فهرست مطالب

فصلنامه تحقیقات مهندسی کشاورزی
سال یازدهم شماره 1 (بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فرزانه مهاجر مازندرانی، محمد امین آسودار صفحه 1
    خاک ورزی و وزن چرخ های فشاردهنده با تاثیر بر فشردگی خاک، می توانند نقشی مهم در جوانه زنی، سبزشدن و استقرار و رشد گیاه داشته باشند. بنابراین، خاک ورزی صحیح و تعیین وزن مناسب چرخ های فشاردهنده ضروری است. در این تحقیق، اثر روش های خاک ورزی و وزن چرخ های فشاردهنده بر عملکرد گندم دیم در منطقه ایذه در استان خوزستان بررسی شده است. مقاومت به نفوذ در خاک، سرعت سبزشدن، و اجزای عملکرد اندازه گیری شد. تیمارهای خاک ورزی شامل چهار روش خاک ورزی متداول منطقه (گاوآهن برگردان دار و دیسک)، کم خاک ورزی (دوبار دیسک)، چیزل و دیسک، و بی خاک ورزی در نظر گرفته شد و کاشت با خطی کار چرخ فشاری دو محوره و مستقل با سه وزن 4، 5 و 8 کیلوگرم بر هر سانتی متر از عرض چرخ فشاردهنده انتخاب شد. آزمایش به صورت اسپلیت فاکتوریل در سه تکرار اجرا شد. روش خاک ورزی دوبار دیسک با تفاوت معنی دار در سرعت سبزشدن و عملکرد 7/1961 کیلوگرم در هکتار، مناسب ترین روش خاک ورزی شناخته شد. خطی کار چرخ فشاری مستقل با افزایش سرعت سبزشدن (54 درصد) و درصد سبزشدن (28 درصد) نسبت به دیگر تیمارها با عملکرد 9/2202 کیلوگرم در هکتار در جایگاه بالاتری قرار گرفت. وزن 5 کیلوگرم بر هر سانتی متر از عرض چرخ فشاردهنده نیز بیشترین تاثیر را بر عملکرد نشان داد. در نتیجه، ترکیب کم خاک ورزی (دوبار دیسک) و خطی کار چرخ فشاری مستقل با وزن 5 کیلوگرم بر هر سانتی متر از عرض چرخ فشاردهنده مناسب ترین ترکیب جهت افزایش عملکرد گندم در شرایط دیم منطقه شناخته شدند.
    کلیدواژگان: چرخ های فشاردهنده، خاک ورزی، شاخص مخروطی، گندم دیم، ماشین های کاشت
  • یوسف عباسپور گیلانده، مهدی آهنی، عزت الله عسکری اصلی ارده، ولی رسولی شربیانی، امید سفالیان صفحه 19

    فشردگی خاک یکی از مسایل جدی بسیاری از خاک ها در نقاط مختلف دنیاست. به علت تغییر شرایط رطوبتی خاک با زمان، تعیین نقشه های فشردگی خاک نیازمند به کارگیری سیستم های نمونه برداری سریع است. در این خصوص، نفوذسنج مخروطی پشت تراکتوری مجهز به میله های نفوذ چندگانه با قابلیت اندازه گیری مقادیر شاخص مخروطی خاک در ردیف-های کشت محصول با فاصله متغیر طراحی و ساخته شد. دستگاه نفوذسنج مجهز به میله های چندگانه از سه بخش مکانیکی، هیدرولیکی، و الکترونیکی تشکیل شده و قادر است مقاومت مکانیکی خاک را تا عمق 45 سانتی متر اندازه گیری کند. بخش مکانیکی شامل یک شاسی است که ضمایم دستگاه روی آن قرار دارد و با اتصال سه نقطه بر روی تراکتور سوار می شود. به منظور حرکت میله های نفوذ به درون خاک، از سیستم محرک هیدرولیکی استفاده شد. اطلاعات به دست آمده از حسگر های عمق نفوذ و نیرو، به کمک دیتالاگر جمع آوری شد و با انتقال داده ها به کامپیوتر متصل به آن، نمودار شاخص مخروطی نسبت به عمق را به دست آمد. به منظور ارزیابی عملکرد دستگاه نفوذسنج، اندازه گیری شاخص مخروطی خاک در شرایط مختلف خاک مزرعه-ای (شخم خورده و کلشی) و در دو سطح رطوبتی (قبل و بعد از آبیاری) انجام و داده های به دست آمده با داده های نفوذسنج دستی در همان شرایط آزمایش در پانزده عمق مقایسه شد. نتایج نشان داد که همبستگی قابل توجهی بین داده های شاخص مخروطی نفوذسنج دستی و تراکتوری وجود دارد به طوری که مقادیر ضریب همبستگی به ترتیب برابر با و 98/0=R2 (قبل از آبیاری) و 96/0= R2 و 97/0= R2 (پس از آبیاری) به دست آمد. مقایسه میانگین ها با استفاده از آزمون t نشان داد که بین داده های شاخص مخروطی دستگاه نفوذسنج تراکتوری و دستی در زمین کلشی و در زمین شخم خورده، در سطح احتمال5 درصد اختلاف معنی داری وجود ندارد. بنابراین نفوذسنج تراکتوری برای اندازه گیری مقاومت مکانیکی خاک توصیه می شود.

