فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و ششم شماره 10 (پیاپی 94، دی 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • محمدرضا قرائتی، منوچهر میرشاهی، مجید صادقی زاده صفحه 697
    رگزایی فرایندی است که در طی آن از رگ های موجود، رگ های جدید به وجود می آیند. فرایند رگزایی در بسیاری از پدیده های فیزیولوژیک و پاتولوژیک اهمیت عمده ای دارد. در بزرگسالان رگزایی به صورت فیزیولوژیک در پدیده هایی همچون ترمیم بافت های آسیب دیده مشاهده می شود. علاوه بر این رگزایی در برخی از پدیده های پاتولوژیک از جمله آرتریت روماتوئید و سرطان ها نیز نقش مهمی دارد. به عنوان نمونه در سرطان رگزایی فرایندی کلیدی در رشد تومورها و متاستاز سلول های سرطانی است، به گونه ای که تکثیر سلول های آندوتلیال تومور 20 تا 2000 برابر سریع تر از سلول های آندوتلیال طبیعی در افراد بالغ است. مهمترین عامل آغاز کننده رگزایی کاهش موضعی اکسیژن در ناحیه تومور است که اصطلاحا Tumor Hypoxia نامیده می شود. این فرایند منجر به القاء بیان دسته ای از ژن ها می گردد. از جمله این ژن ها می توان انواعی از سیتوکین ها را نام برد.
  • صغری خظردوست*، فاطمه بهادری، معصومه شفاعت، حامد یحیی زاده، نگار یحیی زاده، الهه امینی صفحه 704

    وقوع سندرم زجر تنفسی نوزادان Respiretory Distress Syndrome در زایمان های زودرس اگرچه عارضه قابل پیشگیری است ولی میزان بالای مرگ و میر و عامل صدمات جدی متعددی برای نوزادان و بالطبع کل جمعیت است و تبعات و مضرات آن گاه علی رغم صرف هزینه و نیروی انسانی فراوان باقی مانده و قابل جبران نمی باشد. مهمترین مسئله در پیشگیری از این عارضه اطلاع دقیق از هفته حاملگی می باشد اما گاه اطلاع دقیق میسر نبوده و وجود روش های تشخیصی بلوغ ریه جنین ارزش بالایی دارد. خصوصا در مواردی که ادامه حاملگی متضمن خطرات برای مادر یا جنین باشد نیاز به این آزمایشات احساس می شود اندازه گیری سورفاکتانت برای اولین بار با معرفی نسبت L/S به وسیله Gluck در سال 1971 مقدور گردید. پس از آن با توجه به نتایج گمراه کننده این روش در افراد دیابتیک اندازه گیری فسفاتیدیل گلیسرول توسط Hallman و همکاران در سال 1976 جهت رفع این مشکل مطرح گردید.

  • لیلا قاضی عسگر، روحا کسرای کرمانشاهی صفحه 708
    کاربردهای گسترده الیاف به صورت پانسمان زخم به دلیل خصوصیات بی نظیری از قبیل ناحیه سطحی وسیع، قدرت جذب، لطافت و سهولت تولید به صورت محصولات متنوع، بیانگر نقش مهم الیاف در مراقبت از زخم ها و پیشگیری از بروز زخم های مزمن می باشد ضمن اینکه شیوع غیرقابل کنترل عفونت های بیمارستانی نیز مشکل این بیماران را مضاعف نموده است. به همین دلیل تلاش های زیادی جهت ایجاد خاصیت ضدمیکروبی در الیاف از سال ها بلکه قرن ها پیش انجام گرفته است، به طوری که اولین کار علمی در این زمینه، استفاده از بانداژ آغشته به کربولیک اسید یا فنل در جراحی بود که توسط ژوزف لیستر (Joseph Lister) در سال 1867 میلادی ابداع شد. اما بررسی ها به منظور اصلاح الیاف بر اساس مکانیسم بیوشیمیایی بیماری و طرح مولکولی برای ایجاد پارچه های محافظ سلامتی با عملکرد بالا، با کشف داروهای جدید، فقط در دهه اخیر ظاهر شده و علم پزشکی را متحول ساخته است.
