فهرست مطالب

حیات - سال شانزدهم شماره 3 (پیاپی 47، پاییز و زمستان 1389)

فصلنامه حیات
سال شانزدهم شماره 3 (پیاپی 47، پاییز و زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/11/16
  • تعداد عناوین: 10
|
  • بیتا محمدی، لیدا مقدم بنائم، محمد اصغری صفحه 5
    زمینه و هدف
    زایمان زودرس یک عامل مهم مرگ و میر و عوارض طبی نوزاد و جنین است. همچنین کم وزنی زمان تولد از عوامل خطر مرگ و میر و ابتلا نوزادان به بیماری های مختلف در دوره نوزادی و مراحل بعدی زندگی آن ها می باشد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط CRP نیمه اول بارداری با وقوع زایمان زودرس و کم وزنی زمان تولد انجام یافته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه کوهورت آینده نگر 400 نفر خانم باردار که طی سال های 87 و 88 به مطب پزشکان متخصص زنان در شهر نور مراجعه می کردند، مورد مطالعه قرار گرفتند. سطح سرمی CRP آنان در زمان زیر 20 هفتگی بارداری اندازه گیری شد و این افراد تا زمان زایمان پی گیری شدند. ابزار لازم جهت گرد آوری اطلاعات عبارت بودند از: متر، ترازوی استاندارد، پرسشنامه. داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS v.15، با روش های آزمون کای دو، آنالیز رگرسیون لجستیک و منحنی ROC، تجزیه و تحلیل شدند. p-value کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    در آنالیز رگرسیون لجستیک با در نظر گرفتن سن بالای 35 سال، اشتغال مادر، سابقه زایمان زودرس، سابقه سقط، حاملگی اول، وضعیت اقتصادی نامطلوب و وجود فرد سیگاری در نزدیکان، ارتباط معناداری بین سطح CRP و زایمان زودرس یافت شد (001/0p<، 24/1= ORو 38/1-11/1=CI 95%). سطح مؤثر CRP (نقطه برش=cut off point) در زایمان زودرس با استفاده از آنالیز Roc curve با حساسیت 81% و ویژگی 64%، mg/l45/3 بود. در آنالیز رگرسیون لجستیک با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی نامطلوب، سابقه زایمان با وزن کم نوزاد، سابقه سقط، تعداد حاملگی، حاملگی اول و وجود فرد سیگاری در نزدیکان، ارتباط معناداری بین سطح CRP و کم وزنی زمان تولد یافت شد (005/0p<، 31/1=OR و 59/1-08/1=CI 95%). سطح مؤثرCRP برای کم وزنی زمان تولد با استفاده از آنالیز Roc curve با حساسیت 5/87% و ویژگی 74%، mg/l 75/4 بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد نشانگر التهابی CRP، می تواند در شناسایی مادران در معرض خطر زایمان زودرس و کم وزنی زمان تولد کمک کننده باشد؛ البته برای اثبات این رابطه به مطالعات وسیع تری نیاز است.
    کلیدواژگان: CRP، زایمان زودرس، کم وزنی زمان تولد
  • سنا عیب پوش، زهرا راهنورد*، فاطمه رجبی صفحه 15
    زمینه و هدف

    کمبود ویتامین ها یکی از معضلات بهداشتی در نوجوانان ایرانی است. یکی از روش های کنترل این معضل، آموزش بهداشت مبتنی بر الگو و روش های مناسب و نیازهای آموزشی فراگیران می باشد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین میزان تاثیر بسته آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری، بر دریافت ویتامین ها در دختران نوجوان می باشد.

    روش بررسی

    پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای تصادفی شده است. نمونه های پژوهش شامل 80 دانش آموز دختر مدارس راهنمایی منطقه 17 شهرداری تهران و مادران آن ها بودند که در سال 1388 به روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد (هر کدام 40 نفر) تقسیم شدند. مداخله این پژوهش شامل ارایه بسته آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری بود. جهت ارزیابی دریافت ویتامین ها از پرسشنامه استاندارد بسامد مصرف و یادآمد غذای 24 ساعته و جهت ارزیابی مراحل تغییر رفتار از پرسشنامه ساخته محقق، قبل و 3 ماه بعد از آموزش استفاده گردید. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS v.16 استفاده شد (05/0=α).

    یافته ها

    طبق نتایج پیش آزمون، دختران نوجوان در هر دو گروه در دریافت ویتامین های گروه BوC دچار کمبود بودند. 3 ماه بعد از مداخله آموزشی، میانگین دریافت این ویتامین ها در گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله و همچنین نسبت به گروه شاهد، افزایش معناداری را نشان داد (05/0p<).

