فهرست مطالب

دنیای میکروب ها - پیاپی 1 (زمستان 1387)

فصلنامه دنیای میکروب ها
پیاپی 1 (زمستان 1387)

  • 70 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عباس اخوان سپهی، ایثار دژبان گلپاشا، مسعود امامی، ارژنگ محمد ناخدا صفحه 5
    سابقه و هدف
    امروزه استفاده از میکروارگانیسم ها برای حذف آلاینده های نفتی از محیط زیست بسیار مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. زیرا روش های یا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد یا باعث به وجود آمدن ترکیبات سمی دیگری در محیط می شوند. هدف از این پژوهش، ارزیابی و تایید حذف زیستی نفت خام به وسیله باسیلوس ها می باشد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش پانزده گونه باسیلوس تجزیه کننده نفت خام از مناطق آلوده به نفت جدا شد و شرایط بهینه رشدشان در محیط پایه نمکی واجد 1 تا 3% نفت خام مورد ارزیابی گردید. سپس با ارزیابی کشش سطحی و میزان کربن کل، نیتروژن و هیدروژن موجود در نفت خام در قبل و پس از تیمار با باکتری با روش ASTM D5291 اندازه گیری شد. همچنین سولفورزدایی زیستی با روش IP 242 مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    از گونه های مورد بررسی دو گونه که بهترین رشد در محیط پایه نمکی واجد نت داشتند، انتخاب گردیدند. اما بیشترین افزایش در چگالی نوری و شمارش سلول های زنده و کاهش pHمیط کشت در روز پنجم از دوره آزمایش برای باسیلوس هایS6 بدست آمد. زمان تجدید نسل بر روی محیط نمکی حاوی 1% نفت خام برای باسیلوس S6 و S35 به ترتیب 18 و 25 ساعت محاسبه شد. باسیلوس ها قادر به کاهش کشش سطحی محیط به ترتیب از 62 (mN/m) به 31 و 38 بودند که بیانگر آن است که این گونه ها قادر به تولید میزان قابل توجهی بیوسورفکتانت هستند. نتایج نشان داد که میزان کلی کربن از 85 (درصد جرمی) به 41 و 48 (درصد جرمی) به ترتیب برای باسیلوس S6 و S35 کاهش یافته است. همچنین مشخص شد که پس از گذشت یک ماه 42 درصد و 80 درصد از میزان کلی سولفور موجود در نفت به ترتیب توسط باسیلوس S6 و S35 حذف شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
    نتیجه گیری
    آنالیزهای آماری بر روی هیدروکربن های موجود در نفت دخام با استفاده از گاز کروماتوگرافی (C13-C30) نشان دهنده اثر تخریب زیستی باسیلوس ها بر روی هیدروکربن های نفتی و توانایی آن ها در استفاده از نفت به عنوان تنها منبع کربن و انرژی می باشد
    کلیدواژگان: نفت خام، باسیلوس، تخریب زیستی، بیوسورفکتانت
  • محمد کارگر، سارا صادقی پور، حمیده طباطبایی، رخشنده ناطق صفحه 15
    سابقه و هدف
    انتروویروس ها یکی از مهم ترین ویروس هایروده ای هستند که طیف وسیعی از بیماری ها را در انسان ایجاد می کند. اخیرا با توجه به زمان بر بودن و همچنین نیاز به انجام تست های تاییدی، استفاده از روش هایمولکولی جهت تشخیص انتروویروس ها مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش ارزیابی روش هایICC-RT-PCR و کشت سلولی برای تشخیص انتروویروس های موجود در سیستم فاضلاب است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش 63 نمونه فاضلاب با روش Grab sample تهیه و با روش هایPellet و Two-Phase تغلیظ و در رده های سلولی RD و HEp-2 کشت داده شد. در مرحله بعد، تمامی نمونه ها به کشت های سلولی حساس RD و HEp-2 تلقیح و پس از 24 ساعت گرمخانه گذاری در حرارت 36 درجه سانتی گراد، با استفاده از پرایمرهای Pan E.V، Pan P.V و پرایمرهای اختصاصی Sabin بر روی نمونه های کشت سلولی تست RT-PCR انجام شد.
