فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی
پیاپی 15 (زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • غلامرضا خواجه سروی، علیرضااسدی صفحه 11
    با وجود اینکه نهضت حسینی ماهیتی سیاسی و حماسی داشت، در طول تاریخ، ابعاد حماسی و سیاسی آن در میان شیعیان کم رنگ یا به عبارتی دچار تحریف و انحراف شد، به گونه ای که به یک فرهنگ مصیبت زده و عزلت نشین مبدل گشت، ولی در روند انقلاب اسلامی، نگرش عمومی مردم ایران به نهضت حسینی تغییر کرد و تبدیل به یک فرهنگ حماسی و سیاسی شد. در این میان، نقش متفکران دینی به ویژه روحانیت شیعه بسیار مهم و اساسی بود. مقاله حاضر، به چگونگی فعالیت روحانیت و متفکران مذهبی در این تغییر نگرش می پردازد و با بررسی ادبیات متفکران روحانی و روشنفکران دینی انقلاب اسلامی درباره نهضت حسینی، می کوشد تا میزان تاثیر این روشنفکران دینی را در فرهنگ عاشورا و نگرش مردم نسبت به نهضت حسینی و فلسفه عزاداری نشان دهد. در نهایت نیز به آثار این تغییر نگرش در رفتار و شعارهای مردم، اشاره کوتاهی خواهد کرد.
    برای تبیین این تغییر نگرش، کوشیده ایم تا از نظریه هاولند نیز که از انواع نظریه های محرک پاسخ در روان شناسی اجتماعی است، استفاده کنیم.
    کلیدواژگان: نهضت امام حسین، انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی، روشنفکران دینی، تغییر نگرش
  • محسن مهاجرنیا صفحه 55
    در اندیشه سیاسی امام خمینی، همه حوزه های معرفتی و انسانی، متکی بر بنیادهای معرفتی واحدی هستند و عرفان، به عنوان اساسی ترین معرفت نزد امام راحل، به منزله زیرساخت تفکر اوست. به گونه ای که فهم دقیق دیگر معرفت ها و نیز دانش های فقهی، فلسفی، اخلاقی، سیاسی، کلامی و...، با مبانی عرفانی امام پیوندی استوار دارد. نوع نگاه امام راحل به سیاست، حقوق، اخلاق و...، متاثر از مبنای عرفانی او درباره هستی و انسان و فرجام خلقت دارد. بنابراین، فهم اندیشه سیاسی امام در گرو فهم آثار سیاسی اوست. از این رو، در میان آثار ایشان، کتاب «مصباح الهدایه» را که از ویژگی ممتازی برخوردار است، برگزیده ایم. این کتاب به انسان به عنوان خلیفه الله می نگرد؛ نگاهی که مبانی اندیشه سیاسی امام را تشکیل می دهد.
    کلیدواژگان: عرفان، عرفان سیاسی، اندیشه سیاسی، مبانی انسان شناختی
  • رضا عیسی نیا صفحه 75
    چگونگی تحقق حکومت در زمان غیبت امام زمان و نیز در زمان ظهور آن حضرت، پرسشی است که این نوشتار در پی یافتن پاسخی مناسب برای آن می باشد. بدین منظور، به دکترین های انجام گرفته در جامعه منتظران، یعنی دکترین های اسقاط تکلیف یا تحریم حکومت در عصر غیبت و دکترین قیام (اعم از قیام با وجوب حکومت و قیام با جواز حکومت) پرداخته و در زمان ظهور نیز به سه نوع دکترین که عبارتند از: دکترین قیام طبیعی، دکترین عدل مبتنی بر علم امام7 و دکترین قابلیت اجتماعی، اشاراتی کرده ایم. بر این اساس، می توان گفت هدف نویسنده مقاله در این نوشتار، برجسته کردن و تقویت دو مطلب است: 1. نه تنها در عصر انتظار باید کوشید تا از دکترین قیام چیزی کاسته نشود، بلکه باید جامعه را با سرشت و ماهیت آن، انس و الفت داد؛ 2. نویسنده معتقد است در عصر ظهور، دکترین قابلیت اجتماعی به گونه ای است که در حوزه های روشنفکری و مجامع علمی دانشگاهی، قابل دفاع تر است.
