فهرست مطالب

پژوهش های مدیریت انتظامی - سال چهارم شماره 4 (زمستان 1388)

نشریه پژوهش های مدیریت انتظامی
سال چهارم شماره 4 (زمستان 1388)

  • 112 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/11/13
  • تعداد عناوین: 10
|
  • جعفر ترک زاده، عبدالله مجیدی، هادی نورمحمدی صفحه 461
    زمینه و هدف
    این تحقیق در پی پاسخ به این سئوال اساسی بوده است که برنامه درسی (تفصیلی) آزمون شده رسته انتظامی در مراکز آموزش درجه داری، تا چه حد در توانمندسازی فراگیران این مراکز، در اجرای ماموریت های محوله موثر بوده است؟
    مواد و روش ها
    در این راستا اثربخشی بیرونی برنامه درسی مذکور در سطوح سوم و چهارم الگوی ارزشیابی آموزشی کرکپاتریک سنجیده شده است. این تحقیق از نوع توصیفی است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها، دو پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت است که توسط نمونه ای از فراگیران درجه داری رسته انتظامی و فرماندهان بلافصل آنها تکمیل گردیده است. جامعه آماری تحقیق متشکل از فراگیران درجه داری (592=N) و فرماندهان بلافصل آنان (63=N) است. ازگروه اول بر اساس جدول کرجسی و مورگان یک نمونه 071 نفری انتخاب شد و از گروه دوم به صورت تمام شماری پرسشگری شده است.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد که برنامه تفصیلی دوره آموزشی فراگیران درجه داری در ابعاد توسعه دانش، مهارت و نگرش، تسهیل انطباق در محیط کار و تسهیل یادگیری در محیط کار از کفایت مطلوب برخوردار نبوده است ولی ازحداقل کفایت لازم برخورداربوده است.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی درسی، اثربخشی آموزشی، برنامه درسی (تفصیلی)، رسته انتظامی، مرکز آموزش درجه داری، اثربخشی بیرونی، آموش کارکنان پلیس
  • محسن کلانتری، علی اکبر قهرمانی، یونس خسروی، کاظم جباری صفحه 482
    زمینه و هدف
    طی دهه اخیر، استفاده از سامانه های اطلاعات جغرافیایی و تکنیک های آماری و گرافیکی برای مقابله و پیشگیری از بزهکاری در مدیریت انتظامی و امور پلیسی بسیار اهمیت یافته است. زیرا انتخاب یک تکنیک درون یابی بهینه برای تخمین ویژگی های یک منطقه در نقاط نمونه گیری نشده نقش مهمی در مدیریت داده های انتظامی در جهت مقابله با بزهکاری دارد. هدف مقاله پاسخ به این سوال است که کدام یک از روش های زمین آماری موجود در نرم افزار ArcGIS، به منظور تعیین بهترین برازش مکانی (برآورد منطقه ای) محدوده های جرم خیز در بخش مرکزی شهر تهران برای مدیریت بهینه انتظامی این بخش از شهر مناسب است؟
    مواد و روش ها
    برای تحلیل فضایی جرایم ارتکابی از چهار روش کریجینگ ساده، کریجینگ معمولی، عکس مجذور فاصله و توابع پایه شعاعی استفاده شده است و بر همین مبنا نقشه های بزهکاری محدوده بخش مرکزی شهر تهران تهیه شده است. بدین منظور ابتدا به ازای هر مدل، نیم تغییرنمای آن محاسبه، ترسیم و سپس با استفاده از تکنیک ارزیابی متوالی و ریشه متوسط مجذور خطاها (RMSE)، خطای نقشه ها برآورد و از میان شانزده نقشه، یک نقشه به عنوان نمونه مناسب پهنه بندی نقشه بزهکاری بخش مرکزی جهت مدیریت بهینه داده ای انتظامی در این محدوده انتخاب شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد برای درون یابی اطلاعات بزهکاری در بخش مرکزی شهر تهران، روش عکس مجذور فاصله با توان1 نسبت به دیگر روش ها، از دقت بالاتری برخوردار است. نتیجه هم پوشانی نقشه جرم و کاربری اراضی و توزیع جمعیت نشان می دهد که محدوده های تجاری و اداری بخش مرکزی این شهر و همچنین در محدوده های با جمعیت ساکن، کانون های بزهکاری کم اهمیت تری شکل گرفته است.
