فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش حقوق عمومی
سال سیزدهم شماره 32 (بهار 1390)

  • بهای روی جلد: 9,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/02/04
  • تعداد عناوین: 12
|
  • علی توکلی صفحه 1
    مقاله حاضر با بررسی مفهوم مشروعیت دموکراتیک و تحولات آن در حقوق بین الملل درصد است به یکی از جنبه های مهم کاربرد این مفهوم به عنوان معیاری برای شناسایی کشورهای جدید التاسیس و حکومتها بپردازد.
    با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تجزیه یوگسلاوی سابق و ظهور کشورهای جدید التاسیس، معیار مشروعیت دموکراتیک به طور روز افزونی مورد استناد کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. در همین راستا جامعه اروپا در سال 1991 اعلامیه ای در خصوص«خطوط راهنمای شناسایی کشورهای جدید در اروپای شرقی و اتحاد جماهیر شوروی» صادر نمود و در اعلامیه مزبور شروط خاصی را برای شناسایی کشورهای جدید احصا نمود. از سوی دیگر کاربرد این مفهوم تنها محدود به شناسایی کشورهای جدیدالتاسیس نگردیده و به طور روزافزونی توسط سازمان های منطقه ای، به وی‍ژه سازمان کشورهای آمریکایی در مورد شناسایی حکومتهای ناشی از کودتا یا تغییرات غیر قانونی حکومت مورد استناد قرار گرفته است که آخرین مورد آن را می توان در عکس العمل یکپارچه جامعه جهانی و سازمان کشورهای آمریکایی در بحران هندوراس شاهد بود.
    کلیدواژگان: حقوق بین الملل، شناسایی، کشورهای جدید التاسیس، حکومت
  • ابوالفتح خالقی صفحه 33
    حفظ جمعیت آبزیان در قبال خطراتی که بازتولیدشان را تهدید می کند از اهداف اولیه پاسداری از حیات آنها در ابعاد ملی و فراملی است. صید بی رویه و غیرمسئولانه ذخایر دریایی، نسل بسیاری از گونه های جانوری را به مخاطره انداخته است. برای کنترل و مهار این خطر، سازمان ها و نهادهای مسئول تلاش کرده اند تا در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی، تدابیر مکملی در حوزه سیاست های تقنینی در قالب قوانین داخلی، پیمان های منطقه ای و کنوانسیون های بین المللی مقرر نمایند. به ویژه بر کاربرد ضمانت اجراهای کیفری در حراست از آبزیان تاکید شده است. سیاست جنایی ایران در حوزه تقنین، متاثر از وضع و تصویب قوانینی است که ارتکاب اعمالی از قبیل صید گونه های نادر و در معرض خطر انقراض، صید بدون پروانه، صید صنعتی در مناطق ساحلی، صید در مناطق یا فصول ممنوعه، صید با ادوات و تجهیزات ممنوعه، اختلال در روند مهاجرت آبزیان، حمل و نگهداری. عمل آوری، عرضه و فروش آنهارا جرم انگاری نموده است. سازمان شیلات هم اجازه دارد تا نسبت به اعمال تدابیر اداری نظیر تعلیق یا ابطال پروانه صیادی و کاهش سهمیه صید اقدام کند. راهبرد اساسی در این سیاست، تنظیم قواعد و سازماندهی اقداماتی است که بتواند از تحمیل آسیب های جدی به محیط زیست دریایی پیشگیری نماید. آسیب پذیری آنها را در قبال بهره برداری کاهش داده و بستری فراهم سازد تا گونه های آبزی در فرآیند طبیعی، ترمیم و بازسازی شوند.