    نتیجه گیری

    بسته آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری می تواند منجر به بهبود دریافت ویتامین ها در دختران نوجوان شهری گردد. لذا با استفاده از بسته آموزشی یاد شده و یا بسته های مشابه برای آموزش نوجوانان، می توان از بروز موارد کمبود دریافت ویتامین ها و پیامدهای ناگوار آن پیشگیری نمود.

    کلیدواژگان: ویتامین ها، بسته آموزشی، الگوی فرانظری، نوجوان
  • اکرم سادات سادات حسینی، ناهید دهقان نیری، عباس مهران، زهرا پوراسماعیل، معصومه عظیم نژاد صفحه 31
    زمینه و هدف
    اضطراب ناشی از رویه های تهاجمی از مشکلات عمده کودکان بیمار است که به سبب عوارض زیاد، کنترل آن اهمیت ویژه ای دارد. امروزه شیوه های غیر دارویی و غیر تهاجمی برای کنترل اضطراب مورد توجه و در اولویت قرار گرفته است، لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر ماساژ بر اضطراب قبل از رویه های تهاجمی در کودکان 11-7 ساله بستری انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این پژوهش تجربی از نوع کارآزمایی بالینی است. در این مطالعه 70 کودک 11-7 ساله بستری در بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران در طی 4 ماه از سال 1386 به نسبت مساوی به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند، گروه آزمون، ماساژ را در نقاط چشم سوم و کف دست ها به مدت 5 دقیقه دریافت نمود و گروه شاهد ماساژی دریافت نکرد. اضطراب بر اساس معیار OSBD-R قبل و بعد از ماساژ در گروه آزمون و در گروه شاهد نیز در ابتدای نمونه گیری و 5 دقیقه بعد همانند گروه آزمون اندازه گیری شد و در نهایت داده ها با استفاده از آزمون های آماری ویلکاکسون، من ویتنی، کای دو و آزمون دقیق فیشر در نرم افزار آماری SPSS v.15 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    مقایسه میانگین سطح اضطراب قبل از ماساژ در دو گروه با 472/0=p تفاوت معناداری را نشان نمی دهد (گروه آزمون 24/3=m و 56/0=SD، گروه شاهد 24/3=m و 48/0=SD). اما میانگین سطح اضطراب بلافاصله بعد از مداخله بین گروه آزمون و شاهد اختلاف آماری معناداری (001/0p<) را نشان می دهد (آزمون 57/1=M و 54/0=SD، شاهد 37/3=M و 46/0=SD).
    نتیجه گیری
    اعمال ماساژ در نقاط چشم سوم و کف دست ها می تواند اضطراب قبل از رویه های تهاجمی کودکان 11-7 ساله را کاهش دهد. لذا توصیه می شود ماساژ به عنوان روشی برای کاهش اضطراب کودکان مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ماساژ، اضطراب، رویه های تهاجمی، کودکان 11، 7 ساله
  • نازیلا وثوقی، مینو میترا چهرزاد، قاسم ابوطالبی، زهرا عطرکار روشن صفحه 39
    زمینه و هدف
    بیماری و بستری شدن اغلب اولین بحران هایی هستند که کودکان با آن مواجه می شوند و انجام رویه های دردناک از جمله رگ گیری برای تشخیص و درمان یکی از مهم ترین علل درد در کودکان می باشد. به همین دلیل درمان مناسب درد نیز از اهداف مهم مراقبتی این کودکان به شمار می رود. از اقدامات مستقل پرستاری جهت تسکین درد که کم هزینه و کاربردی بوده و برای کودکان نیز جذاب می باشد استفاده از شیوه های غیر دارویی از جمله انحراف فکر است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر انحراف فکر بر برخی از شاخص های فیزیولوژیک (تعداد ضربان قلب و میزان اشباع اکسی‍ژن خون شریانی) و شدت درد ناشی از رگ گیری در کودکان 6-3 ساله بستری انجام شده است.
    روش بررسی
    در یک کارآزمایی بالینی از ابتدای تیر تا پایان شهریور 1388، 72 کودک 6-3 ساله بستری در بخش اورژانس بیمارستان کودکان رشت قبل از رویه رگ گیری، به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. حین رگ گیری، در گروه آزمون، انحراف فکر با استفاده از دستگاه حباب ساز صورت گرفت و در گروه شاهد هیچ مداخله ای صورت نگرفت. تعداد ضربان قلب و میزان اشباع اکسیژن خون شریانی هر دو گروه با دستگاه پالس اکسیمتر در دو مرحله قبل و بعد از مداخله به مدت 3 دقیقه اندازه گیری و مقایسه شد. همچنین 10دقیقه پس از اتمام رگ گیری، شدت درد کودکان با استفاده از ابزار اوشر در دو گروه اندازه گیری و مقایسه شد.
