فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 17، زمستان 1380)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 17، زمستان 1380)

  • 58 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1380/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی فانی صفحه 1
    مقدمه

    بیماری گریوز شایع ترین عامل تیروتوکسیکوز منتشر (80-60%) است و علت آن یک واکنش خود ایمنی است که با تولید IgG و اتصال به گیرنده های TSH سبب هیپرپلازی، هیپرتروفی و افزایش ترشح هورمون تیرویید می شود. ضمنا سلول هایT نیز با ترشح اینترفرون گاما به طور موضعی سبب افزایش گیرنده هایTSH و در واقع افزایش آنتی ژن بافتی و تقویت واکنش خود ایمنی می شود. درمان با داروهای ضد تیرویید، منجر به ایجاد خاموشی طولانی مدت در 40-30% موارد می شود. این مطالعه در صدد بررسی اثر اضافه کردن لووتیروکسین به رژیم درمانی معمول در کاهش عود طولانی مدت تیروکسیکوز است. رژیم درمانی با ید رادیو اکتیو و جراحی عمومی گرچه با درصد بالایی منجر به خاموشی می شود اما به علت عوارض شدید و طولانی کمتر از سوی متخصصین پذیرفته شده است.

    روش کار

    در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی انجام شده، اثر دو رژیم درمانی متی مازول، پروپرانولول و لووتیروکسین (گروه A) با متی مازول و پروپرانولول (گروهB) در کاهش میزان عود طولانی گردیده بیماری گریوز بررسی و مقایسه شده است و پس از کنترل تظاهرات سمپاتیک پروپرانولول هر دو گروه درمانی قطع شد است.

    نتایج

    در طول مدت 7 سال 262 بیمار مطالعه را به پایان بردند که با استفاده از جدول اعداد تصادفی 137 نفر در گروه A و 125 نفر در گروه B قرار گرفتند. حداکثر سن شیوع در این مطالعه دهه 5-4 بود و 52/3% بیماران دارای گواتر درجهII بودند. میزان عود 3 سال پس از قطع درمان در گروه A 36/4% و در گروه B 61/6% بود.

    نتیجه گیری

    اغلب بیماران از نظر سنی در دهه های 5-3 می باشند. سن بیماران در این تحقیق جوان تر از گزارشات غربی (دهه پنجم و ششم) بوده ولی تظاهرات بالینی تفاوت چندانی با گزارش سایر مطالعات ندارد. نتایج حاصله از این مطالعه با دو روش درمانی فوق با استفاده از روش آنالیز Odds Ratio(OR)مورد مقایسه قرار گرفت. با محاسبه (OR) که در گواتر درجه I 27%، درجه II 32%، در سطح خطای 0.05 معنی دار است که نشان از موثر بودن رژیم دارویی A در کاهش عود طولانی مدت بیماری پس از قطع درمان دارد. در گواتر درجه IV شانس عود تفاوت معنی داری ندارد.

    کلیدواژگان: تیروتوکسیکوز، گریوز، متی مازول، کارآزمایی بالینی، لووتیروکسین
  • ماندانا یداللهی، مصطفی سعادت، شاپور امیدواری، ایرج سعادت صفحه 8
    مقدمه

    خانواده آنزیمی گلوتاتیون-اس-ترانسفرازها در سم زدایی ترکیبات ایفای نقش می نمایند.GST های انسانی به چهار گروه π ،μ ،α و θ تقسیم می شوند که GSTMI یکی از اعضاء گروه GSTM می باشد. تحقیقات متعدد نشان داده اند که فقدان پروتیینGSTM1 با افزایش شانس ابتلا به چندین سرطان ارتباط دارد.

    روش کار

    در این مطالعه چند شکلی ژنتیکی GSTM1 بین اگزون 5 و 6 با استفاده از تکنیک واکنش زنجیره ای پلیمراز(PCR) در 40 بیمار مبتلا به سرطان معده و 80 نفر سالم (به عنوان گروه شاهد) مقایسه گردید. همچنین در فرم جمع آوری اطلاعاتی با مشخصاتی همچون جنسیت، سن، عادت به استعمال سیگار و سابقه بدخیمی در خویشاوندان درجه اول ثبت گردید.