    کلیدواژگان: آبزی، صید، بزه، کیفر، شیلات، گونه دریایی
  • سعید خزایی صفحه 65
    اگر چه مقررات حقوق بین الملل هوایی، حقوق بین الملل فضایی و حقوق ارتباطات از راه دور، تا حدی قابلیت اعمال در خصوص سامانه های ناوبری ماهواره ای جهانی را دارند، اما در عین حال پیشرفت فناوری و تکامل روزافزون کاربردهای نوین این خدمات در ناوبری هواپیما، مسائل جدیدی را ایجاد کرده است که کنوانسیون های موجود در این سه حوزه از حقوق، پاسخگوی آن نیست. شاید در وهله اول، تلاش برای انعقاد و پذیرش یک کنوانسیون بین المللی در زمینه خدمات ناوبری ماهواره ای جهانی، بهترین گزینه برای تضمین استمرار و کیفیت خدمات این سامانه ها به نظر برسد؛ اما در عین حال، تجربه تلاش های وقت گیر و طولانی مدت به منظور تدوین پیش نویس یک کنوانسیون بین المللی در خصوص مسئولیت کنترل ترافیک هوایی، دشوار بودن تدوین کنوانسیونی بین المللی در این زمینه را بیش از پیش مبرهن می سازد. در واقع، تدوین چنین کنوانسیونی با توجه به پیچیدگی و گستردگی ابعاد حقوقی CNS/ATM و اختلاف نظر میان کشورهای جهان، دشوار خواهد بود. نگارنده معتقد است که راه حل برخی چالش های حقوقی موجود در زمینه به کارگیری سامانه های ناوبری ماهواره ای جهانی را باید در تدوین و ایجاد چارچوب حقوقی مناسب در این خصوص جستجو نمود.
    کلیدواژگان: سامانه های ناوبری ماهواره ای جهانی، مسئولیت ارائه دهندگان، کنترل، استمرار، چارچوب حقوقی
  • علیرضا دلخوش صفحه 113
    مساله «تعهد دولت ها به همکاری» در حقوق بین الملل کیفری به دلیل موانع حقوقی و سیاسی موجود بر سر راه اعمال صلاحیت محاکم کیفری بین المللی در سطوح ملی، پیوسته مورد توجه حقوق دانان بوده و مقدمه ضروری جهت اجرائی نمودن«عدالت کیفری» محسوب می شود. اساسنامه دیوان کیفری بین المللی، مقررات مربوط به همکاری دولت ها (اعم از دولت های عضو و غیر عضو) را در فصل 9 (در قالب مواد 86 تا 102) تحت عنوان «همکاری های بین المللی و معاضدت قضایی» تشریح نموده است.
    از آنجا که مواد 86 و 87 فصل 9 اساسنامه حاوی مقررات عمومی تعهد به همکاری می باشند، در نوشته حاضر، ضمن بررسی مقرات این دو ماده و ابعاد حقوقی مربوط به مقررات عمومی همکاری، ارتباط این مقررات با سایر مواد موجود در فصل 9 اساسنامه بررسی می شود.با عنایت به اینکه مجمع دولت های عضو دیوان، در اولین کنفرانس بازنگری اساسنامه (کامپالا-2010)، به بررسی پیشنهادات و صدور بیانیه های مختلفی از جمله«بیانیه تعهد به همکاری» پرداخته اند؛ جهت آشنائی با آخرین وضعیت همکاری دولت ها و سازمان های بین المللی با دیوان، به بررسی این بیانیه و گزارش ارائه شده دیوان به مجمع خواهیم پرداخت.
