فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی
پیاپی 21 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد رحیم عیوضی، محمد جواد هراتی صفحه 11
    تاثیر فرآیند توسعه بر هویت فرهنگی، از موضوعاتی است که در مبحث توسعه در جمهوری اسلامی ایران، نیازمند بررسی بیشتری است. این در حالی است که هویت به عنوان عامل کنترل کننده توسعه، تضمین کننده پایداری فرهنگی بوده و می تواند موجبات پیشرفت را فراهم کند.
    نگارنده، ضمن اشاره به فرآیند توسعه در جمهوری اسلامی ایران و تاثیر پذیری برنامه های توسعه از الگو های بیرونی، این گونه استدلال می کند که بهره گیری از الگو های بیرونی ناهمگون با مقتضیات فرهنگی جامعه ایران، موجب شده تا در فرآیند توسعه، چالش های هویتی بدون حلی، شکل گرفته و باقی بماند
    کلیدواژگان: توسعه، هویت فرهنگی، جمهوری اسلامی ایران
  • نجف لک زایی صفحه 29
    دستاورد سیاسی انقلاب اسلامی، پایان سلطه آمریکا بر ایران و دستیابی ایران به استقلال سیاسی بود. بازخوانی این تجربه از منظر تحقق اهداف انقلاب اسلامی در سطح جهان اسلام و نظام بین الملل، هدف اصلی این مقاله است. به نظر می رسد این تجربه، نه تنها، مهم ترین راه کار مبارزه با سلطه آمریکا در جهان امروز است، بلکه یگانه مسیری است که استقامت بر آن، جمهوری اسلامی را از سلطه مجدد آمریکا مصون نگه می دارد؛ سلطه ای که در طی سی سال گذشته، همواره دولت آمریکا، سودای آن را در سر داشته است. در این مقاله نگارنده سعی کرده است ضمن تحلیل چگونگی سلطه گرایی، راهبرد سلطه ستیزی را ارائه کند.
    کلیدواژگان: نظام سلطه، استراتژی فرهنگی، جنگ نرم، جهاد کبیر، جهاد افضل، سلطه ستیزی، راهبرد زندگی جهادی
  • مهدی ابوطالبی صفحه 55
    در تحلیل هایی که از نهضت تنباکو صورت گرفته است، بعد اقتصادی آن پررنگ نشان داده شده و ابعاد مذهبی بیشتر به عنوان ابزاری در راستای مسایل و منافع اقتصادی درنظر گرفته شده است. نویسنده، بر این اساس به بررسی تاریخی نهضت پرداخته و نقش عنصر نیابت فقها در مراحل مختلف این نهضت از مقدمات تا فرآیند وقوع و نتایج و پیامدهای آن را تبیین و ثابت کرده است که در تمامی این مراحل، تبعیت از حکم ولایی میرزای شیرازی به عنوان نایب عام امام زمان#، نقش اصلی را دارا بوده است و لذا این نهضت یک حرکت اصالتا مذهبی است که البته، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی خاصی نیز داشته است.
