فهرست مطالب

کتابداری و اطلاع رسانی - سال سیزدهم شماره 4 (پیاپی 52، زمستان 1389)

فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی
سال سیزدهم شماره 4 (پیاپی 52، زمستان 1389)

  • 300 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/01/20
  • تعداد عناوین: 13
|
  • محمدحسن دیانی صفحه 5
  • زهرا ناصری، محمدحسین دیانی صفحه 9
    هدف این پژوهش، تعیین میزان تاخیر انتشار مجله های علمی ایران در حوزه های شش گانه در طی سالهای مورد نظر و شناسایی دلایل این تاخیر و ارائه پیشنهادهای عملی برای انتشار به موقع مجله های علمی است. روش پژوهش، پیمایشی و توصیفی بوده است. داده ها با مراجعه به کتابخانه آستان قدس رضوی (بخش نشریات) و برخی از پایگاه های اطلاعاتی و سایت کمیسیون نشریه های علمی کشور و سایت magiran جمع آوری شد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد از 422 عنوان مجله علمی، 291 عنوان یعنی حدود 69% از مجلات با تاخیر منتشر می شوند. از این تعداد 3/21% از مجله ها فقط یک شماره و 27% بیش از سه شماره تاخیر دارند. همچنین، نتایج حاکی از آن است که بیشترین میزان تاخیر انتشار مجله ها به ترتیب در حوزه های کشاورزی، علوم انسانی، علوم پایه، و کمترین میزان تاخیر به ترتیب در حوزه های علوم پزشکی، مهندسی و هنر بوده است. در این مقاله، مهمترین علل تاخیر انتشار مجله های علمی بررسی و برای بهبود وضعیت مجله های علمی، راهکارهایی ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: مجله های علمی، تاخیر در نشر مجله، ناروزآمدی محتوای مجله ها
  • هاجر ستوده، نجمه رفیع، زهرا میرزایی صفحه 27
    با ظهور فناوری های اطلاعاتی بویژه اینترنت، پدیده دستبرد علمی- آگاهانه یا ناآگاهانه- رو به افزایش است. اهمیت این پدیده و تاثیرات نامطلوب آن در پیشبرد دانش، باعث شده جوامع علمی بویژه در کشورهای پیشرفته توجه روزافزونی به آن داشته باشند؛ به طوری که روز به روز شاهد تدابیر و راهکارهایی برای پیشگیری یا مقابله با آن هستیم. از جمله این راهکارها تلاش برای خودکارسازی روش های کشف دستبرد علمی و همچنین وضع مجازاتهایی برای متخلفان است. از آنجا که بسیاری از دستبردهای ادبی ناآگاهانه و به دلیل آشنا نبودن با مصداقها و تعریفهای آن روی می دهد، مقاله حاضر بر آن است تا به معرفی دستبرد علمی و انواع آن بپردازد. علاوه بر این، تجربه های کشورهای جهان در اعمال اقدامهای پیشگیرانه، راهکارهای کشف و مجازاتها بررسی خواهد شد. امید می رود این مقاله گامی هر چند اندک در جهت آشنایی بیشتر جامعه علمی با این پدیده و جلب توجه صاحب نظران کشور برای ایجاد راهکارهایی برای جلوگیری از آن بردارد.
    کلیدواژگان: سرقت علمی، سرقت ادب، دستبرد علمی
  • صالح رحیمی، طاهره کرمی، مهران فرهادی، منصوره مرادحاصل صفحه 51
    به منظور بررسی عوامل موثر بر میزان رضایت کاربران از کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تعداد 107 نفر از کاربران (معادل 10% کل دانشجویان و اعضای هیئت علمی) به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و از آنان خواسته شد پرسشنامه رضایت کاربران از کتابخانه را تکمیل کنند. یافته ها نشان داد متغیرهای کفایت مجموعه کتابخانه و چگونگی ارائه خدمات، بهترین پیش بینی کننده های رضایت کاربران از کتابخانه هستند و در مجموع43/0 واریانس رضایت از کتابخانه را تبیین می کنند (01/0 p<). سایر متغیرهای پژوهش یعنی، چگونگی مساعدت کتابداران، مقررات کتابخانه، و فضا و تجهیزات، به تنهایی قادر به پیش بینی سهم معناداری از میزان رضایت کاربران بودند، اما زمانی که با متغیرهای کفایت مجموعه کتابخانه و چگونگی ارائه خدمات وارد معادله می شدند، سهم معناداری به توانایی پیش بینی اضافه نکردند. همچنین، دسترسی به منابع، سهم معناداری در پیش بینی رضایت کاربران نداشت. نتایج به تفصیل در مقاله ارائه شده است.
