فهرست مطالب

پزشکی کوثر - سال شانزدهم شماره 2 (پیاپی 60، تابستان 1390)

مجله پزشکی کوثر
سال شانزدهم شماره 2 (پیاپی 60، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/06
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد هادی بهادری، مینا رمضانی، زکیه عسگری نوحدانی صفحه 67
    اهداف
    با توجه به این که ملاتونین به عنوان پاک کننده قوی رادیکال های آزاد شناخته شده است، این امکان وجود دارد که میزان بلوغ آزمایشگاهی تخمک و کیفیت جنین را نیز بهبود بخشد. این مطالعه به منظور بررسی اثر ملاتونین بر بلوغ و لقاح تخمک ها و میزان کلیواژ و تکوین بلاستوسیت های موش در شرایط آزمایشگاهی طراحی شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی در مرکز تحقیقات سلولی- ملکولی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1389 انجام شد. مجموعه تخمک- کومولوس (COCs) و وزیکول زاینده (GV) از تخمدان موش های ماده جمع آوری شد. تخمک ها به مدت 18 ساعت در محیط بلوغ تامین شده با دوزهای مختلف ملاتونین (100،10، 1 میکرومولار و 100، 10 نانومولار) و گروه کنترل، کشت داده شدند و میزان بلوغ آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین جنین های دو پیش هسته ای حاصل از لقاح آزمایشگاهی در محیط T6 تامین شده با دوزهای مختلف ملاتونین کشت داده شدند و میزان تکوین جنین ها تا مرحله بلاستوسیست با استفاده از میکروسکوپ معکوس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج با استفاده از آزمون مجذور کای به کمک نرم افزار SPSS 13 تحلیل شد.
    یافته ها
    غلظت های 1، 10 و 100 میکرومولار ملاتونین اثرات مثبتی بر میزان بلوغ و لقاح آزمایشگاهی تخمک ها در مقایسه با گروه کنترل نشان داد (01/0>p). همچنین میزان کلیواژ و تکوین بلاستوسیست در گروه های تیمار شده با دوز نانومولار (100 و 10) افزایش یافت (01/0>p).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد ملاتونین به عنوان پاک کننده قوی نمونه های فعال اکسیژن، تاثیر مثبتی در بهبود بلوغ، لقاح و تکوین آزمایشگاهی تخمک ها و جنین های موش دارد.
    کلیدواژگان: ملاتونین، بلوغ آزمایشگاهی، لقاح آزمایشگاهی، بلاستوسیت
  • شکوفه رزقی بارز، مرجان ظریف یگانه، سارا شیخ الاسلامی، لاله حقوقی راد، فریدون عزیزی، مهدی هدایتی * صفحه 73
    اهداف

    سرطان مدولاری تیرویید 10-5% کل انواع سرطان های تیرویید را در بر می گیرد. نقش مهم جهش های پروتوآنکوژن RET در پیدایش MTC به خوبی مشخص شده اس ت. هدف از این مطالعه، بررسی شیوع 7 جهش ژرم لاین رایج اگزون 10 پروتوآنکوژن RET در افراد مبتلا به MTC در جمعیت ایرانی بود.

    مواد و روش ها

    این مطالعه از نوع توصیفی در سال 1388 تا 1389 انجام شد. جمعیت مورد مطالعه شامل 217نفر از بیماران مبتلا به MTC و خویشاوندان درجه اول آنان بود که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. محتوای DNA ژنومی خون محیطی با روش استاندارد نمک اشباع/پروتئیناز کا استخراج شد. به منظور شناسایی جهش های مورد نظر در اگزون 10 پروتوآنکوژن RET از روش PCR-RFLP استفاده شد.

    یافته ها

    بین افراد مورد مطالعه (نسبت زن به مرد 4:1/1، میانگین سن 8/15 ± 4/33 سال) با بررسی الگوهای حاصل از RFLP، 9 جهش در اگزون 10پروتوآنکوژن RET شناسایی شد. از این تعداد، 7 جهش مربوط به کدون 618 و 2 جهش مربوط به کدون 620 بود. در کدون 618 اگزون 10 بیشترین جهش مربوط به تغییر اسید آمینه سیستئین به فنیل آلانین بود. در کدون 611 نیز جهشی یافت نشد.