  • حسن سواری، مهدی حسینی بلوچی صفحه 175
    علی رغم همه پیشرفت های جامعه بین المللی در عرصه های مختلف حقوق بین الملل و به ویژه حقوق بشر از طریق تعریف عناوین مجرمانه، ایجاد دادگاهای کیفری و...، جهان هنوز شاهد وقایع و بحرانهای دهشتناکی است که در اثناء آنها بسیاری از انسانها به خصوص اشخاص آسیب پذیر، جان و یا سلامتی خود را از دست می هند. عدم وضوح در انطباق مداخلات بشر دوستانه با مقررات حقوق بین الملل از یک طرف و نا کارآمدی نظام امنیت بین المللی موجود از سوی دیگر، اندیشمندان حقوقی را بر آن داشت تا با طرح نظریه مسئولیت حمایت باب مجادلات حقوقی جدیدی در عرصه حقوق بین الملل بشردوستانه باز شود. این ایده، از یک سو در صدد باز تعریف نهاد جزم گرای حاکمیت جهت تحمیل بار اصلی تکلیف حراست از جان و مال انسانها بر دوش رهبران کشور است و از سوی دیگر بر آن است تا بر خلاف مداخلات بشردوستانه که فقط به اقدام قهرآمیز خلاصه می شد، گستره اقدامات جامعه بین المللی را در یک طیف وسیع، از پیشگیری تا بازسازی، آن هم نه به عنوان یک حق بلکه در قالب یک وظیفه باز تعریف نماید.
    کلیدواژگان: مسئولیت حمایت، مداخلات بشردوستانه، حاکمیت ملی، حقوق بشر، امنیت جم
  • عبدالحسین شیروی صفحه 207
    مطابق با پروتکل الحاقی به کنوانسیون چارچوب تغییرات آب و هوا (پروتکل کیوتو) کشورهای صنعتی عضو پروتکل متعهد شده اند که در فاصله زمانی بین 2008 و 2012 نسبت به کاهش گازهای گلخانه ای خود به میزان مشخص اقدام نمایند. از آنجا که هزینه کاهش این میزان از آلاینده ها می تواند متضمن هزینه سنگینی برای این کشورها باشد، در پروتکل کیوتو روش های انعطاف پذیری پیش بینی شده است که بر اساس آن کشورهای مزبور می توانند از طریق اجرای پروژه های برون مرزی به تعهدات خود عمل کنند. مهم ترین روش مقرر در پروتکل کیوتو که می تواند برای کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران در جذب سرمایه گذاری های خارجی و اجرای پروژه های اقتصادی مفید واقع شود،”روش توسعه پاک“یا”سی دی ام“است. از طریق این روش کشورهای توسعه یافته ضمن اجرای تعهدات خود در چارچوب پروتکل به پیشبرد توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه یاری می رسانند. در این نوشتار ضمن بیان مختصری از کنوانسیون چارچوب تغییرات آب و هوا و پروتکل الحاقی آن، روش توسعه پاک (سی دی ام) و شیوه های تامین مالی سی دی ام مورد بررسی قرار گرفته و ریسک های موجود در پروژه های سی دی ام و نحوه مقابله با آن بیان می گردد.
  • سید یاسر ضیایی صفحه 235
    در آگوست 2008 روسیه و نیکاراگوئه دست به شناسایی اوستیای جنوبی و آبخازیا به عنوان کشورهایی مستقل زدند. پیش از آن نیز حدود شصت کشور کوزوو را به عنوان کشور مستقل شناسایی کردند. جدایی مردم یک منطقه از دولت مرکزی و اعلام استقلال آنها موضوعی است که در گذشته و حال مثال های زیادی داشته است؛ در حالی که حقوق ناظر بر جدایی طلبان دچار سکوت، اجمال و ابهام بوده است. در این راستا حقوق بین الملل با دو اصل کلی و متناقض حق تعیین سرنوشت برای مردم خواهان جدایی از یک سو و اصل احترام به تمامیت ارضی کشورها به نفع دولت مرکزی از سوی دیگر مواجه است. جدایی هایی که در گذشته اتفاق می افتاد بی چون و چرا مشمول اصل حاکمیت مؤثر و یا شناسایی از سوی دولت مرکزی بودند.، اما موارد کنونی که با شناسایی از سوی کشورهای ثالث روبرو شده است بیانگر آن است که جمعی از کشورها به ظهور سدی به نام حق تعیین سرنوشت در برابر اصل کلاسیک احترام به تمامیت ارضی اعتقاد پیدا کرده اند. اینکه این کشورها در چه مواردی معتقدند چنین حقی بر چنان اصلی مقدم می شود و یا مبانی حقوق بین الملل در این خصوص چه کمکی برای ارائه راه حل می تواند بکند موضوع این مقاله است.