    نتیجه گیری
    با استفاده از نتایج تحلیل نقشه های تولیدی به روش درون یابی ملاحظه می گردد که مکان های آلوده محدوده مورد مطالعه، نیازمند مدیریت بهینه انتظامی، اصلاح و طراحی فضای مقاوم و کنترل های مستمر از طریق گشت های منظم و نامنظم انتظامی است.
    کلیدواژگان: تجزیه و تحلیل جغرافیایی جرم، نقشه برداری از جرم، داده های بزهکاری، تکنیک درون یابی، سامانه اطلاعات جغرافیایی، روش کریجینگ، ارزیابی متوالی، تهران
  • اکبر هدایتی، علی حسینی، الهام عباسی صفحه 505
    زمینه و هدف
    یکی از خطراتی که امروزه در سراسر جهان جان انسان ها را تهدید می کند و موجب آسیب ها و خسارت های غیرقابل جبران می شود، تصادفات جاده ای است. بررسی های به عمل آمده در زمینه فعالیت های ایمنی در کشورهای موفق جهان این موضوع را روشن می سازد که می توان با به کارگیری روش های علمی و اهمیت دادن به موضوع ایمنی در حمل ونقل جاده ای بخش قابل توجهی از این سوانح جاده ای را کاهش داد.
    مواد و روش ها
    روش بررسی در این پژوهش، تلفیقی از روش های توصیفی، تطبیقی و تحلیلی است. در این زمینه تعداد کل تصادفات واقع شده در محورهای مواصلاتی استان قزوین از فروردین سال 6831 تا فروردین سال 8831 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    یافته ها
    با توجه به نرخ بالای سوانح جاده ای و همچنین وسعت و پراکندگی محورهای استان قزوین، با اجرای شیوه مدیریتی جدید برای کاهش تصادفات و ارتقاء ایمنی از طریق اتخاذ سیاست تقسیم جاده ها به قطعه و زیرقطعه، گام های موثری در جهت بهبود سیستم ایمنی شبکه راه های استان برداشته شد.
    نتایج
    نتایج در دو سطح سازمانی و فراسازمانی عبارت اند از:1- ارائه الگوی عملکردی بر مبنای قطعه و زیرقطعه به سایر نهادهای درگیر در سوانح جاده ای مانند اداره راه، امداد و نجات، بهداشت و درمان و غیره؛2- چیدمان صحیح نیروها در مکان ها و زمان های مسئله دار و استفاده بهینه از امکانات موجود در سطح جاده ها به طوری که موجب حضور محسوس و موثر پلیس شود؛3- اصلاح الگوی مصرف در منابع انسانی و...که باعث افزایش بهره وری و ارتقاء راندمان مجموعه مورد نظر و همچنین تقویت روحیه پاسخگویی نیروها شود؛ 4-در نهایت می توان به کاهش آمار تصادفات مرگبار و خسارت های ناشی از آن و کسب مقام اول پلیس راه استان در طرح نوروزی 88 اشاره نمود.