  • سیداحمدرضا خاتون آبادی، محمدرضا هادیان، مجید غفارپور، کریما کهلویی، اکبر حسن زاده صفحه 714
    مولتیپل اسکلروزیس Multiple Sclerosis بیماری مزمن تخریب غلاف میلین سیستم اعصاب مرکزی و سومین علت ناتوانی در میان بزرگسالان است. تخمین زده شده است که حدود 50% بیماران MS درجاتی از آسیب شناختی را دارا باشند. تحقیقات نشان داده اند که آسیب های خفیف شناختی در عادت ها و روندهای عادی زندگی افراد مبتلا تاثیر می گذارند. شایع ترین این اختلالات عبارتند از: اختلال در تفکر انتزاعی، توجه، بازیابی واژگان، حل مشکل، اختلالات بینایی فضایی و حافظه تحقیقات نشان داده اند که نقائص شناختی در افرادی که دچار تغییرات در اندازه و ساختار لوب ها هستند در مقایسه با افرادی که ضایعاتی در مخچه، مغز میانی و طناب نخاعی به تنهایی شایع تر باشد. Elsass و Zeeberg در بررسی زمان واکنش در بیماران مبتلا به MS مشاهده کردند که این بیماران نسبت به افراد طبیعی دارای تاخیر در زمان های واکنش هستند.
  • سعیده دهاقین، سیدآرش طهرانی بنی هاشمی، محمدحسین فروزانفر، سیده طاهره فائزی، الهام نورالله زاده، ژاله غلامی، مژگان برغمدی، فریدون دواچی صفحه 721
    بیماری های دژنراتیو مفصلی Degenerative Joint Disease از شایع ترین بیماری های روماتیسمی انسان در سراسر جهان می باشد. درتحقیقات انجام شده در خارج از ایران بیش از 40% افراد بالای 70 سال از آرتروز زانو رنج می برند. این بیماری های ناتوان کننده با افت کیفیت زندگی همراهند و در حال حاضر با افزایش امید به زندگی، شیوع این بیماری ها در حال افزایش می باشد. لذا سازمان بهداشت جهانی با همکاری جامعه جهانی روماتولوژی تحت یک برنامه جامعه نگر برای کنترل بیماری های روماتیسمی به نام Community Oriented Programme for Control of the Rheumatic Diseases الگوی یک مطالعه تحقیقاتی را طراحی نمود که مرحله سوم این طرح بررسی عوامل خطر بیماری های شایع روماتیسمی نظیر آرتروز زانو می باشد. در مرحله اول این برنامه حدود 5/25% از افراد بالای 15 سال شهر تهران، شکایت از مشکل زانو در هفت روز اخیر داشته اند و حدود 34/15% آرتروز زانو داشته اند.
  • مهدی مقتدایی، سیروس ملک پور، حسین فراهینی، ابوالفضل خسروی صفحه 729
    صدها سال است که از کشش Traction در درمان شکستگی ها و در رفتگی هایی که به وسیله گچ گیری قابل درمان نیستند، استفاده می شود و استفاده از فیکساتورهای خارجی رو به افزایش است. تراکشن پوستی و تراکشن استخوانی مهمترین انواع آن محسوب می شوند. در نوع اول، تراکشن به کمک چسب به پوست سگمان اندامی که زیر تراکشن قرار دارد متصل می شود. در این روش استفاده از وزنه ها حداکثر تا 10% وزن بدن (حداکثر تا 10 پوند) توصیه شده است.2 بنابراین از این روش بیشتر در کودکان و اغلب به عنوان درمانی موقتی تا انجام درمان اصلی از آن استفاده می شود. در تراکشن استخوانی یک پین به عنوان مثال پین Steinmann’s، داخل استخوان دیستال به شکستگی قرار داده می شود و وزنه ها به این پین متصل می شوند. از تراکشن استخوانی بیشتر در شکستگی استخوان ران استفاده می شود که در این حالت یک پین در دیستال استخوان ران یا پروگزیمال استخوان درشت نی قرارداده می شود.