    کلیدواژگان: شاخص مخروطی، فشردگی خاک، مقاومت خاک، نفوذسنج مخروطی پشت تراکتوری
  • غلامرضا قهرمانیان، علیرضا عیوضی، امیر نورجو صفحه 35
    به منظور بررسی مدیریت بقایای گندم بر خصوصیات کمی و کیفی چغندرقند، آزمایشی به صورت اسپلیت بلوک در سه تکرار به مدت دو سال زراعی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی میاندوآب تحت شرایط مزرعه ای اجرا شد. تیمارهای مدیریت بقایای گیاهی شامل سوزاندن بقایا (روش مرسوم)، خرد کردن بقایا با دیسک و خرد نکردن بقایا در کرت های اصلی و عملیاتخاک ورزی شامل شخم با گاوآهن برگردان دار به عمق بیست تا بیست و پنج سانتی متر در پاییز، بهار، و پاییز و بهار (هر دو) در کرت های فرعی مرتب شدند. طی دو فصل زراعی، صفات عملکرد ریشه، درصد قند، ناخالصی های شربت، عمق نفوذ ریشه، کربن آلی، سفتی خاک، و وزن مخصوص ظاهری خاک اندازه گیری شد. نتایج تجزیه واریانس مرکب داده ها نشان داد که در عملکرد ریشه، عملکرد قند سفید، عمق نفوذ ریشه و کربن آلی، حداقل اختلاف آماری معنی داری برای یکی از سطوح تیمارهای مدیریت بقایای گیاهی و عملیات خاک ورزی وجود دارد. تیمار دیسک با گاوآهن برگردان دار بیست تا بیست و پنج سانتی متر در پاییز بیشترین عملکرد (48 تن در هکتار) و تیمار دیسک با گاوآهن برگردان دار در بهار کمترین مقدار عملکرد (67/39 تن در هکتار) را به دست داده است. عملکرد ریشه، عمق نفوذ ریشه و کربن آلی خاک تحت مدیریت بقایای گیاهی قرار گرفته و تیمار خرد کردن بقایا با دیسک و خرد نکردن نسبت به سوزاندن بقایا برتر بودند. عمق نفوذ ریشه در تیمارهای خرد کردن و خرد نکردن بقایا با دیسک و به ترتیب 4/85 و 76/82 سانتی متر اندازه گیری شد که تیمارهایی برتر هستند. در بین تیمارهای خاک ورزی، شخم پاییزه با عمق نفوذ ریشه 14/84 سانتی متر برتر بود. افزایش ماده آلی خاک و عمق نفوذ ریشه در تیمارهای مدیریتی خرد کردن بقایا و خرد نکردن آنها باعث افزایش عملکرد ریشه چغندرقند در بقایای گندم شد. مصرف آب در شخم پاییز کاهش یافته و بهره وری مصرف آب به حداکثر رسید. بهره-وری مصرف آب بر اساس عملکرد ریشه در تیمارهای شخم در پاییز، بهار، و پاییز و بهار به ترتیب برابر 32/4، 47/3، و 66/3 کیلوگرم به ازای یک مترمکعب آب آبیاری محاسبه شد.
