فهرست مطالب

حیات - سال هفدهم شماره 1 (پیاپی 48، بهار 1390)

فصلنامه حیات
سال هفدهم شماره 1 (پیاپی 48، بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/03/09
  • تعداد عناوین: 8
|
  • معصومه همتی مسلک پاک، فضل الله احمدی، آرام فیضی صفحه 5
    زمینه و هدف
    مشارکت والدین در مراقبت از نوجوانان مبتلا به دیابت نقش به سزایی در کنترل این بیماری دارد. کسب اطلاعات در مورد عواملی که منجر به نگرانی و اضطراب والدین می شوند، زمینه مناسب را برای ارایه اطلاعات مفید به آن ها و فراهم کردن آموزش های ضروری، ایجاد می کند. هدف از این مطالعه تبیین نگرانی های والدین دختران نوجوان مبتلا به دیابت است.
    روش بررسی
    در این مطالعه کیفی، تعداد 26 نفر (16 مادر و 10 پدر) از والدین دختران نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک که عضو انجمن دیابت آذربایجان غربی بودند، با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف مورد مطالعه قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق انفرادی و تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت.
    یافته ها
    سه طبقه و محور مربوط به نگرانی های والدین از مفاهیم استخراج شد: 1- نگرانی های مربوط به آینده فرزند 2- نگرانی های مربوط به ماهیت دیابت و مراقبت 3- نگرانی های مربوط به مشکلات اجتماعی.
    نتیجه گیری
    درک نگرانی های والدین منجر به بهبود ارتباطات بین والدین و مراقبان حرفه ای می شود. اصلاح و تعدیل عوامل تهدیدزا و شیوه های خود کنترلی والدین با دادن اطلاعات و آموزش های مناسب به آن ها می تواند باعث توانمندسازی والدین و مشارکت مؤثرتر آن ها در امر مراقبت از فرزند مبتلا به دیابتشان شود
    کلیدواژگان: نگرانی، دیابت، دختران نوجوان، والدین، مطالعه کیفی
  • مریم احمدی، فروغ رفیعی، فاطمه حسینی، مهدی حبیبی کولایی، اطهرالسادات میرکریمی صفحه 16
    زمینه و هدف
    طبقه بندی داده های مراقبت بهداشتی، به عنوان ابزاری برای گردآوری اطلاعات و پردازش داده های بهداشتی به شمار می رود. سیستم های مراقبت بهداشتی کنونی، توجه رهبران پرستاری را به توسعه پرونده های رایانه ای معطوف داشته است. ذخیره الکترونیکی داده های پرستاری با استفاده از سیستم های طبقه بندی، امکان سازمان دهی و استفاده از این داده ها را فراهم می کند. این مطالعه با هدف شناخت نیازهای اطلاعاتی و ساختاری سیستم های طبقه بندی مربوط به داده های پرستاری و ارایه پیشنهادهای کاربردی انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی - اکتشافی از نوع کاربردی می باشد که به صورت مقطعی در سال 1388 انجام گرفته است. پس از مطالعه متون و بررسی سیستم های طبقه بندی پرستاری موجود، نیازهای اطلاعاتی و ساختاری آن ها در چک لیستی گردآوری شده و جهت تعیین اولویت نیازها در اختیار صاحب نظران قرار گرفت. اولویت نیازها با چهار گزینه اولویت سوم، دوم، اول و بدون اولویت مشخص شد. سپس با استفاده از نرم افزار SPSS میانگین اولویت ها محاسبه و موارد بالای 80% (میانگین بالای 4/2) انتخاب شد.
    یافته ها
    یافته ها در خصوص نیازهای اطلاعاتی نشان داد که عنوان تشخیص (میانگین 93/2)، عنوان مداخله (میانگین 52/2) و عنوان پیامد (میانگین 84/2) باید در سیستم های طبقه بندی پرستاری ارایه شود. ساختار طبقه بندی داده های پرستاری از دیدگاه صاحب نظران به صورت طبقه بندی های سلسله مراتبی و ترکیبی تعیین شد، ساختار اصطلاحات رسمی رایانه ای (میانگین 86/1) اولویت پایین را به دست آورد.
