فهرست مطالب

پژوهشنامه معارف قرآنی - پیاپی 1 (تابستان 1389)

پژوهشنامه معارف قرآنی
پیاپی 1 (تابستان 1389)

  • بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صالح حسن زاده صفحه 9
    نقطه آغاز برای اثبات مخلوقیت عالم «وجود» است. موجودات مشهود جهان، ممکن الوجود و در نتیجه معلول اند و برای وجود یافتن باید علتی داشته باشند. از آنجا که خداوند وجود اول است و کمال مطلق دارد، به ضرورت باید علت ایجاد هر شیئی باشد که وجود دارد. حکیمان متاله این نوع وجود یافتن را «خلق از عدم» می نامند. بر رای این حکیمان، عالم چه قدیم زمانی باشد، چه حادث زمانی، با فعل خدا موجود شده است. عالم بر طبق علم خدا خلق شده است، پس خلقت فعل آزاد است؛ تنها غایتی که می توان برای اراده خدا تصور کرد، وجود خاص اوست. با این حساب، خلقت، احسان خداست. خلق علی و مستقل، خاص خداست، زیرا که تنها خدا وجود است و ذات او عین وجود است. متالهان در پاسخ این سؤال که: اگر جهان بر اساس کمال خداوند خلق شده و از آن بهره مند گردیده است، پس شر از کجا در عالم راه یافته است؟ می گویند: به طور ذاتی در جهان شر یافت نمی شود؛ آنچه شر انگاشته می شود، عدمی، تبعی و عارضی است.
    این مقاله، موضوع خلقت را براساس آرای متفکران مسلمان و مسیحی به ویژه، آکویناس، حکیم مسیحی و علامه طباطبایی، حکیم مسلمان مورد بررسی قرار داده است. هرچند، حکمت مسیحی قرون وسطی و حکمت اسلامی باهم وجوه اختلاف و مغایرت دارند؛ اما در اصل به هم نزدیک اند، زیرا در هردو حکمت مدار همه چیز خداست؛ از طرف دیگر، متفکران مسیحی قرون وسطی آثار حکمای اسلامی را مانند فارابی و ابن سینا، می شناخته و از آن ها استفاده می کرده اند. بنابراین میان آنان نوعی هم زبانی و هم داستانی بوده است.
    کلیدواژگان: خدا، خلقت، غایت، حدوث و قدم، شر، حکمت اسلامی و مسیحی
  • حمید نگارش صفحه 31
    در این مقاله، نگارنده می کوشد منشا خداپرستی و خداشناسی را فطرت دل بیان کند. به این معنی که در نهاد آدمی گرایشی خاص نهفته است که او را به شنیدن پیام حق دعوت می کند و از درون او را متوجه مبدا خویش می گرداند. با این نگرش، فطرت یکی از ارکان انسان شناسی دینی است که در تشریح دیدگاه های دین در باب خداگرایی، خداپرستی، دین شناسی، انسان شناسی و... به کار می رود. تبیین واژه فطرت، ویژگی ها و گرایش های فطری در همین راستا مطرح گردیده است.
    کلیدواژگان: خداجویی، فطرت دل، فطرت عقل، خودشناسی، گرایش های فطری
  • ابوالفضل عابدینی صفحه 49
    پیامبر اسلام (ص)، بزرگ ترین انقلاب را در تاریخ به وجود آورد. وی تمام نهادهای سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی جامعه را به هم ریخت و نهادهایی جدید را جایگزین آن ها کرد و تحولی درونی در دل اعراب به وجود آورد. پس از رحلت حضرت رسول (ص) امویان در مدیریت جامعه اسلامی نفوذی خزنده کردند که بعدها منشا شکل گیری تحولات بسیاری در روند تاریخ اسلام شد؛ آنان اساس جاهلیت نوین را پی ریزی کردند.
