فهرست مطالب

طلوع بهداشت - سال نهم شماره 1 (پیاپی 28، بهار 1389)

نشریه طلوع بهداشت
سال نهم شماره 1 (پیاپی 28، بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/03
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمدحسن احرام پوش، سید غلامرضا موسوی، محمدتقی قانعیان، سجاد رحیمی، حسین فلاح زاده صفحه 1
    سابقه و اهداف
    رنگ ها موادی با ساختار پیچیده بوده که در نتیجه مراحل مختلف صنعت نساجی نظیر رنگرزی و تکمیل پارچه به محیط زیست وارد می شوند. رنگ متیلن بلو یکی از رنگ های کاتیونی بوده که در حال حاضر نیز در صنایع نساجی کاربرد دارد. فاضلاب های رنگی صنایع نساجی یکی ازمنابع مهم آلودگی محیط زیست اند. این تحقیق یک مطالعه کارآزمایی آزمایشگاهی است و هدف از انجام این تحقیق، تجزیه فتوکاتالیستی رنگ متیلن بلو با استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم تحریک شده با پرتو فرابنفش (UV-C) با استفاده از رآکتورهای منقطع و لوله ای2 است.
    روش بررسی
    غلظت رنگ، غلظت نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم و میزان هوا دهی از جمله متغیر های مورد مطالعه در این تحقیق بوده اند.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق نشان داد که حذف رنگ متیلن بلو ارتباط مستقیمی با زمان تابش پرتو دارد. تمام آزمایشات در شرایط خنثی 7pH: انجام شد. بهترین نتیجه حذف رنگ و COD در رآکتور منقطع به ترتیب 100 و2/42 درصد بود واین در حالی است که حداکثر حذف رنگ و COD در رآکتور لوله ای 93 و 8/47 درصد در غلظت 2/1 گرم در لیتر نانوذره دی اکسید تیتانیوم و زمان 60 دقیقه حاصل گردید. همچنین با افزایش غلظت رنگ، سرعت حذف رنگ کاسته می شد.
    نتیجه گیری
    در نهایت می توان نتیجه گیری نمود که استفاده از مدل منقطع جهت حذف رنگ وCOD کارایی بیشتری دارد وبا توجه به کارایی حذف مورد نیاز و استاندارد های تخلیه پساب می توان آن را در مقیاس های بزرگ تر نیز به کار برد.
    کلیدواژگان: رآکتور منقطع و لوله ای، فتوکاتالیست دی اکسید تیتانیوم، حذف رنگ متیلن بلو، فاضلاب مصنوعی نساجی
  • محمدرضا حیدری، افشان جوادی، پریسا پور کهنوجی صفحه 10
    سابقه و اهداف
    بر اساس مطالعات گذشته رعایت بهداشت فردی در افرادی که با مواد غذایی سر وکار دارند، نقش مهمی در پیشگیری از آلودگی و بروز مسمومیت های غذایی ایفاء می کند. طبق آئین نامه اجرایی قانون اصلاحی مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی کلیه صنوف می بایستی در کلاسهای آموزشی بهداشت اصناف شرکت نمایند. در این مطالعه تاثیر آموزشهای ارائه شده مراکز آموزشی مختلف جهت آگاهی و عملکرد صحیح کارکنان و متصدیان تعدادی از صنوف که حرفه آنها در ارتباط مستقیم با مواد غذایی بوده و نیاز بیشتری در رعایت بهداشت فردی در محیط کار داشتند ارزیابی شد.
    روش بررسی
    این مطالعه بر اساس ارزیابی 58 نفر انجام گرفته است. شیوه تحقیق در جمع آوری اطلاعات مشاهده و پرسشنامه میباشد. سوالات بر اساس فراز 15 ماده 13 قانون اصلاحی مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و آیین نامه های مربوطه به آن تنظیم گردیده است. نرم افزار SPSSجهت تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود به کار گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج مطالعه بیانگر اینست که 4/96% از افراد مورد مطالعه بطور مستقیم در تهیه مواد غذایی دخالت داشتند. میزان آگاهی این افراد قبل و بعد از آموزش دارای اختلاف معنی داری بوده، اما در میزان عملکرد این افراد قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    آموزشهای ارائه شده در آموزشگاه ها اگر چه توانسته است تغییرمحسوسی درمیزان آگاهی افرادایجاد نماید امادر وضعیت عملکرد افراد تاثیری نداشته است. این امر می تواند ناشی از شیوه نامناسب آموزش، زمان ناکافی یا غیرمناسب و یا عدم اعمال موضوعات آموزش داده شده در زمان نظارت توسط بازرسان باشد.