    یافته ها
    اختلاف آماری معناداری در میانگین تعداد ضربان قلب (01/0p<)، میزان اشباع اکسیژن خون شریانی (009/0=p) و نیز شدت درد (001/0p<) کودکان دو گروه آزمون و شاهد پس از مداخله مشاهده شد، به طوری که با اعمال انحراف فکر، کودکان گروه آزمون شدت درد کمتری را نسبت به کودکان گروه شاهد درک نموده و میانگین تعداد ضربان قلب و میزان اشباع اکسیژن خون شریانی آنان نیز تغییرات کمتری داشته و متعادل تر بوده است.
    نتیجه گیری
    طبق یافته های این پژوهش انحراف فکر از طریق حباب سازی باعث کاهش پاسخ های فیزیولوژیک و شدت درد ناشی از رگ گیری در کودکان 6-3 ساله شده و می تواند به عنوان شیوه مؤثری در کنترل درد ناشی از رگ گیری در کودکان خردسال استفاده شود.
    کلیدواژگان: درد، رگ گیری، انحراف فکر، شاخص های فیزیولوژیک، کودکان بستری
  • رفعت سید امامی، حسن افتخار اردبیلی، بنفشه گلستان صفحه 48
    زمینه و هدف
    فعالیت بدنی کافی و منظم از عوامل اصلی حفظ و ارتقای سلامت در سراسر دوره زندگی است. بی تحرکی یک مشکل سلامت عمومی جهانی است. به طور کلی سالیانه 9/1مرگ ها در جهان به بی تحرکی نسبت داده می شود. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر مداخله آموزش در مورد فعالیت بدنی بر آگاهی، نگرش و رفتار رابطان بهداشتی بوده است.
    روش بررسی
    این پژوهش کمی از نوع نیمه تجربی می باشد. این مطالعه در مراکز بهداشتی درمانی منطقه 14 تهران در سال 1387 انجام یافته است. نمونه گیری به روش سرشماری صورت گرفت. 80 زن رابط بهداشت (داوطلب سلامت) منطقه 14 تهران به طور تصادفی در دو گروه شاهد و مداخله قرار گرفتند (گروه مداخله 41 نفر، گروه شاهد 39 نفر). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه آگاهی، نگرش و عملکرد در مورد فعالیت بدنی بود که در ابتدای مطالعه (پیش آزمون) و 4 هفته پس از مداخله (پس آزمون) توسط همه شرکت کنندگان تکمیل شد. مداخله آموزش سلامت به صورت سه جلسه آموزشی با فواصل یک هفته ای به گروه آزمون ارایه شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS انجام یافت.
    یافته ها
    در مرحله پیش آزمون دو گروه شاهد و آزمون به لحاظ متغیرهای آگاهی، نگرش و عملکرد تفاوت آماری معناداری نداشتند، اما تغییرات امتیازات دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون در مورد آگاهی و عملکرد تفاوت آماری معنادار بین دو گروه نشان داد.
    نتیجه گیری
    مداخله آموزشی انجام یافته در این پژوهش بر افزایش آگاهی و میزان کلی فعالیت بدنی زنان رابط بهداشت مؤثر بوده است. بنابراین ارایه آموزش در این زمینه به رابطان بهداشتی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: فعالیت بدنی، رابطان بهداشتی، مداخله آموزش سلامت، آگاهی، نگرش، رفتار
  • فریده باستانی، رویا ضرابی صفحه 56
    زمینه و هدف
    یکی از مسایلی که پدیده حاملگی را تحت تاثیر قرار داده و می تواند منجر به پیامدهای نامطلوب بارداری و زایمانی پر خطر شود، دیابت حاملگی است که عوامل روان شناختی، همچون خودکارآمدی، در تبعیت از درمان و کنترل گلوکز خون نقش به سزایی دارد. لذا این پژوهش با هدف تعیین میزان خودکارآمدی در زنان مبتلا به دیابت بارداری انجام یافته است.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه همبستگی توصیفی است که در سال های 87-1386 انجام یافته است. جامعه مورد مطالعه زنان مبتلا به دیابت بارداری مراجعه کننده به درمانگاه مامایی و بخش های زنان و زایمان مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، حجم نمونه 100 نفر و نمونه گیری به روش مستمر (متوالی) بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی (Independent t-test و ANOVA) در نرم افزار SPSS v.14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    یافته ها
