فهرست مطالب

تحقیقات دامپزشکی - سال شصت و ششم شماره 1 (زمستان 1389)

مجله تحقیقات دامپزشکی
سال شصت و ششم شماره 1 (زمستان 1389)

  • 94 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/02/15
  • تعداد عناوین: 13
|
  • زهره خاکی، جمیله سالار آملی، وحید لسان، طاهره علی اصفهانی صفحه 1
    لیندین حلالیت بالایی در چربی دارد و در محیط زیست پایدار است، بنابراین تجمع حیاتی آن در زنجیره غذایی از محیط به انسان و حیوانات واقع می شود. با هدف بررسی اثرات دوزهای بالایی لیندین بر وزن و برخی پارامتر های بیو شمیایی سرم، تعداد 25 عدد جوجه گوشتی نژاد «راس»30 روزه به گروه کنترل و چهار گروه تیمار تقسیم شدند.جوجه های گروه کنترل هیچ سمی دریافت نکرده؛ اما سایر گروه ها به ترتیب جیره حاوی لیندین را به میزان 300‚150، 600 و900 mg/kg دریافت کردند. در پایان روز هفتم، وزن جوجه ها اندازه گیری وپس از معدوم شدن با روش انسانی نمونه کبد وخون بدون ماده ضد انعقاد جهت تهیه سرم جمع آوری گردید. در تحقیق حاضر مشخص گردید که وزن جوجه ها در گروه هایppm 600 و 900 نسبت به گروه کنترل و گروهppm 150 و300 به طور معنی داری کاهش یافته. همچنین کلیه ها در همه گروه ها نسبت به گروه کنترل تحت تاثیر قرار گرفته زیرا که اسید اوریک سرم افزایش معنی داری را نشان داد. هر چند که این ضایعه کلیوی در گروه ppm 900 بسیار شدید تر از سایر گروه ها می باشد. افزایش فعالیت AST گروه ppm900 نسبت به گروه کنترل و گروه های دیگر معنی دار می باشد)05/0(p<. اندازه گیری CPKنشان داد که در گروه 900 نسبت به کلیه گروه ها و گروه کنترل افزایش معنی داری رخ داده است)05/0(p<. اندازه گیری پارامترهای سرمی پروتئین تام،آلبومین و گلوبولین؛ تری گلیسرید،کلسترول، LDL کلسترول، HDL کلسترول، VLDL؛ شاخص لیپید پراکسیداسیون با روش TBARs و همچنین بتا کاروتن و ویتامین A سرم و...
    کلیدواژگان: لیپید پراکسیداسیون، بیوشیمی، AST، _ ، ، _ لیندین
  • سردار جعفری شوریچه، علیرضا خانی، امین تمدن صفحه 9
    آریتمی های قلبی می ت وانند منجر به هیپوکسی، کاهش فشار خون، اختلال در خونرسانی اندام ها و توقف قلبی شوند. تشخیص آریتمی های قلبی با الکتروکاردیوگرافی کاربرد نسبتا ساده و متداولی دارد. برای بررسی میزان شیوع آریتمی های قلبی در سگ های ارجاعی به درمانگاه دانشکده دامپزشکی شیراز طی دو سال بدون در نظر گرفتن علت بیماری، و برای مطالعه رابطه سن و جنس حیوان با بروز آریتمی، سگ ها به دو گروه نر و ماده و 6 گروه سنی زیر یک سال، 1 تا 3، 3 تا 5، 5 تا 6 و بالای 6 سال تقسیم شدند. از 176 قلاده سگ ارجاعی، نوار الکتروکاردیوگرام روی اشتقاق های دو قطبی استاندارد اندام ها I، II، III و اشتقاق های یک قطبی تقویت شده aVR، aVL و aVF ثبت و مورد بررسی قرار گرفت. از مطالعه 1232 نوار ثبت شده به ترتیب فراوانی این نتایج بدست آمد: الف) آریتمی سینوسی 9/27 درصد، ب) تاکی کاردی سینوسی 8/7درصد، ج) پیش آهنگ سرگردان 1/5 درصد، د) ضربان های زودرس بطنی 4/3 درصد و ه) بلوک دهلیزی — بطنی درجه دو 2/1 درصد و سگ های دارای دو نوع آریتمی همزمان 9/11 درصد و از مجموع 176 قلاده سگ تعداد 68 قلاده سگ نر (6/56درصد) و 33 سگ ماده (9/58درصد) آریتمی داشتند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که علی رغم این که بعضی از سگ ها فقط برای واکسیناسیون یا معاینه عمومی به درمانگاه مراجعه می کنند دارای آریتمی های قلبی می باشند که بعضی از آنها می توانند برای زندگی دام خطرناک باشد.
    کلیدواژگان: آریتمی، الکتروکاردیوگرام، سگ
  • مجید مسعودی فرد، سعیده افتخاری، علیرضا وجهی، بهادر شجاعی صفحه 15

    عوارض استخوانی ناحیه لگن اسب یکی از دلایل بروز لنگش در این حیوان است. با توجه به خطرات و مشکلات تهیه رادیوگراف از لگن اسب مشکوک به عوارض استخوانی، ازاین روش استقبال چندانی نمی شود. ضمنا تجهیزات رادیولوژی پیشرفته جهت رادیوگرافی از این ناحیه در همه جا موجود نیست. این موضوع سبب تاخیر در تشخیص و بهبود دام می شود. در این تحقیق اولتراسونوگرافی ساختارهای استخوانی ناحیه لگن 5 اسب سالم، رهیافت ها و تصاویر طبیعی آن مورد بررسی قرار گرفت. پراب محدب 5-2 مگاهرتز برای رهیافت پوست، و پراب خطی رکتال 10-5 مگاهرتز برای رهیافت داخل مقعدی استفاده شدند. رهیافت های اولتراسونوگرافی برای بررسی قسمت های مختلف لگن مشخص و قسمت های مختلف استخوانی در تصاویر رهیافت های مختلف نامگذاری گردیدند. سونوگرافی لگن نشانگر سطح استخوانی هموار و اکوی قوی در اغلب نقاط بود. بدنه ایلیوم سطحی ناهموار داشت. کمان و برجستگی ایسکیومی از رهیافت پوست از زیر دم بررسی شد. سخت ترین بخش کار، مفصل لگنی–رانی است که سطوح بالایی آن از رهیافت پوست ارزیابی گردید. این روش اطلاعات مفیدی را در مورد امکان حضور عارضه در این ناحیه در اختیار کلینیسین قرار می دهد. استفاده از سونوگرافی قبل از رادیوگرافی یا وقتی که دسترسی به تجهیزات رادیولوژی برای لگن اسب وجود ندارد توصیه می گردد.