    کلیدواژگان: دوره های آموزشی صنوف، آگاهی، عملکرد، دخالت در مواد غذایی، بهداشت فردی
  • هادی زارعی محمودآبادی، مسلم چابک، فاطمه مرادی محمودآبادی صفحه 17
    سابقه و اهداف
    بازیافت به تکنیک ها و روش هایی گفته می شود که بر اساس آن موادی از زباله که قابلیت استفاده مجدد را دارا می باشند، تفکیک و به چرخه صنعت و طبیعت برگردانده می شوند. در این تحقیق، در راستای دستیابی به یک برنامه مدیریتی، پتانسیل بازیافت پسماندهای تولیدی شهر اردکان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    روش بررسی
    جهت شناخت مواد متشکله پسماند بر اساس آخرین دستورالعمل های جهانی،نمونه برداری از مناطق مختلف شهر اردکان (ده منطقه) به مدت ده روز در نیمه هر فصل و برای دوازده ماه از تاریخ 1/5/1387 لغابت 30/4/1388بطور جداگانه انجام گردید.
    یافته ها
    یافته های تحقیق دلالت بر این مهم دارد که از 3/ 35 تن در روز پسماند تولیدی در شهر اردکان،53/58% پسماند ها را مواد آلی 9/8 % را کاغذ، روزنامه و مقوا،8/3 درصد شیشه، 3/6 درصد فلزات و 1/10 درصد پسماندها را پلاستیک و PET تشکیل می دهد.
    در مجموع حدود 63/87 درصد پسماندهای شهر اردکان قابل استفاده مجدد (کمپوست و بازیافت) می باشد و با توجه به اینکه 29 درصد از آن را پسماند خشک تشکیل می دهد، روزانه حدود 10 تن پسماند خشک قابل بازیافت می باشد. در مجموع سالانه حدود 5/12535 تن پسماند تولید می گردد که از این مقدار حدود 3656 تن را پسماند خشک تشکیل می دهند.
    نتیجه گیری
    بر اساس داده های برآورد شده قیمت کل اجزای بازیافتی در روز 18292400 ریال می باشد که رقم قابل توجهی بوده و می تواند جوابگوی بخشی از هزینه های مربوط به جمع آوری، حمل و نقل و دفع نهایی پسماند شهر باشد. با اجرای برنامه بازیافت در مبدا تولید علاوه بر اینکه در مواد اولیه صرفه جویی می گردد، شغل های جدیدی نیز به وجود خواهد آمد، همچنین از آلودگی محیط زیست کاسته شده و از انتقال بیماری های ناشی از پسماند در جامعه به میزان قابل توجهی پیشگیری می گردد.
    کلیدواژگان: مدیریت، پسماند های شهری، اردکان
  • سید سعید مظلومی محمودآباد، مریم هداوند خانی، جواد شیرازی، عارفه دهقانی تفتی صفحه 27
    سابقه و اهداف
    پوسیدگی دندانها و بیماری های پریودنتال ازجمله شایعترین بیماری های بشری است و بخش مهمی از وقت و هزینه خانواده ها را به خود اختصاص داده است.صاحبنظران دندانپزشکی بر این عقیده اند که تنها راه کاهش پوسیدگی و بیماری های پریودنتال روی آوردن به امر پیشگیری است و در این میان مدرسه نقش بسیار مهمی در ارتقاء سلامت در مراحل بحرانی دوران کودکی و نوجوانی ایفا می کند.به منظور رفع نیازهای آموزشی و بهداشتی دانش آموزان، باید آموزش معلمین و تقویت مداوم آن مدنظر قرارگیرد.
    مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت آگاهی و نگرش وعملکرد معلمین دبیرستانهای ناحیه یک شهر یزد درباره بهداشت دهان و دندان انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است که درسال88 در مدارس متوسطه ناحیه 1 شهر یزد انجام شد.210معلم که با استفاده از فرمول نمونه گیری بدست آمده بود بطور تصادفی انتخاب شدند. تعداد 10 مدرسه از مدارس مقطع متوسطه ناحیه 1 شهرستان از نقاط مختلف جغرافیایی شهربطور تصادفی از لیست مدارس انتخاب و کلیه معلمین این مدارس مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پیش ساخته که روایی و پایایی آن توسط محقق تعیین شده بود استفاده شدکه حاوی 7سوال دموگرافیک، 19 سؤال مربوط به نگرش،8 سوال آگاهی و 3 سوال در مورد عملکرد بود. داده ها با کمک نرم افزار آماریSPSS 11 و با استفاده از شاخص های میانگین، انحراف معیارو درصدها توصیف وبا استفاده از آزمون کای اسکوئر،کروس کالوالیس و من ویتنی تحلیل شد.