    نتیجه گیری
    پیشنهاد می شود که برای برآورده شدن این نیازها در کشور در خصوص استاندارد کردن داده های پرستاری جهت سهولت استفاده در سیستم های رایانه ای تصمیم های لازم اتخاذ گردد. همچنین با توجه به این که سیستم پرستاری کشور به سمت تعرفه گذاری خدمات پرستاری در حرکت است، لذا کد دهی عناصر مراقبت پرستاری کمک مؤثری به پیشبرد این طرح ها خواهد کرد.
    کلیدواژگان: طبقه بندی، سیستم های اطلاعات، پرستاری، سیستم های کامپیوتری، سیستم های طبقه بندی پرستاری، داده ها
  • فضل الله احمدی، منیر نوبهار، فاطمه الحانی، مسعود فلاحی خشکناب صفحه 24
    زمینه و هدف
    کیفیت خدمات بهداشتی، میزان دستیابی به مطلوب ترین برآیندهای سلامتی است. از دیدگاه قانونی و اخلاقی پرستاران باید پاسخ گوی کیفیت مراقبت های ارایه شده باشند. تجارب پرستاران بازنشسته می تواند مفاهیم واقعی و ارزشمندی در مورد عوامل مؤثر بر کیفیت مراقبت های پرستاری را تبیین نماید. هدف مطالعه حاضر تبیین عوامل مؤثر بر کیفیت مراقبت های پرستاری از نگاه پرستاران بازنشسته می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام یافت. 20 پرستار بازنشسته ساکن شهر سمنان بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف در این پ‍ژوهش شرکت داشتند. روش جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه سازمان یافته بود. تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوا صورت گرفت.
    یافته ها
    از تجزیه تحلیل مصاحبه ها درون مایه های ضرورت ارتباط انسانی، انتخاب و آموزش مناسب نیروی انسانی، برنامه ریزی و سازمان دهی مناسب مراقبت های پرستاری به عنوان عوامل مؤثر بر کیفیت مراقبت های پرستاری استخراج شد.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه عوامل مؤثر بر کیفیت مراقبت های پرستاری را بر اساس نظرات و تجارب پرستاران بازنشسته تبیین نموده است. این عوامل درونمایه های ضرورت ارتباط انسانی، انتخاب و آموزش مناسب نیروی انسانی، برنامه ریزی و سازمان دهی مناسب مراقبت های پرستاری را در بر می گیرد.
    کلیدواژگان: پرستاری، پرستاران بازنشسته، کیفیت مراقبتهای پرستاری، تحلیل محتوا
  • سودابه جولایی، فاطمه حاجی بابایی، عزت جعفر جلال، ناصر بحرانی صفحه 35
    زمینه و هدف
    رضایتمندی بیماران شاخص مهم کیفیت مراقبت سلامت می باشد که به طور مکرر در برنامه ریزی و ارزشیابی خدمات سلامت مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جا که بخش عظیمی از ارایه دهندگان خدمات سلامت را پرستاران تشکیل می دهند، مراقبت ارایه شده از سوی آن ها نقش به سزایی در چگونگی رضایتمندی بیماران دارد. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری ارایه شده در مراکز آموزشی و درمانی بوده است.
    روش بررسی
    این پژوهش مطالعه ای توصیفی- تحلیلی مقطعی در مورد 200 بیمار در حال ترخیص در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران که از بخش های مختلف (به جز بخش های ویژه، اورژانس، روان پزشکی و کودکان) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، در سال های 89-1388 انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه رضایت بیمار (PSI) بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری کای اسکوئر و آنالیز رگرسیون خطی ساده انجام یافت.
    یافته ها
    اکثر بیماران (72%) از خدمات پرستاری ارایه شده رضایت متوسطی داشتند. رضایتمندی بیماران با دو متغیر «نوع بخش» (001/0>p) و «بیمارستان» (001/0>p) از نظر آماری ارتباط معناداری داشت. در بین متغیرهای جمعیت شناختی، تنها سطح تحصیلات بیماران با رضایتمندی آن ها از خدمات پرستاری ارتباط معنادار آماری داشت (019/0=p).