    یافته ها
    از مجموع نمونه های مورد بررسی، با استفاده از روش کشت سلولی از 33 نمونه انتروویروس (38/52 درصد) و توسط روش ICC-RT-PCR از 41 نمونه انتروویروس (07/65درصد) و از 6 نمونه ویروس پولیو (52/9 درصد) جداسازی گردید.
    نتیجه گیری
    با آنالیز آماری مشخص شد که بین روش های کشت سلولی و ICC-RT-PCR ارتباط معنی داری در سطح 05/0 برای جداسازی انتروویروس ها وجود دارد. همچنین حساسیت روش ICC-RT-PCR برای تشخیص انتروویروس ها کمتر از 01/0، TCID50 ارزیابی شد که می تواند نشان دهنده قابل قبول بودن و حساسیت این روش برای تشخیص انتروویروس های موجود در فاضلاب باشد.
    کلیدواژگان: انتروویروس ها، فاضلاب، ICC، RT، PCR، کشت سلولی
  • الهه تاج بخش، فرشید پایدار صفحه 23
    سابقه و هدف
    استفاده کنندگان از مواد مخدر تزریقی، یک جمعیت مخفی هستند که غالبا به صورت غیرقانونی در جمعیت های پنهانی و گروه های پرخطر عضویت دارند و احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی ناشی از تزریق مواد مخدر در این افراد بالا می باشد. در این مطالعه با توجه به این که از جمله گروه های پرخطر در معرض ابتلا به عفونت های ویروسی به ویژه آلودگی به ویروس هپاتیت نوع C افراد زندانی می باشد، بررسی سرواپیدمیولوژیک عفونت HCV در زندانیان شهرستان شهرکرد مدنظر قرار گرفت. هدف از پژوهش بررسی شیوع HCV-Ab در زندانیان و معتادان تزریقی زندان شهرستان شهرکرد می باشد.
    مواد و روش ها
    از کل زندانیان که 600 نفر می باشند نمونه سرم تهیه گردید و از طریق آزمون سرمی الیزا شیوع سرولوژیکی ویروس HCV ارزیابی شد. همچنین رابطه وجود HCV-Ab با فاکتورهای خطرساز از قبیل: جنسیت، تاهل، سابقه اعتیاد غیرتزریقی و تزریقی، سابقه قبلی زندانی شدن، سابقه خال کوبی، سابقه دریافت خون و یا فاکتورهای خونی، سابقه تماس جنسی مشکوک و سابقه آگاهی زندانیان با راه های انتقال هپاتیت نوع C، مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    پس از آنجام آزمون الیزا با استفاده از کیت الیزایHCV-Ab بر روی 600 نمونه سرم اخذ شده از زندانیان و معتادان تزریقی شهرستان شهرکرد 76 نمونه در آزمون الیزا واکنش سرمی مثبت نشان دادند که میزان آلودگی به HCV، 66/12% برآورد گردید. درصد میزان آلودگی به HCV، جنسیت، وضعیت تاهل، افراد معتاد غیرتزریقی و تزریقی، سابقه قبلی زندان، سابقه خال کوبی، سابقه حجامت، سابقه دریافت خون و یا فاکتورهای خونی، سابقه تماس جنسی مشکوک و میزان آگاهی از راه های انتقال HCV به ترتیب: 16/8%، 66/10%، 83/5%، 16/9%، 33/7%، 33/0%، 16/2%، 0/1%، 5/10% در بین زندانیان گزارش شد. اما بین آلودگی به HCV و جنسیت، تاهل، دریافت خون و یا فاکتورهای خونی، تماس جنسی مشکوک، آگاهی از راه انتقال HCV ارتباط معنی داری مشاهده نگردید. ولی بین آلودگی به HCV و اعتیاد، نوع اعتیاد، سابقه زندانی شدن، سابقه خال کوبی و گروه سنی ارتباط آماری معنی داری مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    تایید نتایج وجود رابطه معنی دار میان وجود عفونت HCV با اعتیاد، نوع اعتیاد، سابقه زندانی شدن، سابقه خال کوبی و گروه سنی و عدم مشاهده رابطه آماری معنی دار با سایر فاکتورهای خطر ساز مورد مطالعه و همچنین شناسایی درصدهای متفاوتی از وجود HCV در این افراد به انجام مطالعات تکمیلی در جمعیت های بزرگتر نیاز دارد.