    کلیدواژگان: دکترین و مقدمات آن، عصر انتظار (دکترین اسقاط تکلیف، دکترین قیام)، عصر ظهور (دکترین عدل مبتنی بر علم، دکترین قیام طبیعی، دکترین قابلیت اجتماعی)، انجمن حجتیه، امام خمینی
  • آیت مظفری صفحه 105
    علی عبدالرازق مصری و امام خمینی، از مهم ترین پرسشگران بنیادی ترین بحث در اندیشه سیاسی، یعنی نسبت دین و سیاست هستند، با این تفاوت که عبدالرازق می کوشد تا سکولاریزم را از نصوص دینی نتیجه بگیرد، ولی امام خمینی در تضاد با آن، نظریه وحدت دین و سیاست را اثبات می کند.
    مسئله پژوهش حاضر این است که چرا عبدالرازق و امام خمینی با وجود پرورش دینی از موضعی درون دینی، به تضادی تئوریک در نسبت دین و سیاست می رسند. حل این مسئله می تواند بر چالش بین سکولارهای مسلمان با پیروان وحدت دین و سیاست تاثیر جدی بگذارد و به یکی از پرسش های مبتلابه در اندیشه سیاسی اسلام پاسخ گوید. یک فرضیه در پاسخ به این چرایی، تضاد و تعارض یا تناقض نصوص دینی است که از نظر نویسنده باطل است؛ زیرا از سطحی نگری به آیات قرآن و ضعف شدید علمی حکایت دارد.
    کلیدواژگان: دین، سیاست، علی عبدالرازق، امام خمینی، خلافت، امامت
  • کاظم قاضی زاده، محمدعلی طبسی صفحه 139
    نفاق، پدیده ای است که در همه جوامع قابل پیگیری است. یکی از این عرصه ها، عرصه نظری مباحث نفاق است در این زمینه، بررسی عوامل ظهور نفاق شایسته پژوهش است. بی تردید، طرح این گونه مباحث از منظر دینی می تواند به تحکیم مبانی نظری مطالعات انقلاب اسلامی بینجامد. نفاق در صدر اسلام پدیده ای است که از نگاه بسیاری، معلول «ترس» و از دید برخی دیگر، معلول عوامل متعدد و گوناگونی چون طمع، ترس، تعصب، اخلال و ایجاد انحراف در برنامه انبیاست. لازمه این اختلاف آن است که در دیدگاه نخست، پیدایش نفاق، محدود به مدینه می شود، ولی در دیدگاه دوم، وقوع آن در مکه پیش از هجرت نیز قابل فرض و اثبات است. تدبر در آیات مربوط به منافقان، موید دیدگاه اخیر است.
    کلیدواژگان: پیدایش نفاق، منافقان، آیات مکی و مدنی، نفاق پیش از هجرت، انقلاب اسلامی، جریان نفاق
  • سید میر صالح حسینی صفحه 169
    از جمله مفاهیمی که در اواخر قرن نوزدهم در فرانسه به دنبال محاکمه کاپیتان دریفوس مطرح شد، مفهوم روشنفکری بود. به وجود آمد. چهار سال بعد، یکی از نویسندگان آن زمان به نام امیل زولا، بیانیه ای صادر کرد که به دستگیری وی انجامید. در پی آن، نویسندگان دیگری با صدور بیانیه ای به نام «بیانیه روشنفکران»، محاکمه زولا را محکوم کردند. این مفهوم در غرب دارای بار معنایی خاصی بود که در جریان تحولات ایران نیز به کار گرفته شد، به گونه ای که شماری از تحصیل کردگان غرب گرای ایرانی، خود را با همین مفهوم و معنا در ایران معرفی کردند و در قرن نوزدهم جریانات سیاسی و اجتماعی مدرنی را که برگرفته از مدل های غربی بود، شکل دادند.
    در این هنگام، نخبگان مذهبی (علما) و توده مردم با این جریانات به مقابله برخاستند؛ زیرا این تفکر با ساختارهای معرفتی و گفتمان سیاسی آن عصر در ایران همخوانی نداشت، به گونه ای که هویت ملی و ایرانی، از دیرباز در ایران با اسلام و شریعت تشیع آمیخته شده است و ایرانیان هر زمانی که احساس می کردند معرفت دینی آنان با تهاجم بیگانگان روبه رو شده است، با آن به مقابله بر می خاستند.
    این نوشتار، پس از بررسی دلایل کشمکش و ستیز میان نخبگان دینی با دیگر نخبگان و بیان دیدگاه های هرکدام، به شناخت تیپ های مختلف روشنفکری در ایران پرداخته که شامل تیپ سنت گریز، اسلام گرا و غرب گرایی نوین است.