    کلیدواژگان: اولتراسونوگرافی، اسب، استخوان، لگن
  • غلامرضا نیکبخت بروجنی، حسن تاج بخش، محمدرضا مخبر دذفولی، تقی زهرایی صالحی، محمد ربانی، داریوش غریبی، سید مهدی امام، فرزانه اسدیان، محمود خرمالی صفحه 23
    ژن مجتمع اصلی سازگاری نسجی (mhc) ملکول های MHC کلاس I و II را کد می کند که در عرضه پپتید های آنتی ژنی به یاخته های T نقش دارند. این ملکول های پلی مرف نقش مهمی در بروز حساسیت و یا مقاومت به بیماری های عفونی دارند. در تحقیق حاضر ارتباط توالی اسید آمینه های جایگاه اتصال پپتید آنتی ژنی در آلل های مختلف 3BoLA-DRB با بروز حساسیت یا مقاومت به اسهال در گوساله ها بررسی شد. با بررسی نمونه های خون اخذ شده از 171 گوساله (84 گوساله اسهالی و 87 گوساله سالم) با استفاده از روش PCR- RFLPدوازده آلل مختلف 3BoLA-DRB شناسایی شد. توالی اسید آمینه آلل ها در ناحیه اتصال به پپتید آنتی ژنی مورد مقایسه قرار گرفت. آلل های مذکور در این ناحیه 26 جایگاه پلی مرف دارند. ارتباط معنی داری بین وقوع اسهال و حضور اسید آمینه های گلوتامیک اسید و ترئونین در پاکت 4 و اسید آمینه های والین، گلوتامین و لوسین در پاکت 9 ناحیه اتصال آنتی ژن مشاهده شد. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که اسید آمینه های موجود در پاکت های 4 و 9 ملکول 3BoLA-DRB در بروز حساسیت و یا مقاومت به اسهال گوساله ها نقش مهمی دارند.
    کلیدواژگان: اسهال گوساله، ناحیه اتصال پپتید آنتی ژنی، _ PCR، RFLP، 3BoLA، DRB، MHC
  • علی باغبان زاده، محمدرضا حاجی نژاد صفحه 31
    سیستم اندوکانابینوئید نقش مهمی در تنظیم اشتهای پستانداران بر عهده دارد. در این مطالعه نقش گیرنده های 1CB دستگاه عصبی پرندگان در کنترل اشتها مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور آگونیست گیرنده های (ACEA) 1CB و آنتاگونیست گیرنده های)281(AM 1CB به داخل بطن جانبی راست پرندگان تزریق شد و میزان اخذ دان در فواصل ‚15 ‚30 60 120، و 180دقیقه بعد از تزریق اندازه گیری گردید. نتایج این بررسی نشان داد می دهد که آگونیست و آنتاگونیست گیرنده های 1CB به ترتیب سبب افزایش و کاهش مصرف دان می شوند. همچنین پیش تزریق آنتاگونیست 1CB اثر افزاینده اشتهای آگونیست 1CB را کاملا مهار کرد. نتایج این بررسی با نتایج حاصل از آزمایشات انجام گرفته روی پستانداران مطابقت دارد.
    کلیدواژگان: اخذ غذا، _ گیرنده1CB، جوجه گوشتی
  • مهرداد پور جعفر، خلیل بدیعی، حامد ساتری صفحه 35
    سلنیوم عنصری کمیاب و ضروری می باشد که از سوی دیگر یک عنصر بی ضرر نیز نبوده بلکه به عنوان یک عامل بسیار سمی نیز شناخته شده است و در ادرار، شیر و موی حیوانات قابل جستجو می باشد. از شش گاوداری شیری که به ترتیب در شعاع های 1/0، 5/1 و 5/2 کیلومتری (دو گاوداری در هر شعاع)از منطقه کارخانه های صنعتی سرامیک سازی اصفهان واقع شده بودند و دو گاوداری کنترل واقع در شعاع بیش از 15 کیلومتر از کارخانه های سرامیک سازی، تعداد 24 راس گاو شیری از هر کدام از شعاع های فوق به صورت تصادفی انتخاب شد. از هر گاو نمونه خون و مو گرفته شد و میزان سلنیوم نمونه های اخذ شده سرم و مو توسط دستگاه جذب اتمی و در مقابل استانداردهای مناسب قرائت شد. نتایج نشان داد که میانگین میزان سلنیوم موی گاوان در فاصله 100 متری کارخانجات صنعتی سرامیک سازی، نسبت به گروه کنترل دارد افزایش معنی داری داشت (05/0p<)اما این میزان از میزان سلنیوم موی گاوان در فاصله 5/1 کیلومتری کارخانجات صنعتی سرامیک سازی به طور معنی داری کمتر بود (05/0p<. ) میزان سلنیوم مو و سرم در شعاع یک و نیم کیلومتری بیشتراز (05/0p<) میزان سلنیوم در بقیه فواصل و کنترل بود. با توجه به موارد مشاهده شده کمبود سلنیوم در مناطق تحت مطالعه و از آنجایی که نتایج نشان دهنده کمبود تحت درمانگاهی سلنیوم در منطقه می باشد چنین به نظر می رسد که علی رغم رسوب قابل پیش بینی سلنیوم ناشی از کار خانه های سرامیک سازی منطقه، کمبود سلنیوم بر طرف نشده است. به نظر می رسد که میزان بالاتر سلنیوم در فاصله 5/1 کیلومتری به دلیل نحوه رسوب گرد وغبار کارخانه های سرامیک سازی از دود کش های تعبیه شده در آنها باشد. هر چند در مناطق کارخانه های سرامیک سازی، مسمومیت با سلنیوم دور از انتظار نیست، ولی در منطقه تحت مطالعه به دلیل فراهم بودن زمینه کمبود سلنیوم، نه تنها مسمومیتی مشاهده نشد، بلکه چنین به نظر می ر سد که تا حدودی کمبود سلنیوم محیط اطراف خود را مرتفع ساخته است. علاوه بر این، نتایج این تحقیق امکان بهره گیری از اندازه گیری میزان سلنیوم مو جهت بررسی وضعیت سلنیوم بدن را نیز نشان داد.