    کلیدواژگان: رضایت کاربران، مقررات کتابخانه، تجهیزات کتابخانه، کفایت مجموعه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
  • سیروس امیدی فر، احمدرضا فخاری، نوشین صرامی صفحه 67
    هدف این پژوهش، بررسی نیازهای مراجعان به کتابخانه های عمومی در مورد نشریه های ادواری است. ابزار گردآوری داده ها دو پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر پرسشنامه های به کار رفته در پژوهشهای مشابه است. پرسشنامه اول را 800 نفر از مراجعان بودند که در مردادماه 1388 به کتابخانه های عمومی مراجعه و پرسشنامه را تکمیل کرده اند. پرسشنامه دوم را کتابداران کتابخانه های عمومی تکمیل کردند. یافته های پژوهش نشان داد بین نشریه های انتخابی ارسالی بر حسب درجه کتابخانه و علاقه و نیازهای مراجعان تفاوتهای فراوانی وجود دارد. چنانچه تصمیم گیران درباره نشریه های ادواری خاص کتابخانه های عمومی، شیوه کنونی مجموعه سازی نشریه ها را ادامه دهند، مقادیر زیادی از بودجه خود را صرف خرید موادی می کنند که مورد توجه مخاطبان نیست. به نظر کتابداران و مراجعان، ده عنوان نشریه (حدود 60%) در بالای سیاهه پیشنهادی هر دو گروه قرار دارد. این عنوانها عبارتند از: اطلاعات هفتگی، خانواده، خانواده سبز، راه زندگی، روزهای زندگی، سرآشپز، کامپیوتر، کودکان و مادران، موفقیت، هنر آشپزی. اشتراک این نشریه ها گامی همسو با خواست مراجعان است.
    کلیدواژگان: نشریه های ادواری، کتابخانه های عمومی اصفهان، مجموعه سازی در کتابخانه های عمومی، نیازسنجی در حوزه نشریه های ادواری
  • عبدالرسول جوکار، میثم جوان بخت صفحه 81
    در پژوهش حاضر، با استفاده از روش کتابسنجی، وضعیت کلی کتابهای ترجمه شده بر اساس متغیرهایی نظیر موضوع، زبان، نویسنده، کشور محل نشر، نوع فعالیت وجنسیت مترجمان و فعالیتهای ناشران داخلی در رشته کتابداری و اطلاع رسانی در سطح کشور بررسی شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد بیشترین کتابهای ترجمه شده در رشته کتابداری واطلاع رسانی درحوزه موضوعی کلیات صورت گرفته است. 7/23% کتابهای تجدید چاپ شده و 4/60% آثار ترجمه شده حاصل فعالیت فردی است. حدود 7/94% کتابها از زبان انگلیسی ترجمه شده اند و 8/78% کتابهای ترجمه شده به کشورهای آمریکا و انگلیس تعلق داشته است.
