فهرست مطالب

درسهایی از مکتب اسلام - سال پنجاه و یکم شماره 4 (پیاپی 664، تیر 1390)

ماهنامه درسهایی از مکتب اسلام
سال پنجاه و یکم شماره 4 (پیاپی 664، تیر 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/02
  • تعداد عناوین: 13
|
  • آیه الله جعفر سبحانی صفحه 8
    در حالی که شیعه امامیه، با دیگر طوایف اسلامی، در بسیاری از باورها، وحدت نظر دارند، ولی در عین حال، در اصول عقاید آنان ویژگی های خاصی هست که به تدریج به آن ها اشاره می شود و چنان که خواهیم دید، این نوع از باورها، پشتوانه قرآنی و حدیث متواتر دارد.
  • آیه الله مکارم شیرازی صفحه 14
  • احمد بهشتی صفحه 15
    در نوشتارهای گذشته معلوم شد که خدای متعال -که خود، کریم و اکرم است-، تصریح فرموده است که به انسان کرامت و فضیلت بخشیده و مصادیقی از کرامت و فضیلت انسان را بیان فرموده است. آن مصادیق عبارت بودند: از فطرت خداجویی و خداپرستی انسان و این که انسان نیکوترین مخلوقات است و این که بر مسند تعلم اسماء و خلافت الهی نشسته و آزمایش پذیر است...و اینک ادامه بحث...
  • غلامرضا گلی زواره صفحه 24
    در شماره گذشته در بخش نخست این سلسله مقالات، از باب مقدمه، مباحثی چون: بحرین در تاریخ باستان، بحرین در گذر تاریخ تا ظهور اسلام، ویژگی های عمومی و موقعیت جغرافیایی بحرین مطرح شد و در این حد با سابقه کشور بحرین آشنا شدیم. اینک در این شماره موضوع نفوذ اسلام در بحرین در عصر نبوی و استقبال مردم این سرزمین از اسلام مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در پایان وضع بحرین در عصر خلفای نخستین نیز مطرح می شود.
  • فرج الله فرج اللهی صفحه 34
    حضرت سلیمان یکی از پیامبران پر رمز و راز و دارای حشمت و سلطنت و مقام داوری نیرومند و برجستگی ها و ویژگی هایی است؛ چه در حکومت و اداره جامعه و چه از نظر معجزات الهی. علاوه بر آیات فراوانی که درباره او نازل شده، در 16 آیه هم اسم آن حضرت در قرآن آمده است. اینک شمه ای از شرح زندگانی آن حضرت را تقدیم خوانندگان محترم می نمائیم.
  • آیة الله العظمی صافی گلپایگانی صفحه 49
  • محمود حکیمی صفحه 51
    خالد، سلمان و ویلیام از سوی مؤسسه پژوهش ادیان در اروپا، ماموریت می یابند که به کشور هندوستان سفر کنند و درباره دو آیین غیرتوحیدی، هندویی و بودایی و تاثیر آموزه های آن دو آیین بر جوامع انسانی تحقیق کنند. سلمان؛ شیعی مذهب است و آگاهی بسیار از ادیان توحیدی و غیرتوحیدی دارد. ویلیام، مسیحی است و از محتوای دو کتاب عهد عتیق و عهد جدید (تورات و انجیل) دفاع می کند. سلمان هر زمان که فرصت پیدا کند، در محیطی صمیمی به بحث و گفت و گو با ویلیام می پردازد...
  • علیرضا سبحانی صفحه 57
    یکی از راه های پرورش کودکان و نوجوانان، بلکه جامعه این است که الگوهای خوب و بد برای آنان ترسیم شود. اگر با گفتار و رفتار می توان افراد را به راه های خوب رهبری کرد، با نشان دادن زندگانی انسان های والا و پست می توان بصیرت افراد را بالا برد تا زندگی خود را بر طبق زندگانی انسان های برتر تطبیق کنند و از پیروی از افراد پست دوری جویند. ولی هیچ چیز مانند الگو و نمونه عملی، در تربیت تاثیر ندارد.
  • دکترهنری ماکوو صفحه 61
    فمنیسم ابزاری برای سوءاستفاده از زنان است و صاحبان قدرت و پول در پشت پرده دفاع از حقوق زنان، هویت مردان و زنان جوامع را مورد تهاجم قرار داده اند. شرکت ها تصمیم دارند با تحریک زنان به داشتن شغل و تجزیه خانواده و منع زنان از فرزنددار شدن، نیروی کار خودشان را با دستمزد ناچیزی چندین برابر نمایند تا به حداکثر منافع اقتصادی دست یابند.
  • منصور اشرفی، مرتضی اشرفی صفحه 68
    مصرف سیگار عامل اصلی مرگ و میر زودرس در جهان است. آمار دقیقی از کشور خود در دست نداریم ولی در انگلیس، سالانه صد هزار مرگ و میر و در آمریکا چهارصد هزار مرگ، مستقیمآ ناشی از مصرف سیگار و سایر مواد دخانی رخ می دهد. بیش از پنجاه درصد از معتادان به سیگار دچار مرگ به علت ابتلای به بیماری های قلبی، عروقی، سرطان ها و بیماری های انسدادی ریه ها می شوند.
    فرد سیگاری در مقایسه با افراد همسان با خود، از نظر سطح اجتماعی و اقتصادی، ده سال کمتر عمر می کند.
    طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا، فقر فرهنگی و تحصیلات پایین، خود، زمینه ساز اعتیاد به دخانیات است و در کار بالینی، به طور واضح مشاهده می شود که افراد معتاد به سیگار و مبتلا به بیماری های ناشی از آن، از افراد کم سواد جامعه هستند.