. این مقاله به بیان شرایط و احکام خواستگاری و تبیین ادله و مبانی فقهی آن از نظر مذاهب اسلامی پرداخته است.
    کلیدواژگان: خواستگاری، آداب، حکم، موانع، شرایط
  • ناصر قربان نیا، معصومه حافظی صفحه 97
    فضای روابط همسران از منظر قرآن کریم، مملو از بایسته ها و شایسته های ناب اخلاقی است که پیوند مودت آمیز و عاشقانه همسران را محکم و استوار می نماید. شناخت اصول اخلاقی حاکم بر روابط همسران از منظر متعالی قرآن کریم، ارمغانی نوین و تمدنی ناب را ثمربخش است. از جمله آن اصول، اصل معاشرت به معروف است. مطابق فرهنگ غنی قرآنی، هر یک از همسران باید با یکدیگر به معروف رفتار نمایند. از آن رو که دایره معنایی «معروف» محدود و ثابت نیست، بلکه در هر زمانه ای، افزون بر مطابقت با معیارهای شرعی، همراه با تحول زمان و پیشرفت خردمندان متدین قابل تغییر است، لازم است مسائل مربوط به روابط همسران در هر زمانه ای، تحت حاکمیت چنین اصلی، لباس زیبای اخلاق را بر تن کنند.این باور مقتضی آن است که اندیشمندان و صاحب نظران اسلامی در تعیین روابط و وظایف همسران، به راهنما و بنیادین بودن اصل معاشرت به معروف میان همسران اهتمام داشته باشند.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، اخلاق، اصل معاشرت به معروف، همسران
  • کاظم قاضی زاده، حورا شاه جعفری صفحه 119
    نفقه در لغت به معنای خروج و مستهلک شدن می باشد و در اصطلاح، به تمام نیازمندی های متعارف زن که با وضعیت او متناسب باشد، گفته می شود. این کلمه و مشتقات آن، بیش از 75 بار در قرآن کریم به کار رفته است.
    نفقه زوجه نسبت به دیگر نفقات از ویژگی های خاصی برخوردار است؛ از جمله: مقدم بودن بر دیگر نفقات و دیون مرد، تبدیل شدن به دین، مشروط نبودن به فقر زوجه و یک طرفه بودن آن.
    هنگامی زن می تواند از نفقه برخوردار شود که در عقد دائم و یا موقتی ای که نفقه در آن شرط شده، قرار گیرد و از شوهر خود تمکین نماید. این زن اگر در حال شیردهی و یا عده طلاق رجعی باشد، و یا اگر صاحب حمل بوده و در عده طلاق بائن و فسخ نکاح به سر برد، باز هم مستحق دریافت نفقه است.
    وضعیت نفقه زوجه پس از انحلال نکاح، مسئله ای است که امروزه مورد توجه حقوق دانان واقع شده است.
    کلیدواژگان: حقوق خانواده، نفقه زوجه، حدود نفقه، ارکان نفقه، وسع مالی زوج
  • سیدمحمدتقی آل غفور، فاطمه کاشف الغطا صفحه 149
    مشارکت سیاسی زنان در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهم ترین ظرفیت های سیاسی است که عوامل مؤثر بر آن باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. کتاب «مشارکت سیاسی» میلبراث، شاخص های عملی را در مورد مشارکت سیاسی ارائه داده است که بررسی کیفیت مشارکت را در جوامع مختلف آسان می کند. یک دسته از عوامل مؤثر بر مشارکت سیاسی، عوامل اجتماعی اقتصادی (از جمله میزان تحصیلات، شغل، شرایط خانوادگی، محل اقامت و مذهب) است که در این پژوهش در مورد ایران مورد بررسی قرار گرفته است. بدین سان برخورداری از تحصیلات و شغل مناسب در کنار شرایط خاص خانوادگی، محل اقامت و نزدیکی به مراکز مهم تصمیم گیری و سیاست گذاری و ارتقای مجموع این شرایط، باعث تحول اساسی در وضعیت مشارکت سیاسی زنان در ایران شده است. هر چند در سطوح بالای مدیریتی کشور هنوز جای زنان مدیر این مرز و بوم خالی است.
    کلیدواژگان: زنان، مشارکت سیاسی، عوامل اجتماعی، اقتصادی، تحصیل، اشتغال، اقامت، شرایط خانوادگی، زنان روستایی
  • حبیب احمدی، علی روحانی، محسن زهری صفحه 187
    حجاب به عنوان پدیده ای فطری و جهان شمول، در تمام جوامع و ادیان الهی به انحای مختلف مورد تاکید قرار گرفته است. در دنیای پیشامدرن، نگرش خاصی نسبت به حجاب وجود نداشته و مسئله ای اجتماعی قلمداد نمی شده است؛ زیرا انسان ها بر اساس فطرتشان به آن عمل می کردند. اما در دنیای مدرن، پدیده هایی نظیر استعمار، جهانی شدن، ورود زنان به عرصه های عمومی در کشورهای اسلامی و همچنین حضور آشکار زنان محجبه در کشورهای غربی و... موجب گردیدند که حجاب موضوع محوری مجادله و مباحث اکثر روشن فکران غربی و اندیشمندان اسلامی شود.