    از میان دیدگاه های عالمان و نخبگان دینی، به صورت نمونه، تفکرات میرزای شیرازی و شیخ فضل الله نوری، انتخاب و با تحلیل تقابل ها، به تفکیک جریانات مثبت و منفی روشنفکری دینی پرداخته شد.
    کلیدواژگان: روشنفکری، مدرنیته، سنت، ایران، مشروطه
  • یحیی فوزی، غلامرضا بصیرنیا صفحه 213
|
  • Dr. Ghulamreza Khaja Sarwi, Alireza Asadi Page 11
    Although Imam Hussein's uprising had a political and heroic nature, those aspects have been so weakened or – in other words – deviated throughout history that it turned into a cloistered and unsociable culture. Through Islamic revolution, however, people's general attitude towards Imam Hussein's uprising changed into a political and heroic culture once more. Here, the role of religious thinkers, especially the Shiite clergy was most essential and critical. The present article, therefore, deals with the cleric's and religious thinker's activities in this change of attitude. It tries to display the degree of influence of religious intelligentsia on the Ashura culture and people's attitude towards Imam Hussein's movement and the philosophy of mourning ceremonies by reviewing the works of cleric-thinkers and religious intelligentsia of the Islamic revolution pertaining to Imam Hussein's movement. Finally, it will briefly mention the effects of this attitude change on people's behaviors and their mottos. From 1340s on, Imam Khomeini, Martyr Mottahari, Dr. Shariati, and many religious scholars and clerics attempted to resist deviancies in Ashura, explaining its heroic and political aspects. Their thoughts and works reflect their attempts to revive political and heroic aspects of Ashura, and thereby explaining the true goals of Imam Hussein's movement, which links politics and religion. Iranian people, therefore, took Imam Hussein's movement as a model for their revolution and, considering the principle of "enjoining good and forbidding evil", identified Shah's regime as a great evil, revolting against evil to eliminate it and establish Islamic government. The mourning ceremonies then were no longer simply dolorous ceremonies, but turned into heroic movements and political demonstrations. To explain this change in attitude, we have attempted to make use of Holland's theory, one of the stimulus-response theories in social psychology.
    Keywords: Imam Hussein's movement, Islamic revolution of Iran, Imam Khomeini, religious intelligentsia, change in attitude
  • Dr. Muhsen Muhajir, Nia Page 55
    In Imam Khomeini's political thought, all fields of knowledge and humanism are based on the same knowledge bases; and mysticism, as the most basic knowledge for Imam Khomeini, is the substructure of his thought. Accordingly, the precise understanding of other types of knowledge as well as jurisprudential, philosophical, ethical, political, theological, ….types of knowledge are closely linked with Imam's mystical principles. Imam's view on politics, law, ethics,…is influenced by his mystical principles pertaining to existence, human, and the end of creation. Therefore, understanding Imam's political thought depends on understanding his political writings. Thus, among his works, we have selected the book entitled "Mesbah al-Hedaya" which enjoys special feature. It regards human as God's vicegerent, and this forms the basis of Imam's political thought.
    Keywords: Mysticism, political mysticism, political thought, anthropological bases
  • Reza Isa, Nia Page 75
    The present study includes a two-part question: how is government realized in the Occultation Period and in Imam's presence? To answer this question, thus, we deal with the doctrines current in the community of the Waiters, i.e. the doctrines of no obligation or boycotting the government in Occultation Period and the doctrine of uprising (including the uprising with obligation of forming a government and uprising with authorization of forming a government); as for the period of Imam's presence, we have noted three doctrines as follows: the doctrine of natural uprising, the doctrine of justice based on Imam's knowledge, and the doctrine of social capacity. Accordingly, it can be said that the author is seeking to highlight and reinforce two things: (a) we must not only attempt to preserve the doctrine of uprising in the Waiting Period, but also we must make the society familiar and intimate with the nature and essence of that doctrine; (b) the author believes that in the period of Imam's presence, the doctrine of social capacity is more defendable in the sphere of intellectualism and academic circles.