    ویژگی اکثر زنان مورد مطالعه به شرح زیر بود: گروه سنی 35-25 سال (با میانگین حدود 30 سال)، وضعیت اقتصادی متوسط (66%)، تحصیلات زیر دیپلم (48%) خانه دار (91%)، شاخص توده بدنی چاق یا اضافه وزن (68%)، نولی پار (تعداد زایمان صفر 33%) که 69% آنان به بارداری فعلی تمایل داشتند. 57% زنان دارای خودکارآمدی بالا و بقیه دارای خودکارآمدی پایین بودند. زنان دارای تحصیلات بالاتر (005/0p<) و شاغل (016/0=p) خودکارآمدی بالاتری نسبت به سایر زنان داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که خودکارآمدی یکی از عوامل پیش نیاز در خود مدیریتی و خودکنترلی دیابت بارداری تلقی می شود و درصد قابل ملاحظه ای از افراد تحت مطالعه، دارای خودکارآمدی پایین بوده اند، لذا ضروری است که با انجام مداخلات بهداشتی و راهبردهای آموزشی- مشاوره ای، خودکارآمدی این گروه از زنان باردار که می تواند منجر به بهبود خود مراقبتی و ارتقای سلامت آنان گردد، افزایش یابد.
    کلیدواژگان: دیابت حاملگی، زنان باردار، خودکارآمدی
  • مریم مدرس، سیده طاهره میرمولایی، فاطمه رحیمی کیان، صدیقه افراسیابی صفحه 66
    زمینه و هدف
    زایمان واقعه ای بالقوه تروماتیک در زندگی زنان است و می تواند سبب بر انگیختن شدید احساسات و هیجانات به گونه ای شود که در بعضی از زنان اختلالات استرسی ایجاد کند. این مطالعه با هدف تعیین شیوع اختلال استرس پس از ترومای زایمان و عوامل مرتبط با آن انجام یافته است.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی تحلیلی است. نمونه های پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین زنان زایمان کرده مراجعه کننده به مراکز بهداشتی در 8-6 هفته بعد از زایمان به تعداد 400 نفر از 15 فروردین تا پایان خرداد 1387 انتخاب گردیدند. در مرحله اول با استفاده از معیار A (DSM-VI) از میان نمونه ها زنانی که زایمان تروماتیک داشتند، مشخص شدند. سپس از بین آنان زنان مبتلا به اختلال استرس پس از ترومای زایمان از طریق مقیاس اختلال استرس پس از تروما (PSS-1) شناسایی شدند و عوامل مرتبط در آن ها بررسی گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS v.11.5 استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان داد که حدود 4/54% از زنان زایمان را به صورت حادثه ای تروماتیک تجربه کرده اند و یک سوم از آن ها (7/37%) دچار اختلال استرس پس از ترومای متعاقب زایمان شده اند بین عوامل مامایی شامل نوع تغذیه نوزاد، مشکلات مربوط به مراقبت از نوزاد، وزن هنگام تولد و عوامل روانی شامل حوادث استرس آور زندگی و میزان حمایت اجتماعی دریافتی مادر با اختلال استرس پس از ترومای زایمان ارتباط معناداری دیده شد (05/0p<) از عوامل جمعیت شناختی نیز دو متغیر تحصیلات و درآمد خانواده با PTSD رابطه معناداری داشتند (05/0p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع زیاد اختلال استرس پس از زایمان و وجود ارتباط معنادار بین متغیرهای مامایی، نوزادی، روانی و همچنین میزان حمایت اجتماعی با اختلال استرس پس از ترومای زایمان، توصیه می شود مادران مستعد، به موقع شناسایی شوند تا بتوان از پیشرفت این عارضه پیشگیری نمود.
    کلیدواژگان: اختلال استرس پس از تروما، عوامل مستعدکننده، اختلال استرس پس از ترومای زایمان
  • مینا محمدی، اشرف الملوک معماری، مرضیه شبان، عباس مهران، پروانه یاوری، مجتبی سالاری فر صفحه 77
    زمینه و هدف
    تبعیت از رژیم غذایی در کنترل بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی تاثیر دارد. آموزش به بیمار یک روش ارزشمند در ارتقای تبعیت از رژیم غذایی بیماران محسوب می شود. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیر دو روش آموزش رایانه ای و چهره به چهره بر تبعیت از رژیم غذایی بیماران پس از سکته قلبی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 117 بیمار پس از بروز اولین حمله سکته قلبی که در بخش های مراقبت ویژه قلبی بیمارستان های امام خمینی، شریعتی، امیراعلم و مرکز قلب تهران بستری بودند، به روش نمونه گیری در دسترس طی خرداد 1388 تا خرداد 1389 انتخاب و به سه گروه تخصیص تصادفی یافتند. در گروه چهره به چهره، بیماران در دو جلسه در مورد رژیم غذایی آموزش دیدند. در گروه آموزش رایانه ای بیماران با کمک یک نرم افزار حاوی صوت، متن، تصویر و انیمیشن در منزل همان محتوای آموزشی را دریافت کردند، در حالی که گروه شاهد آموزشی علاوه بر آموزش معمول در بیمارستان دریافت نکردند. سه ماه بعد بیماران از نظر تبعیت از رژیم غذایی بررسی شدند.