    کلیدواژگان: ترجمه های فارسی متون کتابداری، کتابداری و اطلاع رسانی، مطالعه کتابسنجی، کتابهای ترجمه شده، کتابداری و اطلاع رسانی
  • نرگس روایتی، محمدحسین دیانی صفحه 101
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل پیوند وب سایتهای دانشگاهی ایران و تعیین ویژگی های شبکه هم پیوندی و میان پیوندی آنهاست. روش به کار رفته در این پژوهش، تحلیل پیوندهاست که یکی از روش های وب سنجی است. جامعه پژوهش حاضر، 43 وب سایت دانشگاه های تحت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در «فهرست 100 سازمان برتر ایران در پایگاه «Web of Science (WOS)» آمده اند. این وب سایتها در یک دوره زمانی یک ماهه با استفاده از موتور کاوش آلتاویستا بازیابی و به منظور تحلیل پیوندهای آنها بر روی رایانه شخصی بارگذاری گردید. پیوندهای دریافتی، پیوندهای کل، خودپیوندی ها، هم پیوندی ها و میان پیوندی های این وب سایتها به منظور تعیین میزان رویت، تاثیرگذاری و همکاری آنها در سطح ملی و بین المللی در محیط وب، تحلیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار Excel و بخش دسته بندی خوشه ایو تحلیل چند متغیره نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد وب سایتهای دانشگاه های صنعتی شریف، تهران، علم و صنعت ایران، امیرکبیر، فردوسی مشهد و دیگر دانشگاه های مستقر در شهرهای بزرگ و دانشگاه های رتبه برتر از نظر تعداد مقاله های ISI، در مقیاسهای وب سنجی این پژوهش رتبه های برتر را کسب کرده اند که در مورد ضریبهای تاثیرگذاری وب، این نتیجه کاملا برعکس است. همچنین، تفاوت بسیار کمی از نظر مقادیر عوامل تاثیرگذاری و داده های پیوندی وب سایتها در بین موتورهای کاوش آلتاویستا، آل دوب و یاهو دیده شد. بررسی الگوی پیوند وب سایتها از نظر نوع سایت نشان داد دامنه های ir، ac.ir و com بیشترین میزان پیوند را به وب سایتهای دانشگاهی ایران داشته اند. دسته بندی خوشه ای، وب سایتهای دانشگاهی را در 5 خوشه و تحلیل متغیره در 4 دسته به صورت هم پیوند نشان داد. نتایج نشان داد تعداد صفحه های وب سایت، تعداد صفحه های PDF با محتوای علمی و تعداد مقاله های ISI و بعضی از عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، زبانی، اقتصادی، پژوهشی و... می تواند بر میزان رویت وب سایتهای دانشگاهی ایران در وب تاثیرگذار باشد.
    کلیدواژگان: وب سنجی، رویت پذیری، تحلیل پیوندها، وب سایتهای دانشگاهی، دسته بندی خوشه ای، ضریب تاثیرگذاری وب
  • عیسی نیازی، اسماعیل ابونوری صفحه 143
    رتبه بندی وبومتریک متشکل از یک پایگاه داده شامل پانزده هزار دانشگاه و بیش از پنج هزار مرکز تحقیقاتی است. چهار هزار دانشگاه اول در رتبه بندی مشخص شده و دانشگاه های دیگر نیز در رتبه بندی های محلی و جزئی تر آمده است. در این روش رتبه بندی موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی کشورهای در حال توسعه، با قرار دادن دستاوردهای علمی خود بر روی اینترنت، می توانند وضعیت بهتری پیدا کنند، زیرا ممکن است نسبت به دانشگاه های تراز اول دنیا بسیار فاصله داشته باشند. شاخصهای وبومتریک به این دلیل به وجود آمده اند که میزان توجه موسسه ها را به نشر اینترنتی نشان دهند. بنابراین، دانشگاه های با کیفیت آموزشی بالا ممکن است به دلیل تمایل نداشتن به سیاستهای انتشار اینترنتی، رتبه مورد انتظار خود را در این نوع رتبه بندی، به دست نیاورند. هدف پژهش حاضر، رتبه بندی شاخصهای مقیاس وبومتریک در دانشگاه های تهران، اصفهان، تربیت مدرس، الزهرا، مازندران، گیلان، یزد، اراک و رازی است. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی بر اساس نمونه گیری طبقه بندی شده، سهمیه ای بین 355 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه های منتخب یاد شده توزیع گردید. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شده است.