    نتیجه گیری
    در این مطالعه میزان رضایت بیماران از خدمات پرستاری در حد متوسطی قرار دارد. لذا باید آموزش کارکنان بیمارستان به ویژه پرستاران و ایجاد انگیزه در آنان برای مشارکت فعال در جلب رضایت بیماران در اولویت های مدیریت بیمارستانی قرار گیرد. باید توجه داشت که در بازار رقابتی ارایه خدمات بهداشتی و درمانی، مؤسساتی موفق تر خواهند بود که رضایت دریافت کنندگان خدمات را سرلوحه برنامه های خویش قرار دهند.
    کلیدواژگان: رضایتمندی بیمار، خدمات پرستاری، بیمارستان
  • اسفندیار بالجانی، ژاله رحیمی، الهام امانپور، صالح سلیمی، منیژه پرخاشجو صفحه 45
    زمینه و هدف
    تبعیت بیماران از دستورهای پزشکی و ایجاد تغییرات مناسب در سبک زندگی مربوط به عوامل خطر عروقی، در دراز مدت نیازمند توسعه راه کارهای جدید و مؤثر است. ارتقای خودکارآمدی یک ابزار مهم برای مشارکت فعال در درمان و تغییر رفتار می باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر مداخلات پرستاری در ارتقای خودکارآمدی و کاهش عوامل خطر عروقی بیماران قلبی عروقی انجام گرفته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه نیمه تجربی 81 بیمار قلبی عروقی مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان طالقانی ارومیه در سال 1388 با حداقل دو عامل خطر عروقی قابل تعدیل، مداخلات ارتقای خودکارآمدی را همراه با یکی از اعضای خانواده خود دریافت کردند. میزان خودکارآمدی قبل، بعد از مداخله و یک ماه بعد و عوامل خطر عروقی قبل و 1 سال بعد از مداخله ارزیابی شدند. جهت تجزیه تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آنالیز واریانس با اندازه های تکراری، t گروه های زوج و آزمون مک نمار استفاده شد.
    یافته ها
    امتیازات کلی و زیر گروه های خودکارآمدی یک ماه بعد از مداخله به طور معنادار افزایش یافت. میانگین BMI، HDL، LDL، فشارخون سیتولیک، فشارخون دیاستولیک و وزن مربوط به بیماران قلبی عروقی قبل و یک سال بعد از مداخله تفاوت معنادار داشت. فراوانی بیماران سیگاری و هیپرلیپیدمی یک سال بعد از مداخله به طور معنادار کاهش یافت. اما تفاوت فراوانی بیماران هیپرتانسیون و اضافه وزن معنادار نبود.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که مداخلات ارتقای خودکارآمدی در امتیازات کلی و زیر گروه های خودکارآمدی تاثیر مثبت داشته است. همچنین مداخلات در کاهش میزان عوامل خطر عروقی و کاهش فراوانی بیماران سیگاری و هیپرلیپیدمی مؤثر بوده و نشان می دهد در صورتی که دستورات پزشکی با مداخلات ارتقای خودکارآمدی بیماران و خانواده آنان همراه باشد، در کنترل عوامل خطر عروقی مؤثر خواهد بود.
    کلیدواژگان: عوامل خطر عروقی، خودکارآمدی، بیمار قلبی عروقی، مداخلات پرستاری
  • علی عزیزی، فرهاد امیریان، مرضیه امیریان صفحه 55
    زمینه و هدف
    با توجه به اهمیت و شیوع بالای ابتلا به هپاتیت C در معتادان و خصوصا معتادان تزریقی، این مطالعه جهت تعیین شیوع و عوامل مرتبط با ابتلا به این عفونت در معتادان مواد مخدر خود معرف انجام یافته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی تمامی معتادان متقاضی ترک اعتیاد مراجعه کننده به بخش ترک اعتیاد بیمارستان فارابی شهر کرمانشاه (263نفر) در طی سال 1387 از طریق اطلاعات درج شده در پرونده فردی آنان (خصوصیات فردی و نتایج آزمایش های سرولوژیک) مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور توصیف داده ها برای متغیرهای کمی از میانگین و انحراف معیار و برای متغیرهای کیفی از درصد فراوانی استفاده شدو برای بررسی ارتباط متغیرها با ابتلا به هپاتیت C آزمون کای دو، تی تست و رگرسیون لوجستیک در نرم افزار SPSS v.18 به کار برده شد.