    کلیدواژگان: سرم، سلنیوم، کارخانه های صنعتی سرامیک سازی، مو، _ گاو
  • حجت الله جعفریان، مهدی سلطانی، مهدی طاعتی، علیرضا نظرپور، روح الله مروت صفحه 39

    بکارگیری باکتری های پروبیوتیکی به عنوان یک استرا تژی مهم برای ایجاد محصولات قابل تجدید از طریق کنترل بیولوژیکی در سیستم های پرورشی لاروهای ماهی و سخت پوستان پیشنهاد شده است. جمعیت باکتریایی در روده لارو از باکتری های مرتبط با تخم ها، آب تانک های پرورشی و غذای زنده سرچشمه می گیرد. این مطالعه در جهت تعیین اثرات پروبیوتیک های تجاری و بومی بر معیارهای رشد و نرخ بقاء لارو ماهی قزل آلای رنگین کمان هدفمند شد. لاروهای قزل الا (1± 85 میلی گرم) با جیره بیومار تغذیه شدند. جیره های آزمایشی با سه مخلوط باکتریایی زیست یار شامل لاکتوباسیلوس، باسیلوس تجاری و باسیلوس جدا شده از روده تاس ماهی ایرانی (Acipenser persicus) و فیل ماهی (Huso huso)، با در سه سطح (30/4، 30/5 و30/6 لگاریتم واحد کلنی در هر گرم غذا) مکمل شدند و به وسیله لاروهای ماهی قزل آلای رنگین کمان در 9 تیمار آزمایشی تغذیه گردیدند. تیمار شاهد از جیره بدون مکمل سازی تغذیه شد. آزمایش در قالب یک طرح کاملا تصادفی صورت پذیرفت. نرخ تغذیه بر اساس 10 درصد وزن بدن، برای 6 بار در روز انجام شد. در پایان دوره (32 روز)، ماهیان بیومتری شده و توسط شوک های حرارتی، شوری، قلیائیت و اسیدیته آزمایش گردیدند. بالاترین میانگین نرخ رشد ویژه (77/0±61/4 درصد)، ضریب رشد حرارتی (32/0± 44/3 درصد) و کارآیی تغذیه (56/25±08/116 درصد) در تیمار1 A به دست آمد. تیمار1 A، 2A،1B، 2B، 1L و 3 L تفاوت معنی داری با تیمار شاهد داشتند (05/0.)p< ضریب تبدیل غذایی بهتری در تیمار1 A(33/0±92/0 درصد) و 3 L(20/0± 92/0 درصد) به دست آمد. در آزمایش مقابله با شوک حرارتی، بالاترین زمان بقاء در تیمار1 B(29/28± 33/94 ثانیه) به دست آمد. نتایج آزمایش های مقابله با استرس قلیائیت و اسیدیته نشان داد که بهترین زمان بقاء، در تیمار1A(به ترتیب 74/57±67/275 و20± 374 ثانیه) بود و تمامی تیمارهای آزمایشی اختلاف معنی داری با تیمار شاهد داشتند (05/0 p<.) هیچ اختلاف معنی داری بین تیمارها در آزمایش مقابله با شوری، مشاهده نشد (05/0 p>.)