    نظریات فمنیستی مدرن در صدد حذف حجاب به عنوان اصلی ترین نماد دینی و پدرسالارانه برآمدند. اما فمنیست-های پست مدرن (مسلمان، سیاه و جهان سومی)، در ضمن انتقاد از فمنیست های اولیه، از یک سو، به اثرات و کارکردهای مثبت حجاب اعتراف نمودند و از سوی دیگر، مسئله حجاب را با توجه به مفاهیم پست مدرن (مانند سبک زندگی، هویت و شمایل گونگی) تحلیل کردند. از جانب دیگر، اندیشمندان اسلامی با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی جامعه اسلامی، تبیین بهینه ای از مسئله حجاب ارائه نموده اند تا بتوانند زنان را با حفظ حجاب به کمال واقعی خویش رهنمون سازند.
    کلیدواژگان: حجاب، فمنیست مدرن، فمنیست پست مدرن، اندیشمندان اسلامی
  • صفحه 221
  • صفحه 227
|
  • Dr. Shahla Bagheri Page 7
    With the definition of "management of family" as the "art of bringing the members of the family together and better use of the family resources for reaching the desired goals"; one finds the bases of the analysis and establishing the principles of the management of family, its models and necessities. The writer of this article studies the structure of the decision making in the family and criticizes the recent and modern management models in the family. The writer also analyzes the five structures of power in the family and tries to present a good and Islamic model of family management.
  • Dr. Nahle Gharavi Naeeni, Fatemeh Hamedaniyan Page 33
    The words and actions of the Imams (Peace be upon them) are the best models for human beings in their lives; and as the Holy Koran mentions, the Prophet Mohammad (Peace be upon him) is the best model for all ages. Imams (Peace be upon them) who came after the Prophet Mohammad (Peace be upon him), were also the best models in their age and are for all ages. Imam Hosein (Peace be upon him), the third Imam in Shiee sect, is also a great teacher of freedom for all ages. This article studies marriage in the words of this great Imam (Peace be upon him).
  • Dr. Asad-Ollah Lotfi, Fath-Ollah Ghorbani Page 65
    Wooing or to seek a woman's hand in marriage, is so that a man goes to a woman and asks her for marriage. This has its own conditions. The writer of this article studies wooing or to seek a woman's hand in marriage from the Islamic jurisprudence point of view. He also discusses that different Islamic sects may be different in this case and have different situations and conditions of their own.
  • Dr. Naser Ghorbanniya, Masoumeh Hafezi Page 97
    From the Holy Koran's point of view, the relation among wives is full of kindness and good morals that strengthen the relations among them. To know these morals and moral principles dominant on these relations, actually brings and provides a good atmosphere. Based on the Koran's rich culture, wives should treat each other in a good manner. In this way, the semantic domain of the word "Marouf" (good treatment) is not limited and it changes through the course of the time and history. It is also necessary for the Islamic thinkers and ideologists to consider such an important item.
  • Dr. K. Ghā, Zizā, Deh, Houra Shah-Jafari Page 119
    Alimony as a word, means going out and as a term, it refers to all the accepted needs of a woman. This word and the related words are repeated in the Holy Koran, more than seventy five times. To fulfill one's duty about the alimony, is much more important than the other kinds of duties that a man has to. A married woman or a temporarily married woman, who obeys her husband, can receive the alimony. The condition of the alimony even after divorce is one of those issues that is discussed by the lawyers today.
  • Dr. S. M. T. Al-E Ghafoor, Fatemeh Kaashef-Ol Gheta Page 149
    Political participation of women in Islamic republic of Iran is one of the most important political capacities; and the elements which affect this, should be carefully studied. The book entitled "Political Participation" written by Milbrath, presents the key factors about political participation, which makes the study of the quality of participation easier. The writer of this article studies one group of key elements that affect the political participation; and that is the socio-economic conditions. The writer also discusses that why women are not still given the opportunity to take the higher political positions in Islamic republic of Iran.
  • Dr. Habib Ahmadi, Ali Rohani, Mohsen Zohri Page 187
    Hejaab (veil), is an innate and natural feature that exists in the character and nature of all human beings and is also appearing in all the religions. For this reason, in the pre-modern era, since it was considered as an innate and natural feature; Hejaab was not considered as a social issue. But in the modern world, and because of some issues such as globalization, colonization, and the appearance of women in social positions, the issue of Hejaab has turned to be as one of those critical and important issues of the society. Modern feminists try to eliminate and remove Hejaab, since they consider it as a religious feature; but postmodern feminist (including Muslims, the blacks and those in the Third World) not only criticize the other group but also mention the positive effects of Hejaab. Islamic thinkers, also try to define this issue so that it can give a true identity to women and lead them to the true path of completion.