    کلیدواژگان: مدیریت سوانح جاده ای، امنیت شبکه دسترسی، تصادفات جاده ای، نقاط حادثه خیز، سیستم اطلاعات تصادفات، استان قزوین
  • مجید رضایی راد، محمد جواد کاملی، سیدجلال موسوی بیوکی صفحه 535
    زمینه و هدف
    هر دوره از زندگی پشر با استرس همراه است. افراد برای مقابله با استرس در دوره های مختلف زندگی، از جمله دوره بازنشستگی، از روش های مختلفی استفاده می کنند. هدف این تحقیق تعیین روش های مقابله با استرس در کارکنان پلیس در آستانه بازنشستگی فرماندهی انتظامی استان یزد و ارتباط با ویژگی های فردی آنها می باشد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش، مطالعه ای توصیفی-تحلیلی به روش مقطعی می باشد. حجم نمونه مورد مطالعه 135نفر می باشد که به صورت تصادفی ساده انتخاب و جمع آوری اطلاعات با ابزار پرسشنامه، ویژگی های فردی و مقیاس استاندارد واکنش های رفتاری ناشی از استرس (روش های مقابله ای به منظور ارزیابی شیوه های مواجهه با استرس) انجام شده است(93/0=α). برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کروسکال والیس استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج تجزیه و تحلیل داده ها بیانگر وجود تفاوت در کاربرد بعضی از روش های مقابله با استرس در میان کارکنان در آستانه بازنشستگی می باشد. در بررسی نتایج، مشاهده می شود که بین واکنش های رفتاری و ویژگی هایی نظیر توانایی برای ادامه خدمت، تعداد افراد تحت تکفل و رضایت شغلی، ارتباط معنادار آماری وجود دارد. در صورتی که بین کاربرد این روش ها و ویژگی های چون تحصیلات و وضعیت اقتصادی رابطه معنادار آماری مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: مدیریت استرس، نگهداشت کارکنان، بازنشستگی پلیس، استرس پلیس، دوره پیش از بازنشستگی، روش های مقابله با استرس، فرماندهی انتظامی استان یزد
  • عزیزالله تاجران، حسن کلاکی صفحه 561
    زمینه و هدف
    احساس امنیت یکی از ابعاد اساسی مفهوم امنیت در معنای کلی آن است. پیش فرض اساسی تحقیق حاضر نقش پلیس در تامین و فراهم کردن امنیت است. عملکرد این نهاد امنیتی انتظامی به اشکال گوناگون می تواند در فرایند تولید و استمرار احساس امنیت شهروندان موثر باشد. هدف تحقیق بررسی تاثیر عملکرد پلیس بر احساس امنیت شهروندان تهرانی است.
    مواد وروش ها
    روش تحقیق، پیمایشی و توصیفی است. ابزار جمع آوری اطلاعات بوسیله پرسشنامه می باشد. جامعه آماری تحقیق، کلیه افرادی بالای 16 سال و ساکن شهر تهران می باشند که با روش نمونه گیری خوشه ایو تصادفی ساده، 980 نفر به صورت نمونه انتخاب شده اند.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان می دهند که توانمندی پلیس یعنی قدرت سخت افزاری و تظاهری پلیس بر عوامل اخلاقی و فعالیت های اجتماعی ارجحیت دارد. آزمون فرضیات بیانگر آن است که بین دو متغیر توانمندی عملیاتی پلیس (سرعت عمل، امکانات و تجهیزات پیشرفته، و گشت های منظم) و فعالیت های اجتماعی پلیس (مشارکت و ارتباط بیشتر با مردم) با احساس امنیت شهروندان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین اگر پلیس در نقش خود از رفتار حرفه ای شامل: تعهد و صحت عمل، قانون مداری، عدم انجام پارتی بازی و عدم دریافت رشوه بهره ببرد، شهروندان احساس امنیت بیشتری خواهند کرد.
    نتیجه گیری
    نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهدکه توانمندی عملیاتی پلیس به تنهایی نمی تواند بر احساس امنیت شهروندان اثرگذار باشد بلکه آموزش و رفتار حرفه ای پلیس در تعامل با جامعه و ارتقاء کیفیت عملکرد نیروی انتظامی در سطح جامعه، احساس امنیت شهروندان نیز افزایش خواهد داد.