    نتیجه گیری

    شیوع جهش در اگزون 10 پروتوآنکوژن RET در جمعیت مورد مطالعه 6% است. بر این اساس، بررسی وجود جهش های رایج پروتوآنکوژن RET در بیماران و خانواده آنان به ویژه در سایر اگزون های مستعد به جهش (16،15،14،13،11) به روش دقیق تعیین توالی DNA توصیه می شود

    کلیدواژگان: سرطان مدولاری تیرویید، پروتوآنکوژن RET، جهش ژرم لاین، اگزون 10
  • علی زارعی محمودآبادی، فروغ شریف، مسلم جعفری صفحه 79
    اهداف
    تخریب اکسیداتیو DNA نقش مهمی در موتاژنز، پیری و سرطان بازی می کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر عصاره آبی زعفران بر میزان محافظت DNA درمقابل شکست ناشی از آلودگی به سولفورموستارد در ماکروفاژ و تاثیر احتمالی آن به عنوان عامل آنتی ژنوتوکسیک بود.
    مواد و روش ها
    تعداد مناسب ماکروفاژ از صفاق موش سوری جدا شد و پس از تایید زنده بودن، به صورت در شیشه با kMnO4 و سولفورموستارد در حضور و عدم حضور عصاره آبی زعفران تیمار شد. میزان سمیت ناشی از سولفورموستارد با سنجش MDA و GSH برحسب نانومولار بر میلی گرم پروتئین و میزان شکست DNA را به روش کامت و برحسب میزان حرکت DNA در میدان الکتروفورز و درصد DNA باقی مانده در هسته سلول ارزیابی شد.
    یافته ها
    میزان MDA در سلول های نرمال، سلول های تیمارشده با kMnO4، سولفورموستارد و سولفورموستارد+عصاره زعفران به ترتیب 71/0 ± 6/9، 32/0 ± 4/2، 21/0 ± 5/2، 39/0 ± 81/4 نانومولار بر میلی گرم پروتئین و میزان GSH 8/0 ± 9/1، 95/0 ± 4/9، 2/1 ± 3/9 و 55/0 ± 1/5 نانومولار بر میلی گرم پروتئین بود. در سلول های نرمال متوسط حرکت DNA، 43/1 ± 1/23 میکرومتر و در سلول های تیمارشده با kMnO4، سولفورموستارد و سولفورموستارد+عصاره زعفران به ترتیب 6/4 ± 33/28، 42/4 ± 45/40 و 92/4 ± 75/39 میکرومتر بود. میزان DNA باقی مانده در هسته در سلول های نرمال، کنترل مثبت، سولفورموستارد و سولفورموستارد+عصاره زعفران به ترتیب 6/3 ± 3/99، 8/3 ± 7/20، 3/4 ± 61/22 و 8/4 ± 5/65 و بیان گر تاثیر معنی دار عصاره زعفران در کاهش شکست DNA در سلول های آلوده به خردل بود.
    نتیجه گیری
    نتایج بیانگر اثرات آنتی ژنوتوکسیک عصاره آبی زعفران در محافظت DNA در مقابل شکست اکسیداتیو ناشی از خردل است. مصرف خوراکی این گیاه به صورت مکمل غذایی احتمالا می تواند از عوارض ناشی از این عوامل پیشگیری کند.
    کلیدواژگان: عصاره آبی زعفران، تکنیک کامت، سولفورموستارد، ماکروفاژ، شکست DNA
  • صدیق احمدی، مهوش جعفری*، علیرضا عسگری، مریم صالحی صفحه 87
    اهداف

    دیازینون از گسترده ترین سموم ارگانوفسفره است که در کشاورزی استفاده می شود. بعضی از سموم ارگانوفسفره سبب افزایش تولید رادیکال های آزاد و تخریب سیستم آنتی اکسیدان بدن می شوند. هدف این مطالعه بررسی اثر دیازینون بر سیستم آنتی اکسیدان قلب موش صحرایی بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه موش های نر نژاد ویستار نگه داری شده در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران به صورت تصادفی در چهار گروه 7تایی قرار گرفتند. گروه کنترل روغن ذرت را به عنوان حلال دیازینون و 3 گروه آزمایش دیازینون را در دوزهای 30، 50 و 100میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن به صورت تزریق داخل صفاقی دریافت کردند. 24ساعت پس از تزریق حیوانات با اتر بی هوش شدند و بافت قلب جدا شد. بعد از هموژنه کردن بافت قلب، فعالیت آنزیم های سوپر اکسید دیسموتاز (SOD)، کاتالاز (CAT)، گلوتاتیون S - ترانسفراز (GST) و لاکتات دهیدروژناز (LDH) و نیز میزان گلوتاتیون (GSH) و مالون دی آلدئید (MDA) اندازه گیری شد. تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار INSTAT و با آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی انجام شد.

    یافته ها

    فعالیت آنزیم های SOD، CAT و GST در دوزهای بالاتر از 30 میلی گرم بر کیلوگرم دیازینون افزایش داشت، ولی میزان GSH در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت. افزایش غلظت MDA و فعالیت آنزیم LDH در دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم دیازینون معنی دار بود.

    نتیجه گیری

    دیازینون باعث القا تولید رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو وابسته به دوز می شود. افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان و تخلیه سطح گلوتاتیون نشان دهنده آسیب اکسیداتیو بافتی و افزایش سطح MDA ناشی از پراکسیداسیون لیپیدهای غشای قلب است.