    نتیجه گیری
    از تعداد210نفر معلم 54 نفرمرد و 156 نفرزن بودند متوسط سن افراد مورد مطالعه98/4±37/37 بوده است. که میانگین نمره آگاهی افراد مورد مطالعه 43/2±88/13بوده است. میانگین آگاهی با جنس و وضعیت درآمد از لحاظ آماری معنی دار بود(05/0. (p<همچنین با توجه به نتایج به عمل آمده با افزایش سن میزان آگاهی معلمان از بهداشت دهان و دندان افزایش می یابد ولی این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نیست. میانگین نمره نگرش آنان 42/3 ± 34/10 (از کل 19 امتیاز)بود. ولی میانگین نگرش با هیچکدام از متغیر های دموگرافیک ارتباط آماری معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه میتوان گفت که جهت بهبود کیفیت بهداشت دهان ودندان در مدارس نیاز به افزایش آگاهی معلمان با استفاده از دوره های بازآموزی توسط افراد مجرب، تجدیدنظر در محتوا دوره های بازآموزی و افزایش سطح علمی این دوره ها وجود دارد.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، عملکرد، معلمین، بهداشت دهان و دندان
  • جمشید آیت اللهی، محمدرضا شریفی، هومن رزمی، بشیرالله محمودی اردکانی صفحه 35
    سابقه و اهداف
    با وجود کوشش های فراوانی که برای کنترل بیماری سل در ایران انجام شده است متاسفانه این بیماری در ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر در حال توسعه بعنوان یک مشکل جدی بهداشت عمومی مطرح می باشد. در این مطالعه به صورت همزمان در دو شهر یزد و شیراز وضعیت بیماران مسلول دارای پرونده مورد بررسی قرار گرفتند.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی به روش case series به صورت همزمان در دو شهر یزد و شیراز انجام و کلیه افراد مسلولی که برای آنها در مقطع زمانی سال 1383 پرونده سل تشکیل شده بود وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای استفاده شد که در آن سن، جنس، شغل، ملیت، وضعیت اسمیر، نتیجه کشت، ESR و محل سل ثبت می گردید.
    یافته ها
    در مجموع 136 پرونده سل ریوی(یزد 32 و شیراز 104) مورد بررسی قرار گرفت. از نظر سنی در یزد بیشترین تعداد بیماران در گروه سنی 75-51 و در شیراز در گروه سنی 50-26 سال قرار داشتند(00/0p=) از نظر جنس در شهر یزد اکثریت بیماران مونث(9/52%) و در شیراز اکثریت بیماران مذکر(7/63 %) بودند.(02/0=p). میزان موارد اسمیر مثبت به ترتیب در یزد 7/68% و در شیراز 2/69% بود. از نظر ملیت در یزد 5/23% و در شیراز 8/40% بیماران مسلول افغانی و بقیه ایرانی بودند (01/0=p). از نظر میزان ESR(Erythrocyte sedimentation rate) در دو جنس تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    در مجموع در دو شهر مورد مطالعه1/59% افراد (136 نفر) سل ریوی و 8/40% افراد (94 نفر) سل خارج ریوی داشتند که شایع ترین محل سل خارج ریوی به ترتیب غدد لنفاوی، استخوان و پلور بود.
    نتیجه گیری
    درصد موارد سل ریوی اسمیر مثبت نسبت به سل ریوی اسمیر منفی قابل قبول و نزدیک به انتظار سازمان بهداشت جهانی (70%) می باشد. موارد سل خارج ریوی بیشتر از حد انتظار بود که باید پیشنهاد نمود معیارهای تشخیص سل خارج ریوی بیشتر رعایت شود.