    Keywords: The doctrine, its arrangements, the Age of Waiting (the doctrine of no obligation, the doctrine of uprising), the age of Imam's presence (the doctrine of justice based on Imam's knowledge, the doctrine of natural uprising, the doctrine of social capacity), Hujjatiyya League, Imam Khomeini
  • Dr. Ayat Muzaffari Page 105
    Ali Abdu-Razzaq Mesri and Imam Khomeini are among the inquirers of the most basic discussion in the political thought, i.e. the relationship between religion and politics. While Abdu-Razzaq tries to derive secularism from religious texts, Imam Khomeini, in contrast, proves the theory of equality of religion and politics. The importance of studying the views of these two thinkers lies in their departing from the contemporary dominant paradigm and their intellectual authority for the proponents and opponents of secularism in the Islamic world. The contention between the proponents of the Abdu-Razzaq's and Imam Khomeini's intellectual traditions, which is nowadays found in visible and invisible layers of scientific circles in the Islamic world, explains the necessity of studying the thoughts of these two thinkers. What is problematic here is not the duality of their thinking but the reason for this duality; that is both Abdu-Razzaq and Imam Khomeini emerged from the traditional clerics of their own age, using religious text to prove their theories; however, they came to different results on a single subject. Therefore, the present study poses the following question: why have Abdu-Razzaq and Imam Khomeini, though religiously educated, come to a theoretical conflict on the relationship between religion and politics from an intra-religious position? Providing an answer this question can seriously influence the contention between Muslim secularists and the proponents of equality of religion and politics, and would answer one of the current questions in the Islamic political thought. One hypothesis for this is the conflict and inconsistency among the religious texts, which is an invalid hypothesis in the author's view, as it displays a shallow reading of the Quranic verses and a severe scientific weakness. The hypothesis of the present study, however, is that the reason for theoretical conflict between Abdu-Razzaq and Imam Khomeini on the relationship of religion and politics lies in the difference between their discourses. The research method here is a comparative-critical one.
    Keywords: religion, politics, Ali Abdu, Razzaq, Imam Khomeini, Caliphate, Imamate
  • Dr. Muhammad Kazem Qazizade, Muhammad Ali Tabasi Page 139
    Hypocrisy is a phenomenon traceable in various societies as well as ours. One of the study fields pertaining to hypocrisy is the theoretical fields of discussions on it. In this regard, it is advisable to study the factors leading to the emergence of hypocrisy. No doubt, putting forward discussions of this kind from religious point of view can lead to the fortification of the theoretical bases of studies on Islamic Revolution. In the advent of Islam, hypocrisy was a phenomenon caused by "fear" – as some believe – and caused by various factors such as avarice, fear, prejudice, and deviance in the prophet's mission – as some others believe. What follows from the difference between these two views is that in the first view, the emergence of hypocrisy is limited to Medina, while in the second one its emergence can be presumed and proved in Mecca before Hijra as well. Scrutiny in verses pertaining to the hypocrites supports the latter view.
    Keywords: the emergence of hypocrisy, hypocrites, Meccan, Medinan verses, hypocrisy before Hijra, the studies on Islamic Revolution, the stream of hypocrisy
  • Sayyid Mir Salih Husseini Page 169
    Intellectualism is one of the notions emerged in France in late 19th century following trial of Captain Dreyfus. Four years later, the writer Emile Zola issued a manifesto, resulting in his arrest; other writers denounced his arrest in a manifesto entitled "Intellectual's Manifesto". The terms "intellectualism" and "intellectuals" prevailed gradually. The notion had a special connotation in the west, which was used in the course of the evolutions in Iran. Some of the westerner educated Iranians introduced themselves as intellectuals – with the same meaning – in Iran; in 19th century, they formed modern political and social trends based on western models. Since this mentality was inconsistent with the epistemological structures and political discourse of that age, religious elites (scholars) and grass root confronted these trends. National Iranian identity has long been mixed with Islam and Shiism. Iranians would confront any things which they felt to be an invasion on their religious beliefs and knowledge. Many Islamic movements have emerged throughout Iran's history, many of which rooted in these very internal feelings. The role and effects of the religious elites in these evolutions is much prominent.Here, we have dealt with the reasons for struggles between religious elites and other elites, introducing the views of each group to identify various types of intellectualism in Iran; these types include: anti-tradition; Islamist, and modern western intellectuals.The religious elites and scholar's views have been selected randomly from views presented by Mirza Shirazi and Sheikh Fazl Allah Nuri; these views have then been compared and contrasted to sort out the positive and negative trends of intellectualism.
    Keywords: intellectualism, modernity, tradition, Iran, Constitutionalism
  • Dr. Yahya Fawzi, Ghulamreza Basirnia Page 213
    The present article investigates and explains the theoretical bases of two approaches, i.e. affirmative and negative, to cultural engineering in Iran after revolution; in this regard, theoretical bases of two approaches to cultural engineering have been studied. The results show that these two approaches are basically different as to the definition they present for culture and cultural engineering, human, the role of the state in the sphere of culture, and the consequences of the state's interference in cultural engineering of the society.
    Keywords: culture, cultural engineering, Imam Khomeini, Iran, Islamic Revolution