    یافته ها
    داده ها حاکی از همگن بودن سه گروه از لحاظ مشخصات فردی و بیماری (به جز سابقه بیماری عروق کرونر) بود. در استفاده از گروه های غذایی ناسالم بین سه گروه تفاوت آماری مشاهده نشد. همچنین در استفاده از گروه های غذایی سالم بین دو گروه آموزش رایانه ای و چهره و چهره تفاوت آماری وجود نداشت. اما با مقایسه دو به دو گروه ها، در استفاده از گروه های غذایی سالم، گروه آموزش رایانه ای تبعیت بهتری در مصرف چربی های مفید (01/0p<) و جانشین های مفید در گروه گوشت (01/0p<) نسبت به گروه شاهد داشتند. همچنین گروه چهره به چهره تبعیت بهتری در مصرف گروه های غذایی سالم همچون جانشین های مفید در گروه گوشت (04/0=p) و چربی های مفید (04/0=p) نسبت به شاهد داشتند.
    نتیجه گیری
    آموزش رایانه ای و چهره به چهره هر دو به یک میزان بر ارتقای تبعیت از رژیم غذایی افراد پس از سکته قلبی موثر هستند. بنابراین با توجه به محدودیت زمانی کارکنان پرستاری برای آموزش چهره به چهره بیماران، استفاده از رایانه مقرون به صرفه تر است.
    کلیدواژگان: سکته قلبی، تبعیت، آموزش رایانه ای، آموزش چهره به چهره
  • شیرین لسان، زهره میرحیدری، گیتی ستوده، فرحناز خواجه نصیری، فریبا کوهدانی صفحه 86
    زمینه و هدف
    پوکی استخوان یک اختلال استخوانی متابولیک جدی است. این بیماری یک معضل عمده در وضعیت سلامتی زنان است و کیفیت زندگی آنان را تحت‎الشعاع قرار می‎دهد. با توجه به این که سنجش عادات غذایی و رفتارهای مرتبط با پوکی استخوان، جهت تدوین برنامه های ارتقای سلامت ضروری است و از آن جا که معلمان زن الگو و بهترین ارایه‎کنندگان مطالب آموزشی به دختران در سنین رشد استخوانی می‎باشند، بررسی حاضر با هدف «تعیین عادات غذایی و رفتارهای مرتبط با پوکی استخوان در معلمان زن» انجام گرفته است.
    روش بررسی
    بررسی حاضر یک بررسی مقطعی توصیفی- تحلیلی است. نمونه مورد پژوهش 308 معلم زن شاغل در منطقه 6 آموزش و پرورش تهران بودند که در اسفند ماه 1385 به روش نمونه‎گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود و تحلیل داده ها، با استفاده آزمون های t، آنالیز واریانس یک طرفه و توکی در نرم افزار SPSS صورت گرفت.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار امتیازات کسب شده از سؤالات عادات غذایی و رفتارهای مرتبط با پوکی استخوان 2/4±9/14 (از کل امتیاز قابل کسب 24) بود. امتیاز عادات غذایی و رفتارهای مرتبط با پوکی استخوان، در معلمان زن با آگاهی خوب، سن بالاتر از 50 سال، اشتغال بیش از 25 سال، همچنین معلمانی که از کتاب و جزوات آموزشی به عنوان اولین منبع کسب اطلاعات استفاده می کردند و در معلمان یائسه به طور معناداری بالاتر بود (تمام موارد 03/0=p).
    نتیجه گیری
    میانگین دریافت کلسیم روزانه معلمان در حد مناسب می‎باشد ولی 30% آنان دریافت نامناسب کلسیم دارند. همچنین، درصد بالایی از آنان مصرف کرم ضدآفتاب، چای زیاد در روز و عدم فعالیت ورزشی دارند که می‎تواند آنان را در معرض خطر پوکی استخوان قرار دهد. بر این اساس طراحی و اجرای برنامه های آموزشی برای معلمان، ارایه کتابچه های آموزشی به آنان، کاهش مصرف چای در مدارس و تخصیص مکان و تسهیلات ورزشی مناسب معلمان در هر مدرسه پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: پوکی استخوان، عادات غذایی، رفتار، معلمان
  • معصومه کردی، محبوبه فیروزی، حبیب الله اسماعیلی صفحه 95
    زمینه و هدف
