فهرست مطالب

ماشین های کشاورزی - پیاپی 1 (نیمسال اول 1390)

نشریه ماشین های کشاورزی
پیاپی 1 (نیمسال اول 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/03/09
  • تعداد عناوین: 7
|
  • احسان ولایتی، باقر عمادی، مهدی خجسته پور، محمدحسین سعیدی راد صفحه 1
    به منظور ارتقای سطح مکانیزاسیون در عملیات برداشت و فرآوری میوه زرشک بی دانه بعنوان یکی از محصولات بومی و اساسی استان خراسان جنوبی، برخی خواص فیزیکی آن شامل ابعاد، قطر متوسط هندسی، ضریب کرویت، سطح رویه، جرم هزار دانه، چگالی واقعی، چگالی توده، تخلخل، ضریب اصطکاک استاتیک و زوایای استقرار مورد تحقیق قرار گرفت. مطالعه این خواص تحت تاثیر تغییرات محتوای رطوبتی میوه بر آن ها با استفاده از طرح کاملا تصادفی انجام گرفت. تحلیل داده ها نشان داد که تغییر محتوای رطوبت، در سطح احتمال 5% موجب تغییر معنی دار تمامی پارامتر ها به جز ضریب اصطکاک بر سطح چوب و پلی اتیلن می شود. طول، عرض، ضخامت، قطر متوسط هندسی، سطح رویه، ضریب کرویت، جرم هزار دانه و چگالی توده با کاهش محتوی رطوبتی، کاهش و چگالی واقعی میوه، تخلخل، زوایای استقرار و ضرایب اصطکاک بر سطوح مختلف به جز چوب و پلی اتیلن با کاهش رطوبت افزایش یافت.
    کلیدواژگان: خواص فیزیکی، زرشک، محتوای رطوبتی
  • محمدرضا مستوفی سرکاری صفحه 10
    برداشت ذرت با کمباین دارای تلفاتی است. این تلفات منجر به کاهش سود می گردد. اگرچه نمی توان تلفات را به صفر رساند ولی می توان آن را در حد قابل قبولی کنترل نمود. در این تحقیق با استفاده از یک روش استاندارد (ASAE S396.2) مقدار افت در قسمت های مختلف کمباین اندازه گیری و مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس راهکارهائی به منظور کاهش افت ها و تلفات ارائه می گردد. تلفات برداشت به دو دسته قبل از برداشت (طبیعی) و حین برداشت که شامل افت خوشه در دماغه، افت دانه در دماغه، افت قسمت کوبش و نهایتا افت قسمت جدا کننده می باشند، تقسیم می شود. این تحقیق در منطقه قزوین در زمین زارع که غالب کشت ذرت دانه ای می باشد به انجام رسید. بررسی های زراعی مربوط به صفات عملکرد و اجزاء آن مانند ارتفاع بوته، بلال، تعداد برگ، قطر بلال، قطر چوب بلال و تعداد بلال بصورت تصادفی در چند نقطه مزرعه در سطح مشخص برداشت انجام گرفت. کلیه تلفات در قالب سه تیمار اصلی مورد بررسی قرار گرفتند. تیمارها عبارتند از: میزان رطوبت محصول قبل از برداشت 19 درصد، 23 درصد و 27 درصد، سرعت پیشروی کمباین 8/0، 2/1 و 6/1 متر بر ثانیه و سرعت سیلندر کوبنده400، 600 و 800 دور بر دقیقه. تیمارها با طرح آزمایشی کرت های دو بار خرد شده در قالب بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بررسی های سال اول و دوم نشان داد که مناسب ترین سطح رطوبت دانه هنگام برداشت 23 درصد، سرعت کوبنده 400 دور بر دقیقه و سرعت پیشروی کمباین 2/1 متر بر ثانیه بودند که پائین ترین افت کلی دانه به ترتیب 55/1، 65/2 و 34/2 درصد حاصل گردید. دلایل دیگری از قبیل عدم مهارت کافی راننده در تنظیم و کاربرد صحیح کمباین برای برداشت، انجام نشدن بموقع عملیات کاشت و برداشت محصول در رطوبت ناصحیح و یکنواخت نبودن رطوبت دانه در قسمت های مختلف مزرعه باعث افت های زیادی می شود که با راهکارهای ارائه شده قابل کنترل می باشند.