    کلیدواژگان: وبومتریک، ارزیابی دانشگاه های ایران، رتبه بندی دانشگاه ها، شاخصهای وبومتریک
  • زهیر حیاتی، سیدنظام الدین ارسن صفحه 173
    افزایش روزافزون هزینه نشریه های چاپی از یک سو، لزوم دسترسی به موقع به آنها، و تکمیل آرشیو نشریه ها از سوی دیگر، کتابخانه ها را به سمت انتخاب کارگزاری سوق می دهد که بتواند نشریه ها را در کوتاه ترین زمان ممکن و با قیمت مناسب تهیه کند. انتخاب کارگزار مناسب، چالشی است که بسیاری از کتابخانه ها با آن روبرو هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی عملکرد کارگزاران نشریه های ادواری چاپی لاتین در سطح کشور از دیدگاه کارشناسان سفارشهای کتابخانه های دانشگاهی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، براساس ملاکهای کیفیت خدمات، میزان انعطاف پذیری، سرعت عمل و توانایی کارگزاران در تهیه نشریه هاست. پژوهش حاضر به روش پیمایشی بوده و گردآوری داده ها به کمک پرسشنامه صورت گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها به شیوه توصیفی و تحلیلی و به کمک بسته نرم افزاری علوم اجتماعی (SPSS) انجام شد. نتایج حاصل نشان داد کارگزاران به لحاظ ملاکهای مورد بررسی اختلاف معنا داری با هم دارند و در چند گروه مختلف قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: کارگزاران مجله های انگلیسی، اشتراک مجله های انگلیسی
  • مجتبی کفاشان صفحه 193
    از دهه 1960، فناوری های اطلاعاتی بتدریج کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی را به طور گسترده ای تحت تاثیر قرار داد تا جایی که شکل و نحوه ارائه خدمات کتابخانه ها را به سمت روش های جایگزین و خود خدمت رهنمون ساخت. فناوری های وب پایه جدیدترین مجرای ارائه خدمات در کتابخانه ها بویژه کتابخانه های دانشگاهی شمرده می شود که شامل خدمات متنوعی از قبیل پایگاه های دسترسی به مجله ها، فهرست پیوسته، منابع اطلاعاتی، خدمات مرجع الکترونیکی و... است. در حال حاضر، بسیاری از کتابخانه های دانشگاهی این خدمات را برای کاربران خود مهیا می سازند، لیکن تا زمانی که کاربران این گونه خدمات را نپذیرند، کتابخانه ها نمی توانند به هدفهای خود از طراحی و هزینه کرد این فناوری ها و نتایج گسترده و مفید آن دست یابند. مقاله حاضر می کوشد با رویکردی متن پژوهانه با بررسی متون مرتبط پژوهشی و مروری، نظریه های پذیرش فناوری قابل کاربرد برای ارزیابی خدمات الکترونیکی در کتابخانه ها را شناسایی و تحلیل کند، با این امید که ابزارهای سودمندی برای مطالعه میزان پذیرش نظام های فناورانه و پیش بینی رفتار کاربران کتابخانه ها در اختیار پژوهشگران قرار گیرد. انتظار می رود بتوان با استفاده از تحلیل ارائه شده، زمینه مطالعاتی و پژوهشی گسترده تری را برای انجام کارهای تحقیقاتی جدی تر فراهم ساخت.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، کتابخانه ها، خدمات الکترونیکی، نظریه های پذیرش فناوری
  • میترا پشوتنی زاده، مرتضی کوکبی صفحه 219
    نتایج تحقیقات پیشین پژوهشگران حاضر بر روی ویژگی های محتوایی (پشوتنی زاده، 1388) و ساختاری مهم برای قرارگیری در وب سایت مخصوص نوجوانان 1214 ساله ایرانی (پشوتنی زاده، 1386) نشان داد از نظر نوجوانان 1214 ساله و صاحب نظران ایرانی، 53 ویژگی محتوایی و 27 ویژگی ساختاری برای قرارگرفتن در وب سایت مخصوص نوجوانان 1214 ساله ایرانی مهم ارزیابی شده اند. با مشخص شدن این ویژگی ها، اکنون سوال دیگری مطرح می شود و آن این است که «الگوی بهینه برای طراحی وب سایتی مخصوص نوجوانان 1214 ساله ایرانی کدام است؟» برای پاسخ به این پرسش، در پژوهش حاضر 5 مرحله مختلف طی و در نهایت تصویر پیشنهادی این وب-سایت به نمایش گذاشته شده است.