    کلیدواژگان: استرس شغلی، کارکنان نظامی، پرسش‎نامه HSE
  • محمدرضا بیگدلی، مهدی رهنما صفحه 95
    اهداف
    مطالعات اخی ر بیان گر اثر محافظتی ایسکمی زیر کشنده مغز در برابر ایسکمی های بعدی است. در این مطالعه، ماهیت تغییرات نفوذپذیری سد خونی- مغزی و ادم مغزی در اثر ایسکمی گذرا شریان میانی مغز و 3- نیتروپروپیونیک اسید مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    کارآزمایی حاضر در تابستان 1389 در دانشگاه آزاد زنجان انجام شد. موش های صحرایی به 6 گروه 28تایی تقسیم شدند. گروه اول (مدل پیش شرطی سازی ایسکمی)، در روز اول در معرض ایسکمی های گذرای 10دقیقه ای در شریان مرکزی و در روز دوم تحت ایسکمی 60دقیقه ای قرار گرفتند. گروه دوم (گروه کنترل)، تنها در روز دوم ایسکمی 60 دقیقه شریان مرکزی را دریافت کرد. گروه سوم (گروه شم)، تنها تحت ایسکمی 10دقیقه ای گذرا را در روز اول قرار گرفت. گروه چهارم (گروه دست نخورده)، هیچ مداخله ای دریافت نکرد. گروه پنجم به عنوان گروه پیش شرطی سازی با 3- نیتروپروپیونیک اسید در روز اول این دارو را دریافت کرد. گروه ششم (گروه کنترل) نرمال سالین دریافت کرد. در روز سوم، حجم آسیب مغزی، استحکام سد خونی مغزی، و ادم مغزی در گروه ها بررسی شد. آنالیز داده ها با نرم افزار SPSS 12 به روش LSD انجام شد.
    نتایج
    پیش شرطی سازی با ایسکمی گذرا و 3- نیتروپروپیونیک اسید نقص های نورولوژیک، حجم آسیب بافتی، نفوذپذیری سد خونی- مغزی و ادم مغزی را کاهش داد.
    نتیجه گیری
    ایسکمی گذرا و 3- نیتروپروپیونیک اسید با کاهش نقص های نورولوژیک، حجم آسیب بافتی، استحکام سد خونی- مغزی و ادم مغزی مرتبط هستند و به این وسیله نقش فعالی در پیدایش پدیده حفاظت مغزی ایفا می کنند.
    کلیدواژگان: پیش شرطی سازی، ایسکمی، سکته مغزی، حفاظت عصبی، 3، نیتروپروپیونیک اسید
  • ژاله شادمان، رضا راست منش، مهدی هدایتی * صفحه 101
    اهداف

    مطالعات حیوانی و کشت سلولی خواص مفیدی را برای اسیدلینولئیک مزدوج (CLA) گزارش کرده اند که شامل کاهش وزن، کاهش توده چربی، افزایش پروتئین و کاهش تجمع چربی در بدن است. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات CLA بر وزن، ترکیب بدن و سطح سرمی لپتین و آدیپونکتین بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.

    مواد و روش ها

    این کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور در سال 1387 در پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روی 39فرد دیابتی نوع 2 که از داروی مت فورمین استفاده می کردند، انجام شد. افراد با روش نمونه گیری ارجاعی انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمون روزانه 3 گرم کپسول اسیدلینولئیک مزدوج و گروه کنترل معادل آن کپسول دارونما به مدت 8 هفته دریافت نمود. در ابتدا و انتهای دوره، لپتین و آدیپونکتین سرمی، وزن، دور کمر و دور باسن، درصد توده چربی و توده بدون چربی بدن، در دو گروه اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزار SPSS 13 و آزمون T زوجی و ANOVA تحلیل شد.

    یافته ها

    تفاوت آماری معنی داری در تغییرات میزان سرمی لپتین و آدیپونکتین، وزن، نمایه توده بدن، دور کمر، نسبت دور کمر به دور باسن، درصد توده چربی و توده بدون چربی بدن بین دو گروه مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    مصرف روزانه اسیدلینولئیک مزدوج به مدت دو ماه سبب بهبود وضعیت وزن، ترکیب بدن و سطح سرمی لپتین و آدیپونکتین در افراد دیابتی نوع 2 نمی شود، اما در خصوص اثرات بلندمدت مطالعات بیشتری باید انجام شود.