    مسئله اصلی این پژوهش این است که چگونه بنی امیه، دشمنان قسم خورده اسلام، در رده های بالای مدیریت جامعه اسلامی نفوذ کردند؟ و چه کسانی این امکان را برای آنان فراهم کردند و دستشان را در تصدی مناصب حساس و کلیدی باز گذاشتند تا زمینه را برای سلطنت موروثی فراهم کنند؟
    کلیدواژگان: حکومت الهی، پیامبر اسلام (ص)، بنی هاشم، بنی امیه، سلطنت موروثی
  • رقیه صادقی نیری صفحه 69
    کندوکاو در آیات حجاب، به صورت یکجا و همه سو، نشان خواهد داد که حکم حجاب یکباره اعلام نشده است، بلکه کم کم و با گذشت زمان و آماده شدن زمینه بر قلب مبارک پیامبر اکرم(ص) نازل شده و این موجب تاثیر سریع این حکم و ماندگاری آن شده است. این مسئله که زمان و شرایط در پویایی فقه اسلام تاثیر بسزایی ایفا کرده و برخی از احکام، گاه در گذر زمان دستخوش تغییرات و تحولاتی گردیده است، می تواند به صورت کاربردی در عصر ما هم مفید و کارگشا باشد. تشریع حکم حجاب نیاز به بیان فلسفه و ضرورت آن دارد و شرایط موجود در جامعه برای ایجاد امنیت بانوان می تواند محدوده حجاب را تغییر دهد.
    کلیدواژگان: حجاب، عفاف، شرایط تاریخی، سبب نزول، فلسفه احکام
  • محمدحسین خوانین زاده صفحه 85
    واقعیت آن است که در زندگی ما مطالب عبرت آمیز زیاد ولی عبرت آموزی کم است. حقیقت عبرت، رفتن در گذشته و عبورکردن از آن و برگرفتن چراغی از آن برای حال و آینده است. ملت بزرگ ایران در گذر ایام، وقایع تلخ و شیرین فراوانی را پشت سر گذاشته است که همگی آن ها قابلیت عبرت و پندآموزی دارند. آخرین بازمانده سلسله شاهنشاهی ایران، در اوایل دهه پایانی سلطنت خویش به فکر تاجگذاری افتاد؛ این جشن دیرهنگام بدون آنکه توجیه مناسبی داشته باشد، باعث تحمیل هزینه های گزاف و ضرر و زیان فراوانی بر ملت نجیب و محروم ایران شد.
    این مقاله درصدد تبیین و توضیح بخشی از هزینه های آن جشن خسارت بار است.
    کلیدواژگان: شاه، تاجگذاری، قانون اساسی، حضرت امام (ره)
  • جمشید صدری صفحه 103
    عبرت حالتی است که انسان از امور ظاهری و مشهود، به شناخت باطنی و غیرمشهود امور نایل می شود. تشابه زندگی اقوام و ملل و تاثیرپذیری انسان از احوال امت های گذشته، سبب می شود که عبرت گیری به عنوان روشی تربیتی برای دست یابی به یک حیات مطلوب در نظر و عمل مطرح باشد. هرکس دیده ای عبرت بین داشته باشد، می تواند از لابه لای حوادث و وقایع پیام ها را دریابد. در این مقاله سعی شده است مسئله عبرت و عبرت آموزی از منظر حضرت علی، به ویژه در نهج البلاغه بررسی شود و پیامدهای ارزشمند آن (بصیرت و هوشیاری، تقوا، خیرخواهی، فهم و دانش، دوری از گناه و لغزش، رشد و بالندگی و...) تبیین گردد.
    کلیدواژگان: عبرت، عبرت آموزی، مشابهت، تقوا، بصیرت
  • محمد اسدی گرمارودی صفحه 119
    یکی از مسائل مهم و مورد ابتلای جامعه امروز بشری مسئله اخلاق و رفتار انسانی است. از یک سو فقدان امور اخلاقی، نظام خانواده و جامعه را از هم پاشیده و از سوی دیگر ضرورت و اهمیت اخلاق زیر سؤال رفته است. با همه این مشکلات هنوز تصور می شود امور اخلاقی به جوامع گذشته مربوط بوده و در دنیای امروز بدان نیازی نیست. این مقاله می کوشد تا با تعریف علم اخلاق، ارتباط آن با نفس انسانی، نقش حالات نفس در چگونگی رفتار بشری و رابطه آن با کمال انسانی، اهمیت و ضرورت آن را در هر زمان و به ویژه در عصر حاضر معلوم کند.
