فهرست مطالب

مجله پژوهش های جامعه شناختی
سال سوم شماره 2 (پیاپی 17، تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/06/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا محسنی تبریزی، نعمت الله کرم الهی صفحه 7
    موضوع این مقاله، سنجش دین داری و در حوزه جامعه شناسی دین قرار دارد. در این نوشتار، با اذعان به سابقه ی بیش از پنجاه ساله ی مطالعات تجربی و میدانی انواع، میزان و تغییرات دین داری، ضمن بیان گونه شناسی هیل و هود از مقیاس-های غربی سنجش دین داری، مهمترین انتقادات مربوط به مقیاس های مزبور نیز مطرح شده است. سپس برخی از مدل های داخلی سنجش تجربی دین داری معرفی و مورد ارزیابی انتقادی قرار گرفته و پس از آن نیز مدل مورد استفاده در سنجش دین داری در این پیشنهاد شده است. در ادامه، در مبحث روش تحقیق از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه به عنوان مناسب ترین روش و ابزار برای گردآوری و تحلیل اطلاعات مورد نیاز این تحقیق یاد شده است. جمعیت آماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی شهر قم و حجم نمونه نیز براساس فرمول کوکران 334 نفر برآورد شده است. در مجموع، نتایج به دست آمده نشانگر التزام نسبتا بالای پاسخگویان به اعتقادات دینی، اخلاق و تکالیف فردی و در مقابل التزام نسبتا پائین آنها به عبادت جمعی، احکام سیاسی، تعظیم شعائر دینی و مشارکت دینی است. این یافته ها بیانگر گرایش به دین داری باطنی (التزام به ابعاد و نشانه های فردی دین)، در مقابل دین داری اجتماعی (التزام نسبت به ابعاد و نشانه های جمعی دین)، است.
    کلیدواژگان: دین داری، دین، اعتقادات دینی، احکام دینی، اخلاق دینی، عبادات دینی، نشانه های دینداری
  • معصومه مطلق، پرستو بهروزنیا صفحه 35
    مقاله حاضر با عنوان «بررسی تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر توسعه شهری» می باشد. با توجه به نقش مهم ICT در جامعه شهری ودر نهایت توسعه شهری می توان اهداف عام و خاصی را برای تحقیق در نظر گرفت اما از اصلی ترین اهداف این پژوهش شناخت ICT و خصیصه آن به عنوان یک پدیده نوین، تشریح تاثیر ICT بر دگرگونی های حوزه های مختلف شهری و بررسی نقش و تاثیر ICT بر توسعه شهری می باشد که با استعانت از نظریه های«تافلر» «کستلز»، «میچل» و «تئوری کلان توسعه پایدار شهری» به تبیین تاثیر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات بر توسعه شهری با مطالعه موردی شهروندان شهر اراک می پردازد. از آنجاییکه شهرها همچون آیینه ای تمام نما برای جامعه نیز در نظر گرفته شوند، میتوان اذعان داشت که دگرگونی حاصل از ICT در بطن و سیمای شهر جلوه گر می گردد. بنابراین آنچه مهم است نه تنها شناخت این تکنولوژی نوین بلکه بازتاب آن در جامعه شهری و بطور عینی تر و صریح تر تاثیر آن بر توسعه شهری است.بنابراین سئوال آغازین زیر در این خصوص مطرح می گردد: تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات چه تاثیراتی بر توسعه شهری دارد؟ و در نهایت تاثیر آن بر توسعه شهری اراک چگونه است؟ همچنین با طرح پرسشهای دیگر به عوامل مهم و تاثیرگذار دیگری نیز پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر اسنادی – پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات فیش برداری و پرسشنامه می باشد. نمونه مورد مطالعه 384 نفر ازشهروندان شهر اراک هستند که با روش نمونه گیری احتمالی از نوع طبقه بندی متناسب با حجم و تصادفی ساده انتخاب شده اند. شهر اراک دارای سه منطقه شهری است که از مناطق یک(شهید مصطفی خمینی)، دو(شهید رجایی) و سه (شهدا) انتخاب شده اند. برای انجام مباحث آمار توصیفی از نرم افزار spss و جهت سنجش برازش مدل نظری تحقیق از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج این پژوهش بر وجود یک الگوی خطی و مستقیم آماری بین تاثیر ICT و توسعه شهری حکایت دارد. بطوریکه هشت فرضیه مبتنی بر تاثیرICT بر فرصت آموزشی، اقتصادی، دسترس پذیری،بهداشت محیط زیست، تقویت مشارکت اجتماعی، ارتباطات اجتماعی، پایگاه زنان و نجوانان همگی تایید شدند. بنابراین بدیهی است که جامعه شهری تاثیر اینترنت بر توسعه شهری را می پذیرد.