    نتایج

    فراوانی ژنوتیپ null (افرادی که برای حذف در ژن GSTM1 هموزیگوت می باشند) در گروه شاهد و سرطان معده به ترتیب 2/31 و 60% می باشد. ارتباط اماری معنی داری بین حذف در ژن GSTM1 و ابتلا به سرطان معده وجود دارد. (X2=9/21 ;df=1 ;p<0/005) صرف نظر از ژنوتیپGSTM1 عادت به استعمال سیگار و سابقه فامیلی بدخیمی با ابتلا به سرطان معده رابطه آماری معنی داری دارند.

    نتیجه گیری

    یافته های پژوهش حاضر به خوبی نشان دادند که فراوانی ژنوتیپ null در ابتلا به سرطان معده دارای نقش مهمی است.

    کلیدواژگان: سرطان معده، گلوتاتیون اس، ترانسفراز، حذفی ژنی، واکنش زنجیره ای پلیمراز
  • کامران مشفقی، محمد رفیعی صفحه 15
    مقدمه

    آنمی فقرآهن، شایع ترین شکل کم خونی در جهان است و مهم ترین بیماری که با آن ممکن است اشتباه شود، بیماری بتاتالاسمی مینور می باشد. جهت تشخیص این دو بیماری در حال حاضر، آزمایش اندازه گیری فریتین سرم و الکتروفورز هموگلوبین انجام می شود. به دلیل اینکه انجام تست های مذکور در حال حاضر در تمام آزمایشگاه های کشور امکان پذیر نمی باشد، یافتن تست های آسان تر، سهل الوصول تر و ارزان تر جهت افتراق این دو بیماری مفید می باشد. لذا در این مقاله تست شمارش رتیکولوسیت پس از مصرف یک دوره کوتاه مدت آهن در افتراق این دو بیماری، ارزیابی شده است.

    روش کار

    این مطالعه به روش توصیفی از نوع مقطعی است. تعداد 69 بیمار مبتلا به آنمی هیپوکروم میکروسیتیک وارد طرح شدند. از این بیماران آزمایشات اندازه گیری فریتین سرم، شمارش رتیکولوسیت و الکتروفورز هموگلوبین انجام گردید. پس از یک هفته درمان با قرص آهن خوراکی مجددا از بیماران تست شمارش رتیکولوسیت اندازه گیری شد و در صورت افزایش میزان رتیکولوسیت بیمار به عنوان آنمی فقر آهن محسوب می گردید. سپس جواب تست شمارش رتیکولوسیت با جواب فریتین و الکتروفورز هموگلوبین بیمار مقایسه می شد و حساسیت و ویژگی تست مذکور مورد بررسی قرار می گرفت.

    نتایج

    حساسیت و ویژگی تست مذکور جهت آنمی فقر آهن به ترتیب 82 و 67% و در مورد بتاتالاسمی مینور به ترتیب 64 و 78% بود.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان دهنده این است که این تست دارای حساسیت بالا در مورد آنمی فقر آهن و ویژگی بالا در مورد بتاتالاسمی مینور می باشد و به نظر می رسد در شرایطی که اندازه گیری فریتین و الکتروفورز هموگلوبین در دسترس نباشد، استفاده از تست شمارش رتیکولوسیت در افتراق این دو بیماری کمک کننده است.

    کلیدواژگان: آنمی فقرآهن، بتاتالاسمی مینور، تست شمارش ریکولوسیت، هموگلوبین الکتروفورز، فریتین
  • صفرعلی طالاری، محمدحسن دوامی، مسعود ولیبک صفحه 19
    مقدمه

    ژیاردیازیس یکی از آلودگی های انگلی شایع در نقاط مختلف کشور است که می تواند باعث بروز مشکلات مختلف فردی و اجتماعی شود. با توجه به طیف وسیع آلودگی به ژیاردیا در کودکان، این مطالعه به منظور تعیین شیوع ژیاردیالامبلیا در داشن آموزان 14-6ساله مدارس شهر اراک در سال 1378 انجام گردید.

    روش کار

    تحقیق به روش توصیفی–مقطعی و نمونه برداری به روش تصادفی چند مرحله ای روی 948 کودک در گروه های سنی 14-6 ساله در مقاطع ابتدایی و راهنمایی که حدود اطمینان آن با احتمال 95٪ خطای قابل قبول 2/9٪ و شیوع 27/7٪ بودند، انجام پذیرفت. از هر دانش آموز سه نمونه مدفوع هرسه روز یک بار جمع آوری و با روش فرمالین اتر توسط متخصص انگل شناسی آزمایش شد. در افراد مبتلا به ژیاردیا، خصوصیات دموگرافیک سن، جنس، میزان تحصیلات، تحصیلات والدین، شغل والدین، وضعیت بهداشتی و علایم بالینی بررسی و در فرم اطلاعاتی ثبت گردید. سپس نتایج با استفاده از آمارهای توصیفی ارایه شد.