    کلیدواژگان: سل، ریوی، خارج ریوی، یزد، شیراز
  • زهرا صالح پور دهکردی، فریده یغمایی، علیرضا اکبرزاده باغبان، صفیه حسین زاده صفحه 41
    سابقه و اهداف
    در حال حاضر، در کشور ایران حدود 6 میلیون دانش آموز در مقطع دبستان مشغول تحصیل می باشند. از آنجائی که دانش آموزان ابتدائی به دلیل خصوصیات جسمانی و عادات ویژه رفتاری، بیشتر از بزرگسالان در معرض خطرات محیطی هستند، رعایت بهداشت محیط فیزیکی و ایمنی مدارس، نقش موثری در سلامت دانش آموزان دارد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت بهداشت محیط فیزیکی و ایمنی مدارس ابتدائی دولتی شهرکرد درسال 1388 انجام گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی، کلیه 37 دبستان دولتی شهرکرد به روش سر شماری مورد بررسی قرار گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات ازچک لیست 105 سئوالی پژوهشگر ساخته که در 4 حیطه تنظیم و طراحی شده بود،استفاده شد.اعتبار ابزار به روش اعتبار محتوا تعیین گردید. پایائی ابزار به روش پایائی بین نمره دهندگان محاسبه گردید. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس، نسخه 16 استفاده شد. برای دستیابی به یافته های پژوهش از آمار توصیفی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش حاضر نشان داد که وضعیت بهداشت ساختمان مدارس در 100درصد مدارس دخترانه و پسرانه مناسب است. وضعیت وسایل و تجهیزات در6/52درصد مدارس دخترانه ودر 9/88 درصد مدارس پسرانه، وضعیت امکانات بهداشتی در 2/63 درصد مدارس دخترانه و در 8/77 درصد مدارس پسرانه و وضعیت ایمنی محیط فیزیکی در 2/ 63 درصد مدارس دخترانه و در 7/66 درصد مدارس پسرانه نامناسب بوده است. همچنین نتایج نشان داد وضعیت بهداشت ساختمان مدارس با میانگین و انحراف معیار 1/3 ± 6/75 بالاترین امتیاز و وضعیت امکانات بهداشتی با میانگین و انحراف معیار 4 ± 2/31 کمترین امتیاز را کسب نمودند.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این پژوهش وضعیت بهداشت محیط فیزیکی و ایمنی مدارس ابتدائی دولتی شهرکرد، با نارسائی هایی مواجه است. با بررسی و ارزشیابی مداوم مدارس می توان بر اساس یافته ها، جهت بهبود وضعیت بهداشت و ایمنی محیط آموزشی برنامه ریزی نمود وگام موثری در راستای سلامت جسمی، روانی و اقتصاد جامعه برداشت.
    کلیدواژگان: بهداشت محیط مدارس، ایمنی، مدارس ابتدائی، شهرکرد
  • محمدحسین باقیانی مقدم*، راضیه ذوالقدر، جواد غفارزاده، مهدی دشتی، محمد آرام صفحه 51
    سابقه و اهداف

    حادثه به عنوان رویداد غیر منتظره و برنامه ریزی نشده ای تعریف می شود که می تواند موجب آسیب شود. ترافیک ومشکلات مربوط به آن یکی ازمهمترین مسائل جوامع صنعتی بوده که حل آن منجر به توسعه پایدار وحفظ وتامین سلامت نیروی انسانی می گردد. در بین کاربران جاده ای، موتورسواران بدلیل متحمل شدن بیشترین خسارتها به عنوان کاربران پرخطر راه ها خوانده می شوند. درحالی که استفاده از کلاه ایمنی میزان مرگ و میر و آسیبهای جدی ناحیه سر موتورسواران را 45-20% کاهش می دهد آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که حدود 25% قربانیان حوادث ترافیکی از آسیبهای مربوط به ضربه های مغزی رنج می برند.لذا بر ان شدیم تا میزان نگرش و عملکرد موتور سواران شهر یزد را نسبت به استفاده از کلاه ایمنی جهت برنامه ریزی اموزشی بسنجیم.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی و از نوع مقطعی می باشد که در آن 210 نفر از موتورسواران شهر یزد به صورت نمونه گیری خوشه ایاز 5 بخش شهر یزد به طور تصادفی انتخاب شدند. در این بررسی، داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. پرسشنامه های تکمیل شده به صورت کد وارد کامپیوتر شد. داده ها بوسیله نرم افزار آماری SPSS11.5 تجزیه و تحلیل گردید واز جدول توزیع فراوانی و تست ANOVA برای تجزیه تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج گویای آن است که ازنظر سنی بیشتر موتورسواران با 6/37% درگروه سنی 20-17سال قرارداشته اندو 6/48% ازآن ها دارای گواهی نامه و514% فاقد گواهی نامه بوده اند. همچنین نتایج نشان می دهد که بیش از 1/98 % عقیده داشتند که استفاده از کلاه ایمنی احتمال صدمه به سر را کاهش می دهد. داده ها گویای ان است که فقط 3/43 درصد از افراد جامعه مورد بررسی از کلاه ایمنی استفاده می کنند و همچنین 7/56 % نیز فاقد کلاه ایمنی هستند و لی از کسانی که ازکلاه ایمنی استفاده نمی کنند 9/58 % از آنها قصد استفاده از کلاه ایمنی در آینده را دارند طبق نتایج میانگین امتیازات نگرش افراد زیر 17 سال57/4+28 55 و عملکرد این گروه سنی 57/ + 1از 3بود همچنین میانگین امتیازات نگرش افراد 20-17 برابر77/6+08/55 می باشد و نمره عملکرد افراد 20-17 نیز 74/ +54/1 می باشد.