    کلیدواژگان: اسیدلینولئیک مزدوج، دیابت نوع 2، لپتین، آدیپونکتین، توده چربی بدن
  • علی آقا علیشیری، مصطفی نادری، خسرو جدیدی، یاسر بلوکی مقدم، سلمان کرد صفحه 109
    اهداف
    بیماری ناخنک ناشی از نوعی فرآیند رگ زایی است و داروی بواسیزوماب (آواستین) علیه تمامی انواع VEGF ها عمل کرده و باعث توقف رگ زایی می شود. با توجه به خاصیت ضدرگ زایی داروی آواستین و درصد بالای عود ناخنک به دنبال جراحی به عنوان روش درمان اصلی، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر این دارو بر ناخنک عودشده انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی روی 17 بیمار مبتلا به ناخنک عودشده که در فاصله بین آبان سال 1387 تا اسفند همان سال به درمانگاه چشم یکی از بیمارستان های نظامی شهر تهران مراجعه کرده بودند و به روش نمونه گیری ساده انتخاب شدند، انجام شد. در بدو مطالعه میزان رفرکشن، آستیگماتیسم، رگ زایی و اندازه ناخنک اندازه گیری شد و علایم بالینی بیماران ثبت شد. پس از تزریق یک دوز 25/1 میلی گرم از داروی آواستین به بستر ناخنک، علایم بالینی، آستیگماتیسم، رگ زایی و اندازه ناخنک یک هفته، یک ماه و سه ماه بعد ارزیابی شد. داده ها با نرم افزار SPSS 11.5 به کمک آزمون های ویلکاکسون و مجذور کای تحلیل شد.
    یافته ها
    خارش چشم (04/0= p) و میزان رگ زایی ناخنک (001/0= p) به طور معنی داری کاهش یافت. در بررسی میزان آستیگماتیسم، اندازه ناخنک و میزان رفرکشن چشم بیماران اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (05/0
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد استفاده از آواستین روی خارش چشم و رگ زایی ناخنک تاثیر زیادی دارد، ولی روی سایر علایم تاثیر کمتری می گذارد. قضاوت در مورد تاثیر آواستین بر ناخنک عودشده، مستلزم مطالعات بیشتر است.
    کلیدواژگان: ناخنک عودشده، رگ زایی، بواسیزوماب (آواستین)
  • داریوش شیخ الاسلامی وطنی، صلاح الدین احمدی*، حسین مجتهدی، محمد مرندی، کیوان احمدی دهرشید، حسن فرجی، فردین غریبی صفحه 115
    اهداف

    مطالعات زیادی روی اثر تمرین ورزشی بر عوامل مرتبط با بیماری های قلبی- عروقی انجام شده که اغلب نشان دهنده اثرات مفید تمرین منظم ورزشی بر این عوامل است. با این حال مطالعات انجام شده در زمینه تمرینات مقاومتی نسبتا کمتر است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تمرین مقاومتی با شدت ملایم و شدید بر برخی فاکتورهای خطرساز قلبی- عروقی بود.

    مواد و روش ها

    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی در سال 1388 انجام شد. جامعه پژوهش دانشجویان غیرورزشکار استان کردستان بودند. 30 مرد جوان سالم به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به طور تصادفی به سه گروه تجربی 1، تجربی 2 و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی 1 و 2، به مدت 6 هفته به انجام تمرین مقاومتی پرداختند. ApoB، ApoA، LDL، HDL، نسبت ApoB/ApoA، لیپوپروتئین لیپاز، تری گلیسیرید، کلسترول، نسبت HDL /کلسترول، BMI، فشارخون سیستولی و دیاستولی و نسبت دور کمر به باسن قبل و پس از دوره تمرینی اندازه گیری شد. از آزمون ANOVA با اندازه گیری مکرر، آزمون T زوجی، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی بونفرونی و نرم افزار SPSS 14 برای تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها

    پس از دوره تمرینی، میزان LDL، کلسترول، نسبت HDL /کلسترول و BMI به طور معنی داری در گروه تجربی 1 و 2 کاهش و میزان HDL در گروه تجربی 2 افزایش یافت، ولی میزان سایر عوامل مورد بررسی تغییر معنی داری نشان نداد.

    نتیجه گیری

    تمرین مقاومتی در افراد جوان سالم، می تواند اثرات مفیدی بر برخی شاخص های خطرساز قلبی- عروقی داشته باشد. واکنش HDL به تمرین مقاومتی، متاثر از شدت تمرین است.