    کلیدواژگان: اصل احترام به تمامیت ارضی کشورها، شناسایی کشور
  • کیومرث کلانتری، قهرمان کریمی صفحه 269
    در حقوق کیفری اسلام و ایران، مجازات قتل عمد، با احراز شرایطی خاص، قصاص می باشد. یکی از این شرایط، تساوی قاتل و مقتول در دین می باشد. قاعده کلی این است که ادنی از نظر دین در برابر اعلی از نظر دین قصاص می شود ولی اعلی در برابر ادنی قابل قصاص نیست. تساوی در دین نیز امکان قصاص را فراهم می آورد. این اصل و قاعده مورد قبول تمامی مذاهب اسلامی قرار نگرفته و حنفی ها آن را ضروری نمی دانند و قایل به تساوی مسلمان و غیرمسلمان در مصونیت جانی هستند. به علاوه گاهی تغییر دین نیز ممکن است امکان اجرای قصاص را تحت تاثیر قرار دهد. قانونگذار ایرانی، با توجه به یک سری دلایل قابل درک، در باب قتل غیرمسلمان در بسیاری از شقوق، راه سکوت را برگزیده است که با توجه به نظام حقوقی این کشور در چنین مواردی باید حکم مسئله را با مراجعه به فقه اسلام یافت که خود این مراجعه واجد مشکلات و ابهاماتی می باشد که مورد بررسی قرار می گیرد.
  • سید هادی محمودی صفحه 299
    حقوق بین الملل فضایی یکی از جدید ترین شاخه های حقوق بین الملل می باشد که در واقع فناوری خالق آن بوده است و در نتیجه تحولات علمی و فناورانه توسعه و پرورش یافته است. دشوار است که غیر از حقوق بین الملل فضایی، رشته دیگری از حقوق بین الملل را بیابیم که این چنین وابسته به فناوری باشد. هدف این مقاله بررسی چگونگی تاثیرات فناوری به عنوان یک واقعیت بر حقوق بین الملل فضایی است. همچنین این مقاله به بررسی چارچوب حقوقی فعالیت- های فضایی پرداخته و ضمن پرداختن به تعریف و تحلیل حقوق بین الملل فضایی به بررسی سیر تاریخی شکل گیری آن و تحولات این رشته خواهد پرداخت. بدیهی است این مقاله قصد ندارد تا به بررسی جامع حقوق بین الملل فضایی بپردازد و تنها تلاش می کند تا ویژگی های متمایز این رشته را تبیین نماید؛ به طور مشخص حقوق بین الملل فضایی در زمینه فرایند شکل گیری قواعد بین المللی، ابداعاتی نموده است. اعمال شیوه وفاق عام در تصمیم گیری، شیوه ای که در مقایسه با شیوه های دیگر تصمیم گیری، میان منافع کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته توازن ایجاد می نماید، از نوآوری های حقوق بین الملل فضایی است. همچنین این رشته مفاهیم جدید را وارد منابع حقوق بین الملل و به طور مشخص حقوق بین الملل عرفی و اصول کلی حقوقی نموده است. به علاوه منشا تحولاتی در زمینه مفهوم مسئولیت بین المللی در حقوق بین الملل عام بوده است. همچنین مفهوم حقوق نرم صرف نظر از محتوا و قابل قبول بودن آن، در حقوق بین الملل فضایی بیش از هر رشته دیگری جلوه نموده است. بدیهی است، علی رغم وجود این ویژگی های متمایز، حقوق بین الملل فضایی رشته ای از حقوق بین الملل عمومی بوده و طبعا در زمینه هایی که قواعد و اصول خاص وجود ندارد قواعد و اصول حقوق بین الملل عام بر فعالیت های فضایی حاکم خواهد بود.