    یافته ها
    از 263 نفر مورد مطالعه 1/22% مبتلا به عفونت HCV بودند. شایع ترین نحوه مصرف (در کل موارد) در 1/33% موارد «تزریق» و در 3/32% به صورت «تدخین» بود. 9/74% سابقه زندان و 9/52% سابقه تزریق در طول عمر نداشتند. 5/25% موارد سابقه بیماری جسمی یا روانی ذکر کردند. آزمون «کای دو» برای رابطه بین ابتلا به عفونت HCV و ماده اصلی مصرفی و نحوه مصرف و آزمون تی تست برای متوسط دفعات مصرف روزانه مواد معنادار بود. داشتن سابقه بیماری جسمی یا روانی (33/8=OR) و سابقه زندان (94/5=OR) بیشترین نسبت شانس (OR) را به خود اختصاص دادند. داشتن شرکای جنسی متعدد خطر ابتلا به عفونت HCV را 29/2 برابر افزایش می دهد.
    نتیجه گیری
    داشتن سابقه زندان، شرکای جنسی متعدد، بیماری جسمی یا روانی و روش مصرف (تزریقی) در معتادان مواد مخدر، خطر ابتلا به عفونت HCV را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: اعتیاد، اعتیاد تزریقی، هپاتیت C، شیوع
  • میزان پیش بینی کنندگی سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتار خودآزمایی پستان
    لاله حسنی، تیمور آقاملایی، صدیقه سادات طوافیان، شهرام زارع صفحه 62
    زمینه و هدف
    خودآزمایی ماهانه پستان یک رفتار غربالگری مهم جهت تشخیص زودرس سرطان پستان است. ولی علی رغم این مزیت، بسیاری از افراد از انجام این رفتار بهداشتی سرباز می زنند. هدف این مطالعه تعیین میزان پیش بینی کنندگی سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتار خودآزمایی پستان در زنان بوده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی تعداد 240 زن مراجعه کننده به هشت مرکز بهداشتی درمانی شهر بندرعباس در سال 1387 وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای شامل مشخصات فردی و پرسشنامه Champion''s Health Belief Model Scale (CHBMS) بود. داده ها پس از کدگذاری وارد نرم افزار آماری SPSS شد و از آزمون های آماری t-test و آنالیز رگرسیون برای تجزیه و تحلیل آن ها استفاده گردید.
    یافته ها
    در مجموع 7/31% زنان مورد مطالعه دارای تجربه انجام خودآزمایی پستان بودند، اما فقط 1/7% کل افراد به طور ماهیانه و منظم خودآزمایی پستان را انجام می دادند. یافته های این مطالعه نشان داد تفاوت آماری معناداری در سازه های منافع درک شده (03/0=p) موانع درک شده (001/0p<) و خودکارآمدی (001/0p<) گروهی که رفتار خودآزمایی پستان را انجام می دهند و گروهی که این رفتار را انجام نمی دهند، وجود دارد. نتایج حاصل از آنالیز رگرسیون نشان داد خودکارآمدی و موانع درک شده می تواند پیش بینی کننده انجام خودآزمایی پستان باشد.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد خودکارآمدی می تواند باعث اتخاذ رفتار و موانع درک شده می تواند موجبات عدم اتخاذ رفتار خودآزمایی پستان را فراهم آورد. لذا آن چه که در مداخلات آموزشی جهت ارتقای رفتار بهداشتی خودآزمایی پستان باید مورد توجه قرار گیرد، افزایش مهارت آموزی جهت ایجاد خودکارآمدی در آنان و تعدیل موانع درک شده از طریق آموزش های صحیح می باشد.
    کلیدواژگان: الگوی اعتقاد بهداشتی، پیش بینی کنندگی، خودآزمایی پستان، سرطان پستان، بندرعباس
  • بررسی شیوع و شدت دیسمنوره اولیه و ارتباط آن با شاخص های آنتروپومتریک
    فاطمه حیدری، عاطفه اکرمی، مژده سرحدی، مجید محمدشاهی صفحه 70
    زمینه و هدف
    دیسمنوره اولیه یکی از مشکلات رایج دختران و زنان جوان می باشد که بر کیفیت زندگی آنان تاثیر گذاشته و سبب ناتوانی و عدم کارایی در موارد شدید می شود. شواهد موجود نشان می دهد اضافه وزن و چاقی موجب افزایش تولید پروستاگلاندین ها و دیسمنوره ناشی از آن می شود. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع و شدت دیسمنوره اولیه و ارتباط آن با متغیرهای آنتروپومتریک طراحی و اجرا گردید.