    کلیدواژگان: نرخ رشد ویژه، _ باکتریای زیست یار، لارو قزل آلای رنگین کمان، زمان بقاء، تست مقابله
  • حمیدرضا خزانه ای، کامران رضا یزدی، علی نیکخواه صفحه 47
    در دهه گذشته پروبیوتیک های متفاوتی در تغذیه نشخوار کنندگان مورد استفاده قرار گرفته اند که برخی از آنها اثر مثبتی بر تولید حیوان داشته اند. در این پژوهش به منظور مطالعه تاثیر مخمر ساکارومایسس سرویسیه به همراه لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس کازای، اینتروکوکوس فاسیوم و باسیلوس سابتیلیس بر قابلیت هضم، فراسنجه های شکمبه و خون، از چهار راس گوسفند نر ورامینی فیستوله دار با وزن 2/4 ± 34 کیلوگرم استفاده گردید. حیوانات با چهار جیره درچهار دوره به روش فاکتوریل (2 × 2) در قالب طرح چرخشی متوازن تغذیه شدند. فاکتور اول شامل دو منبع علوفه ای (یونجه و ذرت سیلو شده) و فاکتور دوم، دو سطح از پروبیوتیک (صفر و 5 گرم) بود. قابلیت هضم جیره ها به روش نشانگر داخلی خاکستر نا محلول در اسید اندازه گیری گردید. در زمان های صفر و 4 ساعت پس از خوراک دهی از سیاهرگ گردنی وداج گوسفندان خونگیری به عمل آمد و مقدار دی اکسید کربن، pH، لاکتات دهیدروژناز و گلوکز خون آنها اندازه گیری گردید. همچنین مایع شکمبه گوسفندان در زمان های صفر، 2 و چهار ساعت پس از خوراک دهی جمع آوری و مقادیر pH، نیتروژن آمونیاکی و اسید های چرب فرار آن (استات، پروپیونات، بوتیرات، والرات، ایزووالرات) اندازه گیری شد. نتایج به دست آمده نشان داد که قابلیت هضم دیواره سلولی بدون همی سلولز، دیواره سلولی، ماده آلی و ماده خشک جیره ها تفاوت معنی داری نداشته و تنها قابلیت هضم پروتئین خام و چربی در جیره حاوی ذرت سیلو شده به ترتیب کمتر و بیشتر از جیره حاوی علوفه یونجه بود. تفاوت معنی داری بین مقادیر فراسنجه های خون گوسفندان تغذیه شده با جیره های مختلف مشاهده نشد. کل اسیدهای چرب فرار در حیواناتی که مخلوط میکروبی را دریافت کرده بودند، بیشتر از آنهایی بود که پروبیوتیک را مصرف نکردند. همچنین غلظت استات و پروپیونات شکمبه ای گوسفندانی که یونجه مصرف کردند، نسبت به آنهایی که ذرت سیلو شده دریافت کرده بودند، بیشتر بود (05/0 <. )p همچنین گوسفندانی که مخلوط میکروبی دریافت کرده بودند، دارای غلظت نیتروژن آمونیاکی پائین تری بودند. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که مخلوط میکروبی استفاده شده در این پژوهش باعث بهبود تخمیر شکمبه ای گوسفندان شد، در حالی که تاثیر معنی داری در قابلیت هضم و فراسنجه های خون آنها نداشت.
    کلیدواژگان: ذرت سیلو شده، پروبیوتیک، فراسنجه های خون و شکمبه، _ گوسفند، یونجه
  • مطالعه آلودگی به انگل های گرگارین در میگو های وحشی سرتیز (Parapenaeopsis stylifera) و پرورشی وانامی (Litopenaeus vannamei) استان خوزستان
    نسیم زنگویی، حسینعلی ابراهیم زاده موسوی، بابا مخیر، وحید یاوری، علیرضا باهنر صفحه 55
    انگل های میگو یکی از عوامل مهم بروز بیماری و مرگ و میر در شرایط طبیعی و پرورشی است. یکی از متداول ترین پروتوزوآهای انگلی در میگو، گرگارین ها (Gregarines) می باشند. مطالعه حاضر دراستان خوزستان و جهت تعیین میزان شیوع و شدت آلودگی به انگل های گرگارین در میگوی سرتیز که گونه بومی خلیج فارس است و میگوی وانامی که درحال حاضر گونه غالب پرورشی درکشور است، انجام شد. نمونه ها به طور کاملا تصادفی از خلیج فارس و مزارع پرورش میگوی مجتمع چوئبده آبادان تهیه، به آزمایشگاه ارسال و به روش تهیه گسترش مرطوب از دستگاه گوارش بررسی گردید. در این مطالعه در میگوی وانامی انگلی مشاهده نشد درحالیکه میزان آلودگی میگوی سرتیز 5/32 درصد محاسبه گردید که جنس های انگل جدا شده عبارت بود از: نماتوپسیس، روتاندولا، هلیوسپورا و دیگر جنس های ناشناخته گرگارین ها.در این میان بالاترین فراوانی مربوط به جنس نماتوپسیس بود(55/9درصد.) براساس اطلاعات منتشر شده، این نخستین گزارش ازاین سه جنس انگل در میگوی سرتیز است. به علاوه در خصوص ارتباط میان جنسیت و طول کلی بدن میگوها با میزان آلودگی می توان بیان کرد که میزان آلودگی میگوهای بزرگتر، بیشتر از میگوهای کوچکتر بود اما تفاوت معنی داری از لحاظ آلودگی بین دو جنس نر و ماده مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: انگل های گرگارین، ایران، _ میگوی وانامی، خوزستان، میگوی سرتیز
  • شاهین فکور، بهنام مشگی صفحه 61
    دیکروسلیازیس یکی از بیماری های انگلی مهم در دام هاست که توسط ترماتودی بنام دیکروسلیوم دندریتیکم ایجاد می شود. تحقیق حاضر با هدف شناسایی آنتی ژن تشخیصی در آلودگی طبیعی گوسفند به دیکروسلیوم دندریتیکم انجام گرفت. برای تهیه دو نوع آنتی ژن بدنی و متابولیک، از کرم های بالغ که از مجاری صفراوی کبدهای آلوده جمع آوری شده بود استفاده شد. عصاره خام ترماتود بالغ متعاقب هموژنیزاسیون و سانتریفوژ بعنوان آنتی ژن بدنی تهیه شد. آنتی ژن دفعی ترشحی هم با انکوباسیون کرم بالغ در شرایط آزمایشگاهی تهیه گردید. نمونه ها ابتدا با روش سدیم دو دسیل سولفات پلی اکریلامید ژل الکتروفورزیس (SDS-PAGE) تحت الکتروفورز و شناسایی پروتئین ها قرار گرفت و سپس آنتی ژن (های) اختصاصی توسط روش وسترن بلاتینگ تعیین هویت شد. بدین منظور آنتی ژن های تهیه شده به کاغذ نیتروسلولز انتقال یافت و سپس با استقرار غشا در بافر مسدود کننده، آنتی بادی اولیه و آنتی بادی کونژوگه در فواصل زمانی مشخص، پروتئین اختصاصی تحت شناسایی قرار گرفت. برای بررسی وجود واکنش متقاطع، آنتی ژن های فاسیولا از هر دو نوع بدنی و دفعی ترشحی، همچنین آنتی ژن کیست هیداتیک و سیستی سرکوس تنیوکولیس هم آزمایش شد. در ایمونو بلاتینگ آنتی ژن های بدنی و دفعی ترشحی کرم بالغ دیکروسلیوم دندریتیکم یک باند با وزن مولکولی 130 کیلودالتون بطور مشترک در هر دو آنتی ژن و در آنتی ژن دفعی ترشحی علاوه بر وجود این باند، شش باند پروتئینی با وزن مولکولی بین 25 تا 60 کیلودالتون توسط سرم مثبت کوسفندان با آلودگی طبیعی مشخص گردید. بنابر یافته های بررسی حاضر، باند پروتئینی با وزن مولکولی 130 کیلودالتون بعنوان آنتی ژن اختصاصی برای تشخیص دیکروسولیازیس در گوسفند معرفی می شود.