    کلیدواژگان: وب سایت ویژه نوجوانان
  • عبدالحسین فرچ پهلو، مرتضی کوکبی، رحمت الله فتاحی، محسن حاجی زین العابدینی صفحه 233
    ملزومات کارکردی داده های مستند (فراد) الگوی مفهومی رابطه، موجودیتی است که توسط ایفلا به وجود آمد تا بین داده های ذخیره شده در پیشینه های مستند کتابخانه با نیازهای کاربران این پیشینه ها پیوند ایجاد کند. این الگو، جزئی از الگوی دیگر ایفلا یعنی ملزومات کاربردی پیشینه های کتابشناختی (FRBR) است. فراد، موجودیتها و توزیعهای خاص مهار مستند در پیشینه ها را به FRBR می افزاید و آن را تکمیل می کند. چارچوب مفهومی و پیش بینی هایی که برای آینده آن صورت گرفته، چهار هدف عمده را برای آن در نظر گرفته است. این چهار هدف عمده که خواسته های کتابداران و کاربران کتابخانه را پوشش می دهند، عبارتند از: یافتن، تشخیص، متن-گذاری و توجیه. هدف اولیه این الگوی مفهومی، تهیه چارچوبی تحلیلی برای بررسی ملزومات کارکردی پیشینه های مستند و اشتراک بین المللی داده های مستند است. به عبارت دیگر، این الگوی مفهومی ایجاد شده تا:• مبنایی روشن و محکم برای پیوند داده های ذخیره شده در پیشینه های مستند با نیازهای کاربران آن پیشینه ها ایجاد کند• به ارزیابی امکان اشتراک بین المللی و استفاده از داده های مستند در درون کتابخانه و خارج از آن کمک نمایددر این پژوهش، ضمن تشریح کامل الگوی فراد، کاربردها و کارکردهای آن در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی بررسی خواهد شد. همچنین، لزوم استفاده از این الگو در ذخیره و بازیابی اطلاعات به منظور افزایش کارایی نظامهای بازیابی اطلاعات تحلیل می شود.
    کلیدواژگان: ملزومات کارکردی داده های مستند (فراد) ملزومات کاربردی پیشینه های کتابشناختی، الگوی رابطه، موجودیت، مهار مستند
  • زاهد بیگدلی، فریده عصاره، غلامرضا رجبی، فیروزه زارع فراشبندی صفحه 261
    هدف از پژوهش حاضر، تعیین مولفه های اصلی و رئوس مطالب به منظور تدوین خط مشی مدیریت منابع الکترونیکی برای کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران است. نوع پژوهش کیفی- کاربردی، و روش آن پیمایشی است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ای است که بین مدیران 112 کتابخانه مرکزی وابسته به دانشگاه های دولتی توزیع شده است. یافته ها نشان داد از نظر مدیران مذکور، دست کم وجود 9 عامل در تدوین خط مشی مدیریت منابع الکترونیکی برای کتابخانه های مورد بررسی ضروری است و باید در آن لحاظ شود. این 9 عامل به ترتیب واریانس تبیین شده، عبارتند از: مسائل مربوط به دسترسی، مباحث فنی و تخصصی، نیازسنجی از کاربران، بیان رسالت، هدفها و مسائل مالی، اجرا و بازنگری در خط مشی، مسائل مربوط به دیجیتال سازی، معیارهای انتخاب منابع الکترونیکی، مقدمه و تعریفهای مربوط به انواع منابع الکترونیکی، و نیروی انسانی. از نتایج مهم این پژوهش می توان به روابط درونی بین عوامل نه گانه اشاره کرد که در مدلی عینی این روابط و تاثیرگذاری دو جانبه آنها بر یکدیگر ترسیم شده است. پیشنهاد می شود تهیه-کنندگان خط مشی مدیریت منابع الکترونیکی در تدوین خط مشی به این عوامل و تاثیر و تاثر آنان بر همدیگر به شکل خاص توجه کنند.
    کلیدواژگان: مدیریت منابع الکترونیکی، خط مشی، مجموعه سازی، کتابخانه های مرکزی دانشگاه های ایران، خط مشی منابع الکترونیکی
|
  • Zahra Naseri, Dr. Mohammad Hossein Dayani Page 9
    The purpose of this study is to determine the delay rate of scientific Persian language journals, and to identify the reasons and provide practical recommendations for timely publication of such journals. A survey and descriptive method was used. Data were collected from the journal section of Astan Quds Razavi Library, Magiran Database and Database of Scientific Journal Publication of Ministry of Science, Research and Technology. Findings showed that 291 titles of 422 titles (69%) are not published on due time. %3.21 of the titles had only 1 issue delay, and %27 of the titles had more than three issues delay. The longer delay is seen in titles published in the fields of agriculture, humanities, basic science and the lowest delay was observed in the fields of medical science, engineering and art. The most important causes of delay are discussed and strategies for improving the situations are described.