    کلیدواژگان: بقایای گندم، بهره وری مصرف آب، چغندرقند، خاک ورزی
  • جواد احدیان، حبیب موسوی جهرمی صفحه 49
    جریان تخلیه شده جت های مستغرق باعث اختلاط جریان جت با جریان پذیرنده می شود. پیش بینی نوع اختلاط، در مسائل زیست محیطی را از اهمیت زیادی دارد. در این مقاله، طول اختلاط شناوری مثبت و خصوصیات منحنی پایین افتادگی ایجاد شده در اثر جت مستغرق بررسی شده است. جریان جت به پارامترهایی از قبیل سرعت اولیه، قطر پخش کننده، غلظت جریان تخلیه شده در منبع پذیرنده، و شرایط جریان پذیرنده وابسته است. برای بررسی چگونگی ارتباط بین پارامترها، یک مدل آزمایشگاهی در آزمایشگاه هیدرولیک دانشگاه شهید چمران ساخته و آزمایش های مختلف با سرعت، غلظت، و قطرهای اولیه متفاوت جت اجرا شد. طول منحنی های پایین افتادگی جریان جت به صورت نسبت بدون بعد طول به قطر اولیه در مقابل نسبت طولی پایین افتادگی بررسی شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، افزایش قطر جت و به تبع آن افزایش مومنتم فلاکس، تاثیر معنی داری بر طول منحنی پایین افتادگی دارد. همچنین، افزایش غلظت سیال جت نیز به دلیل افزایش گرادیان دانسیته بین سیال جت و سیال پذیرنده و تغییر در نیروهای شناوری تاثیر زیادی بر طول منحنی پایین افتادگی دارد، به طوری که در یک غلظت مساوی، با افزایش قطر از 5 به 8 و از 8 به 15 میلی متر، عدد فرود جرمی برای سرعت های ورودی مختلف بین 30 تا 40 درصد کاهش و نسبت طولی شناوری مثبت به قطر اولیه بین 20 تا 35 درصد کاهش نشان داده است. نتایج حاصل از آزمایش نشان داد که با افزایش غلظت به میزان دو برابر، نسبت طولی شناوری مثبت به قطر اولیه بین 5 تا 20 درصد کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: جت دایره ای، طول شناوری مثبت، عدد فرود جرمی، غلظت، منحنی پایین افتادگی
  • محسن حیدری سلطان آبادی، سعید ملک، حمیدرضا قزوینی، محمد شاکر، مهدی هدایتی زاده صفحه 67

    یکی از روش های نیل به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی نظیر برنج، کاهش ضایعات آنهاست. عوامل زیادی در ایجاد ضایعات کمی و کیفی برنج نقش دارند که از آن جمله می توان روش تبدیل شلتوک به برنج سفید و میزان رطوبت زمان تبدیل را نام برد. هدف از این تحقیق، مقایسه عملکرد سفیدکن های سایشی و تیغه ای (مالشی) از نظر درصد شکستگی و درجه سفیدشدگی ارقام مختلف برنج بود. همچنین رطوبت مناسب تبدیل این ارقام در هر یک از سیستم های یاد شده به دست آمد. به این منظور آزمایشی فاکتوریل بر پایه بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد که در آن از سه رقم شلتوک سرخه، سازندگی و طارم در چهار سطح رطوبت 8، 10، 12 و 14درصد (بر پایه تر)، خشک و در دو سیستم تیغه ای و سایشی مدرن به برنج سفید تبدیل شد. در هر تیمار، درصد شکستگی برنج و درجه سفید شدگی و نیز ظرفیت کاری و میزان توان مصرفی هر سیستم اندازه گیری شد. نتایج نشان داد اثر ساده رقم، نوع سفیدکن، و رطوبت تبدیل همچنین و اثر متقابل آنها در سطح آماری یک درصد بر درصد شکستگی و درجه سفید شدگی معنی دار است. بر این اساس، رقم سرخه کمترین و طارم بیشترین میزان شکستگی برنج را دارا بود. همچنین میانگین شکستگی و سفیدشدگی در سفیدکن سایشی به صورت معنی دار کمتر از نوع تیغه ای بود. رطوبت 14 درصد بیشترین شکستگی و کمترین سفید شدگی برنج را داشت. بررسی اثر متقابل رقم و رطوبت در دو سیستم سایشی و تیغه-ای بر میزان شکستگی و سفیدشدگی برنج نشان داد که مناسب ترین رطوبت تبدیل در سیستم سایشی برای ارقام سرخه، سازندگی و طارم به ترتیب 10، 12 و 10 درصد و در سیستم تیغه ای به ترتیب 10، 12 و 12درصد و ظرفیت کاری و میزان توان مصرفی در سیستم سایشی به ترتیب 7/1 و 43/3 برابر سیستم تیغه ای است.