    نتایج

    از تعداد 948 دانش آموز مورد بررسی 145 نفر (15/3٪) مبتلا به ژیاردیازیس بودند. حداکثر آلودگی در گروه سنی 6-7 سال به میزان 27/6٪ بود. از افراد مبتلا 79٪ علامت دار و بقیه فاقد علایم بالینی بودند. شایع ترین علامت بالینی درد شکم 64/7٪ و کم ترین آن اسهال و استفراغ 4/2٪ بودند.

    نتیجه گیری

    شیوع آلودگی در منطقه مورد بررسی قابل توجه می باشد و تحقیقات تحلیلی برای شناخت علل و کاهش آلودگی را توجیه می نماید. همچنین ایجاد تسهیلات بهداشتی توسط مسیولین ذیربط می تواند در سلامت جامعه موثر واقع گردد.

    کلیدواژگان: ژیاردیازیس، اراک، دانش آموزان، کودکان، مدارس
  • علیرضا سوسن آبادی، محمد جواد باقری، امرالله چیت سازان صفحه 26
    مقدمه

    تهوع و استفراغ از تظاهرات شایع بسیاری از اختلالات عضوی و عملکردی است که به طور مکرر بعد از اعمال جراحی و بیهوشی عمومی ایجاد می شود. این حالت علاوه بر اینکه برای بیماران ناخوشایند می باشد ممکن است سبب ایجاد عوارضی برای ایشان گردد. در این مطالعه استفاده از یک روش غیر دارویی و غیر تهاجمی تحت عنوان طب فشاری (که خود یکی از روش های از طب سوزنی است) با تزریق وریدی متوکلوپرامید جهت جلوگیری از تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی و بیهوشی عمومی مورد مقایسه قرار گرفت.

    روش کار

    این پژوهش یک مطالعه تجربی در سطح کارآزمایی بالینی است که به شکل کنترل دار و به منظور مقایسه اثر کلینیکی متوکلوپرامید وریدی و طب فشاری جهت جلوگیری از تهوع و استفراغ بعد از اعمال جراحی و بیهوشی عمومی در اتاق عمل بیمارستان ولی عصر (عج) با استفاده از نمونه گیری تصادفی انجام شده است. نمونه های پژوهش تعداد 420 بیمار بودند که جهت اعمال جراحی شکم (لاپاراتومی) به اتاق عمل بیمارستان ولیعصر(عج) مراجعه نموده بودند. بیماران در سه گروه 140 نفره شامل گروه طب فشاری، متوکلوپرامید و شاهد گنجانده شده و مطالعه به صورت مقایسه ای و جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آماری صورت گرفت.

    نتایج

    بیمارانی که طب فشاری و یا متوکلوپرامید در خلال بیهوشی عمومی برای اعمال جراحی شکم دریافت کرده بودند نسبت به گروه شاهد تهوع و استفراغ کم تری داشتند. در وقوع تهوع و استفراغ بین دو گروه بیمارانی که طب فشاری و متوکلوپرامید دریافت کرده بودند اختلاف معنی داری وجود نداشته و تقریبا تاثیر یکسانی داشتند. با توجه به جداول و محاسبه آماری و به دست آوردن Odds-Ratio برابر (OR=0/6) بین دو گروه متوکلوپرامید و طب فشاری اختلاف معنی داری به لحاظ بروز تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی و بیهوشی عمومی دیده نشد.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج پژوهش، استفاده از طب فشاری به عنوان یک روش غیر تهاجمی و غیر دارویی، کم هزینه و بدون عارضه جانبی، جهت جلوگیری یا کاهش تهوع و استفراغ بعد از اعمال جراحی و بیهوشی عمومی پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: طب فشاری، متوکلوپرامید، لاپاراتومی، تهوع، استفراغ
  • محمدرضا رضوانفر، آزاده غفاری صفحه 32
    مقدمه

    کتواسیدوز دیابتی(DKA) از عوارض حاد بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولیم می باشد که عدم درمانه به موقع آن توام با مورتالیتی بالایی خواهد بود.