    Keywords: Persian language journals, Journal publication delay
  • Dr. Hajar Soutudeh, Najmeh Rafieh, Zahra Mirzaee Page 27
    The widespread access to new information technologies, especially the Internet, has increasingly stimulated the plagiarism phenomenon, whether consciously or not. Due to the importance of the phenomenon and its destructive impacts on knowledge progress, scientific communities have been increasingly looking for solutions to prevent or act against it. Automating plagiarism detection methods and enacting laws and regulations to prosecute violations are amongst the main solutions. Being unaware of the plagiarism definitions and types, a large number of authors commit it inadvertently or ignorantly. Thus, the present study endeavors to discuss the phenomenon and its dimensions. It also presents some instances of the world's experiences in preventing, detecting and prosecuting the violations.
    Keywords: Plagiarism, Scholarly Publishing
  • Saleh Rahimi, Tahereh Karami, Mehran Farhadi, Mansoureh Morad Haseli Page 51
    To Study the factors influencing user's satisfaction of the library of the Faculty of Psychology and Education, Tehran University, 107 people (equal 10 percent of students academic staff) have randomly been chosen and they were asked to complete the questionnaire of user satisfaction. Findings show variables like collection richness and library services are the best predictable for user's satisfaction. It means that these two variables totally show 43 percent of users’ satisfaction (p<0/01). Other variables such as librarian's ability in answering the user requests, library regulation and rules, and library space and facilities could solely predict a meaningful contribution of users’ satisfaction, but when they were entered with variables like collection richness, and library services they could not increase a meaningful contribution to predictable.
    Keywords: User's satisfaction, Library services, Collection richness, Faculty of Psychology, Education, Tehran University
  • Sirus Omidifar, Ahmmad Reza Fakhari, Nooshin Sarami Page 67
    The purpose of this study was to identify public library user's interest in popular magazines in the province of Isfahan. Data gathering tools consisted of two questionnaires developed by the researchers. The first was distributed among 1000 library users of which 800 was returned. The sample consisted of users who visited public libraries during August 2009. The second questionnaire was completed by all the staff who worked in public libraries throughout the province.Our findings show that there is a significant difference between user's interest and magazines provided. Findings also show that there are ten titles among users and also librarians that are demanded the most. Magazine subscription in public libraries studied need serious revision. Magazines with less demand should be deleted from subscription list to prevent waste of resources
    Keywords: Public libraries, Needs assessment, Isfahan province, Periodicals
  • Dr. A. Jokar, Dr. M. Javanbakht Page 81
    In this biblometric study all translated books in the field of Library and Information science were surveyed based on Variables such as subject, language, author, country of original language, gender of the translators and publishers. Findings showed that most of translated books belonged to Generalities. 23.7 Percent of such books were reprints, 60.4 Percent were translated individually, 94.7 Percent had been translated from English language, and 78.8 Percent originally came from USA and UK.
    Keywords: Translation, Translated books, Library, Information Science, Bibliometrics
  • Narges Ravayati, Dr. Mohammad Husian Dayani Page 101
    This study aims to analyse the Iranian University Website links in order to identify the characteristics of Interlinking and co-linking networks of these websites. These kind of data could help to identify core websites, their level of visibility, impact, structure and link pattern. 43 websites of Iranian universities ranked in the 100 highly ranked in Web of Science were investigated. It was found that the number of website pages, the number of PDF pages and the number of ISI articles as well as some social, cultural, political, economic and language factors could increase the visibility of the sites.
    Keywords: Visibility, Link pattern, Co, linking, Interlink, Iranian university websites, Webometrics, Web impact factor
  • Eesa Niyazi, Esmaeel Abonouri Page 143
    The aim of this paper is to rank factors of webometrics scale in Tehran, Esfahan, Tarbyat Modares, AlZahra, Mazandaran, Guilan, Yazd, Araak and Razi universities based on the level of knowledge management. The study population includes all the members of the departments at selected-universities. Employing a classified random sampling, data were collected through the distribution of a questionnaire among the 355 members of the academic staff’ at selected universities.