    کلیدواژگان: نیابت عامه امام زمان، نهضت تنباکو، علمای شیعه، فرهنگ سیاسی شیعه، میرزای شیرازی
  • جلیل دارا صفحه 75
    از میان سه جریان سیاسی مخالف اسلام گرا، چپ و ملی گرا در دوران پهلوی دوم، تنها اسلام گراها بودند که توانستند با موفقیت، رهبری انقلاب را برعهده گرفته و نظام سیاسی مورد نظر خویش را مستقر کنند. در پاسخ به چرایی این موفقیت، باید گفت که جریان اسلام گرا، با دراختیارداشتن شبکه های قوی روابط همچون مساجد، هیئت های مذهبی و مدارس به عنوان سرمایه اجتماعی و همچنین با بهره گیری از باورها و ارزش های محکمی همچون شهادت و غیبت به عنوان هنجارهای قوی همیاری، قادر به جلب اعتماد سیاسی مردم شد و توانست با به راه انداختن مخالفت های مردمی، عملا رهبری انقلاب را برعهده بگیرد و نظام سیاسی مورد نظر خویش، یعنی جمهوری اسلامی را حاکم کند.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، شبکه روابط، هنجار همیاری، اعتماد، جریان اسلام گرا
  • سیدجواد امام جمعه زاده، مجید نجات پور صفحه 105
    جنبش دانشجویی، حرکتی است که بر اساس حس تعهد به اجتماع و آگاهی و جوان بودن آن، همواره در مسیری قرار گرفته که دست مایه بسیاری از تحولات فکری و سیاسی در جوامع امروزی شده است. این جنبش پس از انقلاب اسلامی، تا حدودی با سنت های فکری و آرمان های گذشته خود فاصله پیدا کرد؛ در حالی که پیش از آن، دارای وحدت و انسجام ایدئولوژیک بود، اما به تدریج گرایش های انتقادی و دموکراتیک در بین آن رواج یافت و در درون خود دچار نوعی تکثر شد. این مقاله، ضمن بررسی اجمالی تاریخ جنبش دانشجویی و تبیین و تحلیل جایگاه آن پس از انقلاب اسلامی، نگاهی آسیب شناسانه به جنبش دانشجویی طی دو دهه 70 و 80 در کشورمان دارد.
    کلیدواژگان: ایران، آرمان گرایی، انقلاب اسلامی، آسیب شناسی، جنبش های سیاسی و اجتماعی، جنبش دانشجویی
  • فریبا شایگان صفحه 129
    بررسی انگیزه کسانی که در فعالیت های انقلابی سال های 1356- 57 مشارکت داشتند و رضایت فعلی آنان از وقوع انقلاب، در قالب تحقیقی صورت گرفت که مقاله حاضر، ماحاصل آن است.
    نتایج تحقیق که به روش پیمایشی با 500 نمونه از افراد 45 سال به بالا که به روش سهمیه ای انتخاب شده بودند، صورت گرفت نشان داد که انگیزه 42% مشارکت کنندگان در انقلاب، حفظ ارزش های اسلامی، 20% نارضایتی از رژیم شاه و 3/7% دستیابی به وضع اقتصادی بهتر بوده است. 38% پاسخ گویان معتقدند اهداف سیاسی انقلاب بیش از سایر اهداف آن تحقق یافته و 62% از این که انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته به میزان زیادی و 20% در حد متوسط راضی هستند. رابطه بین میزان مذهبی بودن با میزان تحقق اهداف انقلاب از دید پاسخ گویان و رضایت آنان از وقوع انقلاب هم تایید شد.
    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، تئوری های انقلاب، رضایت از انقلاب، انگیزه مشارکت در انقلاب، تحقق اهداف انقلاب
  • حسن اکبری بیرق صفحه 157
    یکی از بحث انگیز ترین نظریه هایی که در طول تاریخ از سوی اندیشمندان اسلامی عرضه شده، نظریه ولایت فقیه است. این تئوری، در آثار عالمان شیعه طرح شده است ولی میان فیلسوفان و متکلمان مسلمان نیز، نظریه هایی نضج یافته که به احتمال زیاد ریشه در اندیشه های شیعی داشته است.
    این مقاله درصدد است با بررسی تطبیقی میان آرای فقهای شیعه درباره مقوله حکومت و اداره جامعه مسلمین در دوره غیبت و فلسفه سیاسی فارابی، نشان دهد که نظریه آن حکیم با تئوری ولایت فقیه تفاوت چندانی ندارد و این نظریه، نه فقط مبانی قابل قبول نقلی دارد، بلکه از پایه هایی عقلانی و فلسفی نیز برخوردار است.