    کلیدواژگان: زندانیان، معتادان تزریقی، هپاتیت نوع C، الیزا، شهرکرد
  • جمیله نوروزی، آنیتا خنافری، شیرین بیگلری صفحه 29
    سابقه و هدف
    استرپتوکوک های دهانی، ارگانیسم های غالب در پلاک دندانی هستند و استرپتوکوکوس میوتانس، مهم ترین گونه در ایجاد پوسیدگی اولیه دندان است. لاکتوباسیل ها در مرحله بعدی پوسیدگی دندان دخالت دارند. هدف از این پژوهش، جداسازی باکتری های اسید لاکتیک موجود در دهان افراد در گروه های مختلف سنی، تعیین pH و بررسی اثر مهاریلاکتوباسیل ها بر روی تعدادی از باکتری های بیماریزای روده ای (سالمونلا، شیگلاو اشریشیا کلی) می باشد.
    مواد و روش ها
    در این بررسی، نمونه برداری از بزاق و اطراف دندان 75 نفر در گروه های مختلف سنی توسط سواب انجام شد و در محیط MRS کشت داده شد. لاکتوباسیل ها و استرپتوکوک ها با روش استاندارد (شکل ظاهر کلنی، میکروسکوپی، تخمیر قندها و انجام تست های بیوشیمیایی) جداسازی و شناسایی شدند. همچنین pH مناسب رشد لاکتوباسیل ها و استرپتوکوک ها اندازه گیری گردید و اثر بازدارندگی لاکتوباسیل ها بر باکتری های بیماریزای روده ای (اشریشیا کلی، سالمونلا و شیگلا) با روش نقطه گذاری، دیسک گذاری و ایجاد چاهک تعیین شد.
    یافته ها
    لاکتوباسیل های جدا شده شامل شش گونه، لاکتوباسیلوسفرمنتوم، لاکتوباسیلوسکازئی، لاکتوباسیلوسگاسری، لاکتوباسیلوسبرویس، لاکتوباسیلوسپلانتاروم، لاکتوباسیلوساسیدوفیلوس و استرپتوکوک جدا شده استرپتوکوکوسمیوتانس بودند. لاکتوباسیل های جدا شده از دهان، رشد اشریشیا کلی را متوقف کردند، اما بر روی سالمونلا و شیگلا دارای اثر مهاری ضعیف یا فاقد اثر بازدارندگی بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد که برخی از لاکتوباسیل ها در شرایط آزمایشگاهی از رشد پاتوژن ها جلوگیری می کنند. بنابراین مصرف لبنیات در تغذیه روزانه به علت وجود لاکتوباسیل ها توصیه می شود.
    کلیدواژگان: استرپتوکوکوس میوتانس، لاکتوباسیلوس ها، دهان، اثر بازدارندگی
  • فیروز عباسیان، حمیده طباطبایی، محبوبه ساریجلو، رخشنده ناطق صفحه 37
    سابقه و هدف
    فلج شل حاد (Acute Flaccid Paralysis) توسط عوامل مختلفی ایجاد می شود که مهم ترین عامل آن پولیو ویروس می باشد. هدف از پژوهش ارزیابی عوامل غیر پولیویی ایجاد کننده فلج در ایران می باشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق به منظور بهبود در قدرت جداسازی انتروویروس های احتمالی موجود در مدفوع کودکان مبتلا به فلج شل حاد، تمام نمونه های مدفوع این کودکان، به پنج رده سلولی L20B، RD، Hep-2، Vero و GMK تلقیح شدند و با روش میکرونوترالیزاسیون مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    با تلقیح دو نمونه از هر یک از 458 مورد بیمار زیر 15 سال مبتلا به فلج شل حاد به پنج رده سلولی ذکر شده، در کل 34 مورد انتروویروس از گونه ها و سروتایپ های مختلف جداسازی گردید. 1/7% از کل موارد مبتلا به AFP از نظر کشت سلولی و جداسازی انتروویروس ها مثبت بودند. جنسیت نقش موثری در جداسازی انتروویروس ها نداشت. اکثر موارد جداسازی ویروس ها مربوط به گروه سنی 5-0 سال بود و با افزایش سن، از تعداد موارد جداسازی این ویروس کاسته شد. بیشترین ویروس های جدا شده مربوط به پولیوویروس ها (12مورد) و اکوویروس ها (12 مورد) بود. در این پژوهش نشان داده شد که موارد شناخته شده فلج باقیمانده (Residual Paralysis=RP) بیشتر توسط اکوویروس ها ایجاد می شوند. همچنین اختلاف معنی داری در تعداد موارد جداسازی پولیوویروس واکسن در افراد مبتلا به RP و افراد غیرمبتلا وجود نداشت. از این رو نشان داده شد واکسن هایOPV مورد استفاده در کشور از ایمنی کافی برخوردار است. موارد جداسازی کوکساکی ویروس ها در نمونه های بالینی نیز بین افراد مبتلا به RP و افراد غیرمبتلا اختلاف معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    به دلیل معنی دار بودن اختلاف جداسازی انتروویروس های غیرپولیویی بین دو گروه دارای فلج باقیمانده مثبت و منفی، نقش این ویروس ها در ایجاد فلج باقیمانده ثابت می شود.