    روش بررسی
    در مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر 388 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز به روش خوشه ایتصادفی در سال 1389 انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی از طریق پرسشنامه صورت گرفت. قد، وزن، BMI، توده و درصد چربی بدن، دور کمر، دور لگن، نسبت دور کمر به دور لگن (WHR) و نسبت دور کمر به قد (WHtR) نیز اندازه گیری شد. برای شناسایی شدت درد از معیار VAS (visual analogue scale) استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS صورت گرفت. آماره های توصیفی برای متغیرهای کمی به صورت میانگین و انحراف معیار ارایه شد. جهت بررسی ارتباط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده و 05/0>p معنادار تلقی شد.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد 8/1±7/20 سال و میانگین سن منارک 2/1±4/13 سال بود. 65/71% افراد مبتلا به دیسمنوره متوسط یا شدید بودند. شدت درد با توده و درصد چربی بدن، دور کمر به دور لگن و WHtR ارتباط معناداری داشت (05/0p<). اما بین شدت درد با وزن و BMI ارتباط معناداری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    از آن جا که متغیرهای آنتروپومتریک مرتبط با چاقی مرکزی همچون دور کمر به دور لگن و WHtR ارتباط بیشتری با شدت درد دیسمنوره دارند، احتمالا افزایش ذخایر چربی بدن در ناحیه شکمی پیش گویی کننده مؤثرتری در بروز دیسمنوره می باشد. لزوم تحقیقات بیشتر در این زمینه در مطالعات آتی به چشم می خورد.
    کلیدواژگان: دیسمنوره اولیه، بی ام ای، دور کمر، دور لگن، توده چربی
|
  • M. Hemmati Maslakpak, F. Ahmadi, A. Feizi Page 5
    Background and Aim
    Parental involvement in diabetes management has a significant impact on diabetes control. Understanding worries of the parents help to recognize their anxieties which should be addressed effectively. This study aimed to explore parent's worries about adolescent girls with diabetes.Methods & Materials: In this qualitative study, 26 parents (16 mothers, and 10 fathers) of adolescent girls with type 1 diabetes were recruited purposively from the Diabetes Society in west Azerbaijan. Data were collected using in-depth and semi-structured interviews. Analysis of the transcripts was guided using qualitative content analysis.
    Results
    Qualitative content analysis demonstrated three original categories from parent's worries: 1) worries about the future; 2) worries regarding to treatments; and 3) worries about society's interaction.
    Conclusion
    Better understanding of parent's concerns may promote effective communication between health professionals and the parents. Modification of parent's personal control and perceived threats by providing appropriate information may help to empower the parents.
  • M. Ahmadi, F. Rafii, F. Hoseini, M. Habibi Koolaee, A. Mirkarimi Page 16
    Background and Aim
    Healthcare classification systems help to gather information and process health data. Nursing management focus on developing computerized records to answer legal, managerial and clinical needs. The Classification systems help organizations to use nursing data. This study investigated informational and structural needs of nursing data classification.Methods & Materials: This descriptive-comparative study was carried out in 2009. Current classification systems for nursing were investigated and their specifications were gathered in a questionnaire. The items were prioritized by experts in four degrees. Using statistical analysis items with a priority over 80 percent (average 2.4) were selected.
    Results
    Findings about nursing diagnosis, intervention and outcomes showed that diagnosis item (average 2.93 out of 3), intervention item (average 2.52 out of 3), and outcome item (average 2.84 out of 3) should be presented in the system. Structure of nursing data classification was identified as a hierarchical and combinational classification. The computerized terminology (average 1.86 out of 3) had no priority.
    Conclusion
    It is suggested to make decisions for standardizing nursing data to use in computerized systems. Since, nursing system in Iran is moving toward defining tariff for nursing services, coding nursing care components will help this plan to be developed.
  • F. Ahmadi, M. Nobahar, F. Alhani, M. Falahi Khoshknab Page 24
    Background and Aim
    Quality of health care services shows the degree of achievement of health outcomes. From ethical and legal perspectives, nurses should be responsible for quality of presented care. Retired nurses can help to elaborate real and valuable concepts related to effective factors on quality of nursing care due to their experiences. The aim of this study was to explore the perspectives of retired nurses on factors that affect quality of nursing care in Semnan.Methods & Materials: In this qualitative content analysis method, 20 retired nurses were invited to the study using purposeful sampling. Data were collected mainly using semi-structured interviews. The analysis was carried out using content analysis.