    کلیدواژگان: تمرین مقاومتی، شدت تمرین، فاکتورهای خطرساز قلبی، عروقی
  • لیلا عباسیان، فاطمه طالبی میمند، شهناز شیربازو صفحه 123
    اهداف
    توکسوپلاسموزیس، بیماری ایجادشده توسط تک یاخته درون سلولی توکسوپلاسماگوندی است. انگل توکسوپلاسما دارای گسترش جهانی است و طیف وسیعی ازحیوانات خون گرم را آلوده می کند. حضور انگل در داخل سلول، فعالیت های مختلف سلولی را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب تغییر در مکانیسم های سلولی می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تغییرات هورمون تستوسترون، به علت انگل توکسوپلاسماگوندی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت کوهورت روی افراد مراجعه کننده به یکی از بیمارستان های نظامی شهر تهران در سال 1388 انجام شد. 180 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از افراد 5 میلی لیتر خون گرفته و 1 میلی لیتر سرم از آن جدا شد و به منظور تعیین آلودگی به توکسوپلاسما و غلظت تستوسترون به روش الایزا مورد استفاده قرار گرفت. پرمویی، ریزش مو، وزن و قد افراد نیز بررسی و ثبت شد. نتایج با نرم افزار SPSS 16 به کمک آزمون T مستقل و همبستگی پیرسون تحلیل شد.
    یافته ها
    از 180 نمونه سرم (73 زن و 107 مرد)، 24 زن (33/13%) و 39 مرد (66/21%) دارای آنتی بادی IgG ضد توکسوپلاسما بودند. ارتباط معنی داری بین توکسوپلاسما و افزایش تستوسترون زنان (002/0= p)، افزایش تستوسترون مردان (0001/0>p)، میزان افزایش ریزش موی زنان (002/0= p)، پرمویی صورت زنان (001/0= p) و افزایش قد زنان و مردان مبتلا به توکسوپلاسما وجود داشت، ولی با فاکتور وزن ارتباط معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    بین آلودگی به توکسوپلاسما و افزایش تستوسترون سرم خون بیماران، افرایش ریزش مو، پرمویی و افزایش قد، ارتباط معنی داری وجود دارد. نتایج مطالعه حاضر می تواند در بررسی علایم بیماری و پروتکل درمانی بیماران مورد توجه پزشکان و مراکز تحقیقاتی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسماگوندی، سطح سرمی، تستوسترون
  • ناهید بیژه، مهتاب معظمی، جلال منصوری، فریده سعیده نعمت پور، محمد مهدی اجتهادی صفحه 129
    اهداف
    شواهد تجربی نشان دهنده آثار مثبت فعالیت بدنی بر توده اسکلتی است. مطالعات صورت گرفته نشان می دهند که مارکرهای بیوشیمیایی تغییرات دینامیکی در عملکرد استخوان را ارزیابی و میزان پاسخ متابولیزم استخوان به فعالیت بدنی را تعیین می کنند. هدف این مطالعه ارزیابی تاثیر 6 ماه تمرین ورزشی هوازی بر نشانگرهای متابولیسم استخوان در زنان میانسال بود.
    مواد و روش ها
    این تحقیق نیمه تجربی در سال 1388 انجام شد. آزمودنی ها 19 نفر از کارکنان زن میانسال دانشگاه فردوسی مشهد بودند که به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (11 نفر) و کنترل (8 نفر) قرار گرفتند. پروتکل تمرین شامل تمرینات هوازی (استقامتی) به مدت 6 ماه و در هر هفته 3 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه و با شدت 55 تا 65% ضربان قلب ذخیره بود. برای بررسی متغیرهای بیوشیمیایی، نمونه های خونی در دو مرحله یعنی 48 ساعت پیش از شروع تمرینات و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه 6 ماه تمرین جمع آوری شد. برای اندازه گیری پاراتورمون، روش الایزا مورد استفاده قرار گرفت. کلسیم و آلکالین فسفاتاز با اتوآنالایز اندازه گیری شدند. برای تحلیل داده ها از آزمون t مستقل به کمک نرم افزار SPSS 16 استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج عدم تغییر معنی دار در سطوح نشانگرهای پاراتورمون، کلسیم و آلکالین فسفاتاز را در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل نشان داد.
    نتیجه گیری
    6 ماه تمرین ورزشی هوازی با شدت 55 تا 65% ضربان قلب ذخیره، تغییر معنی داری در نشانگرهای پاراتورمون، کلسیم و آلکالین فسفاتاز در زنان میانسال ایجاد نمی کند.
    کلیدواژگان: تمرین ورزشی هوازی، نشانگرهای متابولیسم استخوان، هورمون پاراتیروئید، آلکالین فسفاتاز، زنان میانسال
|
  • Bahadori M. H., Ramezani M., Asghari Nohadani Z Page 67
    Aims
    Considering that m elatonin is known as an effective ROS scavenger, it may be able to improve the in-vitro oocyte maturation and the fetal quality. This study was designed to determine the effect of melatonin on in-vitro oocyte maturation and fertilization and cleavage and blastocyst development rate in mice.
    Materials And Methods
    This experimental study was carried out in the cellular-molecular center of Gilan Medical University in 2010. The cumulus-oocyte complex (COC) and germinal vesicle were obtained from mice. COCs were cultured for 18 hours in maturation medium (supplemented with different doses of melatonin (100, 10, 1 m M, 100, 10 m M) and control group and their maturation rate was assessed. Then two pre-nucleus embryos were cultured in T6 medium supplemented with different doses of melatonin and embryos’ developmental rate was recorded until blastocyst stage by inverted microscope. Data were analyzed using Chi-square test by SPSS 13 software.
    Results
    1, 10 and 100 m M concentrations of melatonin had positive effect on in-vitro oocyte maturation and fertilization in mice compared to the control group (P<0.01). In addition, the cleavage and blastocyst development rate increased in presence of 10and 100 nM of melatonin (P<0.01).
    Conclusion
    Melatonin as an effective ROS scavenger has positive influence on in-vitro oocytes maturation and embryos’ development promotion in mice.
  • Rezghi Barez Sh., Zarif Yegane M., Sheykhol Eslami S., Hoghoughi Rad L., Azizi F., Hedayati M Page 73
    Aims