    توجه به درد زایمان و تسکین آن از اجزای مهم مراقبت مادر طی زایمان است. طب فشاری یکی از شیوه های غیردارویی کاهش درد است که در دسترس، کم هزینه، کم عارضه وآسان می باشد. این پژوهش به منظور تعیین تاثیر فشار در نقطه LI4 بر شدت درد مرحله اول زایمان در مادران نخست زا انجام گرفته است.
    روش بررسی
    در یک کارآزمایی بالینی سه گروهی یک سوکور، 83 مادر اول زای مراجعه کننده به زایشگاه بیمارستان حضرت ام البنین شهر مشهد در سال 6-1385 با سن بارداری 42-38 هفته به روش تخصیص تصادفی در سه گروه طب فشاری، لمس (شاهد 1) و مراقبت معمول (شاهد 2) قرار گرفتند. شدت درد قبل از شروع مداخله، بلافاصله پس از مداخله، نیم ساعت بعد و سپس به فواصل هر 1 ساعت با استفاده از مقیاس دیداری درد اندازه گیری و سپس با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس در سه گروه مقایسه شد.
    یافته ها
    میانگین نمره شدت درد زایمان بلافاصله پس از مداخله در گروه طب فشاری (75/13±59/28) کمتر از گروه لمس (67/18±5/33) و مراقبت معمول (5/20±82/41) بود (026/0=p).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج مطالعه، فشار بر نقطه LI4، شدت درد مرحله اول زایمان را کاهش می دهد و می تواند به عنوان روشی ساده، کم هزینه و غیر تهاجمی در لیبر جهت کاهش درد زایمان استفاده شود.
    کلیدواژگان: نقطه LI4، طب فشاری، نخست زا، درد مرحله اول زایمان
|
  • Mohammadi B., Moghaddam Banaem L., Asghari M. Page 5
    Background and Objective
    Preterm labor is a major risk factor of mortality and morbidity in newborns and fetuses. Low birth weight is also a risk factor for mortality and various neonatal diseases. This study aimed to determine the association between the CRP levels in first trimester of pregnancy with low birth weight and preterm labor.Methods & Materials: In this prospective cohort study, we measured serum CRP levels in 400 pregnant women up to 20 weeks of gestation. All participants were followed up to delivery. Preterm labor was defined as delivery before 37 weeks of gestation. Low birth weight was defined as weight less than 2500 g at birth. Statistical analysis was done using Chi-square, Logistic regression, and ROC curve. P-values less than 0.05 were considered to be significant.
    Results
    After controlling for the effects of age above 35 years, mother's occupations, history of preterm labor, socio-economic status, history of abortion, primiparity, and passive smoking, logistic regression analysis showed statistically significant relationship between the CRP and preterm labor (P-value=0.000, OR=1.24, %95 CI=1.11-1.38). However, there were no significant relationships between the CRP levels with other factors. Using Roc curve, we determined CRP cut-off point level for preterm labor. With 81% sensitivity, and 64% specificity, CRP cut-off point was 3.45 mg/l. After controlling for the effects of low socio-economic status, history of LBW, history of abortion, gravidity, primiparity, and passive smoking, logistic regression analysis showed statistically significant association between the CRP levels and LBW (OR=1.31, CI %95=1.08-1.59, P=0.005). However, there were no significant relationships between CRP levels with other factors. CRP cut-off point level for LBW was determined using Roc curve. With 87.5% sensitivity, and 74% specificity, CRP cut-off point was 4.75 mg/l.
    Conclusion
    It seems that the inflammatory marker, CRP, can be used to identify women who are at high risk for preterm labor and LBW. However, larger studies are needed to establish this relationship definitively
  • Eybpoosh S., Rahnavard Z., Yavari P., Rajabi F. Page 15
    Background and Aim