    نتیجه گیری

    یافته دال بر آن است که استفاده از کلاه ایمنی ماهیتا رفتارهایی هستند که تمامی افراد جامعه عقاید نسبتا مطلوبی را نسبت به آن داشته و نشانه رشد آگاهی عمومی نسبت به این مقوله می باشد. این نتایج نشان دهنده آن است که میزان استفاده از کلاه ایمنی در جامعه مورد بررسی نسبتا پایین می باشد.لازم است مسئولین اجرائی کشور با انجام اقدامات لازم میزان استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران را ارتقاء دهند.

    کلیدواژگان: نگرش، عملکرد، موتورسواران، کلاه ایمنی
  • ناصر ناستی زایی، حسین جناآبادی، مهدیه هزاره مقدم، نازی ناستی زایی صفحه 58
    زمینه و هدف
    یکی از اقداماتی که سازمان ها برای تجدید حیات و نوآفرینی در برابر تحولات محیطی و به منظور توانمندسازی کارکنان خود می اندیشند برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی کوتاه-مدت می باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر دوره های آموزشی کوتاه مدت حضوری و غیرحضوری بر توانمندسازی اجتماعی کارکنان انجام گرفت.
    روش بررسی
    تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی بوده که تعداد60 نفر از مدیران و معاونان مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان زابل، در دوره سه روزه رهبری آموزشی که در اسفندماه 1388 در آن شهرستان برگزار گردید، شرکت داشتند و به عنوان نمونه آماری در دو گروه کنترل (آموزش به شیوه غیرحضوری) و آزمون (آموزش به شیوه حضوری) مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته بود که به بررسی 4 بعد سازگاری، تسهیم اطلاعات، مسولیت پذیری و کیفیت روابط می پرداخت. پرسشنامه ها در دو مرحله، قبل و 2 هفته بعد از آموزش، توسط کلیه نمونه ها در دو گروه تکمیل شدند. در ضمن برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آزمون T برای گروه های مستقل با کمک نرم افزار کامپیوتریSPSS14 استفاده شده است.
    یافته ها
    دوره آموزشی کوتاه مدت حضوری نسبت به دوره آموزشی کوتاه مدت غیرحضوری در توانمندسازی اجتماعی و ابعاد چهارگانه آن (سازگاری، تسهیم اطلاعات، مسئولیت پذیری و کیفیت روابط) مؤثرتر می باشد.
    نتیجه گیری
    با وجود برتری آموزش های کوتاه مدت حضوری نسبت به آموزش های غیرحضوری بر توانمندی اجتماعی نمی توان از این نکته غافل شد که شرط اصلی توانمندسازی کارکنان، آموزش (چه به شیوه حضوری یا چه به شیوه غیرحضوری) می باشد و ناکارآمدی آموزش های کوتاه مدت غیر حضوری نیازمند آسیب شناسی است.
    کلیدواژگان: توانمندسازی اجتماعی، آموزش های کوتاه مدت، دوره حضوری و غیر حضوری
  • سهراب عبدی زرین، پریناز سجادیان، شیما شهیاد، احمد بیان معمار، حسین عظیمی صفحه 69
    سابقه و اهداف
    هویت احساس نیاز به جدا بودن از دیگران که دارای سبک های مختلف بوده و در دوران نوجوانی بسیار حائز اهمیت است. اگر نوجوان چارچوبی از ارزش ها و باورهای خود ساخته و یا وام گرفته از دیگران را برای خود حفظ کند، نشان از تعهد او می باشد. این دو مولفه(سبک هویت و تعهد هویت) می تواند مجموعه ای از پاسخ های هیجانی و رضایت کلی از زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین انواع سبک های هویت، تعهد هویت و بهزیستی روانی در بین دانش آموزان دختر راهنمایی شهر قم در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد.
    روش بررسی
    در این پژوهش تعداد 500 دانش آموز دختر در مقطع راهنمایی شهر قم با روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شدند. برای دستیابی به نتایج از پرسشنامه های سبک های هویت (ISI-6G)، (برزونسکی، 1989) و پرسشنامه ی بهزیستی روانی بزرگسالان مک کامینز (2002) استفاده شد. در تحلیل آماری از نرم افزار18 SPSS برای شاخص های توصیفی و استنباطی از جمله همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید.