    Medullary thyroid carcinoma accounts for 5-10% of total types of thyroid cancers. An important role of mutations in the RET proto-oncogene in MTC has been well identified. The purpose of this study was to determine the prevalence of seven common germ-line mutations of the RET proto-oncogene in exon 10 in Iranian MTC patients.

    Methods

    This descriptive study was performed in year 2009-2010. The study population was 217 MTC patients and their first-degree relatives who were selected by simple sampling method. Genomic DNA content of peripheral blood was extracted according to standard salting out/Proteinase K method. Mutation detection in RET proto-oncogene in exon 10 was assessed through PCR-RFLP method.

    Results

    In 217 individuals (Female: Male 1.4:1, mean age 33.4±15.8 years), 9 mutations were identified at codons 618 (7 mutations) and 620 (2 mutations) in RET proto-oncogene exon 10. The most common amino-acid change was Cys618Phe. In addition, no mutation was found in codon 611.

    Conclusion

    The mutations frequency of the RET proto-oncogene in exon 10 is 6% in the studied population. Accordingly, existence of the common mutations in the RET proto-oncogene in all MTC patients and their families is recommended particularly in other exons (11, 12, 13, 14, 15, 16) with a direct DNA sequencing method.

  • Zarei Mahmoudabadi A., Sharif F., Jafari M Page 79
    Aims
    Oxidative damage of DNA is very important in mutagenesis, aging and cancer. The aim of the present study was to estimate the protective effect of aqueous saffron extract on DNA damage in sulfur mustard exposed macrophage cells as a genotoxic agent.
    Materials and Methods
    Macrophage cells were obtained from mice peritoneum. The viability of cells was determined and then they were treated with KMnO4, SM and SM + saffron extract in culture media. The SM toxicity in macrophage cells was determined using MDA and GSH concentrations (nM/mg protein) and the extent of genotoxicity was investigated using alkaline comet assay and reported as the movement of DNA in electrophoretic field and %DNA remaining in the nucleus.
    Results
    The concentration of MDA and GSH in normal cells and KMnO4, SM and SM + saffron extract treated cells were respectively 1.9±0.18, 9.4±0.95, 9.3±1.2, 5.1±0.55 and 9.6±0.71, 2.4±0.32, 2.5±0.21, 4.81±0.39 nM/mg protein. The comet result showed that DNA movement in normal cell was 23.1±1.43 m m, but in KMnO4, SM and SM + saffron extract treated cells were respectively 39.75±4.92, 40.45±4.42 and 28.33±4.6 m m. Similarly, the percent of DNA in nucleus in normal, KMnO4, SM and SM+ saffron extract treated cells were respectively %99.3±3.6, 20.7±3.8, 22.61±4.3 and 65.5±4.8 that showed the significant protective effect of saffron extract on reduction of DNA damage in SM contaminated cells.
    Conclusion
    The results demonstrate the anti-genotoxic effect of saffron aqueous extract against the oxidative damage of DNA caused by SM. However, the genotoxic activity of SM significantly reduced by treatment with aqueous saffron extracts. Therefore, it seems that the oral supplement of saffron aqueous extract can probably prevent the complications of these oxidative agents.
  • Ahmadi S., Jafari M., Asgari A. R., Salehi M Page 87
    Aims

    Diazinon is one of the most frequent organophosphate (Ops) insecticides that is widely used in agriculture. Some OPs are capable to produce free radicals and induce disturbance in body antioxidant systems. The aim of this study is to evaluate the effects of diazinon on antioxidant system in rat’s heart.

    Methods

    Male Wistar rats of One of Tehran medical universities were randomly divided into four 7-member groups. The control group received corn oil as diazinon solvent and three experimental groups received 30, 50 and 100 mg/kg of diazinon by intra-peritoneal injection. 24 hours after injection, the animals received ether anesthesia and heart tissue was removed. After heart tissue homogenization, superoxide dismutase (SOD), catalase (CAT), glutathione S- transferase (GST) and lactate dehydrogenase (LDH) activities, as well as glutathione (GSH) and malondialdehyde (MDA) levels were determined by biochemical methods data was analyzed by INSTAT software using one-way variance analysis and Tukey’s test.