    Results
    Findings of the study yielded to three significant themes including: 1) necessity of humanistic relationships; 2) suitable selection and education (3) planning and organizing nursing cares related to quality of nursing cares.
    Conclusion
    Findings of this study explored perspectives of retired nurses on the effective factors on quality of nursing care. The three themes emerged in the study should be mentioned in planning programs.
  • S. Joolaee, F. Hajibabaee, E. Jafar Jalal, N. Bahrani Page 35
    Background and Aim
    Patient satisfaction has been recognized as a key indicator of health care quality which is used by accreditation agencies to monitor quality of care in hospitals. A high proportion of health caregivers are nurses. The services provided by nurses are significantly influential in satisfaction of patients. The aim of this study was to assess patient's satisfaction from nursing care in hospitals of Iran University of Medical Sciences in 2010.Methods & Materials: In this cross-sectional study, we recruited 200 patients from different wards (except for special wards, Emergency department, Pediatric and Psychiatric wards) at the time of discharge from hospital through multistage sampling method. Data were collected using Patient Satisfaction Instrument (PSI). Data analysis was performed using descriptive statistics, chi-square and regression analysis.
    Results
    Majority of patients (72%) were moderately satisfied. Patient satisfaction had a significant relationship with the type of ward (P≤0.001), and type of hospital (P≤0.001). Of demographic variables, only patient's level of education was significantly associated with patient satisfaction (P≤0.019).
    Conclusion
    In this study, patients were moderately satisfied from nursing care services. Educating hospital staff, especially nurses; and encouraging them to actively participate in activities to promote patient satisfaction should be a priority for hospital management. We should also consider that in a competitive market of health and treatment care giving, institutions that put patient satisfaction as their main goal are more successful.
  • E. Baljani, Jh Rahimi, E. Amanpour, S. Salimi, M. Parkhashjoo Page 45
    Background and Aim
    Patients adherence to medical recommendations requires new and effective strategies. Promoting self-efficacy is considered as an important measurement to help patients to participate in their own treatment protocol. This study was conducted to determine the effect of a nursing intervention on improving self-efficacy and reducing cardiovascular risk factors in patients with cardiovascular diseases in a public hospital in Urmia.Methods & Materials: In this single group before/after study, 81 patients with at least two cardiovascular adjustable risk factors were recruited. The self-efficacy intervention was presented to the patients and one of their family members. The self-efficacy was scored before, immediately and one month after the intervention. The Cardiovascular risk factors were measured before and one year after the intervention. Descriptive statistics, ANOVA with repeated measures, paired t-tests, and McNemar test were used to analyze data.
    Results
    Overall self-efficacy scores and its sub-groups were significantly improved after one month. There were significant differences in the mean BMI, HDL, LDL, systolic and diastolic blood pressures, and weight before and one year after the intervention. The number of smokers and patients with hyperlipidemia were significantly decreased one year after the intervention. However, there were not significant differences in the number of overweight patients and patients with hypertension before and after the intervention.
    Conclusion
    Results showed that our intervention to improve self-efficacy had positive effect on the overall self-efficacy score and the scores of its subgroups. Our intervention was also effective in controlling cardiovascular risk factors and in reducing the frequency of smokers and patients with hyperlipidemia. It seems that combination of medical orders with self-efficacy improving interventions on patients and their families are influential in controlling cardiovascular risk factors.
  • A. Azizi, F. Amirian, M. Amirian Page 55
    Background and Aim
    Considering the importance and high prevalence of hepatitis C among substance abusers, especially injection drug users, this study aimed to determine the prevalence and risk factors of Hepatitis C in self-introduced substance abusers in Farabi Addiction Hospital in Kermanshah in 2007.Methods & Materials: A total of 263 drug addict's medical files were assessed during the study. Data (individual characteristics and results of serological tests) were gathered through the files. Data were analyzed by measuring frequency of correlation between the variables (Chi square test and logistic regression).