    کلیدواژگان: آنتی ژن اختصاصی، دیکروسلیوم دندریتیکم، گوسفند
  • جواد اشرفی هلان، فاطمه روح الله ، شهناز رفیعی تهرانی صفحه 65
    به د لیل شباهت های آسیب شناختی بین آرتریت روماتوئید انسان با آرتریت ناشی از تزریق کلاژن در جوندگان، پژوهش های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. هدف از مطالعه حاضر بررسی ضایعات آسیب شناختی آرتریت تجربی ناشی از کلاژن بود که بر روی 50 سر رت ماده از نژاد Rattus norvegicus صورت گرفت. آرتریت با تزریق داخل جلدی (2 تزریق به فاصله 14 روز) محلول کلاژن تیپ 2 گاوی به همراه یاور کامل فروند در قاعده دم و کف پای راست در 40 رت ایجاد گردید. ابتلای اندام حرکتی با 4 درجه خفیف، ملایم، شدید و خیلی شدید نشان داده شد. در ارزیابی بالینی، تعداد 22، 12، 5 و 1 رت به درجه خفیف، ملایم، شدید و خیلی شدید مبتلا شدند. تزریق در قاعده دم با شدت کمتر ضایعات همراه بود. مفاصل مبتلا بزرگ، متورم و سفت و در موارد شدید آنکیلوز و دفورمیتی آنها جلب توجه می کرد. زخم های عمیق در کف پنجه پا در 14 مورد قابل تشخیص بود. درمطالعه ریزبینی، نفوذ سلول های تک هسته ای و هیپرپلازی پاپیلر لایه سینوویال غشاء مفصلی در موارد خفیف و ملایم، رشد بافت فیبروواسکولار (پانوس) برروی غضروف مفصلی همراه با تخریب آن در موارد شدید و تخریب کامل غضروف مفصلی و دسترسی بافت جوانه ای به استخوان ساب کندرال در مواد خیلی شدید مشاهده شد. در این مطالعه ضایعات مفاصل مبتلا، با ضایعات بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، پلی آرتریت اروزیو (تخریشی) سگ ها و آرتریتTMآنسفالیت بزان همخوانی دارد.
    کلیدواژگان: آرتریت ناشی از تزریق کلاژن، اجوان کامل فروند، کلاژن تیپ 2 گاوی، رت
  • سعید حصارکی، عباس جواهری وایقان، سید حسین جارالمسجد، مهدی صابری صفحه 73
    پیلوماتریکوما تومور برخاسته از غلاف قسمت پایینی فولیکول مو می باشد که اغلب در سگ ها دیده شده است. توده کیستیک روی سمت داخل ناحیه آرنج پای راست جلویی سگ 5 ساله نژاد باکسر، به وسیله عملیات جراحی خارج و سپس آزمایش آسیب شناسی صورت گرفت. آسپیراسیون و گسترش کمکی به تشخیص ضایعه نکرد. توده خارج شده، بوسیله ارزیابی هیستوپاتولوژیک پیلوماتریکوما تشخیص داده شد. جهت تشخیص تفریقی بین کارسینومای سلول های بازال و پیلوماتریکوما مارکرهای ایمونوهیستوشیمیایی 7CK، 8CK و 53P انجام و با منفی بودن 7CK که در کارسینومای سلول های بازال مثبت می شود و مثبت شدن 8CK که در تومورهای برخاسته از فولیکول های مو مثبت می شود، پیلوماتریکوما مورد تایید قرار گرفت. منفی بودن 53P، عدم تهاجم عروقی و عدم متاستاز شاهد مناسبی بر خوش خیم بودن ضایعه بود. وجود سلول های بازال بعنوان سلول غالب لبول ها و ملانوفاژهای فراوان در بافت همبند بین لبولی و وسط لبول ها دال بر فرم تکثیری رنگدانه دار این تومور بود. امید است که این گزارش بتواند در طبقه بندی آینده تومورهای پوستی مفید واقع گردد.