    Micronutrients deficiency is one of the most common health problems among adolescents. Theory based educational interventions which address learner's preferences are among the solutions for the matter in hand. The aim of this study was to determine the effectiveness of the Transtheoretical model (TTM) based educational package on vitamin intake in female adolescents in Tehran.Methods & Materials: A randomized community trial was applied. Study samples were consisted of 80 female students from two middle schools of Tehran, district 17th. They were selected using a cluster-random sampling method and were randomly assigned to the intervention (n=40) and control groups (n=40). The intervention group received a TTM-based educational package. Changes in vitamin intake were assessed using standard food frequency & 24-recall questionnaires.

    Results

    Based on pre-test results, intake of vitamin B2, B6, B9, B12, and C were lower than Dietary Reference Intake (DRI) in both groups. Based on the post-test data, a significant increase occurred in the mean score of vitamin intake in the intervention group comparing with the control group; and also with the intervention group at pretest (P<0.05).

    Conclusion

    TTM-based educational package could be effective in improving vitamin intake in urban female adolescents.

  • Sadat Hoseini As, Dehghan Nayeri N., Mehran A., Pour Esmael Z., Azimnejad M. Page 31
    Background and Objective
    Invasive procedures are severe stressors for in-patient children. The stress result in sleep disorder, reduced concentration, and increased pain. Nowadays, pharmacologic and nonpharmacologic interventions are used to control stress. We aimed to assess the effect of massage on children's anxiety level before intensive procedures.Methods & Materials: In this clinical trial, 70 children aged 7-11 were recruited from a children hospital. The participants were randomly allocated to the intervention and control groups. The intervention group received massage therapy in the Yeen tang point and palms for five minutes. The control group received the usual care. Anxiety was measured using OSBD-R. Data were analyzed using Mann-Wittny and Willcoxon statistical tests.
    Results
    The anxiety level was not significantly different between two groups before the intervention (Control group: 3.24±0.48; Intervention group: 3.24±0.56) (P=0.472). Following the massage, the anxiety level decreased significantly in the intervention group (Intervention group: 1.57±0.54; Control group: 3.37±0.46) (P<0.001).
    Conclusion
    Massage in the Yeen tang point and palms can reduce the anxiety level in hospitalized children prior to invasive procedures. It is recommended to use this massage technique in pediatric wards to reduce anxiety level.
  • Vosoghi N., - Chehrzad M., Abotalebi Gh, Atrkar Roshan Z. Page 39
    Background and Objective
    Illness, hospitalization and pain are often first crisis children faced with in their early life. Performing painful procedures such as IV injections for medical purposes are inevitable and stressful events in pediatric wards. Distraction is an inexpensive, practical, and nonpharmacological nursing intervention for pain relief. This study aimed to determine the effects of distraction on some physiological indices (heart rate and O2 saturation (and intensity of pain in the hospitalized children aged 3-6 years undergoing IV injection.Methods & Materials: In this clinical trial, 72 children aged 3-6 years who were undergoing IV insertion were recruited for the study. The participants were randomly allocated into two groups of intervention and control. Distraction technique was applied using bubble-maker in the intervention group. After 10 minutes, pain intensity was measured using OUCHER scale. Moreover, heart rate and blood oxygen saturation were measured for three minutes in both groups using Pulse Oxymeter pre- and post-intervention.
    Results
    The findings showed statistically significant differences in the average heart rate (P<0.01) and the amount of saturated oxygen (P<0.009) and the pain intensity (P<0.001) between two groups after the intervention. The pain decreased significantly in the intervention group in comparison with the control group.
    Conclusion
    According to the research findings, distraction with bubble-maker resulted in decreasing the physiological responses and intensity of pain in children aged 3- 6 years. This method can be useful in reliving the pain in preschool children undergoing IV insertion.
  • Seyed Emami R., Eftekhar Ardebili H., Golestan B. Page 48
    Background and Objective
    Regular and adequate physical activity is a major factor in maintaining good health throughout entire life course. Levels of inactivity are high in all countries. Effective educational interventions are needed to promote physical activity in all populations. The aim of this study was to determine the effect of a heath education intervention on physical activity knowledge, attitude, and behavior in health volunteers of Tehran in 2008.Methods & Materials: All active female health volunteers of Tehran, district 14 (n=100) were recruited for this experimental study. Data were gathered using a questionnaire of knowledge, attitude, and behavior regarding physical activity. The questionnaire was completed by all participants in two phases of pre- and post-intervention (four weeks after the intervention). Health education intervention strategies were presented to the intervention group during three educational sessions with one week interval between the sessions. Data were analyzed using related statistical tests.
    Results
    Findings showed significant statistical differences in knowledge, total physical activity rate per week, and the mean sitting time per day between the control and intervention groups after the intervention (P<0.05). While, these variables were not significantly different before the educational intervention among both groups.
    Conclusion
    The health education intervention presented in this study was effective in promoting knowledge, total physical activity rate per week, and mean sitting time per day among the female health volunteers.
  • Bastani F., Zarrabi R. Page 56
    Background and Aim
    Gestational diabetes is a major concern during pregnancy. Psychological factors such as self-efficacy play important role in adherence of the treatment, control of blood glucose, and the outcomes of the pregnancy. The main purpose of this study was to determine correlations of self-efficacy in women with gestational diabetes attending to educational medical centers of Iran University of Medical Sciences in Tehran.Methods & Materials: In this descriptive correlational study, we recruited 100 women aged 15-49 years old with gestational diabetes and singleton pregnancies using consecutive sampling method. Data were collected using Diabetic Self-Efficacy scale.
    Results
    The mean age of the women was 31 years. The majority of the women (66%) had moderate economic status; and more than half (60%) had no higher education. Sixty eight percent of the study participants were obese or overweight. About 33% of the participants were nullipara; and 69% had wanted pregnancies. The results showed that 43% of the women had low self-efficacy. The self-efficacy scores were significantly correlated with education (P=0.005) and occupation (P=0.016).