  • مجتبی مروت صفحه 337
    جنگ به عنوان پدیده ای مذموم، آثاری همچون فقر و گرسنگی، تخریب زیرساختارها، نابودی مراتع، کشتزار و جنگل، آوارگی و بی خانمانی، محدودیت هایی درخصوص حقوق آزادی افراد مانند رفت وآمد، حیات، تمامیت جسمی و معنوی، اشتغال، بهداشت، آموزش و به طور کلی تخریب بنیادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به دنبال خود پیشکش جوامع می نماید.
    برای تحدید و کاستن از این خشونت ها و بی رحمی ها به تدریج در صحنه بین المللی نظامی شکل گرفت که هدف اولیه آن کاستن از آلام بشری و آشتی میان «ضرورت نظامی» و «کرامت ذاتی انسان» بود. در نیمه دوم قرن نوزدهم کمیته ای در ژنو در جهت کمک به مجروحین و بیماران جنگی با در نظر گرفتن واقعیت های موجود جامعه جهانی، اولین ایده های انسانی کردن جنگ را به گوش جهانیان رساند و تلاش های خود را از 1863 آغاز کرد. «کمیته بین المللی جهت کمک به مجروحین» که چند سال بعد به نام «کمیته بین المللی صلیب سرخ» تغییر نام داد، از یک سو، با توسعه اقدامات و فعالیت های خود در عرصه دیپلماتیک میان کشورها و از سوی دیگر،گستراندن چتر حمایتی خود به نفع قربانیان جنگی، در صحنه نبرد، چنان جایگاهی یافت که به الگوئی برای سازمان های غیردولتی مشابه، تبدیل شد. در این مقاله در صدد ارائه تصویری از این پدیده بدیع و تحلیل اقدامات آن بر می آئیم و سیر تکاملی آنرا از ابتدای تاسیس تا کنون، تبیین می نمائیم و با در نظر گرفتن اقدامات صورت پذیرفته واستخراج فصول مشترک فعالیت های آن، به رویه هایی که کمیته، همواره قبل، حین و پس از مخاصمه، در راستای ایفای امداد رسانی به طیف های مختلف قربانیان جنگی توجه داشته، اشاره خواهیم نمود؛ هرچند موانع و چالش هائی نیز در این مسیر وجود دارد.
    کلیدواژگان: کمیته بین المللی صلیب سرخ، مخاصمات مسلحانه، حقوق بشر دوستانه، قربانیان
  • سید فضل الله موسوی، سید مهدی موسوی، انسیه جدیدی صفحه 375
    در عرصه دریاها، دزدی دریایی اصلی ترین جرمی است که تحت صلاحیت جهانی قرار دارد.(Kontorovich، 2004) دکترین صلاحیت جهانی به تمام دولت ها اجازه می دهد که برخی از مجرمانی که مرتکب جرایم بین المللی شده اند را، حتی در صورتی که مجرم و قربانی هیچ ارتباطی با دولت تعقیب کننده نداشته باشند، محاکمه نمایند. قبل از تشدید بحران ارتکاب دزدی دریایی در سال های اخیر، قابلیت اجرای این قاعده در مورد دزدی دریایی ظاهرا غیر قابل استفاده به نظر می رسید، اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که مرتکبان دزدی دریایی جدید مانند مرتکبان سایر جرایم مشمول صلاحیت جهانی مورد محاکمه قرار گیرند. (Kontorovich، 2009)اما از طرفی دولت ها برای استفاده از این اختیار قانونی با مشکلاتی نیز مواجه هستند که از جمله آن ها می توان به برخی هنجارهای حقوق بین الملل، خصوصا هنجارهای حقوق بشری، که از زمان تصویب مقررات مربوط به دزدی دریایی افزایش یافته اند، اشاره نمود. از سوی دیگر، امروزه دزدی دریایی به شیوه ای متفاوت از آن چه که در گذشته وجود داشت رخ می دهد. همین امر سبب شده است که اسناد بین المللی موجود برای مقابله و سرکوب دزدی دریایی، نتوانند پاسخگوی نیاز های کنونی باشند. لذا برای مقابله با این جرم، دولت ها ناگزیر راه حل های موجود در اسناد بین المللی را وا نهاده اند و به شیوه ای دیگر به مقابله با این جرایم می پردازند. در این نوشتار ضمن بررسی ماهیت و مفهوم جرم دزدی دریایی، به بررسی چالش های جدید این جرم و شیوه های نوین مقابله با آن می پردازیم.