    کلیدواژگان: تبدیل برنج، درصد شکستگی برنج، رطوبت تبدیل برنج، سفیدکن تیغه، ای، سفیدکن سایشی
  • علیرضا کیانی صفحه 85
    بزرگترین چالش کنونی برای تولید غذا در کشورکمبود منابع آب است. در چنین شرایطی، استفاده موثرتر از آب یکی از ضروری ترین گزینه ها برای افزایش تولید محصولات کشاورزی است. شناخت رابطه آب-عملکرد گیاه در این زمینه مفید خواهد بود. پ‍‍‍ژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه آب- عملکرد در سه رقم سویا، مقدار بهینه آب آبیاری در شرایط کمبود آب، مقایسه دو راهبرد کم آبیاری و آبیاری کامل از نظر تولید و ضریب واکنش ارقام به آب (Ky) اجرا شده است. این پژوهش با استفاده از روش آبیاری بارانی با چهار تیمار مختلف آبیاری بر اساس فاصله از خط فرعی به همراه سه رقم سویا (سحر، G3، و DPX) با چهار تکرار در سال های زراعی 1384 و 1385 در خاک لوم رسی- سیلتی تا لوم سیلتی در مزرعه ای به وسعت 3000 متر مربع در گرگان به اجرا در آمد. نوع آزمایش کرت های خرد شده بود که در آن مقدار آب به عنوان کرت اصلی و ثابت و سه رقم سویا به صورت کرت های فرعی و تصادفی در داخل کرت اصلی توزیع شدند. نتایج نشان می دهد که عملکرد هر سه رقم تحت تاثیر تیمارهای آبیاری قرار گرفتند. بیشترین عملکرد ارقام سویا مربوط به نزدیکترین فاصله از خط لوله آبیاری بارانی (W1) با میانگین 3306 کیلوگرم در هکتار و در بین ارقام نیز بالاترین عملکرد مربوط به رقم DPX با میانگین 2905 کیلوگرم در هکتار است. نتایج نشان می دهد که در صورتی که بارندگی موثر رخ ندهد، مقدار بهینه آب آبیاری در شرایط کم آبیاری برای سه رقم سحر، G3، و DPX تقریبا یکسان و به ترتیب برابر با 424، 433، و 435 میلی متر است. در شرایط آبیاری کامل برای حصول به حداکثر عملکرد، ارقام سحر، G3 و DPX به ترتیب به مقدار 437، 467، و 523 میلی متر آب آبیاری و یا به مقدار 550، 580 و 640 میلی متر آب کاربردی (مجموع باران موثر و آب آبیاری) نیاز دارند. جهت افزایش تولید کل، مقایسه کمی دو راهبرد کم آبیاری و آبیاری کامل حکایت از برتری روش کم آبیاری دارد. واکنش عملکرد ارقام نسبت به مقادیر مختلف آب و برآورد ضریب واکنش به آب آنها (Ky) نشان می دهد که رقم DPX به منظور افزایش تولید و استفاده بهینه از منابع محدود آب نسبت به ارقام دیگر در الویت است. در این پژوهش، Ky برای ارقام سحر، G3، و DPX به ترتیب برابر با 1/1، 06/1، و 92/0 براورد شده است.