    کلیدواژگان: افت کمباینی، اندازه گیری، تلفات، ذرت دانه ای
  • مجید نامداری، شاهین رفیعی، علی جعفری صفحه 17
    مدیریت مزرعه بدون بهره گیری از روش های نوین مدیریتی موفقیت های لازم را به دست نخواهد آورد. یکی از روش های نوین مدیریتی روش تحلیل حالات بالقوه شکست و اثرات آن (FMEA) می باشد. FMEA روشی جدید برای تحلیل قابلیت اطمینان در طراحی، تولید یا به کارگیری فرایندهای مختلف می باشد. این روش با شناسایی علل ایجاد خطا قبل از وقوع و ارائه راه حل های مناسب و همچنین اولویت بندی آن ها از طریق معیاری با نام نمره اولویت ریسک (RPN) که خود ترکیبی از شدت، وقوع و تشخیص مشکلات می باشد، در رفع مشکل کمک می کند. در این مطالعه تلاش شد تا دو شاخص قطر متوسط وزنی کلوخه ها و میزان برگردان بقایا در عملیات شخم با گاوآهن برگردان دار با استفاده از این روش بهبود یابند. نتایج مطالعه نشان داد که برای بزرگ بودن قطر متوسط وزنی کلوخه ها مهمترین عوامل مدیریتی تاثیرگذار، رطوبت کم، سرعت پیش-روی کم و عمق شخم زیاد به ترتیب با نمره اولویت ریسک 900، 630 و 560 و برای میزان برگردان خاک نیز سرعت پیش روی کم، عدم استفاده از پیش بر، رطوبت خاک کم و عمق شخم زیاد به ترتیب با نمره اولویت ریسک 720، 648، 490 و 420 می باشند. اجرای یک آزمایش اسپلیت-اسپلیت فاکتوریل با 16 تیمار و سه تکرار نیز نتایج این روش را تصدیق کرد. با اصلاح موارد شناسایی شده برای هر دو شاخص و اجرای مجدد آزمایش مشخص شد اندازه کلوخه های حاصل از عملیات شخم حدودا 20 درصد کاهش یافته و میزان برگردان خاک نیز تقریبا 2 درصد افزایش می یابد. این مطالعه توجه خاص به روش های نوین مدیریتی در کشاورزی را روشن تر می سازد.
    کلیدواژگان: تحلیل حالات بالقوه شکست و اثرات آن، خاک، ورزی، قطر متوسط وزنی کلوخه، میزان برگردان خاک
  • جلال برادران مطیع، محمدحسین آق خانی، محمدحسین عباسپور فرد، امیر لکزیان صفحه 25
    موضوع شوری خاک یکی از معضلات افزایش بهره وری کشاورزی می باشد که بایستی با تدبیر و مدیریت صحیح علمی مهار گردد. یکی از راه های شناسایی مناطق شور، تهیه نقشه هدایت الکتریکی مزارع می باشد. در این تحقیق یک نمونه دستگاه اندازه گیری در حین حرکت هدایت الکتریکی ظاهری خاک طراحی، ساخته و سپس نقشه هدایت الکتریکی مزرعه ای توسط آن تهیه شد. این دستگاه از روش تماس مستقیم الکترود با خاک بهره می برد. ورودی های دستگاه شامل ولتاژ تغذیه، سیگنال موقعیت جغرافیایی از GPS و سیگنال ولتاژ بین الکترود ها می باشد. خروجی دستگاه که به صورت فایل TEXT می باشد شامل مقدار هدایت الکتریکی نقاط و مختصات جغرافیایی بوده که از طریق درگاه RS-232 به رایانه انتقال می یابد. داده های هدایت الکتریکی با استفاده از بسته نرم افزاری ESAP کالیبره و به صورت نقشه رنگی تهیه شد. به منظور ارزیابی دستگاه، نقشه هدایت الکتریکی قطعه زمینی با مساحت 8/0 هکتار به دو روش داده برداری با دستگاه و داده برداری دستی تهیه و مقایسه شد. ارزیابی دستگاه در مزرعه ای تحقیقاتی با خاک کم شور و بافت لومی رسی، بیانگر همبستگی نتایج با 61/0R2= و مقدار میانگین خطای (ME) ΜS.CM-1 27/15- بود. بررسی نقطه به نقطه محل های نمونه برداری نشان داد در 67 درصد نقاط خطای اندازه گیری زیر 10 درصد می باشد. این میزان خطا در محیط خاک مزرعه که دارای متغیر های بسیاری می باشد با توجه به نتایج ارائه شده در سایر مقالات قابل قبول می باشد.