    یافته ها
    تحلیل داده ها نشان داد که بین سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری با بهزیستی روانی و تعهد هویت در سطح معناداری 01/0P< رابطه مستقیم وجود دارد و بین سبک هویت سردرگم با بهزیستی روانی و تعهد هویت در سطح معناداری 05/0P< رابطه معکوس معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام هم نشان داد که سبک هویت هنجاری و تعهد هویت دو متغیری بودند که به خوبی توانایی پیش بینی بهزیستی روانی 1 و 2 را داشتند. بهزیستی روانی 1 و 2 هرکدام جداگانه بوسیله رگرسیون گام به گام پیش بینی و مورد تحلیل قرار گرفته است.
    نتیجه گیری
    این تحقیق همسو با اکثر تحقیقات بوده و بیانگر وجود ارتباط بین انواع سبک های هویت، تعهد هویت و بهزیستی روانی می باشد.
    کلیدواژگان: سبک های هویت، تعهد هویت، بهزیستی روانی، دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی، شهر قم
|
  • Ehrampoosh M.H. , Moussavi S.Gh , Ghaneian M.T. , Rahimi S. , Fallah Zadeh H. Page 1
    Background
    Dyes are structurally complex materials which enter the environment due to various textile industry processes like dyeing and cloth completion processes. Methylene blue is one of the cationic dyes which is now used in textile industry. Textile industrial wastewaters are one of the important sources of environmental contaminants. The aim of this research is photo catalytic degradation of methylene blue dye with the TiO2 Nan particle with UV-C irradiation using batch and tubular reactor.
    Methods
    In this research, photo catalytic degradation of methylene blue dye was studied using different concentration of TiO2 Nan particles (with lower than 21 nm of size) under UV irradiation in a batch and tubular reactor. The variables were: concentrations of color, titanium dioxide nana-particles and air Bubbling. The results of this research show that removal of methylene blue dye has direct correlation with the time of UV irradiation. All tests were performed in neutral pH (pH:7).
    Results
    The best efficiency results for dye removal and COD in the batch reactor were 100 and 42.2 % respectively. However the best color removal efficiency and COD results in tubular reactor were 93 and 47.8 % for titanium dioxide nana particle concentration of 1.2 gr/l-1 during 60 minutes. Furthermore as color concentrations increased, color removal rate decreased.
    Conclusion
    Finally, it was concluded that model of batch reactor is the best efficiency that may be selected with regard to the characteristic of textile wastewater, desired treatment efficiency and the discharge standards.
  • Heydari Mr (Md-Mph), Javadi A. , Porkahnogi P. Page 10
    Background
    Pervious studies have shown that food-handlers personal hygiene plays a major role in food contamination and food poisoning prevention.By law, all food handlers must attend training courses specified for these professions in order to satisfy practical amendment of food, drink, cosmetics and health materials. In this study we evaluated the effect and outcome of a personal hygiene training course offered by health training centers in the city of Shiraz in 2006.
    Methods
    In this study 58 subjects were evaluated. The data collection methods were observation and questionnaires. Fifteen questions in the abstraction tool were based upon the practical amendment of food, drink, cosmetics and health materials in Article 13 and related role regulations. Analytical methods of statistical implementation were conducted by SPSS package.
    Results
    Analytical results indicated 96.4% of the subjects were directly involved in food preparation. Results revealed that knowledge of the subject's personal hygiene was significantly better before and after training session. However, no difference was observed on practice comparing before and after training.
    Conclusion
    Evaluation of the effect and outcome of the personal hygiene training course, offered by health training centers in Shiraz, Fars province, before and after the training session, did not have the desired improvement in personal hygiene during food preparation. Therefore, changes are necessary in practical implementation of personal hygiene and food preparation as well as enforcement of health laws found in Article 13. In addition, training session materials at health training centers need to include more information regarding consequences of diseases caused by poor hygiene and food preparation to improve outcomes and to protect the public from food related diseases.
  • Zareimahmoodabady H. , Chabok M. (Ba), Morady Fa Page 17
    Background
    Recycling is the techniques and methods through which, the reusable wastes are separated and are returned to the nature and industry cycle. In this study, produced wastes in Ardakan city were analyzed due to developing a managerial plan.
    Method
    In this research for recognition of the waste materials based on the most recent global guidelines, sampling from10 different areas of Ardakan was made for 10 days in each midseason and each month from 2008Jul to 2009Jul separately.
    Results
    The results of the research indicated that 35.5 tons of wastes are produced in Ardakan city out of which 58.53 % of wastes are made of organic materials, 8.9% 0f paper, newspaper and card boxes, 3.8 % 0f glass, 6.30 % of metals and 10.1 % made of plastic and PET. In sum, around 87.63 % of wastes of Ardakan city could be consumed again (compost and recycle) and since 29 % of the wastes are dry recyclable wastes, around 10 tons of dry recycle could be recycled. In sum, annually 12535.5 tons of wastes are recyclable out of which 3656 tons are dry wastes.