    Keywords: Evaluation, Webometrics, Iranian universities
  • Dr. Z. Hayati, Sayed Nezam Addin Arsan Page 173
    Choosing an appropriate vendor is a problem for many libraries. The aim of this study is to examine the performance of the Latin serials vendors from the viewpoint of experts at the department of foreign subscriptions of academic libraries affiliated with the Iranian Ministry of Science, Research and Technology, based on criteria of services quality, flexibility, speed and ability in supply journals. Data analysis was based on descriptive and inferential statistics and carried out by taking advantage of the social sciences software package (SPSS). The results revealed that there was a significant difference among vendors and they were placed in different groups. The results also showed that by the increase in the vendor’ performance, the extent of experts’ satisfaction did not increase in the same amount. Finally, in order to improve selection process and increase vendors’ performance, some suggestions were offered.
    Keywords: Performance assessment, Vendor performance, Serials vendor, Selection criteria, Subscriptions experts
  • Mojtaba Kafashan Page 193
    Since the 1960s, information technologies have gradually influenced libraries and information centers so extensively that have led their serving forms and methods to adopting substitute self-service methods. Web technologies are bases of the newest serving channels in libraries (especially academic libraries). These new channels include various services such as magazine bases, online catalogues, information resources; electronic reference services and ect. Nowadays, large number of academic libraries have provided their users whit these services. However, libraries cannot achieve their goals (of designing and budgeting these technologies) and enjoy their extensive and useful results unless users accept to adopt these services. Using a corpus-based approach, this study aims at investigating some related research and review articles for recognition and analysis of adoption theories, applicable in assessing electronic services in libraries. We hope to provide researchers with some valuable instruments for studying technological systems’ adoption rate and predicting library users’ behaviors. Furthermore, we hope to lay a research foundation and pave the way for more serious and more extensive studies to be conducted in the future.
    Keywords: Information Technology, Libraries, Electronic services, Technology, adoption theories
  • Mitra Pashotanizadeh, Dr. M. Kokabi Page 219
    The purpose of the present research is to present an optimal model for a website suitable for Iranian 12-14 year young adults. While content and structural characteristics are important for Iranian 12-14 year young adults websites, the architecture and array of different parts of website can be of similar important, since the dispersion rate of the icon and their places based on their nature and importance on the page must be specified. Due to the same reason, attempt has been made in the present research to allocate the places for and array of the icons necessary for a website suitable for Iranian 12-14 year young adults and ultimately presents an optimal model for this website. To do that, five different stages have been carried out that will be discussed after a brief review of important content and structural characteristics in this paper.
    Keywords: Websites suitable for Iranian young adults
  • Dr. A. Farajpahlu, Dr. M. Kokabi, Dr. R. Fattahi, Mohsen Haji Zeinolabedini Page 233
    Functional Requirements for Authority Data (FRAD) is a conceptual entity-relationship model created by IFLA to link user needs and library authority data. This model is a part of IFLA FRBR. FRAD add special entities and attributes about authority control to FRBR and complete it. Conceptual framework and forecasting of it remind 4 main aims. These 4 aims cover librarian's or users demands. These aims are: Find, Identify, Contextualize and Justify. The main goal is to prepare an analytical framework for surveying Functional Requirements for Authority Records and the international sharing of authority data. In this research, FRAD model has been introduced and its applications and functions in LIS have been surveyed. Also, the essential of using this model in information storage and retrieval for increasing functionality of information systems have been analyzed.
    Keywords: Functional Requirements for Authority Data (FRAD), Functional Requirements for Bibliographic Records (FRBR), Entity, Relationship model, Authority control
  • Dr. Zahed Bigdeli, Dr. Farideh Assareh, Dr. Gholamreza Rajabi, Firuzeh Zare Farashbandi Page 261
    The aim of this study is to determine the principal factors for developing an "Electronic Resource Management Policy" for central libraries of Iranian universities. In this survey, a questionnaire was distributed among 112 managers of central libraries of State universities. Results show 9 necessary factors for Electronic Resource Management Policy for the central library of universities of Iran. These factors are: Access Issues; Technical Issues; User needs assessment; Mission, objectives and Financial Issues; Implementation & Review of Policy; Digitization Issues, Selecting Criteria for Electronic Resources; Introduction & Definitions; and Human Resources. An important result of this study is an objective model of interactions (intercorrelation) among these 9 factors. It is proposed that librarians take notice of these relations when writing policies.
    Keywords: Electronic Resources Management, Policy, Central Library, Universities of Iran, Principal Factors