    Conclusion
    Self-efficacy is an important determinant of self-management and self-control in gestational diabetes. Regarding low self-efficacy among the women, it seems that implementing educational-counseling strategies to enhance self-efficacy can be helpful to promote optimum self-care among women with gestational diabetes.
  • Modaress M., - Mirmolaie St, Rahimikian F., Afrasiabie S. Page 66
    Background and Aim
    Childbearing is a potentially traumatic event in the lives of women; and can lead to post traumatic stress disorder in some women. This study aimed to determine the prevalence and predisposing factors of post traumatic stress disorder after childbearing in women in Bushehr.Methods & Materials: In this cross-sectional study, 400 women who attended the medical centers 6-8 weeks after delivery were recruited to the study. Participants with traumatic delivery were included in the study. They completed the posttraumatic symptoms scale-I (PSS-I), and predisposing factors questionnaire. Data were analyzed in two groups of women with the PTSD and without PTSD using Chi-square and Fisher's exact test with P=0.05.
    Results
    The results of this study showed that 54.4% of women had experienced a traumatic delivery; and one-third of the women were affected to PTSD after childbearing. There were significant differences between obstetrical factors including complications of pregnancy, wanted pregnancy, post-partum complications, interval of the last two pregnancies less than two years; neonatal factors including type of feeding, issues of child care, birth weight; and psychological factors including stressful life events, and maternity social support with the PTSD (P<0.05). Income had statistically significant association with the PTSD (P<0.05).
    Conclusion
    Some of obstetrical, neonatal and psychological factors are associated with occurrence of the PTSD after delivery
  • Mohammady M., Memari A., Shaban M., Mehran A., Yavari P., Salari Far M. Page 77
    Background and Aim
    Diet adherence is a major issue in cardiovascular diseases control. Patient education could be a valuable strategy for promoting diet adherence. The aim of this study was to compare the effects of computer-assisted vs. face to face education on dietary adherence among patients with myocardial infarction.Methods & Materials: In this experimental study, 117 patients with the first acute myocardial infarction were selected via a convenience sampling. The participants were randomly allocated into three groups. Patients in the face to face group (n=43) received an education about diet in two two-day sessions. The computer-assisted education group (n=33) received the same educational plan provided by computer software containing audio, text, images and animations at home. The control group (n=41) received their usual care. Adherence to dietary regimen was assessed three months after the educations.
    Results
    There were not significant association between the three groups in terms of demographic characteristics and disease history. There were no significant different in unhealthy diet adherence between the three groups. There were not significant differences in healthy diet between the computer-assisted and face to face education groups. The computer-assisted education group had significantly better adherence with the consumed amount of fats (P=0.01), useful meat substitutes (P=0.01), and other foods (P=0.012) than the control group. In addition, the face to face education group had significantly greater adherence scores with consuming meat substitutes (P=0.04), and fats (P=0.04) than the control group.
    Conclusion
    Both computer-assisted and face to face educational strategies had positive effects on improving adherence following myocardial infarction.
  • Lesan Sh, Mirheydari Z., Sotoudeh G., Khajeh Nasiri F., Koohdani F. Page 86
    Background and Objective
    Osteoporosis is a serious metabolic bone disorder and a major health concern in women. Osteoporosis affects the quality of life of women. Studying the osteoporosis related food habits and behaviors can promote health promotion program planning. It seems that female teachers are the best models and educational sources for female students. This study was carried out to determine the osteoporosis related food habits and behaviors among female teachers.Methods & Materials: This study was a cross-sectional study in which 308 female teachers were randomly selected using stratified sampling method from the schools of the 6th district of Tehran. Data were collected using a questionnaire and analyzed using student t-test, one-way analysis of variance and Tukey test.
    Results
    Mean score of osteoporosis related food habits and behaviors was 14.9±4.2 (out of a possible 24 maximum attainable score). Osteoporosis related food habits and behaviors score was significantly higher in the teachers who had higher knowledge score, aged more than 50 years old, had worked for more than 25 years, had used educational books and booklets as the first informational source, and among the post- menopausal teachers (P<0.03).
    Conclusion
    According to the findings, the teachers demonstrated average level of osteoporosis related food habits and behaviors, whereas their mean calcium intake was relatively adequate, but their other food habits and behaviors were relatively inappropriate. It seems developing and implementation of educational programs and offering educational booklets to teacher can help to promote their food habits and behavior which may be helpful in enhancing student's food habits.
  • Kordi M., Firoozi M., Esmaili H. Page 95
    Background and Objective
    Labor pain management is one of the most important procedures of midwifery cares. Acupressure, a non-pharmacological method of labor pain relief, is an available, easy to use, inexpensive, and without side effect method of pain relief. The purpose of this study was to compare the effects of LI-4 acupressure on labor pain in women during first stage of labor.Methods & Materials: A single blind randomized clinical trial study was carried out on 83 primipara women. The inclusion criteria were singleton pregnancy in 38-42 weeks of gestation, cephalic presentation, and spontaneous uterine contractions. Participants were divided into three groups including acupressure group, touch group, and the usual care (control group). The intensity of labor pain was measured using visual analog scale with the rating from 0-100 mm immediately, 30 minutes, and one hour after the intervention during the first stage of labor. Data were analyzed using statistical tests of ANOVA, Chi-square, and Exact chi-square.
    Results
    Findings indicated that acupressure group had lower labor pain in the active phase of the first stage of labor immediately after intervention than the other groups (P=0.026).
    Conclusion
    The results of this study suggested that LI4 acupressure reduced the intensity of labor pain in the first stage of labor without any side effects to mother and infant. This procedure can be used as a simple, safe and inexpensive method to relief labor pain.