    کلیدواژگان: آبیاری بارانی، سویا، ضریب واکنش گیاه، کم آبیاری، گرگان
  • علیرضا قدس ولی صفحه 103
    در این تحقیق، نمونه هایی از فندقه آفتابگردان روغنی سه رقم پروگرس، هایسان33، و یوروفلور نمونه برداری شده از چهار مکان علی آباد، گلیداغ، کلاله، و کالپوش واقع در استان گلستان با دو غربال دارای منافذ 16-14 میلی متر طول و 75/2 و 75/3 میلی متر عرض به سه بخش تقسیم شدند؛ بخش بزرگ (ضخامت بزرگتر از 75/3 میلی متر)، متوسط (ضخامت بین 75/2 و 75/3 میلی متر)، و بخش کوچک (ضخامت کوچکتر از 75/2 میلی متر). توزیع اندازه و فراوانی دانه نمونه های آفتابگردان بررسی و تاثیر اندازه دانه روی عدد پراکسید، عدد اسیدی، جرم مخصوص، و ضریب شکست روغن های استحصالی نیز با استفاده از طرح کاملا تصادفی در قالب آزمایش های فاکتوریل 2×3×8 (هشت سطح نمونه، سه سطح اندازه دانه، و دو سطح نوع مغز دانه) ارزیابی شد. نمونه های پروگرس کلاله و هایسان 33 علی آباد در سطح احتمال 5 درصد به ترتیب دارای بیشترین و کمترین دانه های بزرگ و نمونه های یوروفلور گلیداغ و هایسان 33 گلیداغ در سطح احتمال 5 درصد به ترتیب دارای بیشترین و کمترین دانه های کوچک بودند. اندازه بزرگ، متوسط، و کوچک دانه ها همگی با هم از نظر ضریب شکست روغن در سطح احتمال 5 درصد اختلاف معنی دار نشان دادند و دانه های متوسط و بزرگ به ترتیب بیشترین و کمترین ضریب شکست روغن را داشتند. مغزهای کامل و شکسته دانه ها از نظر جرم مخصوص روغن در سطح احتمال 5 درصد با هم اختلاف معنی دار نشان دادند. بین عدد پراکسید روغن های به دست آمده در سطح احتمال 1 درصد اختلاف معنی دار وجود داشت و روغن نمونه یوروفلور گلیداغ با بیشترین مقدار عدد پراکسید نسبت به کمترین مقدار آن که مربوط به نمونه یوروفلور کالپوش بود 6/61 درصد افزایش نشان داد. براساس نتایج به دست آمده و تاثیر اندازه فندقه آفتابگردان روی کیفیت روغن استحصالی باید نسبت به درجه بندی روغن های خام استخراج شده بر اساس پارامترهای کیفی آنها اقدام کرد که این موضوع می تواند راهنمایی برای عملیات واحد پالایش روغن و خصوصا هیدروژناسیون و تولید انواع روغن مخصوص سرخ کردن و سالاد باشد.
    کلیدواژگان: آفتابگردان روغنی، اندازه دانه، کمیت روغن، کیفیت روغن
|
  • F. Mohajer Mazandarani, M. A. Asoodar Page 1
    Tillage and press wheel weight play an important role in seedling emergence, crop establishment and growth. An optimal combination of tillage implements and suitable press wheel weights should increase grain yield. This study investigated the effect of tillage systems and press wheel weights on dry land wheat (Triticum aestivum L.) seedling emergence and grain yields in Izeh, Khuzestan Province. Cone index and emergence rate were also recorded. A split factorial complete block design was applied with four tillage treatments including no-tillage, conventional tillage (moldboard plow + disk) and reduced tillage (two disk passes, chisel plow + disk). The seeding treatments included independent and two-axle press wheel drill at three levels (4, 5 and 8 kgcm-1) of press wheel width. The results indicated that reduced tillage (two disk passes) produced a higher and faster rate of emergence and the highest grain yield (1961.7 kgha-1). The independent press wheel drill decreased the cone index and increased the seedling (28%) and rate of emergence (54%) more than other treatments. This seeding machine yielded 2202.9 kgha-1 grains with greater 1000 grain weight compared to other planters. The results suggest that reduced tillage (two disk passes) and the independent press wheel drill are more effective than other treatments (p≤0.01) for wheat production under the dry land conditions similar to those of Izeh.
    Keywords: Cone Index, Dry Land Wheat, Press Wheel, Seeding Machines, Tillage
  • Y. Abbaspour, Gilandeh, M. Ahani, E. Askari Asli, Ardeh, V. Rasooli, Sharabiani, O. Sofalian Page 19

    Soil compaction is a major problem in many parts of the world. The determination of soil compaction profiles requires fast sampling systems to keep pace with the change in soil moisture condition over time. Soil cone penetrometers are commonly used for this purpose. A tractor-mounted soil cone penetrometer was designed and fabricated with multiple probes and the ability to determine cone index values in crop rows. The multiple probe penetrometer, composed of mechanical, hydraulic and electrical components, can evaluate soil strength conditions to a depth of 45 cm. The mechanical section comprised a frame to support the other sections of the unit and was mounted to a tractor using three-point hitches. Hydraulic power was used to force the probes into the soil. Using a data logger, data was collected from the load cells and depth sensors and sent to a computer to develop the cone index curve. To evaluate the penetrometer, the soil cone index was measured under two soil conditions (stubbly and plowed) and two soil moisture levels (before irrigation and after irrigation). The penetrometer was then tested and evaluated in comparison with a hand-pushed penetrometer under the same test conditions ata 15 depths. The coefficient of correlation between the hand-pushed and tractor-mounted penetrometers for stubbly and plowed soil was determined as R2 = 0.98 and R2 = 0.98 (before irrigation) and R2 = 0.96 and R2 = 0.97 (after irrigation), respectively. The t-test revealed that the cone index was not significant for the tractor-mounted and hand-pushed penetrometers at 5% confidence levels. Thus, the tractor-mounted penetrometer can be used for soil strength measurement with high confidence.