    کلیدواژگان: عملکرد پلیس، احساس امنیت، رضایت شهروندان، توانمندی عملیاتی، رفتار حرفه ای پلیسف فعالیت های اجتماعی پلیس
  • توحید عبدی، جعفر شرافتی پور، سیدغلامرضا سجادی صفحه 587
    زمینه و هدف
    وجود امنیت در فضاهای مختلف اجتماعی مانند بوستان ها و بوستان ها یکی از شرایط ضروری حضور مردم در این مکان ها است. نیروی انتظامی متعهد به فراهم کردن شرایط لازم برای حضور مردم در این مکان ها است و تلاش دارد تا با کاستن از عوامل ایجاد ناامنی، رضایت خاطر شهروندان را فراهم نماید. این پژوهش، به بررسی تاثیر عملکرد پلیس اجراییات در افزایش احساس امنیت شهروندان مراجعه کننده به بوستان های تهران در سال 1387 پرداخته است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق با روش پیمایشی و با کمک ابزار پرسشنامه اجرا شد. تعداد نمونه 200 نفر از مراجعین به بوستان های سطح شهر تهران (در مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) با روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند؛ از هر منطقه یک بوستان انتخاب گردید و از هر بوستان 40 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین اقدامات پلیس اجراییات در سطح بوستان ها و میزان احساس امنیت مردم، میزان حضور مردم در سطح بوستان ها و میزان کاهش حضور مجرمان در سطح بوستان ها، رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: عملکرد پلیس، احساس امنیت، پلیس بوستان ها، کاهش جرم، اوقات فراغت، بوستان ها و بوستان هاParks
  • عبدالرضا امیری صفحه 601
    زمینه و هدف
    فناوری های نوین اطلاعاتی با قابلیت های گوناگونی که به وجود می آورند شرایط جدیدی را در مقابل نهادها و سازمان های امنیتی از جمله نیروهای انتظامی قرار می دهند. این فناوری ها با تغییر دامنه مرزهای متعارف محیط عملیاتی ناجا - از دنیای واقعی و ملی، به دنیای مجازی و بین المللی - تهدیدات و فرصت های جدیدی را در پیش روی این سازمان قرار می دهند. وقوع چنین تغییراتی موجب می شود تا در پاسخ های راهبردی ناجا به شرایط جدید، تغییرات متناسبی صورت پذیرد. هدف این پژوهش، مطالعه فرصت ها و تهدیدات جدید امنیتی انتظامی ناشی از ظهور فناوری های نوین اطلاعاتی مانند اینترنت، ماهواره و تلفن همراه در محیط عملیاتی ناجا می باشد.
    مواد و روش ها
    سه فرضیه محور این مطالعه را تشکیل می دهند که برای آزمون آنها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. ابزارهای گردآوری اطلاعات پرسشنامه و مراجعه به اسناد و مدارک می باشد. جامعه آماری مدیران ارشد ناجا و خبرگان آشنا به موضوع تحقیق در سال 1387بوده اند که برای انتخاب نمونه از روش تصادفی ساده استفاده شده و سپس بر اساس فرمول کوکران تعداد 40 نفر انتخاب گردیدند.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان می دهد با ظهور فناوری های نوین اطلاعاتی، فرصت ها و تهدیدات جدیدی در محیط راهبردی ناجا به وجود می آید. این تغییرات لزوم استفاده از راهبردهای نوین را مطرح می نماید که پاسخگویان از بین راهبردهای پنجگانه، به ترتیب راهبردهای ترکیبی (3/4)، پیشگیرانه (5/3)، همکاری های بین المللی (9/2)، جرم انگاری (2/2) و مداخله گرایانه (1/2) را مناسب ترین نوع راهبرد می دانند.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و پلیس، فناوری های نوین اطلاعاتی، راهبردهای پلیسی، تهدیدات امنیتی، فرصت های امنیتی، اینترنت، ماهواره، محیط های راهبردی، تلفن همراه
  • راهنمای نویسندگان
    صفحه 619
  • نمایه سال 1388
    صفحه 627
  • چکیده های انگلیسی
    صفحه 663