    کلیدواژگان: اخلاق، بعد انسانی، بعد حیوانی، کمال ابزار، کمال انسان، کون جامع
|
  • Saleh Hasanzadeh Page 9
    Existence is the starting point for proving the world being created. Visiblecreatures in the world are possible which are the effect of these changes, and for allthere must be a cause. Since God is the primary existence and absolute perfection,it is necessarily the cause of everything that exists. Theologians call this “ex-nihilo”.In their views, whether the world is temporal or eternal, it has been created by God.The world has been created accrording to the science of God which is, therefore, afree Act. In addition, the only end through which we can imagine the will of God ishis special existence. Hence, creation is God’s grace. The casual and independentcreation are specific to God, because only God is existence and his essence is thesame. Theologians in response to the question of If God has created the worldbased on perfection where the evil originates from state that evil can not basicallybe found in the world, and what is considered as evil is non-existence, conditionedand accidental. This paper is aimed at discussing the issue of creation from point ofview of Muslim and Christian theologians and thinkers, especially Aquinas andAllame Tabataba’i. Despite the differences in the Christian theology of themedieval centuary and the Islamic theology, in principle, they are so close becauseboth theologies revolve around Allah though Christian theologians and thinkers ofthe medieval centuary knew and used the works of the Islamic theologians such asAvicenna and Al-Farabi. Therefore, they share a similar theme and linguistic style.
  • Hamid Negaresh Page 31
    This study is an attempt to introduce the innate disposition of humans as a source of deism and theology. This means that a particular tendency lies within the humans that arouses their interest, makes them listen to the right message, and from within realize their origins. That is the reason why the innate disposition is one of the fundamentals of religious anthropology which is also used to describe views about religion, deism, theology, sociology, anthropology and etc. As a result, the term innate disposition, its features, and trends have been represented in this direction.
  • Abolfazl Abedini Page 49
    Prophet Mohammad (PBUH) carried out the greatest revolution in history.He annihilated all the political institutions, social, moral, cultural and religiouscommunities and replaced new institutions in order to cause a massive upheavalamong the Arabs. After the demise of the holy Prophet (PBUH), Umayyadsextended their influence in the administration of the Islamic community whichbecame the principal source of the formation of later developments in theprocess of Islamic history. Meanwhile, they re-laid the foundation of novelignorance. The main research questions here are how Umayyads, who are thechief enemies of Islam, infiltrated into the top management officials of theIslamic Society and who provided the opportunity for them and hold themresponsible for sensitive positions which paved the way for the hereditarymonarchy.
  • Roghayyeh Sadeghi Niri Page 69
    Research carried out on the Quranic verses dealing with Hijab (IslamicVeiling) reveals that, when all things considered, verdict vis-à-vis Hijab was notannounced offhand or all at once but gradually and piecemeal as it was revealedupon the Prophet Mohammad (PBUH) only after his Excellency. This is thereason why this verdict has left an indelible mark and gained permanency. Thepassage of time and conditions have influenced the dynamics of the IslamicJurisprudence and made some verdicts undergo some changes. For the samereason, we can appropriate verdicts which can be practically conducive in ourera. As a result, it is essential to explain the philosophy behind Hijab as thedemands of the current circumstances in our society can, for ensuring safety ofthe women, alter the boundaries of Hijab.
  • Mohammad Hossein Khavaninzadeh Page 85
    The reality is that our lives are full of good lessons; however, we don’t take them as an example for our lives. The truth can be discovered by going over the past events, reflecting upon them, and exploiting such experiences for our present and future times. The great nation of Iran has experienced a lot of sweet and bitter events over time that they have all been great lessons and experiences. The last remnant of the Imperial dynasty of Iran decided to celebrate his coronation in the early part of the last decade of his reign. This late celebration, without any proper justification, incurred great costs andsustained huge losses on the noble nation of Iran. This paper is an attempt to explain part of the heavy losses incurred by that celebration.
  • Jamshid Sadri Page 103
    Taking an example is a state that human beings achieve through transition from the apparent and obvious affairs to recognize the intrinsic issues and internalize the obscure affairs. The similarities in the life style of nations and tribes and the impression that the past nations leave on humans are the causes for discussing such moral lessons as a way to achieve a desirable life. Everyone who enjoys a profound insight can get the messages across. This study examines the moral lessons from the perspective of Nahjul Balaghe and gives an account of its invaluable messages such as insight and wisdom, piety, benevolence, understanding and knowledge, slipping away from sin, and growth and development.
  • Mohammad Asadi Garmaroudi Page 119
    Today, one of the important issues of concern in human society is the issue of ethics and human behavior. On the one hand, the lack of moral affairs has broken apart family systems and societies and on the other hand, the necessity and significance of ethics have been under question. Considering all of these problems, it is still believed that ethical affairs have to do with the ancient communities and today's world does not need ethicality. This paper is an attempt to define ethics and its relationship with human ego and to clarify the role of self-states in human behavior, its relationship with human perfection, and the necessity and importance of it at any time, especially in current times.