    کلیدواژگان: فن آوری اطلاعات وارتباطات (ICT)، توسعه شهری، جامعه شبکه ای، شهرالکترونیک
  • سیف الله سیف اللهی، حمیرا حافظ امینی صفحه 69
    روابط ومناسبات اجتماعی در درون جامعه انسانی موجب پیدایش گروه های اجتماعی می شود. نقش و پایگاه متفاوت گروه های اجتماعی در جامعه، تعیین کننده روابط و حرکت های اجتماعی آن ها است. گروه های قومی از جمله مهم ترین گروه های اجتماعی محسوب می شوند که در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های اقتصادی، اجتماعی و انسانی تاثیر فراوان گذارده و از آن تصمیمات نیز تاثیرات فراوانی می پذیرند(سیف اللهی، 1373، صص 182-181). فرایند توسعه ناپایدار و ناموزون جامعه ایران از یک سو به دلیل ناموزونی ارکان و مولفه های بنیادین تشکیل دهنده آن و از سوی دیگر به دلیل ترکیب ناموزون این ارکان و مولفه ها است. در واقع، برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و انسانی شصت سال گذشته ایران وارث تاریخی توسعه ناموزون و متاثر از رشد و توسعه سرمایه داری اقتصاد جهانی تهیه و تدوین شده است. حاصل چنین فرایندی است که تهیه برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و انسانی جامعه ایران با نارسایی ها و کاستی های فراوانی در بهره یابی از امکانات و منابع جامعه جهت پاسخگویی به نیازها و خواست های گروه های اجتماعی، از جمله گروه های قومی، جامعه ایران می باشد. در واقع، برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و انسانی جامعه، تحت تاثیر رویکردها و الگوهای بر گرفته از رشد و توسعه سرمایه داری و اقتصاد جهانی، یکی از ارکان اصلی شکل دهنده نظام اجتماعی ایران یعنی ترکیب جمعیتی - قومی را نادیده گرفته است. نگاهی به عملکرد برنامه های توسعه اقتصادی- اجتماعی قبل و بعد از انقلاب اسلامی مبین آن است که موانع و تنگناهای بنیادین بر سر راه تهیه برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و انسانی متناسب و مطلوب برای جامعه ایران به ترتیبی که موجب همگرایی گروه های قومی شود، وجود داشته و دارد. آگاهی از موانع و تنگناهای موجود بر سر راه تقویت همگرایی گروه های قومی در جامعه ایران، ورود به حوزه های گوناگون زندگی اجتماعی را پیش روی قرار می دهد. اما در این مقاله، قصد نقد و بررسی برنامه های توسعه اقتصادی- اجتماعی و تاثیر آن بر واگرایی و همگرایی گروه های قومی درایران است. یعنی به علل و عواملی توجه خواهد شد که از بطن روابط اجتماعی جامعه ایران برخاسته است و طی زمان، شکل ساختاری به خود گرفته است. بررسی اسناد ومدارک معتبر،مستند وتحلیل محتوی آن ها وانجام مشاهدات در قالب روش های اسنادی،میدانی ودلفای حاکی است که موارد زیر از علل و عوامل واگرایی گروه های قومی جامعه می باشند: •کمبودآب وشرایط اقلیمی وجغرافیایی گسترده ایران؛ •تمرکزگرایی شدید مدیریت سیاسی؛ •بی توجهی به مشارکت گروه های قومی؛ •نادیده گرفته شدن مطالبات ونیازهای گروه های قومی در اثر ییروی از نظریه نوسازی؛ •تبعیت از سیاست قومی همانندسازی گروه های قومی؛ •نابرابری های اقتصادی_اجتماعی میان گروه های قومی؛ •توسعه انسانی نابرابر میان گروه های قومی؛ •توسعه ناموزون ونامتناسب مناطق قومی.