    روش کار

    این مطالعه به منظور بررسی در علایم بالینی، یافته های آزمایشگاهی و فاکتورهای مساعد کنندهDKA بیماران دیابتی بستری در بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) اراک انجام شد. این مطالعه که از نوع توصیفی و به شکل مقطعی می باشد با روش نمونه گیری پواسن بستری به مدت 2 سال روی 30 بیمار مبتلا به DKA بستری شده در بیمارستان ولیعصر انجام گرفته است .

    نتایج

    از مجموع بیماران 20% را پسران و 80% را دختران تشکیل می دادند. غالب بیماران (83/3%) از قبل انسولین دریافت می کردند، در حالیکه در 16/6% بیماران، اولین شناسایی آنها به صورتDKA بوده است. شایع ترین عامل بروزDKA در این مطالعه قطع انسولین بوده (50%) و اکثر مواردDKA در دو روز اول قطع انسولین اتفاق افتاده بود. (60%) شایع ترین علامت بالینی در بیماران DKA ضعف و بی حالی بود که در 100% بیماران وجود داشت و در درجه بعدی علایم گوارشی و ریوی (تنفس اسیدوتیک) بودند که در 96/6% بیماران مشاهده شد. کاهش سطح هوشیاری نیز در 60% بیماران موقع مراجعه وجود داشت. در 20% بیماران هیپرکالمی و تنها در 3/3% بیماران هیپوکالمی وجود داشت. در هیچ یک از بیماران هیپرناترمی وجود نداشت و هیپوناترمی فقط در یک بیمار وجود داشت.

    نتیجه گیری

    تلاش در جهت آموزش بیماران و آگاهی دادن در مورد علایم اولیه و شایعDKA نقش مهمی در کاهش مورتالیتی این بیماری خواهد داشت.

    کلیدواژگان: کتواسیدوز دیابتی، علائم بالینی، یافته های آزمایشگاهی، فاکتورهای مساعد کننده
  • تنفس ریتمیک، انحراف فکر، درد، جراحی ارتوپدی
  • سید رضابرزو، غلامحسین فعله گری، بیتا ترکمان صفحه 37
    مقدمه

    تنفس ریتمیک یکی از روش های انحراف فکر است که جهت کنترل دردهای حاد مورد استفاده قرار می گیرد. انواع متخلفی از این تکنیک وجود دارد ولی تاکنون تحقیقی پیرامون این روش بر شدت درد بیماران پس از عمل ارتوپدی صورت نگرفته است.

    روش کار

    این پژوهش، نیمه تجربی و از نوع کارآزمایی بالینی بوده و هدف از آن تعیین تاثیر تنفس ریتمیک بر شدت درد و میزان مسکن دریافتی بیماران پس از عمل جراحی ارتوپدی است. در این پژوهش 68 بیمار که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند به طور تصادفی در یکی از دو گروه تجربی (34 نفر) و گروه کنترل (34 نفر) تقسیم شدند و در 24 ساعت اول بعد از عمل مورد بررسی قرار گرفتند. درد بیماران با استفاده از معیار مقیاس بصری 10 عددی شدت درد (VAS) و میزان مسکن دریافتی مورد ارزیابی قرار گرفت.

    نتایج

    تجزیه و تحلیل آماری از یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت معنی داری از نظر شدت درد بین دو گروه تجربی و کنترل وجود داشت (P<0/001) . همچنین گروه تجربی میزان مسکن کم تری را نسبت به گروه کنترل دریافت کرده بودند. (P<0/001)

    نتیجه گیری

    با توجه به اطلاعات به دست آمده چنین می توان نتیجه گرفت که تنفس ریتمیک باعث کاهش شدت درد و میزان مسکن دریافتی بعد از عمل جراحی ارتوپدی شده است.

    کلیدواژگان: تنفس ریتمیک، انحراف فکر، درد، جراحی ارتوپدی
  • مریم فرخی فر، حمیدرضا غفاریان شیرازی، سیامک یزدان پناه صفحه 42
    مقدمه

    عفونت های بیمارستانی سالیانه مسیول 20/000 مرگ و میر بوده و از کلیه پذیرش های بیمارستانی حداقل 60% منجر به عفونت بیمارستانی می گردد. از این رو بررسی میزان آگاهی و عملکرد پرسنل پرستاری نسبت به پیش گیری از عفونت های بیمارستانی ضروری به نظر می رسد.