    کلیدواژگان: دزدی دریایی، کنوانسیون حقوق دریاها، حقوق بین الملل، صلاحیت جهانی
  • امیر ساعد وکیل صفحه 411
    تعامل روزافزون روابط بین الملل و حقوق بین الملل موجب شده است که در سال های اخیر برخی نظریه ها به عنوان مبنای حقوق و تکالیف برای اعضای جامعه بین المللی مورد استناد واقع شود. با توجه به اینکه یکی از ارکان ترسیم حدود روابط بین الملل، تبیین استثنائات قاعده منع توسل به زور می باشد و با توجه به اینکه در دهه های اخیر، ماهیت تهدیدهای بین المللی به نحو شگرفی تغییر پیدا کرده است، به نظر می رسد که نظریه سنتی صلح و امنیت بین المللی به عنوان مبنای توسل به زور دیگر تکافوی مقتضیات جامعه بین المللی را نداشته و از همین رو برخی دولت ها به دکترین مسئولیت حمایت روی آورده اند. در این مقاله ضمن بررسی مفهومی و تاریخی این دکترین، با اشاره به دو نمونه عملی اخیر در سطح روابط بین المللی به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آیا دکترین مزبور توانسته است جایگزین مناسبی برای نظریه صلح و امنیت بین المللی باشد یا خیر
    کلیدواژگان: مسئولیت حمایت، امنیت انسانی، حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، مداخلات بشردوستانه
|
  • Dr. Ali Tavakoli Page 1
    This paper reviews the conception of democratic legitimacy and its development in international law and attempts to consider an important aspect of the application (KARBORD) of this concept as a criterion to recognize newly-established countries and governments.With the collapse of the Soviet Union, former Yugoslavia breakup, and emergence of newly-established countries, democratic legitimacy criteria were cited increasingly by European and the US. In this regard the Europe Society issued a declaration on “the new guidelines to identify the new countries in Eastern Europe and the Soviet Union” in 1991 and mentioned special conditioned to identify new countries. On the other hand the application of this concept is not limited to identify the newly-established countries and has been increasingly cited by regional governments, particularly by the Organization of American States (OAS) to recognize the governments resulted from coup or illegal changes of governments. The latest case of this matter can be seen in the integrated reaction of global community and the OAS in Honduras crisis.
  • Dr. Abolfathe Khaleghi Page 33
    The maintenance of aquatic resources from the endanger rebuilding is the first goals of theirs existences in the national and international scale. Illegal and irresponsible fisheries led to danger marine species and aquatic generation. In order to control and stay this risk, nation, regional and international agencies efforts to enacted complementary regular, internal Acts and international conventions and pacts in the legal policies. Especial usage is relay on the criminal sanctions, in these policies. Iranian legal policy shows that: these flowing conducts are crimes. Fisheries of endangered aquatic, fisheries without license, industrial fisheries in the local shore, fisheries in the protected area and limited time, fisheries with the illegal instruments, obstacle and prevent emigration fishes, carry, maintenance, process, transport, expos, offer, sale of aquatic. Fisheries organization is allowed to apply some restricted; such as suspension or invalidate fishing license, reduce of fishing portion. Main strategy in these polices is ratified act, regular, legal regime and action plan to prevent extreme harm on the marine environmental. Reduce risk of species beneficiary and prepare bed to the marine existence in natural process be renewable and relief.