    کلیدواژگان: گروه های قومی، توسعه ناموزون، عناصر و مولفه های تشکیل دهنده جامعه انسانی، واگرایی و همگرایی
  • حمیدرضا آراسته، هادی رزقی شیرسوار، حسن عماری صفحه 103
    محور اساسی و تکیه گاه روابط اجتماعی بطور عام و در سازمان ها بطور خاص«اعتماد» است. نقش اعتماد در روابط گروه های کوچک با بزرگ متفاوت است. اعتماد باعث می شود که افراد در روابط اجتماعی خود با دیگران هر گونه بدگمانی را کنار گذاشته و روابط صمیمانه ای را برقرار کنند، که بدون اعتماد چنین روابطی شکل نمی گیرد. برعکس بی اعتمادی باعث سوء ظن نسبت به دیگران و ضعف اعتماد به نفس در افراد می شود و نتیجه این بی اعتمادی اختلال در روابط و عدم شکل گیری همکاری های جمعی است. در گروه های ثانویه و نیمه رسمی نیز هر چه اعتماد بیشتر باشد، افراد به طور موثرتری با همدیگر ارتباط برقرار کرده و همکاری بهتر و پایدارتری را با همدیگر خواهند داشت. با توجه به اهمیت موضوع این مقاله به تبیین و شناسایی سطح اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1388 می باشند پرداخته است.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی می باشد نمونه آماری مطابق ضوابط نمونه گیری بر اساس جدول مورگان حداقل 264 نفر می باشد که جهت افزایش سطح اطمینان نمونه مورد تحقیق به 371 نفر ارتقاء یافت. نتایج تحقیق نشان داد سطح مولفه های سهیم شدن، حسن ظن و همکاری در میان دانشجویان ضعیف و سطح مولفه های صراحت، دموکراتیک بودن، روابط چهره به چهره، صداقت، دگر خواهی، پاسخگویی و مسولیت و شفافیت در عملکرد در حد مطلوب ارزیابی شده است.
    کلیدواژگان: اعتماد، اعتماد اجتماعی، دانشجو، دانشگاه آزاد اسلامی
  • فروزنده جعفرزاده پور، منصور ساعی، رضا جاروندی صفحه 119
    وسایل ارتباط جمعی به عنوان ابزاری قدرتمند جهت الگو فرستی در جامعه مطرح می باشد. رخ داد تحولات عظیم در سطوح ملی و بین المللی سبب تغییر در منابع جامعه پذیری افراد و تعاملات بین نسلی شده است. به دلیل نقش دوگانه تلویزیون به عنوان یک آیینه بازتاب کننده (رفتارها، الگوها و ارزشهای جامعه) و یک عامل تاثیرگذار (بر جامعه که در دراز مدت تغییر ارزشها در جامعه را سبب می شود) ارزیابی و سنجش پیام های ارسالی از طریق تلویزیون به خانه های ایرانیان بسیار اساسی و مهم است. به همین دلیل یکی از راه های شناخت انواع روابط بین نسلها از منظر قدرت و به تفکیک جنسیت، بررسی الگوهایی است که توسط رسانه ها برای افراد جامعه فرستاده می شود. مطالعه حاضر تلاش دارد که روابط به تصویر کشیده شده بین نسلها را در سریالهای تلویزیونی از منظر قدرت و به تفکیک جنسیت مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 4 سریال ایرانی پخش شده در سال 1385 از شبکه های 1و3 است که به روش تحلیل محتوا کمی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که به طور کلی رابطه سلطه جویانه بیشتر از رابطه سلطه پذیر به ثبت رسیده است. سلطه پذیری درون نسلی جوانان حداقل موارد ثبت شده است. تلاش میانسالان مونث برای برقراری رابطه سلطه جویانه درون نسلی بیشتر از جوانان است. میانسالان مذکر بیشترین رابطه سلطه جویانه درون نسلی را داشته اند به طوری که بیش از یک سوم روابط آنان رابطه سلطه جویانه بوده است.