    کلیدواژگان: فلج شل حاد، انتروویروس هایغیرپولیویی، کشت سلولی
  • فرشید کفیل زاده، نیما میرزایی، مهدی کارگر صفحه 43
    سابقه و هدف
    جیوه یکی از سمی ترین فلزات سنگین می باشد. مقادیر اندک جیوه برای همه موجودات زنده سمی است. با این وجود برخی از باکتری ها با مکانیسم های خاص در برابر جیوه مقاوم هستند. هدف از این پژوهش جداسازی و شناسایی باکتری های مقاوم به جیوه و بررسی ارتباط بین میزان آلودگی محیط به جیوه و احتمال جداسازی باکتری های مقاوم است.
    مواد و روش ها
    نمونه برداری از آب و رسوبات چهار ایستگاه در طول رودخانه کر و از تابستان 1385 تا بهار 1386 انجام گرفت. میزان جیوه در نمونه ها با روش بخار سرد و به وسیله دستگاه جذب اتمی اندازه گیری شد. تعداد باکتری ها در دو محیط کشت حاوی mg/l10 کلرید جیوه و بدون جیوه شمارش گردید. جداسازی باکتری های مقاوم از طریق غنی سازی اولیه و کشت مستقیم در محیط جامد حاوی mg/l10 کلرید جیوه صورت گرفت. باکتری ها به وسیلهتست های متداول بیوشیمیایی شناسایی گردیدند.
    یافته ها
    تعداد باکتری ها در محیط کشت بدون جیوه CFU/ml107×10 و بیشتر از محیط فلزدار بود. فراوانی باکتری های مقاوم به جیوه در ایستگاه پل خان 2/54 و در ایستگاه درودزن 3/4 درصد شناسایی شد. این ایستگاه ها از نظر میزان آلاینده جیوه به ترتیب آلوده ترین و پاک ترینایستگاه ها بودند. باکتری های Entrobacter sp.، Klebsiella sp.، E. coli، Serratiamarcescens و Pseudomonas sp. به عنوان باکتری های مقاوم به جیوه جداسازی و شناسایی گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از روش غنی سازی اولیه در مقایسه با روش کشت مستقیم، موجب جداسازی بهتر باکتری های مقاوم می شود. علاوه بر این افزایش میزان جیوه در محیط، احتمال جداسازی باکتری های مقاوم به جیوه را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: باکتری های مقاوم به جیوه، Serratiamarcescens، رودخانه کر
  • آنیتا خنافری، فاطمه احمدی فخر، رضا مرندی صفحه 51
    سابقه و هدف
    امروزه رنگدانه های زیستی (Biopigments) در تهیه و تولید محصولات دارویی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهم ترین آن ها رنگدانه قرمز تری پیرولیسراشیامارسسنس است که Prodigiosin نامیده می شود. در این تحقی افزایش توان تولید این رنگدانه توسط باکتری مزبور با استفاده از محیط های کشت مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این بررسی، از سویه سراشیامارسسنسPTCC1111 استفاده شد. سپس توان تولید رنگدانه پرودی جیوسین بر روی محیط های کشت Nutrient broth، Sesame seed broth، Tripticase soya broth، Brain heart infusion broth و Peanut seed broth در دماهای 24، 28، 30 و 37 درجه سانتی گراد با روش اسپکتروفتومتریماورای بنفش در طول موج 535 نانومتر بررسی شد. به منظور خالص سازی رنگدانه پرودی جیوسین، پس از کشت باکتری مزبور در محیط هایSeame seed broth و Peanut seed broth مراحل متوالی سانتریفوژ از نمونه رشد کرده در rpm10000 انجام گرفت. سپس با استفاده از حلال های آلی اتیل استات، استون، سدیم سولفات، دی کرومتان، کلروفورم رنگدانه استخراج شد و در نهایت با روش کروماتوگرافی ستونی خالص سازی رنگدانه صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بهترین محیط کشت برای بیشترین میزان تولید این رنگدانه، محیط کشت Peanut seed broth و Seame seed broth و دمای 28 درجه سانتی گراد می باشد. باکتری مورد نظر در محیط های یاد شده حتی در دمای 37 درجه سانتی گراد نیز قادر به تولید رنگدانه بود. خالص سازی رنگدانه با استفاده از اسپکتروفتومتری ماوای بنفش در طول موج 535 نانومتر تنها یک قله (پیک) را نشان داد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت کاربردی رنگدانه های زیستی، بهینه سازی شرایط تولید آن ها در حد بالاتر پیشنهاد می شود
    کلیدواژگان: سراشیامارسسنس، رنگدانه، پرودی جیوسین، اسپکتروفتومتریماورای بنفش
  • فرشید پریدار، الهه تاج بخش صفحه 55
    سابقه و هدف
    امروزه یکی از موضوعات مهم بهداشتی، انتقال بیماری های عفونی مانند هپاتیت نوع B به ویژه آلودگی های منتقله از طریق خون در افراد با رفتارهای پرخطر در جامعه می باشد. ازجمله این افراد در معرض ابتلا به هپاتیت B، زندانیان و معتادان تزریقی استفاده کننده از سرنگ های مشترک می باشند. بنابراین در این تحقیق بررسی شیوع سرولوژیکی عفونت ویروس هپاتیت نوع B در زندانیان زندان شهرستان شهرکرد و رابطه آن با فاکتورهای خطرساز به منظور تعیین جایگاه عفونت این ویروس مدنظر قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که به صورت گذشته نگر انجام گرفت از کل زندانیان زندان شهرکرد که 600 نفر و همگی مرد بودند نمونه سرم تهیه گردید و امکان وجود HBsAg در این نمونه ها با آزمایش الایزا ارزیابی گردید. همچنین رابطه وجود HBsAg با فاکتورهای خطرساز ازقبیل جنسیت، تاهل، سابقه اعتیاد غیرتزریقی و تزریقی، سابقه قبلی زندانی شدن، سابقه خال کوبی، سابقه دریافت خون و یا فاکتورهای خونی، سابقه تماس جنسی مشکوک و سابقه آگاهی زندانیان با راه های انتقال هپاتیت نوع B مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    تعداد 90 نفر از کل افراد مورد بررسی (15%) آلوده به آنتی ژن سطحی ویروس HBV بودند. همچنین درصد وجود HBsAg در مردان، در افراد متاهل، در افراد معتاد، در معتادان تزریقی، در افراد دارای سابقه زندان، در زندانیانی که سابقه خال کوبی داشتند، در زندانیان دارای سابقه دریافت خون و یا فاکتورهای خونی، در زندانیان دارای سابقه تماس جنسی مشکوک و در زندانیانی که از راه های انتقال هپاتیت نوع B آگاهی داشتند به ترتیب 66/14%، 5/9%، 34/7%، 17/3%، 66/4%، 0/4%، 16/1%، 1% و 66/8% گزارش گردید. همچنین بین آلودگی به هپاتیت نوع B، سابقه اعتیاد، نوع اعتیاد، سابقه زندانی شدن، تماس جنسی مشکوک و آگاهی از راه انتقال این بیماری ارتباط آماری معنی داری مشاهده نگردید. اما بین آلودگی به هپاتیت نوع B و سابقه دریافت خون و یا فاکتورهای خونی ارتباط آماری معنی داری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    وجود رابطه معنی دار میان وجود عفونت HBV با سابقه خال کوبی و سابقه دریافت خون و یا فاکتورهای خونی و عدم مشاهده روابط آماری معنی دار با سایر فاکتورهای خطرساز مورد مطالعه و همچنین شناسایی درصدهای متفاوتی از وجود HBsAg در این افراد نیاز به مطالعات تکمیلی در جمعیت های بزرگتر را یادآوری می نماید.