    کلیدواژگان: هدایت الکتریکی، نقشه، مدل رگرسیونی، شوری خاک
  • رضا طباطبایی کلور، غفار کیانی صفحه 34
    در سال های اخیر استفاده از روتوتیلرها در باغات و مزارع کوچک بویژه در مناطق شمالی کشور گسترش پیدا کرده است. در این طرح، عملکرد یک دستگاه روتوتیلر چند منظوره مورد تحلیل و ارزیابی مزرعه ای قرار گرفت. پارامترهای اصلی اجزای کاری مانند سرعت پیشروی ماشین و سرعت دورانی تیغه ها و تاثیر آن ها بر کیفیت عملیات خاک ورزی مورد تحلیل نظری و عملی قرار گرفت. نتایج این تحلیل ها نشان داد که سرعت پیشروی و سرعت دورانی تیغه ها بر ضخامت لایه بریده شده خاک و در نتیجه میزان خرد شدن آن تاثیر دارد. آزمون مزرعه ای در شرایط باغ و شالیزار به منظور تعیین درصد خرد شدن خاک و ضخامت لایه بریده شده خاک و تاثیر عواملی مانند سرعت دوران تیغه ها و سرعت پیشروی ماشین بر آن ها انجام شد. بعلاوه برخی خواص فیزیکی خاک از جمله بافت خاک، میانگین ارتفاع علف های هرز، رطوبت خاک و جرم مخصوص خاک در باغ و شالیزار در عمق MM 150 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در قالب طرح کاملا تصادفی با آزمایش فاکتوریل 3×3 و در سه تکرار انجام گرفت. با توجه به نتایج مقایسه میانگین های آزمون دانکن مشاهده شد که بهترین ترکیب از فاکتورهای سرعت پیشروی ماشین و سرعت دورانی تیغه ها برای ضخامت لایه برش خاک، به ترتیب عبارت بودند از MS-1 4/0 و RPM 50 که اختلاف معنی داری با بقیه ترکیب های این دو فاکتور دارد. بعلاوه، بهترین ترکیب فاکتورهای سرعت پیشروی و سرعت دورانی تیغه ها برای درصد خرد شدن خاک کمتر از MM 40، به ترتیب MS-1 2/0 و RPM 110؛ بین MM40 الی MM80، MS-1 3/0 و RPM 50 و بزرگتر از MM80، MS-1 4/0 و RPM 50 بدست آمد.
    کلیدواژگان: خاک ورزی، روتوتیلر، سرعت دورانی تیغه، سرعت پیشروی ماشین
  • محمد باقر لک، علی محمد برقعی صفحه 41
    هدف از مکانیزاسیون کشاورزی بیشینه کردن بهره وری است. با هدف مند کردن یارانه ها از یک سو و پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی از سوی دیگر، انتخاب فناوری مناسب اهمیت بیشتری خواهد داشت. رشد کشاورزی منوط به مکانیزاسیون صحیح است و انتخاب تراکتور مناسب یکی از ارکان پیاده سازی مکانیزاسیون می باشد. در این مقاله معیارهای انتخاب یک تراکتور مناسب با توجه به شرایط استان همدان مدنظر قرار گرفت و بهترین گزینه با استفاده از نه معیار ارزیابی با بهره گیری از روش تصمیم گیری چند معیاری3 تاپسیس4 از بین یازده مدل تراکتور انتخاب شد. معیارهای ارزیابی تراکتور مناسب عبارتند از: توان مال بندی، توان هیدرولیک، توان محور توان دهی، نوع محور توان دهی، مصرف سوخت ویژه، دامنه سرعت حرکت، دور مشخصه موتور، جعبه دنده، و کارخانه سازنده. در بین گزینه های موجود، تراکتور U453 نسبت به دیگر مدل های تراکتور ترجیح داده شد و به عنوان تراکتور مناسب توصیه شد.