  • ثمیله نوربخش، آذردخت طباطبایی، منصور پرورش، حسن تنکابنی صفحه 734
    هرپس ویروس ها از عوامل نسبتا شایع عفونت در کودکان بوده و بیماری های سیستمیک ایجاد می کنند. اما گرفتاری سیستم عصبی با انواع هرپس ویروس ها مهمترین تظاهر آن است. هرپس ویروس تیپ I یکی از عوامل غیرشایع مننژیت آسپتیک اما از مهمترین و شایع ترین عوامل آنسفالیت کشنده اسپورادیک با شیوع هفت تا 5/10% است. از انواع هرپس ویروس های شایع، عفونت CMV است. در افراد مبتلا به نقص ایمنی این عفونت می تواند کشنده باشد. علاوه بر عفونت اولیه با این ویروس، فعال شدن عفونت قبلی هم می تواند علایم بیماری را به وجود آورد. CMV نوعی هرپس ویروس است که موجب عفونت های بدون علامت، عفونت حاد در افراد سالم عفونت های جنینی و نوزادان، عفونت در افراد مبتلا به نقص ایمنی و عفونت منتقله از طریق پیوند عضو می شود. عفونت اولیه CMV معمولترین عفونت در خلال حاملگی است که ممکن است شکلهای طولانی تر در رشد عصبی حدودا 10% تا 20% موارد ایجاد کند.
  • فاطمه نیری، رخشانه گودرزی، فیروزه نیلی، الهه امینی صفحه 740
    کاهش قابل ملاحظه مرگ و میر نوزادان در سال های اخیر، مدیون پیشرفت های مختلفی در امر مراقبت از نوزادان از جمله طراحی ونتیلاتورهای جدید جهت رفع نیازهای خاص تهویه ای در بیماران دچار مشکلات تنفسی می باشد. قبل از نیمه دهه1970، Time-Cycled Pressure Limited روش اولیه تهویه کمکی در نوزادان بود که احتمالا از ونتیلاتورهای بالغین الگوبرداری شده بود. در آن زمان هم می دانستند که شیرخواران نیازهای خاص تهویه ای دارند که علی رغم برخی تعدیل ها با ونتیلاتورهای بالغین قابل تامین نمی باشد طراحی ونتیلاتورهای حجمی شیرخواران، بعضی مشکلات را با بهبود زمان اسخ دهی و سرعت تنفسی بالاتر اصلاح کرد. به هرحال بازهم محدودیت های تکنیکی شامل مشکلات تحریک شروع تنفس triggering، مونیتورینگ ناکافی و عدم توانایی در جدا کردن بیمار از ونتیلاتور weaning به صورت مداوم و تدریجی وجود داشت.
  • رسول نصیری کالمرزی، داریوش فهیمی*، پیمان سلامتی، پرستو رستمی صفحه 746

    عفونت مجاری اداری Urinary Tract Infection یکی از شایع ترین عفونت های باکتریال در کودکان می باشد. UTI پس از عفونت های مجاری تنفسی در مقام دوم از نظر شیوع قرار دارد. پیلونفریت حاد Acute pyelonephritis به گرفتاری پارانشیم کلیه گفته می شود. بر خلاف ماهیت خوش خیم بیماری در بزرگسالان UTI در کودکان به عنوان یک علت موربیدیتی حاد و نیز افزایش فشار خون و نارسایی مزمن کلیه در سنین بعدی شناخته شده است. در بیشتر منابع شیوع بیماری 3% در دختران و 1% در پسران ذکر شده است، طی نخستین سال زندگی نسبت ابتلا پسر به دختر 8/2 تا4/5 به یک می باشد که پس از یک تا دو سالگی ارجحیت جنسی با دختران است و این نسبت یک به 10 می شود. علی رغم پیشرفت های بسیاری که در زمینه شناسایی اتیولوژی و پاتوفیزیولوژی این بیماری به دست آمده است هنوز در مورد روش درمان عفونت مجاری ادراری اتفاق نظر وجود ندارد

  • زاهد حسین خان، اشکان تقی زاده ایمانی، غزال عابدینی، ترانه نقیبی، نسیم شاملو، نقی عابدینی، آناهید ملکی صفحه 755
    هم اکنون پروپوفول Propofol رایج ترین داروی القاء وریدی بیهوشی عمومی محسوب می شود. این دارو در آب نامحلول است و به صورت امولسیون چربی تهیه می شود. اثر هیپنوتیک این دارو به علت اثر برگیرنده های β1 GABA در سیستم اعصاب مرکزی است. دوز القای بیهوشی عمومی در پروپوفول 2/5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد که در مدت 90 تا 100 ثانیه باعث از دست رفتن هوشیاری می گردد. بروز درد ناشی از تزریق پروپوفول از 45% تا 100% گزارش شده است. در مطالعات دیگر شدت این درد بر اساس سیستم سنجش VAS (صفر تا 10) 3/2±6/5 بوده، که نشان دهنده دردی شدید است. برای این منظور تاکنون در مطالعات مختلف راه های گوناگونی جهت کاستن از درد حین تزریق این دارو به کار رفته است که شامل استفاده از داروهای مختلف لیدوکائین، سرد کردن یا گرم کردن، رقیق کردن محلول پروپوفول، استفاده از عروق بزرگتر، استفاده از اندانسترون، متوکلوپرامید، مخدر یا تیوپنتال سدیم می باشد.