    Results
    The mean age was 31.82±9.18 years; mean duration of drug abuse was 121.7±29.1 months for prisoners. From 263 individuals in the study, 22.1% were infected with HCV. The most common ways of substance use were injection (33.1%), and fumigation (32.3%). There was no history of imprisonment in 74.9% of individuals; and 52.9% had no history of drug injection. There was a history of physical or mental disorder in 25.5% of individuals. The Chi square statistical test showed significant relationship between HCV infection and substance abuse, and the way of consumption; and the t-test showed significant relationship with average daily consumption frequency. The highest relative risk ratio was for positive history of physical or mental illness (OR=8.33), and positive history of imprisonment (OR=5.94). Having multiple sexual partners increased the risk of being infected with the HCV (OR=2.92).
    Conclusion
    The risk of HCV infection was independently increased with having a history of imprisonment, having multiple sexual partners, presence of physical or mental illnesses, and consumption methods in substance abusers.
  • Constructs of the Health Belief Model as Predicting Factors in Breast Self-Examination
    Hasani L. - Aghamolaei_T. - Tavafian_Ss - Zare_Sh Page 62
    Background and Aim
    Early diagnosis of breast lumps through breast self-examination (BSE) is important for early detection of breast cancer. The aim of this study was to evaluate factors predict the BSE behavior using Health Belief Model constructs in women referred to health centers in Bandar abbas، Iran. Methods & Materials: In this cross-sectional study، 240 eligible women were randomly selected from eight health centers. Data were collected using a self-administered questionnaire including demographic characteristics and Champion''s Health Belief Model Scale (CHBMS). The CHBMS measures the HBM concepts of susceptibility (3 items)، seriousness (6 items)، benefits (4 items)، barriers (8 items) and self-efficacy (10 items). All items were ranged in a Likert scale ranging from ‘‘strongly disagree (score: one) '' to ‘‘strongly agree (score: five) ''.
    Results
    A total of 240 women took part in the study. The mean age of participants was 37. 2 (SD=6. 1). Of all، 32. 5% had high school education; and 95. 8% were married. The results showed that 31. 7% of the women had performed the BSE; however، only 7. 1% had performed it regularly. Perceived BSE benefits، perceived BSE barriers and perceived BSE self-efficacy of the participants who performed the BSE were significantly higher than those who did not (P<0. 03). The results from regression analysis indicated that the perceived BSE self-efficacy and perceived BSE barriers predicted breast self-examination behavior (P<0. 001).
    Conclusion
    The findings of this study indicated that perceived BSE barriers and perceived BSE self-efficacy were influencing factors in predicting the BSE behavior. Therefore، in order to improve self-efficacy and decrease the barriers، BSE training programs are strongly recommended.
  • Prevalence and Severity of Primary Dysmenorrhea and its Relation to Anthropometric Parameters
    Haidari F. - Akrami_A. - Sarhadi_M. - Mohammad Shahi M. Page 70
    Background and Aim
    Primary dysmenorrhea is a common medical disorder in young women that affects their quality of life. According to the research studies، overweight and obesity increase biosynthesis of the prostaglandin; and consequently increase the severity of dysmenorrhea. The aim of this study was to examine the prevalence and severity of primary dismenorrhea and its relation to anthropometric parameters. Methods & Materials: In this descriptive-analytical study، 388 students from Ahwaz University of Medical Sciences were selected using random cluster sampling. Demographic data were collected using a questionnaire. The height and weight، BMI، fat mass، waist and hip circumferences، waist to hip ratio (WHR) and waist to height ratio (WHtR) were measured. Visual Analogue Scale (VAS) was used to evaluate the severity of dysmenorrhea. Data were analyzed using Pearson correlation test. The p<0. 05 was considered to be significant.
    Results
    Mean age of the participants was 20. 7±1. 8 years. The mean age at menarche was 13. 4±1. 2 years. Moderate or severe dysmenorrheal were experienced by 71. 65% of the participants. The severity of dysmenorrhea was significantly related to body fat mass، waist circumference، hip circumference and WHtR (P<0. 05). However، there was no significant relationship between the severity of dysmenorrhea with weight or BMI.
    Conclusion
    Anthropometric parameters that are associated with central obesity such as waist circumference and WHtR are more related to the severity of dysmenorrhea. Increased visceral fat mass is a more effective predictor for dysmenorrhea. More studies are needed to clarify these relationships.