    کلیدواژگان: آزمون تراکتور، مکانیزاسیون کشاورزی، وزن دهی، تاپسیس
  • محمدحسین سعیدی راد، سید عبدالله پرهیزگار صفحه 48
    بخش عمده ای از کشاورزی ایران و به ویژه استان خراسان بصورت خرده مالک بوده و این کشاورزان اغلب دارای قطعاتی کمتر از یک هکتار می باشند. به منظور بررسی وضعیت مکانیزاسیون اراضی کوچک (دو هکتار و کمتر) استان خراسان رضوی در سال زراعی 1388-1387 سه منطقه استان که دارای کشاورزی خرده مالک هستند شناسایی شدند. برای جمع آوری اطلاعات مبنا و میدانی در تعیین ضرایب مکانیزاسیون، پرسشنامه ای تهیه گردید و در مناطق مورد مطالعه به تعداد کل بهره برداران (335 بهره بردار)، پرسشنامه ها تکمیل گردید. نتایج نشان داد میانگین سطح مکانیزاسیون 36/3 اسب بخار بر هکتار و میانگین درجه مکانیزاسیون کل 7/37 درصد بدست آمد. همچنین میانگین درجه مکانیزاسیون عملیات خاک ورزی 3/98 درصد محاسبه شد. میانگین ضریب توان اجرایی و میانگین هکتار بر تراکتور به ترتیب 37/4 و 62/27 بدست آمد. مشخص گردید کشاورزان از توان موتوری موجود تنها برای خاک ورزی استفاده می نمایند و به دلایلی از قبیل کوچک بودن اراضی و عدم تناسب نوع ماشین با اندازه مزرعه، کمبود دانش فنی و همچنین ادوات و دنباله بند ها، توانایی و یا امکان استفاده از تراکتور در سایر موارد وجود ندارد. بنابراین با جلوگیری از توزیع تراکتورها و ادوات کشاورزی به صورت فردی، گسترش تعاونی های خدمات مکانیزاسیون، رعایت تناسب نوع و توان ماشین با اندازه قطعات و آموزش بهره برداران و تولیدکنندگان ادوات کشاورزی می توان باعث بالا رفتن شاخص های مکانیزاسیون کشور و همچنین کاهش هزینه های تولید گردد.
    کلیدواژگان: مکانیزاسیون کشاورزی، مزارع کوچک
|
  • E. Velayati, B. Emadi, M. Khojastehpour, M.H. Saidirad Page 1
    In order to enhance the mechanization level of harvest and post-harvest operations of Berberis fruit, as one of the major and local crops of south Khorasan province, some of its physical properties were investigated. Different dimensions, geometrical mean diameter, sphericity, surface area, mass of thousand fruit, true density, bulk density, porosity, static coefficient of friction and the repose angles were determined. The properties and the effect of moisture content on them were studied by the completely randomized designs statistical method. Analysis of data indicated that the change of moisture content caused significant difference (P
  • M.R. Mostofi Sarkari Page 10
    Corn harvesting involves some losses. These losses result in decreased benefits. It is almost impossible to lower losses to zero percent but it can be controlled in an acceptable level. As a result of this research, appropriate methods are introduced to decrease losses and reduce waste. In this project, losses in different part of combine were measured and evaluated according to the available standard method (ASAE S396.2 & S343.3). Harvesting losses include preharvest and during harvest losses comprising ear loss and kernal loss in the header, cylinder and cleaning losses. This project was conducted on farmers’ lands in Gazvin province. Some assessments related to yield factors were evaluated in different parts of farm with specified area, e.g. Plant height, ear number, stem diameter, ear diameter, cob diameter, row/ear and seed/row. All losses evaluated in three treatments which they were: seed moisture content (w.b.) in three levels of 19%, 23% and 27%, ground speed in three levels of 0.8, 1.2 and 1.6 ms-1 and cylinder speed of 400, 600 and 800 rpm. The split plot experimental design based on the randomised complete block design (RCBD) was used to evaluate treatments. Measured losses compared with standard values to introduce the proper methods to decrease losses and proper adjustments. The results show that appropriate seed moisture content, cylinder and ground speed were 23%, 400 rpm and 1.2 ms-1, respectively. They had minimum total loss which WAS 1.55%, 2.65% and 2.34%, respectivily. The results also show that there was an ear loss in preharvest loss (because of bad weather condition) that was 0.95-5.42%, also kernal loss on the header and cylinder loss which all related to improper adjustment of combine but total loss was in an acceptable level and standard. It was variable from 1.55% to 4.02%. Other parameters such as using inexperienced driver, improper combine adjustment, and also nonuniformity of field and ear moisture content in different parts of field prevent using the outputs and recommendations of this research.
  • M. Namdari, Sh. Rafiee, A. Jafari Page 17
    Farm management needs creative methods to success. FMEA (Failure Modes and Effects Analysis) is a new method to analyze potential reliability problems in the development cycle of the project, making it easier to take actions to overcome such issues, thus enhancing the reliability through design or process. Anticipating these failure modes, being the central step in the analysis, needs to be carried on extensively, in order to prepare a list of maximum potential failure modes. Risk is measured in terms of Risk Priority Number (RPN) that is a product of occurrence, severity, and detection difficulty. This study attempted to improve clod mean weight diameter and soil inversion as indicators of tillage quality by FMEA methodology. The results showed that low soil moisture, slow speed of ploughing and great depth of ploughing is the most important factors that increase clod MWD with 900, 630 and 560 RPN, respectively. Also for soil inversion the slow speed of ploughing, not using coulter, low soil moisture and great depth of ploughing are important factors with 720, 648, 490 and 420 RPN. Using a split - split factorial experiment with 16 treatments and three replications also acknowledged the results of this method. After reforming the conditions and re-testing the experiment, results showed that clod MWD was reduced 20% and soil inversion increased 2% approximately. This study proposes the use of this technique in agricultural management.