  • عزیزه قاسمی نژاد، نسرین خدادادی، کرامت الله نوری جلیانی، مامک شریعت، الهام هاشمیان صفحه 761
    پره اکلامپسی Pre-eclampsia، یک بیماری زمان حاملگی است که باعث افزایش مرگ و میر و عوارض مادری و پره ناتال می شود. حداقل معیار های لازم جهت تشخیص پره اکلامپسی، هیپرتانسیون و پروتئینوری است. منظور از هیپرتانسیون، فشار خون ≥ 90/140 میلی متر جیوه بعد از هفته 20 بارداری و منظور از پروتئینوری، پروتئین ادرار مساوی یا بیش از 300 میلی گرم در 24 ساعت یا مساوی یا بیش از +1 در تست ادراری نواری Dipstick می باشد. میزان بروز این بیماری حدود 5% است. از ریسک فاکتور های آن می توان سن بالای 35 سال مادر، چاقی و هیپرتانسیون مزمن را نام برد. این بیماری زمانی از نظر بالینی آشکار می شود که پاتوفیزیولوژی آن به مراحل انتهایی خود نزدیک شده است. در پاتوفیزیولوژی این بیماری، استرس اکسیداتیو مطرح شده است. که حاصل آن ایجاد رادیکال های آزاد به شدت توکسیکی است که منجر به آسیب سلول های اندوتلیال و ایجاد علایم پره اکلامپسی می شود.
  • فریده دهقان منشادی، زینت قنبری، مژگان فروتن، جلیل کوهپایه زاده، زهرا مشتاقی صفحه 767
    درد مزمن لگنی Chronic Pelvic Pain یکی از مشکلات شایع بهداشتی- پزشکی زنان در جامعه امروز است که به نظر می رسد در سنین تولید مثل شیوع بالاتری داشته باشد. هر گونه درد لگن بدون ارتباط با حاملگی، عادت ماهیانه و مقاربت که حداقل شش ماه یا بیشتر به طول انجامیده باشد، تحت عنوان درد مزمن لگنی شناخته می شود. بر خلاف درد حاد که سابقه ضربه به بخشی از بدن وجود دارد، در اینجا مشکل فیزیکی اولیه کاهش یافته یا حتی ناپدید شده است. ولی درد غالبا به علت تغییرات سیستم عصبی عضلانی یا سایر بافت ها ادامه دارد. تشخیص و درمان درد مزمن لگنی حدود 10% از ویزیت متخصصان زنان و زایمان را تشکیل می دهد.20% کل لاپاراسکوپی ها و 16%-12% هیسترکتومی ها هم ناشی از درد مزمن لگنی است که در آمریکا هزینه ای بالغ بر 8/2 بیلیون دلار در سال را شامل می شود.