    کلیدواژگان: تشیع، نظریه ولایت فقیه، فلسفه سیاسی مسلمین، ابونصر فارابی، امام خمینی
|
  • Mohammad Rahim Eivazi, Mohammad Javad Harati Page 11
    The impact of development process on cultural identity is a subject in the development of Islamic Republic of Iran which requires further study. Identity as a factor controlling the development guarantees the cultural stability and can pave the way for development.Mentioning the development process in Islamic republic of Iran and how development programs are influenced by external models, the author argues that adoption of external models heterogeneous with cultural necessities of Iranian society has led to the formation of unresolved identity challenges
  • Najaf Lakzaee Page 29
    The political achievement of the Islamic Revolution was putting an end to the domination of the United States and thereby achieving political independence. The main purpose of this paper is to reread this experience from the perspective of the realization of the objectives of the Islamic Revolution in the Islamic world and international system. This experience seems to be not only the best strategy to resist against the United States’domination in world today but also the only way which can keep Islamic Republic of Iran away from the domination of the United States once more. Along with an analysis of domination, the paper also proposes strategies for resisting against domination.
  • Mahdi Abutalebi Page 55
    Anti-tobacco movement analyses have always accentuated its economic aspects and introduce religious aspects as means of achieving economic interests. Based on this, the author has studied the history and background of this movement and has illuminated and substantiated the role of “niaba a’mmah“in different phases of this movement from the beginning to its culmination as well as its consequences. He points out that obeying Mirzaye Shirazi’s order, as Imam Zaman (A)’s nayib had the main role and that themovement was primarily religious in nature. However, it had particular economic and social consequences as well.
  • Jalil Dara Page 75
    Among three opposition groups, including Islamist, leftists and nationalists, at the second Pahlavi’s era, it was just the Islamists that successfully took the leadership by taking advantage of social assets and established their desired political system. Using official and unofficial relation networks, such as mosques, religious gatherings and schools as social assets as well as the employment of strong beliefs and values, such as Entedar, as powerful cooperational norms, Islamists could gain people’s political trust and withorganizing public protests, they could practically lead the revolution and finally establish their desired political system namely the Islamic republic of Iran.
  • Seyed Javad Emamjomehzadeh, Majid Nejatpour Page 105
    Based on the commitment to the society, awareness and youth, the student movement has always been the source of many intellectual and political changes in contemporary societies. This movement somehow distanced from its thinking traditions and its old causes after the Islamic revolution while it was ideologically unified prior to the revolution. Critical and democratic orientations gradually found their way in this movement and itexperienced a kind of plurality within itself. This paper refers to student movement's history and analyzes its place after the revolution and concentrates on pathology of the movement in Iran.
  • Fariba Shayegan Page 129
    The motive of the participants in the revolutionary activities in the years 1356-57 (1977-78) as well as their present satisfaction with the occurrence of the revolution was studied in a research which resulted in the present paper. The research adopted a surveying method with 500 samples from individuals of more than 45 years of age who had been selected by a quota method.The results of the research showed that 42% of the participants in the revolution had the motive of safeguarding the Islamic values, 20% were not satisfied with the Shah’s regime and 7.3% sought better economic conditions. Some 38% of the respondents believed that political objectives of the revolution have been materialized more than other objectives while 62% were much satisfied with the occurrence of the revolution and satisfaction of 20% of them was at a medium level. The relation between the religiousness and achievement of the goals of the revolution from the point of view of the espondents as well as their satisfaction with the occurrence of therevolution were also confirmed.
  • Akbari Beirag Hassan Page 157
    One of the most controversial theories introduced by Muslim intellectuals is the theory of Velayat-e-Faghih. It has been set in the works of the Shiite scholars, however, there are some theories put forth by Muslim theologists and philosophers which are rooted in those ideas. Comparing the Shiite jurisprudent's ideas about the government and the Muslim community's management in the absence of the twelfth Imam with Farabi's political philosophy, this study intends to indicate that Farabi's theory has a lot in common with the theory of the primacy of the top spiritual leader and through this, it comes to an important conclusion that not only does the primacy of the top spiritual leader have the narrative and acceptable bases but it is also conceived of having both philosophical andlogical bases.