    Keywords: Cone Index, Soil Compaction, Soil Strength, Tractor Mounted Ppenetrometer
  • Gh.R. Gahramanian, A. R. Eivazi, A. Nourjou Page 35
    The effects of soil tillage methods and residue management were studied at Miandoab Agriculure Station during 2003-2005. The experiment design was split block with the main plots devoted to residual management strategies (burning residue, crushing residue by disk, no treatment). Subplots were tillage methods (moldboard plowing to 20-25 cm in fall, moldboard plowing to 20-25 cm in spring, moldboard plowing to 20-25 cm in both spring and fall). Other operations were identical in all treatments. The soil cone index, percent of residue crushing, percent of residue inversion, percent of seed emergence, crop yield, percent of sugar, depth of root development and percent of soil organic carbon were measured. Results showed that tillage and residual management had no significant effect on seed emergence, percent of sugar, bulk density and soil cone index. Tillage management had a significant effect on yield and depth of root development. Fall plowing and fall-spring plowing treatments produced higher yields and root development (15%, 11%) than did the spring plowing treatment. Results also showed that soil organic carbon after harvesting was higher (14%) for the crushed and no treatment categories than for the burned residue treatment. Burning residue is not recommended, because this strategy had no positive effect on the parameters and, in some cases, reduced root yield and soil organic carbon. Water productivity in moldboard plowing at 20-25 cm in the fall treatment was higher than for the other treatments. Water productivity based on root yield was 4.32, 3. 47 and 3.66 kg/m3 for fall plowing, fall-spring plowing and spring plowing treatments, respectively.
    Keywords: Sugar Beet, Tillage, Water Productivit, Wheat Residue
  • J. Ahadiyan, S. H., Musavi Jahromi Page 49
    In this research, the positive mixing length and trajectory characteristics of a buoyant jet was investigated. Jet flux is dependent on parameters such as initial velocity, port diameter, concentration of jet and flow conditions in the receiving fluid. A buoyant jet fluid governing equation with relevant logical assumptions was used to drive the required dimensionless functions using dimensional analysis. A physical model was built to evaluate the function of these parameters. Testing was done at varying velocities, concentrations and initial port diameters. The length of the falling jet trajectory was analyzed as the ratio of trajectory length to port diameter versus relative trajectory elevation. The results showed that increasing jet diameter and jet momentum had a significant effect on jet trajectory. Increasing jet fluid density caused a density gradient between the jet and receiving fluid and a change in the buoyancy forces involved which had a major influence on the length of the falling jet trajectory. Hence at a given density, increasing the diameter from 5-8 mm or 8-15 mm decreased the densimetric Froude number 30-40% for different velocities and the ratio of the length of positive flux buoyancy to port diameter decreased 20-35%. Findings showed that doubling the increase in density decreased the length of positive flux buoyancy 5-20%.