    روش کار

    در این مطالعه تعداد 100 نفر از کادر پرستاری در سطوح تحصیلی دیپلم، فوق دیپلم و لیسانس توسط نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار سنجش نگرش، آگاهی و عملکرد پرسشنامه بود که با استفاده از منابع تهیه و روایی و اعتبار آن نیز توسط یک مطالعه اولیه سنجیده شده بود. پرسش نامه بخش نگرش حاوی 15سوال نگرش بود که بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت (از کاملا موافق تا کاملا مخالف) تقسیم شده بود. جهت تجزیه و تحلیل داده های نگرش به هر یک از آزمودنی ها میزان 75-15 اختصاص یافت که بیش ترین نمرات بیانگر نگرش مثبت و کم ترین نمرات بیانگر نگرش منفی بود. نتایج آزمودنی ها بر اساس نمرات به دست آمده به سه گروه با نگرش مثبت، بینظر و منفی تقسیم شد و نتایج نشان داد که اکثریت دارای نگرش موافق (85/4%) نسبت به کنترل عفونت بوند. نمرات آزمودنی ها در دو مورد آگاهی و عملکرد بر اساس حداکثر نمره 100 تنظیم و نمرات کم تر از 50 به عنوان عدم کفایت در نظر گرفته شد.

    نتایج

    44% آزمودنی ها از حداقل آگاهی از استانداردهای کنترل عفونت برخوردار بودند و نیز اکثریت آنان در رابطه با کنترل عفونت در هنگام انجام اعمال تهاجمی (تعویض پانسمان 84%، ساکشن نای 81%، سنداژمثانه 83% و تعویض محل وریدی 78%) عملکرد مورد قبول نداشتند. این مطالعه ارتباط آماری بین میزان آگاهی و متغیرهای سطح تحصیلات سمت و تجربه کاری نشان داد(P<0/01) رابطه تجربه کاری با میزان آگاهی منفی بود (r=0/276) همچنین بین متغیرهای تجربه در بخش ویژه اطفال و سابقه بیماری عفونی در خانواده و شرکت در کلاس های آموزشی با نحوه عملکرد رابطه معنی داری مشاهده شد. (P<0/01)

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه حاکی از آگاهی و عملکرد ضعیف کادر پرستاری در زمینه پیشگیری از عفونت های بیمارستانی در جامعه مورد مطالعه است و توجه جدی به آن در جامعه مورد مطالعه و احتمالا جوامع مشابه ضروری است.

    کلیدواژگان: نگرش، آگاهی، عملکرد، عفونت بیمارستانی، کادر پرستاری
|
  • Ali Fani * Page 1
    Introduction

    Graves disease is the most prevalent form of thyroxicosis (60-80%), which is caused by an autoimmune reaction. Treating with antithyroid drugs usually lead to prolonged remission in 30%-40% of cases. Paradoxically it is assumed that adding thyroid hormones to the therapy would give more bebefits because of preventing the feedback of TSh to further stimulate the thyroid gland after using antithyroid drug. In this study we compared the effect of adding levothyroxine to the routine therapy in reducing the relapse of thyrotoxicosis.

    Material and Method

    This was a clinical-trial study in which we compared the two regimens of metimazole plus levothrixine (regimen A), with metimazole alone(regima B), in reducing the graves diseases relapses.

    Results

    In this 7 years study, 262 patients finished the trial. 137 were assign as group A and 125 cases were assigned to group B. randomely. Graves was most prevalent in 3rd to 5th decades. 52.3% of disease had grade II Goiter. The rate of relapse was 36.4% in group A and 61.6% in group B. during 3 years after discontinuation of therapy.

    Conclusion

    The peak age of prevalence was found out to be lower than eastern reports (3-5 in comparison to 5-6 decades). Clinical manifestations was not significantly different from other studies. The two regimen results were compared by Or method and calculating Or, in grade I goiter was 0.27 and in grade II was 0.29, grade III was 0.32, which has a meaningful difference and implies regimen A is effective in reducing the prolonged rate of relapse but in garde Iv goiter, there is not significant difference in relapsing in two group.