    کلیدواژگان: روابط نسلی، قدرت، جنسیت، سریالهای تلویزیونی
  • تحلیل محتوای فیلم«دو زن» به کارگردانی«تهمینه میلانی»با رویکرد به زن
    افسانه مظفری، فرزانه نیکروح متین صفحه 139
    این پژوهش با عنوان «تحلیل محتوای فیلم «دو زن» ساخته «تهمینه میلانی» در رابطه با رویکرد به زن» با هدف دستیابی به چگونگی شخصیت پردازی زن و بررسی تصویر ارائه شده از زن در فیلم «دو زن» ساخته «تهمینه میلانی» مورد بررسی قرار گرفته است. برای تحلیل محتوای فیلم مذکور، یک دستورالعمل کدگذاری 19 متغیر تنظیم گردید و تمامی صحنه های فیلم مورد بررسی کدگذاری و از 19 جنبه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس کلیه اطلاعات توسط نرم افزار spss پردازش گردید و جداول یک بعدی توصیف شد و سؤالات رابط نیز توسط جداول دو بعدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت واز 9 رابط موجود، معنادار بودن 2 رابط، اثبات گردید و به عبارتی دیگر ثابت شد که بین محیط زندگی نقش اول زن و غیرت و تعصب مرد ونیز حس بیم و امید رابطه معنادار وجود دارد. در فیلم مذکور همچنین نسبت صحنه های خشونت آمیز، تعصب و غیرت، شک و بدگمانی و سلطه گری مرد بر زن بسیار بالا بوده است. با استناد به نظریه بازتاب در این پژوهش می توان گفت که سینما به عنوان یک رسانه جمعی، توانسته است واقعیات اجتماعی جامعه را منعکس نماید و به عنوان ابزار انتقال فرهنگی و اجتماعی، نقش خود را به خوبی ایفاء کرده است. همچنین با استناد به نظریه برجسته سازی، فیلمساز مشکلات زنان و حضورشان در جامعه را در اثر خود برجسته کرده است.
    کلیدواژگان: زن، سینما، محیط زندگی، مرد سالاری، تعصب و غیرت، تحلیل محتوا
  • حمیدرضا جلایی پور، علی قنبری صفحه 165
    این مقاله تلاشی است برای تبیین نسبت جهانی شدن و رابطه هویت قومی و هویت ملی، و به این سوال پاسخ دهد که آیا ارزشهای بنیادین جهانی شدن سبب برجستگی هویت قومی در برابر هویت ملی در میان عرب زبانان ایرانی می شود و به عبارتی ارزشهای جهانی شدن چه تاثیری بر خاص گرایی در میان عرب زبانان ایرانی دارد. در این طرح از روش پیمایش استفاده شده، و علاوه بر داده های کمی از داده های کیفی از طریق انجام مصاحبه نیز استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه”عرب زبانان شهر اهواز“تشکیل می دهند و کلیه افراد 18 سال تا 65 سال عرب زبان اهوازی مورد پرسش قرار گرفتند. برای برآورد حجم نمونه با در اختیار داشتن جامعه آماری، از فرمول کوکران استفاده شده و حجم نمونه آماری 560 نفر برآورد گردید. برای سنجش پایانی و اعتبار داده ها و اطلاعات جمع آوری شده از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد وبرای تحلیل داده ها از تحلیل واریانسی و رگرسیون نیز استفاده شد.داده های تحقیق نشان دهنده این واقعیت است که ارزشها و گرایش به ارزشهای جهانی شدن سبب برجستگی بیشتر هویت قومی در برابر هویت ملی در میان اعراب خوزستان شده است. در عین حال داده های کیفی نشان دهنده پتانسیل بالایی برای ادغام اجتماعی یا پذیرش اجتماعی اعراب با سایر اقوام خوزستانی است. از این رو گفتمانهای برابری طلبانه که بر حقوق شهروندی ابتناء دارد می تواند راهبردهای موثری در استحکام سازه هویت ملی باشد. می توان داده های کمی و کیفی را در الگوی ناسیونالیسم مدنی یا هویت مدنی جدید ایرانیان تعبیر و تفسیر نمود.