    Results

    At doses higher than 30 mg/kg of diazinon, enhanced activities of SOD, CAT and GST were observed, while GSH level significantly decreased compared to the control group. MDA level and LDH activity increased at 100 mg/kg dose of diazinon.

    Conclusion

    Diazinon induces the production of free radicals and oxidative stress in a dose- dependent manner. The enhanced activity of antioxidant enzymes and depleted GSH content is indicative of oxidative tissue injury and the increased MDA level is indicative peroxidation of membrane lipids of heart.

  • Bigdeli M. R., Rahnama M Page 95
    Aims
    Recent studies suggest that sub-lethal ischemia protects the brain against subsequent ischemic injury. In this study, the nature of changes in the blood brain barrier permeability and brain edema following transient middle cerebral artery ischemia and 3-nitropropionic acid was evaluated.
    Methods
    This clinical trial was carried out in Islamic Azad University of Zanjan in summer 2010. Rats were divided into 6 main experimental groups, each containing 28 animals. The first group (model of ischemic preconditioning) was subjected to 10 minutes of transient middle cerebral artery occlusion in the first day and was subjected to 60 minutes of middle cerebral artery occlusion in the second day. The second group (controls) did not receive any intervention except a 60-minute middle cerebral artery occlusion in the second day. The third group (sham) was only subjected to 10 minutes of transient middle cerebral artery occlusion in the first day. The fourth group (intact) was not subjected to any intervention. The fifth group (model of 3-nitropropionic acid preconditioning) received a single dose of 20mg/kg 3-nitropropionic acid in the first day and was subjected to 60 minutes of middle cerebral artery occlusion. The sixth group (control) received normal saline in the first day and a 60-minute middle cerebral artery occlusion in the second day. In the third day, the infarct volume, blood brain barrier permeability and brain edema was evaluated in the groups. Data was analyzed by SPSS 12 software by LSD method.
    Results
    Preconditioning with transient ischemia and 3-nitropropionic acid decreased neurologic deficit scores, infarct volume, brain barrier permeability and brain edema.
    Conclusion
    Transient ischemia and 3-nitropropionic acid are associated with decrease in neurologic deficit scores, infarct volume, blood brain barrier’s permeability and brain edema; therefore, play active role in ischemic protection.
  • Shademan J., Rastmanesh R., Hedayati M Page 101
    Aims

    Animal studies have reported that Conjugated Linoleic Acid (CLA) has several health related benefitsincluding weight loss, loss of body fat mass, protein increase and reduction of fat accumulation. The object of the present study was to determine the effect of CLA supplementation on body weight, body composition, serum leptin and adiponectin in patients with type 2 diabetes mellitus.

    Materials and Methods

    The study was performed as a randomized double-blind clinical trial in year 2009 in the endocrine and metabolism research center of Shahid-Beheshti Medical University on 39 type 2 diabetic patientswho were receiving Metformin. Individuals were selected by refered sampling method and were randomly divided into two groups. One group took 3.0 g CLA/d and the control group took CLA placebo for 8 weeks. Blood samples were taken before and after the intervention in order to determination the levels of leptin and adiponectin. Weight, waist and hip circumference, body fat and lean body mass percent were also measured before and after the intervention. Data was analyzed by SPSS 13 software using paired t-test and ANOVA.

    Results

    No significant difference was seen in serum leptin and adiponectin levels variation between groups. In addition, no significant difference was seen in body weight, BMI, waist circumference, waist to hip ratio, body fat and lean body mass percents.

    Conclusion

    CLA supplementation for two months may not improve body weight, body composition, serum leptin and adiponectin levels in type 2 diabetic patients. Further studies are needed to determine the long-term effects of CLA.

  • Alishiri A. A., Naderi N., Jadidi Kh., Bolouki Moghadam Y., Kord S Page 109
    Aims
    Pterygium is caused by a type of angiogenesis process and Bevacizumab (Avastin) acts against all kinds of VEGF and inhibits angiogenesis. According to the anti-angiogenic effect of Avastin and the considerable recurrence of Pterygium after surgery as the treatment choice, this study was conducted to evaluate the effect of this medication on recurrent Pterygium.
    Methods
    This single arm clinical trial study was performed on 17 recurrent Pterygium patients who referred to the ophthalmology clinic of one of Tehran military hospitals during November 2008 to March 2009 and were selected by simple sampling method. Symptoms, refraction, astigmatism, angiogenesis and Pterygium size were measured at the beginning, at the first week and 1 and 3 months after injection of 1.25 mg Avastin in Pterygium bed. Data was analyzed by SPSS 11.5 software using Wilcoxon and Chi-square tests.
    Results
    Eye irritation (p=0.04) and Pterygium angiogenesis (p=0.001) significantly improved. No significant difference was observed in astigmatism, Pterygium size and the level of refraction (p>0.05).
    Conclusion
    Avastin has significant effect on eye irritation and angiogenesis but has less effect on other symptoms; therefore, judgment about its efficacy on recurrent ptrygia needs further study
  • Sheikholeslami Vatani D., Ahmadi S., Mojtahedi H., Marandi M., Ahmadi Dehrashid K., Faraji H., Gharibi F Page 115
    Aims