  • Mandana Yadollahi *, Mostafa Saadat, Shapor Omidvari, Iraj Saadat Page 8
    Introduction

    Glutatathion s-transferases (GST) are enzyme encoded by a multigene family and have important roles in detoxification of some strong carcinogens. Human GSTs are categorized into four groups. Namely π، μ، α، θ GSTM! Is a member of GST m previous studies revealed that absence of GSTM1 protein associates with increased risk of development of several malignancies.

    Material and Method

    In the current study, the relationship between GSTM1 genetic polymorphism and the susceptibility for being involved by gastric carcinoma was explored. Forthy patients with gastric carcinoma and 80 normal individuals (control group) were studied. GSTM1 genetic polymorphism between exons 5 and 6 was explored using a PCR technique. For each patient a questionair including gender, age, cigarette smoking, habit, and history of neoplasia in first-degree relatives was completed.

    Results

    The relative frequencies of null genotype in the control group and gastric cancer were 31.25 and 60% respectively. There was a statistically significant (x2=9.21; p<0.05) assessment between GSTM! Null genotype and development of gastric carcinoma.

    Conclusion

    Not mentioning the GSTM1 genotype, cigarette smoking and a positive family history had significant correlations with development of stomach malignancy.

  • Kamran Moshfeghi *, Mohammad Rafii Page 15
    Introduction

    Iron deficiency anemia is the most common type of anemia in the world and the most important disease which has overlapping diagnosis with it is & thalassemia minor. For diagnosis of theses two diseases, serum ferritin measurement and hemoglobin laboratories throughout the country now, finding some tests which are easier. More available and cheaper for different of these two mentioned diseases, are useful. Therefore in this article, reticulocyte counting test, after a short period of iron consumption, was evaluated.

    Material and Method

    This study is descriptive and cross-sectional. The sample population consists of 69 patient with hypochromic microcytic anemia which serum ferritin measurement, reticulocyte counting and hemoglobin electrophoresis for each of there were done. After 7 days treatment with oral iron tablet, reticulocyte counting test for each of them was done. If reticulocyte counting test had increased, the patient was considered as iron deficiency anemia, on the other hand, the results of reticulocyte count test was compared with serum ferritin test and hemoglobin electrophoresis results and then, sensitivity as well as specificity of mentioned test, were analysised.

    Results

    Sensitivity and specificity of mentioned test for iron deficiency anemia were 82 and 67 percent and in B thalassemia minor were 64 and 78 percent, respectively. These results show high sensitivity of this test for iron deficiency anemia and high specificity for B thalassemia minor.

    Conclusion

    It seems that, in circumstance which serum ferritin measurement and hemoglobin electrophoresis aren’t available, applying reticulocyte count test for deferenciation of these two diseases, is helpful.

  • Safar Ali Talari *, MohammadHassan Davami, Masoud Valibak Page 19
    Introduction

    Giardiasis is one of the intestinal parasite infection in various regions in Iran. Giardia can lead to different personal and social problems and due to the broad spectrum of its clinical manifestation, this study was performed in order to define the prevalence of giardiasis in 6 to 14 years old student of Arak in 1999.

    Materials and Methods

    A cross sectional descriptive study was performed in 948 students aged 6 to 14 years old to school by random sampling. Three stool specimens were collected from each student at three days intervals. Using formalin ether method, the specimens were examined by a parasitologist. Demographic characterisitics and clinical manifestations of the affected individuals were evaluated and recorded in the questionaires. Then the results were statistically analyzed.

    Results

    948 students were enrolled into this study. 145 of them (15.3%) were infestated with giardiasis. Infestation was most commonly observed in the primary students 27.6% and 79% of the affected individuals were symptomatic and the remainder were asymptomatic. The most common clinical manifestation was abdominal pain (64.7%) and the least common was vomiting and diarrhea (4.2%).

    Conclusion

    Considering the relatively high prevalence of this infestation, further research to find out the predisposing factors recommended.

  • Alireza Susanabadi *, Mohamadjavad Bageri, Amrallah Chitsazan Page 26
    Introduction

    Nausea and vomiting is a common manifestation in anatomic as and Functional disorders, and these are current complications after general anesthesia and are unpleasant and with secondary complications. Nausea and vomiting are the most common complications after general abesthesia.

    Materials and Methods

    In this study we compared three methods which one of them is acupressure (non invasive and non medical and is one of subtype of acupuncture) with other methods consisting of IV metoclopramide and placebo. This controlled study was done in teaching Vali-Asr hospital. Total number of patients was 420, type of sampling was random. Type of operation was laparotomy and all of them had general anesthesia. We divided them in three equal groups (acupressure group, metoclopramide group, and placebo group). In this study we used from history and examination and we finished puzzles and we use from statistician.