  • عباس عبدالهی، قدرت الله مداح، علیرضا توسلی صفحه 774
    پانکراتیت مزمن Chronic pancreatitis یک فیبروز پیشرونده پانکراس است که منجر به نارسایی عملکرد اگزوکرین و اندوکرین پانکراس می گردد. شیوع آن در کشورهای غربی چهار در 000/100 جمعیت است ولی در جامعه ما نادر و ناشناخته است. علت آن احتمالا نادر بودن الکلیسم مزمن در جامعه است. سن شایع آن در دهه 5-4 و در مردان دو برابر بیشتر از دیده می شود. اکثر بیماران الکلیک بوده (80-60%) و بیشتر بیماران در هنگام نیاز به جراحی معتاد هستند. سایر علل پانکراتیت مزمن شامل: هیپولیپوپروتئینمی، هیپرکالسمی، سیتیک فیبروزیس، آنومالی های مادرزادی پانکراس، ترومای پانکراس و پانکراتیت ارثی می باشد. پانکراتیت مزمن اغلب به طور مشخص با درد مداوم همراه نارسایی پیشرونده اگزوکرین و اندوکرین پانکراس که منجر به بستری شدن های متوالی می گردد بروز می کند. بی اشتهایی و کاهش وزن از علائم دیگر بیماران است که در یک سوم بیماران دیابت و در یک چهارم استئاتوره بروز می کند.
  • محمدعلی نویان اشرف، صالح صالحی، حمیرا پیروی سرشکه، مسعود احمدپور هرسینی صفحه 779
    هپاتیت Hepatitis از عوارض هالوتان است که در موارد شدید در 50 درصد موارد کشنده می باشد. با توجه به این عوارض، استفاده ازآن در کشورهای پیشرفته و بسیاری از کشورهای جهان برای بیهوشی بزرگسالان محدود گردید. احتمال منشا ایمونولوژیک برای هپاتیت هالوتان بسیار مطرح است. تشخیص هپاتیت ناشی از هالوتان بایستی در مواقعی مدنظر قرار گیرد که بیماری به دنبال بیهوشی با هالوتان دچار زردی شود البته سایر تشخیص ها نیز برای زردی بعد از عمل جراحی بایستی ابتدا بررسی و کنار گذاشته شوند. بهترین راه جلوگیری از عوارض این دارو محدود ساختن استفاده از آن در اطاق های عمل بزرگسالان است. بیمار خانم 28 ساله ای بود که به علت سابقه سزارین قبلی و شروع دردهای زایمانی به صورت اورژانسی در ساعت های پایانی شب به اطاق عمل بیمارستان ولی عصر مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران منتقل شد.
|
  • Gharaati Mr, Mirshahi M., Sadeghi-Zadeh M Page 697
    Tumor cells need food and oxygen supply for growth and division. Therefore one of the most promising areas of cancer therapy focuses on using agents that inhibit tumor angiogenesis. Inhibition of angiogenesis prevents cell growth, division and metastasis. Previous studies showed that plasminogen related Protein-B has an anti-tumor activity in mice. This protein has a high level of homology with preactivation Peptide (PAP) of human plasminogen. According to this high homology, antiangiogeneic activity of PAP was investigated in an in vitro angiogenesis model. PAP encoding region of human plasminogen gene was isolated by Polymerase Chain Reaction and ‎cloned in pGEX-2T vector.
  • Khezerdost S., Bahadori F., Shafaat M., Yahyazadeh H., Yahyazadeh N., Amini E Page 704

    Respiratory distress syndrome remains a common cause of neonatal morbidity and mortality. Consequently fetal lung maturity (FLM) testing plays an important role in establishing obstetrics management strategies. This prospective study was performed on 80 pregnant women (between 28 to 40 weeks of gestation) and their neonates. Respiratory Distress Syndrome (RDS) had been diagnosed with presence of physical sign (grunting, retraction of intercostals muscles and thacypnea) and O2 requirement over the 24 hours and X -ray signs. The respiratory status of each newborn was evaluated standard clinical and radiographic criteria were used to diagnose RDS.