    کلیدواژگان: هپاتیت نوع B، الایزا، زندانیان، شهرکرد
|
  • Akhavansepahia., Dejbangolpasha I., Nakhoda, Am Page 5
    Background And Objectives
    Today use of microorganisms for removing crude oil pollution from contaminated sites (bioremediation) was considered by scientists because other methods such as surfactant washing and incineration lead to production of more toxic compounds and they are non-economic.
    Materials And Methods
    Fifteen crude oil degrading Bacillus spp. were isolated from contaminated sites. Two isolated showed best growth in liquid media with 1-3% (v/v) crude oil and mineral salt medium.
    Results
    The results show maximal increase in optical densities, total viable count and total protein concomitant with decrease in pH on fifth day of experiment period for Bacillus S6. Typical generation time on mineral salt with 1% crude oil is 18h and 25-h respectively for Bacillus S6 and S35. These bacilli reduce surface tension from 60 (mN/m) to 31 and 38 (mN/m) it means that these bacilli can produce sufficient surfactant. Total of carbon, nitrogen and hydrogen was measured before and after of treatment by using ASTM D5291 method. The results reflect that total of carbon was decreased from 85.6 (mass %) to 41 and 48.8 (mass %) respectively by Bacillus S6 and S35. Biodesulfurization of crude oil was investigated by using IP 242 method. After one month of treatment at 30°C, 42% and 80% of total sulfur content was removed respectively by Bacillus S6 and S35.
    Conclusion
    Quantitative analysis using gas chromatography carried out to demonstrate the effect of biodegradation on n-alkanes (C13-C30). In our study the amounts of hydrocarbons lost by biological processes. The results confirm that isolated Bacillus can use crude oil as source of carbon and energy.
  • Kargar M., Sadeghipour S., Tabatabaee H., Nategh R Page 15
    Background And Objectives
    Enteroviruses are one of the most important enteric viruses which produce a broad range of human diseases. But being time consuming and also the necessity to perform confirmed tests for Enteroviruses detection, using molecular direct methods have been recently considered. The aim of this research is evaluation of ICC-RT-PCR and cell culture methods for detection of enteroviruses in sewage system.
    Materials And Methods
    In this research 63 specimens were provided through Grab sample method which concentrated by pellet & Two-phase method and cultured in RD and HEp-2 cells respectively. All specimens, then, were inoculated using sensitive cell cultures of RD and HEp-2. After 24 hours incubation at 360C by means of Pan E.V primers and afterwards Pan P.V Primers along with specific sabin primers, test of RT-PCR was carried out on the cell culture specimens.
    Results
    Out of all collected specimens, enteroviruses were isolated from 33 specimens (52.38%) and 41(65.01%) specimens which utilized cell-culture & ICC-RT-PCR methods respectively. Polioviruses were also isolated from 6 specimens.
    Conclusion
    Statistical analysis indicated that there is a significant relationship (p= 0.05) between cell culture and ICC-RT-PCR methods for isolating enteroviruses. Further the sensitivity of ICC-RTPCR method to detect enteroviruses less than 0.01 TCID50 was evaluated, which can indicated the acceptability and sensitivity of this method for detection of enteroviruses in sewages.
  • Tajbakhsh E., Paiedar F Page 23
    Background And Objectives
    Jail prisoners with or without drug addiction is an high risk population for affecting of different blood born viral complications like hepatitis type C virus (HBV) infection. Then, in this research the seroepidemiological prevalence of HCV infections and also the possible role of different risk factors of HCV complications were evaluated in jail prisoners of Sharekord.
    Materials And Methods
    In this investigation, the plasma samples of 600 Sharekord jail prisoners were collected and preserved in -20°C. The prevalence of HCV-Ab was monitored by a third generation ELISA protocol in these plasma samples. The possible role of different HCV risk factors like: sex, marriage, history of drug injection, and types of drug addiction, history of prisonership, history of tattooing, transfusion of blood and blood products, unethical sex relationship, and the knowledge of prisoners from the route of HCV transmission were statically analyzed by SPSS and Instat soft wares.
    Results
    HCV-Ab was diagnosed in seventy six of 600(12.66%) jail prisoners by ELISA method. Also the relationship of HCV infection with different risk factors including: sex, marriage, history of drug injection, and types of drug addiction, history of prisonership, history of tattooing, transfusion of blood and blood products, unethical sex relationship, and the knowledge of prisoners from the route of HCV transmission were as follow: 8.16%, 10.66%, 5.83%, 9.16%, 7.33%, 0.33%, 2.16%, 1.0%, and 10.5%. Significant associations were not detected between HCV infections with sex, marriage, transfusion of blood and blood products, unethical sex relationship and knowledge of prisoners from the route of HCV transmission. But significant associations were detected between HCV infections with history of drug injection, and types of drug addiction, history of prisonership, tattooing, and age grouping.