    Conclusion
    According to the estimated data, the total price of the recycled elements is 18292400 Rails per day. This is a large amount and could meet the demands of parts of costs related to collection, transportation and final disposal of urban wastes. By performing recycling plans in production center, not only there will be savings in raw materials but also new jobs will emerge. In addition, environment pollution is decreased and communication of diseases caused by wastes in the society is prevented significantly.
  • Mazloomimahmoodabad S. , Hadavandkhani M. , Shirazi J. , Dehghanitafti A. Page 27
    Background
    Dental caries and periodontal diseases is one of the most prevalent human disorders wasting a large amount of families, time and money. Dentistry experts believe that the only way to reduce caries and periodontal diseases is to pay more attention to prevention measures the first step of which can be promoting hygiene culture. School plays an important role in this regard.This study reviews the status of knowledge and attitude of high school teachers on oral health in Yazd.
    Method
    A cross- sectional study was designed in 2009 and 2010. Teacher's in 10 high schools in Yazd were selected randomly. A 37-item questionnaire was developed including 7 demographic questions, 19 questions about self- care behaviors, 8 questions about awareness and three questions about function. Data were analyzed using SPSS 11 through Means index, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and chi square tests.
    Result
    Out of 210 teachers, 54 were male and 156 were female. Totally 186 of them were undergraduate and 24 were master students and above. The average age of the participants was 37.37±4.98. Overall findings showed that 71 subjects enjoyed good awareness, 136 had moderate awareness, and 3 others poor awareness. The average score of the subjects was 13.88±2.43. Average level of awareness in females was 13.66±2.45 and in males 14.51 ±2.27 and the difference was statistically significant. The awareness of the subjects with low income was 14.58, middle income was13.74 and high income 16.66 and the differences were significant. According to the results taken with increase in age, the degree of teachers, awareness on oral health increased but the difference was not significant. Also, 87 subjects had poor attitude, 119 had moderate attitude but 4 enjoyed good attitude towards oral health, and the mean score of their attitude was 10.34±3.42. But the average attitude was not significant for any of the demographic variables.
    Conclusion
    According to the results of this study, it can be said that the quality of oral health in schools requires teacher's increased awareness by using retraining courses taught by professionals, revision of the content of these retraining courses and increase in the scientific level of these courses. Given the good attitude of teachers on oral health issues, it seems that for improving their KAP they should have necessary cooperation with the dental health department of Education System and the training should be effective.
  • Ayatollahi J. , Sharifi Mr , Razmi H. , Mahmoodiardekani B. Page 35
    Background
    Although many activities have been done to control tuberculosis in Iran but unfortunately, tuberculosis is an important public health problem in Iran like many other developing countries. In this study, tuberculosis patients who had, for their diseases,file to be recorded were evaluated in Yazd and Shiraz at the same time.
    Method
    This cross-sectional study was case series conducted in Yazd and Shiraz at the same time, and all the pulmonary tuberculosis patients who had file to be recorded entered into the study. We used questionnaire which recorded the patient's age,sex, occupation, nationality, smear and culture results, ESR and TB location.
    Results
    Totally, 136 pulmonary tuberculosis case records (32 in Yazd, 104 in Shiraz) were evaluated. Most of the patients were 51-75 years old in Yazd and 26-50 years old in Shiraz (P-value = 0.00). Of the patients, 52.9% in Yazd were female and 63.7% in Shiraz were male (P-value =0.02). Positive smear rate in Yazd was 68.7% and in Shiraz 69.2%. Twenty three and half percent of tuberculosis patients in Yazd and 40.8% in Shiraz were Afghan and others were Iranian (P-value =0.01).About ESR, there was no significant difference in both sexes. Finally in both cities, 59.5% of patients had pulmonary tuberculosis and 40.8% extra pulmonary tuberculosis. The most common location of extra pulmonary tuberculosis was respectively lymph node, bone, and pleura.
    Conclusion
    The rate of positive and negative smear of pulmonary tuberculosis is near the expectancy of WHO (70%), but extra pulmonary tuberculosis was more than expectancy so we suggest that diagnosis indices of extra pulmonary tuberculosis should be more considered.
  • Salehpourdehkordi Z. , Yaghmaei F. , Akbarzadeh Baghban A. Hosseinzadeh S. Page 41
    Background
    Today, about 6 million elementary school students are studying in Iran. Due to physical characteristic and special behavior, these students are faced with environmental dangers more than adults. Hygiene and safety physical environment of schools has effective role in the student's health.The aim of this research was to determine physical environment health status of public primary school students in Shahrekord city in 2009.
