فهرست مطالب

فصلنامه مدل سازی در مهندسی
پیاپی 16 (بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/04/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اثر شکل هندسی مهاربند بر رفتار خطی قاب بتنی تقویت شده با مهاربند فولادی
    بنت الهدی سازگاران، حسن حاجی کاظمی صفحه 7
    یکی از روش های مقاوم سازی قاب های بتنی، استفاده از مهاربندهای فولادی است. اگرچه استفاده از این روش از سابقه نسبتا طولانی برخوردار است اما مطالعات اندکی درباره نحوه اندرکنش قاب بتنی و مهاربند فولادی انجام شده است و توصیه مشخصی درباره چگونگی استفاده از آن، برای دستیابی به بازدهی مطلوب وجود ندارد. در این مقاله با تکیه بر جنبه های عملی روش استفاده از مهاربند فولادی در مقاوم سازی قاب های بتنی، محدوده کارایی انواع مهاربندها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که استفاده از مهاربندهای فولادی در قاب های بتنی دارای ارتفاع متوسط و دهانه هایی با نسبت دهانه به ارتفاع بزرگتر از 5/1، بهترین بازدهی را دارد و می تواند ظرفیت نیروی جانبی اعمالی به سازه را تا سه برابر افزایش دهد. همچنین نتایج نشان می دهد که مهاربندهای ضربدری و هشتی به ترتیب بهترین فرم های مهاربندی برای افزایش سختی جانبی قاب های بتن آرمه می باشند
    کلیدواژگان: قاب خمشی بتنی - مهاربند فولادی - مقاوم سازی - تغییرمکان جانبی، برش
  • روح الله فیروزنیا، نیما امجدی * صفحه 23

    پیش بینی بارکوتاه مدت یک فرآیند پایه در بهره برداری سیستم های قدرت محسوب می شود. بسیاری از توابع بهره برداری نظیر آرایش تولید، پخش بار اقتصادی، ارزیابی ایمنی و هماهنگی آبی حرارتی به پیش ینی بار کوتاه مدت وابسته می باشند. در طی سه دهه اخیر روش های مختلفی برای پیش بینی بار کوتاه مدت ارائه شده و نرم افزارهای صنعتی متعددی نیز بر پایه این روش ها تهیه شده اند. از جمله این روش ها می توان به انواع سری های زمانی، هموارسازی نمایی، فیلتر کالمن، شبکه های عصبی و شبکه های فازی عصبی اشاره نمود. مشکلی که تمام روش های پیش بینی بار کوتاه مدت با آن مواجه می باشند، انتخاب ورودی های مناسب است. این امر وابسته به مشخصات سیستم قدرت بوده و با گذشت زمان و تغییر الگوی بار تغییر می کند. در این مقاله ابتدا سری زمانی بار از طریق یک تبدیل ریاضی مناسب (تبدیل موجک) تجزیه شده و سپس از سری های حاصل شده پارامترهای ورودی برای آموزش شبکه عصبی استخراج می شوند