    Conclusion
    Detection of significant associations between HCV infections with history of drug injection, and types of drug addiction, history of prisonership, tattooing, and age grouping, and diagnosis of insignificant associations between HCV infections with different HCV risk factors and also diagnosis of different prevalence of HCV-Ab in jail prisoners announced the need of completed study in other jail populations.
  • Noroozi J., Hanafari A., Beiglari Sh Page 29
    Background And Objectives
    Predominant organisms in plaques are of the genus Streptococcus, withStreptococcus mutansbeing the species most important in the formation of dental caries. Another organism that is important in the development of caries is the lactobacillus. Lactobacillus species are not important in the initiation of caries but in the continuation. The aim of this study was to isolate and identify of lactic acid bacteria from the mouth in different ages, determination of pH and study the inhibitory effect of isolated Lactobacilli on some entropathogens bacteria (Salmonella, Shigellaand Escherchia coli).
    Material And Methods
    From 75 persons in different ages, the samples were collected from saliva and around dental and were cultured in MRS medium. Lactobacilli and Streptococci were isolated and identified by standard methods (morphology, microscopic shape and chemical characteristics and fermentation of carbohydrates). Growth pH of isolated Lactobacillus was determined. Inhibitory effects of isolated bacteria were evaluated by spot on the lawn, blank disk and well-diffusion methods on Salmonella, Shigellaand Escherichia coli.
    Results
    Isolated Lactobacillus were including L. fermentum, L. casei, L. gasseri, L. brevis, L. plantarumand L. acidophilus, and isolated Streptococci was Streptococcus mutans. Isolated Lactobacilli had inhibitory effect on Escherichia coli but they didnt have any inhibitory effect on Salmonella andShigella.
    Conclusion
    Our results showed that some Lactobacilli had inhibitory effect on some pathogenic in vitro. So, consumption of dairy (because of the presence of Lactobacilli) is recommended.
  • Abasiyan F., Tabatabaei H., Sarijlou M., Nategh R Page 37
    Background And Objectives
    AFP (Acute flaccid paralysis) is a suddenly weakness of any organs ofbody that its symptoms reach to peak after 4-5 day, but it dont progress. AFP has much etiology that Poliovirus is more important than others. At currently, Poliovirus has been eradicated in most countries, and then we must analysis role of nonpolio agent in this disease.
    Material And Methods
    In this work, all of stool specimens of AFP patient (2003) inoculate to five cell line (L20B, RD, Hep-2, Vero and GMK). And have evaluted with micronutrilization tests.
    Results
    We inoculate two specimens from any 460 case fewer than 15 years AFP patient to these five lines. Ultimately, we isolated 34 different species and serotypes of Entroviruses. Upon this result, 7.1% of all cases were positive for cell culture and isolation of Entroviruses. Sexuality doesnt have an effective role in isolation of Entroviruses. Most of these viruses isolated from less than 0-5 year's children and it decline by increase in age. Echoviruses (12 cases) and Polioviruses (12 cases) have been isolated more than others.
    Conclusion
    We showed a meaningful difference between RP (Residual Paralysis) positive and RP negative cases. Upon this result, we showed nonpolioEntrovirusescan cause RP. It doesnt have meaningful difference isolation of Vaccine Poliovirus between RP positive and RP negative patient. Then we showed OPV vaccines used in Iran, have enough safety. The difference in isolation of Coxsacievirus between RP positive and RP negative is not meaningful. We demonstrate Echoviruses can cause AFP in patient fewer 5 years, because the difference in isolation of Echoviruses between RP positive and RP negative patient is meaningful.
  • Kafilzadeh F., Mirzaei N., Kargar M Page 43
    Background And Objectives
    Mercury is one of the most toxic heavy metals. Even small amounts of mercury are highly toxic for all organisms, but some bacteria are resistant to mercury using special mechanisms. The aims of this study were isolation and identification of mercury resistant bacteria and survey of relation between levels of environment pollution to mercury and isolation of resistant bacteria.