    کلیدواژگان: پیلوماتریکوما، ایمونوهیستوشیمی، سگ
  • موسی توسلی، بهرام دلیر نقده، عزیز سهندی صفحه 77
    آلودگی های انگلی علاوه بر به خطر انداختن سلامت بزها، خسارات اقتصادی فراوانی را در نشخوارکنندگان کوچک در سراسر دنیا بوجود می آورند. با توجه به اهمیت پرورش بز در این منطقه مطالعه جامعی در ارتباط با موضوع در شمال غرب ایران انجام نشده است. پژوهش حاضر به با هدف بررسی آلودگی به انگل های داخلی و خارجی در بز در استان آذربایجان غربی انجام گرفت. در مجموع از 403 راس بز نمونه گیری انجام پذیرفت. در بررسی آلودگی نتایج حاکی از آلودگی بزها به تخم استرونژیلید فرم در 206 راس (11/51درصد)، مارشالاجیا در37 راس (18/9درصد)، نماتودیروس در 12 راس (97/2درصد)، تریشیوریس در 58 راس (39/14درصد)، سیستوکولوس در 3 راس (75/0درصد)، مونیزیا در 23 راس (7/5درصد)، فاسیولا در 4 راس (1درصد) و اووسیست گونه های ایمریا در 112 راس (79/27درصد) بود. دامنه تخم در هر گرم مدفوع در آلودگی با انگلهای دستگاه گوارش 172-3 عدد و در آلودگی با اووسیست 390-1 عدد بود. دوازده راس (3درصد) از بزهای تحت بررسی آلوده به جرب سارکوپتس اسکابئی و203 راس (4/50درصد) آلوده به شپش بودند. دامالینیا کاپره تنها شپش آلوده کننده در بزهای تحت بررسی بود. همچنین 131 راس از بزها (5/32 درصد) آلوده به کنه بودند و حداقل و حداکثر کنه های جدا شده به ترتیب 1 و 5 عدد بود که قسمت های مختلف بدن را مورد تهاجم قرار داده بودند. رپی سفالوس بورسا تنها کنه جمع آوری شده از بزهای آلوده در طول دوره بررسی بود. تعداد تخم در هر گرم مدفوع بیانگر آلودگی مختصر بزها به انگل های کرمی است.. .
    کلیدواژگان: انگل های دستگاه گوارش، انگل های خارجی، بز، آذربایجان غربی
|
  • Khakiz., Salaramolij., Lesanv., Ail Esfahani, T Page 1
    Lindane is highly lipid soluble toxin and persist in the environment، Its bioaccumulation occurs in the food chain from the environment to animals and humans. In order to evaluate the effects of high doses of lindane on the weight and serum biochemical parameters، twenty five old Ross broiler chicks (30day) were divided into control and 4 treatment groups of 5 chickens each. The chickens of control group didn''t receive any toxin but the other groups received diets containing 150، 300، 600 and 900 ppm، lindane respectively. At the end of seventh day، animals were weighed and exsanguinated. Liver and blood samples were collected. The chicken weight decreased significantly in response to 600 and 900 ppm lindane compared to control، 150 and 300 ppm groups. The kidneys were affected in all groups compared to the control. Serum uric acid increased significantly. Although malfunction of kidneys were more severe in 900ppm than the other groups. In 900ppm group increased activity of AST were significant comparing to control and another groups (p<0. 05). Comparing to control and all groups the activity of CPK in the 900ppm increased significantly (p<0. 05). The other parameters in seum such as total protein، albumin and globulin، triglyceride، cholesterol، LDL-cholesterol،HDL- cholesterol and VLDL، Index of lipid peroxidation by TBARs method and also beta carotene and vitamine A in serum and liver were not significant. So for evaluating of toxic effects of short term lindane administration، initially suggest that measure kidneys test (specially uric acid) and muscle…
  • Page 9
    Cardiac arrhythmias can cause hypoxia، hypotension، disturbance in tissue blood supply and cardiac arrest. Diagnosis of cardiac arrhythmias using electrocardiography is simple and common. The purpose of this study was to review the prevalence of cardiac arrhythmias in dogs brought to the Veterinary Clinic for different reasons. One hundred and seventy six dogs of different age groups (<1، 1-3، 3-5، 5-6، >6 years)، and both sexes were included in this study. The survey was carried out for two years. Electrocardiogram of each dog using standard limb leads (I، II، and III) and augmented limb leads (aVR، aVL، and aVF) were taken and investigated for rhythm irregularities. Results obtained from 1232 traces indicated sinus arrhythmia (27. 9%)، sinus tachycardia (7. 8%)، wandering pacemaker (5. 1%)، ventricular premature beats (3. 4%)، atrioventricular block type II (1. 2%)، and the dogs simultaneously showed two kinds of disrhythmias (11. 9%). From 176 dogs، 68 were males (56. 6%) and 33 females (58. 9%) showed different types of arrhythmias. Results of this study indicated that in spite of referring the dogs merely for check up and vaccination، have cardiac arrhythmia that some of which could be dangerous for animal life.
  • Page 15

    Pelvic bones injuries may cause lameness in horses. Radiography of pelvic region in horse is usually unsatisfactory due to difficulties and dangers. Meanwhile، advanced radiographic machines are not easily available which result in delay in diagnosis and treatment. In the current study، ultrasonography of the pelvic bones in 5 healthy horses، the approaches، and normal views were evaluated using A 2-5 MHZ convex probe for transcutaneous and 5-10 MHZ rectal probe for transrectal techniques. Ultrasonographic approaches for evaluating different parts of the pelvic region were defined and the bony structures were nominated. Pelvic sonography was indicative by the smooth and strong echo of the bone surface in most parts. Iliac body showed rough surface، Ischial tuber and arch just beneath the tail. The most difficult region for evaluation was coxofemoral joint. The dorsal surface of the joint was assessed by transcutaneous approach. Our findings showed that sonography can provide useful information about possible injuries of the pelvic region. This technique can be recommended for horse peluic evaluation either before pelvic radiography or in the absence of advanced radiographic equipments

  • Page 23
    The major histocompatibility complex genes (mhc) encode MHC I and II molecules which present peptide fragments to T cells. Therefore these polymorphic molecules critically influence susceptibility to infectious diseases. At present study potential relationship between amino acid sequences in the antigen binding groove of different BoLA-DRB3 alleles and susceptibility or resistance to calf diarrhea was investigated. Twelve different DRB3 alleles were found among 171 calves (84 diarrheic and 87 healthy) analyesd by PCR-RFLP method. Amino acid sequences of the encoded peptide binding region were compared. 26 polymorphic positions were detected in this region. A significant association (p< 0. 05) was shown between occurrence of diarrhea and the presence of glutamic acid and tyrosine in pocket 4 and valine، glutamine and leucine in pocket 9 of peptide binding region. Thus it can be concluded that pockets 4 and 9 of the BoLA-DRB3 molecule would be involved in conferring susceptibility of calf to diarrhea.