    کلیدواژگان: پیش بینی بار، شبکه عصبی، تبدیل موجک
  • نسیبه سیادتی، کریم محمدی صفحه 33
    افزایش پیچیدگی طراحی مدارهای مجتمع از یک سو و نیاز به جداسازی فعالیت بخش های محاسباتی و ارتباطی در تراشه های امروزی از سویی دیگر، مسیر طراحی را به سوی سامانه های مبتنی بر شبکه روی تراشه سوق داده است در مقیاس های زیر میکرون تکنولوژی، تحمل پذیری نقص یک عامل با اهمیت در ارتباط با شبکه روی تراشه می شود. این مقاله الگوریتم های تحمل پذیر نقص برای استفاده در حوزه شبکه بر روی تراشه را بررسی و از لحاظ برخی پارامترهای عملکردی مقایسه می نماید. سپس الگوریتمی را در جهت برخورد با نقص های ثابت و گذرا با سطوح عملکردی مناسب، معرفی می نماید، به این نحو که در مقابل نقص های ثابتی که به طور ساختاری در تراشه موجود است بسته قابلیت انتظار و نهایتا برگشت به مبدا برای یافتن مسیری دیگر را داشته، و بیت های داده در مقابل نقص های گذرا با کدهای افزونه چرخشی و سیاست کنترل جریان سوییچ به سوییچ (سطح لینک) محافظت می شوند. با آشکار شدن نقص، بسته دور انداخته می شود چون چندین بسته از یک نوع در شبکه وجود دارد و گیرنده نیاز به درخواست ارسال مجدد ندارد چون در هر حال افزونه آن را از همان مسیر یا از مسیر دیگری دوباره دریافت خواهد کرد
    کلیدواژگان: تحمل پذیری نقص، نقص گذرا، نقص ثابت، شبکه بر روی تراشه، الگوریتم مسیریابی، بسته افزونه، سوییچ
  • فرهاد طالبی، داوود رحیم یار هریس، ال سا اسدیان صفحه 45
    در این تحقیق از توزیع دما در یک بافت زنده نمونه که دارای یک تومور می باشد جهت تشخیص موقعیت تومور استفاده شده است. به این منظور با استفاده از حل عددی معادله انرژی در بافت زنده و شبیه سازی تومور، میزان و شکل ناهنجاری در توزیع دمای سطح تعیین شده است. با توجه به این که اعمال جریان سرمایشی روی سطح، مانند جریان اجباری هوای سرد، می تواند در افزایش حساسیت دمایی و تشخیص ضایعه نقش بسزایی داشته باشد، لذا تاثیر ضریب انتقال حرارت جابجایی بر شرایط دمایی و به خصوص حداکثر دمای سطح بررسی شده است. همچنین پارامترهای دیگری نیز در توزیع دمای بافت موثر هستند که از جمله تاثیر نرخ جریان خون، تولید حرارت متابولیکی و اندازه تومور بر ناهنجاری دمایی بررسی شده است. از روش حجم محدود به منظور جداسازی معادلات استفاده شده است و نتایج با برخی مراجع موجود مقایسه و تطابق خوبی مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: انتقال حرارت زیستی، معادله پنس، تومور سرطانی، حل عددی، روش حجم کنترل
  • محسن وفایی سفتی، مهسا باغبان صالحی، حسن نادری، محمد سیم جو صفحه 55
    یکی از روش های جلوگیری از تولید آب اضافی در مخازن نفتی، استفاده از ژل پلیمرها است. برای بررسی اثر این ژل ها در مخازن الزاما بایستی آزمایش های متفاوتی جهت شناسایی و تعیین خواص ژل صورت پذیرد. سپس به کمک نرم افزارهای شبیه ساز، حرکت ژل در محیط متخلخل و اثر آن بر روی شاخص مخزن بررسی شود. در این تحقیق با مدل سازی ریاضی حرکت ژل پلیمر در حالت دو بعدی، تغییرات تراوایی محیط متخلخل نسبت به آب بررسی می گردد. در این مدل سازی، معادلات دیفرانسیل پاره ای حاکم بر حرکت سیال و حرکت ژل با استفاده از روش تقریب تفاضل مرکزی به معادلات جبری تبدیل و سپس با استفاده از روش های عددی در یک بازه زمانی مشخص حل می شوند. نتایج حل عددی، توزیع غلظت ژل اشباع فازهای آب و نفت و میزان تغییرات تراوایی در محیط متخلخل پس از تزریق ژل به چاه تزریق را در یک بازه زمانی 5 ساله نشان می دهد. همچنین با استفاده از قانون توانی یک رابطه برای تغییرات تراوایی آب با زمان بر اثر عملکرد ژل، به دست آمده است. به منظور سنجش اعتبار مدل، نتایج حاصل با داده های آزمایشگاهی برای شاخص یکی از مخازن ایران مقایسه شده که نشان دهنده دقت مطلوب مدل برای بررسی اثر ژل پلیمر بر کاهش تراوایی و تولید آب می باشد.
    کلیدواژگان: مدل سازی، ژل پلیمر، تراوایی، مخازن نفتی، محیط متخلخل
  • مجتبی بیگلری صفحه 71
    در تحقیق حاضر مکانیزم رشد و محوشدن لایه های بخار تشکیل شده بر روی کره های داغ ضمن اندرکنش آن ها با آب که در موارد زیادی در صنایع مشاهده می شود مورد بررسی قرار گرفته است. مدل سازی ریاضی مسئله با استفاده از مکانیک محیط های پیوسته ضمن در نظر گرفتن اثرات غیر تعادلی بر روی سطح بین فازی مایع - بخار انجام شده است. تغییرات ضخامت لایه بخار، دمای سطح بین فازی مایع-بخار و همچنین فشار درون لایه بخاربر حسب زمان تعیین شده اند و در نهایت نتایج حاصل از حل عددی مدل پیشنهادی با داده های آزمایشی مقایسه شده و تطابق نتایج حاصل از حل عددی و داده های آزمایشی نشان از دقت مدل پیشنهادی است.
    کلیدواژگان: لایه بخار، جوشش لایهی، سطح بین فازی مایع، بخار، انتقال حرارت
  • هاشم شریعتمدار، علی مهراد صفحه 79
    طراحی سازه ها اغلب بر اساس مقاومتی پائین تر از مقاومت مورد نیاز الاستیک انجام می گیرد ولی ارزیابی رفتار لرزه ای سازه ها در برابر زلزله های شدید نشان می دهد که سازه ها به علت رفتار غیر خطی مصالح مصرفی عضوها و امکان تغییرشکل های سیستم می توانند در برابر زلزله های شدید مقاومت نمایند. واضح است که چنین سازه هایی با تحمل کردن تغییر مکان های زیاد غیر خطی، انرژی تحمیل شده از زلزله را جذب و سپس مستهلک می نمایند. یکی از پارامترهای مهم در طراحی ساختمان ها جلوگیری از برخورد آن ها به یکدیگر می باشد. در این مقاله نسبت تغییر مکان غیر الاستیک به تغییر مکان الاستیک حد نیروهای طراحی برای سازه های مورد مطالعه محاسبه شده و با مقدار پیشنهادی استاندارد 2800 مقایسه خواهد شد. نتایج نشان می دهد که مقدار پیشنهادی در آیین نامه زلزله برای ساختمان های بلند فولادی مناسب و برای سازه های کوتاه نیاز به بازنگری دارد.
    کلیدواژگان: تغییر مکان غیر الاستیک، تغییر مکان الاستیک، ضریب افزایش تغییر مکان، تحلیل دینامیکی غیر خطی
|
  • The Influence of the Geometry of Steal Bracing on Strengthening of Reinforced Concrete Frames
    H. Kazemi Page 7
    Strengthening reinforced concrete framed structures with steel bracings is now a common versatile method in construction industry. Although the method is fairly known to practitioners, but research activities are ste e l in the primary stages. In this paper, the behavior of reinforced concrete frames strengthened with several types of ste e l bracings is investigated. The results indicate that upgrading is most efficient when the span to depth ratio of the original frames is greater than 1.5. Therefore the lateral resistance increases up to three times. It is also found out that the chevron and cross bracings are most effective in upgrading the lateral stiffness of the reinforced concrete moment frames.
  • Nima Amjadi Page 23