    کلیدواژگان: هویت ملی، ایرانیان، ارزشهای جهانی شدن، هویت ملی، هویت قومی
  • عطا شاکریان، طهمورث آقاجانی هشتجین صفحه 187
    هدف پژوهش حاضر مقایسه کارایی خانواده در ارتباط با وضعیت تحصیلی دانشجویان موفق و ناموفق دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج است. روش پژوهش از نوع مطالعه توصیفی1 - پس رویدادی2 است. نمونه مورد تحقیق 227 نفر (109دختر 118پسر) از دانشجویان دانشگاه در مقاطع تحصیلی از کاردانی تا دکترای حرفه ای درنیمسال اول سال تحصیلی88-87 است که براساس نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده آزمون طرح ارزیابی خانواده (FAD)3 بر اساس الگوی مک مستر4 بود. یافته های پژوهش نشان دهنده رابطه معنی داری بین کارایی خانواده با وضعیت تحصیلی دانشجویان موفق و نا موفق است. همچنین در آزمون خرده مقیاس های رابطه معنی داری بین خرده مقیاس همراهی عاطفی با وضعیت تحصیلی دانشجویان موفق و ناموفق وجود دارد و میانگین نمرات در خرده مقیاس های آزمون FAD نشانگر عملکرد مطلوب تر خانواده های دانشجویان موفق در مقایسه با خانواده های دانشجویان ناموفق است. از نتایج دیگر پژوهش اینکه بین جنسیت، بومی و غیر بومی بودن و نوع دانشکده با کارایی خانواده رابطه معنی داری مشاهده نشد. از یافته های پژوهش می توان استنباط کرد که کارایی خانواده بیشتر روی جنبه-های دیگر رفتار مانند شخصیت روابط اجتماعی دانشجویان تاثیر گذار است و وضعیت تحصیلی دانشجویان بیشتر تحت عوامل ذهنی و برخی عوامل اجتماعی است.
    کلیدواژگان: وضعیت تحصیلی، کارایی خانواده، دانشجویان موفق و ناموفق، پیشرفت تحصیلی
|
  • Page 7
    The present research examines information and communication technology (ICT) on urban development (a case study of Arak city). The findings are based on the views represented in literature and the relationship between ICT and urban development. Thus, information and communication technology as the main component of the information society should be taken into consideration urban development. The theories like urban sustainable development, the third wave, network society and city of bites are considered as theoretical framework. Since cities reflect the conditions of society so changes and effects of information and communication technology shown in urban societies. Therefore, the first questions are as follows: how ICT influences urban development. This is a descriptive study and survey research, which includes a sample of 384 citizens taken from Arak `s districts. The most important data-gathering tool is questionnaires. Structural equation modeling is a statistical technique used to analyze the data and test hypotheses. The findings show that there is a linear and direct statistical model between ICT and urban development (according to Lisrel software). It means that ICT has direct impact on educational opportunities, economic opportunities, availability, environment healthy, social participation, social communication, women and teenagers positions. Therefore, internet influences on urban society obviously.
  • Page 35
    The purpose of this article is to explore dimensions and signs of religiosity based on sociology of religion. This paper reviewed empirical and field study of the degree and changes of religiosity in the last fifty years ago and then presents some critical view about their models and scales of assessment of religiosity. Finally, this article is to propose the model of assessment of religiosity. This is a survey research among students of Islamic Azad University and public university of Qom city. Data is collected through questionnaires distributed among 334 persons based on Cochran `s formula. The findings show that there is a high obligation toward religious beliefs, individual ethic and personal duties but there is a low obligation toward collective worshiping, political laws and religious participation. Therefore, the tendency to inner and individual religiosity (obligation toward dimensions and individual signs of religion) is more than social religiosity (obligation toward dimensions and collective signs of religion).
  • Page 69
    The relation and ties inside human society cause the appearance of various social groups. The different role and status of social groups in the society determines their social relations and motions. Ethnic groups are considered as the most important social groups who have a great influence on socio-economic development and human decision-makings and accept great effect from the said decisions as well. The process of unsustainable and unbalanced development of Iran refers to unsteady basic elements and indexes and their unstable compound. Actually, the socio-economic development have been prepared under the effect of growth and development of world economy and capitalism, so the preparation of socio-economic development faces many difficulties for responding to the needs and desires of social groups and ethnic groups. This matter lead to disregarding of ethnic – population compounds as a part of social system. The performance of human and socio-economic development before and after the Islamic Revolution indicates the existence of impediments in preparing proportionate socio-economic development. The objective of compilation of this thesis is to consider the effects of socio-economic development on convergence and divergence of ethnic groups before and after the Islamic Revolution and the reasons and factors arising from social relations of Iranian society. The tests of research theories have been performed based on valid papers and documents and content analysis and direct observations in the form of documentary, field and Delphi methods. The findings show that there are some reasons for convergence and divergence of ethnic groups as follows: - Water shortage and widespread climatic and geographic conditions of Iran, - Severe concentration of political management, - Inattention to the participation of ethnic groups, - Ignorance of demands and requirements of ethnic groups due to following of modernization theory, - Ethnic policy of uniformity of ethnic groups, - Economic and social inequality among ethnic groups, - Unequal human development among ethnic groups, - Unbalanced and inappropriate development of ethnic regions.