  • Page 31
    Endocannabinoid system play a critical role in the regulation of appetite in mammals. In the present study، the effect of avian brain CB1 receptor on food intake of broilers was studied. ACEA، a potent CB1 agonist، and AM281، a potent CB1 antagonist، were injected into the chicken right lateral cerebral ventricle and food intake was measured 15، 30، 60، 120، and 180 minutes post injection. The results indicate that CB1 agonist and antagonist increase and decrease food intake، respectively. Also، pretreatment with CB1 antagonist fully inhibits the CB1-agonist-induced food-intake. The results of the study is consistent with the experiments carried out in mammals.
  • Page 35
    Selenium is an essential trace element while having a potential toxicity. It can be identified and measured in urine، milk and and hair. Samples of serum and hair from six dairy farms at different radius around ceramic industries of Isfahan (0. 1، 1. 5 and 2. 5 km، 2 farms in each zone and 24 cattle in each distance) were randomly taken. Samples (serum and hair) were also taken from 2 farms، 15 km away from the polluting sources، as control group. The concentration of selenium in serum and hair samples were measured against certified standard solutions by atomic absorption spectrophotometry. The results revealed that the mean selenium concentration of hair، at the radius of 0. 1 km from ceramic industries، was significantly higher than control group (P<0. 05). This concentration was significantly lower than the concentration of hair selenium at the radius of 1. 5 km from the ceramic industries. The selenium concentration of hair and serum at the radius of 1. 5 km was higher than those of other distances (P<0. 05). The results of selenium measurements in the region showed a possible presence of subclinical selenium deficiency. Meanwhile، it could be concluded that the level of pollution have not been at a level that can cause poisoning، rather a compensation of this trace element occurred in the area، which was not still able to maintain normal selenium concentration. It seems that the higher concentration of selenium at the radius of 1. 5 km may be due to the pattern of precipitation of pollutants around the ceramic industries. It was concluded that the presence of ceramic industries in the region partially compensated the low concentration of selenium in the region which was not still enough to compensate the deficiency. Furthermore، the findings of this study، revealed the potential use of hair selenium as indicator of body status of this trace element.
  • Page 39

    The use of probiotic bacteria has been suggested as an important strategy to accomplish reproductible outputs through biocontrol in cultivation systems for marine fish larvae and crustaceans. The bacterial flora in the larval gut originates from bacteria associated with the eggs، the water in the rearing tanks، and the live food. This study was aimed to determine the effect of commercial and Autochthonous probiotics on growth parameters and survival rate of Rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) larvae. Trout larvae (85±4 mg) were fed diets of Biomar. The experimental diets were supplemented with three blends of probiotic bacteria including lactobacillus، commercial Bacillus and isolated sturgeon gut bacillus in three levels (4. 30، 5. 30 and 6. 30 LogCFU/g of feed) and were fed by Rainbow trout (larvae in 9 experimental treatments. The control treatment was fed on nonsupplemented diet. The experiment was carried out in completely random design. At the end of the period the fishes were biometeried and tested by thermal، salinity، alkalinity and acidity stress. The highest specific growth rate، thermal growth coefficient and feed conversion efficiency were found in treatment A1. The treatments A1، A2، B1، B2، L1 and L3 had significant difference with control (p 0. 05). The beter feed conversion ratio was obtained in treatment A1 and L3. In challeng test of thermal stress، maximum of survival time was obtained in treatment B1. The results of the challenge tests with stress of alkalinity and acidity indicated that the best survival time was in treatment A1 and total experimeal treatments had significant difference with control (p 0. 05). No significant difference in salinity challenge test was observed between the treatments (p>0. 05).

  • Page 47
    Various probiotic products have been used in ruminant nutrition over the past decade. Some of them had positive effects on animal production. Present study was conducted to investigate the effects of Saccharomyces cerevisiae، Lactobacillus acidophilus، Lactobacillus casei، Enterococcus faecium، Bacillus subtilis mixture on digestibility، rumen and blood parameters of 4 fistulated varamini sheeps. Animals fed with 4 diets during 4 periods using a 2×2 factorial arrangement in a change-over design. First factor included two sources of forages (alfalfa hay and corn silage) and second factor included two levels of above probiotic mixture (0 and 5 gr/day/head). Digestibility of diets were measured by acid insoluble ash as marker. Blood samples were taken at 0 and 4 hours after feeding via jugular vein to determine concentration of CO2، pH، LDH and Glucose. Also ruminal liquor samples were taken at 0 and 4 hours after feeding to determine rumen pH and concentration of N-NH3 and volatile fatty acids. The results showed that digestibility of acid detergent fiber، neutral detergent fiber، organic matter and dry matter of diets were not significantly different among diets. However، digestibility of crude protein and ether extract in diets containing corn silage were lower and higher than alfalfa hay، respectively. There was no significant difference on blood metabolites of sheep fed various diets. Total volatile fatty acids in sheep fed microbial mixture were more than control group. Diets containing alfalfa hay had higher propionate and acetate concentrations than diets containing corn silage. Ruminal ammonia concentration decreased in sheep fed diets containing microbial mixture (P < 0. 05). We concluded that present microbial mixture improved ruminal fermentation but could not significantly affect digestibility and blood metabolites of sheep.