  • Saeid Khazaei Page 65
    Although the international air law, international space law and telecommunications law, to some extent have the ability to apply on global navigation satellite systems, but the increasing development of new applications of this air navigation services, has created new problems that conventions in these three areas of the law, are not sufficient for the answers. Maybe at first, attempting to ratification and acceptance of an international Convention in global navigation satellite services is the best option to ensure continuity and quality of these services but at the same time, experience of time-consuming efforts to drafting an international convention regard to liability of Air Traffic Control (ATC), makes clear the difficulties. In fact, with the complexity and expansion of the legal dimensions of CNS/ATM and differences between countries, developing such a Convention will be difficult. Author believes that the solution of some legal challenges in the field of global navigation satellite systems is creating and developing the appropriate legal framework in this regard.
  • Dr. Alireza Delkhosh Page 113
    In international criminal law for the reason of legal and political obstacles against competence of international criminal courts, State’s Obligation to Cooperation has been under consideration of lawyers and is a requirement of fulfilment of justice. Chapter 9th of statute of international criminal court relate to the regulation of State's Obligation to Cooperation. The 9th chapter is related to State's Obligation to Cooperation, and we study common regulations of cooperation, legal dimensions of the common regulation and the relation between the articles of this chapter. As the general assembly of membered states consider suggestions and issue some declarations as the declaration of cooperation in the 1st statute reviewing conference, we consider this declaration and court's report to assembly to know with cooperation of states and international organization to the court.
  • Dr. Hasan Savari, Mehdi Hosseini Balouchi Page 175
    Despite the significant development of the international community in various areas of international law, including human rights, theoretically by defining international crimes or by establishing proper Courts to prosecute criminals, the world attests crisis in which many people lose their lives. In this regard, the ambiguity of the compliance of the practice of humanitarian intervention in international law and the inefficiency of the system of collective security of the United Nations Charter made that the lawyers pose a new idea to promote the rights of individuals during crises mentioned above. The theory of responsibility to protect intends to redefine the doctrine of state sovereignty and put forward the international community a large area of response, from prevention to reconstruction through military response if it would be necessary. All these actions of the international community will be considered as their duties.
  • Dr. Abdolhossein Shiravi Page 207
    In accordance with the Protocol to the United Nations Framework Convention on Climate Change (Kyoto Protocol) developed members are required to reduce their greenhouse gas emissions to a defined level during the period of 2008-2012. As such reduction may cause huge costs to these developed countries, Kyoto Protocol provides for flexible mechanisms under which they could perform their obligations through cross-boarder projects. The most important mechanism provided in the Kyoto Protocol which could be used by developing countries and in particular by Iran in attracting foreign investment is “Clean Development Mechanism (CDM)”. Through CDM, developed countries implement their obligations under the Protocol though assisting developing countries to achieve sustainable development. In this article an overview of the Framework Convention and Kyoto Protocol is first provided. Then CDM and the method of financing CDM project is discussed. Finally the risks inherent in CDM and their management are discussed.
  • Seyed Yaser Ziaee Page 235
    Russia and Nicaragua recognized South Ossetia and Abkhazia as independent states in August 2008. Beforehand Kosovo was recognized by about 60 states. While there are a lot of examples of secession from parent state, the law governing on secession is very ambiguous and abstract. International law has two inconsistent principles in relation to this field: right of people to self-determination and principle of respect to territorial integrity. Secessions which occurred in the past were interpreted with the principle of effectively and recognition by parent state. But in the present cases we can see a tendency for recognition of secession by third states. This fact indicates that international community believes the emergence of the right of self-determination in contrast with the classic principle of respect to territorial integrity. Present paper represents the state practice in which states preferred the right of self-determination to principle of territorial integrity and assesses international law bases which relate to this problem.