    The importance of short term load forecasting has been increasing lately. Artificial Neural Network (ANN) Method is applied to forecast the short term load forecasting for a large power system. A nonlinear load model is proposed and several structures of ANN for short term load forecasting are tested. Inputs to the ANN are past loads and the output of the ANN is the load forecast for a given day. More autonomous load predictors are needed in the new competitive scenario.This paper describes two strategies for embedding the discrete wavelet transform into neural network based short term load forecasting. Its main goal is to develop more robust load forecasters.

  • Nasibeh Siadaty, Karim Mohammadi Page 33
    Increase of design complexity of assembled circuits, and on the other hand necessity to separation the activity of computational and communicational parts in today chips, drives design way to terminals base on network on chips.As technology scales, fault tolerance is becoming a key concern in on-chip communication.Consequently, this work examines fault tolerant communication algorithms for use in the NoC domain, and compares them in terms of the functional parameters. Then introduces a algorithm with purpose of encounter permanent and transient faults with appropriate functional levels. In this manner that against of permanent faults that exist structural in network on chip, packet has a expectation ability and finally return source to find another path and information bits are protected by a cyclic redundancy code (CRC) and Switch-to-Switch Error Control Policies (link level), against of transient faults. with appearance of fault, because of existence several sorts of the same packet in network, it will be discarded. R eceiver doesn’t need to request of retransmission because it will receive redundant of packet from the same or another path.
  • Farhad Talebi Page 45
    The purpose of this article was focused on a comprehensive computational approach to detect a malignant tumor by considering the temperature distribution on the skin surface. An unsteady three dimensional bio-heat transfer equation were solved numerically. Parametric studies on the influences of blood perfusion, metabolic heat generation, size of tumor and convective heat transfer coefficient on the skin thermal expression of tumor and especially maximum skin temperature were performed. It was found that convection coefficient has significant effect on thermal history of skin. The numerical results were compared with existing experimental data and a good qualitative agreement was seen.
  • Mohsen Vafaii Page 55
    Generally, gel polymers are an appropriate method for increasing the rate of production of the oil reservoirs. To analyses the effects of gels on the oil reservoirs we will not only need to perform several experiments for determining of gel properties, also require to examine gel motion through the porous media by making use of a simulator software. In this paper a two dimensional, two phase (oil & water) permeability modification modeling developed by including a gelation model into a fluid flow equations. The partial differential equation of motion if the flow & gelation model in porous media one first discretized and then transferred into the non linear-couple algebra equations. The equations will be solved numerically. The results of simulation show the permeability modification in porous media for 5 years. This model is an appropriate mathematical model for examination of both permeability reduction and water production rate effects in porous media; also the permeability modification due to the gel injection in a porous media will be analyzed by using the Civan's power low. Ultimately, the results obtained are compared with experimental data for one of the Iranian Asmari reservoir, which shows a desirable accuracy of the presented mathematical model.
  • Mojtabi Bigleri Page 71
    In this paper mechanism of growth and collapse of vapor films formed on the surface of hot spheres during interaction with water is investigated. Mathematical modeling of problem is done by taking into account nonequilibrium effects on interface surface of liquid and vapor. Variation of radius of vapor film, liquid-vapor interface temperature and vapor pressure inside film are obtained. results of numerical solution is compared with experimental data and consistency between numerical and experimental results approves the suggested model..
  • Hashem Shariatmadar, Ali Mehrad Page 79
    The structures are often design for strength lower than that required for elastic behavior. However, the evaluation of the structural response under intensity earthquakes shows that they resist well due to material nonlinearity and ductile plastic deformations.These structures dissipate the earthquake induced energy by undergoing large displacements. One of the important design criteria is to prevent pounding of two neighborhood buildings. The ratio of inelastic to elastic displacement are calculated and compared with those suggested by Iranian Standard No-2800. The results show that those recommended by Seismic Iranian Code are suitable for high rise buildings, however for low rise structures it is necessary to be revised.