  • Qaziasgar L., Kermanshahi Rk Page 708
    Because of importance and extensive use of textile in clinical setting especially as bandage, so outbreak of nosocomial infections due to Bacteria resistance; nanobiotechnological advances in recent decade, achieved methods for fabrication antimicrobial effect in fibers that can satisfied the needs of patients in the wake of health and hygiene. The antimicrobial effect of special type of fibers produced in Isfahan Poly Acryl Plant on one resistant strain of Pseudomonas aeruginosa isolated from 54 wound samples of patients in Isabn e Maryam hospital and P.aeruginosa (PTCC1024) was studied by using shake flask method.
  • Khatoonabadi Ars, Ghaffarpour Mr, Hadian Mr, Kahlaoui K., Hasanzadeh A Page 714
    Many studies have shown that about 45-65% of multiple sclerosis (M.S) patients suffer from cognitive impairments. Semantic memory as one of the subcategories of cognition is quite important for effective communication. In the present study, category-semantic memory was studied in order to evaluate the semantic memory organization in normal individuals and MS patients. Ninety voluntaries participated in this study. Participants comprise of 45 MS patients and 45 normal individuals. All participants were matched in terms of age, sex and education. Variables such as the reaction time and the number of correct responses for retrieval (recognition) of natural (animal and fruit) and artifact (object)
  • Dahaghin S., Tehrani- Banihashemi Sa, Frouzanfar Mh, Barghamdi M., Norollahzadeh E., Gholami J., Faezi St, Davatchi F Page 721
    To evaluate the association between age, sex, BMI, waist/hip ratio, smoking, religion, ethnicity, education and knee osteoarthritis. Eligible subjects were randomly included from participants of Tehran COPCORD study, of whom 480 subjects with knee osteoarthritis were compared to 490 subjects without (case-control study). Using a questionnaire developed by COPCORD group (Asia & Oceania), we enquired about the risk factors of knee osteoarthritis i.e. age, sex, BMI, Waist/Hip ratio, religion, ethnicity, education and smoking. Knee osteoarthritis was defined using ACR criteria. Each knee was unit of analysis using GEE technique to evaluate these associations.
  • Moghtadaei M., Malekpoor S., Farahini H., Khosravi A Page 729
    Pin loosening and infection in skeletal traction are important problems in orthopedic surgery and methods which are usually used to manage these problems, are costly and sometimes complicated. In this study, the efficacy of using cast support in infection and loosening of proximal tibial pin was investigated. In a randomized clinical trial, 60 patients referring to Rasul-e- Akram hospital from 1383 to 1384, who needed to have proximal tibial pin for at least one month, were studied. All patients were treated with oral antibiotic until 24 hours after pin insertion. Depending on using cast support or not, they were randomly categorized into two groups (30, 30).
  • Noorbakhsh S., Tabatabaei A., Parvaresh M., Tonekaboni H Page 734
    In recent years, many ill cases with cytomegalovirus reactivation in non-immuno compromised persons reported. Goal of study: to determine the CMV infection in cerebrospinal fluid of aseptic meningoencephalitis children hospitalized in Rasul & Mofid hospital (2005-2007). In a cross sectional study 132 cases selected with simple sampling. CMV-DNA in their Cerebro spinal fluids searched by qualitative PCR. The age range of the study patients was 5 month- 13 years, median age= 2±3.7 years; 87(65.9%) male and 45(34.1%) was female. The presenting signs and symptoms were convulsion 77(69.4%); meningitis 25(18.8%), loss of consciousness 47(37%); neurologic defects 15.9%. DNA extrated in 11 cases.
  • Nayeri F., Goodarzi R., Amini E., Nili F Page 740
    The use of synchronized intermittent mandatory ventilation (SIMV) and pressure support ventilation (PSV) have been used for older children and adults. The purpose of this study was to compare PSV and SIMV modes in weaning from mechanical ventilation in neonate with respiratory failure. A randomized clinical trial study carried out in NICU ward of Valiasr hospital Imam Khomeini Hospital complex, Tehran, Iran. Thirty neonates enrolled in two groups of 15. At the weaning time they randomly assigned to SIMV or PSV. They compared for tidal volume (VT), peak inspiratory pressure (PIP), incidence of pneumothorax, weaning failure and duration of weaning.