    Results

    we concluded that there is no valuable difference between metoclopramide and acupressure group ( with considering odds-Ratio and 0.6). we resulted that with using from acupressure and IV metoclopramide there will be lesser nausea and vomiting when comparing these two groups with placebo.

    Conclusion

    We compared these data we find that acupressure is a suggestive and valuable method and also noninvasive and inexpensive and also effective method in preventing post operative nausea and vomiting.

  • MohamadReza Rezvanfar *, Azadeh Ghafari Page 32
    Introduction

    Diabetic ketoacidosis is an acute complication of insulin dependent diabetes mellitus with high mortality rate. The aim of present study was evaluation of clinical signs, laboratory findings and predisposing factors of DKA in Arak Vali-asr hospital.

    Materials and Methods

    This investigation is a descriptive, cross-sectional study during 2 years on 30 patients with DKA with passion sampling method.

    Results

    Twenty percent of patients were male and eighty percent were female. Majority of patients were on insulin (83.3%) but DKA was first presenting sign of diabetes in 16.6% of patients. Most common signs were fatigue and weakness (100%) and then gastrointestinal and pulmonary signs (96.6%) and decreased level of consciousness in 60%. Hyperkalemia was seen in 20% and hypokalemia only in 30.3%.

    Conclusion

    Trying for patient education and giving a wareness about primary and common sign of DKA will have an important role in decreasing mortality. Nobody had hypernatremia and only one patient had hyponatremia and only on one patient had hyponatremia.

  • Reza Borzou *, GholamHossein Falegary, Bita Torkaman Page 37
    Introduction

    Rhythmic breathing is a method which distracts the acute pains. But there is not any research effect of rhythmic breathing on the intensity of pain in the post orthopedic surgery in our study which is a semi-experimental clinical trial study, we found the effect of rhythmic breathing on the intensity of pain and also the amount of analgesis taken by the post orthopedic surgery patients.

    Materials and Methods

    In this study 68 orthopedic surgery patients were randomely divided in the two experimental (34) and control (34) groups. Both groups were studied in the first 24 hours after the surgery. The intensity of pain in patients were measured according to the visual analogue intensity pain scale (VAS) which is a 10 of parts scale amount of analgesic taken by the patients.

    Results

    Statistical analysis of our findings shows that there is a significant difference between two experimental and control groups (p<0.001) this means that experimental group has taken less analgesic in comparison to the control group (p<0.001).

    Conclusion

    As the result according to our information rhythmic breathing can reduce the intensity of pain and also the amount of analgesic taken by the post orthopedic surgery patients.

  • Maryam Farokhifar *, HamidReza Gafarian Shirazi, Siamac Yazdanpanah Page 42
    Introduction

    Nosocomial infection is responsible of over 20.000 mortality in year and about 60% admission in hospital cause nosocomial infection. Thus it is necessary to evaluate attitude, knowledge and practice of nursing staff about prevention of it.

    Materials and Methods

    In this study, 100 nursing staff of teaching hospitals in Bushehr were selected in a multistaging random sampling. A questionnaire used for determination of attitude, knowledge subjects and practice was assessed by check list which reliability and validity of it assessed by pilot study. The questioner had 15 questions of attitude based on likret scale. In data analysis of attitude scores aet in rang of 15-75, the high scores indicate positive attitude and the lowest scores indicate negative attitude. The results divided in to three group: negative, positive and no idea and showed that most staff had positive attitude(85.5%) about infection control. In analysis of knowledge and practice scores, score 100 consider the highest level and below 50 no acceptance.

    Results

    Showed that 44% nursing staff had optimal knowledge related to nosocomial infection and most of them practice poor inprocedures such as change dressing (84%), tracheal suctioning (81%), bladder catheterization (83%) and change venous site (78%. There was seen statistical relationship between knowledge and academic degree, position, and years in practice. The last variable had negative relationship (p<0.01, r=-0.276). In addition there was seen relationship between practice and experience in critical care unit, family history of infection disease and participation in teaching session (p<0.01)

    Conclusion

    This study results showed poor knowledge and practice of nursing staff nosocomial infection control in study society and must be attention to it in this group and similar societies.