  • J. Baradaran Motie, M.H. Aghkhani, M.H. Abbaspour Fard, A. Lakzian Page 25
    The issue of soil salinity is one of the snags for increasing agricultural productivity, which must be inhibited by appropriate devise and scientific management. One way to identify salty areas of farm lands is to prepare salinity maps. In this study, a prototype soil apparent electrical conductivity measuring and mapping device, was designed and built. This device employs direct contact method of electrodes with soil (Also called Wenner method). The system inputs include power supply voltage, location signal from a GPS receiver and signal of voltage between the electrodes. The outputs include the apparent electrical conductivity with respective to geographical coordinate that created in a TEXT file, and then transmitted through a RS-232 serial port to a PC. Electrical conductivity data calibrated and mapped using ESAP-95 software package. To evaluate the device, electrical conductivity map of a land with area of 0.8 Ha surveyed in two ways: using the on the go EC mapper and capturing soil samples manually. The results of these two methods were then compared. Assessment of the device in a clay-loamy soil with low salt level, showed a good correlation with the laboratory EC, having mean error (ME) of -15.27μS.cm-1. Point to point comparison between surveyed data and laboratory EC’s shown that in 67 percent of measurements the errors were under 10 percent. These errors are acceptable mainly due to unknown soil variables and in comparison with other research findings.
  • R. Tabatabae Koloor, Gh. Kiani Page 34
    In recent years using rototillers in orchards and small fields especially in northern areas of Iran has been increased. In this study, a multi-function rototiller was developed and its performance was analyzed and evaluated in the field conditions. The specifications of this machine were determined according to the standard and operational situation. The calculations were performed for determining the rotor speed at different gears and then power transmission system was designed. Theoretical analysis was conducted to investigate the machine forward speed and blade rotational speed on the quality of rototilling operation. Results indicated that the forward speed and blade rotational speed affected the thickness of soil cut layer and soil crushing rate. Field tests were performed to determine the thickness of soil cut layer and soil crushing rate for orchard and paddy field conditions. In addition, some physical properties of soil such as composition, moisture content, weeding height, and DENSITY at 15 cm depth were measured. Data analysis was performed by Completely Randomized Design (CRD) with factorial test 3×3 at three replications. Duncan test presented the best combinations of forward speed and blade rotational speed for thickness of soil cut layer were 0.4 ms-1 and 50 rpm, respectively. Also, the best combinations of these two factors for soil crushing rate lower than 40 mm were 0.2 ms-1 and 110 rpm, between 40-80 mm; 0.3 ms-1 and 50 rpm and higher than 80 mm; 0.4 ms-1 and 50 rpm, respectively.
  • M.B. Lak, A.M. Borghaee Page 41
    Agricultural mechanization goal is to maximize the utility. Establishment of subsidies systemization and Iran incorporation with World Target Organization (WTO), choosing an appropriate technology will be more important. Agricultural development is due to correct mechanization and choosing an appropriate tractor is one of mechanization implementation bases. In the paper, criteria involved in choosing an appropriate tractor were considered according to Hamedan province conditions and the best choice between 11 tractor models was selected regarding to 9 criteria which were analyzed by Technique for Order-Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS). The criteria are: drawbar power, hydraulic power, power take off (PTO) power, PTO shaft, specific fuel consumption (SFC), speed range, engine standard round per minute, gearbox, and manufacturer. Between the choices, U453 was preferred and recommended as appropriate tractor.
  • M. H. Saiedirad(Brief Report), S.A. Parhizgar Page 48
    The major part of agriculture in Iran and especially in Khorasan province is yeoman farmers, and often the parts are less than one hectare. To evaluate the status of small farm mechanization (less than two hectares) in Khorasan Razavi province, three agricultural sub-regions that running small farms were identified. This research was carried out in 2009. The questionnaire was prepared for gathering basis and field information to determine the mechanization coefficients. The questionnaires were completed for total number of farmers in the areas studied. Results showed that mean of mechanization level and total mechanization degree were 3.36 hp per hectare and 37.7 percent respectively. The mean of mechanization degree in tillage was calculated 98.3 percent. The mean power coefficient and the average hectare per tractor were 4.37 and 27.62 respectively. The farmers only use power available for the tillage in these regions. They were not able to use of tractors in other operations, because of being small farm, lack of technical knowledge and lack of implements. Development of mechanization cooperatives, training of farmers and conformity of machine and farm area can increase mechanization indexes and to decrease production costs.