    Material And Methods
    The samples were collected from water and sediments of four stations of KorRiver in four seasons from summer 2006 to spring 2007. Amount of mercury in the samples were measured. Bacterial numbers in both medium containing mercury and with out mercury were enumerated. Isolation of mercury resistant bacteria was performed using primary enrichment and direct plating on agar. The bacteria were identified with conventional biochemical tests.
    Results
    The number bacteria in the medium with out Hg was 1×107CFU/ml or CFU/g and more than medium containing Hg. Frequencies of mercury resistant bacteria was 54.2 % in PloeKhan station and 4.3 % in Droodzan station. These stations were the most contaminated and uncontaminated areas of the Kor River Respectively. Different bacterial genera such as Pseudomonas sp., Staphylococcus aureus, Bacillus sp., Entrobacter sp., Klebsiella sp., Serratiamarcescensand etc. were identified as mercury resistant bacteria.
    Conclusion
    Our study showed utilization of primary enrichment in comparing to the direct plating on agar lead to better isolation of mercury resistant bacteria. Moreover, enhancement of mercury levels in the environment will increase the probability of the isolation of mercury resistant bacteria.
  • Khanafari A., Ahmadifakhr F., Marandi R Page 51
    Background And Objectives
    Nowadays, the synthesized biopigments by bacteria possess enormous efficiency as medicinally important products. One of the most important biopigments is tripyrrole red pigment of Serratiamarcescens that is called prodigiosin. Resent studies reported antifungal and anticancer activity for them. The aim of this work from an industrial point of view is the necessity of obtaining a suitable medium to enhance the growth of Serratiamarcescens and the pigment production.
    Materials And Methods
    In this research Serratiamarcescens PTCC 1111 was used. The enhancement of prodigiosin production on Peanut broth, Sesame seed broth, TSB, BHI and nutrient broth medium at 24, 28, 30 and 37C by UV Spectrophotometer method at 535 nm was investigated. In the next process, Serratiamarcescens grow in peanut broth was centrifuged at 10,000 rpm and by using organic solvents such as acetone, ethyl acetate, sodium sulphate, chloroform, dichloromethane and column chromatography, pigments got purified.
    Results
    The result of this research determines the optimum situations for pigment production as follow Temperature 28C, Culture medium: Peanut seed broth containing significant fatty acid source. The results of pigment purification showed only one peak by using UV Spectrophotometer at 535 nm.
    Conclusion
    With regard to importance of biopigment application, optimization in large scale is recommended.
  • Paiedar F., Tajbakhsh E Page 55
    Background And Objectives
    Viral infections like hepatitis type B virus (HBV) is one of the main causes of blood born microbial complications in high risk groups especially jail prisoners with or without drug addiction. However, in this research the prevalence of HBV infections and also the possible role of different risk factors in HBV presentation were studied in Sharekord jail prisoners.
    Materials And Methods
    In this retrospective study, the blood samples of 600 jail prisoners were collected and their plasma were isolated and stored in -20°C. The prevalence of HBsAgwas determined by a third generation ELISA method in these collected samples. Also the possible role of different HBV risk factors like: sex, marriage, history of injected or un-injected drug addiction, prisoner ship history, history of tattooing, transfusion of blood and blood products, unethical sex relationship, and the knowledge of prisoners from the route of HBV transmission were statically analyzed by SPSS and Instat soft wares.
    Results
    HBsAg was detected in 90 of 600(15%) jail prisoners. Also the relationship of HBV infection with multiple risk factors including: sex, marriage, history of injected or uninjecteddrug addiction, prisoner ship history, history of tattooing, transfusion of blood and blood products, unethical sex relationship, and the knowledge of prisoners from the route of HBV transmission were as follow: 14.66%, 9.5%, 7.34%, 3.17%, 4.66%, 4.0%, 1.16%, 1.0%, and 8.66%. Significant associations were not detected between HBV infections with history of drug addiction and types of drug addiction, prisoner ship history, unethical sex relationship and knowledge of prisoners from the route of HBV transmission. But significant associations were detected between HBV infections with tattooing and transfusion of blood and blood products.
    Conclusion
    Detection of significant associations between HBV infections with tattooing and transfusion of blood and blood products and insignificant associations between HBV infections with different HBV risk factors and also diagnosis of different prevalence of HBsAg, announced the need of completed study in other jail populations.