    Keywords: Concentration, Densimetric Froude Number, Length of Positive Buoyancy, Round Buoyant Jet Trajectory
  • M. Heidariesoltanabadi, S. Malek, H. R. Ghazvini, M. Shaaker, M. Hedayatizadeh Page 67

    Decreasing crop loss is a way to achieve agriculture self-sufficiency. Many parameters affect the quality and quantity of rice loss, including the type of processing and grain moisture content. This study compared abrasive and blade (Engelberg) whitening systems for percentage of grain breakage and degree of milling. In addition, optimum milling moisture content was determined for both systems. The effect of two types of whiteners (abrasive and Engelberg) was investigated on rice quality for three rice cultivars (Sorkhe, Sazandegi and Tarom) at four moisture contents (14%, 12%, 10%, and 8%) using a factorial test based on a complete randomized block design with three replications. Percent of rice breakage, degree of milling, work capacity, and power consumption were measured for each treatment. The results showed that the effect of rice cultivar, whitener type, moisture content and their interactions caused significant differences at the 1% level. Sorkhe and Tarom rice cultivars had minimum and maximum rice breakage percentages, respectively. Rice breakage and degree of milling were lower for the abrasive whitener than for the Engelberg whitener. The sample with 14% moisture content had the minimum degree of milling and maximum rate of breakage. The optimum moisture contents for milling for Sorkhe, Sazandegi and Tarom rice cultivars by abrasive were 10%, 12%, and 10%, respectively. For the Engelberg whitener it was 10%, 12%, and 12%, respectively. Work capacity and power consumption were 1.7 and 3.43 times higher, respectively, for the abrasive system than for the blade system.

    Keywords: Abrasive Whitener, Breakage, Engelberg, Rice Milling Moisture, Rice Processing
  • A. R. Kiani Page 85
    Water shortage in the agricultural sector is currently a major challenge in crop production. The more efficient water usage is that which increases yield without increasing water use. Thus, a determination of the water-yield relationship is essential. A field study was conducted to examine water-yield relations in three genotypes of soybeans, including optimum irrigation depth, a comparison of deficit and full irrigation, and the yield response factor (Ky) at Gorgan Research Station in the 2005 and 2006 growing seasons. Four irrigation treatments (W1, W2, W3 and W4) were identified according to their decline in irrigation caused by increased distance from the line source. Testing was based on a strip plot design and examined the effect of fixed irrigation rates on three cultivar treatments (SAHAR, G3, DPX) with four replications. Each irrigation treatment of each strip was divided into three cultivar treatments along the length of the laterals. Results indicated that the grain yield was affected by irrigation treatment and cultivars. The highest grain yield was obtained by treatment W1 (3306 Kg/ha) with the DPX cultivar (2905 Kg/ha). Under deficit irrigation scheduling, when effective rainfall (P) during the growing season is negligible, the optimum values for irrigation water (I) showed little difference between cultivars and were obtained at 430 mm. Under full irrigation, the SAHAR, G3 and DPX cultivars required 437, 467 and 523 mm of irrigation water and 550, 580 and 640 mm of applied water (I+P), respectively. Ky for SAHAR, G3 and DPX for the total growing season were 1.1, 1.06 and 0.92, respectively. The DPX cultivar had the lowest Ky (0.92) and, therefore, is a more suitable response to water deficit than were the other cultivars.
    Keywords: Gorgan, Production Function, Soybean, Sprinkler Irrigation, Yield Response Factor
  • A. R. Ghodsvali Page 103
    Size distribution and frequency of seeds in sunflower samples were investigated for three hybrid oily sunflower varieties (Hysun33‚ Progress and Euroflor) taken from four locations (Aliabad, Golidagh, Kalale and Kalpoosh in Golestan province). The samples were distributed into three groups (large, medium, small) using two screens 14-16 mm in length and 2.75 and 3.75 mm wide. The effects of seed size on the peroxide value, acidity, specific weight and refractive index was evaluated using a completely randomized experimental design with replications. A 832 factorial design (sunflower sample × seed size × kernel type) was adopted. Kalale Progress and Aliabad Hysun33 samples had the greatest and least number of large seeds, respectively (p<0.05). The Golidagh Euroflor and Golidagh Hysun33 samples had the greatest and least number of small seeds, respectively (p<0.05). Large, medium and small seeds showed significant differences (p<0.05) in their refractive indices; medium seeds had the highest value and large seeds the lowest value (p<0.05). Whole and broken kernels showed significant differences (p<0.01) in their specific weight. There were significant differences (p<0.05) in the peroxide value of extracted oils. The oil content of Golidagh Euroflor, with the greatest percentage, was 61.6% greater than that of Kalpoosh Euroflor, with the lowest. The results obtained and the effect of Achenes size on extracted oil quality showed that oils should be graded on the basis of their quality characteristics. This could be a guideline for oil refining operations, particularly hydrogenation and the production of oils for frying and salads.
    Keywords: Oil Quality, Oil Quantity, Oily Sunflower, Seed Size