  • Dr. Kiomars Kalantari, Qahremane Karimi Page 269
    In Islam and Iran criminal law, sanction for murder, with some special conditions, is retaliation. One of these conditions is religious sameness of murder and murdered. A general principle is that, from the religious point of view inferior regarding to religion against superior is avenged but superior regarding to religion against inferior will not avenged. Religious sameness provides possibility of retaliation too. This principle is not accepted by all Islamic creeds and Hanafians do not regard it necessary and they believe in soul immunity sameness for Muslims and Non-Muslims. In addition maybe sometimes religion convert affects possibility of retaliation execution. Iranian legislation in many aspects, for some perceivable reasons, has been silent about Non-Muslims murder and in such cases because of law system of this country, Islamic jurisprudence is referred and this reference has a lot of ambiguity and problems.
  • Dr. Seyed Hadi Mahmoudi Page 299
    International space law is one of branches of public international law. The space technology and science develop this law. There is no another branches in law such as international space law which it is subject to new technologies. The article does not intend to provide international space law in details; however, it tries to consider how the technology develops space law and vice versa. Hence, the author firstly provides effects of the technology in public international in general, and secondly he elaborates the legal aspects of space activities. On the other hand, this article contributes some innovative of space law that improved and developed international rules in public international law. Although process of making decision and codification in the field of public international law are based on traditionally benefit of developed countries, international space law introduces consensus and respects benefits of developing countries and developed countries in international community.
  • Mojtaba Morovat Page 337
    War as a blameworthy phemomenon, will offers some effects like poverty and hunger, destruction of infrastructure, destroying pastures, farmland and forests, displacement and homelessness, such restrictions regarding rights of people’s freedom like traffic, life, physical and moral integrity, employment, health, educatio, and in general degradation of political, social, economic and cultural institutions for communities. A system gradually formed in the international scene to limit and reduce such brutality and violence, which originally aimed to reduce human suffering and reconciliation between the "military necessity" and " human inherent dignity". In the second half the nineteenth century a committee in Geneva and to help war causalties and patients with considering the realities of the international community, Introduced the first humanize ideas of war to the world and their efforts began in 1863. "international committee to help injured" a few years later renamed "the International Committee of Red Cross", on the one hand developed its measures and activities in the diplomatic scene among the nations, and on the other hand with spreading its protective umbrella to benefit of war victims, in the battlefields, found such a place that became a model for same NGOs. In this paper we attempt to present a picture of this exquisite phenomenon and analyze its actions and explain its evolution from the beginning till now, and considering carried out activities and extracting joint parts of their activities, will note the procedures that the committee always before, during and after conflict, in order to relief several ranges of victims of war, though there exist some obstacles and challenges in the way.
  • Dr. Seyyed Fazlollah Mosavai, Seyyed Mehdi Mosavi, Ensie Jadidi Page 375
    In the sphere of the seas, piracy is the most important crime which is under universal jurisdiction. The doctrine of universal jurisdiction authorizes all states to prosecute specific kinds of criminals who commit international crimes, even if the criminal or victim has no connection whit prosecuting state. Before increase of piracy challenges in recent years, the viability of application of this rule on piracy seems apparently useless. But now, it is time to prosecution of piracy criminals like other criminals who are involved in universal jurisdiction. However, states are faced some problem to use this legal authority. These problems include some international norms, especially human rights norm which increase from the time of adoption of provision relating to piracy. On the other hand, nowadays, piracy occurs in the way different from what was that in past. This problem cause current international instruments for fighting piracy cannot respond to recent needs. Thus for fighting this crime, states leave the solutions of international instruments and fight piracy in a different way. In this paper, in addition to examination of nature and concept of crime of piracy, we address the new challenges of this crime and modern way to fight it.
  • Dr.Amirsaed Vakil Page 411
    Increasing co-relation of international relations to international law leads to cite some theories as a basis of rights and obligations of members of international community in recent years. As showing exception of prohibition of use of force principle is one of the pillars of international relations and because of radical changes in nature of international threats, it seems that traditional theory of international peace and security as a base of use of force is not suitable upon requirements of international community, then some states emphasize on doctrine of responsibility to protect. In this article, in addition to considering conceptual and historical aspects, we will answer this question by reference to two practical instances if mentioned doctrine could be a good alternative for theory of international peace and security or not.