  • STUDY OF GREGARINE INFECTION IN KIDDI SHRIMP (PARAPENAEOPSIS STYLIFERA) AND PACIFIC WHITE SHRIMP (LITOPENAEUS VANNAMEI) IN KHOUZESTAN PROVINCE
    Page 55
    One of the most important causes of shrimp diseases in wild environment and Farms are Parasitic disease and Gregarines are the reutine parasites in shrimp. This study was conducted in Khouzestan Province to determine the prevalence and intensity of Gregarine parasites in Kiddi shrimp (Prapenaeopsis stylifera)، a natural species of Persian Gulf، and Pacific white shrimp (Litopenaeus vannamei)، currently the major cultured species in Iran. Shrimps were randomly collected from Persian Gulf and Choebde shrimp farms in Abadan، Digestive tracts of the shrimps were studied using wet-mount diagnostic procedure. In this study no Gregarine parasites were observed in Pacific white shrimp whereas infection rate among Kiddi shrimp was 32. 5% including Genera: Nematopsis، Rotundula، Heliospora and other unknown Gregarine parasites. The highest infection rate belonged to Genus Nematopsis (%9. 55). According to the published materials available، this is the first report of Kiddi shrimp being parasitized with Gregarine parasites. Also the relationship between shrimp body length and the rate of infection was found to be positive. But there was no meaningful relationship between sex and the rate of infection.
  • Page 61
    Dicrocoeliasis is an important livestock disease caused by digenean trematode namely Dicrocoelium dendriticum. The aim of the present study was to identify somatic and metabolic antigens of adult D. dendriticum in naturally infected sheep. Adult parasites collected from the liver of naturally infected sheep، were washed in cold phosphate buffer saline (PBS، pH=7. 4) and stored at -20°c until analysis. Antigen used for the detection of antibody included somatic and metabolic of mature trematode. Somatic and excretory-secretory antigens prepared with haemogenization and incubation of adult helminths، respectively. Electrophoretic patterns of excretory secretory and somatic antigens of D. dendriticum were revealed by sodium dodecyl sulphate polyacrylamid gel electrophoresis (SDS-PAGE) and westernblotting using sera from naturally harbored sheep. In western blot analysis of antigens D. dendriticum demonstrate 1 major antigenic polypeptide 130 kDa in both somatic and metabolic antigens and 6 protein bands ranging from 25 to 60 kDa in excretory-secretory antigens which were recognized by serum of sheep naturally infected. Our findings showed that the 130 kDa molecular weight polypeptide could be used as specific antigen for the immunodiagnosis of sheep dicrocoeliasis.
  • Page 65
    Because of the pathological similarities between collagen induced arthritis (CIA) and rheumatoid arthritis، the CIA model has been the subject of extensive investigations. This study initiated to evaluate the pathologic lesions of induced arthritis by collagen in a total of 50 female rats (Rattus norvegicus.). Arthritis was induced by two intradermal injections (14 days interval) of type 2 bovine collagen solution and Freund''s complete adjuvant (FCA) into the tail and right leg paw of 40 rats. Severity of arthritis in affected leg was represented in grade 1 to 4. Three weeks after beginning of the experiment، 22، 12، 5 and 1 affected rats were clinically diagnosed with 1، 2، 3 and 4 grades of arthritis respectively. Rats were intradermally injected into the tail showed only slight and moderate (grade 1 and 2) arthritis. Macroscopically، the involved joints were enlarged، swollen and stiff and deformity and ankylosis of affected joints were noticed in severe cases. Deep healing ulcers in planter of the paw were diagnosed in 14 rats. Histopathologic examinations revealed infiltration of mononuclear inflammatory cells and papillary hyperplasia of synovial membrane in mild and moderately affected animals (grade 1 and 2) and erosion of articular cartilage with formation of fibrovascular pannus on its surface in synovial membrane in severe cases (grade 3). In very severe cases (grade 4)، complete destruction of articular cartilage and access of granulation tissue to subchondral bone were noticed. Pathologic lesions of the involved joints were very similar to those…
  • Page 73
    Pilomatricomas are cystic hair follicle neoplasms originate from matrix cells which is produced by hair shaft and Inner root sheaths of this zone region of the inferior part of the hair follicle there is cornification patterns are present. These structures are recognized almost exclusively in dogs. A five-year-old، male intact boxer dog was presented with a large pedunculated mass in medial aspect of elbow region. The histopathological findings were confirmed by immunohistochemistry. The tumor was BCC like with lobules of tumor basal cells and shadow cell-like necrotic cells showing central keratinization. Immunohistochemically، the CK7was negative that revealed this tumor could not to be a BCC. Positivity for CK8 revealed that this tumor originated from hair sheath. Nonentity of invasion and metastasis and negativity for P53 implicated that the tumor was benign. This tumor was proliferative pigmented pilomatricoma because of a large number of basal cells of lobules and melanophages in the interlobular fibrous tissue. This report can be useful in oncoming reclassification of canine skin tumors.
  • Page 77
    Parasitism is one of the major problems affecting goat''s health. It causes a considerable economic loss in small ruminants of worldwide. The main objective of the present study was to determine the prevalence and intensity of gastrointestinal and external parasite infections in goats of North-West of Iran. In spite of the importance of goats in this region، there is no detailed quantitative study on prevalence of goat parasites. Fecal samples were collected from 403 goat for identification of gastrointestinal parasites and presence of external parasites. Seven different species of gastrointestinal parasites including Strongylida، Marshalagia، Nematodirus، Trichuris، Cystocoulus، Monizia and Fasciola، were identified in fecal samples. The number and percentage of infected goats for these parasites were 206 (51. 11%) for Strongylida، 37 (9. 18%) for Marshalagia، 12 (2. 97%) for Nematodirus، 58 (14. 39%) for Trichuris، 3 (0. 7%) for Cystocoulus، 23 (5. 7%) for Monizia and 4 (1%) for Fasciola. The number of eggs ranged from 3 to 172 eggs per gram of feces. A number of 112 samples (27. 79%) were positive for Eimeria with oocysts number of 1-390 per gram of feces. It was also found that 12 (3%)، 203 (50. 4%) and 131 (32. 5%) of goats were infested by Sarcoptes scabeii، Damalinia caprae and Ripicephalus bursa، respectively. On each goat 1 to 5 hard ticks were found at different sites of their body. Results showed that intensity of gastrointestinal parasite infection of goats were low in the region…