    Various studies have been performed to evaluate the effect of physical exercise on factors related to cardiovascular diseases that mostly show the beneficial effects of regular physical exercise on these factors. However, little research has been performed on resistance exercises. The purpose of present study was to investigate the effect of mild and high intensity resistance training on some cardiovascular risk factors.

    Material and Methods

    This clinical trial study was carried out in year 2009. The study population was non-athlete university students of Kurdistan. 30 young healthy me n were selected by random sampling method and divided randomly into three groups of experimental1, experimental2 and control group. The two experimental groups underwent resistance training for six consecutive weeks. ApoB, ApoA, LDL, HDL, ApoB/ApoA, LPL, TG, cholesterol, HDL /cholesterol, BMI, blood pressure and waist to hip ratio were assessed before and after the training period. ANOVA test with repeated measurement, paired t-test, one-way variance analysis and Bonferroni correction test were used for data analysis in SPSS 14 software.

    Results

    After the training period, LDL, cholesterol, HDL /cholesterol and BMI significantly decreased in experimental groups. HDL only increased in the second experimental group. Other studied factors did not change significantly in any of groups.

    Conclusion

    Resistance training for six weeks in young healthy males can have beneficial effects on some cardiovascular risk factors. HDL response to resistance training is affected by the training intensity.

  • Abbasian L., Talebi Meymand F., Shirbazou S Page 123
    Aims
    Toxoplasmosis is the disease caused by an intercellular protozoan called Toxoplasma gondii. Toxoplasma has global expansion and infects a wide range of warm blood animals. Presence of parasites inside cells affects cellular various activities and causes changes in cellular mechanisms. This study was carried out in order to evaluate the changes in testosterone level due to Toxoplasma gondii.
    Materials and Methods
    This cohort study was performed on individuals who referred to one of Tehran military hospitals in year 2009. 180 people were selected by simple random sampling. 5 ml of blood was taken from individuals and 1 ml serum was separated and used in order to determine toxoplasmosis infection and testosterone concentration by ELISA method. Hirsutism, hair loss, weight and height were also evaluated and documented. The results were analyzed by SPSS 16 software using independent t-test and Pearson correlation.
    Results
    Of 180 serum samples (73 females and 107 males), 24femals (13/33%) and 39 males (21/66%) had anti Toxoplasma IgG antibody. The results showed significant correlation between Toxoplasma and testosterone increase in women (p=0.002), testosterone increase in men (p<0.0001), hair loss in women (p=0.002), hirsutism in women (p=0.001) and height increase in women and men, but there was no significant correlation between weight and Toxoplasma infection in women and men.
    Conclusion
    There is a significant correlation between Toxoplasma infection and serum increase of testosterone, hirsutism, hair loss and height in patients. Results of this research can be beneficial in evaluation of disease symptoms and treatment protocol of toxoplasmosis patients for research centers and physicians.
  • Bijeh N., Moazami M., Mansouri J., Saeedeh Nematpour F., Ejtehadi M. M Page 129
    Aims
    Experimental evidence has shown the positive effect of physical exercise on skeletal mass. Previous studies show that biochemical markers can evaluate the dynamic changes in bone function and also determine the response rate of bone metabolism to physical exercise. The purpose of this study was to examine the effect of 6-Month aerobic exercise training on markers of bone metabolism in middle-aged women.
    Materials and Methods
    This quasi-experimental study was performed on year 2009 on 19 healthy female middle-aged personnel of Ferdowsi University of Mashhad who were selected by convenience sampling method and were randomly divided into two experimental (11 people) and control (8 people) groups. The exercise protocol included aerobic (endurance) exercise training lasted for 6 months and 3 sessions per week and every session lasted for 60 minutes and with intensity of 55-65 percent of heart rate reserve. Independent t-test was applied to analyze the data by SPSS 16 software.
    Results
    The results showed no significant difference in concentrations of Parathyroid Hormone, Calcium and Alkaline Phosphatase in the experimental group in comparison with the control group.
    Conclusion
    6-month aerobic exercise training with the intensity of 55-65 percent of heart rate reserve does not induce significant change in the parathyroid hormone, calcium and bone-alkaline phosphatase in middle-aged women.