    Methods
    In the present descriptive study, all 37 public primary schools of Shahrekord city were surveyed using census methodology.Data were collected through checklist with 105questions including four sections. Validity tools confirmed content validity. Reliability tools confirmed inter-rater correlation coefficient.Check lists were completed by direct observation and exact measures by standard meter and review and observation documents. Data were analyzed by SPSS software version 16 through two-way variance analysis (p<0.01).
    Results
    The results showed that health status of school buildings in 100% of schools was appropriate. Equipment and facilities in 47.4% of schools were suitable and in 52. 6% were insufficient. Health facilities status in 36.8 %of schools was suitable and in 63.2% was insufficient. Safety physical environment status in 36.8% of schools was suitable and in 63.2% was insufficient. The results also indicated the health status of these buildings scored highest with a mean and standard deviation of 75.6±3.1 while status of health facilities scored lowest with the mean and standard deviation of 31.2±4.
    Conclusion
    According to the results hygiene and safety physical environmental status did not have a satisfactory condition. Continuous checking of the condition helps to find weak and strong point in order to plan a better health condition of primary schools.
  • Baghianimoghadam Mh, Zolghadr R., Ghfarzadeh G., Dashty M., Aram M. Page 51
    Background

    Traffic and problems around it is one of the important problems of industrial countries the prevention of which can develop the country and determine the health peoples. Cycle drivers are considered as high risk drivers of the roads for sustaining most loss. While putting on helmet can decrease roads deaths and injuries up to 20%-45%, WHO statistics reports the suffering of 25% of traffic victims from head injuries.

    Method

    This is a descriptive study conducted on 210 cycle drivers of Yazd city.The subjects were selected by cluster sampling method in 5 sections of the city.The data were collected by a questionnaire and were then analyzed by SPSS software. Different tests were used to analyze the data.

    Results

    The results indicate that most of the cycle drivers (37.6%) was at the age group of 17-20.Those who enjoyed a driving certificate was 48.6% while 51.4% lacked it.Of them 43.3% used a helmet while 56.7% did not. Also 58.9% of the drivers intended to use a helmet in future. The mean grade score of the attitude of the drivers in the age group under 17 was 55.28±4.57 and their practice stood at 1±.57. Also the mean grade score of the attitude of the age group 17-20 was 55.08±6.77 while that for their practice score came to 1.54±.74.

    Conclusion

    The results indicate that using helmet by cycle drivers can have an appropriate effect on their health. It is also shown that using helmet by these drivers is rather low so calling for a need to draw attention of the authorities to the idea.

  • Nastiezaie N. , Jenaabadi H. , Hezaremogadam M. , Nastiezaie N. Page 58
    Background
    Any organization tries to revitalize its staff by preparing face to face and distance short term training courses. Thus, the present study aimed to compare the effects of such courses on staff’s social empowerment.
    Method
    This pseudo-experimental research covered 60 managers and chancellors of different educational degrees in Zabol who participated in a three-day leadership development training course on March 2010. The samples were divided into two groups: a control group (distanced training) and an experimental group (face to face training). Data collection tool was demographic information and a researcher-made questionnaire on the consistency, information sharing, responsibility and quality relationships. Questionnaires were completed by the subjects in two phases both, before and two weeks after the course. The data were analyzed using t-test for independent groups by SPSS software.
    Results
    Face to face training course is more effective in social empowerment than distance training course.
    Conclusion
    According to the results face to face training course is more effective. However; we should not neglect the fact that the main reason for such courses is mere training. So it seems necessary to look for the reasons of ineffectiveness 0f short-term distance training.
  • Abdizarrin S. , Sajjadian P. , Shahiad Sh , Baianmemar A. , Azimi H. Page 69
    Background
    Identity is the sense of need to separation of other people who have many styles and has a very important role in adolescence. If adolescents are able to make structure of beliefs and costs for self or get this from other people and keep for them, that is named commitment.Two cases (identity style; identity commitment) can be affected by many of emotional response and satisfaction from life. The aim of this study was to investigate the relationship between identity styles; identity commitment and psychological well–being in girls in Qom city.
    Methods
    Subjects were selected from the guidance school students of Qom city. They were 500 girls. Samples were chosen by cluster sampling. In this study Berzonsky’s identity styles inventory (1989), Mc kaminz psychological well–being inventory (2002), Pearson correlation, Z Fisher, and multivariate analysis were used for analysing the data.
    Results
    Significant positive relationship was found between information and normative style of identity with identity commitment and psychological well-being (p<0/01). Significant negative relationship was observed between confuse identity style and identity commitment and psychological well –being (p<0/05).
    Conclusion
    This study was congruent with most internal and external studies as well as being consistent with the notion of relationship between identity style, identity commitment and psychological well –being in girls.