  • Page 103
    The trust considers as a central point of social relations and organizations. There are some differences between the role of trust in relations of small and large groups. Trust cause that people avoid suspicion in their social relations with others so there is no honest relationship without trust. Mistrust lead to form suspicion and lack of self-confidence also disorder in relations and absence of collective cooperation. Therefore, trust in secondary groups influences on appropriate relations and sustainable cooperation. This paper is to examine social trust among university students (A case study of Islamic Azad University, Science and Research Branch). This is a correlation method and sample size consists of 371 persons. The findings show that some indexes like participating, optimism and cooperation are weak among students but explicitness, democratic, face-to-face relations, honesty, altruistic, respondency, responsibility and clearness in performance consider as an acceptable levels.
  • Page 119
    Mass media are a powerful tool for sending pattern to the society. Occurring big changes in levels of national and international has been changed sources of socialization and inter-generation interactions. For dual role of Television as reflecting mirror (behaviors, patterns and values of society) and an effective factor (on society that in long time will change the values of society) it is basic and important the evaluating and Measurement of the messages that has been sent by Television to Iranian home. To this reason, one of the ways of knowing the kinds of relations between the generations, in view of power and according to gender is investigating the patterns that will be sent for members of society by mass media. Present study, tries to investigate the relations between the generations that has been shown on TV serials. We study it according to power and gender. We studied four Iranian serials that they have been portrayed on one and three networks in 1385. Research method was content analysis. Findings show that, totally, on the TV serials the dominance relation has been showed more than Obedience relation. According to date, Inter-generation Obedience of young people is the less. Trying the female middle ages for to have Obedience relations of Inter-generation is more than young people. Male middle ages have the most Obedience relations of Inter-generation so that more than one out of three their relations have been the obedience relations.
  • The content analysis of
    Page 139
    This paper is to study a movie named "two women" directed by Tahmineh Milani with emphasizes on woman. Moreover, focus on how a woman is personalized and pasteurized in this film. The method is content analysis with coding of all parts of the film then 19 variables used for coding. SPSS software is used for data processing also in order to analyzing data, some tables are considered too. In addition, there are meaningful relationships in just two of nine indexes. in other words; there are meaningful relationships between life environment of woman and prejudice of man as well as the sense of hope and fear. This film show that many behaviors like violent, prejudice, mistrust, control and domination exercised by man. Therefore, this movie as a kind of mass media reflects social realities of the society. In addition, this movie plays its role well as the instrument of cultural transmission and finally indicates the problems of women outstandingly.
  • Page 165
    The Present article is to explain the globalization and its relation between ethnic identity and national identity. In addition, try to answer to this question that dose the Fundamental values of globalization cause the bolding ethnic identity among Iranian Arab against national identity. On the other world what is the effect of values of globalization on specificity among Iranian Arabs. This is a survey research and qualitative data obtained through interviews. The population of this study consists of the entire Arabs of Ahwaz city which their aged ranged from18-65 years. Validity is based on content validity and reliability is according to Cronbach`s Alpha. Data is collected through questionnaires distributed among 560 persons based on Cochran `s formula. Testing hypotheses is done according to variance analysis and regression. As findings show the values of globalization, among Iranian Arabs, lead to distinguishing of ethnic identity against national identity. In addition, qualitative data indicate that there is social acceptance among Iranian Arabs with the other ethnic groups. Therefore, equalitarian discourse based on the rights of citizenship cause the consolidation of national identity. In addition, it is possible to interpret the qualitative and quantitative data for the new pattern of civil identity of Iranians.
  • Page 187
    This present study is to survey about efficiency of family in relationship with educational situation of successful and unsuccessful students of Islamic Azad university of Sanandaj(2008-2009). This is a descriptive and expost- facto research. The sample of this study included 227 university students {109girls, 118 boys} whom their educational levels varied from post diploma to professional PhD and who were selected through stratified random sampling. The test (FAD) based on Mc Master Model is used too. Results of the study show that, there is a significant relationship between educational situation of successful and unsuccessful students with their efficiency of family. Furthermore, another test indicates that there is significant relationship between emotional support and educational situation of successful and unsuccessful students. In addition, the family of successful students considers as a better performance. There are no significant relationship between sex, native, non-native and kind of college with efficiency of family. Finally, the findings show that efficiency of family has more effect on the personality and social relations of students. Mental and social factors influence on the educational situation of the students.