  • Nasiri Kalmarzi R., Fahimi D., Salamati P., Rostami P. Page 746

    Acute pyelonephritis may lead to permanent renal scarring. The standard recommendation for treatment of febrile children with urinary tract infection (UTI) is hospitalization for intravenous antibiotics. The purpose of this study was to compare the efficacy of outpatient intravenous ceftriaxone and cefixime versus inpatient of the same regimen for children with febrile UTI. In a randomized clinical trial, we compared the efficacy of administration two days intravenous ceftriaxone followed by an oral cefixime for eight days (as outpatient group) versus four days intravenous

  • Hoseinkhan Z., Taghizadeh Imani A., Abedini Gh, Naghibi T., Shamloo N., Abedini N., Maleki A Page 755
    Pain associated with IV injection of propofol is seen in 28 to 90% of patients. A number of techniques have been tried to minimize propofol-induced pain, with variable results. We compared the efficacy of pretreatment with ephedrine and lidocaine for the prevention of propofol-induced pain. One hundred and twenty adult patients, ASA physical status I-II, undergoing elective surgery were randomly assigned into six groups (20 each). Normal saline group received normal saline, lidocaine group received lidocaine 2% (40 mg), and ephedrine (E 30) group received 30 µg/kg ephedrine, ephedrine (E 70) group received 70 µg/kg ephedrine, ephedrine (E 100) group received 100 µg/kg ephedrine.
  • Ghaseminejad A., Khodadai N., Nouri Jaliani K., Shariat M., Hoshemian E Page 761
    Preeclampsia is a disorder of pregnancy with increased maternal and perinatal morbidity and mortality. An imbalance between free radical induced lipid peroxidation and antioxidant system has been suggested as possible pathogenesis of preeclapsia. It has been shown correlation of some serum antioxidant agents with preeclampsia and its severity. The purpose of this study was to evaluate of this correlation. In a analytic case-control study, in clinic and delivery unit of Mirza Koochak Khan university hospital, Tehran, we evaluated 90 pregnant women of 19-38 years old with gestational age higher than 20 weeks in two groups, case (preeclampsia) and control (healty mother).
  • Dehghan Fm, Ghanbari Z., Frootan M., Kuhpayeh Zadeh J., Moshtaghi Z Page 767
    Chronic Pelvic Pain (CPP), a common health problem in women, characterized by lower abdominal pain that has lasted at least for six months. Although, it’s annual prevalence estimated 3.8 to 49%, there is no data in Iranian society. This study was aimed at gathering comprehensive and reliable data regarding the prevalence of CPP in female employees at two university hospitals in Tehran in 2006-2007. A cross-Sectional study was conducted to determine the CPP prevalence on 303 volunteer females aged 19-63(34.7±9.2) years, working in two university hospitals, Tehran. A designed questionnaire with four parts containing questions regarding demographic information, gynecological, urinary and gastrointestinal
  • Abdollahi A., Maddah Gh, Tavassoli A Page 774
    Chronic pancreatitis is a progressive fibrosis of the pancreas that leads to loss of endocrine and exocrine function of pancreas. The most common symptom is intractable pain. Which adversely effects quality of life, remains the most common indication for surgery in patients with chronic pancreatitis. Three patients underwent operations for chronic pancreatitis at the Ghaem hospital, Mashhad University of Medical Sciences Mashhad, Iran. Indication for operation in all cases were intractable abdominal pain. In all of the three patients complete relief of symptoms was obtained. There was no morbidity and mortality. In one patient exocrine function of pancreas and malabsorpation resolved after surgery.
  • Noyan Ashraf Ma, Salehi S., Peiravy Sereshke H., Ahmadpoor Harsini M Page 779
    Acute hepatitis is upon serious complications of halothane usage, can be associated with 50% mortality in severe cases. Use of halothane as inhalational anesthetic or use of it for maintenance of anesthesia is restricted/ prohibited in USA and most European countries. The occurrence of icterus and elevated liver enzymes after halothane anesthesia may be due to the drug induced hepatitis. we report a 28 year old woman with acute hepatitis after cesarean section under halothane anesthesia, fortunately discharged to home 40 days after that. Other causes of hepatitis became role out in the patient. The usage of halothane should be restricted/ prohibited in our country because of its potentially serious and fatal